Buit enlandsGhe Revue.
Aspirin
De Bolswardsche Courant en Westergoo
P. LUNTER
PALMZONDAG.
Woensdag 20 Maart 1940
No. 22
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD
Stadsnieuws.
10°|o KORTING
Jaargang
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Telefoon No. 451
I
van
I
I
in de nieuwste tinten
en tegen zeer lage prijzen.
Dit no. bestaat uit 2 bladen.
Porto Binnenland m ct.
Buitenland 2pj ct.
DE GOEDE WEEK VAN
HET LIJDEN.
kenis van dit beginsel blijkt, wanneer
men degenen, die er niks van moeten
hebben ermede in aanraking brengt. Ik
doe alles om de wereld Indië als voor
beeld van een werkelijke geweldloosheid
te toonen en ik noodig alle Britten, die
er eenig geloof in hebben uit, het expe
riment bij te wonen.
Als de Engelschen uit Indië weggaan,
zullen de Mohammedanen en de Hindoes
weer in vrede en welvaart leven, gelijk
wij dit voor den komst der Britten ge
woon waren.
De Congrespartij wil, dat Engeland
Britsch-Indië’s recht erkent zijn eigen
toekomst te bepalen, zonder eenige tus-
schenkomst of invloed van buiten af.
Wanneer we dan ten slotte nog even
naar Eiiropa terugkeeren, dan is dit om
nog even te vertoeven in Rome, waar
Sumner Welles, de Amerikaansche Vre-
des-agent nogmaals is aangekomen.
Heeft de missie van Welles eenige re
sultaten gehad? Men weet het niet, alles
is met een geheimzinnig waas omgeven
en pas wanneer de heer Welles in Ame
rika teruggekomen is, zullen we de re
sultaten van zijn missie kunnen beoor-
deelen. Rome staat de laatste weken wel
in het middelpunt van de belangstelling.
Eerst de reis van Sumner Welles naar
Rome en het Vaticaan, toen direct een
bezoek van Von Ribbentrop aan Rome
en ook een bezoek aan den Paus en
dadelijk daarop een bericht van Duit-
sche kant, dat de betrekkingen tusschen
Italië en Duitschland nog steeds zeer
vriendschappelijk zijn. Zelfs wordt er, nu
de oorlog in Finland wordt opgeschort,
gesproken over een nauwere handels-
relatie tusschen Rusland en Italië. Twee
Verschijnt DINSDAGS- en
VRIJDAGSAVONDS
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct
Voor het Buitenland f 7.- per jaar.
Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal.
V R?
Gods wegen zijn wonderbaar. Als we
terugdenken in de geschiedenis der we
reld, stuiten we telkens op de verhalen
van rampspoed en oorlog, van liiden en
vervolging, welke den ondergang gele
ken te beteekenen van wat edel en goed
was. Maar achteraf bleken vele van die
bezoekingen als louteringen te hebben
gewerkt en daardoor tot glorie en over
winning te hebben gevoerd. Aan welke
wreede vervolgingen heeft het kleine
BELLAMY.
Vrijdag j.l. hield de afd. Bolsward van
bovengenoemde Vereeniging een propa-
ganda-avond in de bovenzaal van de
Doele.
De heer G. Boersma opende de goed
bezochte vergadering met een woord van
welkom tot spreker en genoodigden. Het
onderwerp door den heer Horsmeier op
dezen avond te behandelen droeg tot
titel: „Christendom en Bellamy”.
De Internationale Vereen. Bellamy, al
dus de spreker, kan reeds thans bewij
zen, dat de beweging groeiende is en
dat de tegenwoordige stelsels niet bij
machte zijn de zoo hoog noodige veran
deringen in ons Staatsbestel in te voe
ren. Het Christendom is onverbrekelijk
verbonden aan Christus zelf. We zijn op
aarde allen kinderen van één Vader, le
vende en werkende in Zijn dienst. Al
deze menschen moeten Gods geboden
onderhouden en daardoor genieten van
alles wat Gods onbegrijpelijke liefde voor
ons heeft gewrocht. Het is noodig, dat
we spreken over Christendom en Bel
lamy, omdat de dragers van onze nieu
we gemeenschap geremd worden door
de pers, de kansel en de universiteit.
