Textiel
ons
fGeel
Ned. Spoorwegen vervoeren kolen
■e
LS
No. W
EM»®^!aé 4 Fefe«sawi 1947
43® Jnargamjl
ra rd
Friesland
West»
Moeilijkheden te over.
Ja,
het
Kam-
DOT
I
)EN
en
en
Jellie Frij-
m
ivond
r
In deze maand mochten de N. S. bij
In werkelijkheid zijn er meer, doch er J monde van den beheerder van de Ned.
dienen ook wagens gereserveerd te wor- Steenkolenmijnen Dr. Ir. Ch. Th. Groot-
prijsopdrijving zijn beide in dezen tijd
buitengewoon ernstige, verschijnselen,
want zij benadeelen onmiddellijk een zeer
groote groep, ik kan wel zeggen: de
massa van ons volk, die zich zelfs tegen
Waar ligt de grootste moei-
lijjkheid?
:br
jerke
hten
ïRK
Giro 87920
in
:n
:n
>r-
m,
en
0-1
0-1
1-0
1-0
1-0
t-1
0-1
1-0
1-0
1-0
den
a
s
V
I.
Wie re ivurden
In hin is in sin,
mar gjin gewin*
den voor het vervoer van Amerikaansche
kolen en bruinkolen terwijl ook ’n kleine
reserve moet worden gehouden voor
eventueele bijzondere omstandigheden.
Het aantal dagen per maand waarop ko
len worden vervoerd, is gelijk aan het
aantal werkdagen per maand.
Van de ruim 5030 beschikbare ,wagens
worden ^r ongeveer 4603 g Pruikt voor
kolenafvoer via Susteren, ui de maand
Januari, tot en met den 29sten, vervoer
den de N. S. 20600 wagenladingen kolen
van de mijnen af naar Susteren; deze
wagens bevatten gezamenlijk een hoe
veelheid van 372.000 ton kolen. Daar
mede was de hoeveelheid, welke het
Rijkskolenbureau voor de maand Januari
had geraamd, reeds op den 29sten met
8000 ton overschreden. Hoe is dit moge
lijk?
Dit is een gevolg van intensieve con-
tröle op dgn wagenomloop en het wa-
genvervoer. De omloop toch beheerscht
Uitgave van Drukkerij Fa, A. X OSINGA Bolsward
van onze textielproducten. Maar.voor-
I loopig gaat het eigen land voor.
Wórdt er dan niet geëxporteerd?
doch zeer wéinig. Er móét zelfs uitge
voerd worden.
Hbeveel?
9e prijs: Otto Piekema en Niesi Hait-
sma.
Klasse B.
Ie prijs: Jopie Kroontje en Geertje
Haitsma;
2e prijs: Gerrit Miedema en Wietske
Miedema:
3e prijs: Tj. v. d. Zee en Hanny Mie-
Wat gaat er over de grens?
Wij vroegen Zijne Excellentie, of
mogelijk was cijfers te verstrekken om
trent de export van onze textiel. Wan
neer men het publiek over dit onderwerp
hoort spreken, verneemt men soms dat
de helft of méér dan de helft over onze
grenzen gaat „Dat is volkomen onjuist,”
aldus de Minister. „Van wollen stoffen
wordt 5 pct. van de geheele Nederland-
sche productie uitgevoerd, van katoenen
weefsels 8 pet, van kunstzijde 10 pet. En
van confectie, dus van japonnen en cos-
tuums ook 10 pet. Het kan wel eens
voorkomen, dat van een bepaalde fa
briek bijvoorbeeld 60 pct. van de pro
ductie wordt uitgevoerd, en zoo ont
staan dan dergelijke geruchten. Maar ’t
publiek vergeet, dat er tegenover één
aoo’n fabriek dan wel tien of twaalf
staan, die uitsluitend voor de binnen-
landsche markt werken.”
Zoo staan we ervoor. En dat is niet al
te best. Dat zien zoowel de Regeering
als de, fabrikanten in. Het eenige ver
heugende is, dat zoowel Regeering als
fabrikanten hoewel er ook zijn, die
hardnekkig tegenwerken inderdaad
alles willen doen om zoo spoedig mo
gelijk verbetering te brengen.
