Buitenlandsche Revue. III. V. O. I1IEIFF OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELER 86 De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie aan alle merken Automobielen Trein contra auto. 32*2 Jaargang Woensdag 29 Juli 1936 No. 58 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD Groote voorraad Onderdeelen en Banden Stadsnieuws. Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 7 - I Advertentien per regel; Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. Speciale inrichting voor Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. VOETBALWEDSTRIJD. Woensdagavond halfacht speelt C-A.B. veteranen een vriendschappelijke wed strijd tegen L.S.C. veteranen. Ongetwij feld zullen velen optrekken naar het ter rein aan de Sneekerweg om getuige van deze altijd interessante wedstrijd te zijn. verband zeggen, overhelt naar socialis tische en communistische kant. De op stand, die nu ontketend is, wordt geleid door rechts, en hieronder kunnen we ge voegelijk rekenen alle monarchistisch ge- zinden en dat zijn er heel wat Volgens sommige correspondenten was het voor de tegenwoordige regee- ring geen geheim, dat in het leger ge sproken werd over de komende gebeur tenissen. Men heeft uit een gevoel van eigenwaarde of misschien uit de erken ning van eigen onmacht nagelaten op tijd, die oproerige elementen van de ver antwoordelijke posities te verwijderen. Dit verwijt wordt nu zelfs openlijk door aanhangers van de Volksfrontre- geering uitgesproken, waardoor de hui dige positie van de regeering niet sterker geworden is. De regeering draagt de schuld, dat het officierencorps niet intijds is gezuiverd. Het is niet voldoende, wanneer men de reactie door verkiezingen bedwingt, men moet haar zoo mogelijk geheel vernieti gen. Resumeerende krijgen we dus de situatie als volgt: Links is de laatste ja- ren aan de regeering (socialisten en communisten dus) Rechts (dit zijn dan in hoofdzaak de monarchistisch getinte Spanjaarden) is het met dit Regeerings- beleid niet eens en inplaats dat men, zooals bij ons, daarover rustig confereert vliegen de Spanjaarden met hun heet bloed elkander reeds in het haar, met da bekende bedroevende gevolgen. Maar met de tegenwoordige gesteld heid van Europa kan een dergelijke bur gerkrijg moeilijk beperkt blijven tot het land van oorsprong. Zoo was bijv. Frankrijk van plan voor 20 millioen oorlogstuig aan Spanje te le veren, dat in handen moet komen van de nog aan het bewind zijnde regeering. Maar deze geste was niet naar den zin van Italië, en refeds moet een der Itali- aansche bewindvoerders verklaard heb ben, dat, indien de Fransche regeering zich niet van inmenging in de binnen- landsche aangelegenheid van Spanje onthield, de Regeering het recht zou heb ben ook de opstandelingen te ravitaillee- ren, dat is in gewoon Hollandsch uitge drukt: van de hoog noodige munitie voorzien. Het groote verzet tegen de le veranties deed de Fransche regeering er van afzien. Wanneer we nu ten slotte na deze lange maarj toch ook weer nuttige uiteen zetting de algemeene toestand der laat ste dagen resumeeren, dan is de toe stand voor de tegenwoordige regeering niet erg hoopvol. In geheel Spanje heerscht de grootste opwinding en aan weerskanten heeft men succes. De regee ring is van meening dat de opstandelin gen vechten voor een verloren zaak, nu de marine niet meedoet, daarentegen verklaarde een der opstandige generaals in een proclamatie tot het Spaansche volk „acht tiende van Spanje bevindt zich reeds in onze