T ad (wandëïëndê Jood) een einde enlnj Buitenlands Overzicht Provinciale Kroniek Krijgen de omzwervingen K No. 88 43e Jaargang Vrijdag 14 Nov. 1947 Friesland West. Uitgave Drukkerij Fa. A. J. OSINGA - Bols ward van Wie re warden De tiid hóldt qjin skoft van de Red. Vk. Sneelr t 1947 nog, omdal ons daarin een sleutel ge- l. 0 5 jebrek ;erlijke blijven valsbedoelingen heeft, eer blijkt er uit, dat het het Duitse vraagstuk' De plaatsvervangers der Grote Vier zijn thans te Londen bijeen om voorbereidin gen te treffen voor besprekingen van de Raad van Vier zelf, welke over dit pro bleem 25 November beginnen. Ook bij die voorbereidingen zijn reeds moeilijkheden aan het licht gekomen, laat staan wat er zal geschieden als het straks menens wordt. En welk een scho ne gelegenheid ware er geweest voor sa menwerking tussen de Ver. Staten en Rusland op basis van het plan Marshall. De Russen hebben dat afgewezen, en hun buurstaten daartoe ook genoopt met het argument dat dit plan Europa slaaf van het Amerikaanse kapitalisme zou maken, de Amerikanen beweren, dat de Russen bang zijn de Amerikaanse hulp voor hun invloedssfeer aan te nemen om dat ze de volken daar zou overtuigen, dat het Amerikaanse economische stelsel de voorkeur verdient boven het Russische. Hoe dit ook zij Oost-Europa blijft verstoken van deze hulp, waarnaar de 16 Europeese landen die wel toetra den reikhalzend uitzien. Het moet ook de Russen wat te zeggen hebben, dat de commissie van Amerikaanse deskundi gen aanbeveelt dat aan de hulp geen po litieke voorwaarden en eisen moeten worden verbonden al acht zij het Ameri kaanse stelsel van economische vrijheid zelf het juiste. Truman zelf zal ook Griekenland nog extra hulp nodig hebben, hij beschuldigde opnieuw de Noorderburen van dat land van In menging. Zowel China als Griekenland doen overigens zien, dat ook al wordt Amerikaanse financiële steun zonder po litieke voorwaarden verleend, ze toch door de loop der gebeurtenissen ook een politiek karakter kan krijgen. z Ervaringen. Hoe er soms nog over het Fries en de Fries-sprekende mensen gedacht wordt vernam ik een poos geleden In een bus van Holland naar Friesland. Daar ging o.m. een klein Rotterdams meisje mee, echter niet toestaan, dat de vrije Euro pese gemeenschap uitgeroeid wordt. Tot 1 April 1948 wordt voorgesteld Frankrijk tijdelijk te helpen met 327 mlllloen dol lar, Italië met 228 en Oostenrijk met 42 millioen. De Fransen zijn wat teleurgesteld, omdat president Truman eerst een Iets hoger bedrag had genoemd. Marshall wil ook China helpen, waar „Tsjang Kal Sjek nog immer als wettig regeringshoofd door de Ver. Staten wordt erkend, al po gen de communisten gewapenderhand ’t bewind te veroveren.” Volgens Abonnementsprijs i 1.25 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs: 10 cent per mm. □Iro 87926 1 Beet sen •d voor Allen" aart», i f 0.11 e Doele bevreesd is voor een aanval. De bekende Amerikaanse journalist Lipp- mann is ook dat oordeel toegedaan; vol gens hem zijn de Russen allang tot de conclusie gekomen, dat zij met de wa penen toch niets tegen de Ver. Staten vermogen, en dat zij er ook niet op kun nen rekenen dat West-Europa door het communisme veroverd zou kunnen wor den, er mogen daar stakingen en andere economische moeilijkheden zijn, op het kritieke moment zwaait het volk daar naar rechts en geeft het communisme geen kans, het bleek uit de Franse ver kiezingen en ook uit de actie welke thans in het Franse Vakverbond wordt gevoerd tegen de overheersende positie welke de communisten daarin