Opening
OTajaarsseizoen
P. LUNTER
Gpening
herfst- en Winterseizoen
Honderden
Lel op de prilzen
Fantasie mutsen
Najaarsstoffen
Tandarts NIJK
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Wij brengen
Groote Markt
MANTELS
JAPONNEN
KORTE MANTELTJES
BLOUSES
PULLOVERS
BONTKRAGEN
TH. v. BERGEN
Stadsnieuws.
speciaal Tapijtzaak
Blauwpoort
VOOR WEINIG GELD
EEK ECHTE ZAALBERG DEKEil
P, B. VAN HAM
Jfajaarsmantels en Japonnen
is gereed en ons inziens zeer goed geslaagd.
Dames U slaagt altijd I
30= Jaargang
Zaterdag 29 September 1934
No. 77
tr
in
9.25
11.50
BELEEFD AANBEVELEND,
tod bevelen
Advertentiön per regel:
Woensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Verschijnt Dinsdags- en
Vrijdagsavonds.
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct.
Voor het Buitenland f7.- per jaar.
Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal.
Dit no, bestaat uit 3 bladen.
Porto Binnenland 3 ct.
Buitenland 5 ct.
De tegenwoordige tyd vraagt prima kwaliteiten tegen de laagst mogelijke prijzen. Wij brengen
prima kwaliteiten, prachtige modellen, tegen de laagst mogelijke prjjzen.
Zag U reeds onze fraaie DAMES EN BACKF1SH MANTELS in de serie 9.75—15.00.
trootmeesters als Bach
eene kant ver-
de Italiaansche
KERKSTRAAT 18-20
BOLSWARD.
Wij brengen deze week
een speciale aanbieding,
een keurige collectie
vlugge elegante
modellen
in alle modekleuren,
ook groote maten.
Zag U reeds onze
nieuwe modellen
Fraaie ruitstoffen
Moderne boucléstoffen
Nieuwste Unistoffen
Prima mantelstoffen
Moderne fluweels
Prachtige zijdestoffen
Prima zwarte stoffen
Gratis Knippatronen
een prachtsorteering MODE-ARTIKELEN
Gods. Doch dan ineens alle con
tact afgebroken. Vaak geen ge
bed om leiding en die leiding
dan afwachten.
We gelooven allen nog aan
de leiding Gods. Kunnen ach
teraf veel verklaren. Ieders le
ven is vol van leiding Gods. Wij
worden vaak geleid zonder dat
we er naar vroegen. Dus zou er
dan geen verband zijn? Heeft
Gods leiding ons gebed niet
noodig en heeft ons gebed Gods
leiding niet noodig?
De jeugd van onze tijd ziet
uit naar een doel, zoekt om lei
ding. Zie de jeugd in Rusland,
Italië en Duitschland.
Waarom voigt de jeugd daar
die leiding? Omdat hun een
houvast werd gegeven, een
doel, een taak. En de jeugd
keert zich ook in ons land van
de kerk af. De wereldsche ide
alen nemen de plaats in van de
godsdienst. Toch ziet met naar
U WENSCHT
kan er licht en kracht van ons
uitgaan. Dat heeft de wereld
van ons noodig. De Geest
maakt andere menschen. Wan
neer de Geest komt dan kunnen
we wat. De Geest wil ons Jezus
in al Zijn volheid brengen. Mo
gen wij bidden: Treedt Gij bin
nen Heer,, opdat er blijdschap
kome.
Na gemeeschappelijk zingen
spreekt Ds. H. van Schothorst
van Gaastmeer over: Gebed en
leiding.
Spreker zegt: wat beteekent
dat woordje en? Zijn Gebed en
leiding losstaande woorden of
zit er verband in. Is er innerlijke
samenhang? Bidt gij nog om
leiding en krijgt ge die ook en
dankt ge God daar ook voor?
terug voor een oude DEKEN.
De in te ruilen Dekens, hoe oud
of versleten ook, moeten van
zuiver wol z(jn en minstens
1&0/200 meten.
De prtfzen der ZAALBERG
DEKENS ztfn:
MEDAILLON 170/210 190/230
in zalm, geel,
rood en blauw
JACQUARD
in zalm, geel, rood,
blauw en groen 12.95 14.75
Een Echte ZAALBERG Deken
gaat jaren mee en blijft prachtig
in het gebruik!
Ruil Uw oude DEKENS in.
P.S. De in de circulaire genoemde data
zijn (outlet.
Dit moet zlln uan 28 SEPT, tot 8 OCTOBER
spreekt van goddelijke dingen in
menschelijke woorden. Zoo wil
God reëel voor ons zijn. Vragen
we allereerst: Wie is de H.
