Buitenlandsche Revue. A.S.VANDEMOER V. V. d. ilElIFF De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie aan alle merken Automobielen Stadsnieuws. Wegenbouw hier en elders. Uit den Omtrek Groote voorraad Onderdeelen en Banden 32?!g Jaargang Woensdag 10 Juni 1936 No. 44 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD - MAKKUM. in Paul U 38.07 24.92 6.15 /22.95J/2 Advertentiën per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. spillen om de onzin van deze redenee- ring te weerleggen. Bij deze groote problemen dicht aan onze grens gaat de komst van den Negus te Londen zoowat ongemerkt voorbij. Wel is de voormalige keizer van Abes- sinië met veel gejuich en de noodige on derscheiding ontvangen, maar de groote massa buiten Engeland maakt zich over de Ethiopische kwestie niet druk meer. Zoo zal het, veronderstellen we, Haile Selassie ook gaan wanneer hij bij de Volkenbond komt om herstel te pleiten van z’n functie als keizer van het Abes- sinische rijk. De Volkenbond die nu reeds verdeeld is over de toepassing van de sanctie’s, die met bezorgdheid gadeslaat de toe naderingspogingen van ItaliëDuitsch- land en ItaliëOostenrijk, voor wie de rassenkwestie in Egypte wel spoedig de noodige aandacht zal vragen, die evep- eens met groote vreeze volgt de ver scherpte verhouding tusschen China en Japan, waarbij als „driften im Bunde” het machtige roode leger in Rusland aan de grenzen van Mongolië staat. Neen van de Volkenbond kan ook de onttroonde keizer van Abessinië niet veel hulp meer verwachten. Wat betreft de toestand in China die we zoo terloops even ter sprake brach ten moeten we een geweldige onzeker heid melden. Zal er een burgeroorlog komen tusschen Zuid- en Noord China? In dat geval speelt men in de kaart van Japan, die hiervan natuurlijk dankbaar gebruik zou maken om weer een deel van China te bezetten, met het reeds meermalen gebruikte motief: de rust in dit gebied te herstellen. Ook Japan dient er evenwel rekening mee te houden dat Rusland een verdere bedreiging van buiten Mongolië niet zonder prptest kan toelaten en we we ten allen dat dan een gewapend conflict zeer gevaarlijk is. Vroeg of laat, een uit barsting moet er ons inziens komen. 2e 3e 4e 5e 6e 7e 8e 9e 10e Speciale inrichting voor Nad. saldo Ligger B: Ontvangsten Uitgaven Voord, saldo Ligger C: Ontvangsten Uitgaven Voord, saldo Ligger D: Ontvangsten Uitgaven 2e 3e 4e 5e 6e 7e J. Molenaar. A. de Vries. B. Wolhuizen. Tj. v. d. Hauw. P. de Jong. G. van der Zee. 149.47 - 187.54 ƒ106.17 - 81.25 68.61 - 62.46 Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. ZWEMSCHOOL. De temperatuur van het water bedroeg heden, Dinsdagmorgen, 18 graden. 169.011/2 - 146.06 WITMARSUM. KAATSEN. 7 Juni 1936. Heden won onze jonge kaatser Com. Kamminga mede de 1ste prijs in Dron- rijp en werd tevens als Koning der partij uitgeroepen. Dit is zeker een groote eere en succes voor genoemden kaatser, daar het puikje van Friesland op het speelveld vertegenwoordigd was. OPENBARE LEESZAAL EN BIBLIOTHEEK „BOLSWARD en OMSTREKEN”. Gedurende de maand Mei werden totaal 578 boeken uitgeleend, waaronder 24 uit de leeszaal van Sneek. Het aantal bezoekers bedroeg 183, t.w. 12 dames en 171 heeren. ARUM. WATERSCHAP „BENYSTEN”. 6 Juni 1936. Algemeene vergadering van Ingelan den van het waterschap „Benysten” o.d. Achlum. De leiding was in handen van den heer W. R. Dijkstra te Arum. Rekening 1935-1936. Ligger A: Ontvangsten Uitgaven A.s. van der Veen zijn 25-jarig jubileum als werkman op de gemeente-reiniging al hier. Een kalme, rustige figuur en stille werker, die bij zijn superieuren zeer goed staat aangeschreven. We veronderstellen, dat deze dag voor den jubilaris niet ongemerkt voorbij zal gaan en voegen reeds nu onze har telijke gelukwenschen bij de vele felici taties die a.s. Vrijdag zullen binnenko men. EEN DIENSTJUBILEUM. Vrijdag herdenkt de heer Klaas Arts voor inwendige ziekten Zuiderplein 15 Leeuwarden hervat WOENSDAG 10 JUNI de praktijk le PARKCONCERT 1936 op Donderdag 11 Juni door het Sted. Muziekcorps „Bolsward”. Programma: 1. „Le Gai Hussard”, Marsche, Lincke. 