BuitenlandsGhe Revue. III.11. IIEIFF De Bolswardsche Courant en Westergoo Reparatie Hoe de verkeerschaos niet opgelost moet worden. Uit den Onttrek Stadsnieuws. J. L. de Bos Kuil ^VUTEAL LITHAMV 35— Jaargang Woensdag 15 Maart 1939 No. 21 Groote voorraad Onderdeelen en Banden practijk hervat Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 451 V Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD per pak I WITMARSUM AdvertentJön per regel: Woensdagsnummer 10 cent. Zaterdagsnummer 12 cent. Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. Speciale inrichting voor aan alle merken Automobielen zijn. De laatste week is er evenwel een factor bijgekomen ten voordeele van de Franco-regeering en wel de onderlinge strijd tusschen de regeering In Madrid en de communisten. Niet een papieren of politieke strijd, maar een echte mo derne oorlog in het hartje van Madrid. Zoowel in het oosten als in het westen van de stad wordt nog hevig gevochten. In de wijk Veritas del Esparitu Santo hebben de communisten achttien stukken geschut in stelling gebracht. Aan de eene kant lanceeren er veel berichten, dat de regeering de toestand in Madrid volkomen meester is, maar uit andere bron komen juist tegenovergestelde be- EXCURSIE. Vrijdag j.l. heeft een twaalftal leerlin gen van de Ambachtsteekenschool alhier een excursie gemaakt naar Amsterdam. Door bemiddeling van onzen Ford-Dea- ler den heer W. van der Werff, was men in de gelegenheid gesteld de Fordfabrie ken te bezichtigen, waarna ook een be zoek werd gebracht aan het Veiligheids- museum, terwijl mecje een bezoek aan Schiphol op het programma stond. Zeer voldaan over deze leerzame en gezellige reis keerde ’t gezelschap huis waarts. 3’/2 10 Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. 13 Maart 1939. De Vrijz. Dem. Bond, afd. Wonsera- OFF. FORD DEALER BOLSWARD - TELER 550 Bols,ward Spreekuur 11—12 uur richten. Zal Franco van deze mooie gele genheid, nu de linkschen in Spanje el kaar gaan bestrijden, gebruik maken, om zoo spoedig mogelijk ook het laatste deel van Spanje onder zijn bewind te bren gen? Verschillende berichten wijzen er op dat men drukke voorbereidingen maakt de hoofdstad te omsingelen. Slaagt deze poging, dan is het einde van het Spaan- sche conflict in zicht. Is daarmede dan ook de oorlogsdreiging voor Europa af- geloopen? Geen denken aan. Na dit con flict komt Italië terug met zijn eisch om koloniën. Intusschen versterkt Frankrijk zijn leger, Engeland zijn vloot. Teekenend voor de algemeene strijd lust is nu weer een artikel van de hand van Mussolini in de Papolo d’ Italia als antwoord aan den Engelschen oud-Mi- nister Churchill die beweerde, dat Italië zich door de legercorpsen in Oost-Afrika Lybië en Spanje militair zou hebben ver zwakt. Onder het opschrift: Tien millioen ba jonetten, mijnheer Churchill, schrijft Mussolini o.a.: „Integendeel, het feit, dat Italië in de laatste jaren aan twee oorlogen heeft deelgenomen, heeft de kracht van de weermacht versterkt. Daardoor toch heeft men de kaders en de troepen kun nen wennen aan de allermodernste oor logsvoering en vooral in Spanje heeft men gelegenheid gehad kennis te maken met de methoden en de middelen van velerlei andere mogendheden. Fascistisch Italië, zoo eindigt het ar tikel, is gestaald in de krachtige vuur proef van den modernen oorlog en, zich steeds meer toespitsend op een steeds intensere militaire voorbereiding, is het land gereed voor alle gebeurlijkheden, gewapend met de tien millioen bajonet ten, die ten bevele staan van een groot leider”. Wel ’n beetje humbug natuurlijk. Ita lië telt 43 millioen inwoners, waarvan 22 millioen van het mannelijk geslacht. Daaruit zijn niet 10 millioen weerbare mannen te recruteeren of worden in een faslistische samenleving de vrouwen ook een bajonet in de handen geduwd? GYMNASTIEK. Bij de j.l. Zondag te Franeker gehou den driekamp-wedstrijden voor dames en heeren, behaalde onze Gymnastiek- vereen. „Lycurgus-Wilhelmina” voor de heerenafd. een 1ste prijs en voor de da- mes-afd. een tweede prijs. Een beetje meer enthousiasme dames en ook voor U is de volgende keer een 1ste prijs mo gelijk. Bij de avond-uitvoering werd door de dames-afd. Wilhelmina een baloefening en sluierzwaaien gedemonstreerd, die bij de talrijke aanwezigen zeer in den smaak vielen. 