DE KOLONIALE KWESTIE. Buitenlandsclie Revue. EEN HOFSTEDE IV. U. UIERFF L De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie aan alle merken Automobielen n Groote voorraad Onderdeelen en Banden Stadsnieuws. DE FORD V 8. Uitgever A0. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD AdvcrtcntiUn per regel: Wocnsdagsnummcr 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. Speciale inrichting voor Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per half jaar F 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. is een VERTROUWENSZAAK Daarom hiervoor naar *tvan ouds bekende adres 1 K.M. en een breedte van 7 K.M. onder- geloopen. Op sommige plaatsen staat ’t water 2 M. hoog boven de akkers. Het winterkoren is hier vernield.en dan nog een bericht uit Rusland. Het Dnjepr- gebied is overstroomd. In de stad Meli topol staat het water 2 meter hoog. Meer dan 200 huizen zijn overstroomd. Troe pen zijn uitgezonden om hulp te verlee- nen. GROOTZAND 18 SNEER DE ZAAK voor Optiek, Bandages, Staalwaren en Verplegings^Artikelen I EEN A. N. W. B.-AVOND. Wanneer men van den Toeristenbond spreekt of hoort spreken, dan verbindt men daaraan onwillekeurig de gedachte Een eigenaardige kwestie houdt de gemoederen in Midden-Europa en met name in Oostenrijk en Hongarije bezig. Zooals men waarschijnlijk weet, heeft de reis van von Neurath (de Duitsche mi nister en vertegenwoordiger van Hitler) niet die resultaten gehad, die men er in Duitschland van verwacht had. aan een der meest volkomen organisaties in het land, een vereeniging waarvoor propaganda te maken niet meer noodig zou zijn, omdat het werk van dien Bond zóó uitentreuren in alle toonaarden en overal bezongen is, dat iedereen nu zoo langzamerhand wel weten zal hoe en hoe goed die Kon. Ned. Toeristenbond A. N. W. B. werkt. Er kunnen geen maatregelen, op welk toeristisch gebied ook, worden overwo gen, of de Bond heeft er de hand mee in. Een halve eeuw geleden opgericht als wiefrijdersvereeniging is de A. N. W. B. thans een nationale instelling op ieder gebied van verkeer en toerisme, een of ficieel erkende instelling van algemeen nut, de vraagbaak en beschermer van iedereen, die het toerisme beoefent het zij per auto, fiets, motor, trein, boot, ski, te voet of te water, te paard of in de lucht, van iedereen ook, die deelneemt aan het verkeer op den weg, een Bond van bijna honderdduizend leden, in groot aanzien bij de autoriteiten) bovendien geëerd en gezien in het buitenland, waar men de organisatie van den A. N. W. B. al heel dikwijls tot voorbeeld heeft ge steld. De wegwijzers, de richtingsborden, de plaatsnaamborden, de waarschuwings borden, de paddenstoelen de reisgidsen en kaarten, de actie voor verbetering van wegen, voor bruggen, voor opheffing van tollen en verkeersbelemmeringen, voor wijziging van hinderlijke verkeersvoor- schriften, voor natuurbescherming, voor verkeersveiligheid, enz. enz. dat alles be hoort tot het A. N. W. B. werk en is voor alle weggebruikers en alle toeristen van evenveel beteekenis. En toch is er nog meer propaganda noodig. Want nog lang niet overal is men in Nederland volkomen op de hoogte van het doen en laten en van het vele werk van den A. N.‘W. B. t Daarom worden overal in den lande lezingen gehouden met filmvertooningen betrekking hebbende op de onderschei dene Bondsdiensten en tentoonstellingen der verschillende Bondsuitgaven. Zooals uit de advertentie in dit num mer blijkt, zal een dergelijke tentoonstel ling, lezing en filmvertooning gehouden worden op 5 Maart in hotel „de Doele”, Nieuwmarkt 3 te Bolsward. 