Mantels Rok Stoffen Kousen fiEBH. WOLKE Adverteert in dit Blad u APPELMARKT BOLSWARD. Japon Stoffen Blouse Stoffen Onderjurken Directoires Een teem mei onbe kende bestemming. Zomer Japonnen Accountantskantoor E. OLDENZIEL Tabak, sigaren, Cigaretien, Kunt ii nu EERomnnstiezetien Er is neg ruime neus oe winkel vol, 'i is fameus Een BRIL Betaal normaal. Voor 10 °/o KORTING Stadsnieuws. Belasting-administratie Lakens Sloopen Tafellakens i f 36212 Jaargang Zaterdag 1 Juni 1940 No. 42 in i Dit no. bestaat uit 2 bladen Porto Binnenland 1H et. Buitenland 2^ ct. BOLSWARD MAKKUM DOKKUM PINGJUM DE SUIKERBON. Voor een tijdvak van 4 weken ingaande 31 Mei zal op bon no. 70 1 kilo suiker worden vers4*ekt. ontvingen, we deze week weer NIEUWE ZENDINGEN. Onze prijzen zijn ZEER LAAG gesteld en vallen U beslist mee. Ook in ZOMERSTOFF EN verwachten we dezer dagen een flinke zending. In en Onze verkoop geschiedt uit sluitend a Contant en tegen overlegging van een Stamkaart. Op STOFFEN, MANUFACTUREN, TRICOTAGES, enz., handhaven we onze conditie van bij contante betaling. HET PROVINCIAAL NOODGELD. De op 12 Mei door deze provincie uitgegeven zilver- bons van 1 gulden (het z.g. noodgeld) zullen met ingang van 1 Juni worden ingetrok ken. Na 1 Juni houdt dit papier op geldig betaalmiddel te zijn. Tot 13 Juni a.s. bestaat gelegenheid dit noodgeld in te wisselen bij de banken en postkantoren in Friesland. Advertentiën per regel: Woensdagsnummer 10 cent Zaterdagsnummer 12 cent Tusschen de tekst dubb. prijs Giro no. 87926 SPANNENDE DAGEN IN „HOLLAND”. Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. met andere menschen tegen den buitenmuur van een boerderij dekking zoeken te gen de terugvallende scher ven van granaten van het af weergeschut. We zagen, hoe zich een rookwolkje vormde vlak bij een Duitsch toestel, dat over de stad vloog; de machine kwam merkbaar in moeilijkheden te verkeeren en onmiddellijk daarop steeg een ontzaggelijk hooge rookwolk vanuit de Amster- damsche huizenzee omhoog; bijna tegelijkertijd klonk een daverende slag, welke den grond onder onze voeten deed trillen, het vliegtuig verdween met nog steeds onzekere bewegingen achter de behuizingen Het bestuur van den Kon. Ned. Middenstandsbond heeft een op roep gepubliceerd aan de Neder- landsche middenstanders, om de betaling van wissels niet onnoodig uit te stellen. „Ons bereiken klach ten, zoo luidt de mededeeling, dat hier en daar door winkeliers wis sels van hun leveranciers worden geweigerd, hoewel aangenomen mag worden, dat de betrokken winkeliers door de contante beta ling van hun clientèle op het oogenblik wel over kasmiddelen tot betaling van die wissels zou den beschikken, te meer daar de «Girodienst volkomen intact is en alle betalingsopdrachten uitvoert. Het is duidelijk, dat zulk optre den de financieele positie der le veranciers onnoodig bemoeilijkt en het hun onmogelijk maakt nor male crediettermijnen te handha ven, wat op zijn beurt voor andere winkeliers weer noodlottige gevol gen moet hebben. Men weigere dus geen wissels zonder geldig motief of dringende noodzaak”. Tot zoover dit advies van den Middenstandsbond, welke zich daarmee uiteraard alleen tot den handeldrijvenden en industrieelen middenstand richt. Het advies „betaal normaal” moge echter ook voor eiken particulier gelden. Ons door de gebeurtenissen geschokt economisch apparaat kan alleen weer behoorlijk op gang worden gebracht en gehouden wanneer de betalingen algemeen geregeld voortgang hebben. En men be grijpt, dat de uiteindelijke consu ment daarbij een groote rol speelt. Wanneer hij behoorlijk op tijd aan zijn verplichtingen voldoet jegens zijn leverancier, kan deze het doen tegenover de zijne. Betaal zoo eenigszins mogelijk normaal! Be halve dat men daardoor aan zijn normale verplichting voldoet, be