RD
Moeten wij ons onderwijs
vernieuwen
Buitenlandsch Overzicht
z.
0.
43te Jtbargaaié
No. 13
VrtgdM M Febpuari Ï94T
Streekblad voor We»t« en Zuldweat Friesland
Bo I award
De belangstelling groeiende.
I
I
naamste grief van
>or
UJR
<i«a
i te
niet
de
tar!
Zafé
ie»,
uur
tuur
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Redactie en Administratie
Marktstraat 13 - Bolsward
Telefoon 451 (K 5157)
de
eke
de
oo»
va»
ge-
147
EE
)EN
AL-
scnen inaiag plaat» g
men daarnaast dan deo-o-
publiceerde rapporten over de onder
stelde vakken, verschillend al naar
lang de belangstelling van de leerling is.
De vraag is gesteld of bij een
■wt «roetig as! daim.
heerscht groote ontevredenheid over
nadeelen van het vredesverdrag;
l it reet.
■Ba
MO 703 (strook no. 1):
61-4 brood
61-4 boter
61-4 marg.
61-4 melk
61-4 vleesch
61-5 vleesch
61-4 kaas
61-4 eieren
Op 20 Februari zullen bonnen worden
aangewezen voor suiker, versnaperingen
en tabak.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Vrijdag 14 Februari a.s. worden
gebruikt, met uitzondering van de bon
nen voor melk, waarop eerst met ingang
van Maandag 17 Febr. a.s. mag wor
den gekocht.
De niet aangewezen bonnen van de bon
kaarten 701 kunnen worden vernietigd.
Geldig blijven slechts bon 59-1 en 60-1
algemeen voor petroleum.
k W/ere warden/
Wite hynders blnne In bulte M
X struijen nedich. M
gezwaaid. Braden, die in het ministerie
van buitenl. zaken te Washington een
scherpe politiek jegen» Argentinië
voorstond, heeft thans Marshall ontslag
gevraagd en Messersmith, de Ameri-
kaansche ambassadeur in Argentinië,
die daar na een bezoek aan Washington
terugkeerde en tegenstander van Bra
dens politiek is, is in Buenos Aires met
gejuich ingehaald.
den, met de alleen pratende onderwij
zer, en z'n vaak keurig gedrilde leerlin
gen zal moeten verdwijnen.
De klas zal een werkgemeenschap moe
ten worden, waar het kind zich vrij kan
uiten en de gelegenheid krijgt al z’n
gaven naar hoofd en hart te ontwikke
len.
Alleen zoo kunnen we ze opvoeden tot
zelfstandige zelfbewuste menschen die
weten wat ze willen.
We weten dat dit gemakkelijk geschre
ven kan worden maar dat hier heel wat
voetangels en klemmen liggen. Elke on
derwijzer voor zich zal naar wegen
moeten zoeken om dit te verwezenlijken
en deze geheele omschakeling zal heel
wat moeite kosten.
Doch dit zal noodig zijn, wil de school
zijn opvoedende taak serieus vervullen.
Het is ons bekend, dat aan het ministe
rie van O. K. en Wetenschappen een
plan voor een nieuw onderwijssysteem
wordt uitgewerkt.
Uit de aard der zaak kan dit nooit meer
breftgen dan richtlijnen.
De groote taak van een grondige ver
nieuwing van het onderwijs zal komen
te rusten op de onderwijzers. Als zij er
de schouders onder zetten, en daar twij
felen we niet aan, dan zal er spoedig
een frissche wind kunnen waaien door
onze scholen, tot heil van onze kinde
ren. K.
ynhüld en it peil fan de measte stikken ne, saiang hja net sjonge kinne
1-rU.roV klfl^x U. x u:J- Lxr.li.--
giet der fan üt, hwat djipgong sit der lang bliuwt it in pielerij, dy’t wol gap-
yn, hwat idealen bistribje hja? In bi- pet mar net byt. It ünderwiis, dreech en
droefd bytsje meastal. En it peil fan de eamstich opset mei alle middels fan de
j-technyk en psychology ütrist, yn skoal-
leforbün en mei de outilaesje fan lear-
middels sa’t dy ek by oare fakken brükt
wurde, dat allinnich kin üs analpha-
1x’ - 1 1
Schurer, dy’t Snein foar de Rario
spriek, sei sa’n treflik wurd oan de ein
fan syn taspraek: De beam sil bloeije,
hwer’t God him plante hat. Sa is it.
