Rooms-Protestantse Polemiek as 0 Mid Provinciale Kroniek Buitenlands Overzicht No. 94 43e Jaargang Vrijdag 5 Dec. 1947 Streekblad voor West- Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. OS1NGA - Bolsward /SET me. rs en edige” i DEC. Doele len over beëindiging der stakingen, toen de communistische meerderheid in de leiding der vakbeweging eiste dat de regering het wetsontwerp tot bescherming der republiek waarbij o.a. ook bepaald is dat stakin gen niet mogen wofden uitgeroepen dan na geheime stemming onder de arbeiders, dit om te verhinderen, dat deze onder terroris tische druk van een minderheid besluiten moeten nemen moest intrekken voor een eind zou worden gemaakt aan die stakingen. De scheidslijn tussen Franse socialisten en communisten wordt dus scherper getrokken, een scheidslijn welke ook de besprekingen op de hem vijandige in dit geval Arabische staten worden? Het is te vroeg om daarover al een oordeel te vellen. Tegenover de Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) N N N 4A ER 11 ILIJ lijst HE E el ilauwe ol. k: :hoor- ktnan- 1 4 slaap- n enz, m, uit- n gekr. Redi, Patrijs d. rui 7 mnd. fr. huls in China tussen de regeringstroepen en de commu nisten schijnen de eerste het nu moeilijk te hebben. De innerlijke verdeeldheid van dit grote rijk verhindert het die rol in het Verre Oosten te spelen, welke het krachtens zijn betekenis toekomt. Reds i mnd. 7 mnd. p. St. f 4- ?h. Isl per st. i a. en i p. it. indail Oprichting Prov. Demobilisatieraad. Op Zaterdag 27 Nov. ’47 is in het Provincie huis te Leeuwarden een provinciale demobi lisatieraad voor de provincie Friesland door de Commissaris der Koningin geïnstal leerd. labus van 1864, Quanta Cura. Hij ver oordeelt daarin alle staatkundige en burgerlijke vrijheden, vrijheid van drukpers, vrijheid van eredienst, het burgerlijk huwelijk, de gelijkstelling van alle kerken voor de wet en hij acht lp' komen tot dieper en beter verstaan van die ap die voor beiden des heils is voor en keling en gemeenschap. Vk. Bevolkingsaanwas. Misschien zou het dan mogelijk zijn hier meer mensen te houden, dan nu het geval is. Het vorig jaar vertrokken er tenminste 4912 meer dan er zich vestigden, zoals bleek uit het overzicht van de loop der bevolking in onze provincie. Toch is het aantal inwoners van Friesland gestegen en wel van 453.109 tot 456.623, is dus met een totaal aantal van 3514. Het aantal mannen vermeerderde van 227.592 tot 229.656 en het aantal vrouwen van 225.517 tot 226.967. Dit is in hoofdzaak te danken aan het geboorte-overschot. In 1946 werden er n.l. 4390 mannen en 4036 vrouwen meer geboren dan er zijn overleden. Het blijkt dus, dat er in Friesland meer man nen zijn dan vrouwen, wat op vele plaatsen vooral in de grote steden, juist andersom is. sten, maar ook eerste keur van 934 duizend- sten komt nogal eens voor). Het zou dus hierop neerkomen, dat het uitgevoerde zil verwerk 1ste keur zou moeten zijn. Maar het is niet alleen een keur, ook de voorwer pen, welke gemaakt worden spelen een be langrijke rol. In geen geval souvenirgoed als klompjes en molentjes, maar dingen welke te gebruiken zijn, als manchetknopen etc. Spreker meende, dat ook de Friese schaat sen daar wel aftrek zouden vinden, indien maar duidelijk zou uitkomen, dat het Friese schaatsen waren. Maar ook voor grotere dingen bestond er belangstelling, n.l. voor onze klassescheepjes en ook voor de B.M.er. Een met adder lijkt het voor Friesland dus niet ongunstig. Er zal echter nog heel wat voor gedaan moeten worden, het gaat niet zo gemakkelijk. Ieder, die wel eens getracht heeft het een of andere product uit te voe ren, weet hoeveel Rijksbureaux hij moet af lopen en bij hoeveel instanties hij moet ver schijnen, voordat het tot uitvoer komt, als het zover komt. Zijn de persoonlijke belangen dan niet zo heel groot, dan gelooft men het wei. Echter kan de eventuele exporteur al tijd terecht bij de Kamer van