Maar die verbetering is van eenige fac
toren afhankelijk. We zullen het zélf
moeten doen. We kunnen geen textiel
in voldoende mate importeeren, omdat
zij niet te krijgen is. We moeten meer
kolen hebben, meer garens. En die pro
ducten zijn alleen te verkrijgen, wanneer
het geheele volk hard werkt om andere
producten te kunnen exporteeren. Verder
moeten wij bijv, meer Arbeidskrachten in
de textielindustrie hebben, vooral meis
jes.
Goed bezien hebben wij dus de textiel-
positie voor een belangrijk deel in eigen
hand. Zooals we allen de toekomstige
welvaart van ons volk voor een belang
rijk deel in eigen hand hebben. Maar
het is begrijpelijk, dat men, overkropt
door eigen, directe moeilijkheden, deze
groote lijn niet altijd in het oog kan
houden.
en Agie Al-
dema;
4e prijs: Toop Idsinga en Rieny Ykema:
5e prijs: Siege B'ilsma en Lolkje Visser;
t en Riety Nieuw-
wij weer zoo’n periode in, want van 30 I 7ê pHis: Ale van der Werf en Cili van
J --■ der Werf;
en Julia Foe-
r> j ij. lj de normale prijzen nog maar met moeite
Een onderhoud met Minister Huysmans textiel kan aanschaffen. De Regeering let
1 scherp op zwarte handel en prijsopdrij
ving, juist in deze sector. En ik hoop,
dat iedere Nederlander ertoe zal mee
werken, dat de textielnood allengs gaat
verminderen. Dat kan alleen, indien er
absoluut niet geknoeid wordt.
Voor den eersten van iedere maand ont
vangen de Spoorwegen van het Rijksko
lenbureau het z.g. kolenprogramma,
waarin de hoeveelheid kolen wordt aan
gegeven, die in de komende maand per
spoor zal moeten worden vervoerd. Deze
hoeveelheid is gesplitst in de kwanta die
van de mijnen via het groote rangeerter
rein in Susteren naar het Noorden, Oos
ten en Westen des lands gaan, de hoe
veelheden die van de mijnstations af naar
Zuid-Limburg ten Zuiden van Susteren
moeten en die, welke naar Born moeten
worden vervoerd, om daar in schepen te
worden overgeslagen. Bovendien worden
nog kolen vervoerd naar Stein, eveneens
voor overslag in schepen. Doch deze ko
len gaan langs den eigen spoorweg der
mijnen.
Het kolenprogramma wordt vastgesteld
aan de hand van de productie der mijnen
en de mogelijkheid van afvoer. Voor de
bepaling van deze laatste factor geldt
de maatstaf van het aantal beschikbare
kolenwagens. Dit aantal ligt thans op
ruim 5000 wagens.
Vrijdagavond werd in de Geref. kerk een
reciteerwedstrijd gehouden, uitgaande
van de Chr. Reciteerclub „Bolsward”.
In het algemeen kunnen we zeggen, dat
er goed werk geleverd is.
Maar voordragen is een kunst, en zal
dus een persoonlijk karakter moeten dra
gen. Hier ontbrak nogal eens iets. Het
was alles te veel afgesteipd op eèn vast
model. Velen loopen gevaar te overdrij
ven, terwijl ook gestes en mimiek soms
te wenschen overlieten.
De k^uze van de stukken hebben we wel
eens slechter meegemaakt. „Myn Fryske
sang” vonden we nogal bombastisch,
maar .„Hillige ienfêld” was zonder meer
banaal.
De prijzen vielen als volgt:
Ernst: 1ste prijs: L. W. Nauta, Sneek.
2de prijs: Mej. Oppedijk, Westhem. 3de
prijs: Mej. G. Hoekstra, Hitzum.
Publieksprijs: Mej. Oppedijk.
Luim. 1ste prijs: Bangma, Oldeboorn. 2e
prijs; J. de Boer, Sneek. 3de prijs: D.
Hingst, Witmarsum.
Publieksprijs: D. Hingst, Witmarsum.
De voordrachten werden afgewisseld met
vioolspel door den heer Heller, begeleid
door den heer Terpstra.
Het spel was zeer goed; jammer dat
vooral de jeugd zooiets moeilijk schijnt
te kunnen waardeeren.
Langs de grijze winterhemel wentelt de
trage smook der fabrieksschoorsteenen.
