Indonesië en r I s Martinytoer \S Fan de 'd D door Nederland No. 45 43e Jaargang 1 Streekblad voor We s t- Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa, A, J. OSINGA - Bolsward e n Vk. RA ;en 7 dt >P Dinsdag 17 Juni 1947 >5. /er dat is mar in bytsje. En as de mecha- nisaesje trochkringt, dan bliuwe der net folie arbeidskrêften mear oer, soe’t wol? Dat is foar it algemien net in béste saek, hwant dertroch sakket de bitsjutting fan sa’n streek aloan fierder. Hoe mear min- sken in stik brea fortsjinje kinne, hoe florisanter de streek wurde kin. It is dos in great algemien bilang, dat der ‘hwat dien wurdt om mear minsken yn dat bi- driuw op to nimmen, altyd mei dizze bitingst, dat der foar harren leanjend wurk yn dat bidriuw to finen is. In twadde skaedkant fan dit bidriuw is, dit der foar de jonge boer sa’n bytsje kans is om to bigjinnen. len boer op ien pleats en de pleats bliuwt sa great as er foar hündert jier ek al wie. Der wurdt navenant wol mear molken en sa, mar der komme gjin mear minsken oan ’e kost en de groei fan de bifolking kin hjir net opfongen wurde, alteast net yn it boerebidriuw. Dermei moatte üs jonge jonges nei oare plakken, meast nei Hol- lÊn ta, hwer net allinnich yn hannel en bidriuw mar ek yn de agraryske bidriu- wèn in folie greatere expansy is as hjir yn ’e swiere greidhoeke. It boere-aerd sit yn de Fryske greidboer djip biwoar- teie en it is tige jammer, dat der foar safolle jonge boeren yn dizze kontrijen gjin takomst is. Nou binnq der yn ’e rin fan de tiid al folie profeten west, dy’t seine, hwerom binne jimme hjir ek sa stiif, sa steech, hwerom smite jimme de netten net fierder üt? Hwerom bigjinne jimme net mei hwat oars, grientebou of hinnebuorkerij of bar- gemesten of sokssahwat? Mar dy soks sizze, forjitte mar al to faek, dat in streek net sa ntar om ’e nocht in bipaelde kul- tuer krigen hat. Der lizze hiel hwat fak- toren oan to’n grounslach, dy’t men net foarbysjen kin, hwant oars rint it op Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) den in ?n, m E- st) k) e r ht het :rs- in >ek eer >/ef ies hts Wie re tuurden W X As de kat ütfanhüs is, stekt X X de mus de sturt omheech. X omdat het dan de jónge christelijke kerk daar prijs zou geven aan de grote meer it greidebidriuw yn dizze hoeke fan it lÊn hat neist syn goede kanten ek min der goede. Tsjinrwurdich sjocht men der net folie fan, de priis fan molke, fleis en fokfé kin by eardere tiden hiel wol bi- sjen lije en dêrom springe dy ^kaedkan- ten ek net yn it each. En dochs in for- stannich man sil foarütsjen en is net to- fré mei it goede hjoed, hywol ek in reed- like takom&t yn ’e mjitte. En hwat dat oangiet binne der dingen, dy’t wol üs omtinken ha meije. Der is op it foarste plak it feit, dat in greidebi driuw minder wurk en brea jowt as in bouboerespul of in tündersbidriuw. Fan in pounsmiete greide kin safolle net mak ke -wurde as fan dy oare takken fan bi driuw. In fêste arbeider binne de greid- boeren hast net mear ryk en by ien feint of faem moat it meastal ek bliuwe. Ge- lokkich, sizze jo, mar as it gjin oarloch wurdt, dan sil de balans mei it folk mei in pear jier gans oars wize. Us lan mei hast tsien miljoen minsken sil it net foar- inoar halde kinne dan allinnich troch fül arbeidzjen, dat sil de tiid wol leare. En dan is it greidebidriuw hjir tige exten- syf, hwat de faktor arbeid oanbilanget. Op 25 H.A. of goed 70 pounsmiet, twa, trije man, dy’t der har brea fortsjinje, Grote koeiensterfte heerst er in de N.O.