De Zuivelschool blijft te Bolsward Als een brandhout uit het Aan onze lezers! Achthonderd-duizend kilo lading Groote Sint Nicolaas-Puzzle 'Ei E ihi BOEKEN over den Oceaan gedragen No. 55 42e Jaargang Dinsdag 26 November 1946 Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. OSINGA - Bolsward Constellations werd D v.v. R.E.S. 1- it 7 7 7 7 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 5 6 7 1 5 4 8 3 2 2 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Benoemd tot directeur van het St. Fran- ciscuskoor de heer N. A. Smits, afkom stig uit Drunen (Brabant). Abonnementsprijs t 1.25 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Olro 87926 mm zijn zeer waardevolle geschenken want lezende menschen zijn gelukkige menschen r- te c.a. 800.000 kg. lading over den oceaan gedragen. Het aantal vlieguren bedroeg in deze zes maanden ca.41500, terwijl ruim 200 vluchten werden uitgevoerd. (De resultaten der laatste zeven we ken zijn geschat). Hoeveel dichter de banden tusschen Nederland en de Nieuwe Wereld door den K.L.M.-dienst op New York wer den aangehaald, blijkt uit het feit, dat in dit halfjaar door de DC-4’s en vervoerd. 7 - 6 0 5 4 chines niet meer door naar Curasao, Oud-directeur Zuivelschool overleden. maar worden de passagiers voor West- Zaterdag is te Zeist op 76-jarigen leef tijd overleden de heer W. Keestra, oud- directeur van de Rijks-Zuivelschool al hier. De overledene was ridder in de orde van Oranje Nassau. Stadsnieuws CHR. MIDDENSTAND. Dinsdagavond is alhier in Ons Gebouw een buitengewone vergadering gehou den van de Chr. Middenstand. De voorzitter, de heer J. Nawijn, sprak in zijn openingswoord over de verge lijking van onze tijd met de tijd van Nehemia. Hierna kwam aan het woord de spre ker voor deze avond, de heer L. Zitte- ma, welke sprak over: „Wat vergroeit en wat blijft”. In deze rede werd eerst teruggegrepen op de jaren voor 1939. Wat toen als nieuw naar voren kwam, is nu weer verouderd. Het leven is dinamisch steeds in beweging. Zoo staan we thans voor tal van nieuwe vraagstukken. Maar ook deze zullen met de tijd weer verouderd zijn. Maar één ding blijft, het Woord des Heeren, ’t blijde Evangelie. Dat Woord geeft ohs alleen de vastheid, welke zoo zeer noodig is in deze tijd. Op dit on derwerp volgden enkele vragen, betref fende de moeilijkheden met de tegen woordige vakgroepen, welke zoo spoe dig mogelijk dienen te verdwijnen. Ook de theorie van Karl Barth, welke voor het Christelijke organisatieleven zoo funest is, werd besproken. Speciaal over Karl Barth zal door den heer Zit- tema nog een lezing gehouden worden, in de loop van deze winter. vuur gerukt koor. Gedurende deze lange reeks jaren leidde hij steeds de gezangen in de kerk en op de repetities en trad herhaalde malen met zijn koor in het openbaar op. Met stoere wil en onverdroten ijver heeft hij steeds de zang op een zeer hoog niveau gehouden. gerukt. Met gering stemmenverschil 39 tegen 34 stemmen werd het pleit ten gunste van Bolsward beslist. Bolsward zette nu geen hooge borat op. Dankbaarheid is een deugd; overmoec eed ondeugd. Want fijne tact was niet Filmavond Door de Kath. Garde werd Donderdag avond in het St. Jozefgebouw een film avond gegeven. Als hoofdfilm werd vertoond Afscheidslied van Chopin, terwijl ook het voorprogramma goed verzorgd werd. VOETBAL HoutigehageR.E.S. 27 Met een drietal invallers trok R.E.S. Zondag naar Houtigehage. Voor de rust had R.E.S. de wind