„Gpgevaren ten Sfemel Fan de f Martinytoer door Nederland No. 36 43e Jaargang s Streekblad voor Weit, en Zuidwest Friesland rx re De bewuste. >t t I t Als het nu maar helpt. Een raar ongeluk. Woensdagmorgen is het zoontje van 14 maanden van mevr. Lorijn te Rotterdam, in een ledikantje tussen het matras en het ledikantje bekneld geraakt en door de beknelling gedood. Ter gedachtenis. Voor de doden van de Dam, die daar, negentien in getal, door Duits vuur op 7 Mei 1945 vielen, heeft de burgemeester van Amsterdam, mr. Arn. J. d’Ailly dezer dagen een bronzen gedenkplaat in de muur van „De Groote Club” onthuld. Ministers door de lucht Minister-president, Dr. Beel en de minis ter van Overzeese gebiedsdelen, Mr. Jonkman, vergezeld door Dr. Hirschfeld en de heer Albarda, zijn Woensdagmor gen 10.45 uur (pl. tijd) op het vliegveld Kemajoran bij Batavia, geland. Gestolen ringen. Niet minder dan 70 ringen werden vo rige week uit een Zwolse juwelierswin- kel gestolen. De inbreker, zekere Van W. uit Zwolle, is nu gearresteerd. 65 van de 70 ringen zijn gevonden. Eindelijk. Maandag zijn te Batavia 668 geïnter neerden, xonder wie 15 zieken, uit het binnenland aangekomen. Natuurlijk. De Tweede Kamer heeft uitgesproken, dat voor de Ned. Wetgeving het stand punt blijft gelden, dat de vader bij de op voeding de eindbeslissing heeft. Vlaggetjesdag. Vandaag zal tussen 8 en 9 uur bij hoog water de Scheveningse vissersvloot voor de haringvisserij zee kiezen. Verleden Zondag is de gehele vloot, be staande uit ongeveer tachtig schepen, feestelijk gepavoiseerd. Daarmee werd een oud gebruik „Vlaggetjesdag” in ere hersteld. Na twee jaar vrede. Verleden week zijn onder de gemeente Asten (N.Br.) drie kinderen uit Neder- weert, van zeven, twaalf en dertien jaar oud, door een ontploffende landmijn ge troffen. De jongste twee kinderen wer den op slag gedood. De oudste werd in zorgwekkenden toestand naar het zie kenhuis in Weert vervoerd. Volgens ver klaringen van deze laatste hadden de kinderen de landmijn in de Peel gevon den. Door de recherche te Den Haag werd dezer dagen op aanwijzing van een op- koopster aangehouden de 19-jarige N. E. wonende aan de Paul Krugerlaan aldaar, die er een gewoonte van maakte kleine kinderen mede te lokken en dan hun kleertjes te ontfutselen, welke zij ver kocht. Zij had tevoren reeds enige tijd in de tuchtschool voor meisjes te Mont- foort doorgebracht. Zij bekende 8 9 manteltjes te hebben gestolen, waarvan er inmiddels vier te recht zijn. Voorts had zij een zestal kin derwagens gestolen. Een goede vangst. Binnen een paar weken is dé Enschedese recherche er in geslaagd ruim zestig in braken op te helderen. Dezer dagen werd de hand gelegd op een bende van veer tien inbrekers, onder wie drie vrouwen en zeventien helers, die dertig inbraken op hun geweten hadden. Tevens werden twee inbrekers achter slot en grendel gezet, die met hun beidjes dertien inbraken pleegden, waar bij het in hoofdzaak ging om schrijfma chines, radio’s en fietsen, die in Amster dam aan zekere V. verkocht werden. Ook deze heler is opgesloten. Tragisch ongeval. Dicht bij de Pyramide van Austerlitz, vlak voor de theetuin van café-restau- rant „Berchzicht”, is een bom van" dui zend kilo, die voor vernietiging naar de Leusderheide werd gesleept, tot ontplof fing gekomen, waarbij twee militairen werden gedood en een derde zware ver wondingen opliep. Om de plaats van de ontploffing zijn de bomen op een af stand van honderd meter afgeknapt. Het interieur van het café vertoonde na de ontploffing een ware ravage. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bols ward Telefoon 451 (K 5157) Dlnadag 13 Mei 1947 Abonnementsprijs s 1.25 per kwartaal bij vooruitbetr ling Advertentieprijs: 10 cent per «>m. Oiro 87920 i c >k te il- ii, d, fe te e- en li st en ns en :lp tal nd lie ir- n- n- er k, in in et :n n Ie :r n Ie W Wie re warden i Men moat it teil net heger lüke as de mest. Gooi niet met knikkers. Dinsdagmiddag kreeg de 15-jarige scho lier A. F. O. bij het knikkeren voor de deur van de ouderlijke woning te Rot terdam ruzie met zijn T 1-jarig broertje, die hem in drift een stalen knikker naar het hoofd wierp. Ongelukkigerwijze kwam de knikker tegen de linkerslaap van de jongen terecht, met het gevolg, dat hij een dag later overleed. Zeg het met bloemen. Met de Engelse autoriteiten is overeen stemming bereikt over de invoer in het komende seizoen van snijbloemen, jonge planten en succulenten uit Nederland, aldus deelt het ministerie van Landbouw- Visserij en Voedselvoorziening mede. Het contingent voor snijbloemen is vast gesteld op 150.000 pond, voor jonge planten en succulenten op 25000 pond. Nieuwe rouw. Tijdens de plechtigheid bij het monu- Emstig motor-ongeluk. Donderdagavond had in de nabijheid van Niawier een droevig ongeval plaats. De heer Jansen, controleur bij de N.O.F. te Dokkum, raakte door een oneffenheid in de weg het stuur over zijn motorrijwiel kwijt en kwam zodanig te vallen, dat hij in deerniswekkende toestand werd opgenomen. t Nader vernemen we, dat het slachtoffer ’s nachts om half één is overleden. De heer Jansen was een zeer geziene per soonlijkheid in N. O. Friesland. Engeland let op de coloradokever. Met ingang van 15 Mei a.s. zal in En geland een invoerverbod van bladgroen ten van kracht worden, zodat de Neder landse uitvoer van deze producten de voornaamste exportartikelen zijn ra dijs, sla, bloemkool en bospeen zal stopgezet moeten worden. Een grijsaard berecht De advocaat-fiscaal eiste j.l. Zaterdag tegen Jhr. de Geer, die zoals men zich zal weten te herinneren in bezettingstijd vanuit Londen via Portugal, naar zijn familie terugkeerde en later een brochu re schreef over de synthese van de oor log, een jaar gevangenisstraf voorwaar delijk en een geldboete van f 4000. Misschien heb ik de avondvrede niet ver diend, aldus de oud-premier, ik heb vele fouten gemaakt maar ten aanzien van uw aanklacht een rein geweten. Waar een begrafenis goed voor kan zijn. De Bergen op Zoomse recherche wist in de eerste helft van Februari de hand te leggen op de beruchte „Zwarte van Meel”, een SS-er, die reeds driemaal uit een interneringskamp wist te ontsnap pen. Zaterdag j.l. gelukte het hem vóór de vierde maal te ontkomes. Hij was van uit het kamp Laren overgebracht naar Heerle (nabij Roosendaal) om de begra fenis van zijn moeder te kunnen bijwo nen. De SSer ontsnapte toen een bewa ker hem toestond van het toilet gebruik te maken. De familie van de ontvluchte belette de bewaker de vuurwapenen te richten op „de zwarte”. De Bergen op Zoomse politie werd gewaarschuwd, die op haar beurt de grensposten alarmeer de daar vermoed werd, dat de voort vluchtige naar België zou uitwijken. Tot nu toe heeft men hem echter nog niet kunnen arresteren. ment voor de gevallenen te Laren (N.H.) liepen het 3-jarig zoontje van de heer v. d. Z. te Laren en het eveneens 3-jarig zoontje van de heer v. d. V., spelender wijs onder een juist passerende vracht auto. Het eerstgenoemde jongetje werd op slag gedood; het tweede kind dat even eens gegrepen werd, kwam wonder bo ven wonder met de schrik vrij. Droevig einde. De 14-jarige Haagse scholier J. B. is Zaterdag bij het balspel door een zand verstuiving bij een afgraving onder Lunteren bedolven geraakt. De jongen werd spoedig uitgegraven. Drie artsen verleenden hulp, doch slaagden er niet in de levensgeesten weer op te wekken. De verongelukte jongen was met mede scholieren onder leiding van onderwij zend personeel met vacantie aldaar. Stenen voor brood. Met Ingang van 1 Mei zijn alle soorten stenen (metselsteen, kalkzandsteen, straatsteen) vrij van bon gekomen. Han delaren en fabrikanten mogen derhalve zonder in ontvangstneming van bonnen en zonder machtigingen