Buit enlandsche Revue.
1 Welke dlsiriheliebonnen
hebben nu waarde?
De Bolswardsche Courant
en Westergoo
De werkloosheid en de
opbouwdienst.
Stadsnieuws.
36212 Jaargang
Woensdag 18 September 1940
No 73
Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
Uitgever A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD A Telefoon No. 451
EEN BUK IN DE TOEKOMST.
Dinsdagsnummer
Vrijdagsnummer
4 October recht op het koo- S
vlokken, gort of grutten. o
'ovember recht op het koo-
van 100 gram maizena, griesmeel Z
puddingpoeder. (Puddingpoeders,
niet vervaardiofd riin van nf
Verschijnt DINSDAGS- en
VRIJDAGSAVONDS
Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50
Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct.
Voor het Buitenland f 7.- per jaar.
Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal.
f
1
Advertentiën per regel:
10 cent
12 cent
Tusschen de tekst dubb. prijs
Giro no. 87926
dwongen hun arbeid neer te leggen en
den wapenrok aan te trekken. De over
heid had thans tegenover hen de plicht,
om hen aan een bestaan te helpen.
De Opbouwdienst werd ingesteld. En
volgens officieuse cijfers zijn thans on
geveer 70 A 80.000 manschappen, onder
officieren en officieren bij den Opbouw
dienst ingelijfd. Hun taak is bekend: pro
ductief werk verrichten. Hun arbeids
duur is nog niet lang, namelijk vier uur
per dag, terwijl de. overige uren besteed
worden aan gymnastiek, athletiek, als
mede aan ontwikkeling.
Zoo staan de zaken op het oogenblik.
Wat het werkloosheidsvraagstuk be
treft: verscheidene duizenden arbeiders
hebben werk gevonden in Duitschland
en nog wekelijks gaan er menschen
heen. Wat de gedemobiliseerde militai
ren betreft: deze zijn ingelijfd in den
Opbouwdienst, waarin zij voorloopig
„onder dak” zijn en hun krachten kun
nen wijden aan productief, nuttig werk.
Doch nu gaan we een blik in de toe
komst slaan. Wij hebben opzettelijk het
werkloosheidsvraagstuk en den Op
bouwdienst in dit eene artikel bespro
ken. En wel, omdat dit een beteekenls
heeft. De voorteekenen bewijzen zulks
reeds. Verscheidene werklooze Neder-
landsche burgers hebben tot den Com
mandant van den Opbouwdienst een ver
zoek gericht om in dezen dienst te wor
den opgenomen. De menschen, die dit
verzoek deden, zijn gewezen militairen,
doch, zooals gezegd: werkloozen. In-
tusschen is bekend geworden, dat deze
verzoeken in overweging zijn genomen
en dat binnen afzienbaren tijd bekend
gemaakt zal worden, op welke wijze
werklooze Nederlanders eventueel in
dezen dienst kunnen worden Ingescha
keld.
Een tweede punt van belang is, dat
de dienstplichtigen van de lichtingen, die
in het komende jaar hadden moeten lo
ten, zeer waarschijnlijk eveneens in den
Opbouwdienst zullen worden ingelijfd.
En niet alleen de z.g. lotelingen (er be
staat thans in ons land immers alge-
heele dienstplicht) doch iedereen, zoo-
dra hij den dienstplichtigen leeftijd (19
jaar) heeft bereikt.
Hieruit bilijkt dus, dat de Opbouw
dienst in de naaste toekomst niet alleen
meer een instituut zal zijn om gedemo
biliseerde militairen aan werk te helpen
(de mogelijkheid is trouwens niet uit
gesloten, dat verscheidene van hen na
verloop van korter of langer tijd werk
in ’t vrije, maatschappelijke leven zul
len kunnen vinden, zoodat zij den Op
bouwdienst verlaten), doch tweedens
lederen werklooze, die den wensch
daartoe te kennen geeft, in te lijven en
tenslotte: ook de dienstplichtigen, dus
de jongere generatie zal opnemen.