Twenthe, het land van de textiel! Spin
nerijen, weverijen, ververijen, in Ensche
dé, Hengelo, Almelo. Het land van belof
te schijnt het voor de overige bevolking,
die dagelijks letterlijk aan den lijve er
vaart hoe matig, pm niet te zeggen
slecht, het gesteld is met de textielpo-
sitie. Van hoevele kinderen, zelfs uit ge-
'zinnen, die naar voor-oorlogsche maat
staf gemeten, een „behoorlijk inkomen”
hebben, is het ondergoed niet topnbaar
meer? Op hoeveel bedden' zijn de lakens
reeds lang afwezig? Hoevele vaders vra
gen zich niet eiken dag af, of die ver
maledijde knie nu vandaag niet door hun
broek zal komen steken?
En dan komt men in Twenthe, het land
van dl textiel. Men ziet ’s morgens de
lange rijen vrouwen, mannen en meisjes
in de fabrieken verdwijnen, men krijgt
de gelegenheid te spreken met industriee-
len, met arbeiders, met bedrijfsleiders. En
men wordt een beetje ingewijde in dat
buitengewoon moeilijke onderwerp, dat
tegenwoordig de gemoederen van de
bevolking wel het sterkst bezighoudt: de
voorziening van het Nederlandsche volk
met textiel.
Stel deze vraag aan een textielfabrikant
in Twenthe en hij zal zeggen: de moei
lijkheid wortelt eigenlijk in Öe structuur
van onze industrie. Immers, vóór 1940
hadden wij reeds een tekort aan spinne
rijen. Dat was toen niet erg. Wij waren
voor onze textielindustrie afhankelijk van
den import van weef- en tricotgarens uit
het buitenland, uit Engeland vooral, want
onze eigen spinnerijen konden aan de
vraag niet voldoen. Maar wat hinderde
dat in die tijd? Je bestelde en er kwam,
volop. Maar nu is dat tekort aan spinne
rijen heel wat onprettiger. Want, er is
een tekort, een wereldtekort aan half- en
aan eindfabrikaten in textiel.
De ruwe grondstof is nog wel te krijgen,
hoewel ook vrij moeilijk, en met den in
voer van ruwe wol, katoen enz. wil het
dari ook nog wel lukken. Doch onze
spinnerijen kunnen niet voldoende wol en
katoen tot garen verwerken om onze
weverijen, confectiefabrieken en alle an
dere industriën die er mee samenhangen
draaiende te houden. Dus moeten we ga
rens invoeren. Waar vandaan? Vooral
uit Engeland. Maar wat beteekent in
voer. Dat beteekent ruilen tegen produc
ten die wij zelf vervaardigen. En een
arm land als het onze vervaardigt wei
nig en brengt weinig voort waarvoor an
dere landen belangstelling hebben. En
geland heeft behoefte aan boter, bouw
materialen, vleesch. Daar hebben wij ook
behoefte aan! Wij kunnen echter radio’s,
tomaten, bloembollen, groentenzaden le
veren. Daar wil Engeland wel wét van
hebben, maar niet zoo veel. Dus.om
dat wij weinig aan te bieden hebben,
krijgen wij weinig garens. Dat is punt
één.
Punt twee: vele machineriën zijn door
de Duitschers gestolen, andere zijn door
oorlogshandelingen verwoest, en alles is
na vijf, zes oorlogsjaren verouderd, ver
sleten. Er komen nu en dan wel machi
nes uit Duitschland terug, maar hoe*zien
die er vaak uit.
Punt drie: de kolenvoorziening. Drie on
gunstige' factoren zijn kortgeleden sa
mengevallen: de vorst, die de binnenwa
teren stremde en het vervoer uit de mijn
streek bemoeilijkte, de exportmoeilijk-
heden met kolen in Duitschland, de mijn-
werkersstaking in de Ver. Staten. Ge
volg? De geheele Nederlandsche industrie
krijgt voorloopig 20 pet. kolen minder
toegewezen, ook al omdat de Regeering
de huisbrandvoorziening in elk geval wil
handhaven.
Runt vier: gebrek aan arbeidskrachten,
vooral aan meisjes voor loopende hand
werk. Vele meisjes in Twenthe willen
niet meer in de fabriek werken, omdat
zij „niets hebben om aan te trekken”.
Maar dat is een vicieuse cirkel; als zij
niet gaan werken, krijgen zij oók niets
om aan te trekken. Bovendien is van de
volwassen arbeiders de vakbekwaam
heid gedurende den oorlog vaak achter
uitgegaan.
