Buitenlandsche Revue. De Mlleomleesien III. 0.0. UIERFF De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie aan alle merken Automobielen DE LUCHT IN! Woensdag 5 Augustus 1936 No. 60 32*£ Jaargang Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD en Groote voorraad Onderdeelen en Banden Stadsnieuws. Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 jtke- k en rei 12 116 jer, 3U- inl >4? •en 80 es- id. 00 G5.. Advertentiën per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. iwen laria er. :de Speciale inrichting voor ONTHOUDERSVISCHCLUB. De 4de wedstrijd in dit seizoen werd j.l. Zondag gehouden en wel in de Leeu- wardervaart achter Burgwerd. De vangst was niet best, maar toch bevredigend. Er werden 23 baarzen boven de wette lijke maat gevangen. Met een baars van 27 c.M. verwierf A. Nieuwenhuis de 1ste prijs. 2de prijs: A. de Vries. 3de prijs: D. Kamstra. 4de prijs: K. Nieuwenhuis. 5de prijs: B. Wolthuizen. 6de prijs: P. de Jong. 7de prijs: A. van Routeren. AANRIJDING. Zondagavond fietste de heer de B-, werkzaam bij de Gasfabriek alhier, vanaf de Singel bij de Groene Weide de Dijk op. Vanuit de stad komt een auto. Doof een nog niet opgehelderde oorzaak werd de B. aangereden en over de motorkap heen op de straat geslingerd. Gelukkig kon de dokter na onderzoek van den patiënt constateeren, dat deze niets ge broken had, zoodat dit ongeval waar schijnlijk met eenige dagen rust weer in orde kan komen. AUTO-ONGELUK. Heden voormiddag is een taxi-auto van den heer L. op den Sneekerweg ver moedelijk door de gladheid van den weg geslipt en in de bermsloot gereden. De bestuurder kwam er met enkele lichte verwondingen af. 1936. .nnes 936. olijk icob, van Jo- Re- i, zv van 230 215 265 56 7 52 16 51 10 95 40 ït: uk 140 60 me kt. Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 et. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 et. p. kwartaal. BEKRONINGEN. Op de tentoonstelling Stetento te Steenwijk behaalde onze stadgenoot, de heer L. Offinga met Friesche kruidkoek een 2de prijs. Een diploma verwierf de heer D. Harkema voor streepkoejk en Friesche nagemaakte koek. ZWEMSCHOOL. De temperatuur van het water Is he den 16 graden. 80 40 fa lan GESLAAGD. Onze stadgenooten de heeren M. Con radl en Joh. Feenstra slaagden Zaterdag j.l. te Utrecht voor het diploma „Gezel Huisschilder” voor de vereenlging „Ver edeling van het Ambacht”. Beiden zijn oud-leerlingen der am- bachtsteekenschool alhier en mede op geleid door den heer Taco van der Meer. ZEILSPORT. Bij het z.g. „Skütsje sllen” te Grouw behaalde onze stadgenoot L. Foekema met het 36 ton metende schip „Twee Gebr.” een 4de prijs. In de 2de klasse behaalde KI. Foekema te Blauwhuis met „Nieuwe zorg”, 30 ton, een eerste prijs. KAATSEN. De tweede prijs in de te Oosterlittens gehouden jongenskaatspartij werd mede gewonnen door B. Rijpma en P. van der Molen alhier. Bij de te Akkrum gehouden kaatspartij werd de eerste prijs mede gewonnen door M. Bijlsma alhier. De 3de prijs door D. Ykema alhier. TE WITMARSUM. .32 .28 5 3 .30 8 .50 et.