- polder, waarschijnlijk door het met gif tige stoffen bespuiten van klaver. Een veehouder verloor in enkele dagen 8 stuks melkvee. De N.O.P. directie noemt dit overdreven en zegt, dat trommelzucht de oorzaak is. Mijnheer v. d. Heuvel uit Oss is een ge luksvogel. Hij was de 100.000e bezoekei van de jaarbeurs te Utrecht en kreeg nu weer een verrassing als 40.000e bezoeker van de tentoonstelling Novum te Nijme gen. Een advocaat verloor in het Paleis van Justitie te Amsterdam toga, bef en toga- trommel. Of is er brutale diefstal in het spel? De heer Jinarajadasa, president der in ternationale Theosophische Vereniging, bezoekt thans ons land. Op de rijksweg RoosendaalBreda reed een vrachtauto op een groep scholieren. Twee jongens van 14 en 15 jaar uit Oudenbosch werden gedood. Een voormalige N.S.B.burgemeester, n.l. Rosener-Manz van Weert gelukte het tij dens de werkzaamheden te ontsnap pen. De partij van het recht heet officieel reeds te zijn opgericht. Mr. Oud, de vroe gere Vr. dem. thans lid van de Partij van de Arbeid, is er een vooraanstaande fi guur in. Een pakhuis te Groningen raakte in brand Een hoeveelheid levertraan ging verlo ren. Vlissingen zag een fata morgana: boer derijen in Zeeuws Vlaanderen, bomen, heuvels en ten slotte een stad met witte gebouwen. De woningnood zal de eerste 15 jaar nog duren. Droevig vooruitzicht. Op rijkskosten zullen Nel van Vliet en Iet Koster naar Amerika gaan om daar uit te komen in zwemwedstrijden. Na grote likte daalde de temperatuur weer sterk, te Eelde zelfs tot 2 graden C. Tien taxi’s te Amsterdam zijn van taxa- meters voorzien. De passagiers kunnen nu het tarief precies controleren. Nog een wonderkuiken werd er geboren en wel eentje met 4 poten en 3 vleugels te Helmond. De grootste danstent ter wereld staat op het Boulevard te Zandvoort. 1200 men sen kunnen er in van de vloer. Een acht- tiental spoorwagons zal tot „Spoorbio” worden verbouwd om hier mee het wachten op de grote stations te veraangenamen. Abonnementsprijs 1.25 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs10 cent per n.m Giro 87926 Voor vier millioen gulden worden er jaarlijks aan schillen opgehaald door de Ned. Schilleninzameling, oftewel 200.000 ton. Een 24-jarige verpleegster te Oostburg doodde in een vlaag van verstandsver bijstering een 15 maanden oud zijnd pa tiëntje met een messteek. Kleine boeren krijgen dit jaar volgens de Tijd geen overbruggingstoelage. Dertig Nederlandse schepen zijn door de dat het beroep op i Russen te Berlijn thans vrijgegeven. rechten evangelisch I Een troep soldaten bij Hilversum werd door een auto aangereden, 6 militairen raakten gewond, drie liepen een gebro ken been op. Duizenden luistervinken zullen ongetwij feld genieten van de 812.836 radiotoe stellen en 479.121 aansluitingen op het distributienet, die 1 Juni waren aange geven. De machnefabriek Stork te Amsterdam kreeg een exportorder voor het bouwen van 10 palmoliefabrieken. De suiker is nog niet van de bon, zoals sommige optimisten verwachtten. Wel is dit in Amerika het geval. derheid der Mohammedanen, die van een bittere vijandschap en een felle onver draagzaamheid jegens het jonge chris- téndom zijn vervuld. Het loslaten van In donesië zou verraad aan het Christen dom zijn. Ik wil hier niet op antwoorden met een verwijzing naar het feit, dat in de over eenkomst van Linggadjati vrijheid van godsdienst nadrukkelijk is vastgelegd. Een inderdaad volkomen zelfstandig ge worden Indonesië zou zich op de duur daaraan weinig gelegen kunnen laten liggen en de autonomie van Indonesië is een zaak, waarmee ook Linggadjati re kent over langer or korter tijd. Mijn be zwaar tegen van Rulers these is veel meer, dat ik daarin een tekort aan ge loofsvertrouwen ten aanzien van de geestkracht van die jonge kerk meen te bespeuren. Als die kerk waarlijk chris telijke kerk is en waarlijk leeft uit de kracht van haar Heer, geldt dan voor haar de belofte van Christus niet (Matth. 16 18), dat de poorten van het dodenrijk Zijn gemeente niet zullen overweldigen? Een kerk, die door de machten van de wereld overwonnen kan worden, bewijst daarmee geen waarach tige kerk te zijn. De Romeinse staats macht kon de kerk der eerste eeuwen niet klein krijgen. Veeleer het omgekeer de gebeurde: de kerk overwon de staat. En het derde rijk kreeg de kerk even min op de knieën, in Duitsland zelf niet en in Nederland niet; zij was een van de sterkste verzetskernen en niet eens on dergronds, maar veelmeer bovengronds. En als de kerk in Indonesië zich niet zou kunnen staande houden tegenover de Is lam, dan verdient zij niet beter dan te