tot aflevering al le steensoorten verhandelen. Treinbotsing bij Heerde. Vrijdagmiddag is even voor het station Heerde de personentrein, die om 2 uur uit Zwolle te Heerde aankomt, ,in bot sing gekomen met een goederentrein, die aldaar was gestationneerd. Hoewel de machinist van de personentrein alle po gingen in het werk stelde om zijn ma chine tijdig tot stilstand te brengen, kon hij niet voorkomen, dat de trein met een vaart van 20 km op de goederentrein inreed. Volgens het Fries Landbouwblad zijn in 1946 64000 runderen illegaal verdwenen en 490.000 varkens. Runderen, varkens en schapen mogen thans in het grensge bied alleen maar meer op werkdagen worden vervoerd en wel enkel op' dag- uren. Een vrouwelijk rund mag van één uur voor zonsopgang tot één uur na zondsondergang tot de stier worden ge leid. We zullen hopen dat alles wat het licht niet kan verdragen nu uit is. Ik ze allen tot Mij trekken.” De Koning der kerk gaat zijn volk vergaderen. Hij is heengegaan om plaats te bereiden. Dat is de heerlijke zin van Hemel vaartsdag. Hemelvaart is Kroningsfeest. Hemelvaart is meer dan een episode uit het „leven” van Jezus, meer dan een plechtig en majesteitelijk slotaccoord. De Hemelvaart werpt haar licht over alles wat ons van Jezus vermeld staat, ze hoort bij Jezus, ze vloeit als het ware uit zijn wezen voort. De Heiland kwam om het evangelie te brengen. Hij voer op om het te voleindigen. Het is zo als de Grieks Katholieke Kerk op Hemelvaartsdag haar koren laat zingen: „Toen Gij de economie van ons heil had voleind, o Christus onze God, en het aardse met het hemelse verenigd, toen zijt Gij in heerlijkheid opgenomen; maar Gij zijt niet van ons gescheiden, neen, veeleer inniger bij ons gebleven en Gij roept allen, die U liefhebben toe: Ik ben nog met U en niemand is tegen U.” It feest fan de krite Boalsert fan it Selskip foar Fryske tael en skrifteken- nisse is wer foarby. Us redakteur hat der in fleurich forslach fan jown en foar it aldergreatste diel kin ik it der skoan mei iens wêzen. De tank en de hulde oan de aide bitüfte strider: Fed- de van der Spoel, dy’t 45 jier foaroan yn ’e krite keatst hat, wie dübel en dwers fortsjinne. Wy slutt üs der fan herten by oan en binne der, foar de stêd wiis mei, dat it ploechje warbere man nen en pittige froulju it swiere wurk fan in krite yn ’e stêd net sitte litten ha. Der hawwe hurde koppen foar ne- dich west en dreech trochsetten. En dochs wie der yn it koartswilige wurd fan foarsitter Zysling in lód, dat net tige feestlik wie. Hy helle oan, hokfor prestaesjes it Boalserter krite-toaniel yn dizze jierren bihelle hie en der wie folie goeds by. Mar doe sei er in pear wurden oer it oare wurk fan de Krite en der koed er net sa fan sprekke. It bistjAr hie net sunich west mei finder skate initiativen, sa as leargongen, stüdzjerounten, sprekbeurten en al sa mear. Mar ütsein yn oarlochstiid hie it meast nuodlik lavearjen west ynsté fan silen. It kritelidmaetskip is foar fierwei dc measten, sa sei de foarsitter, in kwesje fan in goedkeap abonnemint op België springt bij. Tussen Nederland en België is een ac- coord gesloten, op grond waarvan België 40 millioen holle bakstenen en belang rijke hoeveelheden graniettegels en ce ment aan Nederland zal leveren. fan harren fierstomin ütgiet om it Fryske folkskarakter geef to halden, om de eigen tael folslein to brüken en alle jeften fan it moed en forstan derby yn eigen kultuer bod to jaen. De stêd fan Gysbert-om kriget dit jier wer in skoandere kans om de tradysjes fan de Halbertsma’s fuort to setten. Troch in fris initiatyf fan de nije Boar- gemaster sil dit jier de Gysbert-Ja- pikspriis foar it moaiste Fryske boek of dichtbondel yn Boalsert op it Stêdhüs utrikt wurde. It Provinciael Bistjfir sil dy deis Boalsert de eare oandwaen dit bliid en feestlik barren hjir to halden. Dizze dei moatte de wanten ris forgoed