Buit enlandsGhe Revue. Aspirin De Bolswardsche Courant en Westergoo P. LUNTER PALMZONDAG. Woensdag 20 Maart 1940 No. 22 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD Stadsnieuws. 10°|o KORTING Jaargang Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Telefoon No. 451 I van I I in de nieuwste tinten en tegen zeer lage prijzen. Dit no. bestaat uit 2 bladen. Porto Binnenland m ct. Buitenland 2pj ct. DE GOEDE WEEK VAN HET LIJDEN. kenis van dit beginsel blijkt, wanneer men degenen, die er niks van moeten hebben ermede in aanraking brengt. Ik doe alles om de wereld Indië als voor beeld van een werkelijke geweldloosheid te toonen en ik noodig alle Britten, die er eenig geloof in hebben uit, het expe riment bij te wonen. Als de Engelschen uit Indië weggaan, zullen de Mohammedanen en de Hindoes weer in vrede en welvaart leven, gelijk wij dit voor den komst der Britten ge woon waren. De Congrespartij wil, dat Engeland Britsch-Indië’s recht erkent zijn eigen toekomst te bepalen, zonder eenige tus- schenkomst of invloed van buiten af. Wanneer we dan ten slotte nog even naar Eiiropa terugkeeren, dan is dit om nog even te vertoeven in Rome, waar Sumner Welles, de Amerikaansche Vre- des-agent nogmaals is aangekomen. Heeft de missie van Welles eenige re sultaten gehad? Men weet het niet, alles is met een geheimzinnig waas omgeven en pas wanneer de heer Welles in Ame rika teruggekomen is, zullen we de re sultaten van zijn missie kunnen beoor- deelen. Rome staat de laatste weken wel in het middelpunt van de belangstelling. Eerst de reis van Sumner Welles naar Rome en het Vaticaan, toen direct een bezoek van Von Ribbentrop aan Rome en ook een bezoek aan den Paus en dadelijk daarop een bericht van Duit- sche kant, dat de betrekkingen tusschen Italië en Duitschland nog steeds zeer vriendschappelijk zijn. Zelfs wordt er, nu de oorlog in Finland wordt opgeschort, gesproken over een nauwere handels- relatie tusschen Rusland en Italië. Twee Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. V R? Gods wegen zijn wonderbaar. Als we terugdenken in de geschiedenis der we reld, stuiten we telkens op de verhalen van rampspoed en oorlog, van liiden en vervolging, welke den ondergang gele ken te beteekenen van wat edel en goed was. Maar achteraf bleken vele van die bezoekingen als louteringen te hebben gewerkt en daardoor tot glorie en over winning te hebben gevoerd. Aan welke wreede vervolgingen heeft het kleine BELLAMY. Vrijdag j.l. hield de afd. Bolsward van bovengenoemde Vereeniging een propa- ganda-avond in de bovenzaal van de Doele. De heer G. Boersma opende de goed bezochte vergadering met een woord van welkom tot spreker en genoodigden. Het onderwerp door den heer Horsmeier op dezen avond te behandelen droeg tot titel: „Christendom en Bellamy”. De Internationale Vereen. Bellamy, al dus de spreker, kan reeds thans bewij zen, dat de beweging groeiende is en dat de tegenwoordige stelsels niet bij machte zijn de zoo hoog noodige veran deringen in ons Staatsbestel in te voe ren. Het Christendom is onverbrekelijk verbonden aan Christus zelf. We zijn op aarde allen kinderen van één Vader, le vende en werkende in Zijn dienst. Al deze menschen moeten Gods geboden onderhouden en daardoor genieten van alles wat Gods onbegrijpelijke liefde voor ons heeft gewrocht. Het is noodig, dat we spreken over Christendom en Bel lamy, omdat de dragers van onze nieu we gemeenschap geremd worden door de pers, de kansel en de universiteit. Met een vermetel vertrouwen op God en het alles zal wel terecht komen, gaat men de Bellamy-gedachte sabotteeren. Er is heel wat critiek over de Bellamy- beweging geweest en speciaal wanneer men spreekt over Christendom en Bel lamy. Christus heeft de menschheid in eenvoudigheid des harten gewezen op haar taak en Zijn Woord was niet slechts theorie maar tevens daad. Bemint God boven alles en de naaste als U zelven. Dit gebod heeft nog niets van zijn kracht verloren, maar wordt in onze Christelij ke samenleving glad verkeerd beleefd. Uitvoerig behandelde spreker hierna ’t ontstaan van de Bellamy-beweging. Bel lamy heeft in zijn tijd onze tegenwoor dige maatschappij beschreven en met kennis van zaken geschouwd in de toe komst. Ons tegenwoordig economisch stelsel is dermate geperfectionneerd, dat we er geen weg meer mee weten. Er heerscht een groote werkloosheid, iets minder dan enkele jaren geleden en hoe hebben we deze vermindering bewerkt? 