mee en ging de strijd gelijk op. Met de rust was de stand 21waarmede Houtigehage iets meer kreeg dan haar toekwam. Na rust was Houtigehage sterker met enkele uitvallen van R.E.S. De stand werd door H. opgevoerd tot 61, waarna Hilgers er alleen van doorging en de achterstand op 6—2 bracht. Het einde kwam met een verdiende 7—2 overwinning van Houtigehage. De wedstrijd werd in de beste verstand houding gespeeld. A.s. Zondag hoopt R.E.S. weer volledig uit te komen. Voor Zondag zijn vastgesteld: R.E.S.Zwaagwesteinde Houtigehage—C.A.B. maakt met de route, door hen beurte lings de proefvluchten te laten mee maken. Zoodoende kon de Noordatlan- tische Dienst van de K.L.M. reeds van het begin af met de regelmaat van een uurwerk worden onderhouden. Nu de DC-4’s de Skymasters konden vervan gen, was het niet meer noodig, de vluchten naar Curasao over Dakar- Natal te doen plaatsvinden en van 6 Juni 1946 af werden ook deze vluchten via New York uitgevoerd. Om dit alles mogelijk te maken, hebben de Vlieg- dienst, de Technische Dienst en Com- mercieele Afdeelingen heel wat werk moeten verzetten. Met de speciale vluchten mee kan men zeggen, dat in totaal een drie- viermaal wekelijk- sche dienst over den oceaan werd on derhouden. Op 9 November j.l. vond de honderdste heenvlucht plaats. Één maal slechts in deze zes maanden boek te de dienst een belangrijke vertraging, toen één der Constellations na de lan ding te Santa Maria beschadigd werd vervoerd. Met de passagiers mede werd en de passagiers 24 uur oponthoud had- den, voordat zij hun reis met een an der toestel konden voortzetten. Met Constellations over den Oceaan. Begin September 1946 arriveerden ein delijk de lang verwachte Lockheed Constellation toestellen. Na aanvanke lijk gebezigd te zijn voor training van het vliegend personeel op de Atlanti sche route, kwamen deze toestellen op 15 October 1946 in dienst op dit tra ject. Van dien datum af vliegen de ma- smaak. oppositie allicht eens dingen gezegd, die men niet licht vergeet. Voor een zuiver zakelijke beslissing, die geen vo tum tegen den minister mocht zijn, maar die wel de bescherming van het platteland beoogde, was het beter dat >odem aangaf. Zoo geschiedde het. De slotzin van ons artikel van 11 Jan. 1946 luidde: „Mogelijk komt dan uit iet kwade nog eens iets goeds te voor schijn”. Wij mogen niet verheelen dat lij die gedachte dit prachtige resultaat ons niet voor den geest stond. Wij durf den toen wel hopen op een nadere be slissing van de Tweede Kamer, maar nauwelijks op een beslissing ten gunste van Bolsward. Nochtans, laten wij de consequentie van de woorden uit het kwade het goede te doen voortkomen niet uit den weg gaan. Wij schreven boven van Bols ward: „noblesse oblige”, d.i. standing geeft verplichtingen. Wij herinneren aan het motto van een der boeken van Dostojewsky „Schuld en boete”. Het boetekleed ontsiert den mensch niet, zeide eens een Staatsman. Een der woordvoerders in de komst van Bolswards den moed gehad aan het boetekleed te groote samen burgerij, heeft herinneren. Hij behoefde het niet aan te trekken, want hém paste het heelemaal niet. Maar als het waar is en in een democratisch geregeerde gemeenschap is het waar dat de burgerij de Re- geering ontvangt die zij verdient woorden van een groot Staatsman dan zal onze gemeenteraad voortaan mede waken voor het behoud van de Zuivelschool te Bolsward. Wij begeeren niet „zum drittenmale” een beslissing over de