Allinnich yn eigen groun en eigen aerd,
mei eigen tael en eigen lultuer kinne
de Friezen harren opijoJitsje üt de ta-
stün, sa’t dy hjoed rounum noch hears-
ket. Dit freget in heap swier wurk fan
de Fryske forienings en fo-troanman-
nen, mar mei minder km it net ta. De
oantrün dy’t in stik of tsien ge neenten
op de ünderwizers üta :fenje wi 11e mei
de taslach fan fyftich goui.c foar h bi
sit fan de Fryske akte is in stap yn de
goede rjojhting mar o sa biskieden
Slagje wy meimekoar der net yn, dizze
driuwende ünderwiiskwesje yn greate
styl oan to pakken, dan sil de tiid leare
dat de nocht- en wille-biweging fan
toaniel- en sjongselskippen allinnich
de maklike Friezen net foroaret. Dat
rint dea as it net fierder giet, dat jowt
gjin perspektyf en gjin ótkomst, dat
makket allinnich de winterjounen hwat
noflik. Mar it ünderwiis fan bern en
ereate bern op alle Fryske skoallen, fan
Biwaerskoalle ta it Gymnasium, dat
smyt seadden oan 'e dyk!
EXTRA RANTSOEN KAAS.
In de periode van 16 Febr. tot en met 1
Maart zal aan diegenen, die een A-, B-
of C-kaart hebben 50 gram kaas boven
het gebruikelijke rantsoen van 200 gram
verstrekt worden.
Griekenland.
In de Veiligheidsraad is een Ameri-
kaansch voorstel dat de V. N. commis
sie, die in Griekenland een onderzoek
instelt, niet bevoegd is ten gunste van
ter dood veroordeelde Grieksche gue-
rilla-strijders tusschenbeide te komen,
aangenomen. De Russische vertegen
woordiger pleitte er voor dat deze
commissie in ieder geval wel uitstel van
voltrekking van het vonnis mocht vra
gen.
s in
:ant
fa
tten
we
af,
wee
■rea
een.
‘lijk
eld,
der
>al-
hen
in
lin
eer
het
tea
r«..x xwu uv uiw»c 31.1A.A.CU nc, saiang nja nei sjonge Kinne en
kritysk hifket. Hwat bisieljende krêft koartswyl jaen yn har eigen tael, »a-
giet der fan üt, hwat djipgong sit der lang bliuwt it in pielerij, dy’t wol gap-
yn, hwat idealen bistribje hja? In bi- pet mar net byt. It ünderwiis, dreech en
-x-i c- r 2-‘
stikken, de literaire wearde, de toaniel-
technyske kant is greatendiels mar
foech. Itselde moat men sizze fan it peil
fan de Fryske boeken. Nei de oarloch
en ek yn de tiid fan bisetting binne der betisme by de woartels oangripe. Fedde
tsientallen boeken ütkomd, mar in wurk
fan bliuwende bitsjutting is der net by,
it binne flotte folksforhalen, striid tsjin
de bisetter, famkesboeken en hwat ber-
neboeken, maar geef, literair en psy-
chologysk forantwurde boeken siket
men de léste jierren hast altyd om 'e
nocht.
Allinne Akkerman kipet der hwat üt.
Doe’t in pear wikc lyn op it Provinsje-
hüs in ütstel oannommen waerd ta it
ynstellen fan in literatuerpriis, de
Gysbert-Japikspriis wie dan ek it bi-
tinken. dat de eask dizze allinnich ta to
kennen foar it wurk fan de léste twa
jierren, fan gefolgen wéze soe, dat der
fakentiids gjin priis ütrikt wurde soe,
omdat der gjin wurk fan literaire
wearde to bioardieljen wie. En dat
hoecht jin gjin nij to dwaen. As men
sjocht hoe’n bytsje minsken it apparaet
dwaen hawwe, bisaut men derfan. De
greate mannichte fan harren sit mei de
hannen yn it hier as hja dy tael yn in
forantwurde foarm brüke wolle.