verdwijnen gelijk in het verleden de ker ken van Noord Afrika en Klein Azië. Neen, sterk lijken christelijke gronden voor verdediging van de rijkseenheid ons niet. In een volgend artikel belichten wij de andere zijde. Het heeft er alle schijn van, dat het In- Indië om daar een zendingstaak te vol- donesisch vraagstuk door de nota van brengen, de zending kwam atehteraan de Commissie Generaal aan de republi- en het gewin stond voorop. Hetgeen be- keinse regering in Djocja en het daarop tekent, dat aan de historische rechten ontvangen antwoord in een acuut en tisch stadium is gekomen. Zal men nog tot overeenstemming kunnen komen of zal ten slotte nog een regeling van Ne derlandse zijde moeten worden opgelegd, zij het dan, gelijk uitdrukkelijk is gesti puleerd, in de geest van Linggadjati? Dat is de grote vraag, die momenteel aan de orde is. Nu behoort de wil tot objectiviteit aan de ene kant en de openheid voor het willen verstaan van elkanders meningen aan de andere kant tot de voorwaarden van een goed functionerende democra tie. Evenzeer behoort tot haar, dat men uitgaat van elkanders goede trouw en verdachtmaking achterwege -laat, gelijk wij voor enige tijd hier in deze rubriek ■onder de titel: Politieke Gedachtenwis seling hebben uiteengezet. Ik wens per soonlijk uit te gaan van de goede trouw van Schouten, en Tilanus, van Gerbran- dy en Welter, maar verwacht dan ook, dat men hetzelfde gelden laat ten op zichte van van Mook, Schermerhorn en Max van Poll. Deze, ik geloof niet overbodige, dingen, wilde ik van te voren met nadruk vast stellen. Ik kom thans tot de vraag met welke feiten men heeft rekening te hou den om te komen tot een zo zuiver mo gelijke beoordeling van het Indonesisch vraagstuk. Grof gezegd staan hier twee standpun ten lijnrecht tegenover elkander. Het ene, dat beweert, dat Indonesië met Neder land behoort verbonden te blijven, dat dit een in de historie en in de christe lijke kijk op de historie gegronde eis is en dat afwijzing daarvan in wezen revo lutie is/ gezagsontkenning en dus chris telijk gesproken onaanvaardbaar. Over de onderlinge verhoudingen der rijksde- len kan men van gedachten wisselen; al lerlei veranderingen zijn daarin moge lijk in verband met de ontwikkelingen op politiek en economisch terrein, maar aan de rijkseenheid zelf mag niet getornd worden, zij is een met de historie gege ven werkelijkheid, die onaantastbaar is. Diametraal tegenovergesteld is het an dere standpunt, dat zegt, dat de beslis sing over eigen status in de allereerste plaats aan de bevolking van Indonesië zelf toekomt, dat Nederland niet het recht heeft op grond van gegroeide his torische verhoudingen aan deze volkeren hun zelfstandigheid te onthouden en dat de regeling der onderlinge verhoudingen slechts uitkomst van een vrij overleg tus sen beide partijen kan en mag zijn. Het komt ons voor, historisch gegroeide rechten evangelisch gesproken uitermate zwak is. Stellig, in het Christendom wordt de leiding Gods beleden zowel in de natuur als in de ge schiedenis. Maar dat laatste wil niet zegr gen, dat nu ook al, wat geschiedt, over eenkomstig de wil Gods is. Christelijk gesproken is dit de nood en de tragiek der geschiedenis, dat daarin zo heel veel geschiedt, dat met de wil Gods in strijd is en waar men hoogstens kan spreke# van de toelating Gods. In de gruwelijke bezettingstijd werd in de Hervormde ker ken herhaaldelijk ’t gebed gebeden voor alle nood der christenheid in de versie, die daarvoor door de Synode was opge steld en waarin werd gebeden voor onze geëerbiedigde Koningin en haar ganse huis, maar ook voor de overheid, die Gij over ons hebt toegelaten. Hier werd uit gesproken, dat het zijn|van de Duitsers hier niet buiten God om te denken was, maar evenmin rechtstreeks uit Zijn Wil was af te leiden. Het geloofsdenken stuit hier op een moeilijk probleem. Veel is alleen via de oordeelsgedachte met de wil Gods in verbinding te brengen. Oor log is stellig.niet naar de wil Gods. En toch kan oorlog als oordeel uit de wil Gods begrepen worden. Ik wijdde