Buil enlandsclie Revue.
Dr. J. Til. R. SCHREUDER
UI. V. WEHFF
DOUWE
EGBERTS
wcc
wTTJXK
De Bolswardsche Courant en Westergoo
E£
Reparatie
aan alle merken
Automobielen
Bid en werk!
1755
Groote voorraad
Onderdeelen
en Banden
IXDEZTXLEX -
/TUKKIN
D’E)
1 J
Stadsnieuws.
No. 37
33g*g Jaargang
Woensdag 12 Mei 1937
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD
Ingezonden Mededeelingen
zijn voor vogelbescher-
aan de Redactie voor de
DE EIERZOEKER.
ANNO
Advcrtentlün per regel:
Wocnsdagsnummcr 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Giro no. 87926.
De wereld ligt in nood.
Daar staat een kind te schreien.
Raapt, helden der partijen,
Zijn vlieger uit de goot.
Speciale inrichting voor
Verschijnt DINSDAGS- en
VRIJDAGSAVONDS.
Lecsgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f2.'-; inn. 15 ct.
Voor het Buitenland f 7.- per jaar.
Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
NOG EENS „IT FRYSKE GEA”.
’t Is een onnoozel gebeurtenisje, dat
ik hierboven schilderde, maar het heeft
me toch tot nadenken gestemd. Ik vond,
dat ik met al de edele gevoelens, welke
we tot het geschetste optreden tegen
den voddenkoopman, dreven, toch maar
verre ten achter stond bij het daadwer-
kelijjc ingrijpen van mijn eenvoudigen
buurman.
De mensch voert over het algemeen
schoone leuzen. Een der beste is die van
„Bid en Werk”. Als we deze leuze inder-
daad in practijk brachten, dan zou het
er heel wat beter uitzien op de wereld.
Het woord „bidden” echter verstaan we
als regel verkeerd en we verzuimen
het werken naast het bidden.
Wat we onder „bidden” verstaan, is
eigenlijk p r e e k e n. We zoeken dus
zelf en anderen beter te maken, de we
reld te redden, door te verkondigen
wat o.i. goed en niet goed is. Door te
w ij z e n voorts, met klem en nadruk, op
hetgeen er mankeert aan de gemeen
schap of aan anderen. We dragen luide
onze beginselen uit, maar maken er ons
zóó druk mee, dat we geen tijd vinden
om er naar te leven. We bidden, praten,
propageeren, debatteeren, bestrijden
tot in den treure, maar we vergeten te
doen, wat onze hand vindt om te doen.
We willen met woorden een wereld
hervormen, maar laten na onze hand
aan de ploeg te slaan en den bodem ge
schikt te maken voor bewerking. We
verkondigen, dat het bosch niet deugt,
maar verzuimen om den eersten boom
al vast het voedsel te geven om hem het
betere leven mogelijk te maken.
We praten en preeken tegen het on
geloof, tegen bolsjewisme en nationaal-
socialisme, maar als we er óók stuk voor
stuk aan zouden hechten om den mede-
mensch practisch te helpen en bij te
staan om zijn bescheiden deel te verwer
ven van ’e levens welvaart, dan zouden
we aan datgene, wat we slecht of ver
keerd weten, ook den voedingsbodem
van zijn parasitair bestaan hebben ont
nomen.
We willen echter alleen strijden tegen
ideeën en algemeene verhoudingen; we
beseffen niet, dat de liefde, welke het
verkeerde verteert, moet beginnen van
onderen af.
Ik las dezer dagen een Tijd-vers van
Top Naeff gepubliceerd in Elsevier’s
Maandschrift. Hij schildert er in, hoe fel
de menschen in groepen, partijen en an
derszins, gedreven door hun „denkbeel
den” tegenover elkaar staan. Met méér
voor elkaar te doen, zouden ze zich kun
nen vereenigen ten goede.
Beginnen we daartoe met het kleine en
geringe!
De Hindenburgramp.
De non-interventie van Spanje.
De Kroningsfeesten in Engeland.
Voor een oogenblik is de geheele we
reld geschokt door de groote ramp, die
de Duitsche luchtvaart met het vergaan
van „de Hindenburg” trof. Elf passagiers
en een en twintig leden van de beman
ning zijn bij deze ramp omgekomen. On
der de slachtoffers bevond zich ook de
bekende kapitein Lehmann, die reeds zoo
dikwijls met de luchtschepen de over
tocht had meegemaakt en nu als tech
nisch advsieur met kapitein Pruss mee
reisde.
