Buil enlandsclie Revue. Dr. J. Til. R. SCHREUDER UI. V. WEHFF DOUWE EGBERTS wcc wTTJXK De Bolswardsche Courant en Westergoo E£ Reparatie aan alle merken Automobielen Bid en werk! 1755 Groote voorraad Onderdeelen en Banden IXDEZTXLEX - /TUKKIN D’E) 1 J Stadsnieuws. No. 37 33g*g Jaargang Woensdag 12 Mei 1937 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD Ingezonden Mededeelingen zijn voor vogelbescher- aan de Redactie voor de DE EIERZOEKER. ANNO Advcrtentlün per regel: Wocnsdagsnummcr 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. De wereld ligt in nood. Daar staat een kind te schreien. Raapt, helden der partijen, Zijn vlieger uit de goot. Speciale inrichting voor Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Lecsgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.'-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. NOG EENS „IT FRYSKE GEA”. ’t Is een onnoozel gebeurtenisje, dat ik hierboven schilderde, maar het heeft me toch tot nadenken gestemd. Ik vond, dat ik met al de edele gevoelens, welke we tot het geschetste optreden tegen den voddenkoopman, dreven, toch maar verre ten achter stond bij het daadwer- kelijjc ingrijpen van mijn eenvoudigen buurman. De mensch voert over het algemeen schoone leuzen. Een der beste is die van „Bid en Werk”. Als we deze leuze inder- daad in practijk brachten, dan zou het er heel wat beter uitzien op de wereld. Het woord „bidden” echter verstaan we als regel verkeerd en we verzuimen het werken naast het bidden. Wat we onder „bidden” verstaan, is eigenlijk p r e e k e n. We zoeken dus zelf en anderen beter te maken, de we reld te redden, door te verkondigen wat o.i. goed en niet goed is. Door te w ij z e n voorts, met klem en nadruk, op hetgeen er mankeert aan de gemeen schap of aan anderen. We dragen luide onze beginselen uit, maar maken er ons zóó druk mee, dat we geen tijd vinden om er naar te leven. We bidden, praten, propageeren, debatteeren, bestrijden tot in den treure, maar we vergeten te doen, wat onze hand vindt om te doen. We willen met woorden een wereld hervormen, maar laten na onze hand aan de ploeg te slaan en den bodem ge schikt te maken voor bewerking. We verkondigen, dat het bosch niet deugt, maar verzuimen om den eersten boom al vast het voedsel te geven om hem het betere leven mogelijk te maken. We praten en preeken tegen het on geloof, tegen bolsjewisme en nationaal- socialisme, maar als we er óók stuk voor stuk aan zouden hechten om den mede- mensch practisch te helpen en bij te staan om zijn bescheiden deel te verwer ven van ’e levens welvaart, dan zouden we aan datgene, wat we slecht of ver keerd weten, ook den voedingsbodem van zijn parasitair bestaan hebben ont nomen. We willen echter alleen strijden tegen ideeën en algemeene verhoudingen; we beseffen niet, dat de liefde, welke het verkeerde verteert, moet beginnen van onderen af. Ik las dezer dagen een Tijd-vers van Top Naeff gepubliceerd in Elsevier’s Maandschrift. Hij schildert er in, hoe fel de menschen in groepen, partijen en an derszins, gedreven door hun „denkbeel den” tegenover elkaar staan. Met méér voor elkaar te doen, zouden ze zich kun nen vereenigen ten goede. Beginnen we daartoe met het kleine en geringe! De Hindenburgramp. De non-interventie van Spanje. De Kroningsfeesten in Engeland. Voor een oogenblik is de geheele we reld geschokt door de groote ramp, die de Duitsche luchtvaart met het vergaan van „de Hindenburg” trof. Elf passagiers en een en twintig leden van de beman ning zijn bij deze ramp omgekomen. On der de slachtoffers bevond zich ook de bekende kapitein Lehmann, die reeds zoo dikwijls met de luchtschepen de over tocht had meegemaakt en