1 Communisten Buitenlands Overzicht d Provinciale Kroniek j Wat drijft Rusland en de f 00000000000000 D 00000000000000 No. 20 Vrijdag 12 Maart 1948 n Streekblad voor West- eq Zuidwest Friesland OSINGA - Bolsward (Slot) a :h Or at nt to in Advertentieprijs: 10 cent per m,m. Giro 87926 d n :t n it n n IJ te r- et dt r- :s >t r- nt 50 s. fan Gysbert Japiks MARSHALL Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. 44e J&argang Bolswanls Nieuwsblad ii Vk. fl I Rusland protesteert tegen de driemogendheden-con ferentie te Londen. Finland capituleert voor Russische eisen. Waarom W.-Duitsland gehol pen moet worden. De conferentie te BrusseL De Palestijnse kwestie voorgelegd aan de Grote Vijf. Ondanks staaltekort bouwt Engeland zijn vloot. Aller oog is gericht op het plan-Marshall. iy- en 'herschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Abonnementsprijs 1.25 per kwartaal bij vooruitbet» ling ir, i- n P i- d :t it e n IJ n i- n g r. i- West-Duitsland zal een federale regeringsvorm krijgen, maar een behoorlijk centraal gezag zal er ook zijn, in een in April te houden conferentie zullen echter nog zeer belangrijke punten moeten worden behandeld, n.l. een veilig- heidspact, waarin W.-Duitsland dus zal zijn opgenomen, de nieuwe grenzen en de her stelbetalingen. Dit zijn nog zeer netelige kwesties ook voor de Beneluxlanden, hier bij komen immers de door Nederland en België geëiste grensverbeteringen ten koste van Duitsland aan de orde en de bedragen of leveringen welke W.-Duitsland presteren kan ter vergoeding van de schade in de be zette landen aangericht Dit zijn ook moei lijke punten voor de Duitsers, die toch al moeten slikken, dat hun land thans in tweeën is gescheiden, terwijl ze, zoals begrijpelijk is, vurig hoopten op een herstel van het Duitse rijk als geheel. Weerpraatje. Met enige dagen van zware mist heeft het korte wintertje ons weer verlaten. Terwijl het in het midden en het zuiden van ons land prachtig zonnig weer was bij een aan gename voorjaarstemperatuur, was het hier grijs, kil en koud. Maar zelfs in ons kleine Friesland waren nog temperatuurverschillen. Terwijl het ijs in de watereni'langs de kust zienderogen wegsmolt, was men In Grouw op het Pikmeer nog bezig met zich te ver maken op de ijsvlakte. Maar nu zijn de wa teren overal al weer ijsvrij en zelfs de veer dienst op Amsterdam functioneert weer. Zij, die de ongedurigheid van de voorjaarslucht in het bloed hebben, kunnen dus ook weer langs die weg wegtrekken. Maar men trekt niet alleen uit Friesland weg, men komt er ook naartoe, wat Minister Drees bewezen heeft, die met zijn vrouw aanwezig was op de bijeenkomst, georganiseerd door het Gewestelijk bestuur van de Partij van de Arbeid, op welke bijeenkomst de ouden van dagen in Friesland uiting konden geven aan hun verlangen om aan Minister Drees te kunnen tonen, hoezeer zij het op prijs heb ben gesteld hetgeen hij voor hen heeft weten te bereiken. Toen de minister met zijn vrouw zalen Schaaf binnen kwam, werd hij met luid ge juich en handgeklap begroet door de hon- De Russen hebben een scherpe protestnota tot de Ver. Staten, Engeland en Frankrijk gericht inzake de conferentie te Londen door deze drie landen over West-Duitsland ge houden en waaraan ook de Benelux deel nam. Zij verklaren de daar genomen beslui ten onwettig, daar dergelijke besluiten vol gens de overeenkomst van Potsdam alleen kunnen worden genomen door de Grote Vier. Moskou betoogt, dat het z.g. Amerikaanse plan voor Europa, dat als basis voor de be sprekingen ter conferentie heeft gediend, al leen de oorlogsophitsers In het V esten in de hand werkt en beoogt West-Duitsland tot een kolonie te maken. Naar de letter van vroegere overeenkomsten hebben de Russen ongetwijfeld gelijk, als zij zeggen dat deze conferentie onwettig is, maar zo vaak is ge bleken dat men het met zijn vieren toch niet eens kon worden, dat ten slotte de Wes telijke geallieerden wel moesten overgaan tot overleg zonder Rusland, over de positie van WesUDuitsland, dat zo’n belangrijke rol moet spelen in het herstel van