We behoeven onze lezers niet meer
een bloemlezing te geven uit de vele bij
zonderheden die over deze ramp bekend
zijn geworden. We achten dit nu reeds
voldoende bekend. Ook in de oorzaak
van dit groote ongeluk is nog moeilijk
een concrete meening te formuleeren. De
SPECIALIST voor inwendige ziekten
te SMEEK
heeft VRIJDAG 14 MEI
GEEN SPREEKUUR
meest voor de hand liggende conclusie
is, dat door het terugslaan van een der
motoren een electrische vonk is ontstaan
die in aanraking is gekomen met het ge
vaarlijke waterstofgas waarmede deze
ballon gevuld was.
Een tweede vermoedelijke oorzaak zal
gezocht kunnen worden in de zeer slech
te atmosferische weersgesteldheid, die
gedurende dien dag boven het vliegveld
Lakehurst heerschte. Onwillekeurig zul
len er onder onze lezers zijn, die de
vraag stellen; wanneer het nu bewezen
kon worden dat een ontploffing van het
waterstofgas de oorzaak is, waarom
neemt men dan niet een minder gevaar
lijk gas? Zeer juist opgemerkt, doch men
moet niet vergeten, dat het bijna niet
ontplofbare gas het helium ont
zettend duur is en dit heeft de Duitsche
regeering onthouden (alhoewel Dr.
Eckener de voorkeur geeft aan helium-
gas) de noodige uitvoerconsenten voor
de betaling van deze stof te fourneeren.
Duitschland kan technisch en weten
schappelijk heel wat presteeren, maar ’t
helium is niet in Duitschland te krijgen
of te maken, dat komt alleen in Canada
en Amerika voor.
Thans gaan er in Amerika stemmen
op die pleiten voor een ruimere uitvoer
van dit product. In Duitschland zelve is
men natuurlijk diep getroffen door deze
ramp. Op de Zeppelinwerf te Friedrichs
hafen heeft de bedrijfsleider, Dr. Dürr,
het personeel bijeengeroepen onder den
boeg van de in aanbouw zijnde Zeppe
lin L. Z. 130. Hij verklaarde o m., dat het
groote werk van graaf Zeppelin dat door
de verrichtingen van de reeds gebouwde
luchtschepen, groote successen geboekt
heeft, zal worden voorfgezet.
De nieuwe L. Z. 130 waaraan thans
met bekwamen spoed gewerkt wordt,
kan in het najaar gereed komen.
Direct na het bekend worden van de
ramp werden door de meeste regeerin-
gen telegrammen van deelneming gezon
den. Natuurlijk willen we niet in het
minst onder doen in onze deelneming
bij deze ramp, maar onwillekeurig dringt
zich de vraag naar boven: Wie van de
Europeesche regeeringen zendt een tele
gram van deelneming aan de Spaansche
regeering of aan Franco? Daar veronge
lukken niet 40 menschen per dag, maar
gedurende de laatste dagen soms 2 a
300.
Men beraamt middelen om zoo spoe
dig mogelijk weer een nieuwe Zeppelin
op stapel te zetten. De medewerking
voor uitvoer van materiaal is reeds bij
voorbaat verzekerd en alweer, waar is
de medewerking van de beschaafde we
reld om aan het bloedbad in Spanje een
einde te maken. De non-interventie zegt
daar een argelooze lezer. Hebt ge de
kaart van Spanje met de non-interventie-
ketting gezien, zooals die enkele weken
geleden door verschillende bladen is ge
publiceerd? Is U toen niet opgevallen,
dat in deze ketting enkele verdachte
schakels zitten, b.v. op de plaats waai
de Italiaansche en Duitsche belangen ten
opzichte van Spanje in het gedrang ko
men? en aan de Fransche kant is de af
sluiting ook niet afdoende. Vertrouwen
in deze non-interventie kan men dan ook
heel moeilijk hebben. Pas wanneer Italië
zijn troepenmacht terugtrekt; Rusland
geen onderzeebooten; Duitschland geen
tanks; Frankrijk geen vliegtuigen meer
zou kunnen leveren en bovendien de
reeds bestaande eenheden terugtrekken,
pas dan is van een daadwerkelijke niet-
inmenging te spreken.