60 —.85 De vraag is ongetwijfeld door velen de vorige week gesteld. Wat moet dat nu weer beteekenen 6085? en de op lossing bracht Vrijdagavond de radio. Nu eens niet via de A. V. R. O., K. R. O. of de V. A. R. A., maar over de zender Luxemburg. Het artikel wat onder deze geheel nieuwe wijze onder de aandacht werd gebracht, was niets meer of minder dan een auto en dan natuurlijk een Ford, de nieuwe V-8. Een fraai gestroomlijnde wagen, weer beter, weer mooier en ook weer zuini ger dan de bestaande V-8. We behoef den ons niet af te vragen of deze recla me geslaagd was. In de ruime en voor deze gelegenheid aardig aangekleede garage van onzen Ford-Dealer, den heer Van der Werff alhier, was het Vrijdag avond omstreeks 9 uur druk met belang stellenden. De muziek gaf een gezellige sfeer en het rookverbod was voor dezen avond opgeheven. Via radio Luxemburg werd de nieuwe Ford V-8 geïntroduceerd. Een zeer origi- neele en inslaande reclame voor alle Ford-Dealers in Nederland gelijktijdig. Het groote Ford-nieuws van dit jaar! De verbeterde 85 rem-pk motor geeft de groote en snelle acceleratie, waardoor De burgeroorlog in Spanje, nog altijd een dankbaar object voor bespreking, dreigt langzamerhand in een loopgraven- strijd vast te loopen. Dezelfde strijd- methodes, zooals we die uit het laatste jaar van den wereldoorlog ons herinne ren, worden toegepast. Men graaft van uit een loopgraaf een meter of tien verder onder den grond, een mijn wordt ge plaatst, tot ontploffing gebracht en in de ontstane krater neemt de aanvallende partij stelling. Het legerbericht luidt 'dan: onze troepen zijn eenige meters in het vijandelijk gebied opgerukt, i „Oorlogsverdwazing” en dat dit on zinnig bedrijf dan ook nog gesteund moet worden door de Europeesche Sta ten, die elk voor zich schermen met hun buitengewone vredeswil. Waarschijnlijk denkt U hierbij aan het bijna tot stand gekomen nietinmengingspact, dit betee- kent geachte lezer, dat geen enkele mo gendheid zich meer met die Spaansche kwestie wil bemoeien en dus de Span jaarden aan hun lot overlaat. De eenig- ste manier om aan deze burgerkrijg een einde te maken. De contröle op deze niet- inmenging is verre van gemakkelijk. Men vertrouwt elkaar zoo slecht. 'Italië, Duitschland, Rusland en Frankrijk zien elkaar angstvallig op de vingers en het moeilijke probleem: hoe passen we het béste op elkaar, zonder zelf ruzie te krijgen, is niet zoomaar opgelost. Óver de stroom van vrijwilligers naar Spanje gedurende de maand Februari zijn nog geen cijfers bekend, maar daar tegenover staan die over Januari als een sprekend bewijs van de belangelooze? medewerking van verschillende Europee sche staten. Enkele cijfers zullen we noemen. Ze zijn ontleend aan de Manchester Guar dian. Op 7 Januari vertrokken 800 man uit Napels, op 14 Januari 4500 man met 3 secties aanvalswagens, op 22 Januari 6000 man. De onderzeeërs Piëtro, Micca, Narvalo en Delfino wprden onkenbaar gemaakt en naar Spanje gezonden. Op 26 Januari vertrokken drie groote sche pen met honderd ton kanonnen en muni tie. Uit een andere havpn werden 20.000 vrijwilligers ontscheept, tegelijk met af weergeschut. De voor de haven van Bil bao opgevischte mijnen blijken van Duitsche afkomst te zijn en door een Duitsch schip gelegd. De Baskische re- geering zal binnenkort aan de pers ge documenteerde inlichtingen verstrekken, die aantoonen, dat Duitsche schepen aan den oorlog deelnemen. Om dit nu in het vervolg te voorkomen is een niet-inmen- gingsverdrag noodzakelijk. Een eigenaardige kwestie deed zich dezer dagen voor in verband met de Kroningsplechtigheden in Engeland. Of ficieel is tot deze plechtigheid ook uit- genoodigd de Negus van Abessinië. Na tuurlijk was de geheele Italiaansche pers vuur en vlam. De onttroonde heerscher van een bende