n
Donderdagmorgen 10 uur
n
GARAGE ,,'T CENTRUM”, MARKTPLEIN
Buit eniandsche Revue.
na
Slagerllfl.SWfiRT
Pinkstermaandag
Verhuur uan nieuwe 5 en 7 persnons CHRYSLER- PLVIY10UTH wagens
als bovenstaand model
EXPOSEEREN WIJ
2 JUNI
Firma VAN DER HEM VAN DIJK
Garage „HET CENTRUM"
iniiniiiinniiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiiiiiiii
BOLSWARD
TEL. 35
Automobielen
IA
gekruide Rollade
Woensdag 1 Juni 1938
432™ Jaargang
No. 42
Telefoon No. 12
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD
Moderne
Gespecialiseerd „BEVEROL” Smeerstation
N
Reparatie-ln richting
en Stalling van
Automobielen
Motoren en Rijwielen
De ontwikkeling in |het
luchtverkeer.
„De Doele”
TINY HOOGEVEEN
en haar SOLISTEN
IA.
EEK
uur
Ter gelegenheid van de
van onze nieuwe garage
uitsluitend op Donderdag
een collectie der wereldvermaarde
Marktplein BOLSWARD Telefoon 35
L
Speciaal adres voor beslist
zuiver vetgemest Kalfsvleesch.
Met de meeste aanbeveling
Het is opmerkelijk dat Friesland on
der zeer gunstige omstandigheden zijn
intrede in de luchtvaart doet In de ex
ploitatie van binnenlandsch luchtverkeer
is reeds een ruime ervaring verkregen.
Tal van experimenten zijn op andere
binnenlandsche lijnen genomen. Fries
der menschen van Duitsche nationaliteit
en ook niet verstandig met het oog op
de geogragfische militaire doelmatigheid.
Niet her resultaat van een welberaden
politieke handeling, maar voortgekomen
uit een politiek nog niet afgesloten wor
steling, zelfs gevolgen van het toeval.
De manier nu waarop Duitschland zich
met dit Sudeten Duitsche probleem be
moeit, doet sterk denken aan de strek
king van „Mein Kampf” en wanneer we
nu aan den anderen kant zetten de 3l/2
millioen Sudeten, die eigenlijk in hun
hart Duitsch gebleven zijn, dan ontdek
ken we zooveel punten van overeenstem
ming, dat we ons er werkelijk over mo
gen verwonderen, dat nu pas dat pro-
Verschijnt DINSDAGS- en
VRIJDAGSAVONDS.
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct.
Voor het Buitenland f7.- per jaar.
Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal.
ES
en
IS
IEEH
bfl
BOLSWARD, Tel. no. 56
Gevestigd sedert 1897
in
S
n
n.
3n
il-
•ond
ct.
ct.
ct.
F
k
Engelschman die des ochtends op een
redelijk uur Londen verlaat voor een be
spreking te Praag, kan zich des avonds
op het gewone uur weder in zijn woon
plaats te slapen leggen.
Dit zijn de directe voordeelen van de
ontwikkeling van de luchtvaart. Indirec
te zijn er nog vele! Want het is alsof de
luchtvaart het geheele wereldverkeer
heeft wakker geschud. Overal ziet men
versnelling van het tempo, verbetering
van het gerief en van de aansluitingen.
Intusschen hebben ook de velerlei
hulpmiddelen, waarover de luchtvaart
moet beschikken als waarborg voor de
veilige en geregelde uitvoering der dien
sten, de zooeven beschreven verkeers-
ontwikkeling op den voet gevolgd. Alle
steden en centra, welke den modernen
tijd begrijpen, hebben zich in het bezit
gesteld van een luchthaven, teneinde de
voordeelen van het nieuwe verkeersmid
del deelachtig te kunnen worden; de re-
geeringen van alle landen hebben de
handen ineen geslagen om de geheele
handelsluchtvaart en alle daarmede ver
band houdende hulpdiensten internatio
naal te regelen. Het is merkwaardig te
constateeren hoe bezielend de luchtvaart
werkt, hoe landen, welke het overigens
niet al te best met elkander kunnen vin
den, op luchtvaartgebied met elkaar sa
menwerken. En dit is nadrukkelijk een
der zegeningen der intematioqale lucht
vaart: de overbrugging van aardsche
contrasten, de vervaging der internatio
nale grenzen, waarbij een hooger stre
ven voorrang verlangt boven kleingees
tig aardsch gedoe.