Dat zijn dus vier groote, ernstige moei
lijkheden. En de textielfabrikant met
wien wij spraken,,, was dan ook niet bui
tengewoon optimistisch gestemd. Wel
voor de toekomst! Landen als België,
Noorwegen, Zweden, Denemarken,
Zwitserland hebben voor de toekomst
groote belangstelling voor den invoer
Minister Huysmans aan ’t woord.
Met zulk een vraag komt men in Den
Haag terecht. En wie kan daar beter
antwoord op geven dan Zijne Excellentie
dr. G. W. M. Huysmans, Minister van
Economische Zaken? Wij vonden den
bewindsman bereid ons eenige inlichtin
gen te verstrekken over onze précaire
textielpositie.
„Het is nog altijd niet mogelijk ge
weest,” aldus de Minister, „aan ons volk
een bepaalde minimum hoeveelheid tex
tiel te verschaffen. Er is nog steeds geen
vloer gelegd in den textielnood. En ik
moet helaas zeggen, dat dit in 1947 ook
nog niet mogelijk zal zijn. Immers, indien
aan eiken mannelijken Nederlander bo
ven één jaar en aan elke vrouw boven'
één jaar in 1947 resp. een pak en een
jas en een japon en een mantel verstrekt
zou moeten worden, dan zou hiervoor
ruim 60 millioen vierkante meter textiel
noodig zijn. Maar de gezamenlijke pro
ductie van al onze textielfabrieken'be
draagt nog niet de helft hiervan. En dan
moet u niet vergeten, dat de textielfa
brieken ook voor andere zaken moeten
zorgen, die in groot verband gezien
niet minder belangrijk zijn dan klee-
ding. Canvas voor fietsbanden, breigaren
voor vischnetten, transportbanden voor
de mijnen, doeken voor de kaasfabrïeken
I en dat zijn textielproducten die toch stel
lig ook geproduceerd moeten worden.
Zonder transportbanden voor de mijnen
komen er geen kolen,Zoo ziet U, dat
onze industrie nog niet eens haar heele
capaciteit, die zelf al onvoldoende is,
kan gebruiken om onze bevolking van
textiel te voorzien. Maar.ik verzeker u,
dé Regeering zal alles op alles zetten
om in 1947 het minimum voorzienings-
peil met textiel zoo dicht mogelijk te be
naderen.
Zet u echter één ding wel duidelijk in de
krant. Ik doe een beroep op allen, die
betrokken zijn bij de productie, de dis
tributie en de detailhandel in textiel, er
voor te zorgen dat er geen meter, let
terlijk geen meter textiel in vprkeerde
handen komt. Zwarte handel in textiel en
hoff een extra pluimpje in ontvangst ne
men voor de geleverde prestatie, waar
van de verdienste uiteraard geheel toe
komt aan het spoorwegpersoneel.
Op werkdagen rijden via Susteren 17
vaste kolentreinen van ruim 40 wagens
elk; 16 ledige treinen van ongeveer‘50
wagens keeren dagelijks terug. Voor
groote bestemmingen zooals Amsterdam,
Rotterdam, Den Haag enz., worden te
Susteren geheele treinen samengesteld.
De andere treinen vervoeren groepen
wagens voor verschillende kleine be
stemmingen.
Zoodra -het vervoer te water wordt ge
stremd, hetgeen in de tweede helft van
December en op het laatst van de eerste
helft van Januari geschiedde, wordt de
overslag in Born gestaakt en \yordt het
kolenvervoer meer dan gewoonlijk per Re prijs Sjoerd Hengst
trein via Susteren verricht. Thans gaanl]ancj.
Januari af is het watervervoer over Born derWerf
weer gestaakt.
Op Zondag 2 Februari werd, gelijk be
kend, in de mijnen doorgewerkt; het nij
pende kolengebrek overal in den lande
maakte dit noodzakelijk. Dit beteeken-
de, dat ook de Spoorwegen moesten
doorwerken en dit beteekent tevens, dat
het noodzakelijk is de kolenwagens, aan
gekomen op hun bestemming, ook op
Zondag te lossen. In het licht van het
geen hierboven is gezegd over den wa
genomloop, die van het grootste belang
is voor den snellen afvoer der kolen, zal
het duidelijk zijn hoe belangrijk het ook
is dat elke kolenwagen door den ontvan
ger ook, snel wordt gelost; des te eerder
immers is hij weer aan de mijnen terug.