Door dit systeem verkrijgt men, dat
het aantal werkloozen op den duur ge
leidelijk aan zal verminderen en op een
zekeren tijd geheel zal zijn verdwenen.
Voorts, dat de jongens van 19 jaar, die
anders in militairen dienst zouden gaan,
thans voor korter of langer tijd In den
Opbouwdienst zullen komen. De Op
bouwdienst zal dan in feite ’n Arbeids
dienst worden, zooals die reeds In
Duitschland bestaat.
Het nut van deze omschakeling ligt
uiteraard reeds voor de hand. Het leger
werkloozen, dat ons land thans nog
bezit, zal op den duur tot nul geredu
ceerd zijn. Dit zal te spoediger kunnen
geschieden, wanneer de steunverleening
en ook de werkverschaffing (deze ar
beid kan immers door .den Opbouwdienst
worden overgenomen) zal worden op
geheven. De werklooze arbeiders zul
len dan wellicht kunnen kiezen: óf wer
ken in het vrije bedrijf in Duitschland, óf
in den Opbouwdienst. Ten tweede zul
len alle 19-jarige mannelijke Nederlan
ders voor één of twee jaren eveneens
moeten werken in dezen dienst. Het nut
hiervan is, dat Nederland in de toekomst
een krachtiger en flinker generatie zal
voortbrengen, dan wij op het oogenblik
hebben. Eén of twee jaar verplichte Ar
beidsdienst in ons land, onder Neder-
landsche leiding, zal menigeen zeer goed
doen en van menigen paskwil een flin-
ken kerel kunnen maken.
Indien wij ons niet vergissen, Is dit de
toekomstige taak van den Opbouw
dienst. Een jiuttige taak, een nationale
taak, die sympathiek is en die onge
twijfeld heel wat minder geld zal kosten
dan de steunverlening en de werkver
schaffing, welke wij jaren in den hul
digen vorm hebben gekend. Een derge
lijke Arbeidsdienst Is o.l. ook een Ne-
derlandsch belang. Omdat slechts arbeid
voor het geheele volk weer nationale
welvaart met zich meebrengt. En daar
om juist al, juichen wij een dusdanig
streven van harte toe. Hk.
In ons land is men momenteel druk
bezig aan de oplossing van een pro
bleem, dat reeds gedurende enkele ja
ren de bevoegde autoriteiten veel hoofd
brekens heeft gekost De werkloosheid
is als zoodanig een wereldprobleem, dat
wil (zeggen: vrijwel ieder land in de
wereld heeft er in deze dagen mede te
kampen. Het is een verschijnsel, dat,
hoewel niet nieuw (reeds in de tachti
ger jaren is er sprake van een „beklem
mende stijging van overcomplete ar
beidskrachten”) eerst kort na den we
reldoorlog een dusdanigen omvang heeft
aangenomen, dat de grooten der aarde
er hun aandacht aan begonnen te wij
den.
In onderscheidene landen ter wereld
heeft men het werkloosheidsvraagstuk
bestudeerd en hoewel sommigen tot de
Ietwat valsche conclusie kwamen, dat
dit probleem op den duur vanzelf wel
weer zou verdwijnen, waren er andere,
wat verstandiger economen, die een mid
del trachtten te vinden om dit vraagstuk
op te lossen.
In ons land kwam men enkele jaren
geleden met het veelbesproken „Plan
van den Arbeid” alsmede met het meer
positieve Plan-Westhof. Het is in ons
land evenwel bij plannen gebleven: be
halve een ietwat stumperige werkver
schaffing en het verfoeilijke systeem
van de steunverleening, waarmede he
laas verscheidene duizenden arbeids-
schuwen werden gekweekt, heeft men
van regeeringszijde vrijwel geen posi
tief resultaat bereikt, dat eenige verlich
ting kon brengen in de lasten, die het
Nederlandsche volk zich moest getroos
ten voor de ondersteuning van het leger
werkloozen, dat ons land herbergde. En
in het begin van de maand Mei waren
er in ons land zoo om en nabij de 600000
menschen, die geheel of gedeeltelijk op
de steun waren aangewezen, omdat zij
vrijwel of in het geheel geen bron van
Inkomsten hadden.