Europa. Rusland gaat z’n gang in Oost-Dultsland, organiseert bovendien zijn gehele Invloeds sfeer op de meest straffe wijze Finland gaat te Moskou ook al onderhandelen over een militair verdrag thans moesten de Westelijke geallieerden wel doorzetten, wil den zij met het herstel en de organisatie van het nog vrije Europa niet hopeloos ten ach ter geraken, bij het Russische blok in het Oosten. Zal de derden aanwezigen. Voorzitter Klok zei in zijn openingswoord, dat het een feest was voor de ouden om hem van aangezicht tot aangezicht te zien, die hun levensavond had verlicht. Het echtpaar Ronner van Nijetrijne bracht met piano en vioolmuziek de juiste sfeer en wist de mensen aan het zingen van populaire Friese liederen te krijgen. Mejuffrouw Boer- sma declameerde de „levensgeschiedenis van een Friese zuivelarbeider” uit „Arbeidersle vens" van J. F. Ankersmit, terwijl het aar dige was, dat de man die de stof voor die schets had geleverd, de heer Kasje uit War- tena, zelf aanwezig was en even op het to neel verscheen. Frieslands ouden van dagen wilden niet al leen met woorden hun dank betuigen, maar boden de minister een antieke Friese stoel- tjesklok aan, terwijl mevrouw Drees een prachtige mand bloemen ontving. Een en ander werd aangeboden door de heer Joh. Faber van Drachten, die de geschenken met een hartelijke toespraak aanbood. Kwam dus Joh. Faber met een echt Fries huldeblijk,, de Sneker oudjes kwamen met een echt Sne- ker product en wel een bus drabbelkoeken, welke werd aangeboden door mevrouw Tam- minga. Van Eijck uit Leeuwarden overhan digde aan voorzitter Klok een lijst met 45 namen van nieuwe leden, aan welke lijst later nog 10 andere namen konden worden toegevoegd. het communisme groeit, groeit overal, om dat het opschiet uit de sociale ongerechtig heid, die overal blijft voortbestaan. Schep sociale gerechtigheid, dan zult ge in eigen land het communisme de wind uit de zeilen nemen. En dan kan een West-Euro- pees blok zin en waarde hebben als defen sieve formatie tegen Russisch imperialisme. Dan zal geen vijfde communistische colonne zijn kracht van binnenuit ondermijnen en dan zal zo’n machtsblok van democratisch-pro- gressieve staten,'die met de eis van sociale gerechtigheid onverbiddelijke ernst hebben gemaakt, Sovjet-Rusland en zijn bondgeno ten misschien tot voorzichtigheid manen en indien niet, in een botsing, die desondanks onvermijdelijk bleek, dat Rusland kunnen overwinnen, het communistisch gevaar ver nietigen en de wereld redden van de gees telijke ondergang door de bewaring van de geestelijke vrijheid. Zonder deze wil tot so ciale gerechtigheid blijft al wat men tegen het communisme onderneemt, onvruchtbaai dilettantisme en kinderachtige politieke tin- negieterij, waar het communisme terecht om lacht! Maar sociale gerechtigheid zal offers vragen! En het offer is een bij uitstek chris telijke eis en daad! Daarom, Christenen vóórt Here Here zeggen is niet genoeg. Op doen komt het aan (Matth. 7 22). ■N MarshaU-hulp werkelijk een krachtige poging tot herstel van West-Europa worden, dan dient West- Duitsland met het zo belangrijke Roergebied op de been geholpen. Daarom ook zal West- Duitsland voor de eerste periode van 12' maanden van de MarshaU-hulp 1.6 milliard dollar ontvangen, tegen Groot-Brlttannië 1.4 milliard, Frankrijk 1.1 mlUlard, de Benelux landen samen 822 milUoen en Italië 692 millioen. Nu er een Russiscn protest geko men is, mag er aan herinnerd worden, dat de Ver. Staten oorspronkelijk bereid waren de MarshaU-hulp aan geheel Europa ten goe de te doen komen, maar dat Rusland ze af wees en ook zijn huurlieden dwong er niet aan mee te doen met de bewering, dat die hulp Europa slaaf van het Amerikaanse ka pitalisme zou maken. De eerste stoot tot de organisatie van West-Europa buiten medewerking van Rusland om, is stel lig uitgegaan van het Marshall-plan of liever van de nood waarin W.