Innemen. Voor de zoveelste maal komt dan ook Lippmann tot de conclusie, dat al wat de Russen thans In Oost-Europa doen in Roemenië is thans de liberale in vloed ook uit de regering verdwenen en deze practlsch geheel communistisch ge worden waar zij alle aangrenzende landen als vazalstaten trachten te maken, slechts ingegeven wordt door wantrou wen jegens het Westen en dat ook het oprichter! van de Cominform slechts beoogt Westerse invloed in het Oosten zoveel mogelijk te voorkomen. Lippmann acht daarom, nu z.i. de Russen in de verdediging zijn gedrongen, de tijd gekomen voor de Ver. Staten om te trachten met Rusland *tot overeenstem ming te komen opdat herstel van geheel Europa mogelijk wordt. Dat lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want de Russen zitten zo vol wantrouwen, dat er nauwelijks één punt is, waar men elkaar politiek kan nade ren. Toegegeven moet dat de besprekin gen inzake Palestina in de Ver. Naties nu tot een overeenstemming hebben ge leid; uit Russische en Amerikaanse voor stellen is nu eindelijk een compromis ontstaan, volgens hetwelk Palestina op Een taalkwestie. Mejuffrouw M. A. de Bruyne, directrice van de Gemeentelijke Meisjes H. B. S. te Leeuwarden, heeft met haar inleiding, gehouden op een ouderavond in de Har monie, waarin zij er op aandrong, dat de leerlingen in- en buiten de school ook onder elkander Nederlands zouden spre- gen en aan de dame die naast haar zat, toevertrouwde, dat ze er wel een beetje tegen opzag, omdat de mensen daar al lemaal Fries spraken. De dame stelde haar gerust op de vol gende wijze: „Och, kindje lief, wees maar niet bang, de arbeiders en boeren spreken Fries, maar alle behoorlijke men sen spreken Hollands.” De dame trof het niet erg, dat ik juist onder haar gehoor zat en het was aan haar te merken dat ze blij was, toen ze in Harlingen de bus kon verlaten. Een andere dame, mevr. M. S.M. maakt aan het slot van haar ingezonden stuk in de Leeuwarder Courant, de volgende naïeve opmerking: „Men kan immers buiten Friesland nergens met Fries te recht en overal met Nederlands”. Met „overal” bedoelt mevrouw waarschijnlijk Nederland, maar als we die maatstaf aan zouden leggen, konden we beter Engels of Russisch leren. Overigens is het niet ondienstig om in dit verband J. C. van Broekhuizen te ci teren, die een artikel over „Gewest, Volk en Staat” heeft geschreven in „Vrij Ne derland" van 1 November. „Het wordt hoog tijd dat men, vooral in het Westen van ons land, open oog kreeg voor de uiterst menselijke en ge zonde ontwikkeling, die zich hier in dit jonge Regionalisme baan breekt. Wie het driedaagse congres, dat de Volkshogeschool te Bakkeveen dezer dagen, gehouden heeft, heeft kun nen bijwonen is voor goed genezen van De kranten spraken. Ik ben het dan ook geheel eens met de heer H. Ph. Breuker te Schingen, die in een ingezonden stuk in de Leeuwarder Courant schrijft: De Nèd. taal, goed ge bruikt, behoeft niet slechter te zijn dan Fries, maar laat men dan niet beweren, dat buiten Friesland het Nederlands zo veel beter wordt gesproken dan in Fries land. Even verder schrijft hij: Toch blijft voor een Fries de Friese taal de moeder taal en het was beter, dat niet-Friezen zich met deze ^wetenschap vertrouwd maakten, inplaats van steeds weer te trachten ons, met een koppigheid, groter dan de Friese, er van te willen overtui gen, dat iemand, gewend Fries te spre ken, eigenlijk „niet mee kan doen". „De Fries, buiten zijn gewest, dient zich aan te passen.Ditzelfde geldt voor de niet- Friezen, in Friesland