nu als tech nisch advsieur met kapitein Pruss mee reisde. We behoeven onze lezers niet meer een bloemlezing te geven uit de vele bij zonderheden die over deze ramp bekend zijn geworden. We achten dit nu reeds voldoende bekend. Ook in de oorzaak van dit groote ongeluk is nog moeilijk een concrete meening te formuleeren. De SPECIALIST voor inwendige ziekten te SMEEK heeft VRIJDAG 14 MEI GEEN SPREEKUUR meest voor de hand liggende conclusie is, dat door het terugslaan van een der motoren een electrische vonk is ontstaan die in aanraking is gekomen met het ge vaarlijke waterstofgas waarmede deze ballon gevuld was. Een tweede vermoedelijke oorzaak zal gezocht kunnen worden in de zeer slech te atmosferische weersgesteldheid, die gedurende dien dag boven het vliegveld Lakehurst heerschte. Onwillekeurig zul len er onder onze lezers zijn, die de vraag stellen; wanneer het nu bewezen kon worden dat een ontploffing van het waterstofgas de oorzaak is, waarom neemt men dan niet een minder gevaar lijk gas? Zeer juist opgemerkt, doch men moet niet vergeten, dat het bijna niet ontplofbare gas het helium ont zettend duur is en dit heeft de Duitsche regeering onthouden (alhoewel Dr. Eckener de voorkeur geeft aan helium- gas) de noodige uitvoerconsenten voor de betaling van deze stof te fourneeren. Duitschland kan technisch en weten schappelijk heel wat presteeren, maar ’t helium is niet in Duitschland te krijgen of te maken, dat komt alleen in Canada en Amerika voor. Thans gaan er in Amerika stemmen op die pleiten voor een ruimere uitvoer van dit product. In Duitschland zelve is men natuurlijk diep getroffen door deze ramp. Op de Zeppelinwerf te Friedrichs hafen heeft de bedrijfsleider, Dr. Dürr, het personeel bijeengeroepen onder den boeg van de in aanbouw zijnde Zeppe lin L. Z. 130. Hij verklaarde o m., dat het groote werk van graaf Zeppelin dat door de verrichtingen van de reeds gebouwde luchtschepen, groote successen geboekt heeft, zal worden voorfgezet. De nieuwe L. Z. 130 waaraan thans met bekwamen spoed gewerkt wordt, kan in het najaar gereed komen. Direct na het bekend worden van de ramp werden door de meeste regeerin- gen telegrammen van deelneming gezon den. Natuurlijk willen we niet in het minst onder doen in onze deelneming bij deze ramp, maar onwillekeurig dringt zich de vraag naar boven: Wie van de Europeesche regeeringen zendt een tele gram van deelneming aan de Spaansche regeering of aan Franco? Daar veronge lukken niet 40 menschen per dag, maar gedurende de laatste dagen soms 2 a 300. Men beraamt middelen om zoo spoe dig mogelijk weer een nieuwe Zeppelin op stapel te zetten. De medewerking voor uitvoer van materiaal is reeds bij voorbaat verzekerd en alweer, waar is de medewerking van de beschaafde we reld om aan het bloedbad in Spanje een einde te maken. De non-interventie zegt daar een argelooze lezer. Hebt ge de kaart van Spanje met de non-interventie- ketting gezien, zooals die enkele weken geleden door verschillende bladen is ge publiceerd? Is U toen niet opgevallen, dat in deze ketting enkele verdachte schakels zitten, b.v. op de plaats waai de Italiaansche en Duitsche belangen ten opzichte van Spanje in het gedrang ko men? en aan de Fransche kant is de af sluiting ook niet afdoende. Vertrouwen in deze non-interventie kan men dan ook heel moeilijk hebben. Pas wanneer Italië zijn troepenmacht terugtrekt; Rusland geen onderzeebooten; Duitschland geen tanks; Frankrijk geen vliegtuigen meer zou kunnen leveren en bovendien de reeds bestaande eenheden terugtrekken, pas dan is van een daadwerkelijke niet- inmenging te spreken. Na de bombardeering van Guermica, dat zoo ongeveer met den grond gelijk gemaakt