En wat is nu de rol, welke Nederland
in deze wereldverkeersorganisatie ver
vult? Is het niet met rechtmatigen trots,
dat wij constateeren, dat ons land niet
alleen vooraan staat in de rij der zee
varende naties, doch ook in de lucht
vaart tot de prominente landen behoort!?
In de internationale luchtvaart treedt de
K.L.M. op als gelijkgerechtigde met de
Deutsche Lufthansa, .de Imperial Air
ways, de Air France en de groote Ame-
rikaansche luchtvaartondernemingen. In
Europa heeft zij zich haar plaats ver
zekerd op de hoofdlijnen van het lucht
net, terwijl buiten Europa haar lijn Am
sterdamBatavia, welke driemaal per
week uitgevoerd wordt, als een voor
beeld van luchtvaartorganisatie gesteld
wordt. In West-Indië wordt, met als
middelpunt het eiland' Curasao aan een
nieuw net en aan een nieuwen invloeds
sfeer van de groot-Nederlandsche lucht
vaart gebouwd.
De vliegtuigen op de gezamenlijke lij
nen der K.L.M. leggen per dag bijna
40.000 K.M., een afstand gelijk aan den
omtrek der aarde, af. Haar vloot bestaat
uit meer dan 50 moderne vliegtuigen,
prolongeert wegens
enorm succes
Advertentiën per regel:
Woensdagsnummer 10 cent.
Zaterdagsnummer 12 cent.
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Giro no. 87926.
ct.
ct.
ct.
Ct.
nd
IS
ct.
ade
Bestelt U voor de Pinksteren
eens een fijne “Wl
U zult ongetwijfeld zeggen
„dat is nog eens kwaliteit’»
VOGELS VAN DIVERSE PLUIMAGE.
Het verkeer heeftj door de eeuwen heen
een groote rol gespeeld in de ontwikke
ling en de welvaart der volkeren; ik be
hoef U nauwelijks te herinneren aan de
geweldige beteekenis, welke de zeevaart
voor de opkomst en bloei van ons vader
land gehad heeft. De drang naar ver
snelling van het verkeer heeft steeds al
lerwegen den mensch beheerscht en het
is begrijpelijk, dat de. ongewoon snelle
ontwikkeling van de militaire luchtvaart
in den wereldoorlog, na beëindiging
daarvan velen op het denkbeeld bracht
de bereikte resultaten commercieel te
exploiteeren en zoo zagen wij in ver
schillende vooruitstrevende landen het
begin der handelsluchtvaart ontstaan.
Nederland liet zich daarbij niet onbe
tuigd. De heer Plesman wist het parti
culier initiatief voor zijn plannen te win
nen en reeds op 7 October 1919 werd de
K.L.M. opgericht. De K.LM. Is, dank zij
belangrijke steun van de Regeerlng,
steeds in denzelfden vorm blijven be
staan en thans de oudste luchtvaart
maatschappij ter wereld. In 1920 is de
K.L.M. haar exploitatie begonnen en
dank zij de beschikking over het voor
dien tijd beste materiaal, over een uit
stekenden technischen staf en niet het
minst dank zij goed commercieel beleid
en inzicht, kreeg zij terstond een voor
sprong op de andere in dien tijd opge
richte luchtvaartondernemingen.