- de’ fonds te stichten, waarvoor hij dadelijk al een belangrijk bedrag schonk, dat ten doel zal hebben, een zeer groot aantal jongelui te vormen en piloten daaruit te kweeken. Bij voorkeur zal men natuurlijk die jongelui nemen, die de grondbeginse len van het vliegen reeds kennen en een zweefvliegbrevet A, B of C hebben (de C-zweefvliegers hebben reeds een ther mische vlucht gemaakt). Een duizend tal piloten zullen in opleiding genomen moeten worden. Maar daarvoor is, zoo- als men begrijpen zal, aanvulling van dit fonds hard van noode en zal er een nationale daad moeten geschieden, waardoor het geld bijeen komt! Aan de noodige liefhebbers, evengoed als aan het heilig vuur zal het niet ontbreken. Moge onze tradltioneele, Nederland- sche gemeenschapszin zich hierbij krach tig doen geiden. zijn voor een nieuwe luchtlijn, Londen— Lissabon en dat tot opening van deze lijn reeds zes maanden geleden besloten is, Dan is er ook nog de kwestie van de Italiaansche vliegtuigen, waarvan één ’n noodlanding heeft moeten maken te Sai- dia. De Italiaansche regeering wijst heel handig elke verantwoordelijkheid van zich af en schuift deze op de particuliere industrie. Al die berichten versterken den indruk dat er aan weerskanten in Spanje ge brek begint te komen aan oorlogsmate riaal Men leest dit door de regels heen uit verklaringen in de verschillende departe menten van Europa. In het Engelsche Lagerhuis en in de Fransche Kamer wor den telkens weer vragen gesteld die op diplomatieke wijze worden beantwoord. Daardoor behoudt men de kans aan bei de partijen wat te kunnen leveren en houdt men de oorlogsindustrie aan het werk. Hoe geweldig en snel zich op dit gebied veranderingen voltrekken, be wijst een door het Handelsblad uit het tijdschrift Deutsche Wehr overgenomen artikel, waarin het nieuwste wapen van het Russische roode leger, de lucht-in- fanterie, besproken wordt, De mogelijkheid om spionnen, kleine versnellings-detachementen achter hef vijandelijk front te doen landen met pa rachutes is door de Russische legerlei ding tot een massale actie uitgebreid. „Lichte luchttroepen” gaan aan het gros van dat nieuwe wapen vooraf: in grooten getale dalen daartoe parachute springers omlaag. Voorop gaan als een soort spits de verkenners van de wind richtingen waarna de overigen volgen, zonder het valscherm te openen, zoodat zij de voorsten inhalen, waarna zij het scherm openen en allen gelijktijdig kun nen landen. Voor dekking wordt daarbij gewerkt met kunstmatige nevels; voor artillerie-bescherming zorgen de bom bardementsvliegtuigen, terwijl zoo noo- dig vijandelijke vliegers worden afge- weerd door de eigen jachtvliegtuigen. Op deze wijze werden bij de manoeuvres bij Kiew 1200 man met karabijnen en lichte mitrailleurs „aan den wal” gebracht, die dadelijk na de landing de verbanden herstelden om aanvallend te kunnen op treden. Bij een andere manoeuvre was dat eerste echelon zelfs 1800 man sterk. De voortroep wordt gevolgd door het gros der luchtinfanterle, op gelijke wijze beschermd en gedekt als de voortroep. Echter landen hierbij de transportvlieg tuigen zelf op den reeds door de voor troepen beschermden bodem, waartoe de eskaders in snelle opvolging neerdalen, hun vracht afladen om daarna plaats te maken voor de volgende. Ieder vliegtuig brengt daarbij 25 man met karabijnen en lichte mitrailleurs op de landingsplaats. Zware mitrailileurs (telkens zeven met munitie) en zelfs kleine stukken geschut worden afzonderlijk aangevoerd. Bij Kiew was de sterkte van dit gros 2500 man. Bij de andere manoeuvre 5700, zoodat daar mét de „lichte luchttroepen” in het geheel 7500 man in den rug van den vijand gebracht werden. Deze afdee- lingen bleven daarna opereeren In sa menwerking met de luchtmacht, met wel ke zij draadloos in