Buitenlandsche Revue. HIEUWE BEIMIMD- STRIJD TER ZEE. U.Brennin De Bolswardsche Courant en Westergoo W. U. d. WERFF Reparatie aan alle merken Automobielen inlcmeüerZonen Stadsnieuws. ^HITEAL IITHACEN^ Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD Groote voorraad Onderdeelen en Banden Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 12 34^5 Jaargang Woensdag 36 Januari 1938 No. 7 7 "n! EEN ZINNELOOZE ONDERNEMING. Speciale inrichting voor 10 12 11 9 8 6 5 6 5 4 5 3 3 5 4 4 5 6 7 9 2H/2 42/2 28 25-21/a 12/2 16/a Bezichtigt tijdens de BALANS-OPRUIMING onze meer dan 50 toonkamers in onze afdeling WONING INRICHTING en overtuigt U dat U reeds voor weinig geld Uwe woning goed en goedkoop ingericht kunt krijgen. Nu kopen, ook voor latere levering, betekent voor U een extra voordeel. Gratis verstrekken wij adviezen en begroting. Levering franco door geheel NEDERLAND. 25 22 21 20 16 14 13 12 11 11 7 Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leengeld Ir. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal om de Christelijke beschaving te verde digen. In Duitschland is het niet veel beten Dit financieel half uitgemergelde land gaf in 1937 vier milliard uit voor zijn be wapening. Ook deze bewapening ge schiedt voor de verklaring van Hitler, uitsluitend om de vrede te handhaven en een bolwerk te vormen voor de Christe lijke beschaving. Nog enkele bolwerken meer en de zoo hoog geroemde Christe lijke beschaving is zoo veilig als ’t maar kr.n. Heeft het woord Christelijk in dezen niet een geheel averechtsche toepassing? 53-20 50-24 38-19 38-27 28- 32 31-21 30-33 27-37 29- 47 26-49 22-38 25-56 4200.— - 33000.— - 5000.— - 1600.— - 700.— -31000.— - 16000.— - 26000.— - 400 - 4600.— -20000.— - 5000.— - 479.— - 1620.— ƒ90000.— - 1900.— - 7000.— - "682.— - 6000.— - 39000.— - 12000.— 0-7. 3-2. 5 0 0 3 2 4 4 1 2 10 3 10 1 12 1 10 Leeuwenburg SNEER Telefoon 2130 De kansen voor een wereld oorlog. Meer soldaten in Italië en Duitschland. Waarschijnlijk klinkt deze zin voor velen onder onze lezers een beetje te kras en toch, er moet wel degelijk reke ning gehouden worden met die moge lijkheid. Misschien niet dit jaar of een volgend jaar, maar dan toch in de zeer nabije toekomst. Dit is niet een utopie of een zooge naamd stokpaardje van uw revue- schrijver, maar 'n onafwijsbare logische laatsten tijd. De geweldige uitbreiding van ’t militaire apparaat in bijna alle lan den van eenige beteekenis, Amerika, En geland, Italië, Rusland wijst op een on rust die lang verborgen is gehouden, maar allengs driester en meer concreet voor het voetlicht treedt. Geen van de vier genoemde landen zou die bewape ning tot de tegenwoordige onzinnige hoogte hebben opgevoerd, wanneer niet duidelijk en klaar de noodzakelijkheid daarvan door de leidende staatslieden werd ingezien. De noodzakelijkheid. dus, is er een oorzaak. We hebben reeds meermalen getracht die oorzaak te ver klaren en ondanks de somstijds zeer uit- eenloopende conclusies, die er als ver klaring van die oorzaak getrokken wor den, blijkt dit eene feit onwrikbaar vast staan: de machtswellust is de bron van al dit kwaad. Voorbeelden uit recenten datum noe men we Italië en Japan. Maar zoo vraagt U misschien, wat heeft dit nu te maken met een kans voor een wereldoorlog? Meer dan misschien gedacht wordt en dan dienen we vooral onze aandacht te vestigen op de Chineesch-Japansche oorlog. Alleen reeds de situatie in Sjang hai (een der grootste Chlneesche haven plaatsen) is van groote internationale beteekenis. Men vindt hier de internatio nale concessie, een gedeelte van de stad, welke bij alle voorgaande oorlogen op het Chlneesche grondgebied door de strijdende partijen als een neutraal ter rein geëerbiedigd werd. Die toestand is nu geheel anders. De mentaliteit, zoo- als die thans in Japan stelselmatig wordt aangekweekt, is die van een minachting voor alles wat met de Westersche sa menleving verband houdt. Azië