Met een vermetel vertrouwen op God
en het alles zal wel terecht komen, gaat
men de Bellamy-gedachte sabotteeren.
Er is heel wat critiek over de Bellamy-
beweging geweest en speciaal wanneer
men spreekt over Christendom en Bel
lamy. Christus heeft de menschheid in
eenvoudigheid des harten gewezen op
haar taak en Zijn Woord was niet slechts
theorie maar tevens daad. Bemint God
boven alles en de naaste als U zelven.
Dit gebod heeft nog niets van zijn kracht
verloren, maar wordt in onze Christelij
ke samenleving glad verkeerd beleefd.
Uitvoerig behandelde spreker hierna ’t
ontstaan van de Bellamy-beweging. Bel
lamy heeft in zijn tijd onze tegenwoor
dige maatschappij beschreven en met
kennis van zaken geschouwd in de toe
komst. Ons tegenwoordig economisch
stelsel is dermate geperfectionneerd, dat
we er geen weg meer mee weten. Er
heerscht een groote werkloosheid, iets
minder dan enkele jaren geleden en hoe
hebben we deze vermindering bewerkt?
60.000 menschen die werkzaam zijn in
de verkankerde werkverschaffing, tien
en nog eens tienduizenden in het moord
werktuig, wat we oorlog noemen. Maar
dat is niet de weg die we bewandelen
moeten. Er is iets kapot in onze samen
leving. Er is productie en de kostbare
levensmiddelen worden vernietigd, niet
omdat we graag allen genoeg hebben,
neen nog te veel lijden gebrek. Is het
mogelijk ons den Christus voor te stellen
als de Schepper van hemel en aarde en
de vernietiging die we dagelijksch rond
om ons aanschouwen?
Kind’ren van één Vader, reikt elkaar
de hand,
Waar wij mogen wonen, in wat streek
of land,
Hoe wij mogen spreken, in wat tong
of taal,
Kind’ren van één Vader zijn we alle
maal.
Christus heeft tot de Apostelen ge-
Gep lotteer de Kousen
ijzersterk en laddervrij
49, 68,'98
Ongeplatteerde Kousen
ook zeer solide
de betere soorten
98, 1.20, 1.45
Links geweven Kousen
kleeden zeer slank af.
Onze reclame Kous 78 ct.
De betere soorten
1.35, 1.75
De Kous met loodje
het beste wat er gemaakt wordt
Zeer elastisch en daardoor zeer
solide 1.65 en 1.75
Op al deze prijzen
bij contante betaling
Ad’vertentiën per regel:
Woensdagsnummer 10 cent
Zaterdagsnummer 12 cent
Tusschen de tekst dubb. prijs
Giro no. 87926
U kunt er om
verlegen zitten:
De verwachte ratificeering van het
door de Finsche onderhandelaars geslo
ten vredesverdrag met de Sovjet-Unie is
vorige week een feit geworden.
Na somstijds stormachtige debatten
in het Finsche parlement heeft ook de
oppositie zich noodgedwongen met dit
vernederend vredesverdrag moeten ver-
eenigen. Soms beluistert men nog wel
eens de opmerking: „Och, wanneer je
ziet wat klein stukje eigenlijk door Rus
land verlangd wordt, dan is het toch on
verantwoordelijk daarvoor zooveel men-
schenlevens op te offeren.”
Met een eenvoudig voorbeeld willen
we dezulken de zaak duidelijk maken.
Wanneer men van Nederland zou afsnij
den de provincie Limburg voor deel
en men zou van Den Helder een vloot-
basis maken en de Rijn zou als door
vaart vrij' verklaard worden, zie dan
heeft men ongeveer hetzelfde als nu van
Finland wordt afgenomen. Natuurlijk
zou elk rechtgeaard Nederlander zich
hiertegen met alle macht verzetten.