»De luchtvaart van die eerste jaren
was echter, van hedendaagsch standpunt
bezien, nog uiterst gebrekkig. De tech
niek was weliswaar ver, doch had nog
lang niet alle moeilijkheden, welke de
oommercieele ontwikkeling in den weg
stonden, overwonnen. De maximum snel
heid van 150 K.M. per uur, welke In
de lucht werd bereikt, gaf nog niet den
doorslag ten opzichte van de andere
verkeersmiddelen, de navigatie was be-
prekt, de radio ontbrak geheel en de
hulpmiddelen op den grond bevonden
zich in een primair stadium. Daardoor
liet de regelmaat in de uitvoering der
diensten te wenschen over en werd de
luchtvaart genoopt in de moeilijke win
termaanden het bedrijf stil te leggen oi
tot een minimum te beperken. Het lucht
verkeer werd dan ook het meest door
sportieve touristen en het minst door za
kelijke handelslieden gebruikt!
Hoe groot zijn dan ook de verdiensten
van de pioniers van die dagen, die door
onversaagden moed en doorzettingsver
mogen een volkomen ommekeer hebben
teweeggebracht en na de basis te heb
ben gelegd, de luchtvaart hebben opge
werkt tot een verkeersapparaat van den
eersten rang, dat over de geheele we
reld ingang gevonden heeft.
Het is doeltreffend hierbij eens een
oogenblik stil te staan en Uw aandacht
te vragen voor hetgeen de luchtvaart, na
een verrassend snelle ontwikkeling van
nauwelijks 15 jaren, bereikt heeft.
Thans overdekt een luchtnet, waarvan
de mazen zich elk jaar opnieuw verdich
ten, geheel Europa en Noord-Amerika.
In Europa is practisch elke plaats van
beteekenis door de lucht bereikbaar.
Reeds vóór 1930 werd aan den opbouw
van de intercontinentale luchtlijnen ge
werkt als voorloopers van het thans in
wording zijnde wereldluchtverkeer. Hon
derden verkeersvliegtuigen van verschil
lende nationaliteit doorkruisen elk uur,
elke minuut, bij dag en bij nacht, het
luchtruim. Zij vertrekken en komen met
de regelmatigheid van een uurwerk en
vervoeren duizenden reizigers naar de
meest uiteenloopende bestemmingen. Het
bescheiden vliegtuig van eertijds, waarin
4 tot 8 passagiers op verre van gerief
lijke wijze vervoerd werden, is gegroeid
tot een vliegende Pullman, waarin 15
tot 40 reizigers comfortabel en met een
snelheid van minstens 250 en dikwijls
meer dan 300 K.M, per uur, via recta, op
de meest zekere wijze naar hun bestem
ming gebracht worden. De wereld is er
kleiner door geworden, de afstanden
verdwijnen. Europa is maar één dag vlie
gen breed en voor den handelsman en
den tourist zijn dagen tot uren en uren
tot minuten teruggebracht. De frequen
tie in de dienstuitvoering, waarmede be
doeld wordt het aantal diensten per dag
op dezelfde lijn, is tot die van een veer
dienst opgevoerd en daarmede is het
aantal verkeersmogelijkheden tot onge
kende hoogte gestegen. Men reist zon
der moeite op één dag van Helsingfors
naar Parijs, van Berlijn naar Bagdad,van
Londen naar den Balkan, naar Polen,
naar Finland of naar Noord-Afrika. De
land plukt er de vruchten van. Het ma
terieel van ouder type, waarmede aan
vankelijk gevlogen werd, is geheel uit
den dienst genomen: de Friesche lijn
wordt meteen met het meest moderne
materieel geëxploiteerd. De tarieven wel
ke in den aanvang voor velen onbereik
baar waren, zijn thans tot het peil der
spoorwegen, 2e klasse, verlaagd. Een
verkeerssubsidie, welke de K. L, M. vroe
ger van de gebieden, welke zij met het
verkeer bediende, genoodzaakt was te
vragen, wordt niet verlangd. Al deze
voordeelen krijgt Friesland als het ware
in den schoot geworpen.