plaats van vesti ging, m.a.w. wij riskeeren dat liever niet. Al is het scheepsrecht, Bolsward zal liever^dat recht ontgaan, door de Zuivelschool perfect te maken en per fect te houden, zoodat de toezichthou dende organen niets tegen de Zuivel school als zoodanig kunnen hebben. Bolsward! bewaar het pand U toebe trouwd en dat geldt niet alleen voor de bestuurders, maar ook voor de burgerij in maatschappelijk en moreel opzicht Er zijn vele eenvoudige ouders, die hun jongens aan de Zuivelschool, maar nog meer aan de burgerij van Bolsward toevertrouwen. Daarin ligt niets klein- eerends, veeleer iets hartverheffends voor ieder die zijne ouders liefheeft en hoogacht. Er is geen liefde zonder hoogachting. Aan slechts enkele jonge mannen met gaven en talenten is het gegeven te schitteren aan het zuivelfirmament. De meesten worden opgeleid voor een be scheiden post van groot vertrouwen in vakkundig, financieel, moreel en menschkundig opzicht Dat vraagt karakter en bekwaamheid. Als er moraal ligt in dit gegeven, welnu? Wij allen hebben op den dag der be slissing onder spanning gestaan, maar de commissie uit de burgerij, die de vergadering van de 2e Kamer bijwoon de, zeker onder hoogspanning. Zij was niet te benijden, tenzij toen de gunstige uitslag tot volkomen zekerheid kwam. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd, die ons niet overmoedig mag maken, maar ons tot dankbaarheid moet stemmen. St. Franciskuskoor Door den heer F. J. Bruinsma is ontslag aangevraagd als directeur van ’t kerk koor St. Franciscus. Dit ontslag is hem op de meest eervolle wijze verleend. Zijn notariaat en vele andere werk zaamheden hebben hem genoopt de di rigeerstok aan een jongere kracht te moeten overdragen. 42 jaar lang was de heer Bruinsma lid van het kerkkoor en sinds 18 Febr. 1921 meer dan 25 jaar lang was hij directeur van het C.A.B. R.E.S. Freno W.Z.S. Harlingen Schutjasavond Donderdagavond hield K.E.S. een schutjaspartij op de bovenzaal van den R.E.S.Zwaagwesteinde Houtigehage—C.A.B. De stand in de Be klasse A luidt nu als volgt: Houtigehage Bergum H.Z.C. Rood Geel Zw. W. Einde 8 3 2 3 7 2 8 9 2 6 een blik terug. In ons blad van 11 Jan. I 1946 openden wij de behandeling in het openbaar van de voorgenomen ver plaatsing. Het was een voorzichtig alarmsignaal. „De teerling schijnt ge worpen” schreven wij, waaruit blijkt dat wij nog niet zonder hoop waren. Wat waren echter onze kwade en goe de kansen? De Minister van Financiën decreteerde in die dagen eigenmachtig, dat er verschillende ontvangkantoren der registratie en der directe belastin- xxwv .v.v gen opgeheven zouden worden. Een 2'8.000 k7 briefpost ambtsvoorganger, die de kampioen van - belastingproblemen werd genoemd, pleegde in de twintiger jaren overleg met de 2e Kamer over inkrimping van die ontvangkantoren en betaling der belasting per postgiro. De tegenwoor dige Minister van Financiën was min der democratisch en besliste autocra tisch, d.w.z. zonder overleg met die Ka mer. De gestie van eigenmachtig optreden om spoedig tot het doel te geraken, werkt aanstekelijk. Maar het zou een slag in het aangezicht zijn van de de mocratie. Wij herinnerden nog even aan het feit, hoe de vestiging van de Rijks-Zuivelschool te Bolsward na har den strijd door de 2e Kamer beslist werd. Zou de tegenwoordige Minister van Landbouw nu, in een tijd waarin de de mocratie hoogtij viert, nationaal en in ternationaal, de volksvertegenwoordi ging