Opening OTajaarsseizoen P. LUNTER Gpening herfst- en Winterseizoen Honderden Lel op de prilzen Fantasie mutsen Najaarsstoffen Tandarts NIJK De Bolswardsche Courant en Westergoo Wij brengen Groote Markt MANTELS JAPONNEN KORTE MANTELTJES BLOUSES PULLOVERS BONTKRAGEN TH. v. BERGEN Stadsnieuws. speciaal Tapijtzaak Blauwpoort VOOR WEINIG GELD EEK ECHTE ZAALBERG DEKEil P, B. VAN HAM Jfajaarsmantels en Japonnen is gereed en ons inziens zeer goed geslaagd. Dames U slaagt altijd I 30= Jaargang Zaterdag 29 September 1934 No. 77 tr in 9.25 11.50 BELEEFD AANBEVELEND, tod bevelen Advertentiön per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Verschijnt Dinsdags- en Vrijdagsavonds. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inning 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesgeld per looper 40 ct. p. kwartaal. Dit no, bestaat uit 3 bladen. Porto Binnenland 3 ct. Buitenland 5 ct. De tegenwoordige tyd vraagt prima kwaliteiten tegen de laagst mogelijke prijzen. Wij brengen prima kwaliteiten, prachtige modellen, tegen de laagst mogelijke prjjzen. Zag U reeds onze fraaie DAMES EN BACKF1SH MANTELS in de serie 9.75—15.00. trootmeesters als Bach eene kant ver- de Italiaansche KERKSTRAAT 18-20 BOLSWARD. Wij brengen deze week een speciale aanbieding, een keurige collectie vlugge elegante modellen in alle modekleuren, ook groote maten. Zag U reeds onze nieuwe modellen Fraaie ruitstoffen Moderne boucléstoffen Nieuwste Unistoffen Prima mantelstoffen Moderne fluweels Prachtige zijdestoffen Prima zwarte stoffen Gratis Knippatronen een prachtsorteering MODE-ARTIKELEN Gods. Doch dan ineens alle con tact afgebroken. Vaak geen ge bed om leiding en die leiding dan afwachten. We gelooven allen nog aan de leiding Gods. Kunnen ach teraf veel verklaren. Ieders le ven is vol van leiding Gods. Wij worden vaak geleid zonder dat we er naar vroegen. Dus zou er dan geen verband zijn? Heeft Gods leiding ons gebed niet noodig en heeft ons gebed Gods leiding niet noodig? De jeugd van onze tijd ziet uit naar een doel, zoekt om lei ding. Zie de jeugd in Rusland, Italië en Duitschland. Waarom voigt de jeugd daar die leiding? Omdat hun een houvast werd gegeven, een doel, een taak. En de jeugd keert zich ook in ons land van de kerk af. De wereldsche ide alen nemen de plaats in van de godsdienst. Toch ziet met naar U WENSCHT kan er licht en kracht van ons uitgaan. Dat heeft de wereld van ons noodig. De Geest maakt andere menschen. Wan neer de Geest komt dan kunnen we wat. De Geest wil ons Jezus in al Zijn volheid brengen. Mo gen wij bidden: Treedt Gij bin nen Heer,, opdat er blijdschap kome. Na gemeeschappelijk zingen spreekt Ds. H. van Schothorst van Gaastmeer over: Gebed en leiding. Spreker zegt: wat beteekent dat woordje en? Zijn Gebed en leiding losstaande woorden of zit er verband in. Is er innerlijke samenhang? Bidt gij nog om leiding en krijgt ge die ook en dankt ge God daar ook voor? terug voor een oude DEKEN. De in te ruilen Dekens, hoe oud of versleten ook, moeten van zuiver wol z(jn en minstens 1&0/200 meten. De prtfzen der ZAALBERG DEKENS ztfn: MEDAILLON 170/210 190/230 in zalm, geel, rood en blauw JACQUARD in zalm, geel, rood, blauw en groen 12.95 14.75 Een Echte ZAALBERG Deken gaat jaren mee en blijft prachtig in het gebruik! Ruil Uw oude DEKENS in. P.S. De in de circulaire genoemde data zijn (outlet. Dit moet zlln uan 28 SEPT, tot 8 OCTOBER spreekt van goddelijke dingen in menschelijke woorden. Zoo wil God reëel voor ons zijn. Vragen we allereerst: Wie is de H. Geest? Het is de Geest van God en willen we de Geest ken nen dan moeten we God zelf kennen. En God heeft zich ge openbaard. Eerst in het Oude Verbond. Doch in