60.000 menschen die werkzaam zijn in de verkankerde werkverschaffing, tien en nog eens tienduizenden in het moord werktuig, wat we oorlog noemen. Maar dat is niet de weg die we bewandelen moeten. Er is iets kapot in onze samen leving. Er is productie en de kostbare levensmiddelen worden vernietigd, niet omdat we graag allen genoeg hebben, neen nog te veel lijden gebrek. Is het mogelijk ons den Christus voor te stellen als de Schepper van hemel en aarde en de vernietiging die we dagelijksch rond om ons aanschouwen? Kind’ren van één Vader, reikt elkaar de hand, Waar wij mogen wonen, in wat streek of land, Hoe wij mogen spreken, in wat tong of taal, Kind’ren van één Vader zijn we alle maal. Christus heeft tot de Apostelen ge- Gep lotteer de Kousen ijzersterk en laddervrij 49, 68,'98 Ongeplatteerde Kousen ook zeer solide de betere soorten 98, 1.20, 1.45 Links geweven Kousen kleeden zeer slank af. Onze reclame Kous 78 ct. De betere soorten 1.35, 1.75 De Kous met loodje het beste wat er gemaakt wordt Zeer elastisch en daardoor zeer solide 1.65 en 1.75 Op al deze prijzen bij contante betaling Ad’vertentiën per regel: Woensdagsnummer 10 cent Zaterdagsnummer 12 cent Tusschen de tekst dubb. prijs Giro no. 87926 U kunt er om verlegen zitten: De verwachte ratificeering van het door de Finsche onderhandelaars geslo ten vredesverdrag met de Sovjet-Unie is vorige week een feit geworden. Na somstijds stormachtige debatten in het Finsche parlement heeft ook de oppositie zich noodgedwongen met dit vernederend vredesverdrag moeten ver- eenigen. Soms beluistert men nog wel eens de opmerking: „Och, wanneer je ziet wat klein stukje eigenlijk door Rus land verlangd wordt, dan is het toch on verantwoordelijk daarvoor zooveel men- schenlevens op te offeren.” Met een eenvoudig voorbeeld willen we dezulken de zaak duidelijk maken. Wanneer men van Nederland zou afsnij den de provincie Limburg voor deel en men zou van Den Helder een vloot- basis maken en de Rijn zou als door vaart vrij' verklaard worden, zie dan heeft men ongeveer hetzelfde als nu van Finland wordt afgenomen. Natuurlijk zou elk rechtgeaard Nederlander zich hiertegen met alle macht verzetten. Nu, datzelfde hebben de Finnen ge daan en met meer succes dan men over het algemeen verwacht had. Tegen een overmacht zooals Rusland in het veld kon brengen, is geen klein land als Fin land opgewassen. De les, die uit deze Finsche tragedie kan worden getrokken, is niet erg hoopvol voor de kleine na ties, nu verdragen geen waarde meer hebben en alleen het recht van den sterkste zegeviert, leven de kleine naties bij de gratie van de groote mogendhe den. Of dacht U werkelijk dat Finland nu met rust wordt gelaten? Naar onze mee- ning is deze aderlating een voorspel van een nieuwere bezetting die we na korter of langeren tijd in het hooge Noorden zien aankomen, een langzaam voortdrin gen naar de grens van Noorwegen. De groote activiteit die men momenteel in de Noorsche landen constateert, betref- fende een defensief verbond tusschen Noorwegen, Zweden en Finland wijzen er op, dat men zich in die Scandinavi sche landen zeer sterk bewust is van ’t toekomstige Russische gevaar. Maar niet alleen Rusland heeft zijn geweldige grijparmen naar die Noor delijke landen uitgestrekt. Ook Duitsch land tracht te redden wat er te redden valt. Dat slaat niet op grondgebied, maar wel op politieke en economische in vloed. Duitschland had groot belang bij het beëindigen van het Russisch-Finsche conflict en dat belang was in de aller eerste plaats gericht op zelfbehoud. Zoo lang deze oorlog duurde, bestond er voor Duitschland geen kans de Russische in dustrie te moderniseeren, teneinde ook deze dienstbaar te kunnen maken aan de bevoorrading van Duitschland. Wat heeft Duitschland in de allereerste plaats noodig? Vet en olie. Het eerste product onontbeerlijk voor de instandhouding van het menschenmateriaal. Het tweede in niet mindere mate voor de oorlogs industrie. Kan Duitschland deze artikelen in voldoende mate van Rusland koopen in ruil voor machines