2. „Fr. Schubert”, Ouverture Suppé de Wittman. 3. „Fète de Nuit” suite, R. Deneufbourg. 4. „Vergiss mich nicht” tango, Jon Vas- llescu. 5. „K. L. M.-Marsch”, Willy Schoote- meijer. 6. „Espana” walzer, E. Waldteufel. 7. „Radio-Journal”, populaire potpourri, Joh. Brookhouse. 8. „Hochzeitszug in Liliput”, charakter- stück, S. Translateur. 9. „Rubenstein”, marsch Thomas Bid- good. Frankrijk op dien tweesprong. België volgt het voorbeeld. De negus en de Volkenbond. Chi na en Japan. Voor de zooveelste keer heeft Frank rijk weer een nieuwe regeering. Eén nor maal en gewoonlijk niet zoo belangrijk verschijnsel dat we daarvoor uwe spe ciale aandacht moeten inroepen. Deze keer evenwel staan de zaken een beetje anders. De laatste verkiezingen hebben aan het Volksfront (we zouden dit haast kunnen noemen) de vertegenwoordiging van de arbeidersklasse een groote over winning bezorgd, zoodat de anders zeer actueele vraag hoe de nieuwe regeering zich een meerderheid in de Kamer zou kunnen verwerven al bij voorbaat opge lost was. Desondanks heeft het buitengewoon lang geduurd voor de nieuwe regeering met een bepaald program gereed was en zien we in deze tusschen periode dat de zelfde arbeidersklasse, ongeduldig ge worden door dit lange dralen, de ver betering van hun positie tracht af te dwingen door een staking. Door het geheele land neemt deze sta king onrustbarende vormen aan en de eischen die gesteld worden zijn hier en daar reeds ingewilligd. Een typisch voorbeeld van deze nieuwe eischen le vert ons een verdrag zooals dit in de metaalindustrie aan de werkgevers zal worden voorgelegd. Vrij organisatierecht voor de arbeiders in vakvereenigingen, invoering van be- drijfsraden in elk bedrijf van meer dan 10 arbeiders, twee weken vacantie met uitbetaling van loon na een jaar werken, dienstreizen tweede klasse enz. Het ge vraagde uurloon varieert tusschen 5.25 franc en 8.50 franc. Arbeiders boven de 18 jaar moeten het loon van volwassen werklieden ontvangen. Wat den toestand in de provincie be treft kan het volgende gemeld worden: In Reims hebben 1200 arbeiders en em- ployé’s van vijf firma’s in de levensmid delenindustrie besloten in staking te gaan. Hierdoor zullen in totaal 5000 werknemers bij de beweging betrokken worden. In de Noord-Fransche textielstreek RoubaixTourcoing is het werk bij tal rijke firma’s stopgezet. In het gebied van Valenciennes zijn ongeveer 12.000 me taalarbeiders en mijnwerkers in staking. Daarentegen is in het mijngebied van Lens na onderhandelingen, die vier uur hebben geduurd, een overeenstemming tot stand gekomen. Verschillende fabrieken worden door de stakers bezet gehouden. Tot nu toe gaat alles nog zonder ongeregeldheden. Maar de groote vraag is of dit zoo zal blijven, vooral nu de leider van de nieu we regeering heeft verklaard, dat men van hem niet kan verwachten dat hij met geweld tegen de arbeiders zal op treden ook al is het bezet houden van de fabrieken niet volkomen wettig. Misschien vindt u de formuleering van onze vraag wat tegenstrijdig en we ge ven toe, dit lijkt op het eerste gezicht ook zoo. Men dient evenwel niet te ver geten dat in elke staat moet bestaan een eerbiediging van de wet en wanneer dan de leider van de regeering de heer Blum sprekende over handhaving van de orde het daarbij uitsluitend heeft over de verdediging van de republiek tegen aanslagen van rechts, maar daarbij zwijgt over de houding der stakers, die door het bezet houden der fabrieken