Buit enlandsciie Revue.
HET
UIEGEHUEHKEERS REGLEMENT.
N
V=VICT0RIA
De Bolswardsche Courant en Westergoo
A an onze
Adverteerders!
Stadsnieuws.
II
eid
:s.
Uitgever Fa. A. J. OSINÖA, Marktstraat, BOLSWARD
ts.
im
im
im
t
Op
No.
im
im
im
Duitschland wlnt
voor Europa
op alle fronten
941
941
941
941
942
941
941
942
942
942
941
941
941
•on
sen,
tem,
DP B DECEMBER AS. ZAL HET
IN WERKING TREDEN.
Reeds gedurende meerdere weken is
de
AdvertentiCn per regel:
Dinsdagsnummer 10 cent
Vrijdagsnummer 12 cent
Tusschen de tekst dubb. prijs.
Giro no. 87926.
Ill
jeea
dat
O”
re
am
150
art
ntl-
H.
of
em,
>as-
vef-
aar
Verschijnt DINSDAGS- en
VRIJDAGSAVONDS.
Leesgeld fr. p. p. per halt jaar f 1.57
Buiten de provincie f 2.10; inn. 15 c.
Voor het Buitenland f 7.35 per jaar.
Leesg. p. looper 42 ct. p. kwartaal.
ing
i d.
del
an
ting
c4
im
im
H.
w,
50-
w,
:ap
>oL
:m,
F.
10
em
en-
ipl,
d.
1 d.
xir-
- of
em,
1.
ddr
EEN ONGELUK EN EEN KRANIGE
REDDING.
Zondagmiddag ongeveer 5 uur liepen
2 Bolswarder jongelui op den Lemmer
weg bij de Waterpoort te Sneek. Plotse
ling hoorde men geschreeuw en 't bleek
dat een jongen en een, meisje in het daar
ter plaatse diepe vaarwater lagen.
Een der jongelui Herman Postma be
dacht zich geen oogenblik en sprong te
water en wist de jongen, die reeds in
zinkenden toestand was, te redden.
Bij den heer Jellema, fouragehandel.
werd Postma van droge kleeren voor
zien, maar een der schoenen was op den
bodem van de vaart gebleven.
In dezen distributietijd is dat natuur
lijk een strop. Eén woord van hulde mag
dezen kranlgen redder niet worden ont
houden.
en
stelde uitspraak zou voor het land
verzuimde uitspraak beteekenen.
Wat de strijd tegen de
bolsjewieken
betreft, Is er de laatste dagen iets meer
teekening gekomen. Vooral de inneming
spanning in het Oosten
met name Japan-Amerika, een der hoofd
punten voor ons buitenlandsch overzicht,
maar we gelooven nu toch dat die span
ning tot het hoogtepunt is gestegen. De
vorming van een nieuw ministerie in Ja
pan onder leiding van generaal Tojo kan
men als voorspel voor de belangrijke
beslissing oorlog of vrede beschouwen.
Men zou geneigd zijn de vraag te stel
len: is er dan zonder strijd geen overleg
of overeenstemming mogelijk? en dan
moet noodgedwongen het antwoord lul
den: Neen.
Dit positieve antwoord eischt een na
dere verklaring, en we willen trachten
zonder al te diep op deze belangrijke
kwestie in te gaan, een beknopte moti-
veering te geven. s
Sedert in Japan de leuze opbouw eener
Aziatische volkengemeenschap, door de
gedeeltelijke verovering van China een
groote kans kreeg, ook werkelijkheid te
worden, is het streven van Japan daarbij
niet alleen geweest het geheele Chinee-
sche rijk schatplichtig en onder Japan-
sche invloedssfeer te brengen, maar be
hoorden ook andere Z.-Oost-Aziatische
en Pacifistische gebieden tot deze Ja-
pansche levensruimte. Nemen we eens
een oogenblik aan, dat het inderdaad
Japan zou gelukken deze belangenge
meenschap met de tropische gewesten
welke een onuitputtelijke rijkdom bezit-
Daarom:
Gaarne steeds Maandags
en Donderdags Uw ad-
vertentie-opdrachtea in ons
bezit. Overlijdensberichten
en dergelijke kunnen worden
aangenomen tot u i t e r 1 ij k
Dindags- en Vrijdagsmorgens
10 uur. Voor plaatsing van
advertenties, die ons later
bereiken, kan niet worden
ingestaan. Voor Uw mede
werking wordt U bij voor
baat dank gezegd door
DE ADMINISTRATIE
U kunt U zelf zonder extra
moeite een genoegen doen.
