Mantels
Rok Stoffen
Kousen
fiEBH. WOLKE
Adverteert in dit Blad
u APPELMARKT
BOLSWARD.
Japon Stoffen
Blouse Stoffen
Onderjurken
Directoires
Een teem mei onbe
kende bestemming.
Zomer Japonnen
Accountantskantoor E. OLDENZIEL
Tabak, sigaren, Cigaretien,
Kunt ii nu EERomnnstiezetien
Er is neg ruime neus
oe winkel vol, 'i is fameus
Een BRIL
Betaal normaal.
Voor
10 °/o KORTING
Stadsnieuws.
Belasting-administratie
Lakens
Sloopen
Tafellakens
i
f
36212 Jaargang Zaterdag 1 Juni 1940 No. 42
in
i
Dit no. bestaat uit 2 bladen
Porto Binnenland 1H et.
Buitenland 2^ ct.
BOLSWARD
MAKKUM
DOKKUM
PINGJUM
DE SUIKERBON.
Voor een tijdvak van 4
weken ingaande 31 Mei zal
op bon no. 70 1 kilo suiker
worden vers4*ekt.
ontvingen, we deze week weer NIEUWE
ZENDINGEN.
Onze prijzen zijn ZEER LAAG gesteld
en vallen U beslist mee.
Ook in ZOMERSTOFF EN verwachten
we dezer dagen een flinke zending.
In
en
Onze verkoop geschiedt uit
sluitend a Contant en tegen
overlegging van
een Stamkaart.
Op STOFFEN, MANUFACTUREN,
TRICOTAGES, enz., handhaven we
onze conditie van
bij contante betaling.
HET PROVINCIAAL
NOODGELD.
De op 12 Mei door deze
provincie uitgegeven zilver-
bons van 1 gulden (het z.g.
noodgeld) zullen met ingang
van 1 Juni worden ingetrok
ken.
Na 1 Juni houdt dit papier
op geldig betaalmiddel te
zijn.
Tot 13 Juni a.s. bestaat
gelegenheid dit noodgeld in
te wisselen bij de banken en
postkantoren in Friesland.
Advertentiën per regel:
Woensdagsnummer 10 cent
Zaterdagsnummer 12 cent
Tusschen de tekst dubb. prijs
Giro no. 87926
SPANNENDE DAGEN IN
„HOLLAND”.
Verschijnt DINSDAGS- en
VRIJDAGSAVONDS
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct.
Voor het Buitenland f 7.- per jaar.
Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal.
met andere menschen tegen
den buitenmuur van een
boerderij dekking zoeken te
gen de terugvallende scher
ven van granaten van het af
weergeschut. We zagen, hoe
zich een rookwolkje vormde
vlak bij een Duitsch toestel,
dat over de stad vloog; de
machine kwam merkbaar in
moeilijkheden te verkeeren
en onmiddellijk daarop steeg
een ontzaggelijk hooge
rookwolk vanuit de Amster-
damsche huizenzee omhoog;
bijna tegelijkertijd klonk een
daverende slag, welke den
grond onder onze voeten
deed trillen, het vliegtuig
verdween met nog steeds
onzekere bewegingen achter
de behuizingen
Het bestuur van den Kon. Ned.
Middenstandsbond heeft een op
roep gepubliceerd aan de Neder-
landsche middenstanders, om de
betaling van wissels niet onnoodig
uit te stellen. „Ons bereiken klach
ten, zoo luidt de mededeeling, dat
hier en daar door winkeliers wis
sels van hun leveranciers worden
geweigerd, hoewel aangenomen
mag worden, dat de betrokken
winkeliers door de contante beta
ling van hun clientèle op het
oogenblik wel over kasmiddelen
tot betaling van die wissels zou
den beschikken, te meer daar de
«Girodienst volkomen intact is en
alle betalingsopdrachten uitvoert.
Het is duidelijk, dat zulk optre
den de financieele positie der le
veranciers onnoodig bemoeilijkt
en het hun onmogelijk maakt nor
male crediettermijnen te handha
ven, wat op zijn beurt voor andere
winkeliers weer noodlottige gevol
gen moet hebben.
Men weigere dus geen wissels
zonder geldig motief of dringende
noodzaak”.
Tot zoover dit advies van den
Middenstandsbond, welke zich
daarmee uiteraard alleen tot den
handeldrijvenden en industrieelen
middenstand richt. Het advies
„betaal normaal” moge echter ook
voor eiken particulier gelden. Ons
door de gebeurtenissen geschokt
economisch apparaat kan alleen
weer behoorlijk op gang worden
gebracht en gehouden wanneer de
betalingen algemeen geregeld
voortgang hebben. En men be
grijpt, dat de uiteindelijke consu
ment daarbij een groote rol speelt.