Koophandel, waar men steeds bereid is om alles te doen wat Iti het vermogen ligt. Om de zakelijke belangen van de exporteurs te vergroten, is er door de Kamer van Koop handel te New York voorgesteld om 10 pet. van de export-opbrengst de exporterende zaak ten goede te laten komen. Het is ge bleken) dat men in Den Haag niet afwijzend tegenover dit voorstel staat. Dan is er nog een ander voorstel en wel aan de exporteurs om export-combinatles te vor men, daar men alleen kan slagen indien er z.g. pools worden gevormd. Men moet daar nu eenmaal adverteren en de daaraan ver bonden hoge kosten kunnen alleen gezamen lijk worden gedragen. Verder leek het mr. Zwarensteyn noodzake lijk, dat een door allen te gebruiken kwali teitsmerk zou worden gevoerd. De uit te voeren producten zouden dan aan bepaalde eisen moeten voldoen, hetgeen zou kunnen worden vastgesteld door een zelf te benoe men vertrouwensman. Zou men er In slagen in Amerika voor de Friese producten een markt te veroveren, dan openen zich voor ons gewest wijde perspec tieven. het de plicht van de overheid alle overtreders van de katholieke gods dienst te straffen. En Pius X in zijn indertijd geruchtma kende Boromaeus-Encycliek sprak van de Hervormers als van oproerige en goddeloze mannen, vijanden van het kruis van Christus wier God is hun buik. Rome streeft naar de alleenheerschap pij en waar zij de macht in handen heeft als in Spanje zien de Protestan ten, wat er vöor hen aan vrijheid over blijft: zij moeten hun kinderen het Roomse onderwijs op de staatsscholen laten volgen; Protestantse boeken (zelfs gezangboeken) mogen niet gedrukt worden; Protestanten hebben geen ge lijk recht op staatsambten; in het leger wordt met hun geloof geen rekening gehouden; op het kerkhof mogen zij geen Protestantse dienst houden en zij mogen geen evangelisatie-werk ver richten. Is het wonder, dat Protestanten beducht worden, als zij Rooms machtstreven zien? Er is een religieus en een cultu reel katholicisme. Er is echter ook een politiek katholicisme, waarvan Paul Schmid Ammann zegt in zijn werkje: Der Politische Katholizismus (bl. 8)De katholieke Kerk is niet alleen een re ligieuze heilsplaats, zij is ook een poli tieke inacht geworden. Zij heeft in de meeste landen haar politieke hulptroe pen, die de opdracht hebben de belan gen van het pausdom in de wetgeving dezer staten in hun politieke en econo mische leven te bevorderen. Dit blies maakt de verhouding Rome- Protestantisme zo moeilijk, het gesprek zo stroef. De Protestanten moeten be grijpen, dat Rome niet anders kan. En Rome moet leren inzien, dat haar actie en pretentie bij de Protestanten vrees en bezorgdheid moet opwekken. Alleen als men dat over en weer van elkan der begrijpt, zal een gesprek mogelijk zijn. Alleen onder dit voorbehoud zal men samen kunnen spreken over de éne H. Schrift, die voor Rome en Pro testant oorkonde van Gods openbaring is om zo misschien samen te een bijbelse boodscha; ig; blijde boodschap c d- keling en gemeer - Abonnementsprijs 1.25 per kwartaal bij vooruitbet» llng Advertentieprijs10 cent per m.m. Giro 8792Ö Uitvoer naar Amerika. Het was een zeer belangrijke vergadering, welke door hét ETIF te Leeuwarden was belegd en, waar Mr. H. Zwarensteyn, secre taris van de in Nederland gevestigde kan toren van de Nederlandse Kamer van Koop handel te New York, sprak over een moge lijke export van Friese producten naar Ame rika. Uit de cijfers bleek, dat Nederland veel meer uit Amerika invoert dan dat het naar het land van de dollar uitvoert. Waar de Ame rikaanse export in het algemeen \eel groter is dan de import, wil Amerika zelf dit ver schil liefst zo klein mdgelijk maken. Er be staat dus wel gelegenheid om Nederlandse producten op de Amerikaanse markt te plaatsen en zeer zeker ook Friese producten. Amerika kan van alles gebruiken, echter zal het zo naar voren moeten worden gebracht als daar gebruikelijk is. Bovendien zullen de producten