Buit enlandsciie Revue. HET UIEGEHUEHKEERS REGLEMENT. N V=VICT0RIA De Bolswardsche Courant en Westergoo A an onze Adverteerders! Stadsnieuws. II eid :s. Uitgever Fa. A. J. OSINÖA, Marktstraat, BOLSWARD ts. im im im t Op No. im im im Duitschland wlnt voor Europa op alle fronten 941 941 941 941 942 941 941 942 942 942 941 941 941 •on sen, tem, DP B DECEMBER AS. ZAL HET IN WERKING TREDEN. Reeds gedurende meerdere weken is de AdvertentiCn per regel: Dinsdagsnummer 10 cent Vrijdagsnummer 12 cent Tusschen de tekst dubb. prijs. Giro no. 87926. Ill jeea dat O” re am 150 art ntl- H. of em, >as- vef- aar Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS. Leesgeld fr. p. p. per halt jaar f 1.57 Buiten de provincie f 2.10; inn. 15 c. Voor het Buitenland f 7.35 per jaar. Leesg. p. looper 42 ct. p. kwartaal. ing i d. del an ting c4 im im H. w, 50- w, :ap >oL :m, F. 10 em en- ipl, d. 1 d. xir- - of em, 1. ddr EEN ONGELUK EN EEN KRANIGE REDDING. Zondagmiddag ongeveer 5 uur liepen 2 Bolswarder jongelui op den Lemmer weg bij de Waterpoort te Sneek. Plotse ling hoorde men geschreeuw en 't bleek dat een jongen en een, meisje in het daar ter plaatse diepe vaarwater lagen. Een der jongelui Herman Postma be dacht zich geen oogenblik en sprong te water en wist de jongen, die reeds in zinkenden toestand was, te redden. Bij den heer Jellema, fouragehandel. werd Postma van droge kleeren voor zien, maar een der schoenen was op den bodem van de vaart gebleven. In dezen distributietijd is dat natuur lijk een strop. Eén woord van hulde mag dezen kranlgen redder niet worden ont houden. en stelde uitspraak zou voor het land verzuimde uitspraak beteekenen. Wat de strijd tegen de bolsjewieken betreft, Is er de laatste dagen iets meer teekening gekomen. Vooral de inneming spanning in het Oosten met name Japan-Amerika, een der hoofd punten voor ons buitenlandsch overzicht, maar we gelooven nu toch dat die span ning tot het hoogtepunt is gestegen. De vorming van een nieuw ministerie in Ja pan onder leiding van generaal Tojo kan men als voorspel voor de belangrijke beslissing oorlog of vrede beschouwen. Men zou geneigd zijn de vraag te stel len: is er dan zonder strijd geen overleg of overeenstemming mogelijk? en dan moet noodgedwongen het antwoord lul den: Neen. Dit positieve antwoord eischt een na dere verklaring, en we willen trachten zonder al te diep op deze belangrijke kwestie in te gaan, een beknopte moti- veering te geven. s Sedert in Japan de leuze opbouw eener Aziatische volkengemeenschap, door de gedeeltelijke verovering van China een groote kans kreeg, ook werkelijkheid te worden, is het streven van Japan daarbij niet alleen geweest het geheele Chinee- sche rijk schatplichtig en onder Japan- sche invloedssfeer te brengen, maar be hoorden ook andere Z.-Oost-Aziatische en Pacifistische gebieden tot deze Ja- pansche levensruimte. Nemen we eens een oogenblik aan, dat het inderdaad Japan zou gelukken deze belangenge meenschap met de tropische gewesten welke een onuitputtelijke rijkdom bezit- Daarom: Gaarne steeds Maandags en Donderdags Uw ad- vertentie-opdrachtea in ons bezit. Overlijdensberichten en dergelijke kunnen worden aangenomen tot u i t e r 1 ij k Dindags- en Vrijdagsmorgens 10 uur. Voor plaatsing van advertenties, die ons later bereiken, kan niet worden ingestaan. Voor Uw mede werking wordt U bij voor baat dank gezegd door DE ADMINISTRATIE U kunt U zelf zonder extra moeite een genoegen doen. Maar ook ons, ons personeel en vooralonze lezers (waartoe ook U behoort). We vragen slechts Uw mede werking in de vorm van vroege inlevering der advertenties Wegens de verduisterings- voorschriften zijn wij ge noodzaakt vroeger met het afdrukken van ons blad te beginnen, teneinde te be reiken, dat zooveel mogelijk de abonné’s vóór donker de krant ontvangen. Aan de bezorging na het invallen der duisternis zijn bezwa ren èn gevaren verbonden. nen wij reeds dergelijke borden zooals: Achtung, Baustelle (Opgebroken rijweg) en Strasse gesperrt (Doorgaand rijver- keer gestremd). Over de andere verkeersborden