De Tentoonstelling Friese Kunst Martinytoer 00000000000000 van door Nederland Fan de 00000000000000 No. 55 44e Jaargang Dinsdag 20 Juli 1948 Streekblad voor West* en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. O SIN GA Bolsward faa Gysbert Japiks een van een Tj. de J. Ie moanne lang yn It Stêdshüs to sjen en to blwünderjen fait, sil mannichien In pear fire fan echt geniet jaen. It mist net, dat in bulte minsken dizze bisün- dere gelegenhelt oangripe sille om mei it wurk fan üs Fryske kunstners yn skilde- rijert en byldhouwen yn 'e kunde to kommen. Soe der ek fiks boerefolk komme, mins- ken fan it plattelén? Ik hoopje it, och sal Hwant op it kulturele gebiet is der rounom in bulte earmoede, mar nei it my taljket, binammen op it plattelén. En dat is dochs singelier. Hwant de kunst stket hoe langer hoe mear syn foarmjo- wing yn it natuerlik formidden fan it lan. Net allinnich op it literaire gebiet, d.w.s. hwat boeken en fersen oarigiet is de Fryske kunst boerekunst, ek de byldzjen- de kunst dus skilderijen en byldhouwen sykje har ünderwurpen dêrre. En net for- gees. Sil dochs it libben harmonysk üt- groeije en net stean bliuwe by it mate riële allinnich, dan leit op it lÊn jit in great terrein, hwat wachtet op kulturele Ontginning. Tsientallen jierren hat it boe refolk him to skoar sette moatten om it neakene libben. Fan in hierdeboer, dy’t mei noed en soarch de ein fan syn hier- jierren oankommen seach, om’t hy net herschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Abonnementsprijs 1.25 per kwartaal bij rooruitbetrllng Advertentieprijs10 cent per m m Giro 87926 waertd forline wike Freed 67 jler. Us hertllke lokwinsken! De bem hawwe it net forgetten wol? Red. H. M. de Koningin heeft voor de 95ste P C.partij die op 4 Augustus a.s. te Fra- neker zal worden gehouden, drie grcfte zilveren medailles als prijs beschikbaar gesteld. Te Weert en Sonteren zijn tal van vee handelaren betrokken bij het smokkelen van meer dan 150 koeien naar België. Honderd uitgeweken studenten die zich op het ogenblik te Parijs bevinden, zul len in de zomermaanden een werkkamp te Grljpskerke betrekken. Meer dan 1000 boogschutters komen naar de hoofdstad, waar in het Ajax- stadion ter gelegenheid van het eeuw feest der Amsterdamse boogSchutters- verenlging „Concordia" op 25 Juli schietwedstrijden wordep gehouden. Minister Van den Brink heeft In de Bos sche Hallen de grote nationale tentoon stelling van ambachten en bedrijven in werking, de Zilveren Schelp genaamd, officieel geopend. pleats mei In fikse beammantel, In moai blsküle apelhöf en In blommetün foar de flpsters? Hwat smOk wurdt de wente, hwat eigen wurdt sa’n hiem, hwat In seldsum plak foar de hjltte slmmermld- deis as de froulju der sitte to naeljen of to hoasstopjen, hwat In plak foar de bern en yn it lere foarjler foar .de keal- tsjes. As men de hlele del op It gleone fjild stlen hat to bodzjen, hwat kin In jounskuljerke by de fruchtbeammen lAns in hearlike rekreaesje wêze, hwat rüzje de beammen by It hjerst geselllch as men de wlete krous üthat en Onder de lampe de krante trochnoasket. En hearre yn de neisimmer en de iere hjerst de stallen net fol to lizzen mei apels en parren 0t eigen höf? Och, lit üs boerefolk dochs syn eigen styl biwarje, syn eigen moais, syn eigen sfear. In hiel minskelibben wennet men op sa’n pleats, fakentiids hat de famylje dêrre al hündert jier libbe. Heit en pake hawwe dat makke, dat plante, dat for- oare, men stiet op éldfaersgroun en soe men dat net yn eare hélde, forbetterje en moaijer meitsje? Lit dochs it blinken de bazare-guod yn wenten, dy’t by de dei libje. Yn it boerehüs heart geef guod. Solyd, earlik meubilair, nei eigen kar en model, famyljestikken, moai aid peslein, sulverwurk mei de hén makke, mei nam- men fan beide stagen en foarélden. In famyljebibel mei) dy hearlike