Buitenlandsclie Revue. De Bolswardsche Courant en Westergoo Praktijk hervat D. S. KEIZER Er staat weer wat te gebeuren in „Den Hof van Holland” Stadsnieuws. Verduistering en Burgerplicht. 36— Jaargang Woensdag 28 Augustus 1940 No. 67 Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD y Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel A Telefoon No. 451 Hk. Dinsdagsnummer Vrijdagsnummer lig voor een bepaalden tijd verbinden, dan hoeft men geen menschenlevens op de waagschaal te stellen door een ma chinist van zijn nachtrust te berooven en evenmin een metselaar, zijn vacantie, die hij zoo hard noodig heeft, te beder ven. Dan zal het nuttig effect van de lucht bescherming grooter zijn, als het thans in de gemeenten van „iedere burger is verplicht” het geval is. FILMAVOND IN DE DOELE. Er was Zondagavond een buitenge wone belangstelling voor den filmavond in de Doele, gegeven door de fa. Gebrs. Miedema en de belangstelling is ten volle bevredigd. Een aardig journaal, ’n bijzonder leuke voorfilm en teekenfilm, die 'de lachspieren danig in beweging brachten. De hoofdfilm „Manege” boeit door zijn mooi spel, vooral de circus-scène’s zijn zeer goed getroffen. De beeldweer gave Is helder en rustig. Het herhaald opkinkende applaus be wees dat het zeer talrijke publiek geheel meeleefde. Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f 2.-; inn. 15 ct. Voor het Buitenland f 7.- per jaar. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. TANDARTS - BOLSWARD EEN INTERPRETATIE OVER ART. 12 DER LUCHTBE- - SCHERMINGSWET. - Advertentiën per regel: 10 cent 12 cent Tusschen de tekst dubb. prijs Giro no. 87926 De strijd in Afrika, die thans voor een korte rustperiode is afgesloten, door de verovering van Britsch Somaliland, heeft niettemin belangrijke beteekenis. Speciaal speelt hier het prestige voor de Engelschen in hooge mate. Speciaal is dit het geval met Britsch- Indië, een land met 360 millioen Inwoners. De men taliteit van de Britsch-Indlërs Is zoo moeilijk te vergeleken met onze Europee- sche mentaliteit. Bij ons speelt een goed gevulde maag een belangrijke rol, het oude spreekwoord zegt 'zelfs, 'dat |de liefde gaat door de maag. Maar bij de bewoners van Britsch-Indië is dit bij zaak; een leege maag is niet zoo belang rijk) als een onvoldane ziel; daaruit blijkt dat alles niet op het leven is gericht. Deze levensopvatting maakt een actie, zooals Ghandi predikt, van passieve re sistentie, tegen een overheerschende staatsmacht mogelijk. In dit land heeft ’t nuchtere, zakelijke Engeland getracht vasten voet te krijgen. Dat is gedeeltelijk gelukt, ma'ar niet zonder eenige reactie in den vorm van een groote groep, die Westersch georiënteerd, de leuze aan hangen: Indië los van Engeland. De meeste steun voor de invoering van een zekere westersche beschaving on dervindt Engeland van de onderlinge verdeeldheid. 240 millioen Brahmanen in tallooze kasten verdeeld, 80 millioen Mohammedanen, 13 millioen Boedhisten 10 millioen natuuraanbidders, 7 millioen Christenen en ruim 4/2 millioen Sikhs. Uit deze mengelmoes blijkt, dat con cessies aan de eene kant weer wrijving aan de andere kant tot gevolg kan heb ben. Engeland, dat in Britsch-Indië ge komen Is als handelaars en er gebleven als meesters, heeft thans te zorgen voor een krachtig bewind. Voor het Imponee- ren van de Indische bevolking Is dit het allereerst noodlge. Duitschland en Italië hebben dit Ingezien en trachten daarom ■de Engelsche invloed