Een eigenaardig verschijnsel geduren
de de laatste jaren was, dat onze Oos
telijke nabuur geen werkloosheid kende.
In Duitschland loste men het werkloos
heidsprobleem op een zeer eenvoudige,
doch niettemin afdoende wijze op. Na
dat Hitler in het begin van 1933 aan het
bewind kwam, werd het ondersteunings.
systeem afgeschaft en de Vrijwillige Ar
beidsdienst ingesteld, welke later werd
omgevormd irt den 'gewonen, (arbeids
dienst. Iedereen, die geen arbeid had,
werd in dezen dienst geplaatst en aan
productief werk gezet. Het resultaat was
dat Duitschland al spoedig geen werk
loosheid meer kende, ja dat men na ver
loop van een jaar zelfs gebrek aan
werkkrachten kreeg.
Na veel tegenwerking was de Neder
landsche regeering Indertijd bereid om
te bewerkstelligen, dat Nederlandsche
werkloozen naar Duitschland zouden
gaan. En zelfs, toen reeds enkele dui
zenden flinke Nederlanders de grenzen
waren overgestoken, bleef de tegenwer
king, o.m. door de gemeentebesturen,
die vaak niet bepaald Duitschland vrien
delijk gezind waren. Overigens beteeke-
nen die drie of vierduizend mannen, die
in Duitschland werk vonden, weinig ten
aanzien, van de vele duizenden, die er in
Nederland de voorkeur aan gaven om
te blijven stempelen.
Toen kwam de oorlog, de vlucht van
onze regeering en de bezetting door
Duitschland. Een der eerste maatregelen
die de Rijkscommissaris Seyss Inquart,
In ons land uitvaardigde, was die ter be
strijding van de werkloosheid. Men weet
het resultaat Enkele dagen geleden
heeft het waarnemend hoofd van het De
partement van Sociale Zaken, Ir. Ver-
wey, voor de pers een uiteenzetting ge
geven ten aanzien van de tewerkstelling
van Nederlandsche arbeiders in Duitsch
land. Reeds circa 31000 menschen had
den aldaar werk gevonden en nog steeds
stijgt het aantal. Het aantal, dat nog
geregeld de Oostgrens wekelijks over
schrijdt, varieert van 2000 tot 2500 men
schen. Dat neemt natuurlijk niet weg,
dat er nog een 4 A 500.000 werkloozen
In ons land zijn. Hierover straks nog het
een en ander.
Na den oorlog ontstond er In ons land
een nieuw probleem: wat moeten wij
doen met onze gedemobiliseerde mili
tairen, die geen werkkring kunnen vin
den? Het lag natuurlijk voor de hand,
dat in de eerste plaats voor hen een
oplossing moest worden gevonden. Zij
waren op 29 Augustus 1939 noodge-
De verscherping van de luchtoorlog
tusschen Engeland en Duitschland heeft
bij velen de vraag opgeworpen: Is dit
nu het begin van den grooten slag? Al
lerlei geruchten doen daarbij de ronde,
maar we kunnen er vast van overtuigd
zijn, dat de Duitsche legerleiding de
juiste datum en de manier waarop het
groote offensief tegen Engeland zal wor
den ingezet, niet vooraf wereldkundig
maakt. Wij komen, heeft de Duitsche
rijkskanselier in zijn laatste rede gezegd.
