De Oorlog Buitenlandsclie Revue. De Bolswardsche Courant en Westergoo Hl Druk gebruik van de openbare I vervoermiddelen. I 38— Jaargang Dinsdag 18 Augustus 1942 Stadsnieuws. ri Officiéél orgaan der gemeenten Bolsward, Wonseradeel en Hennaarderadeel Uitgever Fa. A. J. OSINGA, Marktstraat, BOLSWARD Telefoon No. 451 Ét ‘ff No. 66 'Jo. 1. AD INTERIM. BENOEMING. De heer W. G. Hogerhuis, assistent aan de zuivelfabriek te Ruinen, is be noemd tot directeur aldaar. GESLAAGD. Vrijdag j.l. slaagde de heer B. Staal, tijdelijk vakleeraar aan de U.L.O.-af- deeling der Rehoboth-school hier ter plaatse, te Utrecht voor de akte Fransch L. O. Hij werd opgeleid door den heer L. J. D. Stuip, leeraar Frans M. O. Advertentieprijzen! 1 tot 10 m.m, 100 ct. elke m.m. meer 6 ct. Tusschen de tekst dubbele prijs. Giro no. 87926. Verschijnt Dinsdags en Vrijdags, Hoofdred. J. D. Osinga, Bolsward. Advert. A. J. Osinga, Bolsward. Leesgeld fr. p. p. per half jaar f 1.50 Buiten de provincie f2.-; inn. 15 ct. Leesg. p. looper 40 ct. p. kwartaal. ORGELCONCERT. Ook voor dit concert op Maandag 17 Aug. was de belangstelling weer bui tengewoon groot. Gezien het groot aan tal fietsen bij de kerk was het overgroote deel der bezoekers van buiten gekomen. De gastorganist, de heer Henk Dul, organist te Epe, speelde werken van Bach, Haydn, Frank en Reger. Hoewel we persoonlijk meer houden van eenige afwisseling, heeft deze orga nist getoond, dat de techniek en registra tie door hem volkomen werd beheerscht. VERDER OPDRINGEN IN DEN KAUKASUS. HOOFDKWARTIER VAN DEN FüHRER. Het opperbevel der weermacht maakt bekend: Ten Zuiden van den beneden-Koeban en in het Noordwestelijk deel van het Kaukasische gebergte dringen onze troe pen in succesvollen aanval verder op. Aan de kust van de Zwarte Zee zijn bij luchtaanvallen drie kustvaartuigen tot zinken gebracht en een vrij groot transportschip zwaar beschadigd. In den Noordoostelijken lus van de groote bocht van den Don is de vijand vernietigend verslagen en is de rivier overal bereikt. De zuivering van het ter rein van uiteengedreven troepen is nog aan den gang. Daarmede is het geheele Donbekken' hecht in handen van de Duitschers en verbonden troepen. Spoorweginstallaties en ravitaillee- ringsverkeer in het achterwaartsche ge bied van den vijand zijn opnieuw het doel geweest van Duitsche gevechtvlie- gers en duikbommenwerpers. Ten Oos ten van Wjasma en bij Rzjev staan troe- WEDEROM 105.772 B.R.T. TOT ZINKEN GEBRACHT. HOOFDKWARTIER VAN DEN FüHRER, Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt het volgende extra-bericht bekend: Duitsche duikbooten hebben op de Noordzee, in de kustwateren van Noord en Midden-Amerika, West-Afrika en midden op den Atlantischen Oceaan uit beveiligde convooien en bij de jacht op afzonderlijk varende schepen, negentien schepen met in totaal 105.772 b.r.t. en twee transportzeilschepen tot zinken ge bracht. Nog drie schepen werden door torpedotreffers zwaar beschadigd. Het zinken dezer schepen kon door den ter stond aanvangenden krachtigen afweer niet worden waargenomen. menschen den geheelen dag op straat loopen, hebben langdurige besprekingen of zijn op andere wijze des daags aan het werk. Dan arriveert men ’s avonds, vermoeid, op het station om met den trein naar huis te reizen. Meestal moet men zich dan met een staandplaats en wat voor staanplaats vaak tevre den stellen. Afgetobd komt men dan thuis en den volgenden dag begint het zelfde weer van voren af aan. Door de vertragingen, ontstaan door de overbe lasting der meeste treinen, worden aan sluitingen gemist en men komt nog later thuis dan gewoonlijk. Voor deze categorie menschen, de be roepsreizigers dus, is dezen toestand in hoogste mate