wijst men daarmee ook een dienst aan ons getroffen vaderland, draagt men bij tot zijn economi sche wederopbouw. Anderzijds moge er op gewezen worden, dat een aantal fabrikan ten enz. in deze oorlogsdagen hun normale credietverleening aan hun afnemers hebben stopgezet en be taling vooruit of onder rembours verlangt. Ook dit is een maatregel, welke het vlot loopen van ’t eco nomisch apparaat niet ten goede komt. Ofschoon er in dit soort credietverleening in den loop der jaren stellig wantoestanden zijn ir,' slopen zooals trouwens ook op het gebied der betaling door het dikwijls volkomen onge motiveerd en eigengerechtigd af trekken door den afnemer zelve van korting bij zijn betaling kan handhaving van het korte cre- diet aan betrouwbare en geregelde afnemers slechts bijdragen tot een spoedige stabilisatie van het eco nomisch leven. II. Tweede oorlogsdag, Zaterdag voor Pinksteren. In den zéér vroegen mor gen vervolg ik mijn weg van Baarn in de richting van de hoofdstad. Den namiddag tevoren hadden de Neder- landsche posten buiten Baarn me slechts doorgela ten met de boodschap: u moogt Baarn wel in, maar er niet meer uit De toestand verandert echter met ’t uur; nu ik Baarn weer verlaat, zie ik geen militairen meer. De weg is verlaten, slechts wat legerauto’s stuiven me in groote vaart voorbij. In de buurt van Laren schrik ik even op van een niet-ontplofte vliegtuigbom, welke vlak tegen het fiets pad aanligt, ik heb vol strekt geen zin om het hel- sche ding nader te bekijken, maar waarschuw een eind verder de militairen, welke ophouden en tegenover wie ik me behoorlijk moet legi- timeeren. Ik had het in m’n geheugen vastgeprikt, dat de bom tusschen kilometer- paal 28.2 en 28.3 lag en met deze aanwijzing vertrok di rect éen patrouille naar de plek, welke door onvoor zichtigheid van den een of ander een plaats des onheils zou kunnen worden. Naar mate ik Amsterdam nader, wordt het verkeer op den weg wat drukker; nu en dan gaan er op groote hoog te vliegtuigen over me heen. In de buurt van Diemen rust ik even uit bij ’n limonade- tentje en terwijl de men schen aldaar me vertellen over de verschrikkingen van de Duitsche luchtbombarde menten op Schiphol, nadert wederom een groep Heinkel- machines. Ze cirkelen wat rond en het Nederlandsche Ik vond een uur later de Blauwe Tram in Haarlem staan; ze had den verderen dienst gestaakt, want in de buurt van Leiden zou hevig worden gevochten met groo te groepen parachutisten, die eenige uren tevoren waren neergelaten. De stemming in de stad was nerveus en in derhaast werden soldaten in vrachtauto’s geladen om afweergeschut kraakt op ze los, Dicht bij ons zijn mi trailleurposten opgesteld. De Heinkels manoeuvreeren on verstoorbaar, niettegen staande de wolkjes der gra- Ik schatte, dat het om- naatontploffingen haar stuk voor stuk omlijsten. Enkele duiken omlaag en ze sche ren op slechts luttele meters over ons heen, recht tegen de mitrailleurposten in, het rikketikketik der mitrailleu ses klinkt als het gehamer van groote aantallen stoom- beitels en duidelijk onder scheidt men daartusschen door het afketsen der ko gels op de pantsering der vliegtuigen, die kogels hebben blijkbaar geen enke le uitwerking! De piloten trekken de machines weef geleidelijk op, maar het is streeks het Singel moest zijn, dat de bom was neer gekomen en ’s anderen daags bleek me, dat ik met mijn gissing niet ver mis was geweest; de Blauwburgwal was getroffen, het aantal slachtoffers was groot. Een van de twee moet zijn ge beurd: óf de bommenlading moet zijn af geschoten, óf de piloot heeft zich er van m o e t e n ontdoen om zijn gehavende machine te kun nen houden. De lading be stond uit vier of vijf verbon den bommen. Voor deze dramatische hochtans op betrekkelijk ge- gebeurtenis waren de Am sterdammers nog