slavenhandelaars, aldus de grondgedachte in deze pers, behoort niet te worden genoodigd in gezelschap van beschaafde menschen, zooals de ver tegenwoordigers van de andere landen. De Engelsche pers is zoo verstandig geweest geen commentaar op deze hef tige Italiaansche uitval te leveren en dat is maar goed ook. We roepen even in ons geheugen terug, de bekende boeren krijg in Zuid-Afrika, een waardige te genhanger van het Italiaansche avontuur in Abessinië. Herinneren we ons goed, dan viel in die tijd juist de kroning van de laatste Russische Tzaar. De oude pre sident Paul Kruger werd hierbij uitge- noodigd, wat een hevig protest utilokte van de Engelsche regeering. De Rus hield echter voet bij stuk en op de dag van de plechtigheid liet de Engelsche gezant zich wegens een plotseling sterfgeval verontschuldigen. Dezelfde situatie heb ben we nu voor Italië. Wil de Italiaan sche gezant het gezelschap van Ras Kas sa en Dr. Martin vermijden, dan is een ziekteverlof de eenigste oplossing. Het wassende water. De strijd in Spanje. De geschiedenis herhaalt zich. Het niet-inmengingsverdrag. Midden-Europeesche problemen Niet alleen in ons land is het hooge water in de verschillende rivieren en ka nalen een telkens in het voorjaar terug- keerend probleem. Ook in het buitenland heeft men in meer of mindere mate met deze jaarlijksche schadepost rekening te houden. Ov,er het algemeen zijn de na- deelen veel grooter dan de voordeelen. Dat klinkt misschien iets vreemd, dat er aan een overstrooming ook voordeelen verbonden zijn en toch is dit het geval, wanneer die overstrooming zich in be perkte mate voordoet. Nemen we maar eens als een voorbeeld onze rivieren, zooals de Rijn, de Maas, enz. De toevoer van het water geschiedt vanuit de hooge bergtoppen in Zwitserland en Z.-Duitsch- land. Het snelstroomende water schuurt langs grond van zeer verschillende hoe danigheid, neemt daarvan stoffen mee die uitermate geschikt zijn als bemestings- producten voor weer andere soort grond. Men noemt dit het slib der rivieren. Bij een zeer beperkte overstrooming wordt het land met deze sliblaag overdekt en wanneer dan het water weer spoedig zakt, blijft een waardevolle voedingsstof voor eventueele vruchten over. Al die voordeelen verdwijnen evenwel wanneer, zooals thans, de watermassa’s te groot worden en het land te lang on der water blijft staan. Wanneer we b.v. lezen dat de Seine bij Parijs 30 M. boven het alarmpeil is Het voorstel van Von Neurath om de tienduizend jeugdige Nazi’s, die tijdens den terreuroorlog tegen Dollfuss uit Oos tenrijk moesten vluchten, weer amnestie te verleenen, is door de Oostenrijksche regeering direct afgewezen. Men voelde niet veel voor een dergelijke ^versterking van het nationaal socialisme in Oosten rijk en de verwezenlijking van de droom van Hitler van een „Gau Oostenreich”. Naast deze moeilijkheid heeft men ook nog altijd de kwestie van de restauratie van de Habsburgers. Gedurende de laat ste jaren is meer dan eens beweerd, dat Mussolini die restauratieplannen zou steunen. Dezer dagen is evenwel een officieel geïnspireerde mededeeling ver schenen, dat voorloopig althans Italië deze restauratie niet wenscht. Daarmede is de terugkeer van Otto v. Habsburg, die zijn aanhangers reeds aanstaande achtten, weer voor onbepaal- den tijd uitgesteld. OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELEF. 86 gestegen, dan volgt daar automatisch uit, dat geheele gebieden rondom Parijs weer als verdronken land beschouwd moeten worden. De kelders der dicht bij de Seine gelegen woningen zijn onderge- loopen. In enkele plaatsjes bij Parijs hebben de bewoners hun huizen moeten ontruimen. Ook het terrein van de we