H1 I Buitenlands Overzicht Provinciale Kroniek 4kii - I I 00000000000000 00000000000000 No. 70 44e Jaargang Vrijdag 17 Espt. ’<>48 Streekblad voor Uitgave van DruRRerij Feu A. J. OSINGA - Bolsward I men oplossing omtrent Berlijn toe was, Wordt vervolgd. - maakt, daar het al eens was gebeurd, dat door het ontzaglijk vastzitten van de stangen de sterke lier de hele wagen on derste boven trok. Om dit te voorkomen worden de lierwagens nu maar aan de grond vastgezet. Overigens was het niet onaardig, dat ik dit juist meemaakte, want nu kwam ik dan ook inderdaad olie te zien, wat me tot dan toe nog niet was gebeurd, want op een goed oliebé- drijf zie je geen olie. Eigenlijk is het een beetje voorbarig, om het product, dat ik uit de oliebron zag komen, olie te noe men, want het was slechts de paraffine- afzetting. Het leek wel vloeibaar pek en dan heel dik. Was dit dan een olieprodtict, de echte olie heb ik toch ook te zien gekregen. Eerlijk gezegd, viel hel me ontzaggelijk tegen. Ik dacht aan heldere benzine en goudgele smeerolie, en wat ik te zien kreeg was een zwarte, vrij taaie brij Inderdaad moet er te Pernis, waar het w'ordt geraffineerd, heel wat aan worden gedaan, voordat het aan mijn voorstel ling beantwoordt. Maar het is nog een hele weg van het Schooneb^kerveld tot Pernis, want het is juist het transport van deze zo gemakkelijk stollende olie, die de winning van het product zo moei lijk maakt. Van de putten, waar dus de olie van ruim 800 meter diepte wordt op gepompt, wordt het door middel van pijpleidingen naar de meetstations ver voerd, waar het voorlopig verzameld wordt. Verschillende putten zijn op één meetstation aangesloten. Tot nu toe zijn er in totaal zes van deze meetplaatsen. Van de meetstations wordt het dan weer verpompt naar een algemeen oljever- zamelstation. Hier komt dus de produc- tien van al de putten bijeen en wordt van daaruit rechtstreeks in de treinen ge pompt, welke de kostbare vracht ver voeren naar Pernis bij Rotterdam. Deze olietreinen rijden alleen 's nachts en gaan direct door van Schoonebeek naar Per nis. Ook voor deze trein heeft de bevol king een aparte naam bedacht en zo wordt deze nachttrein de „spooktrein” genoemd. De pijpleidingen, waarin de olie op het terrein wordt vervoerd, zijn niet alleen geïsoleerd, opdat er zo weinig moge lijk warmte verloren gaat, maar over grote stukken bestaat het uit een dubbel buizenstelsel. Door de binnenbuis wordt dan warm water of stoom geperst, waar door de olie goed vloeibaar blijft. De temperatuur wordt op 40 graden Celcius gehouden en zodoende kan de olie op Naast de spanningen, welke de verhou ding tussen het Westen en Rusland ver oorzaakt, vragen thans ook die In Azië tussen de Hindoe- en Mohammedaanse wereld de aandacht. De on middel lijke oorzaak van die gestegen spanning is het besluit van de regering van India haar troepen te doen oprukken in Hy derabad. We hebben kort geleden nog even op die kwestie! gewezen. Hyde rabad is omgeven door gebied van India en waar voorts de bevolking in meerder heid Hindoe is, was het verlangen van India begrijpelijk dat deze staat zich bij haar, de grote Hindoebuur, zou aanslui ten, toen de Engelsen, Brits-Indië het recht van zelfbeschikking gaven. De vorst of de Westelijke geallieerden om Berlijn niet aan de Russen over te laten. Men vreest er nog altijd voor dat Berlijn als ruilobject tussen beide partijen zal wor den gebruikt. Ook dit maakt de onder- handelingen tussen Westen en Oosten zeer moeilijk. Intussen heeft It binne aloan deselde winen dy’t der waeije en deselde weagen, dy’t der opskomje en deselde sindriften, dy’t üs biroerje. herschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Abonnementsprijs: 1.25 per kwartaal bij vooruitbetrllng Advertentieprijs10 cent per m.m Giro 87926 1 oudste brand- Nizam van Hyderabad, een ontzaglijk rijk man, die Mohamme daan is, weigerde echter die aansluiting Toen, de Engelsen vertrokken, hadden alleIndische staten, welke door een vorst geregeerd worden, het recht ge kregen te kiezen tussen aansluiting bij India of Pakistan of zelfstandig te blij ven en de Nizam wenste het laatste. Zijn eigen voorliefde zal misschien uitgegaan zijn naar aansluiting bij de Mohamme daanse staat Pakistan, maar gezien dé ligging van het land en het feit dat de massa der bevolking door Hindoes ge vormd wordt, was die aansluiting prac- fan Gysbert Japiks Engeland heeft protest tegen dit Amerikaanse voornemen, en zal daarbij ongetwijfeld de steun genieten van die landen, die leden onder Duitse roof. Deze zaak zal met de gehele Duitse kwestie binnenkort een onderwerp van debat In het Engelse Lagerhuis vormen. De kwestie der Italiaanse koloniën gaat naar de Ver. Naties; de In haast, op Rus sisch verzoek bijeengeroepen vier mi nisterconferentie, die dat niet was, want er waren slechts plaatsvervangers, kan niet tot overeenstemming komen. Spanningen overal. De Nizam van Hyde- burad wendt zich tot de Veiligheidsraad. Het dreigende conflict India-Pakistan. De dood van Djlnnah. Het Communisme wroet in het Verre Oosten. Moskou wil de baas in Berlijn. Engeland