niet al te sterk onder den indruk van den oorlogstoestand geko men, het leven in de hoofdstad ging vrij normaal zijn gang. De menschen be plakten hun ramen, maar vonden den oorlog nog iets Een Buikband of Corset Breukband Elastieken Kousen naar de bekende ZAAK HOFSTEDE OROOTZAND 18, SNEEK TEL. 3054 Gesteund door onze jarenlange er varing garanderen w(j pasvorm en kwaliteit. onwezenlijks. Alles wat ze wisten en hoorden, leek ze nog niet écht wAAr. Bij het herhaaldelijk luchtalarm zochten ze geen dekking, maar ze gingen op de bal- cons staan en op andere ge schikte punten, welke uit zicht boden. De oorlog had nog geen enkele verschrik king geboden en het sein dat er vreemde vliegtuigen bo ven de stad waren, klonk den Amsterdammers in de ooren als het belletje in de Schouwburg, ieder haast te zich om de voorstelling te gaan zien. Maar na op den Blauwburgwal is dat Anders geworden! Het spoorwegverkeer lag natuurlijk geheel stil, maar de Blauwe Tram naar Haar lem reed nog ja, men was zelfs bereid om me een kaartje naar Den Haag te verkoopen, het eindpunt de- gedood; enkele huizen zer tramverbinding. Maar ik wilde m’n fiets bij me hou den en die kon niet mee. De tram, welke ik nog zag ver trekken, is niet verder dan Haarlem gekomen, want dien middag brak de oor- logshel los over de kust streek van Holland ringe hoogte, dat ze over het vliegveld-Schiphol worden gestuurd, waar de bommen worden neergelaten en dave rende 'ontploffingen veroor zaken; slagen en dreunin- gen, welke men pas hóórt nadat men de tientallen mi ters hooge rook- en stofzui- len heeft zien optrekken. Bij deze en der gelijke aan vallen zijn meerdere vliegtui- zich daar in grooten getale gen verloren gegaan, ik heb er ook verscheidene zien vernietigen in de weinige da gen onzer oorlogvoering en vele wrakken van machines vond ik langs den weg en in de velden Duitsche en Nederlandsche. Verhou- dingscijfers kan ik natuurlijk niet geven, omdat ik geen enkel overzicht heb over de totale verliezen. Maar ik wil vaststellen, dat onze eigen menschen èn hun tegenstan ders in de lucht hun taak op moedige, doodverachtende wijze hebben volvoerd. Op Amsterdam zijn dien ochtend bommen gevallen; ik stel er prijs op te verkla ren, dat het n i e t met opzet geschiedde. Ik was de hoofdstad al doorgetrokken, toen ik dien ochtend om streeks elf uur vanuit de bui tenwijk Sloterdijk het twee de bombardement op Schip hol aanschouwde. Ik moest naar het tooneel van den strijd te worden vervoerd. Hoe verder ik den weg naar Leiden opfietste, des te meer trof ik de bevolking in opgewonden stemming aan. Herhaaldelijk vlogen Duit sche vliegtuigen over en op verschillende plaatsen kwa men parachutisten neer, ter wijl het afweergeschut da verde en er met geweer- en mitrailleurvuur op de Duit sche strijders werd gescho ten. Groote groepen parachu tisten hadden zich vereenigd in Katwijk en daar werd een den bominslag complete stellingsoorlog ge- voerd; beide partijen hadden zich dekking gezocht en door ingraving gemaakt. In Sassenheim viel even vóór ik er passeerde, een bom in de dorpsstraat; een paar men schen, die voor hun wonin gen hadden gestaan, werden i wa- ren zwaar beschadigd. Nabij Oegstgeest mocht ik niet verder. Een klein Neder- landsch convooi had daar over den grooten nieuwen betonweg gereden, toen het op de overbrugging van de vliet ik meen, dat deze de Leidsche Trekvaart wordt geheeten door Duitsche vliegtuigen werd verrast. De toestellen waaruit een hevig mitrailleurvuur werd ge opend, scheerden over de militaire wagens; den inzit tenden sprongen er uit en zochten dekking. Maar een bom trof een autobus vol met Nederlandsche sol- ten; veertien hunner werden op slag gedood. Het was een ontzaglijke ruïne, een forsch gezadeld paard lag dood op den weg. Zooals gezegd: ik mocht niet