4 spoorwegen de diensten zoo verbeterd hebben en de tarieven verlaagd hebben als er geen concurrentie was geweest? En zou het platteland nu over zooveel gemakkelijke en snelle autobus-diensten beschikken, indien reeds van den be ginne af voor iederen autobusdienst was overwogen of het oudere vervoermiddel het ook niet kon doen? Wij meenen, dat men dan veel sneller er toe was over gegaan alles maar bij het oude te laten. Als de ondernemer tegen een door de Overheid vastgesteld tarief mag vervoe ren, dat natuurlijk vrij hoog is, en daar bij geen concurrentie ondervindt, dan zal de echte ondernemingsgeest al spoe dig verdwijnen. Want dan is er geen drang mqer om verbeteringen aan te brengen. Toch hebben wij die in het ver keer juist op het oogenblik bijzonder sterk noodig. Want een ieder kan zien, dat het verkeer nog geenszins verdeeld is, maar het is juist aan vele sterke ver anderingen onderhevig. Hoe zullen de auto’s over 5 jaar verbeterd zijn en hoe zal dan hun verhouding tot de spoor wegen zijn? Niemand kan het zeggen. Maar als men dat dan niet weet, dan kan men alleen proefondervindelijk door de vrije concurrentie te weten komen, wat nu wel het voordeellgste vervoer middel Is. Als de Regeering nu monopo lies gaat verleenen moet zij dat dan doen op grond van verhoudingen, welke over één of twee jaar al verouderd zijn? Wij hebben altijd een maatstaf noodig om te meten wat het voordeellgste is en de eenige maatstaf is de vrije concur rentie. Daarom geen monopolies, geen voorgeschreven taakverdeeling, maar al leen de vrije concurrentie kan zorgen voor een zoo goed mogelijk vervoers- apparaat. Een flinke hulp in de schoonmaak is onze paardenharen veger, beste bezem, groote dweil en zeemleer met garantie. Zeeppoeder Arts C. A. B. II—de Kooij m. We hebben dezen wedstrijd voor de pauze kunnen meemaken en meenen als onze totaal Indruk te mogen weergeven, dat deze ploeg een goed geheel vormt. Ook bij dit elftal is de linkervleugel be ter dan die aan de rechterkant, maar’met iets beter op elkaar instellen kan deze geheele voorlijn goed werk verrichten. De middenlinie is onvermoeid en ver richt veel opbouwend werk voor de voorhoede. Een beetje meer overleg bij de afwerking maakt het schot produc tiever. Nadat C. A. B. een tweetal goede goals gemaakt heeft, komt de Kooij heel goedkoop aan een tegenpunt. Met dezen stand, 2-1, gaat de rust in. Eindstand is 5-2. Eenigen tijd geleden heeft de Regee ring bij de Tweede Kamer twee wets ontwerpen ingediend, een voor het ver voer van goederen, het andere voor het vervoer van personen. Als deze wets ontwerpen wet zouden worden, zou de Overheid in den vervolge al het vervoer regelen. Want het ontwerp bepaalt, dat er geen vervoer mag geschieden zonder een vergunning van de Regeering, die dan bovendien daaraan allerlei bepalin gen kan verbinden en de tarieven kan voorschrijven, welke voor het vervoer gerekend mogen worden. Het vervoer van goederen en personen zal dan ge heel moeten geschieden volgens de wij ze, waarop dit door de Regeering is voorgeschreven. Wat heeft er de Regeering nu toe ge bracht om deze wetsontwerpen in te die nen. De Regeering zelf spreekt van een verkeerschaos, d.w.z. zij meent, dat het verkeer* niet zoo voordeelig voor het land als geheel gebeurt als wel het ge val zou kunnen zijn, indien het van één punt uit geregeld werd. Want dan zou men, zoo meent althans de Regeering, aan iederen tak van vervoer de taak kunnen opdragen, waarvoor dit vervoer het best geschikt is. Men zou bijv, kun nen zeggen, dat de