Na de bombardeering van Guermica,
dat zoo ongeveer met den grond
gelijk gemaakt is, heeft de Spaansche
regeering getracht de burgerbevolking
van Bilbao een andere hoofdstad in het
Baskenland, zooveel mogelijk te bescher
men. Een eskader vliegtuigen is der
waarts gezonden, teneinde eventueel
voor afweer te zorgen, maar bovendien
heeft men getracht zooveel mogelijk de
burgerbevolking te evacueeren.
De vorige week heeft het vrachtschip
„Hobana” 2300 kinderen uit Bilbao naar
Frankrijk gebracht. Bovendien heeft een
andere boot de „Izarra” 500 vluchtelin
gen opgenomen. Deze beide schepen
werden buiten de territoriale wateren
begeleid door Engelsche torpedojagers
en het slagschip „Royal Oak”. De
Spaansche kruiser, die trachtte het con-
vooi den weg af te snijden, heeft zich na
eenig beraad teruggetrokken. Eigenlijk
is momenteel de geheele wereld, zij het
dan niet rechtstreeks, dan toch zijdelings
betrokken bij het Spaansche avontuur.
Wanneer we alleen maar ons oog rich
ten op de geweldige bewapening die men
schier in alle landen aantreft, dan blijft
het gevaar voor een uitbreiding van dit
conflict nog steeds bestaan, hoewel in de
laatste weken een kleine ontspanning
merkbaar wordt.
FRIESCH VOLKSSANATORIUM
AFD. BOLSWARD.
Onder leiding van den voorzitter, den
heer W Ph. Hendriks, hield bovenge
noemde afdeeling haar jaarvergadering
in de Doele.
Het bestuur bestaat thans uit de hee-
ren: W. Ph. Hendriks, A. Hazenberg, A.
C. H. Pannekoek Loois, A. J. Osinga en
L. J. van der Wal.
De financiën der vereeniging staan er
1
Geachte Redactie,
Ter aanvulling van de door mij ge
schreven stukjes, betreffende den vogel
stand op „It Fryske Gea”, rest mij nog
een kleine opmerking te maken.
Het verheugt mij zeer, dat de heer
Hloqkstra het wilde bekennen, dat de
groote kans bestaat, dat het strand on
der kan loopen en voornamelijk begin
April. Dan gebeurt dit vrij vast. In Mei
is dit lang zoo gevaarlijk niet.
En nu kom ik terug voornamelijk op
de Kievit. Die legt in Maart en is dus in
begin April reeds broedende. Bij de Kluut
is dit geheel anders. Die begint pas in
het laatst van April of begin Mei eieren
te leggen. Wanneer nu de Kieviten op
„It Fryske Gea” in begin April broeden
en ze worden dan door het water ver
jaagd, betreur ik dit ten zeerste. Die kie
viten zijn totaal de kluts kwijt en de eie
ren zijn nutteloos weg. Wanneer deze
vereeniging haar standpunt als vogelbe-
schermer zou willen handhaven, zouden
zij moeten overgaan tot niet eerder bord
jes te plaatsen dan ongeveer 20 April.
Dit zal in de eerste plaats onze „Kievit”
ten goede komen. En in de tweede plaats
de Kluut evenzeer, omdat die toch voor
dien tijd niet legt. Dit zou een mogelijke
oplossing zijn. De vogels zijn dan voor
20 April veilig voor het water, omdat ze
tot dien datum gezocht worden. En de
kievitten dan geen kans hebben om te
broeden en zijn dan tevens na 20 April
veilig voor de vijand „de mensch”.
Wanneer de bovengenoemde Vereeni
ging hiertoe zou willen overgaan, zou
ik dit op hoogen prijs stellen. En deze
Vereeniging voor bescherming van Na
tuurschoon zal dan pas mogen spreken
van: „Wij
ming”.
Met dank
plaatsing,
OFF. FORD DEALER
BOLSWARD - TELEF. 86
De wereld ligt in nood.
Daar staat een kind te schreien.
Raapt, helden der partijen,
Zijn vlieger uit de goot.
(Top Naeff).
De verzorging van het bosch,
beginnen bij den boom.
Het weggetje, waaraan ik woon, is
maar smal, heel smal. Aan den eenen
kant staan de ijzeren hekken, waarmee
wij, menschen, onze eigendommetjes
zoo héélemaal als zulks maar mogelijk
is, voor ons zelve reserveeren en aan
den anderen kant is een vrij scherpe
gras-begroeide glooiing naar de diepe
Vaart.
