Verkeerspolitiek. i Buitenlandsclie Revue. Geel CAC^°J III. U. II. WERFF OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELEF. 86 Belastingzaken r%| ni/ Eiken DONDERDAG KI II K Zitting te BOLSWARD ULU1A Schildwijk 33 bij de Markt De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie Groote voorraad Onderdeelen en Banden Stadsnieuws. 33?H Jaargang Woensdag 27 Januari 1937 No 7 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD ln*rezonden Mededelingen koV iets een p p zij torwegverkeer zoo goed als geen verbe- 1 Amerikaansche toestanden. Onrust in Japan. De Balkan. 12 39 15 BEVINDEN WIJ ONS OP DEN GOEDEN WEG? Dit is de critiek, die men van vele zij den tegen de verkeerspolitiek der regee- ring kan hooren aanvoeren. Algemeen vraagt men zich af, of het ten slotte niet beter zou zijn, het verkeer zich vrijer te We zullen voor vandaag de bijna tra- ditioneele aanhef „de burgeroorlog in Spanje” maar eens laten rusten, niet om dat er weinig nieuws te vermelden valt. Het moorden, rooven en vernielen gaat er nog rustig zijn gang, zonder dat een der partijen noemenswaardige voordee- Speciale inrichting voor aan alle merken Automobielen n n d Verschijnt DINSDAGS- cn VRIJDAGSAVONDS. Lecsgcld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 et. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. A cl v c r f c n 11 l' n pc? rcgull WocnscliigNHiinitncr 1Ü cent. Zatcrdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. g e n Ie d t, 4 !t 1. IJ t e i e i> i. n WEDERZIJDS HUWELIJKSBEDROG. Dit twee eeuwenoude stuk van den in zijn tijd genialen Pieter Langendijk, past om zijn inhoud en rake typeering zelfs nog in onzen modernen tijd. Gezonde humor, veel liefde, ’n tikje sarcasme zijn de drie hoofdmotieven van dit blijspel in 5 bedrijven. De humor en ook het sarcasme is bij een groot acteur als Jan Musch in vertrouwde handen, terwijl hij ook op het terrein van de lief de geen onbekende blijkt. Zooals gezegd heèfi dii^tuk, dat dooi Pieter Langendijk is geschreven op 30- jarigen leeftijd (ongeveer 1712) voor on zen tijd nog niets aan actualiteit verloren Wel zijn voor onze begrippen sommige handelingen wat erg naief en eenvou dig en wordt de ontknooping een beetje te lang uitgesponnen. Over het tooneel- spel van het gezelschap van Jan Musch 1112. Het ledental van Onderlinge hulp vertoonde geen wijziging. „De Werkman” sloot met een nadeelig slot van f332.67. De reserve slonk tot f 672.23. „Ziekenhulsverpleging” sloot met een nadeelig slot van f 537.93, finan- cieele reserve f281.82. Het bestuursvoorstel tot verhooging van de contributie werd aangenomen. Dat betreffende de vermindering van uit- keering werd eveneens aangenomen. Een voorstel door de leden gedaan om de en treegelden tot dd ziekenhulsverpleging te verhoogen eveneens. De aftredende bestuursleden werden evenals de bode, herkozen. als het S? verkw'U gemeene belangen, zooals b.v. onze de fensie niet uit het oog mogen worden verloren, behoeft geen betoog. zooals uit het bovenstaande blijkt, e. a. mogen we met groote waardeering spreken. Jan Musch zelve in zijn creatie van de verloopen soldaat Jan, wat schit terend, somtijds een klein tikje te over moedig. Mevr. Musch-Smithuyzen was als Charlotte, de adelijke juffer, charmant en gaf fijn beheerscht spel, evenals Jean ne van Rijn een prachtcreatie gaf van Klaar de dienstmeid. We zouden ze. stuk voor stuk willen noemen, maar vreezen daardoor telkens in herhaling te komen. Adolfe Hamburger als de verarmde edelman, tot aan van Staalduynen als Joris de kleermaker, ze gaven allen een prachtig sluitend geheel. Voor liefhebbers van goed tooneel was hier geweldig veel te waardeeren, daar om juist is het zoo jammer, dat ce Doele- zaal niet geheel bezet was. We hopen dat dit het gezelschap Jan Musch en de exploitant van de Doele, de heer Galama, niet zal ontmoedigen, de Bolswardsche VOETBAL. Onderstaand verslag werd ons Maan dag toegezonden: Heerenveen-C. A. 3. 