onaangenaam en, ook op den duur onhoudbaar. Vooral bij het in- terlocale tramverkeer is dit het geval. Wij weten bijv, van een reiziger, die vaak, door het groote aantal passagiers vacantiegangers dat in de rij staat 3 A 4 trams moet laten gaan alvorens hij aan de beurt is voor een plaats. Hij wordt gelijk behandeld met vacantiegan gers, dagjesgasten e.d. en moet netjes zijn beurt afwachten. Daardoor komt hij doorgaans anderhalf uur later thuis dan gewoonlijk. Dit alles in aanmerking nemende, komt het ons voor, dat maatregelen, van overheidszijde, dringend gewenscht zijn, om het reizigersverkeer, zoowel per tram als per trein, te beperken, opdat aller eerst de beroepsreizigers voorrang zul len hebben, omdat zij voor hun arbeid van deze vervoermiddelen gebruik moe ten maken. Wij bepleiten dan ook uit gifte van reisvergunningen voor hen, die niet tot de categorie geregelde reizigers behooren. De plezierreisjes, bezoeken I aan familie en uitstapjes dienen na dit vacantieseizoen zooveel mogelijk be perkt te worden, opdat de beroepsrei zigers voorrang hebbe. Bovendien voor komt men overbelasting van treinen en trams, waardoor tevens ’t oliënd ma teriaal gespaard wordt. Want een ieder zal wel kunnen begrijpen, dat overbelast trein- en trammateriaal eerder slijt dan materiaal, dat normaal belast wordt. Beperkende maatregelen ten opzichte van het reizigersverkeer is dan ook on betwist een algemeen belang, al zal dit voor menigen gelegenheidsreiziger on aangenaam zijn. Maar wat het zwaarste is, moet ten slotte het zwaarste wegen. We leven nu eenmaal in oorlogstijd. noemde admiraal King, gaat het hier om het feit of de Amerikaansche vloot van het defensief in het offensief zal kunnen overgaan. Het antwoord op deze vraag is nog niet te geven en zal men eerst moeten afwachten hoe het verdere ver loop van den zeeslag zich ontwikkelt. Ook de vernietiging van voor den oorlog onmisbare scheepsruimte gaat onver poosd verder. De groote verliezen toe gebracht aan het convooi in de Noorde lijke Ijszee liggen nog versch in het ge heugen en reeds komt er weer een be richt over een groot convooi in de Mid- dellandsche zee dat ernstig beschadigd is. Het Engelsche vliegtuigmoederschip. de ,,Eagly” moet daarbij .zqer zwaar beschadigd zijn, benevens enkele lichte marinestrijdkrachten. Wat de strijd in Rusland betreft, is en blijft het initiatief nog steeds aan Duitsch-Roemeensche kant. Natuurlijk zijn de vorderingen de Jaajtste dagen niet buitengewoon groot, maar dat moet men voor een groot deel toeschrijven aan de gesteldheid van de streek waarin de slag wordt geleverd en aan de taaie verdediging van de bolsjewieken. Het uiteindelijke doel van de Duitsche leger leiding is zooals we wel eerder betoogd hebben, de Kaukasus met zijn speciale olievoorraden, maar juist dit gebied geeft door zijn bodemgesteldheid en hooge bergruggen aan den verdediger een ideale afweerstelling. Het verloop van dezen slag zal dan ook moeten aan- toonen, dat Timosjenko met zijn tactiek van terugtrekken het Duitsche front in belangrijke mate heeft uitgerekt en daardoor de voorziening van alles wat een dergelijk millioenenleger noodig heeft, heel wat moeilijker heeft gemaakt. De afgeloopen maanden hebben wel het bewijs geleverd, dat de stootkracht en het uithoudingsvermogen van het Duit sche leger buitengewoon groot is. Ten slotte hebben we dan de derde phase van dezen oorlog, n.l. de diplo matieke strijd. Op sommige momenten DE SLAG OP DE MIDDELLANDSCHE ZEE. 15 TRANSPORTSCHEPEN, EEN VL1EG- KAMPSCHIP, TWEE KRUISERS EN DRIE TORPEDOJAGERS TOT ZINKEN GEBRACHT. HOOFDKWARTIER VAN DEN FüHRER. Het opperbevel der weermacht deelt mede: De lucht- en zeeslag op de Middel- landsche Zee heeft door