reldtentoonstelling heeft last van het hooge water. De bouwterreinen van drie paviljoens staan onder water. Te hopen is het, dat spoedig een algemeene daling van het water de geïsoleerde gebieden uit hun moeilijke en ook schadelijke toe stand verlost. Een enkel voorbeeld willen we nog noemen. Het geheele Donaubekken van Straubing is over een lengte van 30 zou een aanzienlijke ontspanning kunnen intreden.” Ook in Duitschland redeneert men nu zoo: Hitler zeide op 30 Januari woorde lijk: „De koloniën zouden geen werke lijke waarde bezitten. Wanneer dit het geval is, dan geldt deze waardeloosheid ook voor andere staten en is het moei lijk in te zien, waarom deze ons des ondanks onthouden worden.” En van dit oogenblik trad er nu een verandering in. Openlijk wordt thans in Engeland gezegd, wat de kern van de zaak is. Eenige dagen geleden kwam de parlementaire commissie van de „Indu- strie-Vereeniging van het Empire” tot de volgende resultaten: De parlementaire commissie van de „Empire Industries Association”, welke kennis genomen heeft van de rede van den heer Hitler, bevestigt opnieuw de reeds door haar uitgesproken meening, dat een afstand van gebieden, die onder Britsche vlag staan, onmogelijk is. Zij herinnert de verantwoordelijke ministers aan de plechtige verplichtingen, die zij op zich genomen hebben. Alle sindsdien nog bekend geworden feiten hebben haar er nog meer van overtuigd, dat een dergelijke gebiedsafstand, zonder Duitschland in economisch opzicht ver lichting te brengen, de strategische si tuatie van het Britsche Rijk aan groote gevaren zou bloot stellen en zijn homo geniteit ongunstig zou beinvloeden, vooral in Afrika.” Dit is intusschen niet slechts de mee ning van deze parlementaire commissie, maar ook van het overgroote deel der Engelschen en in de Unie van Zuid-Afri- ka denkt een man als Generaal Smuts er evenzoo over. Wat men vreest, is dat Duitschland, weer in het bezit van zijn oude Afrikaansche kolonies, daar legers naar Europeesch voorbeeld zou vormen. Het eenige wat men daar tegenover zou kunnen stellen, ware een militariseering van Afrika, dus de verandering van dit werelddeel in een vulkaan. En dat is het, wat men in Engeland onder alle omstandigheden wenscht te voorkomen. Kan Berlijn voldoende garantie geven, dat Duitschland nimmer aanleiding tot een dergelijken vrees zal geven, dan valt er misschien met Engeland te praten. Maar voor het zoover is, zal er zeker nog wel een flinke tijd verstrijken. de Ford-automobiel terecht beroemd is geworden, gepaard met een zeer laag benzine-verbruik. De nieuwe 60 rem-pk motor, die in 5 verschillende carrosserie-typen leverbaar is, heeft het mogelijk gemaakt een lich- teren automobiel te leveren, die lager in prijs is en waarvan de bedrijfskosten eveneens lager zijn. Deze motor waar borgt V-8 rust en souplesse zelfs bij snelheden boven de 100 K.M. per uur terwijl het aantal kilometers, dat met de zen motor per liter benzine kan worden afgelegd, zóó groot is dat hij een nieu wen zuinigheidsstandaard vormt voor moderne automobiel-exploitatie. Het uiterlijk. De Ford V-8, die thans haar intrede in Nederland doet, is nog fraaier dan haar voorgangsters. Het nieuwe stroom. lijnontwerp van radiateurscherm, motor kap, spatschermen en van de geheele carrosserie geeft den wagen een forschen en gedistingeerden indruk. Het geheel stalen dak loopt in één ononderbroken lijn van voor naar achteren. De koplam pen zijn in de fraai gebogen spatscher men ingelaten. De V-vormige voorruit kan bij alle gesloten modellen worden geopend. 