voor de Aziaten is de leuze, die thans in Japan opgeld doet en de militaire successen door Japan in China behaald, kweeken natuurlijk dit meerderheidsgevoel bij de Japanneezen aan. In die internationale concessie nu kan de Japansche legerlei ding niet volkomen de baas spelen. De Amerikaansche, de Engelsche, Duitsche en andere belangen worden daar tot nu toe door een kleine internationale leger macht beschermd. Voor hoelang? Verschillende incidenten hebben zich reeds voorgedaan en het is aan de lank moedigheid van Engeland en Amerika te danken, dat de geheele wereld nog niet in brand staat. Het gevaar blijft en wordt elke week grooter. De oude leuze: het gele gevaar, is weer actueel geworden. De machtswel lust, een der grondpeilers van het fascis me is reeds lang bezig het Japansche volkNeen, dat woord is niet juist de leidende figuren in Japan te ver giftigen. Het logische begrip gaat ver loren en de eerbied voor de eigendom is hopeloos zoek. Alles moet dienstbaar gemaakt worden aan de macht. Tot welke complicaties kan deze toe stand aanleiding geven? Nemen we een kaartje van het Oosten voor ons, dan bemerken we rondom Mandsjoekwo het Russische leger. Even eens buiten en binnen Mongolië omge ven door soldaten van het roode leger. De vloten van Engeland en Amerika lig gen aan de andere kant op wacht, ge- vechtsklaar. Een provocatie naar Russi sche kant en de Russische beer slaat zijn klauwen uit. Een bezetting van de inter nationale concessie in Sjanghai door de Japanners kan voor Engeland, Amerika en zelfs Duitschland het sein worden handelend op te treden. Bovendien wie garandeert dat Japan met die tegenslag in China en het wroeten van de militaire partij in het land zelve, met de ontzet tende offers die deze oorlog moreel en financieel aan' Japan kost, dit land uit eindelijk niet de een of andere nood sprong gaat maken? De kans op een we reldoorlog is, zooals we dit reeds in de aanhef van onze revue memoreerden, niet geheel en al denkbeeldig. Het mooiste of liever het banaalste van deze drang naar macht is wel, dat alles wordt overgooten met het vernisje van de moderne beschaving. In Europa gaat men nog een stapje verder en durft men deze voorbereidin gen goed te praten onder het mom van Christelijke beschaving. Daar heeft Mus solini regelmatig den mond vol van. De muur van acht millioen bajonetten in Italië op een bevolking van 42 millioen zielen, zegt ons duidelijk, hoe deze be schaving wordt opgevat. Nog dezer dagen heeft Mussolini hef onomwonden verklaard, in een toespraak tot circa 2000 bisschoppen en geestelij ken. Daar heeft de ex-socialist Mussolini ’n beroep gedaan op de priesters, die er hun invloed moeten aanwenden om de bevolking nog meer uit te breiden, om dat ...(en hier komt de cynische op merking) de groote gezinnen de groote bataljons leveren, die Italië noodig heeft waarin opgenomen Het nieuwe Italiaansche vlootbouw- programma is wel met bijzonder veel ophef aangekondigd. Misschien was dit voor de inheemsche volksziel noodig. In het buitenland daarentegen zijn de mini steries, die spoedig een contra-program- ma zullen moeten overleggen, door deze schreeuwende aankondiging slechts ge holpen. Het grootste deel van de pro paganda voor den tegenzet is reeds ge maakt. Het Italiaansche programma voor 1938 beperkt zich hoofdzakelijk tot den bouw van 2 slagschepen van 35000 ton elk, de „Roma” en de „Impero”. Beide sche pen moeten in 1941 gereed zijn. Afge zien van deze beide groote schepen houdt het programma niets bijzonders in. Het bestaat slechts nog uit 12 „esplora- tori” torpedojagers van ongeveer 2000 ton en een ongenoemd aantal duik- booten, waarschijnlijk 20. Maar niet de duikbooten en niet de „exploratori” brengen de openbare mee- ning in opwinding, doch de beide slag schepen. Dat is ook in meer dan een opzicht gerechtvaardigd. In de eerste plaats geeft Italië met dezen bouw de leer van de kleine scheepstypen, waarop