spoorweg al het ver voer over lange afstanden zou krijgen, terwijl de auto alleen het vervoer over kleine afstanden mag bewerkstelligen. Maar als het vervoer dan op het oogenblik niet goed geregeld zou zijn, dan zou men aannemen, dat de Regee ring tevens aantoonde, wat er dan door de huidige concurrentie verkeerd was. Want als men iets wil verbeteren, dan moet men toch eerst aantoonen, wat er fout is en hoe men denkt te gaan vol gen, n.l. de verplichting van een vergun ning en een voorgeschreven tarief. Maar zij toont niet aan, dat dit systeem betere garanties zou kunnen bieden om de meest voordeelige taakverdeeling te be reiken dan het tot dusverre gevolgde stelsel van concurrentie. De Regeering is ten aanzien van het verkeer niet alleen overheid, maar tevens belanghebbende. De spoorwegen hebben n.l. jaarlijks een groot tekort, dat uit de Staatsfinanciën moet worden bijgepast. Dit tekort hoopt de Regeering nu weg te werken. Zij zal met behulp van de vergunningen een deel van het vervoer aan de spoorwegen kunnen terugbezor gen, wat deze eerder aan de auto ver loren hadden. Zij zal bovendien de auto en de binnenvaart kunnen dwingen aan zienlijk hoogere tarieven te berekenen, waardoor ook de spoorwegen meer in komsten door tariefsverhooging kunnen krijgen. Zoo hoopt men het tekort weg te werken. Uiterlijk zal er dan welvaart heerschen in de vervoersondernemingen, welke allemaal hooge /prijzen krijgen. Maar dat wil nog niet zeggen, dat het vervoer dan zoo voordeelig mogelijk voor de maatschappij als geheel zal ge schieden. Want als de ondernemingen goed verdienen, dan doen zij dit niet in de eerste plaats omdat zij zoo zuinig werken, maar omdat de Overheid hun een monopoliepositie heeft gegeven en iedere concurrentie verhindert. Als de Regeering vergunningen moet gaan geven aan wie het verkeer zal mo gen bewerkstelligen, dan zal zij daar voor maatstaven moeten kiezen. Want anders is geen taakverdeeling mogelijk. Nu kennen wij de taakverdeeling al eenigszins. De commissies, welke de ver gunningen moeten uitreiken voor de autobussen, geven deze veelal niet, als er een spoor- of tramweg is, die onge veer hetzelfde traject berijdt. En als er toch een vergunning wordt gegeven, dan komt deze meestal in handen van de onderneming, welke reeds het ver voer over het parallel-loopende traject verzorgt. De Regeering wil daarvan trouwens min of meer een systeem ma ken. Dat beteekent dus, dat zij mono polies gaat instellen voor bepaalde tra jecten. Maar is dat nu de beste manier om het vervoer zoo goedkoop mogelijk te doen geschieden 1 Wij moeten dat be twijfelen. Want als er geen concurrentie is, dan is er ook geen drang om verbe teringen aan te brengen. Zouden de De nerveuze spanning die nu reeds gedurende enkele jaren over Europa hangt, en waarvan we meenden dat nu eindelijk het einde in 't zicht kwam, wordt telkens door nieuwe onvoorziene acties levendig gehouden. De gebeurtenissen van de laatste dagen in Slowakije zijn daarvan weer een uiterst actueel staaltje. De lezer, die niet dagelijks z’n dagblad bijhoudt en waar voor we toch eigenlijk ook onze week- revue’s schrijven, zal zich onwillekeurig afvragen: Is het dan sedert de aanhech ting van dit Tsjecho-Slowakije bij Duitschland niet rustig gebleven? Men mag er toch in het Derde Rijk geen eigen meening op na houden? en wanneer men oppositie voert veronderstelt dit een te gen gestelde meening? De situatie daar in Tsjecho Slowakije is evenwel iets anders. Slechts een deel van dit land is door Duitschland inge palmd. Bijna twee derde Is overgeble ven tot een zelfstandige staat ongeveer gelijkelijk verdeeld tusschen Tsjechen en Slowaken. Den laatsten tijd was er eeni ge wrijving merkbaar tusschen deze twee volksstroomingen. Een bepaalde groep Slowaken nu (laten we dit de ra dicale Jplamenten nojemen vóefde den laatsten tijd actie voor een onafhanke lijke Slowaaksche staat. De bedoeling hiervan was