-Europa zou gera ken als er geen reddende hand van over de Oceaan werd uitgestoken, en krachtig wera de zaak aangepakt, toen het gebeurde in Tsjecho-Slowakije de Westelijke landen de ogen volkomen deden opengaan voor de ge varen, welke er dreigden, als, terwijl de Rus sen hun gang gingen, men zelf maar bleef afwachten. Thans heeft de door de Russen gewraakte conferentie van Londen overeen stemming bereikt over samenwerking van de Westelijke grote geallieerden met de Be nelux in alle aangelegenheden welke betrek king hebben op West-Duitsland; de Anglo- Amerikaanse en Franse bezettingszönes zul len niet bij elkaar worden gevoegd, maar wel innig samenwerken, er zal een interna tionale contröle op het Roergebied komen, waarin Duitsland echter zelf deel zal heb ben. We hebben in onze voorgaande artikelen getracht een ontleding te geven van de com munistische houding in de huidige wereld en van de motieven, die daarachter liggen. Wij stelden daarbij vast, dat Sovjet Rusland de idee van de wereldrevolutie niet heeft losgelaten, integendeel na een tijdvak van nationale consolidatie zich opmaakt tot ver overing van Europa èn van de rest der we reld. Verder, dat het zich door de niet-com- munijstische landen bedreigd voelt en op grond van deze beide feiten streeft naar zo sterk mogelijke strategische posities. Zijn imperialisme heeft een defensief doel: het wapent zich tegen de verwachte aanval van zijn tegenstanders. Maar dat imperialisme heeft tegelijk een offensieve bedoeling: al dt landen, die het onder zijn invloed brengt: de Balkanstaten, Hongarije, Polen,Tsjecho-Slo wakije, straks Finland en wat nog verder op het lijstje staat: Italië, Perzië worden onder terreur communistisch gemaakt. Zo breidt men het machtsgebied der communistische ideologie uit. Op Turkije oefent men druk uit om aan de Dardanellen te komen, in Griekenland vechten de guerilla’s onder com munistische leiding en in Frankrijk en Bel gië ageert men en in Nederland werkt de E. V. C. in dezelfde richting. Dit alles dient het komend communistisch offensief. Rus land maakt zich op om de wereld niet voor zich (dat is het verschil met Hitler-Duits- landl), maar voor het communisme te ver overen. Uit dien hoofde verzet het zich ook tegen het plan-Marshall. Ook hier is het doel twee ledig. Het Marshall-plan beoogt het econo misch herstel van Europa. Het communis me wenst dit herstel niet. Het heeft belang bij de chaos en het stuurt ook zeer bewust op die chaos aan. Om redenen van tactiek hoe slechter het in de wereld gaat, hoe meer de grote massa ontvankelijk worden zal voor de communistische propaganda. Het zoekt zijn aanhang zeer bewust onder de tot grote wanhoop gebrachten door economische nood. Maar daarom niet alleen. Het commu nisme vreest van het Marshall-plan een her stel van het kapitalisme Het vreest, dat een hersteld Europa een hersteld kapitalistisch Europa zijn zal. En het communisme wenst de vernietiging van het kapitalisme. Het communisme belijdt de catastrophenleer: al leen uit de ondergang van het kapitalisme kan het communisme als het ware echte so cialisme geboren worden. Dat gaat niet langs lijnen van geleidelijkheid, door voortgaande democratische hervormin gen (het communisme heeft de dood aan gezegd aan alle reformisme!), het ware so cialisme kan alleen komen door een revo lutie heen, die al het oude vernietigen zal, die de heersende klasse wegvagen zal, die nimmer vrijwillig op zij zal gaan, die langs democratisch parlementaire weg niet over wonnen worden kan, die met geweld ver wijderd worden moet. Alleen door chaos heen kan de nieuwe wereld komen. Daarom wenst men de bestaande chaos te besten digen en stuurt men aan op haar verhevi ging. En daarom: weg óók met het Mars hall-plan. De tactiek van het communisme wortelt in een zeer bepaalde kijk op de maat schappelijke ontwikkeling. Naar deze kijk handelt het communisme. En wie deze kijk niet ziet, begrijpt het communisme toch eigenlijk niet, ziet alleen maar de buiten kant, niet de diepere drijfveren. Met dat al staan we in een uiterst ernstige en gevaarlijke situatie. Met een commu nistische stormloop op geheel West-Europa dient ernstig rekening te worden gehouden. En nu rijst de vraag, wat daartegen is te doen. Allen, wie