ut. De kriten fan Selskip en Roomsk Frysk Boun meije harren op ’e tiid ut- risse om yn Oktober oan Fryslan sjen to litten, dat hja net allinnich in Frysk toanielwurk op priis stelle, mar dat hja jit altyd in Fryske stêd binne, dy’t it in eare en plicht achtet mei to dwaen oan de geastlike en kulturele opbou fan it Fryske folk. De sfear fan dizze dei sil yn alle opsichten treflik wêze moatte en gjin „Boemelpetrus” of soksoarte treddesoarte strjitferskes hearre dan de utfiering to bidjerren. Boalsert moat dit goed ynsjen, dat alle war om de stêd foarüt en omheech to bringen fêstsit op it oerwinnen fan de maklikens, de healens en de sloppens fan eigen minsken. De wanten moatte üt, sawol yn dizze saek, as yn de wich tige saken, dy’t de B.B.G. foarstiet. Mei de sport is it net oars. Oare minsken bringe de fleur en de bloei der net yn. De foarütgong moat hjirwei oanpakt wurde en troch ienriedich meimekoar to wrotten komt er gong yn it spul. „Sizzen is neat, Friezen, dwaen is in ding!” Uitgave van Drukkerij Fa, A. J. OSINOA Bolaward Wat in het Fries een wordt zelfs in de kleinste zakagenda aangeduid met algemeen erkende Christelijke feestdag.” Eens hoorden we een Hollandse predikant fel fulmi- rieren tegen het feit, dat de Friezen zelfs zich in hun taal niet schaamden, zo’n algemeen erkende Christelijke feestdag te betitelen met de minder waardige benaming van „halve dag. Nu hoeft dat intussen ook niet het geval te zijn, want „hjeldei” mag dan, wat de eerste lettergreep betreft, op de klank af overeenstemming vertonen met de aanduiding „half”, in woorden als „healbrea”, „healwei „healsli- ten”, „healbizich” enz., in werkelijk heid wil het niets anders zeggen dan „heilige” dag. Als de pastor in quaes- tïe slechts op de spelling van dat „hjeldei” (en niet „healdei”) had ge let, zou hij zijn blunder niet hebben gemaakt. Overmorgen is het Hemelvaartsdag. Ook deze „hjeldei” staat in de agen da’s opgetekend als een „algemeen er kende Christelijke feestdag”. De ontkerstening van de meeste alge meen erkende Christelijke feestdagen is helaas een belangrijk verschijnsel in onze moderne eeuw. Men ziet niet meer de betekenis, de zin van onze vierdagen of wil die niet zien en daar men toch eenmaal met die da gen „opgescheept” zit, tracht men er iets anders van te maken. Soms gelukt dit zo op het eerste ge zicht aardig, ook al blijkt het surro- gaat. Vooral onze Oosterburen, de edel-Germanen, waren in de brute ont kenning van de Christelijke en het daarvoor in de plaats stellen van „volk se” waarden heel wat mans. Wie toe vallig wel eens hun tijdschriften en ge- illustreerde bladen zoals Hamer e.a. in handen heeft gehad, zal zich het abso lute negeren van het Christendom en het uitbuiten van de op folkloristisch gebied overgebleven resten van de oer- - tijd herinneren. Trouwens daar waren het dan ook mo derne heidenen voor en men kon terug grijpen op het bestaan van oude hei* dense feesten, waarvoor de Christelijke feestdagen in de plaats waren geko men. In de tijd van evangelieverkondiging in deze lage landen had de Paus er n.l. op aangedrongen aan te sluiten op het bestaande. Zo vindt men onder de kerkmuren van thans soms nog de res ten van heidense tempels. Zo werd aan de heidense feestdagen Christelijke in houd gegeven. In onze tijden van doorgaande ontker stening tracht men op de zin van de heidense feesten terug te grijpen. Vaak geschiedt dit geheel onbewust.De Christelijke inhoud wenst men niet meer, men zoekt zijn toevlucht in sur rogaat en daar er zelfs surrogaten in soorten bestaan tracht men de beste te zoeken. Soms gelukt dit aardig. Kerstmis is voor velen reeds niets meer, dan het feest van het komende licht. Dat was ook de zin van het heidense Joelfeest of Midwinterfeest. Dat Kerstfeest Christusfeest betekent tracht men te vergeten. Zo wordt het opstandingsfeest van de Heiland, het