en werktuigen? Neen, niet geheel en al, maar wanneer de oor log in Finland is opgeheven, toch weer in meerdere mate dan nu het geval is. Zooals de zaken thans staan, kan Rusland nooit genoeg olie leveren om Duitschland in staat te stellen een groot opgezet offensief te ondernemen, maar elke belemmering van deze export is voor Duitschland van het allergrootste belang. De conclusie schijnt derhalve te zijn, dat in een oorlog van korten duur, met zware offensieven, Rusland geen door slaggevende hulp aan Duitschland kan geven. Maar indien de huidige belege- ringsoorlog twee jaar duurt, zonder dat er groote gevechten worden geleverd, zoodat aan de fronten een minimum- verbruik plaats heeft van oorlogsmateri aal, en indien Duitschland tijd heeft om groote oorlogsvoorraden te maken en de industrie en het transportwezen van de Sowjet-Unie te reorganiseeren, dan is ’t zeer wel mogelijk, dat de hulp van Rus land beslissend zou worden voor den uitslag van het krijgsbedrijf in het Wes ten. Hierbij wordt verondersteld, dat de binnenlandsche verhoudingen het aan Duitschland mogelijk maken een beleg van twee jaar te doorstaan, en dat Rus land bereid zal zijn, zijn binnenlandsche behoeften op te offeren aan de hulp aan Duitschland. Zeker is dat in geenen deele. Deze clausule klopt evenwel weer niet met de geruchten der laatste dagen, die spreken over een spoedig te verwachten bedrijvigheid van Duitschen kant. In de rede, welke de Duitsche Rijks- kanselier kort geleden gehouden heeft, liet hij eveneens de mogelijkheid van ’n Duitsch offensief doorschemeren. Meer dere teekenen wijzen ook in die richting. Aan de grens van Luxemburg heerscht de laatste dagen een buitengewone ac tiviteit van Duitsche kant; de luchtactie is aan weerskanten verscherpt, maar wat voor ons neutralen het meest urgent is, dat is de manier waarop men momen teel de neutralen in het nauw drukt. De scheepvaart is zonder convooi bijna niet meer mogelijk en het convoyeeren door schepen van een oorlogvoerende partij, brengt onze neutraliteit in gevaar. Ook wordt de mentaliteit ten opzichte van de neutralen er niet beter op. In een rede, gehouden op een vergadering van de ar beiderspartij in Bethnal Green, zeide de Labour-afgevaardigde o.m.: „De toe komst der neutralen is ten nauwste aan die van Engeland verbonden. Hoe spoe diger de neutralen zich daar rekenschap van geven, hoe beter dat is voor hen en de wereld in het algemeen.” In ons vorig overzicht hebben we ge wezen op de gisting die zich den laat- sten tijd in het Oosten openbaart. We hebben daarbij niet het oog op China en Japan, hoewel het daar nog verre van rustig is, maar op den toe stand in Egypte en Britsch-Indië. De strijd tusschen. Arabieren en Joden in het oude Palestina gaf de Engelsche regeering, die zoo’n beetje als toeziende voogd functioneert, de handen vol werk en thans komt daarbij, dat de betrekkin gen tusschen Britsch-Indië en Engeland veel scherpere vormen hebben aangeno men. De bekende Hindoe-leider Gandhi heeft thans verklaard, dat de dominion status van Britsch-Indië niet de meest gewilde bestuursvorm is. De dreiging van nationaal-socialisme en bolsjewisme is voor ons van geen beteekenis; de verdediging van het na tionalistische Indië is gebaseerd op het beginsel der geweldloosheid. De betee- doodsvijanden, die elkaar in Spanje en nu ook nog in Finland op de felste wijze bestookt hebben. Ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Italië huldigt de aloude stel regel: Men moet het ijzer smeden als het heet is. Het gevoel voor wat recht en gerechtigheid vraagt, komt daardoor soms in een wat scheeve positie te staan. Nu ja, dat neemt men dan maar op, den koop toe. Het lijden en het onrecht maken den mensch vaak boos en opstandig. We ervaren dat in onze dagen maar al te duidelijk. We gruwen van heel dien af- schuwelijken oorlog, hoe en waar deze ook woedt. We walgen van een wereld, welke zich christelijk en beschaafd heet, en waarin de een den ander zoekt te dooden om te heerschen of zijn heer schappij te handhaven. We toornen en ballen de vuisten over het onrecht en het lijden, dat de groote vechters in de wereld ons, neutrale buitenstaanders, aandoen. We worden opstandig jegens God, omdat Hij het toelaat, dat