heldhaftig op treden der verbonden lucht- en zeestrijd- krachten geleid tot een vernietigende nederlaag voor den vijand. Volgens de tot dusver ontvangen berichten zijn van de 21 vijandelijke transportschepen, koopvaarders en tankschepen, die onder zeer sterke convooibescherming door de Straat van Sicilië trachten te breken, 15 schepen met rond 180.000 brt. tot zinken gebracht, waarbij alle tankschepen. Van de resteerende koopvaarders hebben eenige deels zwaar beschadigd, Malta aangeloopen. Van de begeleidende zee- strijdkrachten die onder het effect van de Duitsche en Italjaansche formaties naar het Westen keerden zijn het vliegtuig moederschip Eagle, groot 22.600 ton en pen van alle wapens in aanhoudende, mag men deze haast nog belangrijker achten dan de strijd met de wapenen. Zien we b.v. allereerst eens naar Br.- Indië. Met alle mogelijke middelen heeft Engeland getracht de Britsch-Indiërs in dezen wereldstrljd te betrekken. Dat is maar gedeeltelijk gelukt met daartegen over een geweldige activiteit van de oud-Indische leiders, waaronder Ghandi nog steeds een zeer voorname plaats in neemt. Deze oude Indische leider heeft nog altijd een groote invloed, hoewel hij in den laatsten tijd een belangrijk deel moet afstaan aan de jongere Britsch- Indische leider Nehroe. In een zeer scherpe redevoering heeft zoowel Ghandi als Nehroe er op gewezen, dat Lidië zich van Engeland zal moeten losmaken en zelf zijn verdediging ter hand moet ne’Pe"> i twee kruisers, waaronder de groote krui- Onder de leuze „Handelen of sterven is thans door het Indische congres een I actie ingezet, waarvan bovengenoemde leiders voor het bereiken van ’t boven geschetste doel veel verwachten. Een tweede belangrijk evenement In deze diplomatieke strijd is de conferen tie te Moskou tusschen vertegenwoordi gers van Amerika, Engeland en Rusland. Wat het eigenlijke doel van de bespre kingen betreft, is natuurlijk niets defini tief bekend. Allerlei gissingen doen de ronde, maar de meest voor de hand lig gende oplossing is wel deze, dat men een uitweg tracht te vinden voor de moeilijkheden, waarin de Sovjet-Unie door de jongste overwinningen der ver bonden troepen is geraakt. Wil eindelijk het initiatief eens overgaan op de ge allieerden dan zal men snelle en afdoen de beslissingen moeten nemen en met daden bewijzen wat men nu reeds zoo lang en tot vervelens toe heeft rondge- bazuind. Natuurlijk denken we dan niet in de laatste- plaats aan het veel bespro ken tweede front. Tot nu toe is dit al leen en uitsluitend een /onderdeel ge weest van de diplomatieke activiteit in dijen zin, dat men via de radio de ge moederen in de bezette gebieden tracht op te zwepen tegen den bezetter 'en daardoor tot sabotage aanspoort. Hoe onverantwoordelijk dergelijk gewroet is, hebben dezer dagen vooraanstaande Nederlanders aan den lijve kunnen on dervinden. Het verloop van dezen wereldoorlog valt eigenlijk in drie deelen te splitsen: le. de strijd ter zee. 2e. de strijd op het land. 3e. de diplomatieke strijd. Onder hoofdstuk 1 zou men dan moe ten plaatsen de zeeslag bij de Salomons eilanden, de vernietiging van een groot convooi in de Middellandscbe Zee en de geweldige verliezen, die aan de koop vaardijvloot worden toegebracht. Onder 2 blijft voorfoopig alleen de strijd in Rusland van belang en onder 3 zouden we b.v. de onlusten in Britsch- Indië, de sabotage in de verschillende bezette gebieden en de daarmee samen gaande druk op de diverse regeeringen willen samenvatten. De strijd ter zee heeft naast het steeds regelmatig grooter wordende tonnage- verlies ook zijn aparte acties waarvan we de Amerikaansche actie bij de Salo monseilanden er één kunnen noemen. Wanneer we de verliezen