de wet overtreden, dan voelt ge dat hier botsingen onvermijdelijk zijn. Dat is nu niet omdat onze sympathieën uitgaan naar de een of andere kant, maar een puur logische gevolgtrekking. Na deze lange aanhef komen we dan eindelijk op het onderwerp wat we bo ven deze revue plaatsten. Waarom staat Frankrijk op den tweesprong? Ten eer ste de machtskwestie en dan de niet min der belangrijke valuta kwestie. Dit laat ste vooral is het probleem van den dag, niet alleen voor Frankrijk maar ook voor andere landen en speciaal Nederland. De onrust rondom ’de franc die na de regeeringsverklaring van Leo Blum niets verbeterd is, kan nog wel eens verstrek kende gevolgen met zich meebrengen, doch daarvan iets in onze revue van de week. Ook Bêlgfë volgt het voorbeeld van Frankrijk voor zoover betreft de sta- kingsepidemie. Voorloopig alleen nog maar in het havenbedrijf, waarbij we wel als typische bijzonderheid mogen ver melden dat verschillende Antwerpsche bladen de nadruk willen vestigen dat de Antwerpsche havenstaking door Rotter dam zou zijn uitgedacht en voorbereid. We zullen maar niet veel woorden ver- Voord. saldo Begroetingen 1936-1937: Ligger A-: Ontv. en uitgaaf ƒ180.95; omslag 1.25 per H.A. Ligger B.: Ontv. en uitgaaf 121.42; omslag ƒ0.30 per HA Ligger C.: Ontv. en uitgaaf ƒ99.34; omslag ƒ0.35 per H.A. Ligger D.: Ontv. en uitgaaf J209.82>/2 Omslag 1.30 per H.A. Tot bestuurslid werd herkozen met bijna algemeene stemmen den heer W. R. Dijkstra te Arum. Voorstel tot wijziging van het Bijz. Reglement werd behoudens een kleine aanvulling door het bestuur, zonder op- of aanmerkingen aangeno men. 8 Juni. De afd. Wonseradeel van de vereeni- ging tot exploitatie van het Friesch Volkssanatorium hield een ledenverga dering onder Voorzitterschap van den Ed. Achtb. Heer J. Weerstra. Uit het jaarverslag bleek, dat het ledental als gevolg van eenige propaganda, was toegenomen; het bedraagt thans 515 ge wone léden en 16 vereenigingsleden, waarvan omslag was ontvangen 606 gld. Verslag penningmeester: de ont vangsten hadden bedragen >834.54, de uitgaven f713.34, saldo f 121.20. De agenda der algemeene vergadering op 17 Juni te Appelscha gaf geen aanlei ding tot bespreking. Als afgevaardigden werden aangewezen de heeren Berg- sma te Makkum en Douma te Kims- werd. 6 Juni 1936. Naar aanleiding van de ondervinding welke de arbeiders hier opdoen bij de werkzaamheden aan den in aanleg zijn de nieuwe weg AfsluitdijkHarkezijl, is al hier gisteravond een spoedvergadering gehouden op de bovenzaal van hotel De Zwaan. De klachten over de aard van ’t werk en de lage loonen welke werden uitbetaald, hebben er toe geleid, dat de hoofdbestuurders van enkele organisa ties eens een onderzoek meenden te moeten instellen naar de gang van za ken. Om door de arbeiders zelf hiervan op de hoogte te kunnen worden gesteld, waren de heeren R. Laan, hoofdbestuur der van de Centrale Bond v. Transport arbeiders en H. Feenstra, secr. van het Werkcomité te Leeuwarden, naar Mak kum gekomen. De voorz. de heer C. Bakker, opende del verg, op de gebruikelijke wijze, waar na eerst de heer Feenstra het woord kreeg. Deze begon met te zeggen dat hij hoopte, in deze vergadering nauwkeurig te worden ingelicht en de grieven van de arbeiders zelf, te willen hooren. In overleg met de regeering en het werk fonds, aldus spreker, is er een loonnorm vastgesteld voor grondwerk, bruggen bouw enz., welk werk in werkverschaf fing zou worden uitgevoerd. De bouw vakarbeiders maken gedurig bezwaar tegen deze laatste bepaling, omdat de meeste groote werken niet altijd om be hoefte aan werkverruiming worden uit gevoerd, doch meestal noodzakelijk zijn. De loonregeling is gebaseerd op de streek loonnorm waarin het werk wordt uitgevoerd en is voor Wonseadeel be paald op 28 cent