Maar ook ons, ons personeel
en vooralonze lezers
(waartoe ook U behoort).
We vragen slechts Uw mede
werking in de vorm van
vroege inlevering
der advertenties
Wegens de verduisterings-
voorschriften zijn wij ge
noodzaakt vroeger met
het afdrukken van ons blad
te beginnen, teneinde te be
reiken, dat zooveel mogelijk
de abonné’s vóór donker de
krant ontvangen. Aan de
bezorging na het invallen
der duisternis zijn bezwa
ren èn gevaren verbonden.
nen wij reeds dergelijke borden zooals:
Achtung, Baustelle (Opgebroken rijweg)
en Strasse gesperrt (Doorgaand rijver-
keer gestremd).
Over de andere verkeersborden is,
zooals wij reeds terloops opmerkten, nog
niets positiefs bekend.
Wat de verschillende voorschriften
betreft voor de weggebruikers, ook hier
in komen verschillende veranderingen
t.a.v. de bestaande. Zoo wordt de maxi
mum snelheid in de steden en de be
bouwde kom van de plaatsen overal in
het land 40 km; op de buitenwegen is
als maximum snelheid vastgesteld voor
personenauto’s die niet meer dan 8 per
sonen vervoeren en voor twee- en drie-
wielige motorrijtuigen 80 km en voor
vrachtauto’s en autobussen 60 km per
uur, een bepaling, die reeds sedert 31
Juli van het vorige jaar van kracht was.
Van de nieuwigheden noemen wij de
volgende:
Viel de voetganger practisch niet onr
der de vorige voorschriften, behoudens
dan enkele plaatselijke verordeningen,
zooals rechts houden in drukke straten,
onder het nieuwe wegenverkeersregle
ment Is ook de voetganger aan bepaalde
voorschriften gebonden. 'Zoo moet de
voetganger, daar, waar ze aanwezig zijn
van de voetpaden gebruik maken. Loopt
hij zonder noodzaak op den rijweg, wan
neer er een voetpad aanwezig is, dan Is
hij strafbaar. Verder moet hij ten allen
tijde aan den rechterkant van den weg
loopen, haaks, dat wil zeggen: loodrecht
een rijweg oversteken en zich vooraf er
van vergewissen, of 'dit geen gevaar
oplevert voor de veiligheid van het ver
keer. Al het rijdend verkeer, gaat vóór
den voetganger, ook de wielrijder. Ver
der moet ook de voetganver bij ver
keerslichten bij rood licht wachten.
Verboden is ook het blijven staan
op de hoeken van straten, indien
hierdoor de veiligheid van het verkeer
in gevaar wordt gebracht of belemmerd.
Dit is vooral van belang voor onze dor
pen, waar men de min of meer afkeu-
renswaardige gewoonte heeft om bijv,
op Zaterdagavond op de hoeken van de
straten bijeen te scholen. Dat zal dus
vanaf 9 December strafbaar zijnl
Ook voor kinderen gelden bindende
bepalingen. Loopen zij in colonnes, dan
moet zulks gebeuren op het voetpad en
onder geleide. Is het avond, dan moet
de colonne licht meevoeren (geel of wit
licht vóór en rood licht achter). Verbo
den is het spelen door kinderen op den
rijweg of de rijbaan. Begrijpelijkerwijze
zullen de ouders verantwoordelijk wor
den gesteld.