moeten worden aangeboden, wat hierop neerkomt, dat er daar geadverteerd zal dienen te worden. Nu zijn de adverten- tie-tarieven in Amerika zeer hoog, maar, om dat het toch beslist noodzakelijk is, zal men dit gezamenlijk moeten doen. Wat kan Friesland exporteren? Zuivelpro ducten, uitgezonderd kaas, heeft men daar van ons niet nodig, maar wel op de belang rijke eilandengroep de Philippijnen. De zui velproducten zouden dus daarheen geëxpor teerd kunnen worden. Voor kaas echter is er in Amerika wel een markt te vinden. Men zal echter zijn beste beentje voor moeten zetten, want voor de oorlog liep de export hiervan hard terug, terwijl de export van dit product van andere landen juist sterk toe neemt. Aardewerk zou ook geëxporteerd kunnen worden, waarbij mr. Zwarensteyn speciaal het Makkumer aardewerk op het oog had. „Dat is daar te verkopen, als men maar wil,” zelde hij. Inderdaad, want reeds voor de oorlog was daar een markt voor en wel speciaal voor tegels. Overigens is er na de oorlog ook al vrij wat heen gegaan, vooral ook naar Canada. De Canadezen bleken het product van de Makkumer aardewerk-indus- trie ook te kunnen waarderen, gezien de be langrijke orders door hen geplaatst, direct na de bevrijding. Er is echter slechts één fa briek en de „output” hiervan is natuurlijk te klein om ook maar een behoorlijk deel van de ontzaggelijke markt daar te kunnen bestrijken. Hetzelfde kan gezegd worden van de Hindeloper Meubelindustrie, indien die er in zou slagen daar een markt te veroveren, in verband met de Hindeloper meubelen merkte de heer Zwarensteyn op, dat men in Amerika de kleur te donker vindt en hij gaf de raad ze lichter te spuiten. Dat is trou wens een idee, dat spuiten, want tot nu toe, althans tot voor kort, waren de Hindeloper meubelen niet gespoten, maar werd ook voor de grondkleur, de verfkwast gebruikt. Ove-< rigens hebben we enige tijd geleden kunnen lezen, dat Hindeloper meubelen voor de ex port ook in Brabant worden gemaakt. Inder daad is het zo, dat het Hindeloper product gemakkelijker geïmiteerd kan worden dan het Makkumer. Wat waarschijnlijk ook een goede kans zou maken is pijptabak, maar dan ook onder de naam van „Friese Herenbaai”. Dan is er een grote mogelijkheid voor visconserven, voor opgesteld dat het een uitstekend product is. Ook voor zilveren sierartikelen is er een kans, Indien men het tenminste een gehalte van 920 duizendste geeft, zoals daar gebrui kelijk is. (Het meeste zilver dat hier ver werkt wordt is z.g. 2de keur, is 833 dulzend- De Amerikaanse Senaat nam met een meerderheid, waarvan de grootte In' de Ver. Staten zelf verbazing wekte, omdat er aanvankelijk nogal enig verzet was, de tussentijdse hulpverlening aan Franrijk, Italië en Oostenrijk aan. Met 83 tegen 6 stemmen ging het voorstel er doo,r en wellicht heeft ook het Huis van Afge vaardigden, als dit overzicht verschijnt, er zijn goedkeuring al aan gehecht. De grote meerderheid In de Senaat verworven, doet het beste hopen voor de ontvangst van het eigenlijke Marshall-plan In het Congres, waarvan, eenmaal aangenomen, ook ons eigen land zal profiteren en dat dringend nodig is voor Europa’s herstel. De tussen tijdse hulp aan bepaalde landen zou geen zin hebben, als ze niet gevolgd werd door een hulp welke beoogt Europa weer voor goed op de been te brengen. Het is niet ón mogelijk dat de Amerikaanse vrees dat Eu ropa anders door het communisme overwel digd zal worden, de stemming ten opzichte van dé tussentijdse hulp In de Senaat be ïnvloed heeft. Men had immers de toestand in Frankrijk voor ogen, waar dé regerlng-Schuman niet alleen een zware parlementaire strijd tegen de sterke communistische partij had te voe ren om haar wet tot bescherming van de republiek er door te krijgen, maar stakingen, sabotage, bezetting van stations, telefoon kantoren, fabrieken enz. door de stakers, wij zen op pogingen tot revolutionnaire actie, welke de zwaarste eisen aan die