per uur met een werk week van 48 uren, doch bij noodzake lijke overwerkuren moet daarvoor een zeker percentage meer worden uitbe taald. Verder moet er door den aanne mer per week een vacantiebon ter waar de van f 0.75 worden uitgereikt. De aan nemer is verplicht zijn werkvolk via de gemeentelijke arbeidsbemiddeling te be trekken, welke uitsluitend inwoners uit Wonseradeel moeten zijn, tenzij er in de gemeente geen voldoende geschoolde werklieden te krijgen zijn, dan mag dit met 20% door werklieden uit andere ge meenten worden aangevuld. Het bestuur van het Werkfonds houdt gedurig con- tróle op de stipte uitvoering van deze bepalingen. En hiermede, vergadering, heb ik u in het kort medegedeeld wat ik meende dat u allereerst moest weten. De heer Laan nu aan het woord ko mende, zegt, dat zij er bij de regeering gedurig op aandringen om zoo veel mo gelijk werk te laten uitvoeren, doch te gen een behoorlijk loon, maar de regee ring wil liever al het werk laten uitvoe ren in werkverschaffing tegen een zoo laag mogelijk loon en zoo zitten wij dan gedurig uren, ja soms dagen te confe- reeren om tot overeenstemming te ko men en voor de arbeiders te bereiken wat er te bereiken is. Zoodoende heb ben wij gelukkig al zeer veel zaken in goede banen kunnen leiden of helpen voorkomen om nog slechter te worden dan ze reeds zijn. Om nu betreffende uw aangelegenheden met het bestuur van ’t Werkfonds te kunnen onderhandelen, moeten wij vooraf weten waaronder het werk dat thans door u wordt uitgevoerd, wordt gerangschikt. Of dit baggerwerk, bouwvakwerk of wel grondwerk moet worden genoemd, dit in verband met de loonregeling. De seen van het Werkfonds, de heer Hak- kes, staat ook op het standpunt dat de loonen in het baggerbedrijf voorloopig niet meer kunnen worden verlaagd. Toen uw klachten ons bereikten, hebben wij direct de schriftelijke vraag aan de in genieur van de Waterstaat gesteld, of het bij dit werk toelaatbaar was dat hier volk was te werk gesteld ook van buiten de gemeente. Wij hebben hier nog geen antwoord op ontvangen, doch binnen kort hebben wij met den heer H. weer een conferentie en dan komt ook deze zaak ter sprake, terwijl dan tevens kan worden uitgemaakt of het werk wat nu in Wonseradeel wordt uitgevoerd, bag gerwerk, bouwvakwerk of landarbeid moet worden genoemd. De gelegenheid tot het stellen van vragen of ten berde brengen van klach ten wordt nu opengesteld. Allereerst hoort men nu dat door de arbeidsbemid delaars in Wonseradeel geheel willekeu- Het is een bekend feit, dat de wegen bouw over het algemeen geen gelijken trfed heeft kunnen houden met de snelle ontwikkeling van het automobielver- keer. Zulks is niet alleen het geval in ons land, doch ook in de andere Euro- peesche staten. Intusschen heeft men nergens stil'gezeten, om zooveel moge lijk aan de eischen van het moderne ver keer tegemoet te komen, en waar men ook in Europa reist overal ziet men nieuwe autowegen in aanbouw en er gaat geen maand voorbij, of een derge lijke weg wordt in het bijzijn van vele autoriteiten geopend. Sommigen van deze wegen zijn schitterend, van andere moet men toegeven, dat zij practisch zijn en dan is er nog een categorie, die men slechts als onvoldoende kan betite len. Wegenbouw is een kostbare aangele genheid. Het moderne autoverkeer eischt lange wegen, twee verkeersbanen met één-richting- verkeer, geen kruisingen maar viaducten. En in een tijd als deze staan de middelen tot den aanleg van dergelijke wegen niet steeds ter beschik king. In Nederland heeft men daarop nu iets gevonden: Wil de automobilist goe de wegen, dan moet hij deze ook maar zelf betalen. Wegen- en benzinebelasting brengen per jaar meer dan vijftig milli- oen in de schatkist. Dat met dit som metje in Nederland een voortvarende