kostbere gravures, mei sulver bislach, hweryn de aide dierbere nammen. En kin men sokke wenten net alderkostlikst opsiere mei echt moaije Fryske kunstwurken dy’t alle jierren moaijer wurde? If Fryske boere folk moat himsels wêze en syn eigen styl hélde of foarmj£ Dan sil it boeré- libben foar harren seis en foar de bern wer de folie ynhéld krije, nije tsjoen en echte rykdom. voor Bolsward met recht genoemd mag worden, wordt niet weinig verhoogd; door de weliswaar kleine, maar dan toch zeer belangrijke verzameling beeldhouw werk en snijkunst. Tjipke Visser van Bergen zond brons en steen, door kunstenaarshand gevormd tot „Flamingo”, „Spelende jongen” en „Biddende vrouw”. Marijke Visser werk te vooral in eikenhout. Op haar „Eva” „Offergave” en „Uil” raakt men bijna niet uitgekeken, terwijl haar „Slapend kindje” in albast ook zeer de aandacht trekt. De grootste belangstelling zal vermoe delijk uitgaan naar het door zijn zeer natuurgetrouwe weergave aller bewon dering afdwingende houtsnijwerk van G. J. Adema. Vooral zijn „Naaktfiguur” grenst in dit opzicht aan het volmaakte, terwijl de kunstenaar in „Prinses Eliza beth” zijn liefde voor het paard weer eens tot uitdrukking weet te brengen. Ook het „Jongenskopje” verdient zeer de aandacht, tevens ’t overjgens minder be kende werk van B. Hoffen, n.l. „Meel- drager” en „Madonna” die boelen door uitbeeldingskracht. Resumerende komen we tot de conclu sie, dat de tentoonstelling veel geeft te genieten. De zalen en gangen van het raadhuis blijken bij dit alles een zeer geschikte expositieruimte. Bolsward verdient met deze unieke ten toonstelling nog nimmer waren zo veel doeken van Friese schilders bijeen gebracht in de komende weken voor heel Friesland in het centrum der belang stelling te staan. Wie niet de moeite neemt zich enige uren in dit werk te verdiepen, onthoudt zich zelf daarmee veel schoons. Cultureel staat de tentoon stelling op hoog peil. Fré, o golle goudne fré, Fré, dy nei üs wolbihagen Us oerdauget yn üs dagen Fré, God leave fré, hald sté. en enkele andere stillevens. De. ruimte, voor dit artikel beschikbaar, noch onze deskundigheid in dezen, laten toe, al deze doeken afzonderlijk te be oordelen.' Een uurtje, doorgebracht in dezq zaal, zal een ieder, die enigermate- gevoel voor kunst heeft, echter een ware genieting zijn. Dick Osinga van Sneek en Jensma van Den Haag exposeren in de Vierschaar. De eerste vooral blijkt een goed schilder te zijn, getuige zijn doeken op de standaards geplaatst Tevens exposeert hier Germ de Jong, van wie behalve de crayontekeningen van het „Stadhuis te Bolsward” en „Kerkinterieur te Hooge- beintum”, vooral het doek „Sjoerd” over tuigend is. Hoe frappant is hier de uit drukking van gelaat en houding, de af hangende schouders en rustende han den. Tevens zijn hier nog een paar kleinere doeken van Ids Wiersma ondergebracht, waaronder een copie naar Bisschop. In de Raadzaal zijn het ten slotte de wer. ken van wijlen Prof. J. H. Jurres en van de schilder Germ Westerman, die wor den geëxposeerd. Belde kunstenaars hebben een geheel eigen stijl. De Bijbelse voorstellingen van Prof. Jurres zijn te recht zeer vermaard. De grote doeken „Heiwerkers” en „Voorjaar” van Wes terman, zowel als de kleinere „Jeanne d’Arc”, „Meisje” en „Paarden”, tonen ’n verrassende visie, die het oog blijft be koren. Valt de ^expositie van tekeningen én schilderijen zeer te roemen, èn om de waardevolle werkstukken die zijn inge zonden, èn om de overzichtelijke en ver antwoorde manier, waarop ze zijn ge rangschikt, de waarde van dit kunstge- beuren, zoals deze tentoonstelling toch wiste oft hy woj bliuwe moefite en koe, dy’t fakentiids mear hier, meitsje moast as der woun waerd, koe men gjln kul turele bilangstelllng forwachtsje. Fan de swlerslttende hypteekboer likemln. En dochs wlene der ‘yn It forline mannlch