passeeren? Zou Z.Exc. practisch de beginselen ne- geeren die hij theoretisch belijdt? „Democratie is een goed woord voor een goede zaak, mits de verhouding tusschen Overheid en onderdanen ook door dat beginsel bezield wordt”, schre ven wij 11 Jan. 1946. Dat artikel, toegezonden asm een Ka merlid van Friesche afkomst en een goed plattelander, die de zuigkracht van het imperialisme der groote steden en der zuivelorganisatie’s schuwt, ont lokte den Minister, dien hij als een rechtschapen democraat kende, de be lofte, aan de 2e Kamer de beslissing over de verplaatsing van de Zuivel school te zullen laten. Dat was de tweede phase. Bolsward ge voelde, dat er strijd om het behoud van de Zuivelschool gevoerd moest worden. Leeuwarders waarschuwden de Bols- warders hun actie te matigen, want het zou kunnen gebeuren dat met die actie de Zuivelschool voor Friesland verloren ging. Als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen. Dat was de reactie bij Bolsward. Bolsward heeft voor het be houd van de Zuivelschool gevochten: brillant, fair en zakelijk. Die strijd vroeg van de Commissie uit de burgerij heel wat kennis en tact, dis tinctie en ingehouden kracht, n.l. om de kopstukken der 2e Kamer te bena deren en zakelijk te overtuigen, indien het mogelijk ware, contra Zijne Excel lentie en zijne adviseurs. Geen onvertogen woord mocht de zal des apothekers stinkende rnaken- Te minder, omdat de Minister door zijne deskundigheid en groote toewijding voor de primaire belangen van Land en Volk n.l. voor onze precaire voedsel positie in het heden en in de toekomst, groot vertrouwen geniet. Als voorzich tig zakenman en deskundige, als 'plat telander van huis uit en loyaal be windsman, is hij, evenals enkele andere Ministers, „persona grata” bij de volks vertegenwoordiging. Ten slotte is ónze Zuivelschool, als wi haar zoo mogen noemen noblesse Nog enkele dagen en dan is het weer December. Bij ’t noemen van die maand denken we automatisch aan de hoogte punten in de komende dagen. De kin deren verlangen al weer naar St. Nico- laas, de ouderen wellicht naar het in tieme van de komende Kerstdagen. Allen denken we aan de lange avon den die straks en nu al weer zoo knus en gezellig kunnen zijn. Ook wij hebben daaraan gedacht en willen gaarne de gelegenheid geven aan oud en jong om straks gezellig bezig te zijn. Let op de krant van a.s. Vrijdag! In dat nummer drukken we namelijk onze af. Een ieder gezin kan aan het vinden van de oplossing van deze puzzle mee doen. Op zichzelf is dit voor velen al een groot vermaak. Maar om de puzzle nog aantrekkelijker te maken willen wij gaarne er een wedstrijd aan verbinden en daarbij de volgende prijzen uitloven: le prijs f 20. 2e prijs f 10. 3e prijs A f 5. 4 e en 5e prijs elk een leesboek. De oplossing wordt met de namen van de prijswinnaars zoo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Red. Bolsw. Nieuwsblad Op 21 November 1946 was het juist een half jaar geleden, dat het eerste vlieg tuig op den nieuwen Noordatlantischen Dienst der K.L.M. van A’dam start te voor de reis naar New York. Dit feit mag niet stilzwijgend worden voorbij gegaan. Laten wij nog eens terugblik ken op deze' zes maanden, waarin elke week zes tot acht maal de Atlantische Oceaan door K.L.M.-toestellen werd overgestoken, een prestatie, die een of twee decennia geleden nog als een heel bijzondere gold, maar die nu heel ge woontjes in de K.L.M.