in Indië en ook In Egypte zooveel mogelijk afbreuk te doen Dé ontwikkeling van den toestand in Afrika Is dus voor ons In Europa van zeer groot belang. ►♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦te Me distributiebonnenj h hebben nu waarde? ii rika de volle aandacht Zal dit land aan dezen Europeeschen oorlog deelnemen? dat is de vraag, die de laatste dagen on ophoudelijk gesteld wordt. Welke motieven zijn hiervoor dan aan te wijzen? In de eerste plaats de militaire hulp, welke Amerika zijdelings aan Engeland biedt. De aankoop van oorlogsmateriaal, de verscheping daarvan, de opleiding van Amerikaansche vliegers in Canada, de gemeenschappelijke defensiemaatre- gelen met Canada en de voorbereiding voor het inrichten van militaire stellingen op Engelsche Oceaangebieden. Ben pas afgekomen bericht uit Enge land meldt, dat de Vereenigde Staten de eilanden Canton en Enderbury in den Stillen Oceaan voorloogig voor 55 jaar als vliegtuigsteunpunten van Engeland hebben gepacht. Een zeer belangrijke factor voor de nerveuze spanning, die men in Amerika kan peilen is ook de houding van de Amerikaansche regee- ring, betreffende het varen met Ameri kaansche schepen door de gevaarlijke zóne. Amerika verlangt een garantie dat de Amerikaansche schepen veilig door de gevaarlijke zone rond Engeland kun nen varen, maar leder begrijpt, dat een dergelijke garantie door geen enkele partij gegeven kan worden. Onder deze omstandigheden kan aan de Amerikaansche wet tot het uitvaar digen waarvan ongetwijfeld ménschlié- vende overwegingen gevoerd hebben, geen reeële beteekenis worden toege kend. Al die factoren vormen de grond voor de meest uiteenloopende geruchten. Speciaal betroffen die dan het Ameri kaansche troepentransportschip „Ameri can Legion”, dat met 900 passagiers aan boord op de terugweg is van Finland naar New York. Het doel van deze reis was om de nog in Finland en Scandi navië aanwezige Amerikanen naar hun vaderland terug te brengen. Het schip is daartoe uit de Noordelijke haven Pet- samo vertrokken. Volgens Amerikaan sche berichten is het schip thans 400 mijl ten westen van de Engelsche eilan den, zoodat alle gevaar geweken moet worden geacht Een heele reeks van wetten regelt en beschermt het openbare leven van de bevolking van ons land; hoewel iedere Nederlander geacht wordt de wet te kennen, is er natuurlijk geen sterveling tusschen Cadzand en de Eems, die alle Nederlandsche wetten kan voordragen, zooals een schooljongen zijn lesje op zegt Het is .voldoende voor den doorsnee- Nederlander, dat hij weet, dat hij niet mag stelen of inbreken, z’n medemensch mishandelen of op andere wijze te be- nadeelen. Al deze bepalingen vindt men in het Wetboek van Strafrecht. Voorts weten we b.v. dat we op den rijweg rechts moeten houden en rich ting moeten aangeven, als we althans van richting wenschen te veranderen; dat we een bel aan de fiets en ’n hoorn aan de auto moeten hebben, enz. enz. Dat is allemaal te vinden in de Motor en Rljwieiwet. En dan hebben we nog in iedere ge meente een plaatselijke politieverorde ning, waarin b.v. staat, dat men na acht uur des morgens op den openbaren weg geen matje mag kloppen (’t is natuurlijk niet gezegd, dat deze bepaling ook in Uw gemeente aldus geredigeerd is) en dat we in het voorjaar de rupsennesten moeten vernielen; dat we niet met z’n drieën naast elkaar mogen fietsen in de kom der gemeente en wat dies meer zij. Zoo zijn er nog tal van wetten’ die voor de meeste