hier even over uit, omdat deze overweging ons leren kan voorzichtig te zijn met een vlotte hantering van het begrip: Wil Gods en met de fundering van historische rechten daarop. Ik kan toegeven, dat de Nederlanders met toe lating Gods naar Indonesië zijn gekomen (zonder deze toelating zouden zij Indië nooit bereikt hebben!) Maar dat zij er volgens de wil Gods zouden zijn geko men, a.g. met een opdracht Gods, wil er bij mij niet in. Daarvoor liggen de mo tieven van politieke en economische aard er te duidelijk boven op; het ging om macht en materieel gewin en bij de be reiking van zijn doel ging men vaak wei nig kieskeurig te werk. Men denke aan de hongghitochten! En men bedenke wèl: de zending is de vlag gevolgd, niet om gekeerd I M. a. w. wij kwamen niet naar neat üt. Wol men oan it iensidige grei debidriuw mear wurk en breder basis jaen, dan moat men goed op ’e hichtc wêze mei it folksaerd, mei de groun, mei it klimaet, mei de Öfsetmüglikheden en sa mear. En dan bliuwt der fan de hinne- en bargeboel net folie oer, likemin as fan de grientebou. Dat kin men feilich oan- nimme. Der is nei myn bitinken mar ien tak fan bidriuw, hwat him liene soe foar üs kontrijen en dat is it moderne fruitbi- driuw. Al jierren rin ik om mei de ge dachte, dat dit in earnstich bisykjen wui- dich is en ik wol dy gedachte nou wol ris kwyt. Der binne trije qiotiven, dy’t der foar pleitsje. Foarst, de groun lynt him der bést foar, ek de knippige klaei. Dat is gjin praetsje mar in feit, de beammen wolle hjir bést groeije en bliuwe goed soun. Op it twadde plak: Fryslên kin lang net foldwaen oan it forlet, dat de minsken hjir yn dit opsicht hawwe. Yn üs eigen provinsje is ófset gènóch. En op it trêdde plak, ek psychologysk kin dit bisjen lije. Sjoch in greidboer is nou ienkear sa’t er is, jo meitsje der sa mar net in reizger yn stofsügers fan, hy hat syn aerd nou ienkear en hwat der al to folie mei strijdt, sil gjin kans meitsje. Hy hat in hekel oan lyts gewjirm, oan plantsjes sette en ekerkes wjudde. En hinnen mei er net lije, it is mar sa’t it is. As jo him oankomme mei hinnebuorkerij kin er wol spuije, dat wurdt noait hwat. Hy sjocht de boel nou ien kear oars. It moat op it lést ek in bidriuw wêze en gjin pielderij. En dat is mei it moderne fruitbidriuw hiel oars. Dat kin yn greate streken en der is ek in Fryske greidboer wol de geskikte man foar. De oare wike meitsje ik myn preek dien. De lju mei de ponkjes wolle nou earst efkes roun. Tj. de J. Een Haagse taxi raakte te water. Een Noorse zeeman en een onbekende vrouw verdronken. De bekende schrijver Antoon Coolen heeft ontslag genomen als lid van het Tribunaal, daar hij zich niet kon ver enigen met een vrijspraak. De Nachtwacht van Rembrandt is thans door de heer Mertens chemisch gerei nigd. Dit werkje kostte 7 maanden tijd. De enigste vrouwelijke minister die En geland ooit heeft gehad, de thans 70- jarige Miss Margaret Rondfield, arri veerde per K.L.M. in ons land en werd Zondagmiddag door Koningin Wilhel mina ontvangen. Twee S.D.-agenten n.l. P. J. en K. C. Faber zijn door de Groninger Kamer tot de doodstraf veroordeeld. Een Noordoostpoldermuseum zal worden ingericht in de oude kerk op het voor malige Zuiderzee-eiland Schokland. De Jehova getuigen hielden 13-15 Juni hun nationaal congres te Amsterdam. 600.000 Nederlandse boeken, die de Duitsers geroofd hadden en o.a. opge slagen in zoutmijnen, zijn thans weer te recht. De wethouder van de gem. Anloo, de heer Dorenbos is door een auto overre den en aan de gevolgen overleden. Een karper van 17 pond werd gevangen door de visser B. Lourens te Kuikhorne. De vis was 82 cm lang en 22 cm breed. Meer dan 500 processen-verbaal werden er in de grote steden opgemaakt in ver band met het te duur verkopenvan aardappelen. Een kat met twee koppen en drie ogen! werd geboren te Amsterdam. De natuur is soms grillig. Te Hoogkarspel raakte de 31-jarige vis handelaar Sterkenburg uit Hilversum met zijn auto te water en verdronk. Een Haarlemse patiënte had Belgische medicijnen nodig. Familieleden