-dienstregeling wordt aangekondigd als normale lijn dienst. Het was nog maar kort na de bevrij- ding, dat de K.L.M. de mogelijkheid van een dienst over den oceaan over woog en met de voorbereidingen hier toe begon. Beoogd werden verbindin gen van Amsterdam met West-Indië, het eenige gebiedsdeel, waar de dien sten van onze nationale luchtvaart maatschappij gedurende de oorlog niet gestaakt waren, en met de Vereenigde Staten. Het plan van een dienst op Cu rasao werd het eerst verwezenlijkt; dit geschiedde naar aanleiding van een verzoek der B. P. M. tot vervoer van haar personeel naar de West. De eer ste serie van zes chartervluchten (een serie, die sindsdien steeds werd ver lengd) werd aangevangen op 14 Febru ari 1946. Daar men de vereischte ver gunning niet had ontvangen, was het nog niet mogelijk, om over de kortere Noordelijke route via New York te vliegen. Men koos dus de Zuidelijke route over Dakar-Natal. Proefvluchten naar New tfork Inmiddels begon men eind Februari met een serie van zes proefvluchten naar New York, eveneens met Skymasters. Het eerste toestel, dat de reis maakte, was de NL-350, een vliegtuig, dat de heenreis naar Amsterdam gemaakt had met onderdeelen van de Douglasfabrie- ken en dat niet de minste passagiers- accomodatie bood. In de cabine bevond zich niet één stoel. De vlucht, die plaats vond onder commando van den Ame- rikaanschen piloot Mac Clure, werd meegemaakt door vier passagiers, tech nici van de D.A.F.-carrosseriefabriek te Eindhoven, wie leege kisten tot zit plaatsen dienden. Op deze proefvluch ten werd gevlogen via het vliegveld Rineanna in Ierland. Verschillende overwegingen hebben later geleid tot het aandoen van Prestwick, Schotland, inplaats van Rineanna. Ongeveer ter zelfder tijd waren de American Overseas Airlines begonnen met een dienst New York-Amsterdam v.v. Voor deze maatschappij trad de K. L.M. als agente op; de Noordatlanti- sche Dienst, die hiermede belast was, had reeds in dien tijd de handen vol. Van alle kanten stroomden de aanvra gen om passage naar New York bin- nm, de nog onvoldoende accomodatie op Schiphol maakte, dat het invullen van de formulieren voor de passagiers heel wat tijd in beslag nam, waardoor af en toe bij het vertrek vrij veel stag natie werd ondervonden. Men heeft in die dagen malle gevallen meegemaakt; een voorbeeld hiervan is de dame, die de K.L.M. dagelijks verschillende kee- ren opbelde, teneinde een plaats in het New York-vliegtuig te krijgen, omdat haar man in Amerika ernstig ziek lag. Met zeer veel moeite werd een plaats voor haar gereserveerd; op het vertrek uur verscheen de dame in kwestie op Schiphol, vergezeld van een hondje. Toen haar vriendelijk werd gewezen op het feit, dat de A.O.A. het medenemen van dieren niet toestaat, verklaarde zij, dan maar van de reis af te zien! De regelmatige dienst geopend! Men heeft nog spannende weken be leefd, voordat de rechtstreeksChe dienst op New York kon beginnen. De bestel de Douglas DC-4 toestellen kwamen met groote vertraging uit Amerika en toen tenslotte alles in gereedheid was gebracht, moest men nog wachten op de vereischte vergunning. Pas eind April kwam deze af en op 21 Mei 1946 ving de eerste vlucht aan, met de gloed nieuwe DC-4 „Rotterdam”. De com mandant op deze „maiden-trip” was Evert van Dijk, dezelfde, die juist zes tien jaar tevoren met Kingsford Smith in de „Southern Cross” de beroemde recordvlucht van Ierland naar Harbor- Grace op New Foundland maakte: in 31 uur en 50 