regering stelt. Voor zover thans echter is te beoor delen blijft deze regering de toestand mees ter en is er onder de arbeiders zelf een groeiend verzet tegen de communistische lei ding van het Franse Vakverbond en haar stakingspolitiek, zodat er al van gesproken wordt dat de Franse communisten hun to tale staking en ook „de revolutie” verloren hebben. Voor een niet gering deel zou dat dan te danken zijn aan de Franse soc.dem. minis ters die met dè andêre leden der regering voet bij stuk hielden evenals de soc.dem. afgevaardigden in de Nationale Vergadering zodat bijv, het gedeelte van de wet tot be scherming der republiek, waarbij de regering gemachtigd werd nog 80000 reservisten op te roepen om de orde te handhaven er met 408 tegen 184 stemmen doorging. Eenzelfde houding hebben ook de soc.dem. leden in de vakbeweging aangenoipén, die als min derheid met de regering bleven onderhande- ome kan niet anders. Wïere warden i M Men wurdt mear fan dbngkar- X ren oerriden as fan koetsweinen X op deze conferentie ook haar mening moet kunnen zeggen en het vredesverdrag moet tekenen. De Fransman Bidault, wiens regering geen Duitse eenheidsstaat wil, zeide, dat men eerst zou moeten bepalen welke bevoegdheden zo’n centrale regering <zou hebben, en die zouden gering zijn als de Fransman zijn zin kreeg. Want Frankrijk wil immers een zo los mogelijk samenhangend federaal Duits land. ware en onfeilbare Kerk. Rome kan mitsdien geen andere vorm van Chris tendom naast zich laten gelden. Het Rooms-Katholieke Christendom is het enige, dat recht van bestaan heeft. Al het andere is dwaling, te goeder trouw, maar niet te min dwaling. Dit betekent, dat Rome eigenlijk niet verdraagzaam kan zijn. Het kan andere vormen en organisaties van Christen dom hoogstens dulden, zolang het niet de macht heeft om hen te doen ver dwijnen. Daarom neemt Rome ook niet deel aan de oecumenische beweging, die streeft naar meerdere samenwer king en meer eenheid tussen de christe lijke Kerken. Rome wil die eenheid wél, maar kan haar alleen verstaan als een terugkeer tot haar. De éne Kerk kan alleen de Roomse Kerk zijn. Rome moet dan ook streven naar de vernietiging van het Protestantisme en het doet dat ook. Het moet streven naar de verroomsing van Nederland en het doet dat ook. Ri Rome zou zich zelf ontrouw worden als ze het niet deed. En hierin wortelt nu het gevoel van bedreigdheid, dat iede re Protestant altijd weer overvalt, wanneer Rome zijn macht ontvouwt. En Rome is machtig in de wereld en Rome wordt steeds machtiger in Ne derland. In Noord-Holland en in Friesland wordt het streven naar ver roomsing steeds duidelijker. En Rome volgt daarbij haar eigen methode: de geestelijke machtsvorming wordt mee door economische activiteit voorbereid. Dit alles is geen Protestantse ergden- kendheid. De Roomse activiteit is klaar als de dag. En daar zijn de officiële pauselijke uitspraken van Gregorius XVI in zijn Encycliek Mirari Vos van 1832. Hij noemt daar gewetensvrijheid waanzin en een verpestende dwalini van Pius IX in zijn Encycliek met SyL sprek zo moeilijk is, zo moeilijk komt? Zeker, Protestanten dltua» «»- grip voor deze moeilijkheden te heb ben! Hebben zij het daarover ook niet moeilijk met elkaar, als zij werkelijk tot spreken trachten te komen? De Ge reformeerden weten ervan mee te pra ten op grond van de discussie tussen Geelkerken en de Generale Synode te Assen eertijds en nu weer in de pole miek tussen Prof. Schiller en de Sy- nodalen. En hoe moeilijk het gesprek tussen Orthodoxen en Modernen tot stand komt in de Ned. Herv. Kerk en hoe gemakkelijk het weer vastloopt, weten allen, die in Gemeente-opbouw een actief aandeel nemen. Wantrou wen, vooroordeel, misverstand heer sen aan alle kanten. Ook tussen Rome en het Protestantisme. Het gaat voor beide partijen om het allerheiligste: het christelijk geloof, de bijbelse bood schap, de Kerk der Vaderen, heil en za ligheid, roeping en