S.
sen
plaats biedende aan 724 reizigers. Met
haar personeel van ruim 1600 man is zij
vertegenwoordigd op alle luchtvaartsta-
tions, welke zij aandoèt.
Per! dag worden in den zomer op Euro-
peesche lijnen 500 tot 700 passagiers
vervoerd.
Het oorlogsgevaar in Europa
nog niet geweken.
Ondanks de pogingen zoowel van de
Duitsche als Tsjechische regeering om
de kwestie der Sudeten Duitschers in
Slowakije langs vredelievende weg op
te lossen, blijven er geregeld groote
moeilijkheden te overbruggen. Men mag
aannemen dat Duitschland momenteel
niet denkt aan een gewapend ingrijpen.
Men. wil de vrede tot eiken prijs, zou men
hieruit misschien concludeeren. Maar
dat is toch niet de juiste definitie. Men
durft en men kan niet.
De scherp geformuleerde houding van
Frankrijk en Polen, de iets minder posi
tieve houding van Engeland zijn voor
Duitschland beslissend voor de vraag,
kunnen wij om een kleine vergrpoting
van grondgebied een Europeesche oor
log riskeeren? Hieruit volgt als logische
conclusie dat de vrede in Europa niet ge
baseerd is op de eisch van menschelijk-
heid en rechtvaardigheid, maar alleen de
berekening van de brute kracht den
doorslag geeft.
Misschien zullen enkelen ónder onze
lezers de vraag stellen, wat willen nu
eigenlijk die Sudeten Duitschers? Dat is
niet zoo gemakkelijk in enkele zinnen
weer te geven, maar ons inziens be
heerscht deze vraag de geheele situatie,
zoodat we zeker daarbij iets langer mo
gen stilstaan.
Eigenlijk zouden we voor een goede
beantwoording van de gestelde vraag
even terug moeten gaan naar de jaren
vlak na den oorlog, toen door een stra-
tegisch-aardrijkskundig beginsel de
grenzen van sommige landen, waaron
der ook Slowakije, werden afgebakend.
Deze grenscorrectie, die blijkbaar geen
rekening hield met volksaard enz. enz.,
heeft reeds tot zeer vele moeilijkheden
geleid en een van deze problemen is het
Duitsch sprekende en ook Duitsch ge
oriënteerde grensgedeelte van Tsjecho-
Slowakije. 3>/2 millioen Duitsch spreken
de en denkende inwoners van Tsjecho-
Slowakije willen niets liever dan aange
sloten te worden bij het Derde Rijk. Na
tuurlijk past dit zuiver in de gedachten
gang van Hitler.
In zijn bekend boek „Mein Kampf”
zegt Hitler o.m.: De eisch tot herstel van
de grenzen van het jaar 1914 is politieke
onzin van omvang en consequenties, die
hem het karakter geven van een misdaad,
nog geheel daargelaten, dat de grenzen
van het rijk in het jaar 1914 alles be
halve logisch waren. Zij waren niet vol
ledig met betrekking tot de samenvatting
U vindt daar de populaire ADLER TRUMPF
JUNIOR, een klassewagen in de lage prijsklasse
ADLER TRUMPF, de beste wagen in dé middelsterke
klasse en de jongste Adler schepping ADLER TYPE 10,
de 2.5 liter autobaanwagen.
Wij noodigen U beleefd uit deze bijzondere gelegenheid
te gebruiken om met deze meesterwerken van den
Europeeschen Automobielenbouw kennis te maken.
OPENING
Fa. VAN DER HEM VAN DIJK
n
iond
18,
ct.
ct.
ct.
OPENING
DE JONG s NIEUWSBLAD
wnnrln opgenomen
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
A