Nu, datzelfde hebben de Finnen ge
daan en met meer succes dan men over
het algemeen verwacht had. Tegen een
overmacht zooals Rusland in het veld
kon brengen, is geen klein land als Fin
land opgewassen. De les, die uit deze
Finsche tragedie kan worden getrokken,
is niet erg hoopvol voor de kleine na
ties, nu verdragen geen waarde meer
hebben en alleen het recht van den
sterkste zegeviert, leven de kleine naties
bij de gratie van de groote mogendhe
den.
Of dacht U werkelijk dat Finland nu
met rust wordt gelaten? Naar onze mee-
ning is deze aderlating een voorspel van
een nieuwere bezetting die we na korter
of langeren tijd in het hooge Noorden
zien aankomen, een langzaam voortdrin
gen naar de grens van Noorwegen. De
groote activiteit die men momenteel in
de Noorsche landen constateert, betref-
fende een defensief verbond tusschen
Noorwegen, Zweden en Finland wijzen
er op, dat men zich in die Scandinavi
sche landen zeer sterk bewust is van ’t
toekomstige Russische gevaar.
Maar niet alleen Rusland heeft zijn
geweldige grijparmen naar die Noor
delijke landen uitgestrekt. Ook Duitsch
land tracht te redden wat er te redden
valt. Dat slaat niet op grondgebied, maar
wel op politieke en economische in
vloed.
Duitschland had groot belang bij het
beëindigen van het Russisch-Finsche
conflict en dat belang was in de aller
eerste plaats gericht op zelfbehoud. Zoo
lang deze oorlog duurde, bestond er voor
Duitschland geen kans de Russische in
dustrie te moderniseeren, teneinde ook
deze dienstbaar te kunnen maken aan de
bevoorrading van Duitschland. Wat
heeft Duitschland in de allereerste plaats
noodig? Vet en olie. Het eerste product
onontbeerlijk voor de instandhouding
van het menschenmateriaal. Het tweede
in niet mindere mate voor de oorlogs
industrie.
Kan Duitschland deze artikelen in
voldoende mate van Rusland koopen in
ruil voor machines en werktuigen? Neen,
niet geheel en al, maar wanneer de oor
log in Finland is opgeheven, toch weer
in meerdere mate dan nu het geval is.
Zooals de zaken thans staan, kan
Rusland nooit genoeg olie leveren om
Duitschland in staat te stellen een groot
opgezet offensief te ondernemen, maar
elke belemmering van deze export is
voor Duitschland van het allergrootste
belang.
De conclusie schijnt derhalve te zijn,
dat in een oorlog van korten duur, met
zware offensieven, Rusland geen door
slaggevende hulp aan Duitschland kan
geven. Maar indien de huidige belege-
ringsoorlog twee jaar duurt, zonder dat
er groote gevechten worden geleverd,
zoodat aan de fronten een minimum-
verbruik plaats heeft van oorlogsmateri
aal, en indien Duitschland tijd heeft om
groote oorlogsvoorraden te maken en de
industrie en het transportwezen van de
Sowjet-Unie te reorganiseeren, dan is ’t
zeer wel mogelijk, dat de hulp van Rus
land beslissend zou worden voor den
uitslag van het krijgsbedrijf in het Wes
ten. Hierbij wordt verondersteld, dat de
binnenlandsche verhoudingen het aan
Duitschland mogelijk maken een beleg
van twee jaar te doorstaan, en dat Rus
land bereid zal zijn, zijn binnenlandsche
behoeften op te offeren aan de hulp aan
Duitschland. Zeker is dat in geenen
deele.
Deze clausule klopt evenwel weer niet
met de geruchten der laatste dagen, die
spreken over een spoedig te verwachten
bedrijvigheid van Duitschen kant.
In de rede, welke de Duitsche Rijks-
kanselier kort geleden gehouden heeft,
liet hij eveneens de mogelijkheid van ’n
Duitsch offensief doorschemeren. Meer
dere teekenen wijzen ook in die richting.
