n Donderdagmorgen 10 uur n GARAGE ,,'T CENTRUM”, MARKTPLEIN Buit eniandsche Revue. na Slagerllfl.SWfiRT Pinkstermaandag Verhuur uan nieuwe 5 en 7 persnons CHRYSLER- PLVIY10UTH wagens als bovenstaand model EXPOSEEREN WIJ 2 JUNI Firma VAN DER HEM VAN DIJK Garage „HET CENTRUM" iniiniiiinniiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiiiiiiii BOLSWARD TEL. 35 Automobielen IA gekruide Rollade Woensdag 1 Juni 1938 432™ Jaargang No. 42 Telefoon No. 12 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD Moderne Gespecialiseerd „BEVEROL” Smeerstation N Reparatie-ln richting en Stalling van Automobielen Motoren en Rijwielen De ontwikkeling in |het luchtverkeer. „De Doele” TINY HOOGEVEEN en haar SOLISTEN IA. EEK uur Ter gelegenheid van de van onze nieuwe garage uitsluitend op Donderdag een collectie der wereldvermaarde Marktplein BOLSWARD Telefoon 35 L Speciaal adres voor beslist zuiver vetgemest Kalfsvleesch. Met de meeste aanbeveling Het is opmerkelijk dat Friesland on der zeer gunstige omstandigheden zijn intrede in de luchtvaart doet In de ex ploitatie van binnenlandsch luchtverkeer is reeds een ruime ervaring verkregen. Tal van experimenten zijn op andere binnenlandsche lijnen genomen. Fries der menschen van Duitsche nationaliteit en ook niet verstandig met het oog op de geogragfische militaire doelmatigheid. Niet her resultaat van een welberaden politieke handeling, maar voortgekomen uit een politiek nog niet afgesloten wor steling, zelfs gevolgen van het toeval. De manier nu waarop Duitschland zich met dit Sudeten Duitsche probleem be moeit, doet sterk denken aan de strek king van „Mein Kampf” en wanneer we nu aan den anderen kant zetten de 3l/2 millioen Sudeten, die eigenlijk in hun hart Duitsch gebleven zijn, dan ontdek ken we zooveel punten van overeenstem ming, dat we ons er werkelijk over mo gen verwonderen, dat nu pas dat pro- Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. ES en IS IEEH bfl BOLSWARD, Tel. no. 56 Gevestigd sedert 1897 in S n n. 3n il- •ond ct. ct. ct. F k Engelschman die des ochtends op een redelijk uur Londen verlaat voor een be spreking te Praag, kan zich des avonds op het gewone uur weder in zijn woon plaats te slapen leggen. Dit zijn de directe voordeelen van de ontwikkeling van de luchtvaart. Indirec te zijn er nog vele! Want het is alsof de luchtvaart het geheele wereldverkeer heeft wakker geschud. Overal ziet men versnelling van het tempo, verbetering van het gerief en van de aansluitingen. Intusschen hebben ook de velerlei hulpmiddelen, waarover de luchtvaart moet beschikken als waarborg voor de veilige en geregelde uitvoering der dien sten, de zooeven beschreven verkeers- ontwikkeling op den voet gevolgd. Alle steden en centra, welke den modernen tijd begrijpen, hebben zich in het bezit gesteld van een luchthaven, teneinde de voordeelen van het nieuwe verkeersmid del deelachtig te kunnen worden; de re- geeringen van alle landen hebben de handen ineen geslagen om de geheele handelsluchtvaart en alle daarmede ver band houdende hulpdiensten internatio naal te regelen. Het is merkwaardig te constateeren hoe bezielend de luchtvaart werkt, hoe landen, welke het overigens niet al te best met elkander kunnen vin den, op luchtvaartgebied met elkaar sa menwerken. En dit is nadrukkelijk een der zegeningen der intematioqale lucht vaart: de overbrugging van aardsche contrasten, de vervaging der internatio nale grenzen, waarbij een hooger stre ven voorrang verlangt boven kleingees tig aardsch gedoe. En wat is nu de rol, welke Nederland in deze wereldverkeersorganisatie ver vult? Is het niet met rechtmatigen trots, dat wij constateeren, dat ons land niet alleen vooraan staat in de rij der zee varende naties, doch ook in de lucht vaart tot de prominente landen behoort!? In de internationale luchtvaart treedt de K.L.M. op als gelijkgerechtigde met de Deutsche Lufthansa, .de Imperial Air ways, de Air France en de groote Ame- rikaansche luchtvaartondernemingen. In Europa heeft zij zich haar plaats ver zekerd op de hoofdlijnen van het lucht net, terwijl buiten Europa haar lijn Am sterdamBatavia, welke driemaal per week uitgevoerd wordt, als een voor beeld van luchtvaartorganisatie gesteld wordt. In West-Indië wordt, met