menschen van ondergeschikt belang zijn. Maar er is één wet, die van groot be lang is voor lederen Nederlander, voor al in deze dagen en dat is de Luchtbeschermingswet. Deze wet bevat een aantal gedrags regels ten aanzien van de luchtbescher ming tijdens oorlog en/of oorlogsge vaar. En in dit artikel vragen wij in het bijzonder de aandacht voor artikel 12 van deze wet, aangezien hierover nog al het een en ander te doen is in deze dagen. Artikel 12 van de Luchtbeschermings wet luidt namelijk aldus: Ieder is verplicht de door den Burgemeester schriftelijk gevor derde medewerking tot uitvoering van deze wet te verleenen indien bij openbare bekendmaking door den burgemeester algemeene of bijzondere gedragsregels zijn voorgeschreven, zich daarnaar te gedragen. Ter verduidelijking memoreeren wij nog de hoofdinhoud van het volgende artikel, 13, waarin overtreding van ar tikel 12 gestraft kan worden met twee jaaar gevangenisstraf of 1000 gulden boete, «terwijl deze straffen in tijden van oorlog of oorlogsgevaar waarin wij dus thans leven verdubbeld kunnen worden. Nu is artikel 12 voor velerlei uitleg ging vatbaar. De burgemeester kan al gemeen of bijzondere gedragsregels voorschrijven. B.v. gelasten, dat tijdens een brand, veroorzaakt door een bom aanval, alle bewoners der gemeente in huis blijven. Daarentegen kan een bur gemeester ook gelasten, dat, ingeval van brand, veroorzaakt door bominslag, iedere mannelijke ingezetene der (be trokken) gemeente boven 18 jaar met een emmer water naar ’t brandend per ceel zal moeten rennen. (Lach u er niet om, lezer, in een van onze plattelands gemeenten, waar men zomer en winter met watergebrek heeft te kampen, be staat deze verordening, gegeven door den burgemeesterI). Voorts kan een burgemeester vorderen, dat een be paald aantal personen periodiek surveil lance- en bewakingsdiensten verricht ten behoeve van de Luchtbescherming. Dit gebeurt namelijk ook in vele tien tallen gemeenten. En last not lest kan 'een burgemeester en insiders beves tigen dit de heele mannelijke burgerij tusschen 18 en 65 jaar verplichten van tijd tot tijd dergelijke diensten ten be hoeve van de luchtbescherming te ver richten. In enkele gemeenten geluk kig maar in (enkele bestaat thans Nu de beslissing op het eigenlijke oorlogsterrein in de strijd tusschen Duitschland en Engeland langer op zich laat wachten dan velen gehoopt en ver wacht hadden, krijgen de bijkomstige omstandigheden rondom die strijd steeds grooter beteekenis. We hebben reeds meermalen gewe zen op de moeilijkheden, welke zich in de Balkanlanden voordoen, en hoe men met alle middelen tracht door een poli tiek van toegeven de spanningen te ver minderen. Dat duurt natuurlijk juist zoo lang tot er niet meer aan de betreffende |fechen kan /worden (voldaan en jüan barst de bom evengoed. De bevolking ruil, zooals we die eerst tusschen Rus land en Duitschland en nu weer tusschen Roemenië en Hongarije zien voltrekken, is misschien een oplossing in den goeden zin, maar schept aan den anderen kant ook even zoovele moeilijkheden. Die be volkingsvraagstukken zijn nog steeds de oorzaak geweest van de eeuwigdurende spanningen in den Balkan en het ziet er ons inziens niet naar uit, dat men thans in de kwestie tusschen Roemenië en Hon garije de juiste oplossing weet te vin den. Het feit, dat Hongarije een stuk grondgebied van Roemenië begeert, is op zich zelf foutief. We kunnen ons in denken. dat Roemenië zoolang mogelijk tegensputtert