Aan de grens van Luxemburg heerscht
de laatste dagen een buitengewone ac
tiviteit van Duitsche kant; de luchtactie
is aan weerskanten verscherpt, maar wat
voor ons neutralen het meest urgent is,
dat is de manier waarop men momen
teel de neutralen in het nauw drukt. De
scheepvaart is zonder convooi bijna niet
meer mogelijk en het convoyeeren door
schepen van een oorlogvoerende partij,
brengt onze neutraliteit in gevaar. Ook
wordt de mentaliteit ten opzichte van de
neutralen er niet beter op. In een rede,
gehouden op een vergadering van de ar
beiderspartij in Bethnal Green, zeide de
Labour-afgevaardigde o.m.: „De toe
komst der neutralen is ten nauwste aan
die van Engeland verbonden. Hoe spoe
diger de neutralen zich daar rekenschap
van geven, hoe beter dat is voor hen en
de wereld in het algemeen.”
In ons vorig overzicht hebben we ge
wezen op de gisting die zich den laat-
sten tijd in het Oosten openbaart.
We hebben daarbij niet het oog op
China en Japan, hoewel het daar nog
verre van rustig is, maar op den toe
stand in Egypte en Britsch-Indië.
De strijd tusschen. Arabieren en Joden
in het oude Palestina gaf de Engelsche
regeering, die zoo’n beetje als toeziende
voogd functioneert, de handen vol werk
en thans komt daarbij, dat de betrekkin
gen tusschen Britsch-Indië en Engeland
veel scherpere vormen hebben aangeno
men. De bekende Hindoe-leider Gandhi
heeft thans verklaard, dat de dominion
status van Britsch-Indië niet de meest
gewilde bestuursvorm is.
De dreiging van nationaal-socialisme
en bolsjewisme is voor ons van geen
beteekenis; de verdediging van het na
tionalistische Indië is gebaseerd op het
beginsel der geweldloosheid. De betee-
doodsvijanden, die elkaar in Spanje en
nu ook nog in Finland op de felste wijze
bestookt hebben.
Ja, de wonderen zijn de wereld nog
niet uit. Italië huldigt de aloude stel
regel: Men moet het ijzer smeden als
het heet is. Het gevoel voor wat recht en
gerechtigheid vraagt, komt daardoor
soms in een wat scheeve positie te staan.
Nu ja, dat neemt men dan maar op,
den koop toe.
Het lijden en het onrecht maken den
mensch vaak boos en opstandig. We
ervaren dat in onze dagen maar al te
duidelijk. We gruwen van heel dien af-
schuwelijken oorlog, hoe en waar deze
ook woedt. We walgen van een wereld,
welke zich christelijk en beschaafd heet,
en waarin de een den ander zoekt te
dooden om te heerschen of zijn heer
schappij te handhaven. We toornen en
ballen de vuisten over het onrecht en
het lijden, dat de groote vechters in de
wereld ons, neutrale buitenstaanders,
aandoen. We worden opstandig jegens
God, omdat Hij het toelaat, dat zoovelen
onzer met het moordtuig worden ver
scheurd of aan kou, honger, ellende en
dood worden prijsgegeven in open
bootjes en onmetelijke Oceanen.
Het is goed, dat er telken jafe weer
een Kerstmis, Paschen en Pinksteren zijn
om ons nader te brengen tot den geest
van het geloof en ons te doen herinne
ren, dat alle vreugde nog geen zegen
is en alle lijden nog geen kwaad.
Toen Jezus enkele dagen voor Zijn
lijden de vreugde der wereld ervoer en
besefte, wat deze waard was, heeft Hij
in Zijn binnenste wellicht méér geleden
dan toen Hij, geschimpt en gehoond, van
den hoogepriester naar Pilatus werd
geleid en ten slotte zijn kruisgang moest
gaan.
De vreugde der wereld beleefde Jezus
toen Hij als de Koning der Joden werd
binnengehaald in Jeruzalem, toegejuicht
door de massa, welke met palmen wuif
de en Hem „Hosannah” toegalmde. Op
dat oogenblik wist Jezus, dat Hij om
geven was van lafheid en verraad, welke
schuilden in de harten van wie Hem
eerden.