is, zooals wij reeds terloops opmerkten, nog niets positiefs bekend. Wat de verschillende voorschriften betreft voor de weggebruikers, ook hier in komen verschillende veranderingen t.a.v. de bestaande. Zoo wordt de maxi mum snelheid in de steden en de be bouwde kom van de plaatsen overal in het land 40 km; op de buitenwegen is als maximum snelheid vastgesteld voor personenauto’s die niet meer dan 8 per sonen vervoeren en voor twee- en drie- wielige motorrijtuigen 80 km en voor vrachtauto’s en autobussen 60 km per uur, een bepaling, die reeds sedert 31 Juli van het vorige jaar van kracht was. Van de nieuwigheden noemen wij de volgende: Viel de voetganger practisch niet onr der de vorige voorschriften, behoudens dan enkele plaatselijke verordeningen, zooals rechts houden in drukke straten, onder het nieuwe wegenverkeersregle ment Is ook de voetganger aan bepaalde voorschriften gebonden. 'Zoo moet de voetganger, daar, waar ze aanwezig zijn van de voetpaden gebruik maken. Loopt hij zonder noodzaak op den rijweg, wan neer er een voetpad aanwezig is, dan Is hij strafbaar. Verder moet hij ten allen tijde aan den rechterkant van den weg loopen, haaks, dat wil zeggen: loodrecht een rijweg oversteken en zich vooraf er van vergewissen, of 'dit geen gevaar oplevert voor de veiligheid van het ver keer. Al het rijdend verkeer, gaat vóór den voetganger, ook de wielrijder. Ver der moet ook de voetganver bij ver keerslichten bij rood licht wachten. Verboden is ook het blijven staan op de hoeken van straten, indien hierdoor de veiligheid van het verkeer in gevaar wordt gebracht of belemmerd. Dit is vooral van belang voor onze dor pen, waar men de min of meer afkeu- renswaardige gewoonte heeft om bijv, op Zaterdagavond op de hoeken van de straten bijeen te scholen. Dat zal dus vanaf 9 December strafbaar zijnl Ook voor kinderen gelden bindende bepalingen. Loopen zij in colonnes, dan moet zulks gebeuren op het voetpad en onder geleide. Is het avond, dan moet de colonne licht meevoeren (geel of wit licht vóór en rood licht achter). Verbo den is het spelen door kinderen op den rijweg of de rijbaan. Begrijpelijkerwijze zullen de ouders verantwoordelijk wor den gesteld. Wat de wielrijders betreft, onder be rijden van een fiets wordt in het nieti- we reglement ook verstaan: het voort duwen van een fiets. Hieruit vloeit dus voort, dat men een weg, welke voor één richting is verboden, ook niet meer met een fiets aan de hand mag ingaan. Hier op is één uitzondering gesteld, is de rij weg in beide richtingen gesloten voor rijwielverkeer, dan mag men die weg wel met de fiets aan de hand Ingaan. Verboden is voorts het stuur loslaten tijdens het rijden en het wegnemen van de voeten van de pedalen. Verboden is het per fiets rijden naast een ander voertuig met uitzondering van een fiets. Men mag dus niet naast een bakfiets, tram, paard en wagen, handkar of auto fietsen. Ten allen tijde moet van hejt fietspad gebruik gemaakt worden, uit gezonderd, wanneer men In colonnes rijdt. Onder fietscolonnes wordt verstaan minstens 15 wielrijders. Zij mogen twee aan twee van den rijweg gebruik ma ken, mits het geen autobaan Is. Op rijwielen met één zitplaats mogen geen andere personen dan de bestuur der vervoerd worden, uitgezonderd kin deren beneden 10 jaar, mits de bestuur der volwassen is en het rijwiel van een geschikte zitplaats Is voorzien. Het mee nemen, van een wielrijder, -die een lekken band heeft, achter.op de bagagedrager bijvoorbeeld, is dus Verboden, althans als die wielrijder ouder dan 10 jaar is. Het is ten slotte verboden, dat de wiel rijder op den middenweg rijdt. Hij moet steeds zooveel mogelijk rechts rijden. Voor de auto’s zijn de volgende be palingen van belang: Parkeeren binnen den bebouwden kom Is slechts toegestaan aan den rechter kant van den weg. Bij het Inslaan of oversteken van een hoofdweg moet steeds langzaam gere den worden. Bij éénrichtingsverkeer mo gen trams links en rechts worden inge haald. Het verkeer met motorrijtuigen heeft steeds voorrang boven alle andere verkeer. De stelling: rechts gaat voor, geldt dus per 9 December niet meer. Bovendien ia ook de voorrangsweg af- HOOFDREDACTEUR A. J. OSINOA, JONOEMASTR. 