levend.” Deze laatste eenvoudige waarheid schijnt Witsen Elias in zijn artikel „Het tragisch conflict” in de Leeuwarder Courant, niet in te zien, als hij daarin schrijft na een waarschuwing om de boog niet te strak te spannen, dat de zaak heus niet ge diend wprdt „met den niet-Friesen Ne derlanders toe te voegen, dat zij „als gast” in Friesland vertoeven. Zij vertoe ven er met precies dezelfde rechten en verplichtingen als de Friese Nederlanders in de rest van ons land”. Onder die verplichtingen behoort voor die categorie dan blijkbaar niet het zich schikken naar de mensen waaronder ze komen te wonen, 't Wordt blijkbaar heel normaal geacht, als de Friezen zich zo wel bulten- als in Friesland schikken naar de rest van de Nederlanders. Marshall heeft thans het ontwerp van wet betref fende deze hulp bij het Congres inge diend. Over 4 jaar zal totaal 16 20 milliard nodig zijn. Voorgesteld wordt nu eerst van 1 April 1948 tot 1 Juli ’48 li/2 milliard dollar uit te trekken en 6 milliard van Juli 1948Juli 1949. Naar gelang van de draagkracht der verschil lende landen zullen de bedragen worden geschonken of geleend, In leder geval schijnen voedsel, kunstmest, brandstof te zullen worden geschonken, en goederen, waarmee Industrieën worden opgebouwd welke dus later renderend worden, ge leend. Er zal uiteraard ’n lichaam wor den gevormd dat toezicht houdt op de verlening van de hulp, de Ver. Staten be ogen niet er speciale voordelen mee te verwerven. In zijn voorstel zegt Marshall ook nog, dat de Sovjet-Unie haar eigen redenen had om niet aan het plan déél te nemen. Wij moeten, aldus Marshall, dat enige tijd in Friesland zou doorbren- zljn overal ter wereld de geleerden bezig met de onderzoekingen op het gebied der atoom-energie en vroeg of laat zal ook Rusland deze nieuwe krachtbron voor wapenfabrlcage kunnen gebruiken. Maar noch de rede van Molotoff noch het gesprek dat Stalin kort geleden met linkse leden der Engelse Arbeiderspartij had, geven de indruk dat Rusland thans al zover Is dat het de wapenen tegen de Ven, Staten zou durvl^ opnemen. Stalin pleitte, al waren dan de economische stelsels verschillend, voor samenwerking op economisch gebied tussen Oosten en Westen en in zijn boven aangehaalde rede zeide Molotoff „dat de Sovjet- Unie tot het uiterste de belangen van de wereldvrede zou verdedigen”. Als bewijs voor die vredeswil noemde hij de vijf jarenplannen, de Sovjet-Unie heeft be lang bij een duurzame vrede en evenals Stalin zeide hij, dat hoewel de economi sche systemen verschillen, Rusland, de Ver. Staten en Groot Brittannië in de oorlog hebben samengewerkt, waarom zou dat thans onmogelijk zijn? Wel deed Molotoff meteen een scherpe aanval op de Ver. Staten, die hij een der imperia listische landen noemde, die nieuwe mi litaire en maritieme bases aan het vor men zijn, niet ter verdediging, maar met aanvallende bedoelingen. Rusland, dat in een vijandige kapitalis tische omgeving is geplaatst, moest er op bedacht zijn terug te kunnen slaan bij een aanval, daarom werd ook voorrang aan de ontwikkeling der zware industrie gegeven. Uit deze uitlatingen blijkt in derdaad niet, dat de Sovjet-Unie aan- De atoombom. Bij de viering van de dertigste verjaar dag van de October-revolutie heeft de Russische minister van buitenlandse za ken Molotoff een rede gehouden, waar van één zinsnede de bijzondere aandacht heeft getrokken n.l. deze dat „de politiek der Ver. Staten gebaseerd is op het al- léénbezit van het geheim van de atoom bom, ofschoon dit geheim als niet be staand mag worden