boerekeamer, hwer’t mei soarch en greatskens de peslelnkast en It sulver blwarre waerd. Sit It Frysk museum net fol mei dingen, dy’t eartilds yn boere- opkeamers de greatskens ütmakken fan de boerlnne? De materiallstyske en technyske perioade fan de léste fyftlch jier hat yn dat op- sicht folie bidoarn. De hurde strlid om pleats en brea liet de teare blommen fan kunst en kultuer hast net oan bod komme. In greate earmoede is nou fa kentiids to merkbiten hwer’t eartilds leafde wie foar eigen rykdom en bisit. Der kin men gjin frede mei hawwe. Nou’t de materiële grounslach fan it boerelib- ben, troch in reedlike sosiale posysje, bistriden is, hat it eigenskip ris to freeg- jen oft de boeren en har bern wol bi- seffe, dat in pleats by ütstek in hüs is om it goed en geryflik, mar ek om it moai en eigen to meitsjen. Ik kin my bést bi^ripe, dat in boer alderearst tinkt oan lan en bisten, oan büthüs en fé. Dat is in sterke kant fan it boere-aerd en dy mei net mist wurde. Dat heart earst yn oarder en der moatte, al den dei wer, boer en folk efteroan om dit op peil to hélden. Mar is dêrmei it libben üt? Kin men fjirtich jier of langer ta mei it molk- püdtsje en it kontrêleboekje, mei listen en medaljes fan de fékarring? Is der foar in boerefamylje gjin fierdere horizon? Mei it boerehüs, de stjelp of it hüs mei foarein, net wêze it sieraed fan it lén- skip? Hwerom lizze noch safolle knappe pleatsen sa neaken oan dyk en reed? Wis, de bern moatte earst klean ha, dat giet foar, mar hwat is moaijer as in Zondagmorgen is te Scharnegoutum een ree gezien. Een zeer zeldzame verschij ning in die omgeving. De St RadboudstichHng, gevestigd te Utrecht, zal binnenkort voorbereidingen treffen tot het vestigen van een medische faculteit aan de R.K. Universiteit te Nij megen. 30 personen zijn betrokken bij de dief stallen, gepleegd bij de A.T.Ó. te En schedé, waarbij voor duizenden guldens gestolen werd. Te Breda en Boxtel is een partij van 20000 sigaretten opgespoord, bij het transport van Amsterdam naar Bergen op Zoom ontvreemd. De dieven zijn op gesloten. Weer een drieling. Te Terborg is een drieling geboren. De namen der drie jon gens zijn Martin, Guus en, Antoon. De moeder, mevrouw H. Th. A. Keetelaar Hllbrand en de kinderen maken het uit stekend. de tentoonstelling zeer planmdtig is op gezet en een zekere climax vertoont, ook al Is deze dan niet te strikt doorgevoerd. In ieder geval is de opstelling zó, dat het oog telkens weer wordt geboeid. Hier is het de zeer persoonlijke stijl van Bouke van der Sloot, het symbolisch-realisti- sche doek van Joh. Mulders en het werk van de organisator van deze expositie, de kunstschilder P. Hanja van Leeuwar den, die opvallen en ware schoonheids- genieting geven, hoewel ook de doeken van Hoogeveen hier volkomen op haar plaats zijn, vooral de „Avondstemming” en „Antieke kom” doen het goed. Het „Stilleven met vissen” van Hanla behoort wel tot het beste van deze schil der, terwijl) de kop „Piebe” eveneens zeer goed is getekend. De Burgemeesterskamer^ die alleen Is gereserveerd voor de scnllder Cor Reln- sma, geeft een goed Inzicht In diens werk. De aanwezigheid, van een der- gelljke verzameling doeken verhoogt de waarde van de expositie zeer. Wl| zien hier o.a. de doeken „Ramsdrager”, het sublieme „Stilleven met krabben”, „Jo ris”, „Zonnebloemen”, „Indisch meisje” cultureel gebeuren de eerste rang drietal doeken ten toon, waarvan vooral zijn „Poppen” de aandacht trekt. Ook zijn in dit zaaltje ondergebracht het zeer goede schilderij „Stikels’’ van Walta uit Wijtgaard en enkele doeken van de heer Vanes, die destijds evacué was te Bolsward. Van deze laatste noemen we vooral het kerkinterieur van de Martini kerk met' zijn frappante speling van licht en schaduw. z Van de andere doeken in dit zaaltje noe men we nog „Simmer” van P. Schoen te Workum en de