men zich zoo lang en zoo luid beroemde, prijs. Het was in Italië gedurende vele jaren de gewoon te met slagschepen den draak te steken. Daartegenover werd als het allermo dernste (de baanbrekende moderniteit behoort tot de levensbehoeften van een dictatuur) de doctrine van de talrijke eenheden van kleiner type gesteld. En inderdaad was en is de gemiddelde ton- nenmaat van de Italiaansche oorlogs schepen dan ook veel kleiner dan bij de Engelsche en Fransche vloot. Het nieuwe bouwprogramma zal daar echter veran dering in brengen. De baanbrekende nieuwe theorie is dus verdwenen en van de „geniale nieuwe uitvinding” keert Ita lië dus terug tot het oude recept, waar over men vroeger slechts grapjes maak te. Deze wending is daarom reeds inter- ressant, wijl zij weer eens aantoont, hoe sceptisch men tegenover alle reclame met „alles omverwerpende nieuwe vindin gen” moet staan. Maar de kwestie heeft nog een ander aspect. Men weet, dat er na den wereld oorlog bijna geen slagschepen meer zijn gebouwd. Eerst thans, na en absolute pauze van 10 jaren, is men opnieuw be gonnen met den bouw van dit scheeps- type het eerst in Frankrijk (1932 en 1934-„Dunkerque" en „Strassbourg”. Het is aannemelijk, dat de nieuwe slag schepen tot een geheel andere kwali teitsklasse behooren dan de oudere. Wanneer men de oudere, om een Itali aansche uitdrukking te gebruiken, reeds eenigszins als „museum-rommel’’ be schouwt, dan inderdaad krijgt men het gevoel, alsof alle staten thans weer van voren af aan beginnen. Er schijnt dan een dergelijke toestand als in het jaar 1906 in te treden, toen het Engelsche slagschip „Dreadnought” te Portmouth van stapel liep. Ook indertijd vreesde men dat deze nieuwe kwallteits-klasse zoo superieur aan de oudere zou zijn, dat, wannwer van dat oogenblik af aan gevolgtrekking uit de feiten van den alle concurrenten dit type ongeveer be gonnen na te bouwen, de bestaande voorsprong spoedig geannuleerd zou zijn. Dat is in werkelijkheid, zooals men weet, niet ingetreden. Maar theoretisch is het natuurlijk juist, dat iedere groote verandering in den scheepsbouw de ten- denz heeft, de krachtsverhouding tus- schen industrieel ongeveer gelijkwaardi ge concurrenten langzamerhand te ni- velleeren. Op deze theoretische moge lijkheid vestigt het nieuwe Italiaansche bouwprogramma in het bijzonder de aandacht. Om over deze theoretische mogelijkheid ook practische kennis te winnen, moet men de feiten bestudee- ren. Engeland heeft op het oogenblik 15 oudere slagschepen, Frankrijk 7, de Ver- eenigde Staten 15, Italië 4, Japan 10 en Duitschland 0. Daarbij kan worden opge merkt, dat de slagschepen van Italië en Japan gemiddeld nog van ouderen datum zijn dan de Engelsche en Fransche een heden. Op het oogenblik bestaat er dus nog een zeer groote overmacht van En geland, Frankrijk en Amerika eenerzijds over Italië, Japan en Duitschland ander zijds. Eh dat zal ook nog vele jaren zoo blijven, want uit den aard der zaak gaat er zeer veel tijd heen, alvorens er door de verschillende staten zooveel nieuwe schepen zijn gebouwd, dat de oude niet meer meetellen. Dit tijdstip zal waar schijnlijk eerst over 8 A 10 jaren be reikt zijn. Wanneer dus in de komende tien jaren ieder land ongeveer evenveel schepen zou bouwen, b.v. 2 A 3 per jaar zou men kunnen zeggen dat met het oog op de vele nieuwe eenheden de oude ta melijk waardeloos en alle partijen even sterk geworden zijn. En wanneer de landen, die op het oogenblik sterker zijn, dit willen vermijden, dan zullen zij reeds thans meer moeten bouwen dan hun con currenten. En dat is het, wat wij zullen beleven. Met zekerheid zullen door En geland en Frankrijk ieder jaar meer en grootere slagschepen in dienst worden gesteld dan door Italië en Duitschland. Volgens de bestaande bouwprogramma’s zal Engeland in 1941 vijf nieuwe slag schepen in dienst hebben, Frankrijk vier, Italië vier en Duitschland vier. Maar het zou niemand