Wat de wielrijders betreft, onder be
rijden van een fiets wordt in het nieti-
we reglement ook verstaan: het voort
duwen van een fiets. Hieruit vloeit dus
voort, dat men een weg, welke voor één
richting is verboden, ook niet meer met
een fiets aan de hand mag ingaan. Hier
op is één uitzondering gesteld, is de rij
weg in beide richtingen gesloten voor
rijwielverkeer, dan mag men die weg
wel met de fiets aan de hand Ingaan.
Verboden is voorts het stuur loslaten
tijdens het rijden en het wegnemen van
de voeten van de pedalen. Verboden is
het per fiets rijden naast een ander
voertuig met uitzondering van een fiets.
Men mag dus niet naast een bakfiets,
tram, paard en wagen, handkar of auto
fietsen. Ten allen tijde moet van hejt
fietspad gebruik gemaakt worden, uit
gezonderd, wanneer men In colonnes
rijdt.
Onder fietscolonnes wordt verstaan
minstens 15 wielrijders. Zij mogen twee
aan twee van den rijweg gebruik ma
ken, mits het geen autobaan Is.
Op rijwielen met één zitplaats mogen
geen andere personen dan de bestuur
der vervoerd worden, uitgezonderd kin
deren beneden 10 jaar, mits de bestuur
der volwassen is en het rijwiel van een
geschikte zitplaats Is voorzien. Het mee
nemen, van een wielrijder, -die een lekken
band heeft, achter.op de bagagedrager
bijvoorbeeld, is dus Verboden, althans
als die wielrijder ouder dan 10 jaar is.
Het is ten slotte verboden, dat de wiel
rijder op den middenweg rijdt. Hij moet
steeds zooveel mogelijk rechts rijden.
Voor de auto’s zijn de volgende be
palingen van belang:
Parkeeren binnen den bebouwden kom
Is slechts toegestaan aan den rechter
kant van den weg.
Bij het Inslaan of oversteken van een
hoofdweg moet steeds langzaam gere
den worden. Bij éénrichtingsverkeer mo
gen trams links en rechts worden inge
haald. Het verkeer met motorrijtuigen
heeft steeds voorrang boven alle andere
verkeer. De stelling: rechts gaat voor,
geldt dus per 9 December niet meer.
Bovendien ia ook de voorrangsweg af-
HOOFDREDACTEUR A. J. OSINOA,
JONOEMASTR. 8, BOLSWARD.
van Odessa is een belangrijk feit en niet
minder de opmarsch tot dicht bij Mos
kou. Volgens de laatste berichten is het
geheele diplomatieke corps reeds uit
Moskou vertrokken naar Kazan. Ook
wordt gemeld, dat het stoffelijk over
schot van Lenin om paniek te vermijden
onder de grootste geheimhouding is
overgebracht Verschillende berichten
duiken den laatsten tijd reeds op over
het gevaar van een veldtocht in den Rus-
sischen winter en het is wel interessant
de meening van den militairen medewer
ker van het Deensche blad Politika eens
weer te geven.
Allereerst komt deze schrijver tot de
slotsom, dat de wintertijd in de Sovjet
unie ongeveer zal woeden in gebieden
met een midwinter-temeratuur ongeveer
8 9 graden lager dan in Denemarkerf,
een temperatuur, die ongeveer gelijk is
op het geheele front van Leningrad tot
de zee van Azov. In deze gebieden
heerscht vrijwel onafgebroken vorst en
de temperatuur daalt er vaak tot 20,
soms 30 graden vorst. Het is dus nood-
zakeiijk, dat de soldaten zorgvuldig te
gen de koude beschut worden, wanneer
zij, zonder in beweging te zijn in de
open lucht vertoeven en in een oorlog
heeft men het niet alleen voor het zeg
gen of men in beweging zal zijn of niet.
Het is voorts van belang, dat men den
soldaat zoo min mogelijk noopt in de
open lucht te vertoeven. Dit streven
wordt vergemakkelijkt door tot het de
fensief over te gaan, namelijk wanneer
men posities in veldversterkingen kan in
nemen die zoo sterk zijn, dat men er niet
door den vijand uit kan worden verdre
ven.