8, BOLSWARD. van Odessa is een belangrijk feit en niet minder de opmarsch tot dicht bij Mos kou. Volgens de laatste berichten is het geheele diplomatieke corps reeds uit Moskou vertrokken naar Kazan. Ook wordt gemeld, dat het stoffelijk over schot van Lenin om paniek te vermijden onder de grootste geheimhouding is overgebracht Verschillende berichten duiken den laatsten tijd reeds op over het gevaar van een veldtocht in den Rus- sischen winter en het is wel interessant de meening van den militairen medewer ker van het Deensche blad Politika eens weer te geven. Allereerst komt deze schrijver tot de slotsom, dat de wintertijd in de Sovjet unie ongeveer zal woeden in gebieden met een midwinter-temeratuur ongeveer 8 9 graden lager dan in Denemarkerf, een temperatuur, die ongeveer gelijk is op het geheele front van Leningrad tot de zee van Azov. In deze gebieden heerscht vrijwel onafgebroken vorst en de temperatuur daalt er vaak tot 20, soms 30 graden vorst. Het is dus nood- zakeiijk, dat de soldaten zorgvuldig te gen de koude beschut worden, wanneer zij, zonder in beweging te zijn in de open lucht vertoeven en in een oorlog heeft men het niet alleen voor het zeg gen of men in beweging zal zijn of niet. Het is voorts van belang, dat men den soldaat zoo min mogelijk noopt in de open lucht te vertoeven. Dit streven wordt vergemakkelijkt door tot het de fensief over te gaan, namelijk wanneer men posities in veldversterkingen kan in nemen die zoo sterk zijn, dat men er niet door den vijand uit kan worden verdre ven. De bomvrije onderkomens, waar|van zulke stellingen zijn voorzien, zijn zeer gemakkelijk te verwarmen als men be schikt over brandstof, die niet te veel verraderlijke rook verspreidt De wegen in de Sovjet-Unie zullen, in dien ze worden bevrijd van de losse sneeuwlaag of wanneer deze wordt vast gestampt haast beter te berijden zijn in den winter dan in de zomer met name het voorjaar. Voor de motoren van de vliegtuigen geldt hetzelfde, als voor die der automobielen. Het gebruik van vechtwagens kan door hooge sneeuw worden bemoeilijkt, maar de vorst geeft hun anderzijds toegang tot vele plaatsen waar zij anders niet kunnen komen. Ten slotte herinnert genoemde mede werker er aan, dat de Duitsche techniek en het Duitsche organisatie-vermogen zeker in staat zullen zijn, den voorsprong welke de tegenstander ongetwijfeld heeft doordat hij gewend is aan de strenge koude, in te halen en meer dan dat. Ten slotte nog iets over den strijd, die dichter bij onze grenzen woedt. De luchtoorlog over en weer maakt elke dag talrijke slachtoffers, ook onder de bur gerbevolking en dat niet alleen in En geland en Duitschland, maar ook in de bezette gebieden. Dat is het risico van den oorlog en een noodwendig gevolg van de tactiek de verbindingslijnen van den vijand zooveel mogelijk afbreuk te doen. Het Engelsche oorlogskabinet Is Zondag voor een spoedbijeenkomst opgeroepen, waarschijnlijk om te be raadslagen over den nieuwen ontstanen toestand in de Pacific. De minister-pre sident van Nieuw-Zeeland, Frazer, heeft te Wellington een rede gehouden, waar in hij heeft gewézen op den ernst van den algemeenen toestand, zoowel in Europa als in de Pacific. Onder meer zeide Frazer: In verband met de huidige situatie in de Sovjet-Unie en den Stillen Oceaan die steeds critieker wordt, ma ken wij, zoowel als het moederland, een angstige periode door. In het Verordeningenblad van de ach ter ons liggende week is het wegenver keersreglement verschenen. De naam is betrekkelijk simpel, doch in werkelijkheid beteekent deze verordening een vrijwel geheel nieuwe organisatie van het ver keerswezen. Wij hadden tot nu toe de Motor- en Rijwielwet, waarin onder meer de verschillende bepalingen t.a.z. van het verkeer op den openbaren weg waren geregeld. Deze Motor- en Rijwielwet, al eens gewijzigd docr de verordening No. 73/ 1940 (maximumsnelheid van motorrijtui gen), wordt