beschouwen, welke de Amerikaansche vloot bij deze operatie heeft geleden, dan kunnen we gerust spreken van een belangrijk vloot- treffen. Volgens een mededeeling van den Amerikaanschen chef der vlootoperaties admiraal King, moeten aanzienlijke ver liezen worden verwacht. Minstens één kruiser is gezonken en twee kruisers, twee torpedojagers en een transport schip zwaar beschadigd. Van Japansche zijde worden de Ame rikaansche verliezen veel hooger opge geven, een verschijnsel waaraan we in dezen oorlog wel gewend raken. Over het algemeen is men veel beter georiën teerd over de verliezen van den tegen stander dan die uit het eigen kamp. Men vraagt zich af, wat is de bedoe ling geweest van deze concentratie van Amerikaansche marinestrijdkrachten. Volgens een verklaring van bovenge- Beperkende maatregelen gewenscht! Zij, die dezen zomer voor hun plezier op reis zijn geweest, zullen, althans wat de reis betreft, hun plezier wel op ge kund hebben. Zoo druk als het de laat ste weken in de trei/nen was, hebben wij het nog nooit meegemaakt. Vooral op de Zaterdagmiddagen en de Zondagavon den puilden de treinen, trams en bus- sen in den letterlijken zin van het woord, uit. Schrijver dezer was de laatste we ken meerdere malen in de gelegenheid om op de groote stations de drukte gade te slaan en wij hebben dan ook bewon dering gekregen voor de wijze, waarop het personeel van de Spoorwegen het overdrukke vervoer heeft verwerkt. Men heeft gedaan wat redelijkerwijze gedaan kon worden, om op de spitse uren de menschenstroom te verwerken. Meerdere malen is het gebeurd, dat de treinen op een bepaald station arriveer den, reeds opgepakt met menschen, ter- i wijl er op de perrons nog een groot aan tal reizigers stonden. Dan werden er maar weer rijtuigen aangehaakt en het gevolg was, dat de treinen soms over belast waren en daardoor veel te iaat aankwamen op het eindpunt. Dit alles is natuurlijk het gevolg van de andere beperkte reismogelijkheden. Het geringe aantal bussen, dat nog rijdt het uitvallen van de taxi’s voor lange afstandritten, de uitschakeling van het particuliere autoverkeer en de fietsban- denschaarschte, dit alles is oorzaak, dat j de belangstelling voor trein en tram de laatste maanden zoo enorm is toegeno men. Bovendien is het op het oogenblik vacantietijd en ook daardoor ig de be langstelling voor het reizen vergroot. Op welk tijdstip van den dag men ook reist, doorgaans zijn de treinen tot de laatste plaats bezet. Zij, die een zitplaats be machtigd hebben, mogen zich gelukkig prijzen, want het gedeelte reizigers, dat bepaalde trajecten staande moet afleg gen, is doorgaans grooter dan het aan tal ziftenden. En dat is niet alleen het geval in de derde klasse. Zelfs in de eerste klasse hebben we meerdere ma len reizigers zien staan. Zij, die met vacantie gaan, nemen dit ongerief, dat ten slotte maar tijdelijk is, en slechts voor de heen- en terugred geldt, voor lief. Maar er is een andere categorie reizigers, die dag in dag uit er de last van hebben. Het zijn de men schen, die voor hun beroep op reis moe ten, zooals handelsreizigers, forensen, journalisten, persfotografen, zakenlie den, kooplui, enz. Vaak moeten deze zware afweergevechten. Ook 'gisteren zijn talrijke aanvallen van den vijand mislukt, die in tegenaanvallen op ver scheidene plaatsen werd teruggeworpen. In den noordelijken sector van het front zijn op verscheidene plaatsen vijande lijke aanvallen afgeslagen en concen traties in geconcentreerd vuur uiteenge slagen, In Noord-Afrika hebben Duitsche ja gers in luchtgevechten 14 Britsche vlieg tuigen zonder zelf verliezen te lijden neergeschoten. Aan de kust van het Ka naal heeft zeer zware artillerie van het leger militaire doelen in het gebied van Dover beschoten. Bij het binnenvliegen overdag en des nachts zijn enkele vliegtuigen naar W.