Geest? Het is de Geest van
God en willen we de Geest ken
nen dan moeten we God zelf
kennen. En God heeft zich ge
openbaard. Eerst in het Oude
Verbond. Doch in Jezus Christus
toont God zich aan de men
schen. Dan krijgen we een
beeld van God. En door Jezus
Christus is de toegang vrijge
maakt tot God.
God en Gods Geest zijn één.
En toch weer verscheiden. Wat
van God uitgaat tot de men
schen is Gods Geest. De Bijbel
verklaart dit nader. In het O. T.
is Gods Geest levensverwekker
en bezielde Hij de menschen en
deze werden daardoor opgehe
ven, b.v. de profeten. Doch in
het N. T. komt de volheid van
den Geest. Hoe kwam de Geest?
LEDENDAG BROEREKERK.
Middagvergadering.
Woensdag j.l. werd alhier
weder gehouden de Ledendag,
uitgaande van het Ned. Jong.
Verb, en Ned. Meisjes Verbond.
Om halfdrie opende Ds. G. C.
van Niftrik van Schraard de sa
menkomst.
In zijn openingswoord bracht
hij naar voren hoe het thema
van deze dag: de beteekenis van
den Heiligen Geest, was ont
staan en hoopte, dat mede door
deze dag veler leven mocht ko
men onder de invloed van dien
Geest.
Na gemeenschappelijk gezang
sprak Mevr. G. Gerritsen-Lans
van Oosterbeek over „Gemeen
schap met Christus”.
Spr. begint met te zeggen dat
het voor ons menschen haast
onmogelijk is om over de H.
Geest te spreken. Doch het is
Gods Woord dat ons ook
Men zag alleen de uitwerking.
Zie b.v. de discipelen op het
Pinksterfeest. Zij hadden ge
loofd in Jezus. Nu staan zij in
de kracht van hun geloof. Nu
Jezus in hun hart. Nu begrepen
zij en konden spreken uit de
volheid. Nu werkt de Geest
mede aan de uitbreiding van
1 - - -
Geest werkt nog door. Wat do^t
xn -j.-
schen tot onvoldaanheid over
ngt ook de
genadeboodschap. Hij bedient
zich vaak door instrumenten.
Spreker gaat vervolgens
ook de beschikbare tijd, de
verschillende stroomingen in
de volgende eeuwen in vogel-
vluchtstijl na.
In de 15de eeuw een op
bloei van de orgelkunst in
Duitschland. Ook is in deze
eeuw een kleine opleving in
Nederland merkbaar.
In de 16de eeuw zien we
een hoogtepunt in de Palen-
tijnsche muziek, die als een
uitvloeisel van de Venitiaan-
sche school beschouwd mag
worden. In ons land komt de
figuur van Sweelinck naar
voren, deze heeft een goede
naam gemaakt in de orgelmu
ziek. Gi
zijn aan de
want aan
school, aan de andere kant
aan Sweelinck.
Na 1600 is er een kentering
merkbaar, de orgelmuziek
wordt verdrongen door de
opera-muziek.
Ook in de 17e eeuw verwa
tert de belangstelling voor
de orgelmuziek. Haydn, Mo
zart, speelde wel orgel, maar
hun composities voor orgel
zijn er zeer weinige. Zoo
langzamerhand komt men
dan tot figuren als Cesar
Franck en Regen In Frankrijk
is toen opgestaan een nieu
we organisteinschool onder
Lemmens. In korte trekken
passeeren dan nog enkele
orgelcomponisten de revue.
Tot slot sprak de heer Jan
Zwart nog over Sweelinck’s
„dan sus, dan soo” en der
Gereformeerden vijf tot zes
maal”.
De kern van dit betoog is,
dat de kunst door Sweelinck
gebracht, weer moet worden
de grondslag voor onze or-
gelkunst. Er moet verband
gelegd worden tusschen reli
gie en kunst in het psalmge
zang.
De heer Zwart besloot
hierna deze orgelconferentie
met een woord van hartelij-
ken dank tot de aanwezigen
en eveneens aan de sprekers
van dezen middag.
Van 6 tot 7 uur had er een
extra orgelbespeling plaats
en om 8.13 uur een orgel-
avond, die beide een zeeir be
vredigend bezoek hadden.
Ter kennismaking met de
wereldbekende Echte Leidsche
ZAALBERG DEKENS en om
iedereen in de gelegenheid te
stellen die dekens te kunnen
koopen, geven wy vanaf Vrijdag
28 September tot Zaterdag
6 October by aankoop van een
ZAALBERG DEKEN 2 gulden
iets anders uit. Als er geen ver
band bestaat tusschen gebed en
leiding is de kerk verloren.