handen. Binnenkort zal men Spanje weer tot de beschaafde na ties rekenen afwachten is de bood schap. De a.s. Olympische spelen te Berlijn beginnen reeds de groote belangstelling te trekken. Geregeld komen de deelne mers uit de verschillende landen in het speciaal voor deze spelen gebouwde Olympische dorp aan .Geheel Berlijn leeft in afwachting van het vreemdelingenbe- zoek waaraan elk wat tracht te verdie nen. Naast het groote Olympisch dorp, dicht onder de rook van Berlijn, is er nu ook nog een groot tentenkamp opgericht waaraan door alle aan de spelen deelne mende landen dertig jongeren kunnen worden gezonden. Ook Nederland zal jeugdige athleten naar dit kamp zenden. Zij zullen Donder dag a.s. van het Centraal Station te Am sterdam vertrekken. Van de meeste deel nemende landen zijn de ploegen, die aan dit Olympisch toumooi deelnemen, nu aangekomen en de training is in vollen gang. Dat dit onderdeel serieus beoefend wordt kunnen we afleiden uit een inci dent, dat dezer dagen met de Amerikaan- sche ploeg zwemsters is voorgekomen. Deze ploeg reist met het s.s. Manhattan naar Berlijn. Een der trainingsvoorschrif- ten gedurende de reis is dat de deel neemsters niet mogen verschijnen in de bar van het schip. De beroemde zwemster mevr. Eleanor Jazet Holm stoorde zich echter niet aan dit bevel en is nu door de regellngs- commlssle uit de ploeg geschrapt, een buitengewone, maar ook alleszins ie rechtvaardigen strenge straf. Wel heeft deze dame, geschrokken door dit ern stige besluit, beterschap beloofd, maat de Voorzitter van het Amerikaansche Comité heeft bij aankomst te Berlijn ver klaard „onze uitspraak is onherroepelijk en zal niet worden veranderd”. Voor de andere Amerikaansche zwemsters is het FRIESCHE MIJ. VAN LANDBOUW AFD. BOLSWARD. In hotel Boermans werd Maandagmor gen een vergadering gehouden van bo vengenoemde afdeeling. Voorzitter De Vries opent met een kort woord van welkom, waarna notulen worden gelezen en goedgekeurd. Enkele nieuwe leden hebben zich aan gemeld. Et is ook weer een meikerscur sus onder leiding van den heer De Boer, Burgwerd. De heeren Tijmstra en Popma brengen verslag uit over het proefveld. De uitslag is: Perc. I bemest met 220 ko. super per pdm. 1573 ko. gras; perc. n bemest met 220 ko. super en bovendien 37 ko. zwavel per pdm. 1748 ko. gras; perc. III bemest met 220 ko. super en bo vendien 73 ko. zwavel per pdm. 2208 ko. gras; perc. IV bemest met 220 ko, super en bovendien 110 ko. zwavel per pdm. 2456 ko. gras. De ondervinding gedurende de laatste drie jaar heeft geleerd dat zonder kunst mest het weer een zeer groote factor is voor een goed gewas. Met kunstmest is ook met minder weer de opbrengst be vredigend. Punt 5. Bespreking excursie heeft tol resultaat dat plannen zullen worden ont worpen voor ’n tocht naar de landbouw tentoonstelling te Enschede. Punt 0. Fokveekeuring, wondt besloten dit evenals het vorig jaar te doen. Daarna werd door de bedrijfsconsu- lent Ir. Veltman te Leeuwarden een cau serie gehouden over de beteekenis van de voorlichtingsdienst In Friesland. De voorlichting door de Regeering ter hand genomen heeft reeds goede resultaten opgeleverd. Verbetering in de landbouw boekhouding, het geven van adviezen aan de Regeering, de voorlichting en de economische toestand en het bevorderen van een rationeele bedrijfsvoorlichting. Enkele onderdeelen worden door de spreker iets uitvoeriger behandeld. De landbouwende bevolking kan veel nuf uit deze voorlichtingsdienst trekken, ook wat betreft grondprijs