verkeerspolitiek kan worden gevolgd, behoeft wel geen nader betoog. Men zou dus mogen verwachten, dat ons land zoo langzamerhand een dorado voor automobilisten moest zijn, dat het ver keer nergens zoo veilig is als bij ons, kortom, dat wij andere landen een voor beeld kunnen geven. Eilacie, niets van dit alles is waar. Dezer dagen werden twee wegen ge opend, een in Nederland (Vianen-Waar- denburg) en een in Duitschland (Düssel- dorf-Keulen). De Nederlandsche weg bevat onvoltooide bruggen, is rijk aan gevaarlijke kruisingen en bovendien te smal. De Duitsche weg daarentegen voldoet aan alle eischen, die men aan modernen wegenbouw moet stellen. Onze eigen Minister van Waterstaat, van Lidth de Jeude, die bij de opening hiervan tegenwoordig was, heeft zich daarvan kunnen overtuigen en ook bij hem zullen wel vergelijkingen met den toestand in ons land hebben opgedron gen. En nu vraagt men zich af, waarin het principieele verschil tusschen Duitsche en Nederlandsche verkeerspolitiek nu eigenlijk ligt. In Duitschland bouwt men snel en goed; bij ons gaat het met horten en stooten en indien er dan weer eens een weg gereed komt, ontbreekt er meestal wel het een en ander aan. Be- heerschen onze oosterburen de techniek van den wegenbouw beter dan wij? Mis schien, maar hier lijkt ons toch het ver schil niet te liggen. De kwestie is, dat men hier de beurs te veel vastgesnoerd houdt. De middelen, die de belangheb benden zelf voor den bouw van goede wegen opbrengen, worden voor geheel andere doeleinden gebruikt. En boven dien: in Duitschland bouwt men aanzien lijk goedkooper dan hier. De aanleg van wegen is daar een project, want het ma teriaal speelt bij den wegenbouw in ver gelijking met het geïnversteerde arbeids loon slechts een kleine rol. In Nederland schijnt men daar intusschen niet aan te willen. Ook bij ons zou men binnen korten tijd goede wegen kunnen aanleggen. Ook onze ingenieurs verstaan hun vak; men kan zulks waarnemen aan den weg Den- Haag-Rotterdam-Utrecht, die wel be looft te worden, zooals een goede weg moet zijn alleen, het duurt te lang. Slechts een handjevol arbeiders zijn hier aan het werk. Waarom nu niet ook In ons land den wegenbouw tot project van werkverschaffing gemaakt. In Ame rika en Duitschland heeft men daarme de uitstekende ervaringen opgedaan. Vele duizenden werkloozen zouden voor een bedrag, dat iets boven hun steun ligt, gaarne weer aan den slag gaan. Dan zou ook Nederland (zijn veilig verkeer krijgen en onze automobilisten zouden dat ontvangen, waar zij recht op hebben omdat zij er voor betalen. VISCHCLUB „ONS GENOEGEN”. Voor de eerste maal in dit seizoen vertrok bovengenoemde vischclub achter Parrega. Over het algemeen is deze eer ste tocht wel geslaagd, daar er n.l. 32 baarzen boven de wettelijke maat wer den gevangen. De uitslag is als volgt: le prijs: P. de Boer, met de grootste baars van 29 c.M. Sj. Koopmans. N. Ebbendorf. H. Nauta. P. S. de Wit. B. de Jong. P. Brakels. KI. Koopmans. D. de Jong. W. Bruinsma. Extra prijs: P. F. de Wit. OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELER 86 ONTHOUDERS-VISCHCLUB. J.l. Zondag eerste vischwedstrijd in de Leeuwardervaart. Het weer was goed. Er werden 22 baarzen boven de wette lijke maat gevangen. Naast de wissel- medaille is dit jaar een kampioensme- daille beschikbaar gesteld voor de mees te punten over het geheele seizoen. Een lauwertak, aangeboden door den heer J. Vogelzang kan worden gewonnen door diegene, welke over alle wedstrij den in 1936 de meeste maatsbaarzen heeft gevangen. De prijzen van deze eerste wedstrijd werden als volgt gewonnen: le prijs: D. Kamstra met een baars van 31J£ c.M Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 4 ff ff ff ff ff ff ff ff ff DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1