7-2. C. A. B. speelde Zondag de return match tegen de a.s. kampioenen op een best bespeelbaar terrein. Even over tweeën brengen de Hee- renveensters den bal aan het rollen ei gaan tot den aanval over. Dan onder ne-mt C. A. B. een aanval, waarbij Bos ma naast schiet. Hierna wordt een aan val van H. afgeslagen. Een corner voo H. kvert dan eveneens niets op, daa deze door een der C. A. B.-backs word weggekopt. Toch neemt H. onverwach de leiding met een onhoudbaar schot. Uit een vrije schop schiet de Vries o; het doel, welke naast gaat. Een scho van een der H.-spelers ondergaat da. hetzelfde lot. Uit een vrije trap lost Huis man een prachtschot op het doel. Ieder oogenblik kan de gelijkmaker worden verwacht. Het gelukt Timme dan de ge lijkmaker in het net te schieten. Hoek stra verlaat dan het veld, waarvoor van Nus invalt. C. A. B. speelt dan verder ’n goed spel, hopende op meer succes. En spoedig is de stand 2-1 in het voordeel van C. A. B. Een corner voor H. levert dan niets op. Dan weet Bosma zelfs de voorsprong te vergrooten en is het 3-1 in het voordeel van C. A. B., als de scheidsrechter een o.i. verkaerde be slissing nam, door dit doelpunt te annu- leeren. Dat dit eenigszins deprimeerend op de C. A. B.-ploeg werkte was na de rust duidelijk merkbaar, als er na de rust is afgetrapt, weet H. na een minuut gelijk te maken. Al spoedig gevolgd door een derde goal. Eikenaar van H. is deze mid dag wel zeer productief, daar de stand wordt opgevoerd tot 7-2 en C. A. B. na de rust dat spel niet ontplooit als voor de rust, zoodat Heerenveen deze wedstrijd verdiend heeft gewonnen. JAARVERGADERING. De werkliedenvereen. „Eendracht ons doel” hield haar jaarvergadering. Het bleek, dat het ledental van de on derafdeling „werkman” 200 bedroeg en van de onderafdeeling Ziekenhuisverple- ging over verschillende rubrieken samen reeds 2 millioen dollar beschikbaar ge- -- - steId en in een oproep tot ’t Amerikaan- laten ontplooien door een vermindering sclle v0^ spoort de president aan even- van de lasten op het motorwegverkeer. Hopenlijk vindt de regeering gelegen heid, ten aanzien van deze kwestie haar meening nog eens nader uiteen te zetten. ERNSTIG ONGELUK BIJ WITMARSUM. ïnplaats van de trambus die ’s avonds rijdt naar Zurich voor de verbinding met de A. T. O.-bus reed gisterenavond een extra tram naar Harlingen voor het ver voer van de passagiers voor de A. T. O.- bussen. Tusschen Harkezijl en Witmarsum liep aan den rechter wegkant de heer KI. Kooistra uit Witmarsum. Vermoedelijk heeft genoemde heer ge meend dat de bus in aantocht was en ging daartoe vanaf den weg tusschen de tramrails loopen. De machinist die een ongeluk zag aankomen gaf dringende signalen, niets echter hielp. De heer K. bleef rustig doorloopen. Door zeer krachtig remmen heeft de machinist ge tracht een aanrijding te voorkomen. Dit bleek evenwel niet meer mogelijk. Onherkenbaar verminkt werd het slachtoffer onder de tram weggehaald en naar huis vervoerd. De heer Kooistra was niet gehuwd en bewoonde met zijn zusters de familie- boerderij van wijlen Abel Kooistra in Witmarsum. Dit droevig ongeluk bracht natuurlijk nogal eenige opschudding in het om de zen tijd rustige en stille dorp. DE GLADHEID VAN DEN WEG. Het was voor de vroege autorijders op Maandagmorgen een onaangename gewaarwording dat de nachtvorst en fijne sneeuw de wegen spiegelglad ge maakt hadden. Verschillende auto’s zijn dan ook van het rechte spoor afgeweken en óf in de bermsloot gekanteld öf in de nog niet hard gevroren berm vastgeloopen. Even voorbij de Marnezijl reed een vrachtauto, geladen met melkbussen van de daar ter plaatse nogal hooge weg neer in de sloot. De chauffeur wist nog juist op tijd uit de wagen te komen. Van de inhoud van de melkbussen ging heel wat verloren. Tusschen Tjerkwerd en Parrega zat een groote vrachtauto met de voorwielen in de berm en ook dit kostte nogal eenige moeite de wagen weer in het rechte spoor te krijgen. Van alle kanten kwamen berichten binnen van gekantelde auto’s. We kun nen deze berichten niet allemaal per soonlijk controleeren. Verschillende autobestuurders hebben het er maar niet op gewaagd en zijn stilletjes thuis ge bleven. Gisteravond zakte de thermometer flink. 