beschouwd”. Som migen leiden hieruit af, dat Rusland ook al atoombommen maakt, wat Molotoff echter niet heeft gezegd. Men kan ook uit het gesprokene aflelden, dat het theoretisch geheim van de atoombom algemeen bekend is, maar dat in het dit zij, het spreekt dat het geheim van de bom niet altijd het bezit van een zeer gevaarlijk ïêrrdn te'b^rêdeTvZ klaringen van historische gebeurtenissen hebben altijd hun hachelijke zijde. Ik besef óók zeer wel, dat de door mij ge zochte verklaring juist van Joodse zijde zeer fel zal worden aangevochten. Maar ik kan het niet anders zien en daarom schrijf ik hetgeen hier volgt als slot van deze beschouwingen neer. In de legende worden de omzwervingen van de Wandelende Jood getekend als het gevolg van zijn afwijzende houding tegenover Christus. Dat heeft het oor deel, zeg: de vloek, over hem gebracht. Het komt mij voor, dat daarin diepe his torische zin ligt. Nog eens: historische speculaties hebben hun grote bedenke lijkheid. Men kan heel moeilijk zeggen: hoe het zou gegaan zijn, als dit of dat anders gelopen was. Het argumentum crucis, de tegenproef ontbreekt en kan principieel niet genomen worden. In de geschiedenis kan de klok niet terugge draaid worden, kan men niet vanuit een vroeger tijdstip opnieuw en dan anders beginnen. Maar dit met nadruk voorop gesteld wil ik de vraag stellen en als Christen moet ik die vraag wel stellen: hoe zou het met het Joodse volk gegaan zijn wanneer het Jezus Christus niet als zijn Messias verworpen had? Immers, dót is het grote fundamentele geloofsver schil tussen Christenen en Joden: dat de Christenen zeggen, dat de Messias ge komen is in Jezus van Nazareth en dat de Joden volhouden, dat Hij nog komen moet. Dat is de zin van hun verwerping van Jezus Christus. Op hun eis heeft Pi- latus hem overgegeven om gekruisigd te worden. En nu dfe vraag: als zij Hem niet ver verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie i Marktstraat 13 Bolsward Telefoon 451 (K 5157) 1 Mei door de Britten ontruimd zal wor_( den, een commissie uit de Ver. Naties zal onder toezicht van de Veiligheids raad zich dan tot Juli met het beheer belasten, waarna de Joodse en Arabi sche staat voor zich zelf zouden moeten zorgen. Maar wat is er terecht gekomen van alle andere grote vraagstukken in de V. N. behandeld? Het Amerikaanse voorstel om een commissie der V. N. waarin alle landen zitting hebben het gehele jaar te doen vergaderen om netelige zaken te behandelen, is weliswaar aangenomen, maar Rusland en alle andere Slavische staten nemen er geen zitting in, boycot ten haar en maken haar dus machteloos. De Russen blijven het een poging der Ver. Staten achten de Veiligheidsraad en het vetorecht aan kant te zetten. Een toetssteen voor mogelijke overeenstem ming tussen Rusland en de Ver. Staten is ook worpen, maar aanvaard hadden, wat dan? Ik moet het zo zien: dan waren de opstanden tegen het Romeinse gezag ondenkbaar geweest, die van 70 en óók die van 132-135, de hiervoor genoemde opstand van Bar Kochba, die zich Mes sias noemde. Dan zouden zij op zijn op roep geantwoord hebben: wij hebben een Messias, Jezus van Nazareth en die heeft ons geleerd, dat wij de keizer zou den geven wat des keizers is en God, wat Godes is; wij volgen u niet, want gij ,zijt een van de valse Messiassen, waar tegen Hij met nadruk gewaarschuwd heeft. Even duizelen onze gedachten: geen op standen, geen evacuatie_van het Joodse volk uit het Heilige Land op keizerlijk bevel, geen omzwervingen, geen vervol gingen, misschien ten hoogste een tijde