Het N. S. personeel begrijpt dit en spant
zich tot het uiterste in, ondanks de kou
de op de rangeerterreinen, waar de han
den haast bevriezen bij het koppelen der
wagens en ondanks de helaas zoo on
voldoende kleeding van d? menschen; de
N. S. kunnen er, maar niet in slagen dit
laatste euvel op afdoende wijze te ver
helpen. Wel wordt getracht in den nacht
eenige verlichting te brengen door het
verstrekken van warm voedsel.
Het wordt langzamerhand eentonig op
de. prestaties van het N. S. bedrijf te
wijzen, doch bij de huidige koude mag
toch wel eens gedacht worden aan de
spoorjongens ,",in de ballast”. Deze man
nen immers zijn er in geslaagd met hun
aanzienlijk geringer wagenpark presta
ties te bereiken, die gelijk zijn aan die
vafi voor de staking. In Dec. 1945 wer
den gemiddeld per week nog geen 500
wagens kolen naar het Noorden gezon
den, thans ligt dit weekgemiddelde tus-
schen de 800 en 900 wagens.
Wij herhalen daarom ten slotte ons be
roep op de ontvangers van wagens ko
len. Er mogen moeilijkheden zijn, die het
snelle lossen van deze wagens op Zon
dag belemmeren, doch deze te overwin
nen is een eisch van algemeen belang,
want alleen door de wagenomloop te
versnellen, kunnen de verhoogde presta
ties, die op dit gebied van de N. S. wor
den geëischt, ook verricht worden. Bo
vendien zouden de spoormannen dan de
vo'doening smaken, welke gelegen is in
het besef, dat zij niet alleen helpen, maar
ook geholpen worden.
Stadsnieuws
Zaterdagmiddag, 1 Febr. werd de
traditioneele hardrijderij voor jonge pa
ren op de Appelmarkt gehouden.
De rijderij werd gehouden in 3 klassen:
Klasse A, leeftijd 7-8-9 jaar, aangifte
34 paren;
Klasse B, leeftijd 1012 jaar, aangifte
79 paren;
Klasse C, leeftijd 13-14 jaar, aangifte
15 paren.
De bewoners van Marktstraat, Appel
markt, Dijkstraat, Rijksstraat en Pol
straat gaven spontaan een geldelijke
bijdrage en verschillende firma’s stel
den prijzen beschikbaar.
In het bijzonder dient even te worden
vermeld dat de vereeniging tot bevor
dering van de Paardensport 2 medailles
heeft aangeboden voor de prijswinnaars
in klasse G. Dit, met het doel de be
langstelling voor de sport in het alge
meen bij de jongeren aan te moedigen.
Dank zij de medewerking van
heeren, alsmede van een drietal bakkers
De fleur werd er i
Haan’s geluidsinstallatie. o of
De hardrijderij op de Appelmarkt be- wat wij° intusschen’hopen in 1947 weer
te kunnen organisèefen. Het was weer
een knalavond met een welverzorgd di
ner van Van Dijk.
Na een hartelijk welkom deelde de voor
zitter mede, dat wij 1 Aug. 1948 ons 10-
jarig bestaan kunnen vieren.
BENOEMINGEN.
Onze stadgenoot de heer Heeringa is
voor de volgende 3 jaren benoemd tot
lid van de technische commissie in den
Netjerlandschen Bond van dansleeraren.
Deze commissie bestaat uit 3 leden. Deze
benoeming kan ongetwijfeld tevens als
een onderscheiding worden beschouwd.
Met ingang van 1 Maart is de hulp
agent J. Koning benoemd tot agent 2de
klas te Voorburg.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Gedurende de maand Januari 1947 zijn
aan het Bureau van Politie te Bolsward
de navolgende voorwerpen als gevonden
aangegeven: f
Een sigarettenaansteker, een boodschap-
pentasch, een overhemd, een kinder-
taschje, een sjaaltje, een zakmesje, een
hoofddoek, een ceintuur met opgenaaide
zakjes, een zilverbon, een klompsok, 2
sleutels en verder eenige wanten en
handschoenen.
Inlichtingen omtrent deze voorwerpen
worden iederen werkdag van 10 tot 12
verstrekt aan het Bureau van Politie
voornoemd.