taak. Hier doet men elkander zo gemakkelijk pijn. Omdat ieder van zijn eigen gelijk overtuigd is en in de ander iemand ziet, die dwaalt. En in de ijver om eigen inzicht te ver dedigen wordt zo gemakkelijk verge ten, dat men anderer geloofsterrein betredend op heilige grond komt, waar men de voeten te ontschoeien heeft. Ieder godsdienstgesprek is moeilijk. Rusland, dat een Duitse eenheidsstaat wil, onder een centrale regering dus, tracht te Londen dit principe al vast vastgelegd te krijgen door de voorwaarde te stellen dat vóór de vre desconferentie van alle belanghebbende sta ten bijeengeroepen wordt, een centrale Duitse regering moet zijn gevormd, welke Toch heeft de discussie tussen Room sen en Protestanten nog zijn bijzondere moeilijkheden, waarop hier met na druk gewezen worden moet. Hier ra ken we aan het teerste punt. Deze bij zondere moeilijkheden worden door Rome’s zelfbeschouwing meegebracht. Hierboven raakten wij er reeds aan: Bevin en Marshall nemen tussenstandpunten in, maar Molotoff was niet te vermurwen en ook al verricht men intussen allerlei bijwerk, het is niet on mogelijk dat de conferentie toch strandt op het vraagstuk welke staatsvorm het nieuwe Duitsland zal moeten hebben; en op de vrees der Westerse mogendheden, dat Rus land op een Duitse eenheidsstaat te grote invloed zal krijgen. Te groter is die vrees, nu het blij’kbaar Ruslands bedoeling is Bul garije, Zuid-Slavië, Hongarije, Roemenië en wie weet ook Tsjecho-Slowakije en Polen in een Oost-Europese federale staat te ver enigen, welke dan in nauwe betrekking tot Rusland zou staan én op de duur een mach tige bondgenoot der Russen zou worden; de regeringen van deze staten zijn thans murw genoeg om aan een dergelijke politiek mee te werken. Zeer vereenzaamd zou dan Griekenland in Z.-Oost Europa overblijven en de bijzon dere bescherming der Ver. Staten zou het dan wel zeer nodig hebben. De weinig goe de bedoelingen der buren jegens Griekenland blijken o.a. weer uit het feit, dat Bulgarije en Zuid-Slavië besloten hebben de commis sie van contróle voor de Balkan der Ver. Na ties niet op hun gebied-toe te laten en geen inlichtingen te zullen verstrekken. Zal ook de nieuwe Joodse staat welke ontstaan zal, nu de algemene vergadering der Ver. Naties het besluit tot deling van Palestina nam, een dergelijke vereenzaamde post, omgeven door Ieder weet, dat schrijver dezes over tuigd Protestant is en tot de Neo-Pro- testantse richting behoort. Hij stelt er i echter prijs op om voor hij verder gaat te verldaren, dat hij in meer dan een opzicht een grote eerbied en waarde ring heeft, voor de innige vroomheid, die ook binnen het Rooms-Katholicisme gevonden wordt en voor hetgeen de Rome beschouwt zich zelf als de enig Rooms-Katholieke Kerk voor de cul tuur in de ruimste zin heeft gepres teerd. Ik meen, dat geen polemiek met Rome vruchtbaar kan zijn, die niet van deze nadrukkelijke erkenningen uit gaat. De grote vraag is nu deze, waarom moet het in de discussie Rooms-Protes- tants gaan? Zeker niet om incidentele voorvallen. Verhalen over dwaze, on handige en aanmatigende pastoors (en die zijn er zeker!) kunnen onmiddellijk met verhalen over domme, tactloze en brutale dominees (en die zijn er zeker niet minder!) beantwoord worden. Maar wat schieten we daarmee op! Dat alles raakt het wezen niet van de zaak, waar het hier om gaat. Waar het om gaat is dit, dat Rome en het Protes tantisme twee manieren van verschil lend verstaan van het Evangelie van Jezus Christus, ruimer genomen, van de Bijbel vertegenwoordigen. Rome geeft zijn uitleg en zijn toepassing en Rome geeft die met gezag, want Rome beschouwt zich zelf, alweer op grond van die Heilige Schrift, als de enig ware en mitsdien onfeilbare Kerk, door Christus zelf gesticht.