als middelpunt het eiland' Curasao aan een nieuw net en aan een nieuwen invloeds sfeer van de groot-Nederlandsche lucht vaart gebouwd. De vliegtuigen op de gezamenlijke lij nen der K.L.M. leggen per dag bijna 40.000 K.M., een afstand gelijk aan den omtrek der aarde, af. Haar vloot bestaat uit meer dan 50 moderne vliegtuigen, prolongeert wegens enorm succes Advertentiën per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. ct. ct. ct. Ct. nd IS ct. ade Bestelt U voor de Pinksteren eens een fijne “Wl U zult ongetwijfeld zeggen „dat is nog eens kwaliteit’» VOGELS VAN DIVERSE PLUIMAGE. Het verkeer heeftj door de eeuwen heen een groote rol gespeeld in de ontwikke ling en de welvaart der volkeren; ik be hoef U nauwelijks te herinneren aan de geweldige beteekenis, welke de zeevaart voor de opkomst en bloei van ons vader land gehad heeft. De drang naar ver snelling van het verkeer heeft steeds al lerwegen den mensch beheerscht en het is begrijpelijk, dat de. ongewoon snelle ontwikkeling van de militaire luchtvaart in den wereldoorlog, na beëindiging daarvan velen op het denkbeeld bracht de bereikte resultaten commercieel te exploiteeren en zoo zagen wij in ver schillende vooruitstrevende landen het begin der handelsluchtvaart ontstaan. Nederland liet zich daarbij niet onbe tuigd. De heer Plesman wist het parti culier initiatief voor zijn plannen te win nen en reeds op 7 October 1919 werd de K.L.M. opgericht. De K.LM. Is, dank zij belangrijke steun van de Regeerlng, steeds in denzelfden vorm blijven be staan en thans de oudste luchtvaart maatschappij ter wereld. In 1920 is de K.L.M. haar exploitatie begonnen en dank zij de beschikking over het voor dien tijd beste materiaal, over een uit stekenden technischen staf en niet het minst dank zij goed commercieel beleid en inzicht, kreeg zij terstond een voor sprong op de andere in dien tijd opge richte luchtvaartondernemingen. »De luchtvaart van die eerste jaren was echter, van hedendaagsch standpunt bezien, nog uiterst gebrekkig. De tech niek was weliswaar ver, doch had nog lang niet alle moeilijkheden, welke de oommercieele ontwikkeling in den weg stonden, overwonnen. De maximum snel heid van 150 K.M. per uur, welke In de lucht werd bereikt, gaf nog niet den doorslag ten opzichte van de andere verkeersmiddelen, de navigatie was be- prekt, de radio ontbrak geheel en de hulpmiddelen op den grond bevonden zich in een primair stadium. Daardoor liet de regelmaat in de uitvoering der diensten te wenschen over en werd de luchtvaart genoopt in de moeilijke win termaanden het bedrijf stil te leggen oi tot een minimum te beperken. Het lucht verkeer werd dan ook het meest door sportieve touristen en het minst door za kelijke handelslieden gebruikt! Hoe groot zijn dan ook de verdiensten van de pioniers van die dagen, die door onversaagden moed en doorzettingsver mogen een volkomen ommekeer hebben teweeggebracht en na de basis te heb ben gelegd, de luchtvaart hebben opge werkt tot een verkeersapparaat van den eersten rang, dat over de geheele we reld ingang gevonden heeft. Het is doeltreffend hierbij eens een oogenblik stil te staan en Uw aandacht te vragen voor hetgeen de luchtvaart, na een verrassend snelle ontwikkeling van nauwelijks 15 jaren, bereikt heeft. Thans overdekt een luchtnet, waarvan de mazen zich elk jaar opnieuw verdich ten, geheel Europa en Noord-Amerika. In Europa is practisch elke plaats van beteekenis door de lucht bereikbaar. Reeds vóór 1930 werd aan den opbouw van de intercontinentale luchtlijnen ge werkt als voorloopers van het thans in wording zijnde wereldluchtverkeer. Hon derden verkeersvliegtuigen van verschil lende nationaliteit doorkruisen elk uur, elke minuut, bij dag en bij nacht, het luchtruim. Zij vertrekken en komen met de regelmatigheid van een uurwerk en vervoeren duizenden reizigers naar de meest uiteenloopende bestemmingen. Het bescheiden vliegtuig van eertijds, waarin 4 tot 8 passagiers op verre van gerief lijke wijze vervoerd werden, is gegroeid tot een vliegende Pullman, waarin 15 tot 40 reizigers comfortabel en met een snelheid van minstens 250 en dikwijls meer dan 300 K.M, per uur, via recta, op de meest zekere wijze naar hun bestem ming gebracht worden. De wereld is er