Wanneer hij behoorlijk op tijd aan
zijn verplichtingen voldoet jegens
zijn leverancier, kan deze het doen
tegenover de zijne. Betaal zoo
eenigszins mogelijk normaal! Be
halve dat men daardoor aan zijn
normale verplichting voldoet, be
wijst men daarmee ook een dienst
aan ons getroffen vaderland,
draagt men bij tot zijn economi
sche wederopbouw.
Anderzijds moge er op gewezen
worden, dat een aantal fabrikan
ten enz. in deze oorlogsdagen hun
normale credietverleening aan hun
afnemers hebben stopgezet en be
taling vooruit of onder rembours
verlangt. Ook dit is een maatregel,
welke het vlot loopen van ’t eco
nomisch apparaat niet ten goede
komt. Ofschoon er in dit soort
credietverleening in den loop der
jaren stellig wantoestanden zijn
ir,' slopen zooals trouwens
ook op het gebied der betaling
door het dikwijls volkomen onge
motiveerd en eigengerechtigd af
trekken door den afnemer zelve
van korting bij zijn betaling
kan handhaving van het korte cre-
diet aan betrouwbare en geregelde
afnemers slechts bijdragen tot een
spoedige stabilisatie van het eco
nomisch leven.
II.
Tweede oorlogsdag,
Zaterdag voor Pinksteren.
In den zéér vroegen mor
gen vervolg ik mijn weg van
Baarn in de richting van de
hoofdstad. Den namiddag
tevoren hadden de Neder-
landsche posten buiten
Baarn me slechts doorgela
ten met de boodschap: u
moogt Baarn wel in, maar er
niet meer uit De toestand
verandert echter met ’t uur;
nu ik Baarn weer verlaat, zie
ik geen militairen meer. De
weg is verlaten, slechts wat
legerauto’s stuiven me in
groote vaart voorbij.
In de buurt van Laren
schrik ik even op van een
niet-ontplofte vliegtuigbom,
welke vlak tegen het fiets
pad aanligt, ik heb vol
strekt geen zin om het hel-
sche ding nader te bekijken,
maar waarschuw een eind
verder de militairen, welke
ophouden en tegenover wie
ik me behoorlijk moet legi-
timeeren. Ik had het in m’n
geheugen vastgeprikt, dat
de bom tusschen kilometer-
paal 28.2 en 28.3 lag en met
deze aanwijzing vertrok di
rect éen patrouille naar de
plek, welke door onvoor
zichtigheid van den een of
ander een plaats des onheils
zou kunnen worden.
Naar mate ik Amsterdam
nader, wordt het verkeer op
den weg wat drukker; nu en
dan gaan er op groote hoog
te vliegtuigen over me heen.
In de buurt van Diemen rust
ik even uit bij ’n limonade-
tentje en terwijl de men
schen aldaar me vertellen
over de verschrikkingen van
de Duitsche luchtbombarde
menten op Schiphol, nadert
wederom een groep Heinkel-
machines. Ze cirkelen wat
rond en het Nederlandsche
Ik vond een uur later de
Blauwe Tram in Haarlem
staan; ze had den verderen
dienst gestaakt, want in de
buurt van Leiden zou hevig
worden gevochten met groo
te groepen parachutisten, die
eenige uren tevoren waren
neergelaten. De stemming in
de stad was nerveus en in
derhaast werden soldaten in
vrachtauto’s geladen om
afweergeschut kraakt op ze
los, Dicht bij ons zijn mi
trailleurposten opgesteld. De
Heinkels manoeuvreeren on
verstoorbaar, niettegen
staande de wolkjes der gra- Ik schatte, dat het om-
naatontploffingen haar stuk
voor stuk omlijsten. Enkele
duiken omlaag en ze sche
ren op slechts luttele meters
over ons heen, recht tegen
de mitrailleurposten in, het
rikketikketik der mitrailleu
ses klinkt als het gehamer
van groote aantallen stoom-
beitels en duidelijk onder
scheidt men daartusschen
door het afketsen der ko
gels op de pantsering der
vliegtuigen, die kogels
hebben blijkbaar geen enke
le uitwerking! De piloten
trekken de machines weef
geleidelijk op, maar het is
streeks het Singel moest
zijn, dat de bom was neer
gekomen en ’s anderen
daags bleek me, dat ik met
mijn gissing niet ver mis was
geweest; de Blauwburgwal
was getroffen, het aantal
slachtoffers was groot. Een
van de twee moet zijn ge
beurd: óf de bommenlading
moet zijn af geschoten, óf de
piloot heeft zich er van
m o e t e n ontdoen om zijn
gehavende machine te kun
nen houden. De lading be
stond uit vier of vijf verbon
den bommen.