Wij verwachten U, zegt Churchill, de
Engelsche oorlogsminister. Onderwijl
ronken de vliegtuigen boven Londen,
boven Berlijn en boven andere Engel
sche en Duitsche steden, dood en ver
nieling brengende aan de burgerbevol
king, die in deze luchtoorlog wel in erge
mate het kind van de rekening wordt.
Waarschijnlijk behoort dit ook tot de
nieuwe vorm van oorlogvoering en dan
gebeurt dit niet om nu maar zooveel als
eenigszins mogelijk is, te vernielen of
weerlooze burgers te dooden, maar om
de publieke meening in het land te be
ïnvloeden. De volksinvloed wordt dus
wel degelijk als een belangrijke factor in
het wereldgebeuren beschouwd. Dat
moge eenigszins vreemd klinken, gezien
van het standpunt van een totalitairen
staat, maar het feit valt niet te ontken
nen. Die volksbeïnvloeding is b.v. ook
merkbaar in verband met de zich in het
afgeloopen jaar geheel gewijzigde toe
stand in Europa.
We nemen daartoe als voorbeeld ons
eigen land in de periode voor de 10e
Mei. Als neutraal land in de toen heer-
schende oorlog tusschen Engeland en
Duitschland, hebben velen en niet in de
laatste plaats de leiders van ons volk,
zich georiënteerd op de Engelsche po
litiek en de invloed van deze leiders
heeft bij de vele volgelingen weerklank
gevonden. Toen kwam de Duitsche be
zetting, de vlucht van de vele z.g.n. lei
ders van het volk, waardoor een pe
riode van onzekerheid onstond, die voor
velen tot een passieve houding uitgroei
de. In veel gevallen is er zelfs een abso
lute tegenstand merkbaar om de nieuwe
orde te aanvaarden. Dit is verklaarbaar
en stemt geheel overeen met de Neder
landsche volksaard, maar of deze hou
ding op den duur bevorderlijk is voor
een -goede verstandhouding en de zeer
noodzakelijke samenwerking met de be
zettende macht, mag zeker ernstig wor
den betwijfeld. Men kan over het tempo
verschil hebben, maar niet over de taak
die voor ons land in het nieuwe Europa
hoe ook de uitslag van de oorlog zal
zijn is weggelegd. Deze taak is door
verschillende andere kleinere staten van
Europa reeds aanvaard.
We wijzen in de eerste plaats op Roe
menië. Door de Engelsche invloed in de
industrie en het regeeringsapparaat, en
de garantie van Engeland in een moge
lijk Eüropeesch conflict, heeft Roemenië
zich geruimen tijd in zijn na de wereld
oorlog verkregen vorm weten te hand
haven. Toen echtter de Engelsche In--
vloed door de tegenslagen in Frankrijk
verminderde en het vasteland van Euro
pa meer en meer kwam te staan onder
de invloedssfeer van de spilmogend-
heden, Duitschland en Italië, kwamen
ook de onder druk toegestane voorrech
ten van Roemenië op eenigszins losse
schroeven te staan.
We hebben dat in een vorig overzicht
duidelijk uiteen gezet Romenië heeft
definitief gekozen en het komt er nu op
aan ook zonder eenig compromis met
het verleden af te rekenen. Dat is niet
gemakkelijk, maar zal allereerst noodig
zijn om de mogelijkheden tot heropbouw
te benutten. Door de garantie van de
spilmogendheden is thans Roemenië be
vrijd van de twijfelachtige experimenten
van de buitenlandsche politiek en kan
zich een eervolle plaats In het nieuw
geordende Europa veroveren. We vragen
ons meet dan eens af, hoe lang kan b.v.
Zwitserland zijn neutraliteit handhaven?