verbinding stonden. De aanvoer van de benoodigde verzor- gings -en munitievoorraden ging door de lucht, waartoe de luchtmacht het over wicht over de vijandelijke luchtstrijd krachten moest zorgen te behouden. De Olympische spelen. De Spaansche burgeroorlog. Het vliegtuig in een moderne oorlog. Het hoogtepunt van de belangstelling in het buitenlandsche nieuws gaat in de laatste weken uit naar de Olympische Spelen in Berlijn en de burgeroorlog In Spanje, twee krachtmetingen op zeer verschillend terrein. De een als symbool van verbroedering der verschillende vol keren en een propaganda voor lichaams cultuur, de andere als de meest funeste uiting van haat tusschen twee deelen van hetzelfde volk. Maar laten we die tegenstellingen niet te breed uitmeten en ons liever bepalen tot een zoo mogelijk objectieve bespre king van deze in den aanhef genoemde punten. Nu reeds voor de 10e maal de Olym pische Spelen gehouden worden, dus over een tijdsverloop van veertig jaren, is het zeer belangrijk eens na te gaan in hoeverre de menschelijke prestaties zijn vooruitgegaan, zwemmen, loopen, speer werpen, hoog- en ver-springen, het gaat nog telkens seconden vlugger. Wanneer we even maar memoreeren, dat er van de Olympische records uit 1932 te Los Angelos gemaakt, waaronder elf nieuwe, drie overeind zijn gebleven, bewijst dit wel, dat het menschelljk kunnen nog niet de uiterste grens bereikt heeft. De oor sprong van deze Olympische Spelen moeten we zoeken in Griekenland. Van de belangrijke jaarlljksche spelen waren die te Olympia het meest bekend. Zij zijn ’t beste in de geschiedenis bewaard gebleven. De legende verhaalt, dat in de 9de eeuw voor Christus de Olympische Spelen op aanraden van het Delphisch Orakel door Ephitos van de stad Elis in vereeniging met Lycurgus ter eere van Zeus opnieuw werden ingesteld om aan de oorlogen, partijschappen en epidemieën een einde te maken. Olympia lag in een breed ruim dal tusschen de Alpheios en de Kladeos in het landschap Elis in het Westen van de Peloponesus. Daar werden om de vier jaar ten tijde van de volle maan spelen gehouden, die van zulk een belang wer den geacht, dat gedurende die tijd, de godsvrede heerschte, die, behoudens en kele uitzonderingen door de eeuwen heen geëerbiedigd werd. Alle vijandelijkheden en dat waren er toen reeds vele werden dan gestaakt Jammer genoeg heeft men deze goede gewoonte ook voor onzen tijd niet gehandhaafd; we hadden deze Godsvrede minstens zoo hard noodig als in die goede oude tijd. Deze verzuchting brengt ons op het tweede onderwerp: de burgeroorlog in Spanje. Veel nieuws valt hierover niet te melden. We bedoelen daarmee, dat er van groote vorderingen aan een van beide fronten niet gesproken kan wor den. Overigens gaat het nog erg genoeg met deze burgeroorlog. Het aantal doo- den stijgt onrustbarend, de haat tusschen twee volksgroepen wordt met den dag erger en de kans op ’n minnelijke schik king is reeds geheel verloren. Tot nu toe heeft de bestaande regee ring de hoofdstad en enkele andere be langrijke kruispunten bezet kunnen hou den. Algemeen verwacht men in de omge ving van Madrid een beslissende slag. De havenstad Valencia is tot nu toe nog in handen van de regeeringstroepen, hoe wel de toestand in de stad zelve zeer verward fs. Het schijnt, dat In de kazer nes te Valencia een opstandige beweging is uitgebroken wat natuurlijk de kansen voor de andere partij vergroot. Allerlei