Doch is het wel waar, dat er
geen verband bestaat? Het O. T.
spreekt van leiding. Het boek
der Handelingen. Paulus’ brie
ven. Toen eischte men de we
reld op voor Christus en
wenschte anderen deelgenoot te
maken van het nieuwe leven. In
dat leven had ieder plaats. Met
alle krachten kon men zich wer
pen op zijn taak. Toen was onze
eerste vraag niet noodig. Nu
wel. Is er dan nu iets mis met
ons in ons Christenzijn? Of niet?
Is onze C. J. V. of C. M. V. een
stormbrigade? Is ons vereem-
gingsleven vol van geestelijk le
ven? Is ons chr. samenleven van
dien aard, dat de wereld tot de
ontdekking komt, dat zij i ets
mist. Jezus Christus bractit voor
1900 jaren eeuwigheidsleven. Hij
schenkt de belofte dat de men
schen dezelfde dingen zullen
doen dan Hij, ja groa.ere. Op
Pinksteren komt de Geest. Je
zus Christus kreeg gestalte in de
menschen en zij leefden uit de
kracht van een hoogere wereld.
Maar hoe zou Gi
geven aan menschen die niet
wenschei te doen wat Hij be
veelt. Eerst aan Hem overge
ven. Ons laten verzoenen met
God, gelooven in Jezus Christus
en vervuld worden met den H.
Geest. Zoo soldaten van Hem.
Maar dan zijn wij ook beveiligd
tegen de stemmen van den
booze.
Dan wil God ons ook gebrui
ken voor een ander. De velden
zijn wit om te oogsten. De chr.
wereld verlangt naar iets echts,
iets levends.
Dan wordt ons gebed ook
anders dan het is. Wanneer wij
leven uit de Geest, ontvangen
we leiding. We hebben de
Geest ook noodig voor ons ge
bed. Is het niet zoo: Wij jagen
maar door met ons leven. Vra
gen wij niet te weinig om leiding
en nemen we niet te weinig stil
te om een antwoord te hooren?
God doet een groot werk in
deze dagen.
Spr. besloot met 3 aanwij
zingen voor een mensch die ver
langt naar het leven des Gees-
tes.
1°. Begin te bidden om den
H. Geest.
2°. God gebruikt in Zijn dienst
haast altijd menschen. Bidt gij
dan ook God om een mensch te
ontmoeten, die U brengt tot het
leven des Geestes.
3°.Vraag aan God wat het le
ven des Geestes nog in de weg
staat en wacht het antwoord.
Zoo menschen des Geestes
worden. Dat beteekent: Christus
kerk wordt hier gebouwd, want
ieder mensch die door den
Geest geleid wordt, dient de
kerk.
Na een kort slotwoord, sloot
Ds. Van der Flier van Gaast
deze samenkomst.
De Avondvergadering.
Tijdens de avondvergadering
was de Broerekerk tjokvol, met
moeite kunnen de bezoekers een
plaatsje krijgen. Bij verhindering
van Ds. Wolfensberger van
Sneek, wordt het openingswoord
gesproken door Ds. Wumkes
van Burgwerd.
Na Psalmgezang en gebed
(gelezen en gebeden in het
Friesch, zegt Ds Wumkes onder
meer:
Trochdet Ds. Wolfensberger
forhindere wier, hat men my
frege in ynliedend wird to siz-
zen yn ris eigen tael. Ik haw det
jerne oannomd om yn dizze
Gysbertwente dizze lededei to
iepenjen.
BOLSWARD
Spreekuur: 10—2
Zaterdag tot 12 uur.
(Vrijdags te WorKum)
Tandarts, SNEEK,
houdt eiken DONDERDAG
ZITTING te BOLSWARD in
’tHötel GA ARM AN, Marktplein.
SPREEKUUR 10—
Wacht- en Spreekkamer boven
NED. ORGELDAG.
Woensdag werd alhier in de
Oroote Kerk een orgeldag gehou
den. ’s Middags 2.30 uur een histo
rische middag-conferentie, waarbij
het bezoek zeer matig was.
De heer Jan Zwart, organist te
Amsterdam, behandelde allereerst
het onderwerp: „Waartoe orgelda
gen?”
De bedoeling hiervan is ’t orgel
weer terug te brengen in de be
langstelling van de menschen. Het
orgel was en is niet alleen tot op
luistering van den Zondagsdienst,
maar ook tot geregelde opwekking
der burgers.
Bovendien moet er belangstel
ling gewekt worden voor de vele
mooie orgels in ons land en voor
haar behoud.