in de hoop, dat er mis schien onverwacht een gelegenheid komt een afwijzend standpunt in te nemen. Die onverwachte omstandigheid is dan misschien reeds komende door een ze kere wrijving tusschen Griekenland en Albanië, of beter gezegd Italië. Immers in 1939 is Albanië onder souvereiniteit van Koning Victor Emmanuel gebracht, wat in goed Hollandsch beteekent, dat men dit land eenvoudig heeft gean nexeerd. In het grensgebied tusschen Albanië en Griekenland woont de bevolking door elkaar en nu wil het ongeluk, dat in een van die streken een Albanees door een Grieksch onderdaan is vermoord. Alba nië eischt voldoèning en dat met des te meer klem, nu het weet dat het gesteund wordt door Italië. Dat maakt de toestand voor Grieken land wel iets moeilijker en zoo kon het gebeuren, dat Vrijdagnacht de Grieksche Koning zijn ministers bijeen moest roe pen om te spreken over het feit, dat nieu we Italiaansche troepen aan de Grieksch- Albaneesche grens werden geconcen treerd. In verband met wat zich den laatsten tijd in de Middellandsche Zee heeft af gespeeld, heeft natuurlijk een eventueel deelnemen aan den oorlog door Grieken land een wel buitengewone beteekenis. In dit verband geeft het stagneeren in de onderhandellngen tusschen Roemenië en Hongarije te denken. Speelt de En gelsche diplomatie in deze zaak een rol van beteekenis? In de afgeloopen week liepen er ge ruchten, dat Italië aan Griekenland een soort ultimatum zou hebben gesteld, waarin geëischt werd, dat de Engelsche garantie zou worden opgezegd. Ook ver melden enkele berichten dat het eiland Kreta en Korfoe door de Engelschen was bezet. Uit Rome wordt evenwel ge meld, dat deze berichten louter fantasie zijn. Ook in een bericht uit Londen wordt gezegd, dat in Engeland niets bekend is van een ultimatum aan Griekenland. Nu hebben we wel eens eerder een pertinente tegenspraak gelezen, en toch bleek later die berichtgever juist inge licht. Het gaat tegenwoordig met de meeste berichten zoo, je moet niet lezen wat er Instaat, maar je moet lezen was er niet in staat. In de tweede plaats trekt thans Ame- deze bepaling, en naar aanleiding hier van schrijven wij deze regelen, want in de practijk is namelijk gebleken, dat deze laatste regeling zeer onbillijk is. Op het eerste oog lijkt dit zoo niet. Uitgaande van de veronderstelling, dat iedere burger in tijden van oorlog en oorlogsgevaar den duren plicht heeft, een steentje bij te dragen ter bescher ming van have en goed der bevolking, waarvan hij immers zelf een lid is, lijkt deze regeling inderdaad zeer billijk. Zon der aanzien des persoons komt dus iedere burger daarvoor in aanmerking: de kolenboer, zoowel als de notaris, de werkman zoowel als de fabrieksdirec teur, de postbode, zoowel als de redac teur van een krant (waar wij toch al niet goed voor zijn, Red.). En zoo kan het dan ook gebeuren, dat in verschil lende gemeenten van ons land avond aan avond en nacht op nacht menschen van allerlei slag, rang en stand broe derlijk samen de slapende bevolking bewaken. Het lijkt mooi, op het oog. Maar de keerzijde dezer medaille. In de meeste dezer gemeenten is het verboden een luchtbeschermingsdienst af te koopen. Ook een billijke regeling. Voorts kan er in bijzondere gevallen ontheffing van de verplichting tot het verrichten van luchtbeschermingsdien sten worden verleend, b.v. in geval van ziekte. Ruiling is echter practisch on mogelijk, want wanneer men daarmede eenmaal begint, dan loopt men gevaar, dat