moeilijk te controleeren berich ten doen natuurlijk de ronde. Zoo zou den er vier Engelsche Fokkervllegtuigen op weg naar Lissabon te Bordeaux wor den vastgehouden. De vliegers beweren evenwel dat deze vliegtuigen bestemd ude- Vijt- vard i. Ok- dske sga. nnd. a 77 t te GROOTE KAATSPARTIJ. Op Zondag 2 Augustus vond alhier de groote kaatspartij plaats op het feest terrein „de Hertekamp”, gehouden ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de kaatsvereen. „Witmarsum”. Op het feestterrein zien we vele at tracties, zooals Cakewalk, draai- en zweefmolen, oefeningsspelen en diverse kramen. Voor de wedstrijd waren de volgende 36 kaatsers uitgenoodigd: 1. K. Koldijk te Jorwerd, A. van der Meulen te Berlikum en IJ. Kuperus te Wijnaldum. 2. K. Kuiken te St. Jacob, P. Helfrich te Harlingen en J. van der Leij te Berli kum. 3. R. Terpstra te Beetgum, J. Tanja te Oostrum en F. van der Vliet te Wit marsum. 4. H. Knol en S. Helfrich te Harlingen en S. Lemstra te Witmarsum. 5. K. Falkena te Bolsward, A. Braam te Sexbierum en W. Bosma te Bols ward. 6. T. Zijlstra te Witmarsum, K. Hib- ma te Peins en A. Pascal te Harlingen. 7. E. Zijlstra en W. Reitsma te Wit marsum en A. Koster te Harlingen. 8. R. Yetsinga te Arum, H. Boogaard en K. de jager te Harlingen. 9. G. Jellema te Weidum, M. v. d. Molen te Makkum en F. Hiddinga te Weidum. 10. M. v. d. Hem te Rauwerd, L. Seerden te Franeker en J. van Dijk te Harlingen. 11. G. Zaagmans te Witmarsum, C~ de Way te Bolsward en Sj. Helfrich te Wijnaldum. 12. IJ. Bouma te Harlingen, M. Bijl sma te Bolsward en C. Langerak te Fra neker. In twee perken werd er gespeeld. No. 1 gaf een goede indruk, had in de eerste helft een spel voorsprong, waar na Helfrich op 6 gelijk de kaats niet passeerde. Tot 1 y2 spel werd goed partij gegeven. Op 6 gelijk nam Helfrich de leiding. Met 2 spel verloor no. 1. No. 3 was vrij sterk, liep uit tot 2>/2 om 1 spel. In het laatste halve spel plaatsen v. d. Vliet en Tanja ieder een bovenslag en wonnen alzoo. No. 5 won, hoewel eenigen tijd de kans voor no. 6 gunstig was, in korten tijd. Evenzoo verging het no. 7, hetwelk verloor met \/2 spel tegen no. 8. No. 9 had spoedig ’n spel voorsprong, maar dit ging weder verloren. Van Dijk nam op 6 gelijk de leiding door het pas- seeren van een kaats. Daarop maakte 10 2 spel. Seerden zorgde verder voor de overwinning. No. 11 en 12 gaf weinig spanning. Zonder veel moeite werd door no. 11 ge wonnen. Na afloop der eerste omloop werd In de groote feesttent, plaats biedende aan 1000 personen, van den heer K. de Boer te Bergen (N.H.) pachter der buf fetten, de receptie gehouden ter gelegen heid van dit jubileum. Op de bestuurs tafel zien we vele bouquetten bloemen en op het podium ontelbaar vele medail les, sportbekers, en wandelballen. Tot eerelid van de kaatsvereeniglng werd benoemd de heer Auke Kooistra. Na de receptie werd het kaatsen voortgezet. De tweede lijst bevatte de nos. 2-3, 5-8 en 10-11. zeldzaamheid heeten en dat is zeer jam mer. Nergens toch werd na Bach schooner en boeiender orgelmuziek ge schreven, dan in Frankrijk, en wel komt op de Ntederlandsche programma’s het Fransche oeuvre veelvuldig voor, doch er waren (en zijn) in ons land maar heel weinig organisten, die ons van deze wer ken iets meer laten hooren dan de no ten. Zoodat we ons verheugen, dat de heer Alt zijn keus weer eens heeft laten vallen op Fransche werken. Voorop kwam