het behoud der Europese cultuur ter harte gaat, allen, wie de geeste lijke vrijheid een kostbaar goed is. dat tot elke prijs behouden worden moet, dienen zich die vraag met de grootste ernst voor te leggen. Want het communisme is de be dreiging van die Europese cultuur, wan|t cultuur kan slechts In geestelijke vrijheid ge dijen. Gelijkschakeling van de geest is op den duur de dood van alle geestesbescha ving. Dat hebben we in Hitler-Dultsland ge zien: onder de druk van de Goebbelpropa- ganda kon nog slechts de ellendigste wan- cultuur bestaan. In Rusland is het niet an ders: woordkunst, muziek, schilder- en beeldhouwkunst, pers en radio zijn allen in het keurslijf gewrongen van de communis tische ideologie en wee de kunstenaar, die op Westerse invloeden in zijn kunst betrapt wordt r hij wordt veroordeeld, hij heeft dee moedig zijn schuld te belijden. Hij, mag niet anders dichten, componeren, schilderen en beeldhouwen als de communistische instan ties het wensen. En zo kan nergens kunst noch wetenschap gedijen. In Tsjecho-Slowakije zien we mo menteel deze geestelijke gelijkschakeling in volle gang: weg met buitenlandse bladen, alleen nieuws van de officiële nieuwsagent schappen, massa ontslag van onwelgevalli ge journalisten en redacteuren, verwijdering van de hoofden van schouwburgen. Het moet alles worden koekoek-eenzang. Om der wille van de Europese cultuur, om der wille van de geestelijke vrijheid, die haar onmisbare voorwaarde is, wat is tegen dit alles te doen? Om die vraag te beantwoorden zal men van de ene grote fundamentele gegevenheid moe ten uitgaan, dat het In het communisme, on danks al zijn verwrongenheden en barbaars- is radicaal, alleen een radicale wil om tot sociale gerechtigheid te komen, kan hier helpen. Het is eenvoudig belachelijk, wat I zich in Amerika afspeelt met zijn commu nistenjacht! Het kapitalisme laat men welig tieren, de beheersing van lonen en prijzen hief men op op aandrang der ondernemers, de grootste sociale spanningen laat men voortbestaan en versterkt men. En onder tussen houdt men klbpjachten op commu nisten! Begrijpen deze ezels niet, dat men zó juist communisten kweekt? En in Europa is het niet anders. Overal zet men zich schrap tegen ingrijpende maatschappelijke hervor mingen, overal verlangt men in machtige economische kringen de kapitalistische vrij heid terug, klemt men zich vast aan zijn machtsposities. Kortenhorst informeert be langstellend naar herstel vart ’t bankgeheim, Teulings bewerkt, dat de heffing ineens van 15-20 pet. tot 10-15 pet teruggebracht wordt en de Wilde tracht door een reeks amende menten het wetsvoorstel tot nationalisatie van de Nederlandse Bank zoveel mogelijk te verzwakken. Nergens blijkt enige bereidheid tot offers ten bate van het volksgeheel noch bij „christelijke” noch bij „heidense” onder nemers. Om der wille van de winst maakt men liever waardevolle prullen, dan schreeu wend nodige gebruiksvoorwerpen, utility- goederen. En dan verbaast men zich nog, dat De scheiding. De ontwikkeling der gebeurtenissen na de oorlog hebben die scheiding echter voltrok ken voorlopig of voor goed zal de tijd moeten uitmaken en West-Duitsland krijgt nu de kans als het vrijwillig medewerkt weer een grote rol In het Westen te spelen, verzet het zich tegen de besluiten van Lon den, dan zal het toch tegen zijn wil in de W.-Europese organisatie worden opgeno men, maar dan als overwonnene en niet als gelijk waardige bondgenoot. Stemmen van verantwoordelijke politieke figuren in W.- Duitsland klinken trouwens niet ongunstig over een samenwerking met het Westen, al leen de communisten zijn natuurlijk slecht te spreken. Toch zullen deze figuren, wil W.