de geheele administratie een chaos dreigt te worden. Men is dus verplicht, of men wil of niet, of men kAn of niet. Want ook dit laatste kan gebeuren. Voorbeelden? Hier zijn ze: Een machinist van de Ned. Spoorwe gen had dienst gedaan van ’s morgens half zeven tot ’s avonds kwart voor elf, met een paar uur onderbreking voor het eten. Om twaalf uur ’s nachts moest hij tippelen voor de luchtbescherming, tot des morgens zes uur. Om half tien d.a.v. moest hij weer op de machine staan. Gevolg: de machinist kwam niet op bed en stond dien dag half slaperig op de locomotief. Commentaar overbodig. Een verzoek om ruiling werd afgewe zen. Tweede voorbeeld. Een bakker in een dorpje kreeg bericht, dat hij van ’s nachts half twee tot den volgenden morgen negen uui( luchtbeschermings dienst moest verrichten. Een knecht had hij niet en al zijn protesten hielpen niet. Hij las artikel dertien en voelde derhalve niet veel voor vier jaar ge vangenisstraf of tweeduizend gulden boet,e; dus hij deed zijn dienst tot ne gen uur en ging toen brood bakken. Toen zijn klanten om tien uur kwamen, had hij nog niet eens het deeg klaar. Resultaat: enkele klanten verloren. Derde voorbeeld: Een metselaars knecht zou Zaterdagsmiddags met va cantie gaan tot en met Woensdags; Donderdags moest hij weer op den steiger. Vrijdagsavonds kreeg hij een boodschap, dat hij Zondagsavonds van 6 tot 12 uur luchtbeschermingsdienst moest verrichten. Hij ging naar de in stantie en daar vertelde hij dat hij reeds Zaterdags met vacantie zou gaan. Niets aan te doen; U moet Zondagavond in het dorp zijn en loopen. Resultaat: va- cantievreugde verstoord; een mopperen de metselaar, die Zondagsavonds glad maling had aan de lichten, die er nog uit de niet-goed verduisterde huizen schenen. Wij zouden deze voorbeelden met tientallen andere, waaronder nog veel ernstiger gevallen kunnen aanvullen, doch het is genoeg. Wij wilden enkel hiermede maar aan duiden, dat deze regeling: iedere bur ger (is verplicht^. vjanneer ze ;con- sequent wordt dcfcrgevoerd, in hooge mate onbillijk is. Het is de vloek van de dagen vóór 10 Mei geweest, dat iedere gemeente in ons land maar op eigen houtje net zooveel verordenen kon, als de plaatselijke auto riteiten zelf wilden. En datzelfde gehas pel begint nu al weer opnieuw, nadat men over de eerste schrik heen is. En daarom is het feit, dat iedere gemeente maar op eigen initiatief en op eigen ge zag artikel 12 der Luchtbeschermings wet kan gaan interpreteeren, hoogst on- gewenscht. Er is hier behoefte; dringen de behoefte aan één landelijke regeling, niet alleen voor de steden, doch ook’ voor het platteland. En dan niet het sy steem: iedere burger is verplicht, want dat weten we wel. Maar in de praktijk valt het niet mee om daadwerkelijk lede ren burger te verplichten dit of dat te doen. Laat men een paar honderd flinke kerels, optrommelen, die zich vrijwil- O THEE en KOFFIE. Van 3 tot en o j 4 met 30 Augustus wordt op bon 53 44 een half ons thee of een half pond I 4 koffie beschikbaar gesteld. SUIKER. Van 26 Juli tot 31 Aug. I 4 geeft bon 66 van het Algemeen Dis- o tributiebonboekje recht op het koo- U 4 pen van 1 kg suiker. J 4 Van 15 tot en met 30 Aug. geeft 4 4 bon no. 74 recht op het koopen van J een extra rantsoen van 1>4 kg. suiker. o VLOEIBARE BRANDSTOFFEN. 3 44 Voor afleveren of koopen van vloei- o 4 bare brandstoffen (benzine, petro- 4 leum, spiritus enz.) zijn speciale dis- 4 tributiebons noodig. Van 12 Aug. tot en met 8 September kan men op het 14 zegel „Periode V” 2 liter petroleum j 4 koopen. 