- en Noord-Duitschland; en de bezette ge bieden zijn vier Britsche vliegtuigen neergeschoten. Duitsche gevechtsvlieg tuigen hebben in den afgeloopen nacht voor den oorlog belangrijke installaties in Midden- en Oost-Engeland bestookt met brisant- en brandbommen. Zooals in een extra-bericht ijs bekend gemaakt, hebben Duitsche duikbooten op de Noordzee, in de kustwateren van N.- en Midden-Amerika, West Afrika en midden op den Atlantischen Oceaan ne gentien schepen, in beveiligde convooien en afzonderlijk varende, met in totaal 105.772 brt en twee transportzeilsche pen tot zinken gebracht. Nog drie sche pen werden door torpedotreffers zwaar beschadigd. Het zinken dezer schepen kon door> den terstond apnvangenden krachtigen afweer niet waargenomen worden. BEKENDMAKING ser Manchester, groot 9300 ton en drie torpedobootjagers tot zinken gebracht. Een vliegtuigmoederschip van het type Illustrious, groot 23000 ton, dat in brand was geraakt niet zooals op 13 Augustus i gemeld werd het Amerikaansche vlieg tuigmoederschip „Wasp”, en het vlieg tuigmoederschip „Furious”, groot 22450 ton, zijn zwaar beschadigd Gibraltar bin. nengeloopen. Voorts zijn 3 kruisers en torpedoboot jagers zwaar beschadigd. De eigen ver liezen zijn gering. De zegevierende strijd vormt een roemrijk blad in de samen werking der verbonden strijdkrachten te water en in de lucht en van de voor beeldige dapperheid van alle betrokken soldaten in vliegtuigen en aan boord der oorlogsschepen. ZEESLAG DUURDE DRIE VOLLE DAGEN. TOKIO. De gr o o td zeeslag bij de Salomonseilanden heeft zonder jonder- breking drje volle dagen geduurd, te beginnen op 7 Augustus. Slechts enkele vijandelijke eenheden zouden er in ge slaagd zijn te ontkomen en wel naar het lijkt in de richting van Australië. Intusschen vinden echter, naar een be richt in de „Japan Times and Adverti ser” meldt, felle gevechtshandelingen plaats tusschen Japansche strijdkrachten en Amerikaansche marine-eenheden, die op een der Salomonseilanden waren ge land. In hun commentaren wijzen de bla den vooral op het opmerkelijke feit, dat de vijand door zijn talrijke verliezen reeds gedwongen was een z.g. groot of fensief uitsluitend onder bescherming van kruisers, torpedobootjagers en an dere kleine eenheden uit te voeren. Dit is het duidelijkste bewijs voor de zware verliezen, die de vijand sedert het begin van de gevechtshandelingen steeds op nieuw heeft geleden. les r 1) 2) 3) 4) 5) De Höhere S.S. und Pollziführer Nord-West (get.) Rauter S.S.-Gruppenführer en Generalleutnant d. P. „De kninekes hebben de tupkes van de boerenkool gevrêten”. In derdaad gebeurt dit thans, doordat in Overijsel en Gelderland zeer veel wild voorkomt door het jachtverbod. De boeren vinden ’s mor gens de kool afgevreten door de konijnen. Door een paar groote glasscherven in het koolveld te plaatsen blijven ze ’b nachts echter onherroepelijk weg. (VJ>.B.-VJïJ?.-Zeylemak«M) l i Aangezien ondanks de uit«rst dringende ultnoodiglng van den Wehrmachts- befehlshaber General der FHeger Christiansen de daders van den spring- stofaanslag In Rotterdam te laf zijn geweest om zich aan te melden, ztfn de volgende gijzelaars aangepakt en hedenmorgen doodgeschoten: Ruys, Willem, directeur-generaal, Rotterdam Graaf E. O G. van Limburg Stlrum, Arnhem Mr. Baelde, Robert, Rotterdam Bennekers, Ciristoffel, vroeger hoofdinspecteur v. politie, Rotterdam Baron Alexander Schimmelpennink v. d. Oye, Noordgouwe (Zeeland) Den Haag, 16 Augustus 1942 DE JONG s NIEUWSBLAD waarin opgenomen /j\\l - i V

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1942 | | pagina 1