kunnen verwonderen, in dien, zooals de „Daily Telegraph” reeds aangekondigd heeft, Engeland dezer da gen nogmaals 5 slagschepen (naast de 5, waaraan reeds gebouwd wordt- op 't programma zet. Ook bemerkt men dui delijk, dat de Fransche openbare mee- ning op een verder slagschip-program- ma wordt voorbereid om van Ame rika nog maar te zwijgen. Dat Italië, dat sterker dan ooit onder gebrek aan grondstoffen te lijden heeft, dit tempo zou kunnen volgen, is onaan nemelijk, terwijl Duitschland zich tegen over Engeland verplicht heeft, zijn vloot- sterkte tot 40 van de Engelsche te be perken. Hierbij kan nog worden opge merkt, dat Duitschland in een veel lang zamer tempo bouwt, dan men oorspron kelijk had aangenomen, eensdeels ook door gebrek aan grondtoffen en ander deels wel, wijl het door de lange onder breking in den bouw van slagschepen minder ervaring heeft kunnen opdoen. Ondanks dit feit, kan men er op het oogenblik niet langer meer aan twijfelen dat thans definitief de bewapeningswed- strijd ter zee is begonnen. En deze zal zich niet slechts tot het aantal schepen, maar ook tot de tonnenmaat en het ge- schutskaliber uitstrekken. Wel is bij het Engelsch-Fransch-Amerikaansche vloot- verdrag van 1936 in 1937 ook door Duitschland onderteekend bepaald, dat een tonnenmaat van 35000 ton en een geschutskaliber van 36.5 cm niet mag worden overschreden maar wanneer het juist is, dat Japan 2 slagschepen van 42000 ton gaat bouwen, zullen de andere concurrenten wel moeten volgen. In En geland spreekt men reeds over den bouw van slagschepen van 50.000 ton! Waar dit alles toe leiden moet? Zoo als al gezegd, de krachtsverhouding ter zee zal er geenszins door veranderen. En dit maakt dezen wedstrijd tot een volkomen zinnelooze onderneming. Jam, alle smaken, per pot Kilo-bus „Hero” Jam, slechts Fijnste Honing per pot pot Appelmoes, per blik Bessensap per fleschje Sperclebconen per blik BRANDSMA’s WINKELS. Verdere uitslagen: R. E. S. III-Bakhuizen II R. E. S. adps.-Bakhuizen-adsp. OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELER 86 UIT DE BOLSWARDSCHE GEMEENTE- BEGROOTING. In de vandaag te houden Raadsverga dering zal de begrooting over 1938 be handeld worden. We geven enkele cijfers. Tekorten geven de volgende diensten: Openbaar onderwijs Bijzonder onderwijs Middelbaar onderwijs Hooger onderwijs Nijverheidsonderwijs Onderst, aan behoeftigen Idem aan werkloozen Openbare veiligheid Volksgezondheid Volkshuisvesting Openbare werken Handel en Nijverheid Woningbedrijf Kasvoorzieningen Daartegenover staan de inkomsten met een batig slot, n.L: Belastingen Electriciteitsbedrijf Gasbedrijf Grondbedrijf Eigendommen Algemeen beheer Batig slot vorige rekening De totale inkomsten en uitgaven staan geraamd op J 411.180. Er loopen nog elf leeningen tot een gezamenlijk bedrag van f 597.000. dezen doelverdé(diger. Spoedig daarna is het rust. j Na de rust zet C. A. B. direct een snel aanvalsspel op en wanneer een bal vanaf de vleugels goed wordt voorgezet weten midvoor en rechtsbinnen onhoudbaar te doelpunten, het is nu 2-0. Olyphia laat de moed niet zakken en bij een goede aanval, die met iets meer overleg zeker in een doelpunt kon wor den omgezet, gaat de bal hoog over. De C. A. B.-keeper moet nog enkele schoten verwerken, maar doet dit prima. Allengs wordt het overwicht van C. A. B. grooter. Telkens trekt de midden- linie achter de voorhoede op, zelfs de backs staan soms op de middenlijn. Met een mooi boogschot weet de linksbinnen al spoedig daarna de 3de goal te ma ken en ook deze speler maakt uit een corner met een niet minder mooie goal het vierde doelpunt. Het was over het algemeen voor C. A. B. een goede wedstrijd, waarbij voor al de halflinie en speciaal de spil schit terend werk leverde. De competitiestand is nu: Nicator C. A. B. Gorredijk H. Z. C. Harlingen Olyphia O. A. V. C. Freno Lemmer Langezwaag S. S. C. D. O. G. 18 17 15 16 16 16 16 16 17 17 18 14 