Voor deze dramatische
hochtans op betrekkelijk ge- gebeurtenis waren de Am
sterdammers nog niet al te
sterk onder den indruk van
den oorlogstoestand geko
men, het leven in de
hoofdstad ging vrij normaal
zijn gang. De menschen be
plakten hun ramen, maar
vonden den oorlog nog iets
Een Buikband
of Corset
Breukband
Elastieken Kousen
naar de bekende ZAAK
HOFSTEDE
OROOTZAND 18, SNEEK TEL. 3054
Gesteund door onze jarenlange er
varing garanderen w(j pasvorm en
kwaliteit.
onwezenlijks. Alles wat ze
wisten en hoorden, leek ze
nog niet écht wAAr. Bij het
herhaaldelijk luchtalarm
zochten ze geen dekking,
maar ze gingen op de bal-
cons staan en op andere ge
schikte punten, welke uit
zicht boden. De oorlog had
nog geen enkele verschrik
king geboden en het sein dat
er vreemde vliegtuigen bo
ven de stad waren, klonk den
Amsterdammers in de ooren
als het belletje in de
Schouwburg, ieder haast
te zich om de voorstelling te
gaan zien.
Maar na
op den Blauwburgwal is dat
Anders geworden!
Het spoorwegverkeer lag
natuurlijk geheel stil, maar
de Blauwe Tram naar Haar
lem reed nog ja, men
was zelfs bereid om me een
kaartje naar Den Haag te
verkoopen, het eindpunt de- gedood; enkele huizen
zer tramverbinding. Maar ik
wilde m’n fiets bij me hou
den en die kon niet mee. De
tram, welke ik nog zag ver
trekken, is niet verder dan
Haarlem gekomen, want
dien middag brak de oor-
logshel los over de kust
streek van Holland
ringe hoogte, dat ze over het
vliegveld-Schiphol worden
gestuurd, waar de bommen
worden neergelaten en dave
rende 'ontploffingen veroor
zaken; slagen en dreunin-
gen, welke men pas hóórt
nadat men de tientallen mi
ters hooge rook- en stofzui-
len heeft zien optrekken.
Bij deze en der gelijke aan
vallen zijn meerdere vliegtui-
zich daar in grooten getale gen verloren gegaan, ik heb
er ook verscheidene zien
vernietigen in de weinige da
gen onzer oorlogvoering en
vele wrakken van machines
vond ik langs den weg en in
de velden Duitsche en
Nederlandsche. Verhou-
dingscijfers kan ik natuurlijk
niet geven, omdat ik geen
enkel overzicht heb over de
totale verliezen. Maar ik wil
vaststellen, dat onze eigen
menschen èn hun tegenstan
ders in de lucht hun taak op
moedige, doodverachtende
wijze hebben volvoerd.
Op Amsterdam zijn dien
ochtend bommen gevallen;
ik stel er prijs op te verkla
ren, dat het n i e t met opzet
geschiedde. Ik was de
hoofdstad al doorgetrokken,
toen ik dien ochtend om
streeks elf uur vanuit de bui
tenwijk Sloterdijk het twee
de bombardement op Schip
hol aanschouwde. Ik moest
naar het tooneel van den
strijd te worden vervoerd.
Hoe verder ik den weg
naar Leiden opfietste, des te
meer trof ik de bevolking in
opgewonden stemming aan.
Herhaaldelijk vlogen Duit
sche vliegtuigen over en op
verschillende plaatsen kwa
men parachutisten neer, ter
wijl het afweergeschut da
verde en er met geweer- en
mitrailleurvuur op de Duit
sche strijders werd gescho
ten.
Groote groepen parachu
tisten hadden zich vereenigd
in Katwijk en daar werd een
den bominslag complete stellingsoorlog ge-
voerd; beide partijen hadden
zich dekking gezocht en
door ingraving gemaakt. In
Sassenheim viel even vóór ik
er passeerde, een bom in de
dorpsstraat; een paar men
schen, die voor hun wonin
gen hadden gestaan, werden
i wa-
ren zwaar beschadigd. Nabij
Oegstgeest mocht ik niet
verder. Een klein Neder-
landsch convooi had daar
over den grooten nieuwen
betonweg gereden, toen het
op de overbrugging van de
vliet ik meen, dat deze de
Leidsche Trekvaart wordt
geheeten door Duitsche
vliegtuigen werd verrast. De
toestellen waaruit een hevig
mitrailleurvuur werd ge
opend, scheerden over de
militaire wagens; den inzit
tenden sprongen er uit en
zochten dekking. Maar een
bom trof een autobus vol
met Nederlandsche sol-
ten; veertien hunner werden
op slag gedood. Het was een
ontzaglijke ruïne, een
forsch gezadeld paard lag
dood op den weg. Zooals
gezegd: ik mocht niet pas-
seeren, maar moest langs de
vliet mijn weg naar Leiden
vervolgen.