fel geschilderde „Dahlia” van Froonen, Voor stadgenoten zal deze zaal boven dien zeer de aandacht trekken door een interessante verzameling tekeningen ,van Ids Wiersma, waarop menig hoekje van oud Bolsward staat uitgebeeld. n zaal II (grote commissiekamer) wordt geëxposeerd door Roelof Klein te Haar lem, wiens schilderwerken „Slapende Boer”, „Wieders” en de tekening „Dui venmelker” een zeer persoonlijke stijl verraden. Hoewel ook het werk van C. Wassenaar te Leeuwarden, J. Kloek te Twijzel, Frits Klein te Heerenveen, J. Planting te Drachten en B. de Boer te Leeuwarden vermeldenswaard zijn, zijn iet toch de doeken van Roelof Klein, die in zeer bijzondere mate de aandacht trekken. Ook de tafel, waarop tekenin gen en litho’s van Hemkes en Dijk, biedt in deze zaal enkele verrassingen. in de museumkamer wachten nieuwe verrassingen. AI beschouwende komt Te Quatrebras is Dinsdag in het land door melkers een hert waargenomen. Hetzelfde uit Scharnegoutum? Dat Is billijk. Naar verluidt, wordt na gegaan of het mogelijk is, jonggehuw den een grotere toewijzing textielpunten te geven dan zij tot nu toe ontvingen. De soldaten-moeder Hiddink werd ver oordeeld tot een straf overeenkomstig de tijd, in voorarrest doorgebracht, maar mag niet meer bij de gewapende macht dienen. Wees voorzichtig. Waarschijnlijk tenge volge van het eten van vergiftige bos bessen is Maandagmiddag het 8-jarig dochtertje van de fam. P. te Woerden overleden. Studenten te Delft vierden het lustrum van hun corps in de ook voor heren ele gante kleding van zo’n honderd jaar ge leden. In Tlel werd de gemoderniseerde jam- fabrlek van de Mij. „De Betuwe” officieel door burgemeester Cambler van Nooten geopend. Drie giraffen en vier struisvogels werden in Artis, de Amsterdamse dierentuin, af geleverd. Het aantal deelnemers aan de vierdaagse bedraagt dit jaar 7100 tot-7200. Er zijn 154 groepen met totaal 3000 personen en 4000 indlvlduelen. De drie directeuren der behangsel-pa- pierfabrlek Rath en Doo'deheefver wer den gearresteerd om zich te verantwoor den voor het smokkelen van behangsel papier naar België, factuurvervalslng en deviezensmokkelarij. Een teleurstelling. De minister van ‘So ciale Zaken nam de beslissing, dat aan bouwvakarbeiders geen bijstag op de vacantlebonnen mag worden verleend. Het Ned. motorschip Canadas, met een lading hout op weg van Emden naar Grangemouth, is in aanvaring geweest met de bark Eljovi en heeft lichte schade boven de waterlijn opgelopen. De Ned. Politiebond heeft besloten zich niet bij het N.V.V. aan te sluiten. De Bergse Maas heeft door haar was verscheidene uiterwaarden onder water gezet. De bonenteelt dreigt daardoor te mislukken. De stichting Pelita, die zich o.m. ten doel stelt de woningnood der Indische oor logsslachtoffers te lénigen, heeft te Ede acht woningen aangekocht. Dat is fraai. Eerst na de verkiezingen ontvingen sommige gemeenten ,van het departement van justitie de opgave van de personen, die van het kiesrecht waren uitgesloten. Te Utrecht werd dezer dagen het 25- jarig bestaan van het wit-gele kruis on der grote belangstelling gevierd. Op de zwarte markt zijn de prijzen van textielpunten een heel stuk gedaald. Oor zaak: de komende puntloze periode. Jan Koetsier heeft met ingang van 1 September 1948 ontslag gevraagd als 2e dirigent van 't Concertgebouw orkest. De tentoonstelling van schilderijen, teke ningen en beeldhouwwerk die tot en met 17 Augustus in het Stadhuis te Bolsward wordt gehouden (geopend iedere werk dag van 912, 26 en 710) is sa mengesteld onder auspiciën van de Frie se Kunstkring en onder voortreffelijke leiding van de kunstschilder P. Hanja, verdient in. meer dan één opzicht de be langstelling van onze lezers. Gaarne zouden wij het U willen toeroe pen: verzuim deze unieke gelegenheid niet' U met het tagenwoordige Friese kunstleven te