en productiekos ten, daarom moet getracht worden het stelsel van de bedrijfsconsulenten meer ingang te doen vinden. Met aandacht werd deze causerie ge volgd, enkele vragen gesteld en beant woord. De voorzitter bracht een woord van dank aan de spreker voor zijn leer zaam betoog en aan de aanwezigen voor hun belangstelling. tiet, waartoe trouwens we zeiden het reeds de aard van haar stemgeluid meewerkte. Toch waren er momenten waaruit aanstonds bleek, dat zij ook wel dieper in de vertolking van haar onder werp kon doordringen. Zoo voldeed zij ons zeer goed in de slotgedeelten van Bach’s „Liebster Herr Jesu wo bleibst du so lange”. Wij hopen Jelly Wiersma nog eens weer te hooren; zij kieze echter liederen, die meet bij haar stem en voordracht passen. De burgeroorlog in Spanje. De Olympische spelen te Berlijn. Als twee groote tegenstellingen staat thans het Spaansche volk tegenover el kaar in een meedoogenloozen strijd, die volgens sommige geruchten reeds 20.000 menschenlevens gekost heeft Wat is, zoo zullen er enkele onder onze lezers vragen, toch de eigenlijke oorzaak van deze burgerkrijg? We dienen ter beant woording van deze vraag enkele jaren in de geschiedenis terug te gaan. Het Spanje van voorheen, drager van een grandicwe cultuur, beroemd door zijn velq| kunstschatten, jeen wereldrijk op zich zelf, is reeds onder het Koningschap van Alfonso bezocht door een onderlinge verdeeldheid die ten slotte in een afstand van den troon door dienzelfden Alfonso is bekrachtigd. We zullen ons na dien tijd nog herin neren namen als Primo de Riviera, da Spaansche monarchistisch gezinde presi dent, de man die getracht heeft het Ko ningschap in democratischen zin uit te voeren, maar die door dezelfde onderlin ge verdeeldheid weer het veld heeft moe ten ruimen voor een andere leider. Het is een regelmatig komen en gaan van di verse leiders geworden, waarbij ten slotte moeilijk van een sterk gezag ge sproken kon worden. De thans aan het bewind zijnde regee ring Is links georiënteerd, dat wil in dit HANDICAP DRAVERIJ TE BOLSWARD OP 30 JULI A-S. We laten hieronder de officieele lijst van de deelnemende paarden volgen: Abdullah Scot 700, Abdul 700, Zeeheld 700, Zelé 700, Akkron B 710, Yolanda 710, Zola 710, Ijlbode J 710, Welmoed 710, Dalia D 720, Young Oostar 730, Vaandrager 730, Kitty Scott 740, Winni- fred Scott 740, Vrijbuiter 740, Xenie 740, Betsy 740, Quick Boy 740, Up to Date 740, Catabora T 740, Qui Vive 750, Ath- leta A 750, Remulus 750, Trotteur 750, Ulaan O 760, Wanda Scott 760, Dronte 760, Sir Kerrigan 770, Bertha E 770, Chilene 770, Francy May 780, Frank 780, Rolls Royd 780, Ago Kan 780, X Smiling 780, Clara Bascom 790, Anlezy 790, Windekind 790, Fatima 790. Winnaars van een 800 M- cours na 25 Juli 10 M. meer. Het bestuur verzoekt ons mede te dee- len, dat voor de kinderen tot en met 14 jaar speciale kinderkaarten zullen wor den uitgegeven tegen den prijs van 25 cent uitsluitend 2de rang. Bovendien wil het bestuur trachten, nu er dit jaar niet met aandeelen ge werkt wordt, het ledental van deze ver een. op te voeren. Daartoe zal nog he den en morgen de gelegenheid worden geboden door inteekening op een lijst Alleen een zoo groot mogelijk ledental zal deze vereen, in staat kunnen stellen ook in de toekomst voor Bolsward deze draversdag te behouden. niet uitkomen van mevrouw Holm een strop, waardoor hun, volgens deskundi gen, vermoedelijk de eerste prijs ontgaat, maar ook zij zullen de beslissing van het comité aanvaarden in het bewustzijn