huurden een luchttaxi en vlogen naar Brussel om het verlangde te halen. De 62-jarige bouwkundige J. R. Visser te Amsterdam viel van de fiets met het hoofd op de bumper van een passerende auto en was op slag dood. Enschedé krijgt een autobandenfabriek. De eerste steen is gelegd en met Sep- hoopt men 300 banden per dag af te leveren. Jn verband met fraude zijn bij het mini sterie van oorlog enkele*arrestaties ver richt. Tegen betaling waren ambtenaren bereid vervalsingen te verrichten tenein de uitstel voor militairen van de dienst te krijgen Brood, haring en sigaretten werden op zwarte manier aan de delinquenten te Laren en Naarden verstrekt, totdat de C.C.D. er een stokje voor stak. Dertig Noorse geleerden en kunstenaars bezoeken voor drie weken ons land. Het eerste schip met een hete luchtmotor wordt heden te Muiden gebouwd. De Gedeputeerde Staten van N.-Brabant hebben aan de Prov. Staten voorgesteld de vergadering voortaan met gebed te openen en te sluiten. Aan de Duitse grens schoot een man, vermoedelijk een ontvluchte SSer een grenskommies neer en verwondde een ander. Hij verdween in de richting Duits land. De noodregeling ouderdomsvoorziening zal 1 October a.s. in werking treden. Hein de Bruin, een bekende dichter en schrijver kwam op 48-jarige leeftijd om het leven. 14000 meisjes van de Geref. Meisjesbond kwamen te Utrecht bijeen. werkvóorraad suike^ viel mee. Ook Nederland had 20.000 ton meer, dan men dacht. Tegen drie landwachters uit Noord-Hol- land, die in de laatste maanden voor de bevrijding in West-Friesland terreur uit oefenden werd de doodstraf geëist. Prinses Marijke moet een operatie on dergaan. Een kleine dubbelzijdige lens- troebeling zal chirurgisch moeten worden verwijderd. De brug over de Oude Rijn bij Alfen is opnieuw doorgezakt. Het verkeer over de brug en dat te water is gestremd. De baggermolen Holland I is na een 4>/2 - jarig isolement met behulp van kranen geschut. De molen was te breed om op normale wijze de sluis te passeren. „Telegrambestellers”, met stenguns ge wapend, trachtten bij het echtpaar v. "L. binnen te dringen. Mevr, van L. greep de loop van de stengun en riep om hulp. Na een worsteling gingen de mannen er van door. s z Twee motorrijders reden op de weg Ber gen op ZoomOssendrecht om ’t hardst De een moest deze wedstrijd met de dood bekopen, de ander raakte ge wond. cri- heel v.at historisch onrecht kleeft en voor God verjaart onrecht niet, ook na eeuwen niet. En evenmin kan men zeggen, dat dit onrecht van de aanvang door latere daden volkomen is goed gemaakt, ge boet en verzoend. Stellig, daar is in In donesië prachtig werk gedaan, „daar werd iets groots verricht”. Maar aan de Indonesische bevolking is dat slechts ten dele ten goede gekomen. Ook hier waren de motieven tot verbetering door irrigatie, industrialisatie enz. enz., meer van mercantiele dan van humanitaire aard. Laat men toch eerlijk zijn en niet schijnheilig doen. Wij hebben Indonesië gemoderniseerd meer om de baten, die we er uit haalden te vergroten dan om de Indonesiër te dienen. Hij profiteerde slechts indirect en zeer ten dele van de inspanning en het technisch kunnen van de Nederlanders. De ellende in vele des- sa’s en het nog steeds schrikbarend gro te analphabetisme spreken hier duide lijke taal. Neen, het beroep op historische rechten lijkt èn met een verwijzing naar hun ontstaan èn met een verwijzing naar hun aanwending, niet sterk. De Christen zij er voorzichtig mee. Hij spanne God niet voor het karretje der eigen politieke am bities. Hetzelfde geldt o.i. van een argument, dat de laatste tijd nogal sterk naar vo ren wordt gebracht en dat ontleend wordt aan de belangen van de zending en van de jonge Indonesische kerk. Ds. A. A. van Ruler heeft in zijn jongste boek Visie en Vaart op grond daarvan de handhaving van de rijkseenheid bepleit. Zijn redenering is: Nederland, christelijk Nederland mag Indonesië niet los laten, t Bolswards Nieuwsblad fff" 4 I ?n 0C3K.3OC XXXXXXXXX^

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1947 | | pagina 1