De bomvrije onderkomens, waar|van
zulke stellingen zijn voorzien, zijn zeer
gemakkelijk te verwarmen als men be
schikt over brandstof, die niet te veel
verraderlijke rook verspreidt
De wegen in de Sovjet-Unie zullen, in
dien ze worden bevrijd van de losse
sneeuwlaag of wanneer deze wordt vast
gestampt haast beter te berijden zijn
in den winter dan in de zomer met name
het voorjaar. Voor de motoren van de
vliegtuigen geldt hetzelfde, als voor die
der automobielen. Het gebruik van
vechtwagens kan door hooge sneeuw
worden bemoeilijkt, maar de vorst geeft
hun anderzijds toegang tot vele plaatsen
waar zij anders niet kunnen komen.
Ten slotte herinnert genoemde mede
werker er aan, dat de Duitsche techniek
en het Duitsche organisatie-vermogen
zeker in staat zullen zijn, den voorsprong
welke de tegenstander ongetwijfeld heeft
doordat hij gewend is aan de strenge
koude, in te halen en meer dan dat.
Ten slotte nog iets over den strijd, die
dichter bij onze grenzen woedt. De
luchtoorlog over en weer maakt elke dag
talrijke slachtoffers, ook onder de bur
gerbevolking en dat niet alleen in En
geland en Duitschland, maar ook in de
bezette gebieden. Dat is het risico van
den oorlog en een noodwendig gevolg
van de tactiek de verbindingslijnen van
den vijand zooveel mogelijk afbreuk te
doen.
Het Engelsche oorlogskabinet
Is Zondag voor een spoedbijeenkomst
opgeroepen, waarschijnlijk om te be
raadslagen over den nieuwen ontstanen
toestand in de Pacific. De minister-pre
sident van Nieuw-Zeeland, Frazer, heeft
te Wellington een rede gehouden, waar
in hij heeft gewézen op den ernst van
den algemeenen toestand, zoowel in
Europa als in de Pacific. Onder meer
zeide Frazer: In verband met de huidige
situatie in de Sovjet-Unie en den Stillen
Oceaan die steeds critieker wordt, ma
ken wij, zoowel als het moederland, een
angstige periode door.
In het Verordeningenblad van de ach
ter ons liggende week is het wegenver
keersreglement verschenen. De naam is
betrekkelijk simpel, doch in werkelijkheid
beteekent deze verordening een vrijwel
geheel nieuwe organisatie van het ver
keerswezen. Wij hadden tot nu toe de
Motor- en Rijwielwet, waarin onder
meer de verschillende bepalingen t.a.z.
van het verkeer op den openbaren weg
waren geregeld.
Deze Motor- en Rijwielwet, al eens
gewijzigd docr de verordening No. 73/
1940 (maximumsnelheid van motorrijtui
gen), wordt op 9 December a.s. buiten
werking gesteld, daar dan het wegen
verkeersreglement in werking zal treden.
Deze wegenverkeersregeling bevat uit
gebreide voorschriften voor de verschil
lende categorieën weggebruikers, als
mede vele modellen voor verkeerstee-
kens. De veróuderde verkeersteekens
moeten uiterlijk 31 Dec. 1942 door de
in het besluit vervatte teekens worden
vervangen. Omtrent deze nieuwe teekens
waren op het moment, dat wij dit arti
kel schreven, nog geen nadere bijzon
derheden bekend, doch men mag aan
nemen, dat zij binnenkort in de dag-<
bladen, alsmede in de bladen van den
A. N. W. B. en de N. A. C. zullen wor
den publiceerd. Bovendien zal men ze
spoedig genoeg op de wegen zien aan
gebracht. Z-
Wel zijn eenige kleinere bizonderhe-
den omtrént de verkeersborden bekend.
Wat de plaatsaanduidingen betreft, ken
nen we in orts land de bekende blauwe
borden van den A. N. W. B. en N. A. C.,
waarop de plaatsnamen van de gemeen
ten, welke we binnenkomen, vermeld
staan. Deze blauwe borden zullen in de
toekomst verdwijnen. Inplaats daarvan
komen er gele borden met zwarter rand.
Ook de richtlngsborden van den A N.