Dêrom kin der mar ien konklüsje wéze
foar de lieding. It ünderwiis, it ünder-
rjocht, dér sit hast alles op fést. Saiang
stemmen met een snelle en afdoende
bestraffing, die een overtreding direct
onderdrukt.
de senator Vandenberg zeide in een
rede, dat Amerika bereid was het voor
deel van de atoombom prijs te geven in
dien en wanneer de wereld en in het
bijzonder de Sovjet-Unie in zouden
De koude Brit en goede Rus.
Nijpend tekort aan kolen, met alle el
lende van dien, heeft in het Engelsche
Lagerhuis tot een fel debat geleid over
de regeeringspolitiek inzake de natio
nalisatie der mijnen. Ten slotte: de
Russen schijnen thans ook bereid de
kleine naties wat meer zeggenschap
toe te kennen bij het opstellen van het
vredesverdrag met Duitschland.
800 gram brood
250 gram boter
250 gram margarine
of 200 gram v#t
5 liter melk
300 gram vleesch
100 gram vleesch
200 gram kaas
5 eieren.
voor ons onderwijs. De personeel-
schaarschte heeft opeens de school en
wat daarmee in verband staat, binnen
onze aandacht getrokken. Zoo zelfs dat
men in diverse bladen waardeerende
artielen kon aantreffen.
Dat is wel eens anders geweest.
Voor de oorlog ontbrak aan deze waar-
deering heel wat. Er was, vooral aan
gaande de resultaten die de school
bracht, nog al critiek, en niet geheel ten
onrechte.
Men kan gerust zeggen, dat de pro
gramma’s van al onze onderwijsinstel
lingen overladen zijn; wat noodwendig
tot oppervlakkigheid moet leiden. Daar
komt bij dat de aanleg van de leerlin
gen zich lang niet altijd tot alle vakken
uitstrekt, wat belemmerend werkt op de
vorderingen van een klas. En in de
derde plaats is ons onderwijs zoodanig
gericht dat teleurstellingen niet uit
kunnen blijven.
Alle ouders verlangen dat hun kind op
school wat leert, liefst veel leert.
Wel halen we soms, als we eens aan
dacht aan het schoolwerk schenken, de
schouders op, of merken we lichtelijk
schamper op: „Wat heb je daar nou
mee te maken?’’ maar verder komen
we niet.
Het examen eischt het nu eenmaal en....
Jacht, naar diploma’s.
Ja, een diploma staat bij ons Nederlan
ders in zeer hoog aanzien.
We vragen niet of iemand werkelijk in
staat is zijn verworven kennis te gebrui
ken, of hij geestkracht en karakter ge
noeg bezit om ze op de juiste wijze aan
te wenden, nee, wij vragen alleen:
„Heeft U een diploma?”
En toch weten we allen dat kennis heel
weinig beteekent, wanneer die niet ge
fundeerd is in een sterke geest.
We kunnen ons alleen moeilijk los ma- °°k elders in het geheim al gemaakt
ken van deze kennisaanbidding.
Hoe Colijn het zag. beslist voor men over ontwapening kan
Wijlen dr. Colijn bekeek de dingen wat
anders.
Hij had eens een paar menschen noodig
voor een belangrijke leidende functie.
De candidaten die hij bij zich riep wa
ren zeer verwonderd dat hun niet ge
vraagd werd naar diploma’s. Wel
vroeg hij of ze wel eens captain waren
geweest van een voetbalelftal.
En toch was dit bij nadere beschouwing
heel logisch.
Colijn on gemakkelijk genoeg nagaan
op welk intellectueel peil zijn candida
ten stonden. Maar noch het feit welke
school ze hadden afgeloopen, noch hun
diploma’s konden hem ook maar de ge
ringste zekerheid geven of ze de capa
citeiten bezaten, die hij in hen noodig gie van primair.belang”. En de beken
had. Hij legde hiermede stellig de voor
naamste grief van ons onderwijs bloot.
7 e veel kennis.
Het propt onze kinderen vol kennis, al
maar meer kennis, om aan de steeds
hooger opgeschroefde examen-eischen
te kunnen voldoen, maar het verzuimt
van de leerlingen bruikbare menschen
te maken met een harmonisch ontwik
keld karakter, die leerden op eigen bee-
nen te staan.
Het zijn de voorstanders van onderwijs
vernieuwing, met oud-minister Bolke
stein aan het hoofd, die hierin verande
ring willen brengen.