En steeds bleef de lucht
vervuld van het gedreun der
vliegtuigen en van het ge
weld der ontploffingen; de
bom- en mitrailleuraanvallen
dienden blijkbaar ter onder
steuning van den strijd der
parachutisten.
Nauwelijks was ik de bui
tenwijken van Leiden gena
derd, of van alle kanten
werd er geroepen „Dek
ken!” Rechthoekig op de
vliet liepen enkele straten,
welke aan de andere zijde
haar einde vonden bij wei
land. Vanuit dat weiland
werd geschoten en de Hol-
landsche soldaten, die zich
pm den straathoek en in por
tieken ter grond wierpen,
vuurden terug op wat en
wie kon ik niet opmerken. De
burgers liepen angstig hui
zen en winkels binnen; zelf
trapte ik wat harder aan óm
Mogen wij U er nog eens op wijzen van hoe groot
belang het is, dat U een goede boekhouding van Uw
bedrijf heeft?
Onze tarieven voor een volledige boekhouding met
contröle der bewijsstukken en met inbegrip van het
invullen Uwer aangiftebiljetten voor de Inkomsten
en Vermogensbelasting zijn LAAG.
Wij verstrekken U, vrijblijvend, alle gewenste in
lichtingen.
Leraar Boekhouden M.O. Gedipt. Belastingconsulent
MARKTSTRAAT 121 - BOLSWARD - TELEF. 425
uit de gevaarlijke zöne te
komen.
In de stad leek alles in de
war. Van fietsen was geen
sprake meer, want om de
vijftig meter werd ik door
posten aangehouden en
moest ik me legitimeeren; ik
bleef maar met mijn papie
ren in de hand loopen.
Zeg eens „Schevenin-
gen” werd me herhaaldelijk
gecommandeerd.
En ik zei „Scheveningen”.
Dien dag en de drie daarop
volgende dagen heb ik en
kele honderden malen
„Scheveningen” moeten
zeggen. Men ging uit van de
gedachte, dat wie geen vol-
bloed-Nederlander is, zich
met het uitspreken van den
naam „Scheveningen” moet
verraden.
Tal van parachutisten
zouden In den nacht in de
stad zijn doorgedrongen en
men vreesde, dat .dezen zich
in het burger zouden om-
kleeden om op andere wijze
te verrassen. Ik heb niets er
varen, dat deze vrees tot
waarheid maakte.
Voortdurend werd er ge
schoten in de stad. „Dek
ken” galmde men dan weer
van alle kanten. Zóó trof ik
het ook op de Beestenmarkt.
Alle voertuigen stonden in
eens stop en de bestuurders,
alsmede natuurlijk de fiet
sers en wandelaars, drongen
de huizen binnen. De solda
ten wierpen zich achter hoo
rnen en andere obstakels
plat ten gronde, ze tuurden
de daken af, een kreet,
een aanwijzing, salvo’s knet
terden los. Alles went en ik
stond rustig zoo voelde ik
me althans, al was ik het in
wendig misschien toch niet
achter het raam van hotel
Rijnland den boel aan te
kijken. Een autobus kwam
aangereden, stopte, een
twintigtal marechaussee’s
alle met het distinctief van
scherpschutter op den arm,
steeg uit, met de geweren in
den aanslag. Zij namen stel
ling vóór „Rijnland”. Nu en
dan viel nog een schot, maar
na een poos werd het ver
keer weer vrijgegeven. De
straatgevechten hielden ech
ter niet op; telkens en tel
kens weer moest ik me hier
of daar in een woning terug
trekken. Tevergeefs probeer
de ik door te breken naar
Den Haag; ik trachtte het
langs hoofd- en zijwegen,
maar overal belandde ik in
het strijdgewoel, buiten Lei
den, van Nederlandsche
troepenafdeelingen tegen in
gesloten groepen goed be
wapende parachutisten, die
óveral leken te zitten en zich
slechts door energiek vuren
lieten kennen. Ik werd aller
wegen met klem teruggewe
zen.
’s Avonds zag ik elf pa
rachutisten van het dak van
de Morspoortkazerne halen.
In Leiden moest ik over
nachten en den anderen och
tend in de vroegte meldde ik
me aan de Artillerie kazerne.
DIXI. Wordt vervolgd.
V
u
-i
PLUNTER
C -■ -
I
de jon g s nieuwsblad
waarin opgenomen
De Bolswardsche Courant en Westergoo
Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 451