Jezus Christus toont God zich aan de men schen. Dan krijgen we een beeld van God. En door Jezus Christus is de toegang vrijge maakt tot God. God en Gods Geest zijn één. En toch weer verscheiden. Wat van God uitgaat tot de men schen is Gods Geest. De Bijbel verklaart dit nader. In het O. T. is Gods Geest levensverwekker en bezielde Hij de menschen en deze werden daardoor opgehe ven, b.v. de profeten. Doch in het N. T. komt de volheid van den Geest. Hoe kwam de Geest? LEDENDAG BROEREKERK. Middagvergadering. Woensdag j.l. werd alhier weder gehouden de Ledendag, uitgaande van het Ned. Jong. Verb, en Ned. Meisjes Verbond. Om halfdrie opende Ds. G. C. van Niftrik van Schraard de sa menkomst. In zijn openingswoord bracht hij naar voren hoe het thema van deze dag: de beteekenis van den Heiligen Geest, was ont staan en hoopte, dat mede door deze dag veler leven mocht ko men onder de invloed van dien Geest. Na gemeenschappelijk gezang sprak Mevr. G. Gerritsen-Lans van Oosterbeek over „Gemeen schap met Christus”. Spr. begint met te zeggen dat het voor ons menschen haast onmogelijk is om over de H. Geest te spreken. Doch het is Gods Woord dat ons ook Men zag alleen de uitwerking. Zie b.v. de discipelen op het Pinksterfeest. Zij hadden ge loofd in Jezus. Nu staan zij in de kracht van hun geloof. Nu Jezus in hun hart. Nu begrepen zij en konden spreken uit de volheid. Nu werkt de Geest mede aan de uitbreiding van 1 - - - Geest werkt nog door. Wat do^t xn -j.- schen tot onvoldaanheid over ngt ook de genadeboodschap. Hij bedient zich vaak door instrumenten. Spreker gaat vervolgens ook de beschikbare tijd, de verschillende stroomingen in de volgende eeuwen in vogel- vluchtstijl na. In de 15de eeuw een op bloei van de orgelkunst in Duitschland. Ook is in deze eeuw een kleine opleving in Nederland merkbaar. In de 16de eeuw zien we een hoogtepunt in de Palen- tijnsche muziek, die als een uitvloeisel van de Venitiaan- sche school beschouwd mag worden. In ons land komt de figuur van Sweelinck naar voren, deze heeft een goede naam gemaakt in de orgelmu ziek. Gi zijn aan de want aan school, aan de andere kant aan Sweelinck. Na 1600 is er een kentering merkbaar, de orgelmuziek wordt verdrongen door de opera-muziek. Ook in de 17e eeuw verwa tert de belangstelling voor de orgelmuziek. Haydn, Mo zart, speelde wel orgel, maar hun composities voor orgel zijn er zeer weinige. Zoo langzamerhand komt men dan tot figuren als Cesar Franck en Regen In Frankrijk is toen opgestaan een nieu we organisteinschool onder Lemmens. In korte trekken passeeren dan nog enkele orgelcomponisten de revue. Tot slot sprak de heer Jan Zwart nog over Sweelinck’s „dan sus, dan soo” en der Gereformeerden vijf tot zes maal”. De kern van dit betoog is, dat de kunst door Sweelinck gebracht, weer moet worden de grondslag voor onze or- gelkunst. Er moet verband gelegd worden tusschen reli gie en kunst in het psalmge zang. De heer Zwart besloot hierna deze orgelconferentie met een woord van hartelij- ken dank tot de aanwezigen en eveneens aan de sprekers van dezen middag. Van 6 tot 7 uur had er een extra orgelbespeling plaats en om 8.13 uur een orgel- avond, die beide een zeeir be vredigend bezoek hadden. Ter kennismaking met de wereldbekende Echte Leidsche ZAALBERG DEKENS en om iedereen in de gelegenheid te stellen die dekens te kunnen koopen, geven wy vanaf Vrijdag 28 September tot Zaterdag 6 October by aankoop van een ZAALBERG DEKEN 2 gulden iets anders uit. Als er geen ver band bestaat tusschen gebed en leiding is de kerk verloren. Doch is het wel waar, dat er geen verband bestaat? Het O. T. spreekt van leiding. Het boek der Handelingen. Paulus’ brie ven. Toen eischte