- Karaktervorming primair.
Op 't voetspoor van het Angelsaksische
ijs willen ze de nadruk leggen
karaktervorming, en in de tweede
i ze dan het verzame-1
800 gram brood
250 gram boter
125 gram margarine
of 100 gram vet
100 gram vleesch
100 gram kaas
2 eieren.
800 gram brood
500 gram rijst of kin
dermeel (uit rijst
bereid) of kinder-
biscuits.
Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF,
Bcmen’ijst
geldig tot en met 1 Maart 1947.,
Bonkaarten KA, KB, KC 703
(strook no. 1):
61-1 brood
61-2 brood
61-1 boter
61-2 boter
61-3 boter
61-1 melk
61-2, 61-3 melk
61-1 vleesch
61-2 vleesch
61-1 alg.
61-2 alg.
61-D res.
61-E res.
61-K res.
800 gram brood
400 gram brood
125 gram boter
125 gram margarine
of 100 gram vet
250 gram margarine
of 200 gram vet
4 liter melk
7 liter melk
100 gram vleesch
400 gram vleesch
250 gram kaas
2 eieren.
1600 gram brood
200 gram kaas
800 gram brood
Bonkaarten KD, KE 703
(strook no. 1):
62-1 brood
62-1 boter
62-2 boter
giem als internationale kwestie hoort 62-2, 62-3 melk 12 liter melk
62-1, 62-2 vL
62-1 alg.
62-R rès.
-1 res.
Abonnementsprijs
1.25 per kwartaal bij vooruitbetaling
Advertentieprijs10 cent per m.m.
Giro 87926
onderwijs willen ze de nadruk leggen
op karaktervormin
plaat» waardeeren
len van kennis.
Kort geleden heeft men in de bladen
het scholensysteem dat dr. Bolkestein
zich gedacht heeft, kunnen vinden.
Maar dat is niet van het grootste be
lang.
Primair is, wat onderwezen moet wor
den en de manier waarop dat gebeurt.
Beperking noodzakelijk.
Wat het eerste aangaat, zullen de pro
gramma's van vrijwel alle onderwijs
inrichtingen beperkt moeten worden 11Jtt ta u._lcailc,
Het aantal verplichte vakken zal moe- seit mear as folie wurden. It sit net djip
ten worden verminderd, en deze zullen genóch, it komt net fuort üt in ’nasjo-
voor wat de Middelbare scholen be- nael fielen en tinken mar bliuwt by in
treft, zoo nauw mogelijk moeten aan- rfj
sluiten bij de beroepsrichting, die zich stean en toaniel en sangambysje. It is
u:“‘ tman-
Folkertsma, Kalma, Piebenga,
Het is immers bekend dat dit peil in
Er i» momenteel nog al belangstelling Eng eland en Amerika beduidend lager
- is dan bij ons.
Wc gelooven niet dat dit een noodza
kelijk gevolg behoeft te zijn.
Stellig niet voor de verplichte vakken.
Hier zal men een verdieping kunnen
bereiken, die het tekort, elders ont
staan, meer dan opheft.
En dandr. Gunning zei reeds in
zijn tijd: „Als onze kinderen van school
gaan, is bij de meesten alle belangstel
ling voor studie gedood, maar de En
gelsche jongelui gaan het leven in met
een ware dorst naar kennis,” dat werkt
het verschil van systeem.
De vantwoordelykheid van den
onderwijzer.
De vraag hoe het moet gebeuren is
minder eenvoudig te beantwoorden.
Hier rust een niet gemakkelijke taak op
de man voor de klas. Maar dat hij zich
bij zijn werk zal moeten heroriënteeren,
staat vast.
Van meet af aan zal de school anders
moeten worden. De praatschool van he-
Uitgave van Drukkerij Fa. A, J. OSINOA
schen. inslag plaat» gehad en wanneer
'e kortgeleden ge-
grondsche actie der nazi’s in Duitsch
land legt concludeert men ook al weer,
dat, al wordt formeel de vrede gesloten, ac
er toch allerminst een toestand in de
wereld heerscht, waarin succes van ont-
wapeningsplanneu .kan worden ver
wacht.
Nog meer voetangels en klemmen.
Marshalls aankondiging dat de Ver.