5 tot 6 graden vorst. Een groot gedeelte waterleidingkranen werd afgezet (de eerste keer in dezen winter), wat een goede maatregel bleek te zijn. Het heeft deze nacht flink ge vroren en we veronderstellen dat onze ijsbaan wel weer een dikke ijslaag zal bevatten, maar de kwaliteit zal door de sneeuw niet al te best zijn. Hedenmiddag nog steeds een grauwe grijze lucht, met af en toe een klein beetje sneeuw. Het lijkt ons nog niet het rechte win terweer. Echter veel valt er niet te voor spellen, daarvoor is ons de weerfactor te ongedurig. In de ontwikkeling van het Nederland- sche motorwegverkeer valt een stilstand, ja zelfs een achteruitgang waar te ne men. Steeg nog in 1934 het aantal mo torrijtuigen, in 1935 iked zich een daling voor, welke daling, zooals uit de voor- loopige cijfers voor 1936 gebleken is, ook dit jaar voortgang heeft gevonden. De gevolgen van een dergelijke daling lig gen voor de hand; de markt is over stroomd met goedkoope tweede hand- sche wagens, in de autobranche worden j veel en veel minder zaken afgesloten, er j wordt minder benzine verkocht, de repa- ratieinrichtingen lijden onder gebrek aan werk, enz. enz. Naar de oorzaak, die tot dezen toe stand geleid heeft, behoeft men niet lang te zoeken; zij is gelegen in de verkeers politiek der regeering, die zooals bekend On-1 standaard steeg, door dat de hoogere winsten de fabrikanten daartoe in staat stelden. Enkele industriën, zooals b.v. de staalindustrie betaalden reeds hoogere loonen dan in 1929. Dat ondanks deze gunstige factor thans voorbereidingen worden getroffen voor nieuwe loonsver hooging, mag op zijn minst bevreemding wekken. Voor hef goed beoordeelen van deze arbeidskwestie dient men echter re kening te houden met andere factoren dan bij ons. Wanneer we spseken van beide groepen in de vakbeweging, dan moeten we ons dit niet voorstellen als de eene groep de werknemers en de an dere groep de werkgevers. Neen, de strijd gaat in Amerika tus schen twee machtige groepen werkne mers, de C. I. O. en de A. F. L., die beide de erkenning voor zich opeischen als het vertegenwoordigend lichaam van de ar beidersbeweging. De C. I. O. de Com- mithee Industrial Organisatie met ruim 1 millioen leden en de A. F. L., de Ame rican Federation met 2>/2 millioen leden. Het zou ons te ver voeren hierop uit voeriger in te gaan. Het tweede punt waarbij we onze aandacht even op Amerika moeten con- centreeren t> de geweldige overstroo- mingsramp, die ontzaggelijke flnancleele schade meebrengt en ook talrijke men- schenlevens kost. De toestand in de overstroomde gebieden wordt met den dag erger. Reeds 270.000 dakloozen zwerven er rond. Voedselgebrek en een tekort aan drinkwater bevorderen epidemische ziek ten, zooals typhus en longontsteking. Om eens een denkbeeld te geven van de omvang van dezen ramp vermelden we alleen maar, dat in een gedeelte van Cincinnati het water vijf meter hoog staat. In Aurora drijven 40.000 liter benzine op het water. Allerlei voorzor gen worden genomen, dat deze benzine D®.reg^r.,ng heeft ën‘ook de‘o™ëndë‘‘'ledën° van den Kunstkring nogmaals in ’n volgend too- neelseizoen een dergelijke kunstavond te bezorgen. We mogen ten slotte niet onvermeld laten de bijzonder geslaagde tooneelaan- kleeding, waarbij in het eerste bedrijf 't bekende achterdoek van ons Doele-too- neel zoo bijzonder mooi aansloot en de schitterende costumeering, wat ons al weer niet behoeft te verwonderen wan neer we op het prospectus lezen, dat dit onderdeel door de bekende firma Serné te Amsterdam is verzorgd. Deze firma is ook voor Bolswarder operette-dilet- tanten geen onbekende. spoorwegen valt waar te nemen, danks alle genomen maatregelen daalt de opbrengst per trein-km. nog steeds sterker dan de exploitatiekosten per trein-km. Men tracht nu verbetering in den toestand te brengen door een