33g£ Jaargang Woensdag 3 Maart 1937 No. 17 Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 Na Hitler’s rede van 30 Januari en de vele besprekingen, die de Duitsche am bassadeur te Londen, Von Ribbentrop in den loop van deze maand met den En gelschen Lord-zegelbewaarder, lord Ha lifax, heeft gehad, wordt het koloniale probleem meer en meer tot den spil, waar de Europeesche politiek in de eerstvolgende maanden om zal doen draaien. Aangezien ook ons land een koloniale mogendheid is, is het derhalve van be lang, eens na te gaan, wat er nu eigen lijk aan deze kwestie vastzit en hoe de zaken op het oogenblik staan. Van eenig commentaar zullen wij ons daarbij ont houden. De koloniale kwestie, zooals wij die bedoelen, bestaat reeds vele maanden, lang voordat Hitler den eisch tot terug gave van het oude Duitsche koloniale gebied op 30 Januari min of meer offi cieel stelde. Maar wel heeft dit vraag stuk na den 30sten Januari klaarblijkelijk een andere kern gekregen. Voordien be streed men elkaar met uitsluitend eco nomische argumenten, thans echter ko men militaire en strategische factoren op den voorgrond te staan. Men kent oe economische controverse: „Waarom willen wij onze koloniën terug hebben?” zeide men in Belijn? Eerstens wijl wij voor ons bevolkingsoverschot koloniën noodig hebben; tweedens wijl wij voor onze industrie grondstoffen noodig hebben; derdens wijl onze han del afzetgebied noodig heeft.” Waarop van Engelsche zijde geantwoord werd, dat dit alles slechts een droom zou zijn. Nieuwe ruimte voor het bevolkings overschot: Vlak voor den oorlog woon den in het Duitsche koloniale rijk, d.w.z. nadat het reeds 30 jaren in Duitsch be zit was, met inbegrip van ambtenaren en troepen slechts 20.000 Duitschers. Slechts één op de 600 Duitsche emigranten ging voor den oorlog naar de koloniën. Dit zelfde kan men ook elders zien gebeu ren: in den enormen Belgischen Congo wonen op ’t oogenblik nauwelijks 10000 Belgen en in Italiaansch Erythrea had den zich tot kort voor den Abessijnschen oorlog slechts 400 Italianen gevestigd, ondanks een stevige propaganda en het feit, dat het land reeds 50 jaren in het bezit van Italië was. En ook België en Italië zijn overbevolkte landen. De grondstoffen: In 1913 betrok Duitschland slechts een half procent van zijn grondstoffen uit zijn koloniën. Iets meer zou men er intusschen thans wel kunnen vandaan halen. Het is verkeerd te gelooven, dat koloniën over het alge meen zoo rijk aan grondstoffen zouden zijn, 90 hiervan wordt door de sou- vereine staten en de dominions geprodu ceerd. Speciaal in de koloniën, die men Duitschland zou kunnen teruggeven, ko men slechts weinige grondstoffen voor. Om Duitschland economisch onafhanke lijk maken, zou men dus een geheel as sortiment van koloniën moeten geven. Het afzetgebied: Voor den oorlog ging slechts 0.6 van den Duitschen export naar de koloniën. Op het hoogtepunt van den conjunctuur van na den oorlog, dus in 1929, importeerden de vroegere Duit sche koloniën goederen .ter waarde van ongeveer 120 millioen gulden. Zelfs in dien Duitschland al zijn goederen gele verd had kunnen hebben wat natuur lijk onmogelijk is zou dit den Duit schen export van dat jaar met slechts twee procent verbeterd hebben. Ook de these van het afzetgebied is dus niet juist. De Engelsche meening komt dus hier- op neer, dat de vroegere Duitsche kolo- niën weinig waarde hebben en voor Ber lijn dus van geen belang zijn. Men zou tegenover déze opvatting het volgende kunnen stellen: „Nu goed, in dien deze gebieden werkelijk geen waar de hebben, waarom geeft men deze dan niet aan Duitschland terug. Men zou er dan zelf toch ook geen verlies door lij den, het Derke Rijk ware tevreden ge- steld en in de buitenlandsche politiek lil BRIL i I DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1