Het eerste adsp.elftal toog naar Lem mer 1 adsp. en mocht het genoegen smaken één puntje mee naar huis te ne men. Met 2-2 gelijk eindigde deze wedstrijd. Een mooi resultaat. C. A. B. I-Olyphia (NoordwoldeJ 4-0. De opstelling van het C. A. B. elftal is gelijk aan de vorige week. Echt voet- balweer deze Zondagmiddag en daar door een record aantal bezoekers. De lei ding hadden we graag wat positiever ge had. Een weifelende beslissing verhoogt doorgaans het spelpeil niet. Reeds direct na de aftrap is C. A. B. in den aanval en is het voor ieder dui delijk, dat deze wedstrijd door C. A. B. gewonnen kan worden. Toch kost dit in de eerste helft heel wat moeite en hiervoor mogen we zeker een compli ment maken aan den keeper en back, die vooral wat de keeper betreft, een prachtwedstrijd gespeeld hebben. De meeste aanvallen in de eerste helft komen van de C. A. B.kant, hoewel de enkele Olyphia-uitvallen lang niet onge vaarlijk zijn. Waarschijnlijk doordat het niet recht wil vlotten en ook een beetje door het geniepig optreden van enkele O.-spelers, vervalt C. A. B. in de groote fout te onbesuisd te gaan spelen, waar door het spel veel te individueel wordt. Gelukkig herstelt de ploeg zich en nu worden de aanvallen dan ook weer veel gevaarlijker. Verschillende corners voor C. A. B. leveren ook geen doelpunt op. De O.-keeper is niet te passeeren. Dan plotseling een scherp schot, ook nu weer staat de keeper goed opgesteld, maar de bal springt van zijn handen’in het doel. Jammer voor het mooie werk van A tl ¥c 11 cn 111!n per regd: V/ocnudagmiiminicr 10 cent, Zatcrdagsnmnmer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. M. K. V. I-R. E. S. I 3-4. Met een straffe wind van doel tot doel wordt deze niet hoogstaande wedstrijd gespeeld. R. E. S. heeft eerst de wind mee en is overwegend sterker, ze weet de kansen echter niet te benutten. Na 18 minuten gespeeld te hebben, neemt M. K. V. de leiding, 1-0. Dit is voor R. E. S. een prikkel om beter aan te pakken. Een toegewezen penalty ten voordeele van R. E. S. brengt de stand gelijk, 1-1. Hierna een snelle aanval van M. K. V. De midvoor geeft mooi op tijd af naar de rechtsbinnen en de stand is 2-1. ’t Is een korte vreugde want direct hierop brengt de linksbinnen van R. E. S. de stand gelijk, 2-2. Binnen 3 minuten hierna brengt de midvoor van R. E. S. de stand op 2-3. Met deze stand breekt de rust aan. Na de rust wordt er over het algemeen veel te forsch gespeeld. Mede hierdoor wordt de wedstrijd niet aantrekkelijker. R. E. S. is het meest in den aanval, maar weet de kansen niet te benutten. Als de linksbuiten een beetje al te hardhandig wordt aangevallen in ’t beruchte gebied krijgt R. E. S. de 2de penalty toegewe zen.: Deze wordt onhoudbaar ingescho ten en het is 2-4. M. K. V. weet nog eenmaal door te breken en brengt de stand op 3-4. Met deze stand komt het einde van een vee! te forsch gespeelden wedstrijd. M. K. V. n-R. E. S. n 3-6. In een in de beste verstandhouding gespeelde wedstrijd is het R. E. S. II ge lukt weer 2 puntjes te veroveren. Met de vrij sterke wind tegen wordt de wedstrijd aangevangen. Dit blijkt ech ter geen bezwaar, want al spoedig weet de linksbinnen van R. E. S. de leiding te geven, 0-1. R. E. S. is sterker en weet de stand op te voeren tot 0-3, met wel ken stand de rust aanbreekt. Na de rust nu R. E. S. ’t windvoordeel heeft, is het al spoedig 0-4. Dan komt er een inzinking bij R. E. S. waar M. K. V. een dankbaar gebruik van maakt, bin nen 2 minuten is de stand 2-4. R. E. S. komt er dan weer beter in. De spil brengt de stand op 2-5. Na eenig spel op het middenveld, een mooie aanval van M. K. V. wordt besloten met een pracht- schot en het is 3-5. Vlak voor het einde maakt R. E. S. er 3-6 van. In dezen stand komt geen verandering. De wedstrijd is door R. E. S. verdiend gewonnen. El u il r 24 DE JONG s NIEUWSBLAD

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1938 | | pagina 1