op 9 December a.s. buiten werking gesteld, daar dan het wegen verkeersreglement in werking zal treden. Deze wegenverkeersregeling bevat uit gebreide voorschriften voor de verschil lende categorieën weggebruikers, als mede vele modellen voor verkeerstee- kens. De veróuderde verkeersteekens moeten uiterlijk 31 Dec. 1942 door de in het besluit vervatte teekens worden vervangen. Omtrent deze nieuwe teekens waren op het moment, dat wij dit arti kel schreven, nog geen nadere bijzon derheden bekend, doch men mag aan nemen, dat zij binnenkort in de dag-< bladen, alsmede in de bladen van den A. N. W. B. en de N. A. C. zullen wor den publiceerd. Bovendien zal men ze spoedig genoeg op de wegen zien aan gebracht. Z- Wel zijn eenige kleinere bizonderhe- den omtrént de verkeersborden bekend. Wat de plaatsaanduidingen betreft, ken nen we in orts land de bekende blauwe borden van den A. N. W. B. en N. A. C., waarop de plaatsnamen van de gemeen ten, welke we binnenkomen, vermeld staan. Deze blauwe borden zullen in de toekomst verdwijnen. Inplaats daarvan komen er gele borden met zwarter rand. Ook de richtlngsborden van den A N. W. B., zooals wij die thans kennen, zul len verdwijnen. Op de verschillende weg splitsingen zullen eveneens gele rich- tingsborden worden geplaatst. Wat de andere borden betreft, zullen velen tevens een Duitsche tekst krijgen. Bprden mef opschriften als: inhalen ver boden, langzaam rijden, doorgaand rij- verkeef gestremd en wegverlegging, Bullen voor den duur van den oorlog tevens het opschrift in de Duitsche taal BiDetefl bevatten. Op bet oogenblik ken- ten aan rubber, aardolie, tin, enz. tot stand te brengen, dan zou Japan daarmee niet alleen een geweldige markt maa? ook een buitengewone macht be zitten. Dit nu druischt lijnrecht in tegen de bedoeling van Amerika, die evenzeer en in niet mindere mate is aangewezen op deze aan mineralen rijke gebieden. Ja pan is reeds tamelijk ver op dezen weg gevorderd door de vorming van.de ver bonden staat Mandsjoekwo en door de bezetting van Noord-China de steen kool en het Jangtsebekken het ijzer. Wil evenwel de economische ont wikkeling van deze nieuwe gebieden een rustige voortgang hebben, dan moet de weerstand van geheel China worden ge broken, maar ook botsen hier de belan gen van de Amerikaansche en Wester- sche volken. Wanneer dus overleg niét mogelijk blijkt, zal ook hier de strijd, de kracht van den sterkste weer uitkomst moeten brengen. We mogen er in dit verband wel aan herinneren, dat ook Ned. Oost-Indië daarbij in het gedrang komt, evenals de Philippijnen die ten minste economisch in die belangensfeer zullen worden ge trokken. Dat uiteindelijk aan Amerika de rol is toebedeeld de kastanjes uit het vuur te mogen halen wat betreft de ko loniale gebieden, blijkt eens te meer uit de reis van den uitgeweken Belgische minister Spaak naar Amerika, teneinde aan president Roosevelt het be schermheerschap over den Belgischen Congo aan te bieden. Een der Belgische bladen wijst er in djf verband op, dat Spaak door zijn reis naar Amerika weinig veHrouwen -tot uitdrukking brengt in de eindoverwinning van Engeland. Inderdaad zou de defini tieve nederlaag van het bolsjewisme groote Duitsche strijkrachten vrij maken voor optreden in Afrika en Engeland zou dan eventueel niet meer in staat zijn de geweldige Afrikaansche gebieden te ver dedigen. Tegelijkertijd streven de Belgische heeren in Londen vermoedelijk het doel na de toekomstige definitieve regeling tusschen Duitschland en België betreffen de de Congo voor te zijn en door het hijschen van de Amerikaansche vlag in de Congo het lot van deze kolonie te scheiden van dat van het moederland. Ten slotte nog een eigenaardig be richt, dat in verband met het boven staande een duidelijk inzicht geeft over de geweldige diplomatieke bedrijvigheid die zich als voorspel van den strijd in het Oostelijk deel der wereld afspeelt. Associated Press maakt melding van berichten uit Londen, volgens welke al daar het voorstel gedaan is, dat Enge land en de Ver. Staten gemeenschappe lijk de