is, heeft de Spaansche regeering getracht de burgerbevolking van Bilbao een andere hoofdstad in het Baskenland, zooveel mogelijk te bescher men. Een eskader vliegtuigen is der waarts gezonden, teneinde eventueel voor afweer te zorgen, maar bovendien heeft men getracht zooveel mogelijk de burgerbevolking te evacueeren. De vorige week heeft het vrachtschip „Hobana” 2300 kinderen uit Bilbao naar Frankrijk gebracht. Bovendien heeft een andere boot de „Izarra” 500 vluchtelin gen opgenomen. Deze beide schepen werden buiten de territoriale wateren begeleid door Engelsche torpedojagers en het slagschip „Royal Oak”. De Spaansche kruiser, die trachtte het con- vooi den weg af te snijden, heeft zich na eenig beraad teruggetrokken. Eigenlijk is momenteel de geheele wereld, zij het dan niet rechtstreeks, dan toch zijdelings betrokken bij het Spaansche avontuur. Wanneer we alleen maar ons oog rich ten op de geweldige bewapening die men schier in alle landen aantreft, dan blijft het gevaar voor een uitbreiding van dit conflict nog steeds bestaan, hoewel in de laatste weken een kleine ontspanning merkbaar wordt. FRIESCH VOLKSSANATORIUM AFD. BOLSWARD. Onder leiding van den voorzitter, den heer W Ph. Hendriks, hield bovenge noemde afdeeling haar jaarvergadering in de Doele. Het bestuur bestaat thans uit de hee- ren: W. Ph. Hendriks, A. Hazenberg, A. C. H. Pannekoek Loois, A. J. Osinga en L. J. van der Wal. De financiën der vereeniging staan er 1 Geachte Redactie, Ter aanvulling van de door mij ge schreven stukjes, betreffende den vogel stand op „It Fryske Gea”, rest mij nog een kleine opmerking te maken. Het verheugt mij zeer, dat de heer Hloqkstra het wilde bekennen, dat de groote kans bestaat, dat het strand on der kan loopen en voornamelijk begin April. Dan gebeurt dit vrij vast. In Mei is dit lang zoo gevaarlijk niet. En nu kom ik terug voornamelijk op de Kievit. Die legt in Maart en is dus in begin April reeds broedende. Bij de Kluut is dit geheel anders. Die begint pas in het laatst van April of begin Mei eieren te leggen. Wanneer nu de Kieviten op „It Fryske Gea” in begin April broeden en ze worden dan door het water ver jaagd, betreur ik dit ten zeerste. Die kie viten zijn totaal de kluts kwijt en de eie ren zijn nutteloos weg. Wanneer deze vereeniging haar standpunt als vogelbe- schermer zou willen handhaven, zouden zij moeten overgaan tot niet eerder bord jes te plaatsen dan ongeveer 20 April. Dit zal in de eerste plaats onze „Kievit” ten goede komen. En in de tweede plaats de Kluut evenzeer, omdat die toch voor dien tijd niet legt. Dit zou een mogelijke oplossing zijn. De vogels zijn dan voor 20 April veilig voor het water, omdat ze tot dien datum gezocht worden. En de kievitten dan geen kans hebben om te broeden en zijn dan tevens na 20 April veilig voor de vijand „de mensch”. Wanneer de bovengenoemde Vereeni ging hiertoe zou willen overgaan, zou ik dit op hoogen prijs stellen. En deze Vereeniging voor bescherming van Na tuurschoon zal dan pas mogen spreken van: „Wij ming”. Met dank plaatsing, OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELEF. 86 De wereld ligt in nood. Daar staat een kind te schreien. Raapt, helden der partijen, Zijn vlieger uit de goot. (Top Naeff). De verzorging van het bosch, beginnen bij den boom. Het weggetje, waaraan ik woon, is maar smal, heel smal. Aan den eenen kant staan de ijzeren hekken, waarmee wij, menschen, onze eigendommetjes zoo héélemaal als zulks maar mogelijk is, voor ons zelve reserveeren en aan den anderen kant is een vrij scherpe gras-begroeide glooiing naar de diepe Vaart. Over dat weggetje sappelden een de zer dagen een jonge man en een jonge vrouw „woonwagenlui”. Ze hadden een tweewielig gammel karretje bij zich, dat getrokken werd door een verarmoed hitje. Op dat karretje verzamelden man en vrouw de todden en vodden, die ze aan de huizen opkochten om ze later weer met een klein winstje aan anderen te kunnen overdoen. Terwijl de man bij een mijner buren „hoort” of er wat op te ruimen is, tracht de vrouw het wagentje te keeren, daar bij het hitje aan den teugel rondleiden de. Het lukt haar niet. Het smalle, lange gammele karretje, op zijn hooge wielen dendert en slingert in den graskant, het valt half om en glijdt dan achteruit weg, het water in. Het paardje kan nog tijdig worden losgespannen. De man, wien het geval toebehoorde, komt bij mijn buurman vandaan en ziet plots het drama, dat zich juist heeft vol trokken. Kalm voor zijn doen, loopt hij naar de plaats des onheils, grijpt zonder een woord te spreken het sjofele hitje bij den teugel, draait het beest heel kalm nog steeds in de juiste positie en be gint het dan uit alle macht en ter bekoe ling van zijn toch blijkbaar aanwezige, inwendige woede, met de punt van zijn klomp tegen het onderlijf te schoppen. Maar nu bevangt de woede m ij. Ik stuif op den kerel af enbid” hem toe, dat hij zijn lafhartig bedrijf zal staken. Dat hij dat on mi d d e 11 ij k zal doen. Om hem duidelijk te maken, dat het me ernst is en mede om mijn eigen woede bot te vieren slinger ik hem allerlei krachttermen toe. De kerel is ook niet met stomheid geslagen en een oogenblik staan we als kempha nen tegenover elkaar onder de snel groeiende belangstelling van de toeval lige passanten. Ik heb met mijn optreden bereikt, dat de derde trap naar het schamelijke paardje werd ingehouden, maar toen mijn tegenstander en ik behoorlijk had den uitgeblaft tegen elkaar, begon de voddenkoopman uit te varen tegen zijn vrouw. D i e kreeg toen in woorden de portie, welke aanvankelijk aan 't paardje in trappen was toebedacht. En ik deed niets meer in het geval. Ik wist een voudig niet meer. Totdat een van mijn buren naar bui ten kwam. Een eenvoudig man, lang niet zoo „geschoold” als ik. Hij schrijft ook geen „mooie” artikelen voor de krant, maar hij draagt altijd een paar half-op- gestroopte mouwen. „Hoor r’s effe zei de buurman tegen den voddenkoop man een ongeluk is een ongeluk en daar kan dat paardje niks an verhelpe en je vrouw nog minder. Daar mot je nou niets geen ruzie om maken. Kijk, pak eris Sn dat doen we zóó. De twee boomen van het wagentje wa ren nog te grijpen. Hij nam er één en wees den koopman den anderen aan. Ik ging mijn buurman helpen. En met een „één-twee” trokken we het geval weer gemakkelijk op den kant. Tot stil geluk van alle partijen. In wier harten weer vrede was. DE ELFSTEDENTOCHT EN VAARDIGHEIDSRIT. Nog enkele dagen resten ons voor de traditioneele Elfstedentocht die telken jare per rijwiel uit Bolsward op Pinkster- Maandag georganiseerd wordt. Ook nu weer is de belangstelling ook buiten onze provincie bevredigend. Met de tochtrijders naderen we weer de 100 en de vaardigheidsrit, hoewel niet zoo druk bezet als vorig jaar, is nog wel goed. Ook nu weer is de belangstelling van concurrentie met de wielerwedstrijden in Leeuwarden en Donkerbroek, waardoor zeer vele vaste bezoekers van onze Elf stedenrit dit jaar afwezig zullen blijven. De start is evenals het vorig jaar op de Sneekerweg, verzamelpunt op de Nieuw- markt bij café Teerenstra, de finish in hotel Boermans waar tevens de prijsuit- deeling gehouden wordt. Het officieele programma voor dezen dag luidt als volgt: 6.30 en 7 uur start van de deelnemers, die in rijen van niet meer dan 5 vanaf de Nieuwmarkt ge bracht zullen worden naar de Sneeker weg waar het startschot gelost zal wor den. Het is absoluut verboden het ge deelte Nieuwmarkt-Sneekerweg te fiet sen. De orde-maatregel is beslist noodig om ongelukjes te voorkomen. Omstreeks 9 uur kunnen de eerste aankomsttijden in Dokkum en Leeuwar den per luidspreker en op het bord bij hotel Wijnberg worden bekend gemaakt. Tussschen half 2 en 2 uur worden de eerste rijders aan de finish hotel Boer mans verwacht. 