dus het overgebleven Tsjecho-Slowakije nogmaals te splitsen. De Tsjecho-Slowaaksche regeering kon deze actie natuurlijk niet toelaten en toen dan ook uit betrouwbare berichten bleek, dat een staatsgreep door de Slo waken werd voorbereid, heeft onmiddel lijk de regeering te Praag met krachtige hand ingegrepen, en zooals de voor- loopige toestand zich laat aanzien, is zij daarin vrijwel geslaagd. Voorloopig zeggen we en dat wijst dus op een zeker voorbehoud. Hoe kan het ook anders. Alles wat aan berichten uit dit midden-Europa tot ons komt, Is dikwijls zoo verward en tegenstrijdig en controle is uiterst moeilijk. Van zeer groot belang in deze kwestie is de hou ding van Duitschland. Verschillende be richten uit Duitsche bron wijzen er op, dat reeds dagen lang Duitsche troepen aan de Tsjechische grenzen geconcen treerd zijn. Waarom? Ziet Duitschland kans door de verdeeldheid onder Slowa ken en Tsjechen aan te wakkeren, on der het mom van bescherming der min derheden, nogmaals een deel van Tsje cho-Slowakije te bezetten? Voorloopig natuurlijk tot herstel van de orde, om dan straks de rekening voor gedane diensten aan te bieden. De Duit sche bladen zijn, hoewel gematigder dan de Duitsche radiozenders zeer positief in hun sympathie aan de Slowaaksche kant. Intusschen zijn de Slowaaksche pre mier, mgr. Tiso, plus twee ministers af gezet. In de proclamatie door de Tsje cho-Slowaaksche radio uitgezonden, wordt o.m. gezegd, dat de president der republiek heeft gebruik gemaakt van de rechten hem verleend door de Slowaak sche grondwet en uit de regeering heeft verwijderd, degenen, welke niet het no bele testament van onzen eerwaarden pater Hlinka hebben weten in praktijk te brengen en den eed van trouwe mede werking van Slowakije aan den presi dent der republiek hebben geschonden. De president heeft aldus onze Slowaak sche natie bewaard voor het groote ge vaar van Slowaakschen broederstrijd. Er is, zoo wordt voorts in de procla matie gezegd, niets veranderd in den toestand van Slowakije, maar plechtig en in het openbaar wordt verklaard, dat het bestaan van Slowakije slechts mo gelijk is, in trouwe eenheid met Bohe- men. Na te hebben gezegd, dat dit werd verkondigd door de groote mogendhe den van München en Weenen, voegt de proclamatie er aan toe: „Degeen, die beweert, dat het Duit sche rijk Slowakije wil losmaken van den Tsjecho-Slowaakschen staat is een leugenaar. Voor de Slowaaksche natie gaat het in waarheid öïn te zijn of niet te zijn. De nieuwe regeering zal eerlijk en getrouw het beginsel huldigen, dar Slowakije vóór alles aan de Slowaken behoort. Zij zal in geen enkel opzicht aan de rechten der andere nationaliteiten raken en wil met name samenwerken met de gedisciplineerde eerlijke Duitsche bevolking voor een algemeene pacifica tie waarop trouwens het streven van den grooten Führer van de Duitsche natie is gericht. De proclamatie eindigt met de woor den: „Leve het vrije Slowakije”. „Leve de Tsjecho-Slowaaksche republiek”. In deze twee berichten n.l. het com mentaar in de Duitsche bladen, de troe penconcentratie aan de grens en de pro clamatie voelt men weer de geweldige tegenstrijdigheid. We zullen de ontwik keling van deze kwestie maar rustig af wachten en daarom onze aandacht ves tigen op een ander niet minder actueel onderwerp in de buitenlandsche politiek, n.l. de Spaansche kwestie. Nu het kabinet-Negrin is afgetreden of beter gezegd gevlucht, heeft een op perste defensieraad in de Spaansche re publiek de leiding overgenomen. Tot goed begrip van die oude Spaansche kwestie diene, dat de met links aange duide troepen en bevolking nog altijd vertegenwoordigden de wettige Spaan sche regeering. Franco met z’n Moorsche en Italiaansche troepen, z’n Duitsche tanks en vliegtuigen is en blijft voor ons de opstandeling, zoolang niet het geheele Spaansche grondbezit onder zijn macht is gekomen. Dat brengt ons dus onmiddellijk voor de vraag: Hoe lang