-Duitsland zijn rol In het Marshall-plan vervullen, de zaken krachtiger moeten aan- Sirme en moanne riizje en dükje, Simmer, winter, foarjier, hjerst, Einje en libje al wer as earst. pakken dan zij thans doen, er zijn ernstige klachten van de bezettingsautoriteiten over de Duitse medewerking bij de ontwikkeling der bestuursorganen. Tegelijk met de con ferentie van Londen was er een van Enge land, Frankrijk en de Benelux te Brussel over het te sluiten verdrag tussen deze lan den als basis voor een Westelijke Unie. Terwijl we dit schrijven is er nog te weinig over de resultaten bekend om er op in te gaan, al scheen men flink op te schieten. Daarnaast is te Londen nog steeds een con ferentie gaande tussen de Ver. Staten, Enge land, Frankrijk en Rusland over het vredesverdrag met Oostenrijk. Ook hier kan het Westen het nog steeds niet met de Russen eens worden. We zullen nu niet alle geschilpunten opsommen, ze komen ten slotte hierop neer, dat Rusland Oosten rijk onder zekere economische druk wil hou den om te verhinderen, dat het zich bij het Westen aansluit, of te dwingen zich in het Oostelijk blok te doen opnemen. Gegeven het feit, dat dit de grondoorzaak van het geschil over het Oostenrijkse ver drag is, kan met grote waarschijnlijkheid worden voorspeld, dat ook hier geen over eenstemming zal worden bereikt en Oosten rijk evenals Duitsland verdeeld zal blijven. Een Oostenrijkse minister heeft al verklaard dat het Oostenrijkse verdrag de geallieerden de laatste kans bood het eens te worden. We geloven niet, dat ze die kans zullen aan grijpen. Er is echter nog een kwestie waarin de Grote Vijf, dus ook China er bij, zo’n kans krijgen. Want de Veiligheidsraad heeft ten einde raad de Palestina-kwestie aan dat vijftal mogenu- heden om advies voorgelegd, de raad heeft zich daarmede los gemaakt van het besluit der V. N. Inzake de deling van het land, omdat hij geen kans ziet die door te voeren. Het wordt een wanhopig geval, de Engelse troepen worden binnenkort teruggetrokken, de Joodse verzetsorganisaties hebben zich tot één lichaam verenigd, en er is al een Ara bisch hoofdkwartier op Palestijns gebied ge vestigd. Hoezeer de Engelsen dit wespen nest schuwen, blijkt uit het feit, dat zij aan het door de Grote Vijf op te stellen advies niet willen meewerken. Zij blijven pogen de Arabische wereld zoveel mogelijk te ontzien nu de verhouding met Rusland zo gespannen is, dat Engeland meent zich het verliezen van de Arabische vriendschap niet meer te kun nen veroorloven. Dat Engeland zijn militaire voorbereiding, ondanks de moeilijke economische omstan digheden niet uit het oog verliest, blijkt uit het feit, dat het in December a.s. een zeer sterke vloot van uiterst moderne schepen in de vaart zal hebben, met 4 slagschepen, en 8 vliegtuigmoederschepen als kern. En dat ondanks een zo groot staaltekort, dat de Engelse regering haar ramingen voor de uitvoer voor het jaar 1948 nu al met 10 pet. heeft moeten verlagen, omdat er geen staal voldoende is voor de meest gevraagde Brit se producten, waarbij echter ook komt dat reeds enkele buitenlandse markten over- voerd of gesloten zijn. Desondanks gelooft de regering dat dit jaar een ommekeer ten goede in de economische ontwikkeling In Europa zal brengen, wanneer tenminste de MarshaU-hulp komt. heden in de grond om een zeer verheven zaak gaat: de vestiging van sociale gerech tigheid op aarde. Het Communisme heeft een diep-humanistische inslag. Het gaat er om de mens en om de waarde van de mens. En het is teken van zijn innerlijke verwardheid en van zijn in wezen tragische situatie, dat in de strijd om hun veiligstelling dat com munisme tot methoden is gekomen, die de lijnrechte ontkenning en schending van die mensenwaarde zijn: dictatuur (onder de naam van volksdemocratie maar nauwelijks verborgen), terreur en gewelddadige gelijk schakeling. Het doel schijnt hier alle midde len te heiligen. Ma. r goed, hoe krom en verdraaid ook, het gaat hier in diepste grond om de verwezen lijking van sociale gerechtigheid. En dat is een zuiver humanistische èn een echt evan gelische eis. Het humanisme belijdt de on schendbare waardigheid van de mens en ook het christendom belijdt die, ook van de gevallen mens, want hij is naar Gods beeld en gelijkenis geschapen en hij is en blijft het voorwerp van de zoekende liefde van God. Die mens kan nooit en mag nooit als mid del tot welk doel ook misbruikt worden. En gerechtigheid is een centrale bijbelse ge dachte: laat het recht als water stromen, gerechtigheid als een immer vloeiende beek, eist Amos (5 24) tegenover het grote sociale onrecht van zijn tijd onder zijn volk. En Jezus Christus waarschuwt met nadruk: indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der Schriftgeleerden en Fari- zeën, zult gij' het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan (Matth. 