Staten binnenkort plannen aan den
Veiligheidsraad zullen voorleggen voor
het beheer der vroegere Japansche
mandaatseilanden in de Stille Zuidzee
duiden evenmin op groote verwachtin
gen inzake de ontwapening. Kennelijk
is het ’t doel der V. S. zich van deze
eilanden als strategische bases meester
te maken. Engeland, Rusland en
Australië hadden gewild, dat deze
kwestie bleef rusten tot het verdrag met
Japan was gesloten.
Het wil nog niet boteren.
Marshall verklaarde zich ook zeer be
zorgd over de toestand in Palestina,
waarvan echter de V. S. zelf mede de
oorzaak zijn, omdat zij hardnekkig wei
geren zich met de kwestie in te laten.
Nu andere Britsche voorstellen door
Arabieren en Joden zijn verworpen,
was Engeland van plan de partijen
voor te stellen het gedurende 5 jaren
met halfzelfstandige Joodsche en Ara
bische gebieden te probeeren, waarna
men verder zou kunnen zien. Daar het
plan echter ook beoogt in 2 jaar tijd»
nog 100.000 Joden toe te laten, wilden
de Arabieren er niet aan en de Joden
vonden 100.000 te weinig.
Uit het land van Sinterklaas.
Van alle franje ontdaan komt de heeleEen kwestie waarvan men den laatsten
kwestie hierop neer, dat de Ver. Statentijd niet veel hoort is'de Spaansche. Ze
-- j-x j -x 1 treedt nu weer in het licht omdat er een
nieuwe Spaansche regeering in balling
schap, buiten het bereik van Franco
dus, is gevormd.. Deze nieuwe regee
ring, die de vroegere van Giral ver
vangt, is gevormd door Llopis, een so
cialist. Er schijnt nogal wrijving is zijn
tusschen de Spaansche binnenlandsche
verzetsbeweging en die welke in het
buitenland vertoeft. De binnenland
sche, met uitzondering der communis
ten, schijnt een zoo breed mogelijke re
geering in ballingschap te wenschen,
waarin ook de rechterzijde is vertegen
woordigd, omdat zij meent dat als
Franco eens verdwijnt men gezamenlijk
de opbouw van een nieuw Spanje moet
ter hand nemen. Maar onder de ballin
gen onderling schijnen de geschillen te
groot. Overigens: van het Franco-re-
-* Al—1— 1-x* -
men niets meer.
Een Argentijnsche kwestie. 62-2 alg.
Niet zoo lang geleden was er eigenlijk g2-U
ook een Argentijnsche kwestie. De re
geering der Ver. Staten weigerde iets
tegen de verwachting in teekende ook met Argentinië te maken te hebben,
Zuid-Slavië het verdrag met Italië, on- waar president Péron in hooge mate
danks het feit dat het ontevreden is van fascistische neigingen verdacht
over de verkregen voordeelen. In Italië werd en feitelijk in den oorlog Duitsch-
in^oT-o^kx x--Jv_:j-jc had gesteund. Maar sedert Rus-
o, er land vriendelijk jegens Argentinië be-
hebben felle betooguigen met fascisti- gon te doen zijn ook de Ver. Staten om-
Al maar praten.
De besprekingen in den Veiligheids
raad over ontwapening»- en atoombom-
kwestie zijn nog altijd niet voorbij het
stadium der inleiding. Er wordt hard
nekkig gestreden over de vraag, waar
over men nu het eerst zal spreken: over
de atoomenergie of de ontwapening. De
Russen wenschen het eerste, de Ameri
kanen het eerste. De zaak is dat de
Amerikanen als uitsluitend bezitter van
atoombommen tenminste dat mee
nen zij, het kan natuurlijk zijn dat er
TT L
worden van oordeel zijn, dat eerst
over dit vernietigingswapen moet zijn
1
gaan spreken. De te vormen ontwape
ningscommissie zou zich niet met ato-
mische kwesties mogen inlaten. De
Amerikanen wenschen nu eenmaal voor
het atoomwapen en dergelijk vernieti-
gingstuig een afzonderlijk lichaam van
toezicht waarin geen veto zal gelden
dat zou kunnen verhinderen, dat de
overtreder gestraft wordt.
Amerikaansche uitspraken.