Er moet strijd gevoerd worden
tegen de moderne orgels in bios
coop en dancing. Surrogaat-muziek
die van de radio in onze huiska
mer gesmokkeld wordt. Liefde
moet er worden aangekweekt voor
de meer dan 3 eeuwen oude orgel
kunst. Gelukkig maakt Bolsward ’n
gunstige uitzondering op den re
gel. Hier is belangstelling voor de
orgelkunst. Ook zijn de orgeldagen
ingezet om de historie van het or
gel levendig te houden. Deze histo
rie te doen herleven en voor het
nageslacht te bewaren is het doel
der orgeldagen. Daartoe is ook
noodig het opsporen der oude or-
gelhandschriften. Al deze werken
moeten dienen om uiteindelijk te
komen tot een groote Nederland-
sche orgelkunst.
Spreker brengt dan hartelijke
woorden van dank aan het kerkbe
stuur, de heer Alt, de sprekers van
dezen middag voor hun welwillen
de medewerking.
De tweede spreker, de heer J. L.
de Jong, organist der Ned. Herv.
kerk en orgelhistoricus te Heeren-
veen, behandelde het onderwerp:
„De Friesche organist in de 16e en
17e eeuw.
De positie van den organist in
de 14e eeuw was niet rooskleurig.
Bij de Katholieken was het orgel
op de 2de plaats, alleen geoorloofd
lot ondersteuning van de zang. Na
de Reformatie kreeg het orgel iets
meer beteekenis, maar orgelmuziek
was er zeer weinig. In de 15de
eeuw verschijnt het eerste orgel
boek. Werd voor de hervorming
het orgel bijna uitsluitend door
geestelijken bediend, na de refor
matie komt meer het leekenwerk
In gebruik en was heel dikwijls de
Schoolmeester ook organist. Spre
ker geeft verschillende citaten uit
oude boeken die ons een kijk geven
op de eigenaardige positie van den
organist in de 16e eeuw.
Van de oudere organisten uit die
tijd is maar weinig muziek overge
bleven.
In het begin der 17e eeuw is een
Opleving van de Friesche orgel
bouw merkbaar. Spreker besluit
met de wensch, dat zijn uit den
aard der zaak onvolledige causerie
Iets moge bijdragen tot propagan
da voor de orgelkunst.
De heer Jan Zwart liet ons daar
na op het orgel hooren, in welk
tempo de Psalmen in de 17e eeuw
gezongen werden. Gespeeld wer
den enkele
psalmen van
van Noordt.
gedeelten uit orgel-
Speny, Sweelinck en
Hierna was ejr een kwartier pau-
te, waarin de aanwezigen in de
gelegenheid werden gesteld kerk en
museum te bezichtigen.
Na de pauze besprak de heer J.
8. Rusticus, org. der Groote kerk
te Sneek de beteekenis van het or
gel in^de ontwikkelingsgang der
Voor de 14de eeuw was er van
en over het orgel zeer weinig be
kend temeer omdat toen de mu-
aek het eigendom was van de kerk.
Na de 14de eeuw komt de wereld
je muziek iets meer op den voor
grond, hiermee bedoeld een meer
telistandige orgelkunst
Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD ir Telefoon No. 12
Onze collectie
Wij noodigen U beleefd tot een bezoek uit, om
U onze complete collectie te toonen en ook Uw oor
deel te hooren.
Wij twijfelen niet aan Uwe uitspraak en zijn er
tevens van overtuigd dat, niettegenstaande de prima
staffeq en rijke, volle Bontkragen, de prijzen Uzullen
meevallen.
Prachtsorteering elegante
FLUWEEL- en VILT-
BARETTEN 1 OR
1.40—2.40—2.7> 1
Moderne V1LTHOED
div. variaties O QH
en kleuren enz.
Keurige jongedames HOED
nieuwste breton- OOR
model vanaf
Reuze sorteering der
nieuwste modellen BONT
KRAGEN ook revermodel,
SJAAL- en DOORSTEEK-
KRAGEN.
Waaruit bestaat ons
woonlijk? Is het vaal
misschien voor anderen,
hetKoninkrij Gods. En deze
de Geest? Hij "brengt de men
hen zelf, doch bren,
genadeboodschap. I
Ook door de menschen. De kerk
is het werkt'j’g van den H.
Geest. Hierin ligt voor de kerk
een groot tekort. Toch blijft ze
werktuig, want de Geest loutert
ook de kerk. En nu kon de H.
Geest ’t ilcht brengen binnen in
ons. Dan wordt Jezus Christus
niet iets waarover wij spreken,
maar waarvan wij spreken. Dan
GEBR.W0LKE
-«.„x—x gebed ge-
ik niet al
leen een vragen voor onszelf, en
misschien voor anderen, mis
schien nog voor het Koninkrijk
DE JONG s NIEUWSBLAD
waarin opgenomen