Sovjetgrens in het Verre Oosten tegen Japan zouden garandeeren. Daar door zou Sovjet-Rusland zijn leger uit het Verre Oosten ter verlichting van het Westelijk front kunnen opstellen. Het is reeds geruimen tijd geleden, dat we een der bezette gebieden en speciaal Frankrijk in onze besprekingen konden opnemen. Er gebeurde te weinig van be lang en ook waren er steeds andere be langrijke onderwerpen die de beschik bare plaatsruimte opeischten. Nu er over leden van de vroegere Fransche regeering door maarschalk Petain vonnis is geveld, mogen we toch even bij dit feit stilstaan. Het betreft hier o.m. Leon Blum, Dala- dier, Reynaud, Mandei, de vroegere op perbevelhebber geneaal Gamelin, de voormalige minister van Luchtvaart Ouy le Chambre en de directeur voor de be wapening Jacomet. In ’n radiotoespraak heeft maarschalk Petaln zijn beslissing over deze vonnis sen gemotiveerd.. Hij zeide, dat de juri dische raad eenstemmig tot de conclusie was gekomen, dat tegen Daladier, Blum en Gamelin de zwaarste straf moest worden toegepast. De feiten, aldus Pe tain, welke de mannen, die voor de in eenstorting In de eerste plaats verant woordelijk zijn ten laste gelegd worden, zijn Inderdaad zoo ernstig, dat zij niet maar eenvoudig door politieke sancties uit de wereld kunnen worden geholpen. Hier Is sprake van een groot proces in deze geschiedenis, een proces, dat in een onrustige tijd wordt gevoerd en de be handeling zal bepaalde gevaren met zich brengen, maar van 't standpunt der na tie heb Ik voor, en nadeelen overwogen mijn beslissing genomen. Eten ultge- een geschaft. Hiervoor in de plaats komen hoofdwegen, waarop het verkeer voor rang heeft, ook alweer met uitzondering van het langzame verkeer, daar dit ten allen tijde overal voorrang heeft. Ook trams hebben steeds voorrang, doch zij hebben niet meer rechten dan een auto. Beiden zijn in het nieuwe reglement ge lijkgesteld, al zal de autobestuurder na tuurlijk terdege rekening moeten houden met het moeilijke manoeuvreeren van de tramwagens. Bijzondere aandacht trekt de verplich ting van bestuurders van motorrijtuigen om te dimmen voor voetgangers, indien deze in gesloten formaties marcheeren. i Verder geldt de dlmverplichting bij ge sloten spoorwegovergangen. Voertuigen, die door een ander voer tuig worden ingehaald, mogen hun snel heid tijdens het inhalen niet opvoeren en zullen zoover mogelijk naar rechts dienen uit te wijken. Op weggedeelten, waar niet voldoende zicht is, is inhalen verboden. Ook het parkeeren op wegge deelten, waar geen voldoende zicht is, of waar de weg smal is, in scherpe bochten, bij In- of uitritten, bij ver keersheuvels e.d. Is verboden. Ten slotte zijn er nog enkele kleinig heden. Zoo mag een lading met voer tuig niet hooger zijn dan 3.50 meter. Het voorttrekken of duwen vah handwagens per rijwiel, evenals het begeleiden van trekdieren per rijwiel is verboden. Ook ’t vervoeren van zeisen, welke niet vol doende zijn afgeschermd, is verboden. Natuurlijk blijven de verduisterings- voorschriften voor de rij- en voertuigen onverminderd van kracht. De straffen voor overtredingen van de artikelen van ’t wegenverkeersreglement zijn ook strenger, want art. 42 van het reglement bepaalt, dat overtreding wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes weken of met een geldboete van ten hoogste 500 gulden. Bij veroordeeling van een bestuurder van een motorrijtuig kan den veroordeelde de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor den tijd van ten hoogste een jaar worden ont zegd. Tot zoover de voornaamste nieuwq be palingen van het wegenverkeersregle ment, waarvan het grondbeginsel is, dat elke weggebruiker zich op een zoodani ge wijze dient te gedragen, dat het ver keer niet in gevaar zou worden ge bracht. En dit grondbeginsel als „Leitmotief” in aanmerking nemende, kan het niet an ders, of de nieuwe voorschriften zullen ieders voldoening hebben. Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel 4 Telefoon No. 451 its. im o! j. DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1941 | | pagina 1