lijke Arabische bezetting door hun hei lige oorlogen na Mohammeds dood èn misschien de herovering van het Heilige Land in de kruistochten door de samen werking van Westerse Christenen en Jo denchristenen daar. Misschien zou er dan nooit een Joods probleem bestaan hebben. Zal nu toch het einde nog onverwacht komen of zal het opnieuw verschoven worden door de dreigende nieuwe heilige oorlog der Arabieren? In de legende staat, dat aan Ahasveros’ omzwervingen geen einde komen zal voor Christus’ wederkomst met de jong ste dag. Dat kan nog heel lang duren. Want voor God, Die de tijden in Zijn hand houdt, ook deze tijd, zijn duizend jaren als een enkele dag. Arm volk der Joden dan. Tenzij, ja tenzij het zich als nog tot Hem bekeert, die ook zijn Mes sias is en zijn wil. Verwijlen wij tot slot nog even bij de gedachten, die Paulus uitgesproken heeft in verband met dit raadsel der geschie denis (titel van een verhandeling van Prof. Kraemer over Rom. 9 11). Ook Paulus heeft geworsteld met het raadsel der geschiedenis, dat het Joodse volk beduidt. Aan Israël is het heil toe gezegd en dat heil is tot Israël geko men in de gestalte van Jezus Christus. Maar Israël heeft dat heil verworpen. Toen heeft God Israëls verharding ge bruikt om dat heil aan de heidenwereld te doen toekomen. En God heeft Paulus willen gebruiken voor deze heilsweg: Israëls hardnekkigheid is oorzaak van heil voor de heidenen geworden. Dat alles is Paulus volkomen doorzich tig. Maar nu blijft het raadsel Israël. Is nu de mogelijkheid van zijn heil voor altijd voorbij? Neen, zegt Paulus, Israël blijft het volk der belofte, Israël blijft tot het heil voorbestemd. Als alle volkeren tot Christus zullen zijn gebracht, dan zal als laatste ook Israël worden toegevoerd, in Paulus’ beeldspraak^ het zal weer worden geënt op de oude stam, waar van het is losgeraakt: Israël mét de hei denen gevoed door dezelfde sappen van dezelfde boom, samen ingeënt op Jezus Christus, aller Heer. Hier openen zich wijde perspectieven. Op de dag des Heren kunnen wij slechts wachten. Die dag ligt in Gods hand en hangt aan Zijn raadsbesluit. Maar mis schien is ons het vermogen gegeven om de komst van die dag te verhaasten, doordat Israël wordt bekeerd tot onze en tot zijn Heer en Heiland, Jezus Chris tus. Hier ligt het diepste motief en de enige rechtvaardiging van zending onder Is raël, niet om zieltjes te winnen voor éigen geloof en kerk en richting. Maar om een volk in nood te helpen en te redden, opdat zijn zwerftocht eindelijk besloten worde. Zou hier onze christe lijke opdracht aan Israël liggen en daar- in Israëls kans, meer nog dan in goed bedoelde politieke besluiten en schikkin gen van altijd zeer betrekkelijk en voor lopig karakter? God zij de Wandelende Jood genadig en brenge hem thuis, moge het zijn door on. ze gehoorzame bemiddeling en dienst. ken, heel wat beroering veroorzaakt. Dat begon al direct toen zij bij die gelegen heid de ouders om medewerking ver zocht. Niet alleen dat verschillende ouders in geen geval die medewerking wilden ^erlenen, maar enkele kwamen er heftig tegen op, dat hun kinderen hun moedertaal nie meer mogen gebruiken. mei in v. d. ïjirmei waerd er. De pul yn hwer. dju yn in stik er fan irsitter ch to Blank- erliet" Later kwam er nog bij, dat een van de leraressen bij de uitlening van biblio theekboeken, een paar meisjes, die een Friese opmerking onder elkaar maakten, het gebruik van de Friese taal daar ver bood. Het gevolg was ingezonden stukken en artikelen in alle Friese couranten, meer of minder