men de we reld op voor Christus en wenschte anderen deelgenoot te maken van het nieuwe leven. In dat leven had ieder plaats. Met alle krachten kon men zich wer pen op zijn taak. Toen was onze eerste vraag niet noodig. Nu wel. Is er dan nu iets mis met ons in ons Christenzijn? Of niet? Is onze C. J. V. of C. M. V. een stormbrigade? Is ons vereem- gingsleven vol van geestelijk le ven? Is ons chr. samenleven van dien aard, dat de wereld tot de ontdekking komt, dat zij i ets mist. Jezus Christus bractit voor 1900 jaren eeuwigheidsleven. Hij schenkt de belofte dat de men schen dezelfde dingen zullen doen dan Hij, ja groa.ere. Op Pinksteren komt de Geest. Je zus Christus kreeg gestalte in de menschen en zij leefden uit de kracht van een hoogere wereld. Maar hoe zou Gi geven aan menschen die niet wenschei te doen wat Hij be veelt. Eerst aan Hem overge ven. Ons laten verzoenen met God, gelooven in Jezus Christus en vervuld worden met den H. Geest. Zoo soldaten van Hem. Maar dan zijn wij ook beveiligd tegen de stemmen van den booze. Dan wil God ons ook gebrui ken voor een ander. De velden zijn wit om te oogsten. De chr. wereld verlangt naar iets echts, iets levends. Dan wordt ons gebed ook anders dan het is. Wanneer wij leven uit de Geest, ontvangen we leiding. We hebben de Geest ook noodig voor ons ge bed. Is het niet zoo: Wij jagen maar door met ons leven. Vra gen wij niet te weinig om leiding en nemen we niet te weinig stil te om een antwoord te hooren? God doet een groot werk in deze dagen. Spr. besloot met 3 aanwij zingen voor een mensch die ver langt naar het leven des Gees- tes. 1°. Begin te bidden om den H. Geest. 2°. God gebruikt in Zijn dienst haast altijd menschen. Bidt gij dan ook God om een mensch te ontmoeten, die U brengt tot het leven des Geestes. 3°.Vraag aan God wat het le ven des Geestes nog in de weg staat en wacht het antwoord. Zoo menschen des Geestes worden. Dat beteekent: Christus kerk wordt hier gebouwd, want ieder mensch die door den Geest geleid wordt, dient de kerk. Na een kort slotwoord, sloot Ds. Van der Flier van Gaast deze samenkomst. De Avondvergadering. Tijdens de avondvergadering was de Broerekerk tjokvol, met moeite kunnen de bezoekers een plaatsje krijgen. Bij verhindering van Ds. Wolfensberger van Sneek, wordt het openingswoord gesproken door Ds. Wumkes van Burgwerd. Na Psalmgezang en gebed (gelezen en gebeden in het Friesch, zegt Ds Wumkes onder meer: Trochdet Ds. Wolfensberger forhindere wier, hat men my frege in ynliedend wird to siz- zen yn ris eigen tael. Ik haw det jerne oannomd om yn dizze Gysbertwente dizze lededei to iepenjen. BOLSWARD Spreekuur: 10—2 Zaterdag tot 12 uur. (Vrijdags te WorKum) Tandarts, SNEEK, houdt eiken DONDERDAG ZITTING te BOLSWARD in ’tHötel GA ARM AN, Marktplein. SPREEKUUR 10— Wacht- en Spreekkamer boven NED. ORGELDAG. Woensdag werd alhier in de Oroote Kerk een orgeldag gehou den. ’s Middags 2.30 uur een histo rische middag-conferentie, waarbij het bezoek zeer matig was. De heer Jan Zwart, organist te Amsterdam, behandelde allereerst het onderwerp: „Waartoe orgelda gen?” De bedoeling hiervan is ’t orgel weer terug te brengen in de be langstelling van de menschen. Het orgel was en is niet alleen tot op luistering van den Zondagsdienst, maar ook tot geregelde opwekking der burgers. Bovendien moet er belangstel ling gewekt worden voor de vele mooie orgels in ons land en voor haar behoud. Er moet strijd gevoerd worden tegen de moderne orgels in bios coop en dancing. Surrogaat-muziek die van de radio in onze huiska mer gesmokkeld wordt. Liefde moet er worden aangekweekt voor de meer dan 3 eeuwen oude orgel kunst. Gelukkig maakt Bolsward ’n gunstige