dat er leiding en discipline moet zijn en blijven, vooral bij hen die uitgezonden worden om de kleuren van een land te verdedigen. Slapheid in de leiding wreekt zich eveneens op den duur. gen verre van rooskleurig; de bruto- opbrengst daalde in 5 jaar tijds met 32.6 voor wat betreft het reizigers- vervoer en het bagage-transport en met 42.5 voor wat betreft het goederen vervoer. Angstwekkende cijfers, die na tuurlijk ernstige bezorgdheid verwekken. In de Memorie van Toelichting op het ontwerp van wet betreffende de reor ganisatie van het Spoorwegbedrijf wordt o-a. uiteengezet, dat de slechte toestand der Spoorwegen te wijten is aan de volgende oorzaken: a. de crisis. Personen- en goederen vervoer is sterk verminderd; veel zaken floreeren niet en er wordt dus minder vervoerd. Terwijl dus het vervoqjs-aan- bod geslonken is, komt als tweede fac tor van gevaar: b. de personen-auto (bus) en de transportauto. Een machtige concurrent, die het spoorwegverkeer reeds grooten- deels uit de monopoliepositie heeft ver drongen. Als laatste en niet de minste factor noemen wij nog: c. het graven van kanalen. Het ver voer te water, dus. Alleen reeds wegens de Juliana- en Twentekanalen lijden de Spoorwegen, volgens een door de direc tie gemaakte berekening, een nadeel van ongeveer netto tien millioen per jaar. Schade tengevolge van dq crisjs is tenslotte gemeengoed, en de Spoorwegen hebben daaronder evenzeer te lijden ais andere bedrijven. Doch, rail- of wegver keer.. trein of auto, dét is het kardinale punt! Nu behoeft men met de opvattingen van hen, die een der beide vervoermid delen geheel in den ban willen doen, na tuurlijk geen rekening te houden. Men moét wel een verstokt anti-itrein-man zijn, wanneer men die geheel zou willen afschaffen! En van de auto behoeven wij, gezien de hedendaagsche omvang en de populariteit van dit verkeersmiddel, hee- lemaal niet te spreken. De taak, die de Spoorwegen te vervul len hebben bij het massa-verkeer tus schen steden, maakt hen onmisbaar. Op de spitsuren worden dagelijks alleen reeds naar Amsterdam ongeveer zeven duizend personen vervoerd! Dan kan men wel begrijpen dat he£ autobus-* vervoer nooit een volwaardige substituut kan zijn of worden! Nog steeds zijn de groote verkeersspecialisten het er roe rend over eens dat de Spoorwegen de- grootste veiligheid bieden bij het ver voer, terwijl de toekomstige snelheden, waarbij 200 K.M. per uur geen waan denkbeeld, doch grijpbare toekomst ver tegenwoordigt, de concurrentie van elk ander vervoermiddel moeten uitsluiten, ook die van de vliegtuigen, als men de verhouding van de beschikbare laad ruimte van beide verkeersmiddelen be schouwt. Voorts spreekt ook de strate gische factor bij de onmisbaarheid der Spoorwegen een enorm groote rol! Tengevolge van het bovenstaande, komt dus het Spoorwegverkeer noodgedwon gen in een defensieve positie te staan en er is geen kwestie van, dat de Spoor wegen ooit zullen capituleeren. Dat kun nen dus de bovenstaande anti-spoorweg- lieden zich voor gezegd houden! Het verkeer op zich zelf is nu eenmaal geen zuiver economisch probleem, doch is af hankelijk van velerlei factoren. De strijd tusschen trein en auto op de route AmsterdamDen Haag en terug en ook over den Afsluitdijk ligt ons nog versch in het geheugen: aanhoudingen, proces-verbaal, reizigers, die onderweg moesten uitstappen en maar zien, dat ze thuiskwamen, processen heen en weer, inbeslagneming van autobussen, protes ten der ondernemers, ingezonden stuk ken, enz. enz. Men