4 BROOD. Van 26 Aug. tot en met I 4 1 Sept, wordt op de met 3 genum- 4 merde dubbele bonnen van het nieuwe Broodbonboekje tezamen 2>/2 kg rog- J 4 gebrood of 2 kg ander brood per per- J4 soon verkrijgbaar gesteld. De bonnen 4 4 die op 1 September nog niet gebruikt J 4 4 J zijn blijven voorts tot en met 5 4 September a.s. geldig. 4 4 o Tot en met 31 Aug. wordt op bon I j 4 no. 1 van de voederkaart voor honden 4 en op bon no. 1 van de voederkaart 44 4 voor katten resp. honden- en katten- brood beschikbaar gesteld. 44 VLEESCH en VLEESCHPRODUC- o 4 TEN IN BLIK. Verkoop van in blik 4 geconserveerd vleesch of in blik ge- I 4 conserveerde vleeschproducten is ver- 4 4 boden. 4 44 BOTER, MARGARINE en VET. o 4 Van 24 Augustus tot en met 18 Oc- 44 tober geven de bons 05 tot en met 12 o J van de boterkaart elk recht op het 44 koopen van een >/2 pond boter, bons 4 4 05, 06 en 07 van de vetkaart elk recht J 4 op het koopen vas >/2 pond margarine 4 of boter, bon 08 van de vetkaart recht op het koopen van een l/2 pond ge- Jsmolten spijsvet of boter, bons 09, 10, 44 o 11 en 12 van de vetkaart elk recht op J 4 het koopen van een >/2 pond boter met 4 J 10 cent reductie per >/2 pond. J Verder mag geen room, op welke J wijze ook vervaardigd, en voor wel- j J ke doeleinden ook bestemd, worden 4 k betrokken, tenzij op dokters advies. J J GRUTTERSWAREN. Gedurende ’t 4 4I| tijdvak van 10 Augustus tot en met 6 September 1940 geeft de met 40 ge- o 4 nummerde bon van het algemeen dis- j k tributiebonboekje recht op het koopen van 2j^ ons tarwebloem, of tarwe- 4> J meel of boekweitmeel of roggebloem j h of roggemeel of zelfrijzend bakmeel. Bon 14 geeft van 12 Augustus tot 44 5 en met 6 September recht op het koo- l pen van 250 gram rijst of rijstemeel J of rijstebloem. 4 Bon 27 geeft van 12 Augustus, tot I 4 en met 6 September recht op het koo- J J pen van 250 gram havermout, haver- j vlokken, gort of grutten. J 44 Bon 105 geeft van 22 Juli tot en met 11 September recht op het koo- o pen van 100 gram maizena, griesmeel o j4 of puddingpoeder. (Puddingpoeders, 44 die niet vervaardigd zijn van of niet I 4hoofdzakelijk bestaan flit producten, Jbereid uit granen, rijst of tapioca, zijn 4 4 k vrij van de distributieregeling)J Bon 110 geeft van 22 Juli tot en met 4 11 September recht op het koopen van j 100 gram macaroni, vermicelli of spaghetti, IJ KOLEN enz. Tot 30 September kan U men bij handelaren koopen 20 pet. van 4 4 het verbruik van April 1939 tot en met 4 4 Maart 1940. j4 j J SCHOENEN. Schoenen mogen al- 4 4 4leen ge- en verkocht worden op ver- J 4 toon van een speciale distributiebon, Jwelke, zoo noodig, door het plaatse- 4 4 4 lijk distributiekantoor wordt verstrekt. 4 4Leerloos en z.g. zomerschoeisel vallen JI buiten de distributie-regeling. j4 44 ZOETWATERVISCH. Het afleve- 44 j ren van zoetwatervisch is verboden, j tenzij ontheffing is verleend door het 4 J J Rijksbureau voor de voedselvoorzie- 4 4 4ning in oorlogstijd. Deze ontheffing wordt geacht verleend te zijn, indien o j4 de minimumprijzen, welke aan de vis- 4 4 4 schers moeten worden betaald zijn 4 in acht genomen. 4 4 LEVERTRAAN. Levertraan mag 4 4 4 alleen worden afgeleverd op recept 4 van een arts of tegen overgave van ’n 4 4 4 k door een in Nederland gevestigden 4 4 4 arts afgegeven bon. «i -(0)- DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1940 | | pagina 1