Doo,!! de Engelsche blokkade is de
economische positie van dit kleine Al
penland zeer moeilijk geworden. Het land
is geheel aan zich zelf overgelaten. Dit
is zoowel wat grondstoffen betreft als
voor een groot deel van zijn voedsel
voorziening afhankelijk ivan den aan
voer overzee. Italië heeft het hierbij alle
mogelijke hulp aangeboden door haven
ruimte te Genua ter beschikking te stel
len waar de Zwltsersche regeering nu
ook over een bescheiden handelsvloot
beschikt. Volgens de bondspresident ligt
de werkloosheid op de loer, schijnt de
brandstoffenvoorziening slechts 25 pet.
van de normale hoeveelheid te zullen
bedragen en is de benzinepositie zeer
DE ZORG VOOR DE RIJWTEL-
VERLICHTING.
De zorg voor een goede, naar de
eischen van de wet aangebrachte rlj-
wielyprlichtlng is een dagelijksche zorg
van vele menschen, die tijdens de ver
duistering gebruik moeten maken van
hun rijwielen. Deze zorg is alleszins
verklaarbaar, zoowel bij ben, die van
T THEE EN KOFFIE. Van 31 Aug. 33
tot en met 27 Sept, wordt op bon 73
j een half ons thee of een half pond 4
3 3 koffie beschikbaar gesteld. 3 3
3 3 SUIKER. Van 1 tot en met 27 Sept, 3 3
geeft bon 72 van het Algemeen Dis-
3 tributiebonboekje recht op het koo- j j
4pen van 1 kg suiker.
o VLOEIBARE BRANDSTOFFEN, ,3
4 Voor afleveren of koopen van vloei- 4
3 3 bare brandstoffen (benzine, petro- 3 3
leum, spiritus enz.) zijn speciale dis-
3 tributiebons noodig. Van 9 Sept, tot 4
J en met 3 Nov. kan men op het zegel JI
„Periode VI” 2 liter petroleum koopen.
BROOD. Van 16 Sept tot en met
3 3 22 Sept worden op de met 6 genum- 3 3
3 merde dubbele bonnen van het nieuwe 13
Broodbonboekje tezamen 2/2 kg rog-
3 3 gebrood of 2 kg ander brood per per- 3 3
I soon verkrijgbaar gesteld. De bonnen 4
4 die op 22 September nog niet gebruikt
4 zijn blijven voorts tot en met 24 Sep- 4
3 3 tember a.8. geldig 3 3
3 3 VLEESCH en VLEESCHPRODUC- 33
4 TEN. Alleen deze week op bon no. 79,
3 3 84, 89 en 94 van het algemeen distri- 3
3 3 butieboekje 1 ons vleesch en op bon 3 3
4 no. 99 1 ons vleeschwaren.
4 BOTER, MARGARINE en VET.
3 3 Van 24 Augustus tot en met 18 Oc- 3 3
4 tober geven de bons 05 tot en met 12
4 van de boterkaart elk recht op het 4
3 3 koopen van een y2 pond boter, bons 3 3
a. 05, 06 en 07 van de vetkaart elk recht
4 op het koopen /an y2 pnd margarine 4
3 3 of boter, bon 08 van de vetkaart recht 3 3
op het koopen van een y2 pond ge-
4 smolten spijsvet of boter, bons 09, 10, 3 3
3 3 11 en 12 van de vetkaart elk recht op 3
het koopen van een l/2 pond boter met
10 cent reductie per y2 pond. 3 3
3 3 Verder mag geen room, op welke
4 wijze ook vervaardigd, en voor wel-
3 3 ke doeleinden ook bestemd, worden 3 3
3betrokken, tenzij op dokters advies. 4
3 3 GRUTTERSWAREN. Gedurende ’t 3 3
4 tijdvak van 7 September tot en met 4
3 3 4 October 1940 geeft de met 71 ge-
4 nummerde bon van het algemeen dis- I
4 tributiebonboekje recht op het koopen
3 3 van 2y2 ons tarwebloem, of tarwe-
meel of boekweitmeel of roggebloem
4 of roggemeel of zelfrijzend bakmeel
33 Bon 41 geeft van 7 September tot
en met 4 October recht op het koopen
3 3 van 250 gram rijst of rijstemeel of
33 rijstebloem.