W. B., zooals wij die thans kennen, zul
len verdwijnen. Op de verschillende weg
splitsingen zullen eveneens gele rich-
tingsborden worden geplaatst.
Wat de andere borden betreft, zullen
velen tevens een Duitsche tekst krijgen.
Bprden mef opschriften als: inhalen ver
boden, langzaam rijden, doorgaand rij-
verkeef gestremd en wegverlegging,
Bullen voor den duur van den oorlog
tevens het opschrift in de Duitsche taal
BiDetefl bevatten. Op bet oogenblik ken-
ten aan rubber, aardolie, tin, enz.
tot stand te brengen, dan zou Japan
daarmee niet alleen een geweldige markt
maa? ook een buitengewone macht be
zitten.
Dit nu druischt lijnrecht in tegen de
bedoeling van Amerika, die evenzeer en
in niet mindere mate is aangewezen op
deze aan mineralen rijke gebieden. Ja
pan is reeds tamelijk ver op dezen weg
gevorderd door de vorming van.de ver
bonden staat Mandsjoekwo en door de
bezetting van Noord-China de steen
kool en het Jangtsebekken het
ijzer. Wil evenwel de economische ont
wikkeling van deze nieuwe gebieden een
rustige voortgang hebben, dan moet de
weerstand van geheel China worden ge
broken, maar ook botsen hier de belan
gen van de Amerikaansche en Wester-
sche volken. Wanneer dus overleg niét
mogelijk blijkt, zal ook hier de strijd, de
kracht van den sterkste weer uitkomst
moeten brengen.
We mogen er in dit verband wel aan
herinneren, dat ook Ned. Oost-Indië
daarbij in het gedrang komt, evenals de
Philippijnen die ten minste economisch
in die belangensfeer zullen worden ge
trokken. Dat uiteindelijk aan Amerika de
rol is toebedeeld de kastanjes uit het
vuur te mogen halen wat betreft de ko
loniale gebieden, blijkt eens te meer uit
de reis van den uitgeweken
Belgische minister Spaak
naar Amerika,
teneinde aan president Roosevelt het be
schermheerschap over den Belgischen
Congo aan te bieden.
Een der Belgische bladen wijst er in
djf verband op, dat Spaak door zijn
reis naar Amerika weinig veHrouwen -tot
uitdrukking brengt in de eindoverwinning
van Engeland. Inderdaad zou de defini
tieve nederlaag van het bolsjewisme
groote Duitsche strijkrachten vrij maken
voor optreden in Afrika en Engeland zou
dan eventueel niet meer in staat zijn de
geweldige Afrikaansche gebieden te ver
dedigen.
Tegelijkertijd streven de Belgische
heeren in Londen vermoedelijk het doel
na de toekomstige definitieve regeling
tusschen Duitschland en België betreffen
de de Congo voor te zijn en door het
hijschen van de Amerikaansche vlag in
de Congo het lot van deze kolonie te
scheiden van dat van het moederland.
Ten slotte nog een eigenaardig be
richt, dat in verband met het boven
staande een duidelijk inzicht geeft over
de geweldige diplomatieke bedrijvigheid
die zich als voorspel van den strijd in
het Oostelijk deel der wereld afspeelt.
Associated Press maakt melding van
berichten uit Londen, volgens welke al
daar het voorstel gedaan is, dat Enge
land en de Ver. Staten gemeenschappe
lijk de Sovjetgrens in het Verre Oosten
tegen Japan zouden garandeeren. Daar
door zou Sovjet-Rusland zijn leger uit
het Verre Oosten ter verlichting van het
Westelijk front kunnen opstellen.
Het is reeds geruimen tijd geleden, dat
we een der bezette gebieden en speciaal
Frankrijk in onze besprekingen konden
opnemen. Er gebeurde te weinig van be
lang en ook waren er steeds andere be
langrijke onderwerpen die de beschik
bare plaatsruimte opeischten.
Nu er over leden van de vroegere
Fransche regeering
door maarschalk Petain
vonnis is geveld, mogen we toch even
bij dit feit stilstaan.