heftig gesteld en met meer óf minder kennis van zaken geschreven. Bij de school werd onder de leerlingen zelf een pamflet verspreid dat scherp stelling nam, maar in zeer beheerste termen ge steld was. Juffrouw de Bruyne wilde het Fries bij haar leerlingen uitbannen, omdat dit oor zaak zou zijn, dat ze daardoor groter moeilijkheden zouden hebben bij het ge bruik van de Nederlandse taal. Misschien is dit zo, hoewel ik er zelf nooit geen nadelige gevolgen van heb ondervonden dat ik ook, en zelfs zeer veel, Fries sprak. Bovendien is het mijn ervaring in „Holland”, waar ik ruim 10 jaren heb doorgebracht, dat de Friezen daar het Nederlands niet minder spreken dan de stedelingen daar, ja, in de regel spraken ze het veel zuiverder. en Zuidwest Streekblad voor in. Engeland heeft zijn mandaat teruggege ven. De Verenigde Naties hebben een verdelingsplan voor Palestina goedge keurd, waarbij een zelfstandige Joodse en een zelfstandige Arabische staat naast elkaar zullen bestaan in Palestina on der bescherming en toezicht van de Uno en waarbij de heilige stad Jeruzalem een zelfstandig onder internationaal toezicht staande plaats zal zijn. De Joden hebben zich bij dit verdelingsplan neergelegd, zij het met duidelijke tegenzin. De Ara bieren hebben het plan ontworpen, zij eisen heel Palestina voor zich op en dreigen met de heilige oorlog, wanneer het plan zou worden doorgezet. En Rus land heeft zich voor het verdelingsplan uitgesproken, daarmee schijnbaar de Arabieren teleurstellend en van zich ver vreemdend, die het juist bij zijn agitatie tegen Engeland en Amerika in Azië (en Afrika) zo prachtig kon gebruiken. Idealisme van Rusland? Gelove het, wie kan! Kortzichtigheid? De Russische po litiek en diplomatie zijn wel plomp, maar stom? Wij vermoeden, dat ook dit in de Russische tactiek past Het is bij de communisten immers alles tactiek! Ook als men de stemmen van de Katholieke Sicilianen wint door de toezegging de godsdienstbepalingen van de Lateraan- verdragen te zullen overnemen in de nieuwe Italiaanse grondwet, waardoor de R.K. kerk in een geheel enige positie wordt geplaatst. Dat gebeurt waarach tig niet uit liefde voor het katholicisme! Evenmin aanvaarden de Russen het ver delingsplan voor Palestina uit liefde voor de Joden. Men neemt het risico van de vervreemding van de Arabieren, om dat men in een misschien dreigende hei lige oorlog van de Arabische Liga tegen de Joden en dus tegen Engeland en Amerika groter voordeel ziet. De Joden hebben gejuicht, zij het ook, dat hun vreugde getemperd was. Het verdelingsplan blijft beneden hun wen sen. Reeds werd een voorlopige Jood se regering gevormd. Krijgen nu de om zwervingen van de Wandelende Jood 'n einde? Zal hij eindelijk tot rust komen? Wij hopen het vurig voor dit geplaagde en beproefde volk. Maar gerust zijn wij er nog niet op. Veel hangt van de vraag af, of de dreiging met de heilige oorlog van Arabische zijde chantage is of ernst. In Engeland en Amerika neigt men tot het eerste. Moge het geen valse gerust heid aan deze kant blijken, Wij begonnen deze artikelenreeks met de weergave van de legende van de Wandelende Jood. Wij deden dat met opzet. Niet alleen omdat in die legende het lot en de nood van dat Joodse volk een treffende verbeelding vinden. Meer - 1 practlsch vervaardigen er van de Ver. geven schijnt tot het verstaan van zijn j Staten no« steeds vooraan 8taan’ Hoe historische tragiek. Ik ben mij ervan bewust hiermede een Bolswanls Nieuwsblad 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1947 | | pagina 1