pas- seeren, maar moest langs de vliet mijn weg naar Leiden vervolgen. En steeds bleef de lucht vervuld van het gedreun der vliegtuigen en van het ge weld der ontploffingen; de bom- en mitrailleuraanvallen dienden blijkbaar ter onder steuning van den strijd der parachutisten. Nauwelijks was ik de bui tenwijken van Leiden gena derd, of van alle kanten werd er geroepen „Dek ken!” Rechthoekig op de vliet liepen enkele straten, welke aan de andere zijde haar einde vonden bij wei land. Vanuit dat weiland werd geschoten en de Hol- landsche soldaten, die zich pm den straathoek en in por tieken ter grond wierpen, vuurden terug op wat en wie kon ik niet opmerken. De burgers liepen angstig hui zen en winkels binnen; zelf trapte ik wat harder aan óm Mogen wij U er nog eens op wijzen van hoe groot belang het is, dat U een goede boekhouding van Uw bedrijf heeft? Onze tarieven voor een volledige boekhouding met contröle der bewijsstukken en met inbegrip van het invullen Uwer aangiftebiljetten voor de Inkomsten en Vermogensbelasting zijn LAAG. Wij verstrekken U, vrijblijvend, alle gewenste in lichtingen. Leraar Boekhouden M.O. Gedipt. Belastingconsulent MARKTSTRAAT 121 - BOLSWARD - TELEF. 425 uit de gevaarlijke zöne te komen. In de stad leek alles in de war. Van fietsen was geen sprake meer, want om de vijftig meter werd ik door posten aangehouden en moest ik me legitimeeren; ik bleef maar met mijn papie ren in de hand loopen. Zeg eens „Schevenin- gen” werd me herhaaldelijk gecommandeerd. En ik zei „Scheveningen”. Dien dag en de drie daarop volgende dagen heb ik en kele honderden malen „Scheveningen” moeten zeggen. Men ging uit van de gedachte, dat wie geen vol- bloed-Nederlander is, zich met het uitspreken van den naam „Scheveningen” moet verraden. Tal van parachutisten zouden In den nacht in de stad zijn doorgedrongen en men vreesde, dat .dezen zich in het burger zouden om- kleeden om op andere wijze te verrassen. Ik heb niets er varen, dat deze vrees tot waarheid maakte. Voortdurend werd er ge schoten in de stad. „Dek ken” galmde men dan weer van alle kanten. Zóó trof ik het ook op de Beestenmarkt. Alle voertuigen stonden in eens stop en de bestuurders, alsmede natuurlijk de fiet sers en wandelaars, drongen de huizen binnen. De solda ten wierpen zich achter hoo rnen en andere obstakels plat ten gronde, ze tuurden de daken af, een kreet, een aanwijzing, salvo’s knet terden los. Alles went en ik stond rustig zoo voelde ik me althans, al was ik het in wendig misschien toch niet achter het raam van hotel Rijnland den boel aan te kijken. Een autobus kwam aangereden, stopte, een twintigtal marechaussee’s alle met het distinctief van scherpschutter op den arm, steeg uit, met de geweren in den aanslag. Zij namen stel ling vóór „Rijnland”. Nu en dan viel nog een schot, maar na een poos werd het ver keer weer vrijgegeven. De straatgevechten hielden ech ter niet op; telkens en tel kens weer moest ik me hier of daar in een woning terug trekken. Tevergeefs probeer de ik door te breken naar Den Haag; ik trachtte het langs hoofd- en zijwegen, maar overal belandde ik in het strijdgewoel, buiten Lei den, van Nederlandsche troepenafdeelingen tegen in gesloten groepen goed be wapende parachutisten, die óveral leken te zitten en zich slechts door energiek vuren lieten kennen. Ik werd aller wegen met klem teruggewe zen. ’s Avonds zag ik elf pa rachutisten van het dak van de Morspoortkazerne halen. In Leiden moest ik over nachten en den anderen och tend in de vroegte meldde ik me aan de Artillerie kazerne. DIXI. Wordt vervolgd. V u -i PLUNTER C -■ - I de jon g s nieuwsblad waarin opgenomen De Bolswardsche Courant en Westergoo Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 451

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1940 | | pagina 1