- En de Protestan ten wijzen deze aanspraak van Rome af, alweer met een beroep op diezelfde Bijbel. Zij lezen hem anders, ook onder elkander. Vandaar de vele kerken, richtingen en stromingen, waarin dat Protestantisme is opgesplitst geweest, van de aanvang af tot de dag van van daag toe. Luther en Zwingli twistten over dezelfde inzettingswoorden van het H. Avondmaal op het Godsdienst gesprek te Marburg in 1529 reeds. En heden ten dage loopt de discussie tus sen Neo- en Oud-Protestanten over het verstaan van de bijbelse boodschap. Hier ligt een stuk tragiek van het Pro testantisme, die men uit zijn wezen moet verstaan om er zich over te ver troosten, dat pluriformiteit (veelvor migheid) openbaring van geestelijke rijkdom kan zijn (niet per sé is!). Hierover zal het tussen Rome en het Protestantisme moeten gaan: over het verstaan en de uitleg der Schrift. Het kan en mag tenslotte over niets anders gaan dan dat in een discussie tussen Christenen. Het is de betekenis van het „Ingezonden” van de heer F. J. Hof stede in het nummer van dit blad van 18 November j.l. dat hij daartoe een poging doet. De grote vraag is: heeft de Rooms-Katholieke Kerk met haar opvattingen omtrent Kerk, geloof en sacramenten gelijk of niet? Welke Schriftuitlegging is de zuiverste: die van Rome, van Luther, Zwingli of Cal- vijn, die van Kuyper en Bavinck, die van Barth en Brunner, die van Roes- singh en Heering om wat het Protes tantisme betreft enkele vertegenwoor digers van Oud- en Nieuw-Protestan- tisme te noemen. Tussen Rome en het Protestantisme zal het kerkelijk ge sprek gevoerd moeten worden. Een volgende vraag is, waarom dat gc- op gang ienen be- internationale conferentie van soc.dem. partijen te Antwerpen schijnt te hebben beheerst. De Engelse, Belgische, Nederlandse en. Scandinavische socialisten kwamen er rond voor uit, dat men'zich even zeer tegen communistische dwingelandij diende te verzetten als tegen fascistische, en als de conferentie ’n resolutie aannam tegen het lauwe optreden der Ver. Naties tegen het Franco-regime, dan had h.l. toch ook te gen het Russische optreden in de Russische nabuurstaten dienen te worden geprotes teerd. Maar de soc.dem. uit Oost- en Z.O.-Europa en de Italiaanse voelden er niets voor om een dergelijk zelfstandig standpunt tegenover het communisme in te nemen. Het is dan ook geen wonder dat de tijd nog niet rijp- werd geacht een nieuwe soc.dem. internationale te stichten, al zal de internationale soc. com missie te Londen worden gereorganiseerd en kan dat de eerste schrede zijn naar die inter nationale. Ook de Duitse soc.dem. partij is tot deze commissie nu toegelaten en kan zich dus weer in de internationale samen werking der soc. dem. laten horen. Duits land als geheel zal ten slotte ook weer in de Europese samenleving moeten worden op genomen, hoe dat moet geschieden, is, zoals bekend het onderwerp der conferentie van de Grote Vier te Londen, waar men, terwijl we dit schrijven, nog niet is opgeschoten. Men kent de wederzijdse standpunten uit ons vorig overzicht. feestvreugde der Joden hebben we veel dreigementen van Arabische zijde gehoord er worden ook protest-sta- kingen der Arabieren in Palestina en elders gemeld maar zullen deze ook ten uitvoer worden gebracht? Ten slotte heben Arabische staten groot be lang bij de vriendschap met de Ver. Staten, al was het alleen maar om de voordelige oliecontracten welke zij met deze hebben af gesloten. Engeland dat zich bij de stem ming onthield met Amerika, Rusland en Frankrijk stemde ook Nederland voor de de ling kan in deze nog een nuttige bemid delaarsrol spelen. Intussen is het thans zeer onrustig in Palestina, zowel aan Joodse als Arabische zijde vallen slachtoffers en er wordt veel eigendom vernield. In Perzlë heerst spanning nu de Russische radio, na de verwerping door het Perzische parlement van de Russisch-Perzische olie-overeenkomst een heftige campagne tegen de Perzische minister-president heeft geopend. Bij de strijd f Bolswards Nieuwsblad ZEIST 8) 'ertenf/e I f 6,- i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1947 | | pagina 1