Marshall heeft in zijn eerste uiteenzet
ting betreffende de buitenlandsche po
litiek der Ver. Staten het nog eens kort
en krachtig gezegd: „de Ver. Staten
achten een overeenkomst inzake het in
ternationale toezicht op de_atoom-ener-
TOEWÏJZINGEN VLEESCHWAREN.
Het C. D. K. deelt mede, dat de geldig
heidsduur van de toewijzingen C 100 en
C 150 voor vleeschwaren met 14 dagen
Is verlengd.
Dit beteekent, dat de detaillisten op deze
toewijzingen mogen betrekken tot en
met 1 Maart, de grossiers tot en met 15
Maart a.s., terwijl de producenten en
daarmede gelljkgestelden deze toewij
zingen nog tot en met 22 Maart bij de
Waar het op neer komt.
Van alle franje ontdaan komt de heele
I
eigenlijk vreezen, dat Rusland nu of
later atoombommen en dergelijke wa
penen zal maken en zich zal trachten te
onttrekken aan controle en eventueele
bestraffing en dat het de ontwapenings-
besprekingen, welke dus ook over de
„gewone oorlogswapenen” zouden loo-
pen, zou willen gebruiken om de heele
zaak op de lange baan te shehuiven.
Hier is dus sprake van een diep wan
trouwen en wie gelooft dat in een at
mosfeer geladen met dat wantrouwen
besprekingen over ontwapening en/of
atoomwapenen succes’ kunnen hebben,
is een onverbeterlijk optimist.
Is het vrede!
Dat Marshall overigens verklaarde dat
het sluiten van een internationale over
eenkomst betreffende de ontwapening
moest wachten tot alle vredesverdra
gen waren gesloten, is begrijpelijk, ten
slotte heerscht er in groote deelen van
de wereld nog geen officieele vrede.
Intusschen zijn de vredesverdragen met
Italië, Hongarije, Bulgarije, Roemenië
en Finland nu geteekend. Min of meer
Zuid-Slavië het verdrag met Italië, on-
Fan de Martiny-toer.
Yn en nei de oarloch binne der forskate
dingen, dy’t foar in oerflakkige skóger
net min lykje. It lézen fan Fryske boe
ken bygelyks en de nocht oan toaniel-
spyljen, Fryske sangen en sa is güns ta-
nommen. Yn de oarloch wiene ek de
folk- en gealeargongen tige drok bi-
socht, mar dat is dit jier in hiel ein ef
terüt gien. Nou sit yn toaniel en sang,
Frysk lézen en Fryske boeken wiswier
in stik fan it Fryske libben, mar it is
alles meimekoar net by steat om it folk
to bringen ta in libbenshülding, dy’t
forwachte wurde moat. De ünderfining
leart ek hjir yn ’e stêd, dat soks by fier-
wei de measten net fierder giet as nocht
en wille, aerdige rippetysjes en gesel-
lige ütfierings, in freoneploechje, dat
alles foar toaniel fielt en der in soarte
fan hobby fan makket, mar dat by har
ren seis en de tahearders net mear bi-
rikt as weardearring foar it spyljen. De
leafde foar de Fryske saek kin faken
sa’n bytsje sprekken lije. dat hja net
iens warber binne yn de dieting fan
it Boun, hwer’t hja ta biiiearre. Soks
ten worden verminderd, en deze zullen genóch, it komt net fuort üt in nasjo-
mar bliuwt by in 1U aFFaiaci.
persoanlike foarkar foar op 'e planken fan har eigen tael folslein ta harren fol-
de leerling kiest. I dan ek tige skoan to bigripen, dat
Daarnaast kan dan een keuze worden nen as f_"M) A.&MAAAAM) A
gedaan uit een aantal facultatief ge- Prof. Brouwer en mear sokken harren
-* J ge- de léste tiid mei soarch óffreegje, oft de
greate kloft, dy’t tsjintwurdich de
dergelijk Kritejounen bisiket wol weardefolle
onderwijs»y»teem het intellectueele peil winst is foar de Fryske saek.
gen ontvangstbewijs.
Bolswards Nieuwsblad
f
II
■I
r J-- -w-ww. ww TT A JMVXJ AA UUi VlgtU laCl,
m&aa&aaaxvxa 1K1AA UO O.11CL1
w ---- v* XUV
1 -1-V