8e prijs: Minne Koopmans en Iet je Al-
gera;
9e prijs: Piet Sybrandy en Sientje Bak
ker;
10e prijs: Bertus Gerritsma en Ine Ger-
ritsma.
Klasse C.
Ie prijs: Hans de Boer en Ukie Scho
tanus;
2e pr.: Leo Wynia en lebeltje Breeuw-
sma;
3e prijs: Eddie Andringa
tenburg;
4e prijs: Tjeerd Houben en Marieke
Huitema;
5e prijs: Gerrit Abma en Alie v.
pen;
6e prijs: Joop Buikstra en Nienke Lun-
terp
7e priis: Watze v. d. Werf en Hanny
v. d. Oever;
8e prijs: Marten Duiven en Aukje Vel-
linga.
SCHAKEN.
Uitslag van den op 27 Januari 1947 te
Makkum gehouden competitiewedstrijd
3e klasse van den Frieschen Schaakbond
tusschen Westergoo II van Bolsward en
Landau I van Makkum.
1. J. v. d. Duim-J. Lammertsma
2. H. Vlagsma-S. Boersma
3 F. Mulder-J. Werkhoven
4. J. A. Zantman-A. Wiersma
5. D. Frankena-H. Genee
7. W. de Graaf-F. H. Klijnsma
7. J. Gerritsma-W. Genee
8. R. Bosch-T. Smid
9. P. Visser-D. Blanksma
10. J. Meijer-B. Dijkstra
het aantal dagelijks te stellen wagens.
Bij een wagenpark van 1000 wagens
bijvoorbeeld en een tijdsduur van 10 da
gen, noodig om een wagen ten tweeden
male aan de mijn beschikbaar te hebben
voor belading, kunnen per dag 100 wa
gens gesteld worden. Zou dit tijdsver
loop op 5 dagen kunnen worden ge
bracht, dan kunnen dagelijks 200 wagens
worden gesteld. Nu is de omloop voor
de wagens, welke via Susteren rollen,
gemiddeld 6 dagen.
Door nu de ledig gekomen wagens snel
te vérzamelert en tot treinen te vëree-
nigen en deze ledige bakken ook Zon
dags terug te voeren naar hef mijnge-
bied slagen wij er vaak in, nog wel eens
wat tijd in te loopen, waardoor we meer
rijden dan in het schema voorzien was.
Door de stremming van het vervoer te
water via Born in de eerste helft van
deze maand kregen we een verhoogden
toevoer naar Susteren. Om hieraan het
hoofd te bieden, moest extra snel wor;
den gewerkt.
Westergoo had aan de even borden wit.
CHR. RECITEERWEDSTRIJD.
staat reeds meer dan 50 jaar. Voor 50
jaar geleden werd de eerste prijs ge
wonnen door de heer Hendrik Brand-
sma te Ugoklooster.
Uitslag van de wedstrijd:
Klasse A:
le prijs: Anne Osinga en Gr. Visser;
2e prijs: Auke Vlagsma en Tjitje
Kroontje;
3e prijs: Jelle Huitema
kema;
4e prijs: Jan Schotanus en Uilkje Scho
tanus
5e prijs: Auke Lootsma en-Willy de
Vries;
6e prijs: Anne de Jong en
ling;
7e prijs: Theo Huitema en Trees
Draaisma;
8e prijs: Hero Huitema en T. Draaisma;
en Zuidwest
S t r e e Kb Ia d voor
enkele
werd het mogelijk gemaakt de kinderen REISCLUB W1JDERKRING.
te tracteeren op hiete melk met koek. Dinsdag 21 Januari hield de reisclub
in gehouden door de Wijderkring weer een feestavond, daar
er nog geen reisje gemaakt kon worden,
Bciswards Nieuwsblad
i
ntie
el
tie
e-
n
s.
I
1CO«(
Uur,
n
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Redactie en Administi.-tie
Marktstraat >3 - Bolsward
Telefoon 451 (K 5157)
acht
l.Ü.
a,
tard
Abonnementsprijs t
1.25 per kwartaal bij vooruitbetaling
Advertentieprijs10 cent per m.m.
li
et
de
en
rd
01
se
21-
te
:n
ii-i -I I .1 I I ,7—raTWac .H- iiiii»i
Wil wpaf norinda I„ „on QO 1
4 en
vaar,
dot
rd Itij
leste,
jaar
-2 uur
I
■o 6-4