verla ging van de vaste lasten en wel door middel van overname van een deel van de spoorwegschuld ten laste van het rijk gedwongen verlaging van de rentevoet der obligatieleeningen en het achterwege laten van de afschrijving op gebouwen en kunstwerken. Deze maatregelen zul len echter nooit het bedrijf rendabel kunnen maken, zoolang niet het exploi- tatieoverschot zoo groot wordt, dat daaruit de vaste lasten kunnen worden bestreden. Beschouwt men nu de kwestie der binnenscheepvaart, dan blijkt, dat ook op dit gebied de verleende steun (de wet op de evenredige vrachtverdeling) wei nig verbetering in den bestaanden toe stand heeft kunnen brengen. Zeker, het goedkoope watertransport is voor het I Nederlandsche bedrijfsleven van de grootste beteekenis en regeeringssteun is hier dus op zijn plaats, maar het blijft de vraag, of deze zoo ver mag gaan, dat een enorm te veel aan vervoerscapa citeiten mag blijven bestaan en of niet veel eer practische verbetering is in den toenstand te brengen door het even wicht tusschen aanbod en vraag naar laadruimte weer te herstellen. En tevens kan men zich afvragen, of bij een streven naar economisch vervoer niet nuttig zal zijn, dat de staat het spoorwegnet inkrimpt tot ten slotte slechts economisch gerechtvaardigd ruil- schikbaar gestelden steun kan men hier buiten beschouwing laten. Daar de in ternationaal georiënteerde belangen van ons land den geboden steun in elk op zicht rechtvaardigen. Zijn nu de lasten, die de regeering ’t motorverkeer ter bescherming en tot steun van de andere genoemde verkeers middelen oplegt rechtvaardig en in het belang van de algemeene vooruitgang? Dit is een vraag, die men zich in den laatsten tijd meer en meer gaat stellen. Deze dagen hield nog „de Telegraaf” zich met dit vraagstuk bezig en zoo juist krijgen wij een publicatie van den Alge- meenen Nederlandschen Verkeersfedera- tie in handen, waarin het geheele ver- i momenteel de geheele situatie. Reeds keersprobleem in den breede wordt be-1 lang voor het uitbreken van de staking handeld. In dit geschrift toont de A. N- het verkeerswezen van het land als een eenheid beziet en behandelt. Geheel in overeenstemming hiermede treedt de re- geering dus remmend op, indien zij meent, dat het eene verkeersmiddel zich ten nadeele van het andere te snel ont- witkelt. De regeering meent nu, dat dit getal zich voordoet ten aanzien van het verkeer behouden blijft. Dat daarbij al- metorverkeer tegenover de spoor- en tnmwegen, alsmede de binnenvaart. Dus tnd zij in de laatste jaren breidelend O' en net succes. Met welke middelen ging ren daarbij te werk? Ondanks het feit, dat bij de wet tot in- telling van het verkeersfonds werd be- >aald, dat in de begrooting van dit onds de inkomsten en uitgaven voor el- icen verkeersvorm onderling gescheiden moeten worden, werd met dpze wet toch een coördinatie van het verkeer ingeluid, welke gericht is op het principe: hoo gere belasting van het motorwegverkeer ten bate van de overige verkeersmidde len, in hoofdzaak ten bate van de spoor wegen. In Maart 1936 werd dit nog eens bevestigd, toen bij de behandeling van het wetsontwerp tot verhooging van het bijzonder invoerrecht op benzine de mi nister van Financiën verklaarde: „Dat het noodig was om deze belasting te verhoogen, omdat ik daarmede hoopte te bereiken, dat aan de ongebreidelde uitbreiding van het motorverkeer een einde zou komen.” Maar niet slechts door middel van ver hoogde belastingen werd de ontwikke ling van het motorverkeer op den weg geremd. De regeering heeft nog altijd de machtiging tot invoering van een ver gunningsstelsel, zoowel voor de perso nen, als voor het goederenvervoer. Hoe wel nieuwe maatregelen hiervoor nog niet gegeven zijn, werkt dit concessie- stelsel reeds thans remmend. Dientenge volge neemt het aantal autobussen in ons land dan ook zoo goed als niet toe. Ver der beteekent ook de rijtijdenwet voor het motorverkeer een nieuwe last. De invloed van deze maatrgelen tee- kent zich nu af in den