minuten vloog hij toen over den oceaan; nu in iets meer dan de helft van dien tijd. Van nu af aan werd tweemaal per week van Schiphol gestart voor de reis naar de Nieuwe Wereld. Men had de pilo ten al zoo veel mogelijk bekend ge- Indië in New York overgenomen door een DC-4 toestel. Het ligt wel in de be doeling, zoodra dit mogelijk is, weer door te vliegen. Zooals men zich zal herinneren, boekten de piloten Evert van Dijk en Snitslaar bij het overvliegen van de nieuwe Con stellations naar Nederland records. Eerstgenoemde maakte de vlucht in 14 uur en 2 minuten, non-stop en Snits laar deed het nog een half uur vlugger. Eind October 1946 had van Dijk de meeste retourvluchten over den oceaan gemaakt; hij vloog het traject elfmaal heen en terug. Hij werd gevolgd door Groeneveld met negen retourvluchten, terwijl de buitenlandsche vliegers Geor ge en Malouin er acht op him naam hadden staan. Zeven of meer vluchten heen en terug maakten Snitslaar, Stroeve, Witkampf, Hamber en Mickie. Enkele cijfers In het eerste half jaar van haar be staan vervoerde de Noordatlantische Dienst der K.L.M. ongeveer 7000 per sonen. In totaal werden 1.400.000 km. afgelegd en werd 270.000 kg. lading 14 24- 6 12 28- 9 11 26-13 9 20-10 8 22-14 10- 20 11- 36 9-27 3—3 9-24 Hof van Holland, waaraan door 76 le den werd deelgenomen. Het was een gezellige avond. Revue „Dat is het toppunt" Vrijdagavond werd door theater Plezier van Floris Meslier voor het voetlicht gebracht de cabaret-revue „Dat is het toppunt”. Het programma werd geopend met de aankondiging door den omroeper van theater Plezier, Jan van Ees. Achter eenvolgend traden op Toon Hermans met een liedje en een praatje, Tot Moens met een Engelch liedje en enke le Fransche chansons. Suggestie, een schets gespeeld door Wies je Bouw meester en Toon Hermans, Menno Grondsma met imitaties van bekende zangers, Wiesje Bouwmeester in haar repertoire en tot slot van het le deel Toon Hermans met eenige bekende ra- dioliedjes. Na de pauze Jan van Ees en Andrea Domburg in de ernstige schets „De blinde oorlogsvlieger van de R.A.F.” De oorlogsvlieger werd meesterlijk ge speeld door Jan van Ees. Ook de an dere artisten traden nogmaals voor het voetlicht, terwijl het geheel besloten werd met Toon Hermans in zijn reper toire. Het publiek heeft kunnen genieten van goede cabaret-kunst, toonde zich vol daan en was gul met applaus. De mu- oblige als een brandhout uit het vuur zikale begeleiding werd uitstekend ver zorgd door Peter Kellenbach. Wij kunnen onze lezers berichten, dat dit gezelschap heden Dinsdagavond weer voor de radio optreedt met de nieuwe revue „Dat is een sprookje”. In een dankbare stemming werpen wij alleen bij die van Bolsward. De fractie leider, die aanvankelijk het initiatief nam om de betrekkelijke begrootings- jost met een zekere som te verminde ren, liet dit voorstel ten slotte over aan één der mindere góden. Dat was ver standig. Een voorstel van den fractie- eider, geeft altijd een politieke bij- -i.. Hij heeft als woordvoerder der ippositie allicht zuiver zakelijke beslissing, die geen die wel de bescherming van het een plattelander de vereischte klank- Bolswards Nieuwsblad >or- i ade ■ei- be- •e- n, n d d ■uk. ode de ’P ERT van leur den I. 4 5 oor 947 or- im- t r I t F rd, is-- le" de 2e Ier rk- :k- n, or g- lei id de er cl an tu in de iet it- :k. tn it s. n la la 1. a. i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1946 | | pagina 1