zal die Spaansche strijd dan nog duren? Daar valt natuurlijk niets met zeker heid te zeggen en sedert de val van Ka- talonië is de positie van de republikein- sche regeering veel verzwakt, maar wan neer we ons oog richten op de kaart van Spanje en we zien dan het groote gebied wat deze republikeinsche troepen nog bezet houden, dan kan er nog heel wat strijd komen voor alle Spanjaarden on der het bewind van Franco gebracht södaïJi" 7 pond Soda' ziJn- BRANDSMA’s WINKELS. C. A. B. IFreno I 3-2. Wanneer in werkelijkheid of in theo rie C. A. B. nog eenige kans op het kampioenschap in hun afdeeling heeft, dan hebben eenige C. A. B.spelers daar dezen Zondag gevaarlijk mee gespeeld. Dat was geen voetbal zooals een kam- pioenscandidaat moet demonstreeren. Freno dat heusch niet zoo’n buitenge wone indruk maakte, duwde het C. A. B.-elftal gewoon in den hoek. Van plaat sen bij onze ploeg was absoluut geen sprake. In ons Vrijdagnummer wordt er door een voetbalkenner nogal een goede raad verstrakt aan de spelers. Wijt zouden voor vandaag dit willen geven aan de elftalcommissie om zoo spoedig moge lijk wijziging aan te brengen fin den rechtervleugel. Talrijke kansen zijn door deze vleugelspelers om zeep ge bracht. We behoeven ze niet stuk voor stuk te noemen. Hoeveel sympathieker daarentegen de linkerhelft en hier mogen we onzen midvoor ook wel in betrekken, die zich ten einde raad geheel op de lin kervleugel instelde. Telkens weer haalt deze linkerkant de ballen op, drijft goed door tot voor het doel, maar dan is de samenwerking zoek. Zeker, de Freno-keeper heeft uitste kend werk gedaan, maar C. A. B. heeft wel onder moeilijker omstandigheden goals weten te maken. Een beetje ruw spel van Freno is oorzaak, dat enkele C. A. B.ers dit met gelijke munt meenen te moeten betalen. Laat dit een volgende keer gerust aan den scheidsrechter over heeren, houdt hoog de traditie van C. A. B. van een faire, sportieve club, maar speel dan ook voetbal zooals ge dat werkelijk kunt. Over de wedstrijd het volgende: Direct nadat is afgetrapt neemt Fre no, hoewel tegen den wind spelende, het geheele spel in handen. De vorm is bij C. A. B. zoek. Langzaam weet de voorhoede, goed gesteund door midden linie, zich los te werken. Enkele cor ners voor C. A. B. leveren niets op. Een bijna- zeker doelpunt, toen de keeper reeds was gepasseerd, wordt nog juist op de doellijn door een Freno-back tot corner verwerkt. Even later heeft C. A. B. geluk en neemt de leiding met 1-0. Over een groot gedeelte van de ploeg wordt nu de goede geest vaardig, maar doelpun ten blijven voorloopig uit. De rust gaat dan ook in met 1-0 voor C. A. B. Na de rust zet C. A. B. er weer een flink tempo in, maar door boven geschet ste oorzaak blijft succes ujt. Bij een Freno-aanval heeft de keeper de bal niet klemvast en langzaam rolt de bal in het doel, 1-1. Voor beide partijen ontstaan dan eeni ge kansen, waarvan ten slotte Freno pro- •fiteert door er 2-1 van te maken. Dit wordt de C. A. B.ers toch te bar en de Freno-keeper krijgt druk werk. Plotse ling is het weer A. Hoekstra in samen werking met van Dalen, die de gelijk maker scoort, 2-2. Direct daarop krijgt de rechtsbuiten een opgelegde kans, maar schopt meters over het doel. Een tweetal corners voor C. A. B. leveren ook niets op, tot tenslotte weer A. Hoekstra uit een comer met een mooie boogbal den Freno-keeper laat visschen. Na nog enkele aanvallen komt dan het einde vaih dezen wedstrijd, die zeker voor de C. A. B.-supporters benauwde oogenblikken gehad heeft. Onze eind-indruk over ons elftal is dan: Keeper als altijd prima, le goal was misschien houdbaar geweest, de tweede absoluut onhoudbaar; de backs speelden goed, maar liepen elkaar (onbegrijpe lijk) in den weg; middenlinie als altijd goed, spil zelfs uitstekend. Over de voorspelers hebben we boven onze mee ning gezegd. w DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1939 | | pagina 1