Het betreft hier o.m. Leon Blum, Dala-
dier, Reynaud, Mandei, de vroegere op
perbevelhebber geneaal Gamelin, de
voormalige minister van Luchtvaart Ouy
le Chambre en de directeur voor de be
wapening Jacomet.
In ’n radiotoespraak heeft maarschalk
Petaln zijn beslissing over deze vonnis
sen gemotiveerd.. Hij zeide, dat de juri
dische raad eenstemmig tot de conclusie
was gekomen, dat tegen Daladier, Blum
en Gamelin de zwaarste straf moest
worden toegepast. De feiten, aldus Pe
tain, welke de mannen, die voor de in
eenstorting In de eerste plaats verant
woordelijk zijn ten laste gelegd worden,
zijn Inderdaad zoo ernstig, dat zij niet
maar eenvoudig door politieke sancties
uit de wereld kunnen worden geholpen.
Hier Is sprake van een groot proces in
deze geschiedenis, een proces, dat in een
onrustige tijd wordt gevoerd en de be
handeling zal bepaalde gevaren met zich
brengen, maar van 't standpunt der na
tie heb Ik voor, en nadeelen overwogen
mijn beslissing genomen. Eten ultge-
een
geschaft. Hiervoor in de plaats komen
hoofdwegen, waarop het verkeer voor
rang heeft, ook alweer met uitzondering
van het langzame verkeer, daar dit ten
allen tijde overal voorrang heeft. Ook
trams hebben steeds voorrang, doch zij
hebben niet meer rechten dan een auto.
Beiden zijn in het nieuwe reglement ge
lijkgesteld, al zal de autobestuurder na
tuurlijk terdege rekening moeten houden
met het moeilijke manoeuvreeren van de
tramwagens.
Bijzondere aandacht trekt de verplich
ting van bestuurders van motorrijtuigen
om te dimmen voor voetgangers, indien
deze in gesloten formaties marcheeren. i
Verder geldt de dlmverplichting bij ge
sloten spoorwegovergangen.
Voertuigen, die door een ander voer
tuig worden ingehaald, mogen hun snel
heid tijdens het inhalen niet opvoeren
en zullen zoover mogelijk naar rechts
dienen uit te wijken. Op weggedeelten,
waar niet voldoende zicht is, is inhalen
verboden. Ook het parkeeren op wegge
deelten, waar geen voldoende zicht is,
of waar de weg smal is, in scherpe
bochten, bij In- of uitritten, bij ver
keersheuvels e.d. Is verboden.
Ten slotte zijn er nog enkele kleinig
heden. Zoo mag een lading met voer
tuig niet hooger zijn dan 3.50 meter. Het
voorttrekken of duwen vah handwagens
per rijwiel, evenals het begeleiden van
trekdieren per rijwiel is verboden. Ook
’t vervoeren van zeisen, welke niet vol
doende zijn afgeschermd, is verboden.
Natuurlijk blijven de verduisterings-
voorschriften voor de rij- en voertuigen
onverminderd van kracht.
De straffen voor overtredingen van de
artikelen van ’t wegenverkeersreglement
zijn ook strenger, want art. 42 van het
reglement bepaalt, dat overtreding wordt
gestraft met hechtenis van ten hoogste
zes weken of met een geldboete van ten
hoogste 500 gulden. Bij veroordeeling
van een bestuurder van een motorrijtuig
kan den veroordeelde de bevoegdheid
motorrijtuigen te besturen voor den tijd
van ten hoogste een jaar worden ont
zegd.
Tot zoover de voornaamste nieuwq be
palingen van het wegenverkeersregle
ment, waarvan het grondbeginsel is, dat
elke weggebruiker zich op een zoodani
ge wijze dient te gedragen, dat het ver
keer niet in gevaar zou worden ge
bracht.
En dit grondbeginsel als „Leitmotief”
in aanmerking nemende, kan het niet an
ders, of de nieuwe voorschriften zullen
ieders voldoening hebben.
Officieel orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel
4 Telefoon No. 451
its.
im
o!
j.
DE JONG s NIEUWSBLAD
waarin opgenomen