Vincent d’Indy (leer ling van César Franck) met z’n verruk kelijke „Prelude et Canon”, een helaas te kort stuk, waar voor ons gevoel best nog zulk een meester-canon als derde bewerking bij had gekund. De Mallly- stukken vertegenwoordigden meer het stemmingsgenre, waarvan de ernstige „Meditation” al zéér mooi getroffen werd, met eenige van die wonderschoone echt Fransche register-combinaties, die op het Martiniorgel blijkbaar maar voor het grijpen liggen. De „Pastorale” met haar ietwat banaal aanvangswijsje geeft in het midden aardige fluit-echo’s te hooren, die echter pas intressant werden door de prachtige fluitregisters en de na tuurgetrouwe vertolking, maar die we qua compositie toch beschouwen als technische kunstenmakerij, waaraan geestelijke diepte te zeer ontbreekt Die laatste hoedanigheid vonden we echter weer terug in de stramme, afge meten „Marche solennelle”, waar het tempo ons evenwel wat te snel gekozen scheen voor een „plechtige marsch”. Het orgelprogram sloot met de „Toc cata” van Paradies, een dankbaar en vlot gespeeld slotnummetrje, dat we ech ter gaarne cadeau hadden gegeven voor nog éénmaal een herhaling van d’Indy’s heerlijke Canon. Nan Sijbenga hadden we ook al eens te Leeuwarden gehoord. Wij vonden haar geluid toen lief en sympathiek, meenden, dat het nog aan warmte kon winnen. Thans was dit veel beter. Of het aan de accoustiek der Bolswarder kerk ligt, of aan ’t orgel, zouden we niet kunnen zeggen, maar haar zang klonk thans overtuigender en haar voordracht meer gerijpt. Het best beviel zij ons in „Pie Jesu” van Gabriel Fauré en in „Maria Wiegenlied” van Max Reger. Minder in de beide Bachliederen waar aan vooralsnog ontbrak die geest van opbeuring, bemoediging, welke van de sterke woorden des geloofs in het dicht werk dient uit te gaan. In hoog register klonk daarbij de stem ietwat onzeker, wat wellicht op reke ning van nervositeit, of gebrek aan zelf vertrouwen kon worden geboekt. Doch zooals gezegd: in „Pie Jesu” en „Maria Wiegenlied” wist zij ons te treffen door haar stemgeluid en dictie. We zeggen gaame: tot wederhoorens. Nederland, het land van de wereld vermaarde K. L. M., land van Parmentier en andere beroemdheden, winnaar van de Londen-Melboume-race, land van Fokker.heeftgebrek aan vlie gers! De reserve aan vliegtuigbestuurders is in ons vaderland veel te gering. De be hoeften van de civiele luchtvaart kunnen bij lange na niet gedekt worden, hetgeen voornamelijk catastrophaal zou kunnen worden, in geval de wereldbrand eens zou ontbranden en de gevleugelde strijd rossen stonden te wachten op ruiters, idie hen sturen konden. Men moet dit euvel niet onderschatten. Het kan een ernstige sta-in-den-weg vormen bij de uitbreiding van onze bur gerluchtvaart. Bij elke uitbreiding.ge brek aan vliegers, aan Nederland se h e vliegers. Want nu reeds is er een nijpend tekort aan verkeersvliegers, nu reeds werken er in dienst van onze na tionale luchtvaartmaatschappij, de K. L. M. buitenlandsche piloten, daar onze er varen verkeersvliegers toch op tijd moe ten worden afgelost, wil men door af mattend overwerk geen ongelukken ver oorzaken en alzoo ’t beroemde K. L. M.