verweet toen de Staat door zijn maatregelen het autoverkeer te willen remmen, ook waar dit goedkooper is, dan het treinvervoer. Of de politiek van onze regeering daarin steeds de juiste was, willen we hier niet beoordeelen, kunnen we ook welhaast van deze plaats niet beoordeelen, zonder Alle détails te kennen, maar wel kunnen we met eenige argumenten aantoonen, dat de redenee- ring der auto-partijgangers, die alleen rekening houden met de goedkoopte, wel wat él te simplicistisch is! Voor den particulieren transportondernemer geldt immers alleen en dat, een ieder, die even daarover doordenkt zal moeten toe geven het economische motief, hij wordt en daarvan maken wij hem al lerminst een verwijt! ten aanzien van zijn bedrijf alléén geleid door het stre ven naar winst. Geen moment zal hij erover denken, een vervoerdienst in stand te houden, wanneer die hem niet zij het direct, zij het binnen afzien bare n tijd winst oplevert! Anders Is het gesteld met het semi- overheidsbedrijf der Nederlandsche Spoorwegen, dat wel degelijk met an dere motieven heeft rekening te houden. Met motieven van algemeen b e lang namelijk. Zoo zullen in bepaalde gevallen lijnen of diensten onderhouden worden terwille van de strategische of postale belangen, om een bepaalde streek niet volkomen geïsoleerd te laten, de ontwikkeling van een industrie te steu nen, enz. En maar al te dikwijls worden deze diensten in stand gehouden, al hoewel zij verlies meebrengen! Zoo ziet men dus, dat in ieder concreet geval een oude stelregel overigens diverse, tegenovergestelde, belangen in aanmerking genomen moeten worden en tegen elkander moeten worden opgewo gen I Al deze overwegingen tellen niet voor den particulieren vervoerder: hij houdt alleen rekening met één belang: met het z ij n e. Het spreekt, dat de Spoorwegen door bovengenoemde factoren bepaald door het belang van het publiek in een ongunstige positie verkeeren, ten opzichte van het zooveel vrijere auto verkeer. Hierbij komt nog wat anders: als semie-officieel lichaam zijn de Spoor wegen aan veel strengere voorschriften gebonden, dan de particuliere vervoer ders. In het belang van de veiligheid en om sociale redenen zijn de diensturen van het personeel beperkt, heeft het, evenals de Rijksambtenaren recht op pensioen, enz., terwijl de particuliere transportondernemer zich wat bekom mert om pensioen, de diensturen regelt naar z ij n behoeften en zijn opvattin gen Geen wonder dus, dat zie boven genoemde gevallen de Spoorwegen zich met de haar ten dienste staande middelen verzetten tegen een concurren tie van de autobus, die een verwoesting van dé spoorwegkas zou kunnen teweeg brengen en die uitqindelijk èjrtoe zou kunnen leiden, dat de Spoorwegen stil gelegd zouden moeten worden, met al de daaraan vastzittende nadeelen voor ons land, de postale, de strategische, de In- dustrieele, enz. De groote moeilijkheid is nu om een verhouding tusschen de beide vervoer middelen te scheppen, waarmede het pu blieke belang het beste gediend is. En dit is juist zoo moeilijk, omdat, zooals wij reeds opmerkten, dit belang niet al leen door de p r ij s wordt bepaald, men moet met Alle omstandigheden re kening houden, wil men tot een billijke organisatie komen. Blijkt langs een be paalde route autoverkeer goedkooper en rendabeler, de dienst veilig en gegaran deerd, is men er zeker van, «dat vol doende met de belangen van het publiek rekening gehouden zal worden, dan kan er Alle reden voor zijn, een concurreeren- de spoorweglljn op te