4 Bon 54 geeft van 7 September tot
3 3 en met 4 October recht op het koo-
4 pen van 250 gram havermout, haver-
4 vlokken, gort of grutten.
3 3 Bon 28 geeft van 8 September tot
a met 1 Nc A .r
o pen van 100 gram maizena, griesmeel
3 3 of puddingpoeder. (Puddingpoeders, 4
4 3 die niet vervaardigd zijn van of niet 31
4 hoofdzakelijk bestaan uit producten, 4
3 3 bereid uit granen, rijst of tapioca, zijn 33
3 3 vrij van de distributieregeling)31
4 Bon 15 geeft van 9 Sept tot en met 4
3 3 1 November recht op het koopen van 3 3
4 100 gram macaroni, vermicelli of 3
4 spaghetti. 4
3 3 ZEEP: Bon 115 geeft tot en met 24 3
4 Sept, recht op 150 gram toiletzeep 1
4 (nieuwe samenstelling) of 120 gram 1
3 3 huishoudzeep, of 200 gram zachte zeep 3
of 250 gram zeeppoeder of 125 gram 1
zeepvlokken of 250 gram zelfwerkende 11
3waschmiddelen of 200 gram vloeibare l
3 3 Van 31 Aug. tot en met 31 Dec. JI
4 geeft bon 116 van de bij de textielkaart i
4 gegeven extra-bonnen recht op 50 f j
31 gram scheerzeep of één tube scheer- j
4 crème of een pot scheerzeep.
3 KOLEN enz. Tot 30 September kan 4
4 3 men bij handelaren koopen 20 pct. van
3 3 het verbruik van April 1939 tot en met x
problematisch. Het is wei een eigenaar-1
dige positie waarin Zwitserland verkeert
In het Noorden, Oosten en Westen thans
omringd door het groot-Duitschland en
in het Zuiden door de andere spilmo-
gendheid, Italië, is van een neutraliteit,
hoe graag men die ook zou willen toe
passen, niet veel meer overgebleven.
Het oude democratische stelsel is ver
vangen door het leidersbeginsel en
daarom gaat Zwitserland zich oriëntee-
ren in de richting van zijn naaste bu
ren.
De Zwitsersche Bondsrepubliek is een
merkwaardig samenstel van Duitsch-,
Fransch- en Italiaansch sprekende kan
tons, waarbij als vierde variëteit nog is
te noemen het RhAto-Romaansche kan
ton Graubünden, dat zijn taal, het oude,
rechtstreeks van het Latijn afstammende
R3hto-Rommansche of „Ladinisch”, be
gin 1938 als vierde officieele taal zag
erkend. Het land is een voorbeeld van
vreedzame samenleving n,aar aard en
afstamming zeer verschilelnde volksdee-
len, die echter door historische, tradi-
tioneele, cultureele en economische ban
den Iste4k tezamen wonden gqhouden
Zijn geografische /positie plfeatst ,het
voorts in letterlijken en figuurlijken
zin boven de steeds roerige landen
van Europa rondom.
Niet alleen dat in Eüropa verschillen
de tot nu toe neutrale landen hun cijns
aan dezen oorlog moeten betalen, ook in
de overzeesche gebieden is de Europee-
sche tweespalt een bron van voortdu
rende zorg. Neem b.v. Brazilië, het land
van de koffie. De regeering is daar
voornemens 16 millioen balen koffie op
te koopen om deze voor een groot deel
te verbranden en het resteerende te be
stemmen voor het nieuwe plastische ma
teriaal Cafeliet genaamd. Bij een zeer
optimistische raming van het Enropee-
sche verbruik dat echter voorloopig
bijna geheel wordt uitgeschakeld
zullen ten hoogste 24 25 millioen ba
len koffie worden verbruikt. Het totaal
van de nieuwe oogst 194Q—’41 en de
oude voorraden bedragen in totaal 55
mil. balen. Teneinde nu een deel van
deze koffie nog productief te maken,
heeft men te Lao Paulo een fabriek ge
bouwd, waar kunststoffen uit de koffie
zullen worden bereid. De verwerkings
capaciteit van deze fabriek kan op 4
mil. balen worden berekend.