's Avonds 8 tot 10 uur prijsuitdeeling in hotel Boermans, daarna sluiting. We vermelden nog eens de reeds toe gezonden prijzen: Wisselbeker, Philanthroop. Beker, Galama, Doele, eerstaankomen- de dame. Beker aangeboden door den heer H. R. Kingma. Beker, aangeboden door den heer A. J. Osinga. Beker, aangeboden door de fa. D. Jorna, horloger. Klokje, aangeboden door de Torpedo- naaffabriek, Sleeswijk. Mahoniehouten borstelhanger en asch- bak, door de Union Rijwielfabriek. Groote electrische rijwiellamp, aange boden door de Batavusfabriek te Hee- renveen. Duitschland en Italië, die indertijd de opstandelingenregeering van Franco er kend hebben, beginnen langzamerhand iets terug te krabbelen. Het zenden van vrijwilligers door Duitschland is reeds geruimen tijd geleden gestaakt en na het echec der Italiaansche troepen bij Gua dalajara is het Italiaansche prestige der mate in gedrang gekomen, dat Rome óf snel een beslissing moet forceeren, óf zich zoo spoedig mogelijk uit dit Spaan sche avontuur terug moet trekken. Het militaire prestige van Italië is door die bekende nederlaag niet verbeterd. Het schijnt dat momenteel als uitvloeisel van de totstand gekomen as Rome-Ber- lijn aan een terugtrekken van alle Duit sche en Italiaansche vrijwilligers gedacht wordt. Dit wordt de eerste stap tot op lossing van een burgerkrijg, die zonder inmenging ten goede van de Europeesche mogendheden tot het uitmoorden van 't geheele Spaansche volk zou leiden. Dit is ook geheel het standpunt van den En- gelschen minister Eden, die een bemid deling van de groote mogendheden, waarbij het Spaansche volk de uitoefe ning van zijn recht op zelfbeschikking mogelijk wordt gemaakt. Ten slotte mogen we niet vergeten even melding te maken van de deze week te houden Kroningsplechtigheden in En geland. Via de radio zal men deze unieke plechtigheid kunnen beluisteren. Lon den is geheel in feesttooi. Uitgebreide orde-maatregelen worden er genomen en we kunnen ons indenken, dat de Londen- sche politie deze dagen voor een moei lijke taak komt te staan. Verschillende hooge personages moeten beschermd worden. Bijzondere zorg vereischt bo vendien de enorme juweelenschat, die bij de kroning gebruikt zal worden. Dan moet er reusachtig gelet worden op zak kenrollers en andere misdadigers, en dan niet in het minst de verkeersregeling in de verwachte overvolle straten. Tijdens 't passeeren van de Kronings- stoet zal de weg zijn afgezet door een dubbele rij politie, de eene met het ge zicht naar de stoet, de andere naar de menigte gericht. Men schat, om eens een voorbeeld te noemen, de waarde van de juweelen, die zich in de komende dagen extra in Londen zullen bevinden, op min stens 100 millioen pond sterling. De Londensche politie en de bekende Scotland Yard zullen op 12 Mei a.s.. weer aan de wereld kunnen toonen wat een goede organisatie vermag. Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 De massa’s zijn niet meer te helpen; de massa’s zijn nog slechts op eikaars ondergang bedacht Voor de practijk der liefde, welke naar vrede voert, moeten we terug naar het menscheliijkheidsbe- toon van individu tot individu. We moeten ons eikaars zorgen meer daadwerkelijk gaan aantrekken. Md. on DE JONGS NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1