heffen. Maar wor den deze voorwaarden vervuld, dan is er niet alleen alle reden toe, doch is hei een plicht geworden van de overheid om de spoorweg tegen de autoconcurrentie in bescherming te nemen, die dén niets minder is dan unfaire concurrentie! Een uiterst delicatie zaak, waarbij gestreefd moet worden, dit vervoermiddel te steunen, dat het meest het collectief be lang dient. Nu is de situatie van onze Spoorwe- 3e ORGELBESPELING. Met NicolaT’s prachtig koraal „Wie schön leuchtet der Morgenstern”, ge volgd door de koraalbewerking „per ca- nonem” van Joh. Seb. Bach opende de heer Alt zijn 3de Orgelbespeling. Voor velen beteekenen deze openingskoralen altijd het heerlijkste moment van den avond en men zal moeten toegeven dat het ook indrukwekkend is. En wie moest er bij het melodieuse „Andante” uit Mendelssohn’s 6e Orgelsonate niet den ken aan ’s meesters „Liederen zonder woorden”? Het orgelprogramma gaf ditmaal ook eens een arrangement, n.l. ’t „Larghetto” uit Beethoven’s lie. Nederlandsche orga nisten plegen gewoonlijk transcriptie’s te veroordeelen met het argument, dat de orgeltoon iets anders van het stuk maakt dan de orkestklanken, waarvoor het ge schreven is, bedoelen. De omvangrijke orgelliteratuur zegt men biedt keus genoeg, zoodat men zijn toevlucht niet behoeft te zoeken bij arrangementen. In- tusschen huldigt men in ’t buitenland een gansch andere opvatting; nooit ont breekt daar de transcriptie op de orgel- programma’s, „inderdaad” zoo rede neert men daar „is het kwantum or gelmuziek groot genoeg, maar wezenlijk dankbare orgelstukken treft men er nog te schaarsch in aan.” Eerlijk gezegd, lijkt het bezwaar der onzen nogal op een vooropgezet theo retisch dogma, want in werkelijkheid kan zoo’n enkel arrangement tusschen de orgelnummers uitstekend voldoen, mits het van gedragen karaktef zij en zich aanpast bij den gewijden aard van orgel en kerkinterieur. Wij durven dan ook zonder aarzelen verklaren, dat Beetho ven’s meesterwerk ons in orgelklanken evenzeer wist te boeien als in die van het orkest. De beide g moll-werken van Bach, waarmede de organist het concert besloot, behooren tot Bach’s schoonste orgelcomposities, zoowel de echo-effec- ten van het „Préludium” als het heer lijke thema der fuga (wat een interes sante inzet van het pedaal aan het riot) kwamen op wondermooie wijze tot hun recht. Mevrouw Jelly Wiersma-de la Fette, sopraan te Hilversum, verleende hare medewerking met een 4rtal liederen. Zij bezit een helder, dun-getimbreerd or gaan, dat in hoog register niet vrij is van zekere vlakheid. Zij gaf ons eenige heel goede momenten, doch haar liederen, die allen min of meer van weemoedigen aard waren, zouden voor een stem van don kerder type geschikter zijn geweest In het (voor deze stukken te heldere) geluid der zangeres misten we thans nog te zeer die weekheid, gevitaliseerd door een licht, warm vibrato, dat hier in de voordracht haast onontbeerlijk is; het vi brato dat wij hoorden, was niet émotio- neel, doch veeleer mechanisch. Zoo moet b.v. het „Jerusalem, Jerusalem” in de slotphrase van Mendelssohns aria wor den voortgebracht door een, als in tranen gesmoorde stem; terwijl wij in Bach’s „Komm stlsser Tod” de woorden: ,.lch schliesz’ die Augen zu” Immers willen vernemen met de reeds verstervende overgave van den doodelijk vermoeiden mensch, die den verlosenden drempel der eeuwigheid beroert. In zulke gedeel ten was de zangeres ons veel te objec- a I DE JONGS NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1