De presjflentsverkiezing in Amqrtka
is nog niet uitgegroeid tot een reclame
campagne dn (^noiot Amerikaanschen
stijl, maar houdt toch de gemoederen in
Amerika en ook in andere landen be
zig. Reeds meermalen is er op gezin
speeld dat de uitslag van deze presi
dentsverkiezing een zekere wending in
de houding van Amerika ten opzichte
van de Europeesche oorlog zou kunnen
beteekenen. Roosevelt wordt algemeen
beschouwd als de man die wanneer En
geland al te zeer in het nauw zou wor
den gebracht misschien dadawerkelijk
aan deze oorlog zou willen deelnemen.
Daartegen verklaart de republikeln-
sche candidaat Wilkie, dat hij als presl.
dent nooit ook maar één Amerikaansche
jongen naar eenige Europeesche oorlog
zou sturen. Volgens Wilkie heeft pre
sident Roosevelt de staatsschuld in Ame
rika in deze zeven jaar met 23 rfiilliard
dollar vermeerderd en zijn er ondanks de
geweldige bedragen, voor werkverrui
ming uitgegeven, nog steeds ruim 9.5
millioen werkloozen.
Gedurende de laatste maanden staat
Canada met zijn eigenaardige ligging
als Britsch dominion in Amerika in het
teeken der belangstelling. Canada vormt
een integreerend deel van het Britsche
rijk, maar de bevolking Is voor een deel
op Amerika aangewezen. Ook de geo
grafische positie van Canada is merk
waardig. Het vormt als het ware de
geografische overkapping van de Ver.
Staten. Geen wonder, dat de steunpun-
tenruil, welke thans tusschen Amerika
en Engeland plaats vindt we denken
speciaal aan New-Founland de be
langstelling wekt.
2e PREDIKANTSPLAATS
NED. HERV. KERK.
Na een zeer lange pauze is thans in
de vacature Ds. C. A. Paap beroepen
D’|- W C. Heijboer te Ouwerkerk (Dui-
goeden wile zijn en de voorschrifjten
nauwgezet wenschen na te leven, als bij
hen, die uitsluitend aan de verordenin
gen wenschen te voldoen omdat zij an
ders het risico loopen een zware straf
te krijgen. Een goede adviseur in deze
aangelegenheid is de rijwielhandelaar-
hersteller, die zich omtrent de verlich-
tingsvoorschriften voor zijn rijwiel nauw
keurig van alles op de hoogte houdt en
die zich zal beijveren de rijwielverlich-
ting van zijn cliëntèle zoo goed moge
lijk te doen zijn. Dezer dagen is zooals
men reeds weet, wederom vanwege den
Rijksinspecteur voor de bescherming
van de bevolking tegen luchtaanvallen
een nieuwe publicatie gedaan omtrent
In den handel gebrachte en door de
rijksinspectie goedgekeurde afscherm-
kappen, enz. Vele rijwielhandelaren in
onze stad hebben zich bereids een aan
tal van deze afls;chermkappen la^nge-
schaft en tientallen van deze kappen
zijn reeds op de rijwiellampen gemon
teerd. Laat de verlichting van uw rij
wiel dus iets te wenschen over, men
vrage dan het advies van den rijwiel
handelaar, die over goed afschermings-
materiaal beschikt en die in staat is te
adviseeren wat men moet doen, om aan
de eischen van de wet te beantwoorden.
Rr»r» oq rv/Ki-Pi- o en
4 zeep.
4 Maart 1940. Z
DE JONG s NIEUWSBLAD
waarin opgenomen