- devies „Safety first” verloochenen. Om in de leemte te voorzien, moest men buitenlandsche piloten te werk stellen. Buitenlandsche piloten in het land van Anthonie Fokker.alleen omdat er te weinig ervaren Nederland- sche verkeerspiloten zijn. Doch tevens een begrijpelijk iets, wan neer men nagaat, hoeveel geldelijke of fers er gevergd worden van Iemand, wil hij leeren vliegen. En dan is men nog slechts vlieger, doch nog lang geen ver keersvlieger van beteekenis en zou geen luchtvaartmaatschappij zoo’n beginneling het leven van ettelijke passagiers toe vertrouwen. Hoeveel tientallen guldens er wel niet per lesuur en per vlieguur gevraagd worden, is niet te beschrijven. Wel beijvert de Nationale Luchtvaart- school met haar bekwame leeraar-pilo- ten zich, om een en ander goedkooper te maken, doch „populair” zijn die prij zen nog geenszins, zelfs niet eens bereik baar voor een gegoede middenstanders- portemonnaie. Men kan de Luchtvaart- school daarvan geenszins een verwijt maken. Immers: hoeveel kost niet het materiaal, hoeveel kost niet de verzeke ring van het leven van den leeraar-plloot hoeveel kost niet de eventueele breuk? Dat alles kan men niet in guldens of in kwartjes berekenen, dat loopt in het pa piergeld! Les kan men alleen krijgen als men tevoren een som stort voor even tueele „kraakjes” en die som is niet malsch in den tegenwoordigen tijd! Geld is dus een factor, die zoovele droomen van Hollandsche jongens in rook doet vervliegen, die zooveel hoop tot luchtkasteelen reduceert.Want waarlijk de belangstelling van de Ne- derlandsche jeugd voor de luchtvaart is niet minder dan in andere landen! Neem maar de steeds groeiende belangstelling van de „spes patriae” voor het zweef vliegen, die prachtige sport. En daarbij kost het jaarlijksch lidmaatschap van zoo’n zweefvlieg-club toch minstens ook nog f25.—. Dat is toch ook een som gelds, die waarlijk niet iedere jongen zich heden ten dage kan veroorlooven. Het zweefvliegen is echter een uitstekend aanloopje voor den loopbaan van piloot; het thermische vliegen, gebruikmaken van opwind en wolken, kan voor den piloot van groot belang zijn. In het mo- torlooze vliegtuig leert men deze lucht- stroomingen kennen en leert men, hoe men daarvan gebruik kan maken.in het motorvliegtuig weet men, wat zoo’n opwind, zoo’n valwind, zoo’n rukwind beduidt en dan kan men er rekening mede houden, al heeft een en ander min der vat op het toestel, dan dat in een zweeftoestel het geval is.Deze jon gelui, die leden van zweefvliegclubs zijn, vormen een prachtig materiaal voor de opleiding tot piloot, tot verkeersvlieger en oorlogsvlieger. Maar.daartoe is geld noodig! Geld, dat de jongens zelf niet bezitten! Fokker heeft zich onlangs over het gebrek aan een piloten-reserve uitgela ten en voorzag catastrophale gevolgen, wanneer niet tijdig maatregelen werden genomen. Stel, dat ons vaderland ge dwongen zou worden zich tegen buiten landsche invallen te verdedigen, waaf zijn dan de noodige vliegers, die de ge vallenen zouden kunnen vervangen, die een uitbreiding van het luchtwapen mo gelijk zouden maken?.Men ziet, welk een ongewenschte, om niet te zeggen hachelijke situatie zou kunnen ontstaan! Teneinde daarin nu te kunnen voorzien heeft de heer Fokker de goede en bij uit stek nationale gedachte gehad om een HET 4e ORGELCONCERT. Gelukkig weer eens een Fransch orgel- programa. Zonderen we Bach uit, dan gelooven we niet, dat er eenig genre mu ziek bestaat, dat zoowel ons orgel, als onzen organist zoo goed „ligt”, als het Fransche. Hier te; lande mag dit een OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELEF. 86 au- 0j DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1