confronteren. Wij willen U wel verklappen, dat wij al menig uur tje hebben rondgedoold, in deze schat kamer van kunstgenot. Toch vermag het volgende overzicht, dat we voor U sa menstelden, uit de aard der zaak niet meer te geven, dan U door een lekenoor deel enigszins wegwijs te maken. Naast de voor U onontbeerlijke catalogus, die bij de ingang verkrijgbaar zal zijn, be doelt dit artikel niet anders dan U op Uw tocht door het Stadhuis te gelei den. Zo is in de trappenhal Tj. Alkema van Leeuwarden dan vertegenwoordigd met een drietal olieverfschilderijen. Op alle drie zijn schepen afgebeeld, maar hoe groot is het verschil. De „Botters” geeft ons een verrassende „tegenlichtopname”, levendig en toch rustig, bovendien zeer interessant wegens het eigenaardig ge zichtsbedrog. Men vergelijke de lengte van de schepen vanaf rechts en links en verkrijgt zo een geheel ander beeld, men tot de aangename ontdekking, dat „Giethoorn” ademt vriendelijke rust, terwijl „27-2-’42” ons als grote tegen stelling met voorgenoemde werken ons het tot zinken brengen van een oorlogs- boot laat zien. Was het bij „Botters” alles licht en flonkering, over dit doek hangt de zwarte schaduw van nacht en dood en oorlogsspanning. Op de trap exposeert Jeane Bieruma Oosting van Beetsterzwaag met de olie verfschilderijen „Fries landschap” en „Kotfpnveld" en de litho „Aquarium”. De eersten, wat hard van kleur, konden ons niet in dezelfde mate voldoening schenken als de litho, die in een zeer ge slaagde fantasie van fraaie vormen en lijnen het oog wel zeer bekoort. A. E, Humalda van Eijslnga blijkt zowel in potloodtekening „Vluchtelingen" als in de olieverf „Jacoba kannen" een sub tiel gevoel voor fijne kleurnuancerlngen te bezitten. De koppen van de drie ge laten oude mannen zijn in de tekening goed weergegeven. P. H. van Asperen blijft met zijn „Wad denzee” (geplaatst op de gang) geheel In eigen trant, hij mint het wazige en heeft een afkeer van schrille kleuren. Ook zijn „Stilleven" getuigt hiervan, hoe wel In mindere mate. In „Maashaven” (zaal I) is deze schilder wel zeer In zijn element, wij hebben steeds zijn schilde ren van schepen het meest kunnen waar deren. Zijn „Pioenrozen” bewijzen ech ter, dat zijn techniek het ook bij andere onderwerpen,tot hoogstaande kunst weet te brengen. Met hoeveel liefde Is bijv, de oude stoel geschilderd. S. Kamminga van Berllkum exposeert vóór op de gang met een drietal olie verfschilderijen, waarvan „Eangstme”, de loeiende stier onder de dreigende on- .weershemel wel het meest opvalt. De andere twee „Koalslelfjllden” en „Oan 'e Wadsé" zijn van geheel ander genre. De prachtige tentoanstelllng, dy’t in hie- Men vergelijke eens de luchten, de lichte blije boven het hel gele koolzaad, de dreigende boven de Wadden en de on heilspellende boven de angstige stier. Stienus Veldkamp van Leeuwarden schil derde „Giethoorn” en „Avond”. Vooral de opvatting van dit Giethoorn is inte ressant, vergeleken met het doek van Alkema. Hoe vlammend en hel zijn hier de kleuren. De bekende kunstschilder Joh. Elzinga is vertegenwoordigd met de doeken „Workum" en’„Dorpsstraatje”. Het eer ste is voor ons gevoel wat onrustig en kan ons oog niet in dezelfde mate boeien als het warm geschilderde „Dorps straatje”. De werken- van P. v. d. Burg te Hinde- loopen, resp. „Stadsgezicht” en „In de Smidse” zijn verrassend goed, vooral het laatste heeft, wat we zo vaak in schilde rijen missen, n.l. sfeer. Het „Damrak” van Deodatius te Hoorn (Tersch.) is goed van toon en origineel van opvatting, ook al moet men een rus tig kwartiertje nemen om dit doek op zich te laten inwerken. Ook het „Stil leven” van dezelfde schilder is goed ge slaagd. In zaal I stelt S. Dijkstra van Staphorst Balswards Nieuwsblad 45 Fré vrede; héld sté houdt stand.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1948 | | pagina 1