achteruitgang van het aantal motorrijtuigen en het ver be neden de verwachting blijven van het totaal der door dit verkeer op te brengen baten voor ’s lands schatkist. Zooals reeds gezegd, geschiedt dit alles om het met een door de regeering te dekken tekort werkend spoorweg-be- drijf, een financieel ontredderd tramwe zen en een in nood verkeerende binnen scheepvaart te steunen. Den ten bate van de verdere ontplooiing van de Neder landsche luchtvaart van rijkswege be- j ien behaalt. Onze belangstelling gaat voor van daag meer uit naar een ander wereld deel, n.l. Amerika. Voor enkele weken terug hebben we vanaf deze plaats een beschouwing ge wijd aan de economische opbloei, die er in de tweede helft van het vorig jaar in Amerika te bespeuren viel en daaraan natuurlijk de verwachting toegevoegd, dat deze economische verbetering zich ook tot het vasteland van Europa zou mogen uitstrekken. Nu is het een eigen aardig verschijnsel, dat juist in dezen tijd een felle strijd wordt gevoerd tus schen de beide groepen van de vakbe weging. Het arbeidsconflict overheerscht eens twee milioen bijeen te brengen. De gouverneur van Kentucky heeft verklaard, dat deze ramp de grootste is uit de geschiedenis van de^Staat. We maken nu even een luchtreis en steken over naar Japan. De emancipatie van het Japansche rijk gedurende de laatste jaren heeft verschillende buiten- landsche verwikkelingen tot gevolg, maar ook binnenlandsch is deze evolutie niet zonder strijd verloopen. De greep naar de macht zouden we dit haast wil len noemen, tusschen aan de eene kant de burgerlijke machthebbers en aan de anderen kant de militairen. Dit conflict dateert niet van vandaag of gisteren, maar is een stille strijd, die reeds lang geduurd heeft. Thans is op eens dit conflict in de volle belangstel- I ling van de wereld geplaatst door de in diening van de begrooting in de Japan sche landdag. De minister-president en die van bui tenlandsche zaken niet bij machte de orde in deze landdag te herstellen hebben de Mikado voorgesteld de land dag te ontbinden. Men beschouwt dit in (diplomat’eJr kringen als een overwinning van de mi litaire partij. Men mag zich dan zeker met eenige bezorgdheid afvragen en wat nu? Zal deze militaire kliek de conflicten die zich dagelijks ten opzichte van de buitenlandsche politiek van Japan voor doen, nog scherper stellen, met al de ernstige gevolgen ook voor het vasteland van Europa? Het zijn moeilijk te beantwoorden vra gen. Wanneer we dan nog even terugkee- ren naar Europeeschen grond, en buiten het Spaansche conflict de Duitsche voedselschaarschte de reis van Goe ring naar Italië de verwachte rede van Blum de krachtige taal van Eden enz. enz. allemaal onderwerpen waarover een revue te vullen is snuffelen- naar nog meer actueele onderwerpen, dan valt ons oog op een bericht uit Griekenland n.l. dat Duitschland bereid gevonden is aan Griekenland een leening te verstrek ken van 4 milliard drachmen, tegen de geringe interest van 3 Waarvoor? zult ge vragen. Om de Grieksche bewa pening in een jaar mogelijk te maken en dan de tweede vraag: Ónder welke voor waarden? Tegen de gegarandeerde im port van tabak gedurende de eerste zes jaren, tegen de afneming van enkele Duitsche machines, tegenDe Griek sche minister van financiën zegt het im mers veel duidelijker: het program van bewapening, dat voordien met een tijds verloop van 8 jaren rekening hield kan nu door deze leening in één jaar worden verwezenlijkt. Dat is in onze dagen de grondgedach- van alle buitenlandsche politiek, „be- maximum werktijd. De loon- wapening”. Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 in de automobielnijverheid waren de at- V. F. aan, dat tegenover de ongunstige bfidstoestanden aan het veranderen. Dv wending in de ontwikkeling van het mo-1 arbeidsvoorwaarden werden verbeterd, verbod van kinderarbeid, minimum loo- te tering ten aanzien van de exploitatie der i nen en schooV arï»e i F i )f l- :e DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1