Over dat weggetje sappelden een de
zer dagen een jonge man en een jonge
vrouw „woonwagenlui”. Ze hadden een
tweewielig gammel karretje bij zich, dat
getrokken werd door een verarmoed
hitje. Op dat karretje verzamelden man
en vrouw de todden en vodden, die ze
aan de huizen opkochten om ze later
weer met een klein winstje aan anderen
te kunnen overdoen.
Terwijl de man bij een mijner buren
„hoort” of er wat op te ruimen is, tracht
de vrouw het wagentje te keeren, daar
bij het hitje aan den teugel rondleiden
de. Het lukt haar niet. Het smalle, lange
gammele karretje, op zijn hooge wielen
dendert en slingert in den graskant, het
valt half om en glijdt dan achteruit weg,
het water in. Het paardje kan nog tijdig
worden losgespannen.
De man, wien het geval toebehoorde,
komt bij mijn buurman vandaan en ziet
plots het drama, dat zich juist heeft vol
trokken. Kalm voor zijn doen, loopt hij
naar de plaats des onheils, grijpt zonder
een woord te spreken het sjofele hitje bij
den teugel, draait het beest heel kalm
nog steeds in de juiste positie en be
gint het dan uit alle macht en ter bekoe
ling van zijn toch blijkbaar aanwezige,
inwendige woede, met de punt van zijn
klomp tegen het onderlijf te schoppen.
Maar nu bevangt de woede m ij.
Ik stuif op den kerel af enbid”
hem toe, dat hij zijn lafhartig bedrijf zal
staken. Dat hij dat on mi d d e 11 ij k
zal doen. Om hem duidelijk te maken,
dat het me ernst is en mede om mijn
eigen woede bot te vieren slinger
ik hem allerlei krachttermen toe. De
kerel is ook niet met stomheid geslagen
en een oogenblik staan we als kempha
nen tegenover elkaar onder de snel
groeiende belangstelling van de toeval
lige passanten.
Ik heb met mijn optreden bereikt, dat
de derde trap naar het schamelijke
paardje werd ingehouden, maar toen
mijn tegenstander en ik behoorlijk had
den uitgeblaft tegen elkaar, begon de
voddenkoopman uit te varen tegen zijn
vrouw. D i e kreeg toen in woorden de
portie, welke aanvankelijk aan 't paardje
in trappen was toebedacht. En ik deed
niets meer in het geval. Ik wist een
voudig niet meer.
Totdat een van mijn buren naar bui
ten kwam. Een eenvoudig man, lang niet
zoo „geschoold” als ik. Hij schrijft ook
geen „mooie” artikelen voor de krant,
maar hij draagt altijd een paar half-op-
gestroopte mouwen. „Hoor r’s effe
zei de buurman tegen den voddenkoop
man een ongeluk is een ongeluk en
daar kan dat paardje niks an verhelpe
en je vrouw nog minder. Daar mot je
nou niets geen ruzie om maken. Kijk,
pak eris Sn dat doen we zóó.
De twee boomen van het wagentje wa
ren nog te grijpen. Hij nam er één en
wees den koopman den anderen aan. Ik
ging mijn buurman helpen. En met een
„één-twee” trokken we het geval weer
gemakkelijk op den kant. Tot stil geluk
van alle partijen. In wier harten weer
vrede was.
DE ELFSTEDENTOCHT EN
VAARDIGHEIDSRIT.
Nog enkele dagen resten ons voor de
traditioneele Elfstedentocht die telken
jare per rijwiel uit Bolsward op Pinkster-
Maandag georganiseerd wordt.
Ook nu weer is de belangstelling ook
buiten onze provincie bevredigend. Met
de tochtrijders naderen we weer de 100
en de vaardigheidsrit, hoewel niet zoo
druk bezet als vorig jaar, is nog wel
goed.
Ook nu weer is de belangstelling van
concurrentie met de wielerwedstrijden in
Leeuwarden en Donkerbroek, waardoor
zeer vele vaste bezoekers van onze Elf
stedenrit dit jaar afwezig zullen blijven.
De start is evenals het vorig jaar op de
Sneekerweg, verzamelpunt op de Nieuw-
markt bij café Teerenstra, de finish in
hotel Boermans waar tevens de prijsuit-
deeling gehouden wordt.