kleiner door geworden, de afstanden verdwijnen. Europa is maar één dag vlie gen breed en voor den handelsman en den tourist zijn dagen tot uren en uren tot minuten teruggebracht. De frequen tie in de dienstuitvoering, waarmede be doeld wordt het aantal diensten per dag op dezelfde lijn, is tot die van een veer dienst opgevoerd en daarmede is het aantal verkeersmogelijkheden tot onge kende hoogte gestegen. Men reist zon der moeite op één dag van Helsingfors naar Parijs, van Berlijn naar Bagdad,van Londen naar den Balkan, naar Polen, naar Finland of naar Noord-Afrika. De land plukt er de vruchten van. Het ma terieel van ouder type, waarmede aan vankelijk gevlogen werd, is geheel uit den dienst genomen: de Friesche lijn wordt meteen met het meest moderne materieel geëxploiteerd. De tarieven wel ke in den aanvang voor velen onbereik baar waren, zijn thans tot het peil der spoorwegen, 2e klasse, verlaagd. Een verkeerssubsidie, welke de K. L, M. vroe ger van de gebieden, welke zij met het verkeer bediende, genoodzaakt was te vragen, wordt niet verlangd. Al deze voordeelen krijgt Friesland als het ware in den schoot geworpen. S. sen plaats biedende aan 724 reizigers. Met haar personeel van ruim 1600 man is zij vertegenwoordigd op alle luchtvaartsta- tions, welke zij aandoèt. Per! dag worden in den zomer op Euro- peesche lijnen 500 tot 700 passagiers vervoerd. Het oorlogsgevaar in Europa nog niet geweken. Ondanks de pogingen zoowel van de Duitsche als Tsjechische regeering om de kwestie der Sudeten Duitschers in Slowakije langs vredelievende weg op te lossen, blijven er geregeld groote moeilijkheden te overbruggen. Men mag aannemen dat Duitschland momenteel niet denkt aan een gewapend ingrijpen. Men. wil de vrede tot eiken prijs, zou men hieruit misschien concludeeren. Maar dat is toch niet de juiste definitie. Men durft en men kan niet. De scherp geformuleerde houding van Frankrijk en Polen, de iets minder posi tieve houding van Engeland zijn voor Duitschland beslissend voor de vraag, kunnen wij om een kleine vergrpoting van grondgebied een Europeesche oor log riskeeren? Hieruit volgt als logische conclusie dat de vrede in Europa niet ge baseerd is op de eisch van menschelijk- heid en rechtvaardigheid, maar alleen de berekening van de brute kracht den doorslag geeft. Misschien zullen enkelen ónder onze lezers de vraag stellen, wat willen nu eigenlijk die Sudeten Duitschers? Dat is niet zoo gemakkelijk in enkele zinnen weer te geven, maar ons inziens be heerscht deze vraag de geheele situatie, zoodat we zeker daarbij iets langer mo gen stilstaan. Eigenlijk zouden we voor een goede beantwoording van de gestelde vraag even terug moeten gaan naar de jaren vlak na den oorlog, toen door een stra- tegisch-aardrijkskundig beginsel de grenzen van sommige landen, waaron der ook Slowakije, werden afgebakend. Deze grenscorrectie, die blijkbaar geen rekening hield met volksaard enz. enz., heeft reeds tot zeer vele moeilijkheden geleid en een van deze problemen is het Duitsch sprekende en ook Duitsch ge oriënteerde grensgedeelte van Tsjecho- Slowakije. 3>/2 millioen Duitsch spreken de en denkende inwoners van Tsjecho- Slowakije willen niets liever dan aange sloten te worden bij het Derde Rijk. Na tuurlijk past dit zuiver in de gedachten gang van Hitler. In zijn bekend boek „Mein Kampf” zegt Hitler o.m.: De eisch tot herstel van de grenzen van het jaar 1914 is politieke onzin van omvang en consequenties, die hem het karakter geven van een misdaad, nog geheel daargelaten, dat de grenzen van het rijk in het jaar 1914 alles be halve logisch waren. Zij waren niet vol ledig met betrekking tot de samenvatting U vindt daar de populaire ADLER TRUMPF JUNIOR, een klassewagen in de lage prijsklasse ADLER TRUMPF, de beste wagen in dé middelsterke klasse en de jongste Adler schepping ADLER TYPE 10, de 2.5 liter autobaanwagen. Wij noodigen U beleefd uit deze bijzondere gelegenheid te gebruiken om met deze meesterwerken van den Europeeschen Automobielenbouw kennis te maken. OPENING Fa. VAN DER HEM VAN DIJK n iond 18, ct. ct. ct. OPENING DE JONG s NIEUWSBLAD wnnrln opgenomen De Bolswardsche Courant en Westergoo Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1938 | | pagina 1