5 20). En juist hen valt Hij aan in de felste be woordingen om het onrecht, dat zij bedrijven (Matth. 23 23-28). Nog eens, in het communisme gaat het op een verwrongen en verdraaide wijze om de verwezenlijking van sociale gerechtigheid. Dan is daarin meteen gegeven de enige ef fectieve wijze van bestrijding van dat com munisme. Ik heb reeds eerder in dit blad, toen ik over het communisme schreef in een reeks artikelen, dat communisme een uitda ging genoemd. Welnu, die uitdaging is se dertdien nog zoveel te nadrukkelijker ge worden, omdat het zo duidelijk in de rich ting van West-Europa is opgerukt. Het is deze- uitdaging: die sociale gerechtigheid langs zuiverder wegen en op een volkomener wijze te verwerkelijken dan het communis me dit blijkt te vermogen. Laat ons op hu manistische en evangelische wijze die sociale gerechtigheid op aarde waar maken, eer het communisme het gaat doen op zijn manier. Het communisme is een uitdaging, in het bijzonder aan de Christenheid en aan de kerken. De harde waarheid moet hier maar eens gezegd worden door een kerkelijk man: hier worden in het bijzonder de kerken voor hun schuld geplaatst, omdat het communis me in wezen een onbetaalde rekening van de kerk is. Die kerk is in haar sociale taak op ontzettende wijze tekort geschoten. Zij heeft met de eis van sociale gerechtigheid practisch nergens ernst gemaakt. Zij heeft de maatschappelijke wantoestanden nergens in de wortel aangegrepen, in het achterlijke, agrarische, voorkapitalistische Rusland van de Tsaren niet noch ook in het kapitalisti sche West-Europa en Amerika. Veel verder dan de eis van eerlijkheid in zaken, van va derlijke zorg voor de ondergeschikten in het bedrijf en van diaconale barmhartigheid te genover maatschappelijk misdeelden, hebben de kerken het geen van allen gebracht. En terwijl het kapitalisme tot zijn groteske wan verhoudingen uitdijde, bleven de kerken pra ten over gehoorzaamheid, onderworpenheid, over door God gewilde verschillen tussen arm en rijk en over een loon in de hemel, dat vergoeding zou zijn voor op aarde ge leden onrecht. Is het wonder, dat velen toen de godsdienst zijn gaan zien als opium voor het volk, een leer, die de mensen onderworpen hield en als een zoethoudertje fungeerde? Daarom heeft de kerk in Rusland haar trekken thuis gekregen, toen in de revolutie van 1917 de maatschappelijke wanverhoudingen, al te lang door de kerk bemanteld, tot een ver schrikkelijke uitbarsting leidden? En wat hebben de kerken In de echt kapitalistische wereld gedaan? In wezen niet veel anders. Er is! al te veel met een verwijzing naar de ondoorgrondelijke wil Gods goed gepraat. En waar men buiten de kerken om zich op maakte om met de gedachte van sociale gerechtigheid wèl ernst te maken, daar is juist van de christenen het oordeel gekomen: goddeloosheid, menselijke overmoed, onte vredenheid, materialisme. En een christelijke wereld Het het sociale onrecht voortbestaan, lapte en flikte hier en daar wat om ergste uitwassen te verzachten, maar tastte nergens dat onrecht in zijn wortels aan. Wanneer de kerken met haar opdracht: sociale ge rechtigheid te eisen en te verwerkelijken werkelijk heilige ernst hadden gemaakt, dan zou het communisme een onbestaanbaarheid zijn geweest, omdat het een overbodigheid geweest zou zijn. Nu doet het communisme op zijn wijze, wat de kerken op haar wijze hadden moeten doen, waartoe zij althans de gelovigen hadden moeten opwekken, hun doel en middelen wijzend in haar sociale programs. Nog is het tijd. Het is, om de bekende term te herhalen,, vijf minuten voor twaalf. Lapwerk baat hier niets. Het communisme

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1948 | | pagina 1