Maar toen Hij Zijn lijden onderging,
wist Jezus, dat de Vader bij Hem was
met diens oneindige liefde. En zelf voel
de Jezus zich groot en sterk door Zijn
offerbereidheid, d.i. de voorwaarde ter
overwinning.
groepje der eerste Christenen rtiet bloot
gestaan en wat is er niet gegroeid uit
het zaad der martelaren?
Onrecht en lijden mogen ons niet op
standig maken. We zullen ze, als God
dat wil," kunnen terugdringen, indien we
ons manhaftig verweren. En als zulks
niet in overeenstemming is met de be
doelingen der Voorzienigheid, dan zullen
we het lijden naar het voorbeeld van
Jezus als een zegen hebben te aanvaar
den en te ondergaan, geloovende, dat
het ons is opgelegd ter loutering.
Onrecht en lijden kunnen dienen om
een volk te sterken. Door onafgebroken
vreugde en welvaart kan een volk ten
ondergaan.
Wat een deugd is er onder ons niet
gewekt door de beproevingen van den
laatsten tijd?! Van wat een dapperheid
en offerzin getuigt het gedrag der zee
varenden, die ondanks de steeds toene
mende gevaren hun plicht tegenover ge
zin en vaderland blijven vervullen.
Met hoeveel trots is niet herinnerd aan
de eenvoudige bereidheid van enkele
mannen der O il om het offer van hun
leven te brengen ter redding van hun
mede-opvarenden I
Het lijden en de beproeving zijn gee-
selen voor de lafhartigen, maar 2e ster
ken de sterken. Ze maken groot en
krachtig; ze louteren en verlossen.
7
De dagen, waarop we het lijden en'
den offerdood van Jezus herdenken, wor
den de Goede- of Stille Week geheeten.
Inderdaad hoort naar goede christe
lijke levensopvatting het lijden ons stil
te maken en onderworpen niet
stom. Ook Jezus verdedigde Zijn
rechten tegenover degenen, die Hem be-
laa’gden. Jezus protesteerde, waar dat
pas gaf, maar haat en verachting bleven
Hem verre. Hij bad voor Zijn vijanden
en beval Zijn volgelingen, dat ze het
zwaard, waarmede ze Hem wilden ver
dedigen dat geldt althans voor Pe
trus in de scheede zouden steken.
Jezus is geenszins tegen krachtdadig
verzet tegen onrecht en beleediging/
Daarvan getuigden de parabelen, welke
spreken van de wijzen, waarop goede
en zorgzame (fanf liehoofden, /have en
levens van zich en de hunnen verdedig
den tegen roovers en andere overwel-
Als God Zijn zegen wil verleenen.
digers. Elders lezen we in de Schrift, hoe
Jezus met karwatsslagen de sjacheraars
uit den tempel verdreef, die er het Huis
Gods vervulden van hun geest van
aardsch gewin.
Nooit tevoren had Jezus Petrus be
rispt, omdat hij het zwaard droeg. Pas
toen de apostel dit trok, toen verzet nut
teloos was tegen de overmacht, gelastte
Jezus geen verzet te plegen. De Vader
zou dit niet willen zegenen en versterken
omdat het ondergaan van de beproeving
en het lijden door Jezus, Zijn Zoon
het oogmerk was der Voorzienigheid.
Het lijden was goed en zou vrucht
baar wezen het zou strekken tot de
Verlossing der menschheid en tot over
winning van den geest Gods over de
verwaat’nen, die dezen in de menschheid
van den Zoon poogden te vernietigen.
I
i
ij
'U
I
i
i
i
i
I
BAYER
l
maar soms meer nog om een
Aspirin-tje. Bij hoofdpijn of ver
koudheid moest men het steeds
bij de hand hebben.
Let op den oranjeband.
DE JONG s NIEUWSBLAD
waarin opgenomen
f