Het officieele programma voor dezen
dag luidt als volgt: 6.30 en 7 uur start
van de deelnemers, die in rijen van niet
meer dan 5 vanaf de Nieuwmarkt ge
bracht zullen worden naar de Sneeker
weg waar het startschot gelost zal wor
den. Het is absoluut verboden het ge
deelte Nieuwmarkt-Sneekerweg te fiet
sen. De orde-maatregel is beslist noodig
om ongelukjes te voorkomen.
Omstreeks 9 uur kunnen de eerste
aankomsttijden in Dokkum en Leeuwar
den per luidspreker en op het bord bij
hotel Wijnberg worden bekend gemaakt.
Tussschen half 2 en 2 uur worden de
eerste rijders aan de finish hotel Boer
mans verwacht.
's Avonds 8 tot 10 uur prijsuitdeeling
in hotel Boermans, daarna sluiting.
We vermelden nog eens de reeds toe
gezonden prijzen:
Wisselbeker, Philanthroop.
Beker, Galama, Doele, eerstaankomen-
de dame.
Beker aangeboden door den heer H.
R. Kingma.
Beker, aangeboden door den heer A.
J. Osinga.
Beker, aangeboden door de fa. D.
Jorna, horloger.
Klokje, aangeboden door de Torpedo-
naaffabriek, Sleeswijk.
Mahoniehouten borstelhanger en asch-
bak, door de Union Rijwielfabriek.
Groote electrische rijwiellamp, aange
boden door de Batavusfabriek te Hee-
renveen.
Duitschland en Italië, die indertijd de
opstandelingenregeering van Franco er
kend hebben, beginnen langzamerhand
iets terug te krabbelen. Het zenden van
vrijwilligers door Duitschland is reeds
geruimen tijd geleden gestaakt en na het
echec der Italiaansche troepen bij Gua
dalajara is het Italiaansche prestige der
mate in gedrang gekomen, dat Rome óf
snel een beslissing moet forceeren, óf
zich zoo spoedig mogelijk uit dit Spaan
sche avontuur terug moet trekken.
Het militaire prestige van Italië is door
die bekende nederlaag niet verbeterd.
Het schijnt dat momenteel als uitvloeisel
van de totstand gekomen as Rome-Ber-
lijn aan een terugtrekken van alle Duit
sche en Italiaansche vrijwilligers gedacht
wordt. Dit wordt de eerste stap tot op
lossing van een burgerkrijg, die zonder
inmenging ten goede van de Europeesche
mogendheden tot het uitmoorden van 't
geheele Spaansche volk zou leiden. Dit
is ook geheel het standpunt van den En-
gelschen minister Eden, die een bemid
deling van de groote mogendheden,
waarbij het Spaansche volk de uitoefe
ning van zijn recht op zelfbeschikking
mogelijk wordt gemaakt.
Ten slotte mogen we niet vergeten
even melding te maken van de deze week
te houden Kroningsplechtigheden in En
geland.
Via de radio zal men deze unieke
plechtigheid kunnen beluisteren. Lon
den is geheel in feesttooi. Uitgebreide
orde-maatregelen worden er genomen en
we kunnen ons indenken, dat de Londen-
sche politie deze dagen voor een moei
lijke taak komt te staan. Verschillende
hooge personages moeten beschermd
worden. Bijzondere zorg vereischt bo
vendien de enorme juweelenschat, die bij
de kroning gebruikt zal worden. Dan
moet er reusachtig gelet worden op zak
kenrollers en andere misdadigers, en dan
niet in het minst de verkeersregeling in
de verwachte overvolle straten.
Tijdens 't passeeren van de Kronings-
stoet zal de weg zijn afgezet door een
dubbele rij politie, de eene met het ge
zicht naar de stoet, de andere naar de
menigte gericht. Men schat, om eens een
voorbeeld te noemen, de waarde van de
juweelen, die zich in de komende dagen
extra in Londen zullen bevinden, op min
stens 100 millioen pond sterling.
De Londensche politie en de bekende
Scotland Yard zullen op 12 Mei a.s..
weer aan de wereld kunnen toonen wat
een goede organisatie vermag.
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
A Telefoon No. 12
De massa’s zijn niet meer te helpen;
de massa’s zijn nog slechts op eikaars
ondergang bedacht Voor de practijk der
liefde, welke naar vrede voert, moeten
we terug naar het menscheliijkheidsbe-
toon van individu tot individu.
We moeten ons eikaars zorgen meer
daadwerkelijk gaan aantrekken.
Md.
on
DE JONGS NIEUWSBLAD
waarin opgenomen