zoovelen onzer met het moordtuig worden ver scheurd of aan kou, honger, ellende en dood worden prijsgegeven in open bootjes en onmetelijke Oceanen. Het is goed, dat er telken jafe weer een Kerstmis, Paschen en Pinksteren zijn om ons nader te brengen tot den geest van het geloof en ons te doen herinne ren, dat alle vreugde nog geen zegen is en alle lijden nog geen kwaad. Toen Jezus enkele dagen voor Zijn lijden de vreugde der wereld ervoer en besefte, wat deze waard was, heeft Hij in Zijn binnenste wellicht méér geleden dan toen Hij, geschimpt en gehoond, van den hoogepriester naar Pilatus werd geleid en ten slotte zijn kruisgang moest gaan. De vreugde der wereld beleefde Jezus toen Hij als de Koning der Joden werd binnengehaald in Jeruzalem, toegejuicht door de massa, welke met palmen wuif de en Hem „Hosannah” toegalmde. Op dat oogenblik wist Jezus, dat Hij om geven was van lafheid en verraad, welke schuilden in de harten van wie Hem eerden. Maar toen Hij Zijn lijden onderging, wist Jezus, dat de Vader bij Hem was met diens oneindige liefde. En zelf voel de Jezus zich groot en sterk door Zijn offerbereidheid, d.i. de voorwaarde ter overwinning. groepje der eerste Christenen rtiet bloot gestaan en wat is er niet gegroeid uit het zaad der martelaren? Onrecht en lijden mogen ons niet op standig maken. We zullen ze, als God dat wil," kunnen terugdringen, indien we ons manhaftig verweren. En als zulks niet in overeenstemming is met de be doelingen der Voorzienigheid, dan zullen we het lijden naar het voorbeeld van Jezus als een zegen hebben te aanvaar den en te ondergaan, geloovende, dat het ons is opgelegd ter loutering. Onrecht en lijden kunnen dienen om een volk te sterken. Door onafgebroken vreugde en welvaart kan een volk ten ondergaan. Wat een deugd is er onder ons niet gewekt door de beproevingen van den laatsten tijd?! Van wat een dapperheid en offerzin getuigt het gedrag der zee varenden, die ondanks de steeds toene mende gevaren hun plicht tegenover ge zin en vaderland blijven vervullen. Met hoeveel trots is niet herinnerd aan de eenvoudige bereidheid van enkele mannen der O il om het offer van hun leven te brengen ter redding van hun mede-opvarenden I Het lijden en de beproeving zijn gee- selen voor de lafhartigen, maar 2e ster ken de sterken. Ze maken groot en krachtig; ze louteren en verlossen. 7 De dagen, waarop we het lijden en' den offerdood van Jezus herdenken, wor den de Goede- of Stille Week geheeten. Inderdaad hoort naar goede christe lijke levensopvatting het lijden ons stil te maken en onderworpen niet stom. Ook Jezus verdedigde Zijn rechten tegenover degenen, die Hem be- laa’gden. Jezus protesteerde, waar dat pas gaf, maar haat en verachting bleven Hem verre. Hij bad voor Zijn vijanden en beval Zijn volgelingen, dat ze het zwaard, waarmede ze Hem wilden ver dedigen dat geldt althans voor Pe trus in de scheede zouden steken. Jezus is geenszins tegen krachtdadig verzet tegen onrecht en beleediging/ Daarvan getuigden de parabelen, welke spreken van de wijzen, waarop goede en zorgzame (fanf liehoofden, /have en levens van zich en de hunnen verdedig den tegen roovers en andere overwel- Als God Zijn zegen wil verleenen. digers. Elders lezen we in de Schrift, hoe Jezus met karwatsslagen de sjacheraars uit den tempel verdreef, die er het Huis Gods vervulden van hun geest van aardsch gewin. Nooit tevoren had Jezus Petrus be rispt, omdat hij het zwaard droeg. Pas toen de apostel dit trok, toen verzet nut teloos was tegen de overmacht, gelastte Jezus geen verzet te plegen. De Vader zou dit niet willen zegenen en versterken omdat het ondergaan van de beproeving en het lijden door Jezus, Zijn Zoon het oogmerk was der Voorzienigheid. Het lijden was goed en zou vrucht baar wezen het zou strekken tot de Verlossing der menschheid en tot over winning van den geest Gods over de verwaat’nen, die dezen in de menschheid van den Zoon poogden te vernietigen. I i ij 'U I i i i i I BAYER l maar soms meer nog om een Aspirin-tje. Bij hoofdpijn of ver koudheid moest men het steeds bij de hand hebben. Let op den oranjeband. DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen f

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1940 | | pagina 1