uitzondering op den re gel. Hier is belangstelling voor de orgelkunst. Ook zijn de orgeldagen ingezet om de historie van het or gel levendig te houden. Deze histo rie te doen herleven en voor het nageslacht te bewaren is het doel der orgeldagen. Daartoe is ook noodig het opsporen der oude or- gelhandschriften. Al deze werken moeten dienen om uiteindelijk te komen tot een groote Nederland- sche orgelkunst. Spreker brengt dan hartelijke woorden van dank aan het kerkbe stuur, de heer Alt, de sprekers van dezen middag voor hun welwillen de medewerking. De tweede spreker, de heer J. L. de Jong, organist der Ned. Herv. kerk en orgelhistoricus te Heeren- veen, behandelde het onderwerp: „De Friesche organist in de 16e en 17e eeuw. De positie van den organist in de 14e eeuw was niet rooskleurig. Bij de Katholieken was het orgel op de 2de plaats, alleen geoorloofd lot ondersteuning van de zang. Na de Reformatie kreeg het orgel iets meer beteekenis, maar orgelmuziek was er zeer weinig. In de 15de eeuw verschijnt het eerste orgel boek. Werd voor de hervorming het orgel bijna uitsluitend door geestelijken bediend, na de refor matie komt meer het leekenwerk In gebruik en was heel dikwijls de Schoolmeester ook organist. Spre ker geeft verschillende citaten uit oude boeken die ons een kijk geven op de eigenaardige positie van den organist in de 16e eeuw. Van de oudere organisten uit die tijd is maar weinig muziek overge bleven. In het begin der 17e eeuw is een Opleving van de Friesche orgel bouw merkbaar. Spreker besluit met de wensch, dat zijn uit den aard der zaak onvolledige causerie Iets moge bijdragen tot propagan da voor de orgelkunst. De heer Jan Zwart liet ons daar na op het orgel hooren, in welk tempo de Psalmen in de 17e eeuw gezongen werden. Gespeeld wer den enkele psalmen van van Noordt. gedeelten uit orgel- Speny, Sweelinck en Hierna was ejr een kwartier pau- te, waarin de aanwezigen in de gelegenheid werden gesteld kerk en museum te bezichtigen. Na de pauze besprak de heer J. 8. Rusticus, org. der Groote kerk te Sneek de beteekenis van het or gel in^de ontwikkelingsgang der Voor de 14de eeuw was er van en over het orgel zeer weinig be kend temeer omdat toen de mu- aek het eigendom was van de kerk. Na de 14de eeuw komt de wereld je muziek iets meer op den voor grond, hiermee bedoeld een meer telistandige orgelkunst Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD ir Telefoon No. 12 Onze collectie Wij noodigen U beleefd tot een bezoek uit, om U onze complete collectie te toonen en ook Uw oor deel te hooren. Wij twijfelen niet aan Uwe uitspraak en zijn er tevens van overtuigd dat, niettegenstaande de prima staffeq en rijke, volle Bontkragen, de prijzen Uzullen meevallen. Prachtsorteering elegante FLUWEEL- en VILT- BARETTEN 1 OR 1.40—2.40—2.7> 1 Moderne V1LTHOED div. variaties O QH en kleuren enz. Keurige jongedames HOED nieuwste breton- OOR model vanaf Reuze sorteering der nieuwste modellen BONT KRAGEN ook revermodel, SJAAL- en DOORSTEEK- KRAGEN. Waaruit bestaat ons woonlijk? Is het vaal misschien voor anderen, hetKoninkrij Gods. En deze de Geest? Hij "brengt de men hen zelf, doch bren, genadeboodschap. I Ook door de menschen. De kerk is het werkt'j’g van den H. Geest. Hierin ligt voor de kerk een groot tekort. Toch blijft ze werktuig, want de Geest loutert ook de kerk. En nu kon de H. Geest ’t ilcht brengen binnen in ons. Dan wordt Jezus Christus niet iets waarover wij spreken, maar waarvan wij spreken. Dan GEBR.W0LKE -«.„x—x gebed ge- ik niet al leen een vragen voor onszelf, en misschien voor anderen, mis schien nog voor het Koninkrijk DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1934 | | pagina 1