Paasfeest, het op standingsfeest van de natuur, die uit de winterslaap ontwaakt. Zo tracht men van het Pinksterfeest het feest van een komende nieuwe geest te maken, met voorbijgang van de herdenking van de uitstorting des Heiligen Geestes. Met de Hemelvaartsdag zit men echter hopeloos vast. Hier zijn geen aankno pingspunten met folklore of heiden1 dom. Geen wonder dan ook, dat vele bladen, die anders gelegenheidsstukjes schrij ven (zo mat en zo lauw, dat men er alle kanten mee uit kan, en men de Christelijke lezer en zijn niet-Christe- lijke collega er beiden in tevreden tracht te stellen) thans in alle talen zwijgen. Dat is tenminste eerlijk. Hemelvaartsdag kan slechts Christelijk worden verstaan. Andere zin dan de Bijbelse kan men er niet aan geven. Hoe men het ook probeert, hier schiet alle fantasie te kort. Intussen is het opvallend hoe sober de Bijbel van de Hemelvaart vertelt. De vier evangelisten zeggen niet veel over dat gebeuren. Mattheus zegt er niets van, Marcus schrijft er één vers over (16 19 en dit is waarschijnlijk ook niet eens van Marcus zelf, maar later inge voegd), Lucas noemt de Hemelvaart (24 5052), maar schijnt deze op de opstandingsdag te plaatsen, Johannes geeft alleen het woord tot Maria Mag dalena: „Ik vaar op(20 17). de toanieljounen, foar de oare saken binne hja meastal net thus. Men kin rêstich oannimme, dat dit siz zen ticht by de wierheit komt. Ek it oare Fryske formidden yn ’e stêd soe itseldè. sizze kinne. Wy jowe hjir mei mekoar meastal in demonstraesje fan de wurden, dy’t Eeltsje Folkertsma skreau yn syn „Toer en Tsjerke” (bis. 72): „Wy habbe to krijen mei in folk, dat stiif fol lytsens, maklikens, healens, smoutens en slügens sit; in folk, dêr’t de greate krêft yn slommet, mar dat bang is fan him seis en foar him seis en alles dwaen en alles litte wol, om dy krêft yn swiete slom to helden; dat foar de wierheit ut ’e wei krópt yn smeulske koartswyl. Sil de Fryske biweging net dea rinne, dan is it swiere needsaek, dit folk neat ta to jaen en rjocht en hurd tsjin him to stean. It is in maklik folk, lit üs it ünmak regearje. It is in folk, swier to rissen, lit üs it opdriuwe ta de fiere sprong. It kin net oer lést en hêldt fan rêst, dat jei it unbarmhertich op ut al syn smüke hernen. It doar himsels net oan, dat set it rjocht oerein foar syn byld en twing it to sjen. It is lyts en wol lyts wêze, meitsje it sa lyts, dat it oars net bigeare kin as greatens. It leit sa fredich to drógjen yn ’e suvere loft fan syn humor, dat forjow it mei wrangwreed sarkasme. Dit folk moat dwerseide, omeide wurde. Skodzje it wekker üt syn slomme, nitelje him, hün him, hiis him tsjin him seis. Grounje syn geast om, meitsje syn krêften los, stjit him op ta syn heech doel, siz him: „W z, dystou wurde moast.” Folkertsma hie en hat it rjocht om sa to praten, hwant hy jówt oan hiel Frys lan in foarbyld fan folsleine en konse- kwinte tiou oan it heitelón, mars de measte kriteleden moatte tajaen, dat der „hjeldei” is, De Hemelvaart kunnen wij misschien het beste met een bekend hedendaags theoloog typeren allereerst als een af' scheids Geen luidruchtig afscheid. De evange listen willen blijkbaar niet, dat de He melvaart opgevat zal worden als een apothese. Jezus Cristus vaart niet met schetterende fanfares ten hemel. De Hemelvaart is eenvoudig de laatste der verschijningen en de discipelen staan er bij als verbaasde mannen. Nu is het voor hen uit. Nu zullen zij Jezus niet meer zien. Maar Hemelvaart is ook een nieuw begin zoals ook het uitvoerigste hemelvaartsbericht staat aan het begin der Handelingen. Met Hemelvaart be gint de tijd der Kerk, de tijd die ein digt met Jezus’ wederkomst. Zo heeft de Heiland zelf gesproken: „Wanneer Ik van de aarde verhoogd zal zijn, zal Bolswartls Nieuwsblad S ■r, id ■e n je ir I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1947 | | pagina 1