neemt oorlogsmaat regelen. De Marshallhulp marcheert. tlsch niet uitvoerbaar. Zo bleef Hyde rabad zelfstandig. India bleef druk uit oefenen op de kleinere nabuur tot aan sluiting en In Hyderabad weerde een strijdbare Mohammedaanse organisatie, die der Razakaren, zich fel tegen die druk, waardoor Hindoes In de gebieden waar die organisatie machtig was, het niet gemakkelijk hadden en onlusten voorkwamen. Dit heeft India het argu ment geleverd haar leger tegen Hyde rabad te doen oprukken, de bedoeling is uiteraard die staat te dwingen zich bij haar aan te sluiten. De Nizam heeft zich tot de Veiligheidsraad gewend met een klacht over dit Indische optreden, de Arabische liga steunt die klacht. Toch z<5u deze gemakkelijk in ’t vergeetboek kunnen raken of de be handeling er van zo lang gerekt kunnen worden, dat Hyderabad al was gelikwi- deerd, voor er een besluit was genomen, wanneer op de achtergrond van dit con flict niet een van veel groter formaat dreigde, n.l. tussen India en Pakistan, de zelfstandige Mohammedaanse staat welke tegelijk met India uit het oude Brits-Indië geboren werd, een grote staat ook, al heeft hij slechts ongeveer 1/3 van het aantal Inwoners van India dat er 250 millioen telt en staat het ook Djlnnah de gouverneur-generaal van Pakistan, ’n leider van formaat, die zijn land met veel tact naar de vrijheid heeft gevoerd en wiens verzoenend optreden thans grote betekenis zou hebben gehad, maar die geen opvolger van dezelfde invloed heeft, zoals in India Gandhi dat in Nehroe had. Er dreigen dan ook ern stige moeilijkheden in het voormalige Brits-Indische rijk, welke hun weerslag in geheel Azië kun nen hebben en koren op de molen kun nen zijn van net communisme, dat, zoals ook de verschijnselen in de Indonesische republiek bewijzen, er fel aan het wroe ten is. Men wijt dit zoals bekend mede aan het feit, dat Moskou, door de vast beraden houding van het Westen ver hinderd verder terrein in Europa te win nen, thans vooral zijn netten zou uit zetten in Azië. Intussen merkt men er nog niet veel van dat de Russen zich in Europa gestuit weten. De besprekingen te de macht in Berlijn in handen te krijgen, blijven voortzet ten en alles doen om verzet daartegen de kop In te drukken. West-Berlljners die bij een antl-communlstlsche betoging Ir. handen der Russen waren gevallen zijn maar even tot 25 jaar dwangarbeid veroordeeld, onder hen Is een student van 16 jaar. De verontwaardiging van de Berlljnse bevolking over deze gruwe lijke straf Is groot en steeds heviger wordt de aandrang van die bevolking op Wat zeer dringend nodig is, is dat de Nederlandse coöperatieve zuivelwereld één gemeenschappelijk geluid laat ho ren. Deze sterke binding moet er komen, want hiermede staat of valt onze orga- beste wegen hebj^n te zoeken en ons daarvoor offers willen getroosten. Onze Nederlandse zuivel zou verloren kunnen gaan, als we vasthielden aan het bewan delen van oude wegen, al kunnen we respect hebben voor de vasthoudendheid van ^ommigen. Wij zullen heel wat te doorstaan hebben, want na de bevrijding stonden wij in eens voor een moderne techniek en een economie, die ons onbe kend waren, daar we gedurende de oor logsjaren geheel afgesloten waren ge weest. Onze kostprijs is hoger dan die van anderen, terwijl hun kwaliteit die van ons zeer nabij komt, terwijl we de concurrentie van steeds weer nieuwe vindingen het hoofd .zullen hebben te bieden. Weliswaar is er momenteel een groot wereld-vettekort, maar dit levert ons slechts een korte tijd van uitstel, die we meer dan nodig zullen hebben, om ons naar de nieuwe tijd te richten. economisch zeer ten achter bij laatst genoemd rijk, De industrie staat er pas in de kinderschoenen, in India ontwik kelt zich deze daarentegen enorm snel. Een hechte samenwerking tussen beide staten zou vooral welke uitwerking door de militaire be- i velhebbers in de Duitse hoofdstad moest geschieden, kwamen 'daar de nodige moeilijkheden aan de dag. Feitelijk komt het hierop neer, dat de Russische rege ring in de conferentie met de vertegen woordigers van het Westen wat toegaf, maar haar militaire bevelhebber te Ber lijn Instructies moet hebben gegeven nieuwe eisen te stellen, welke de zaak hopeloos In de war stuurden. Zo kan men nooit tot'een bevredigende oplos sing komen, temeer niet waar de Russen hun pogingen om via de Duitse com munisten Hoe gaat dat olieboren nu eigenlijk in zijn! werk? Als de boortoren, welke eerst horizon- taal wordt gemonteerd, met behulp van zijn eigen hijsinstallatie omhoog is ge- hesen, kan, na natuurlijk nog een hoop voorbereidende werkzaamheden, met 't boren worden begonnen. Men begint dan eerst een gat te boren van ongeveer 32 cm diameter tot op een diepte van pl.m. 250 meter. Hierin wor den buizen aangebracht, welke met ce ment worden vastgezet, en dan boort men door tot men het oliezand heeft be reikt, wat in Schoonebeek zit op een diepte van ruim 800 meter. Dit gat heeft een middellijn van ongeveer 22 cm. Dit lijkt io wel erg gemakkelijk, maar is toch niet zo gemakkelijk, want de beitel maalt wel, maar het gruis kan natuurlijk niet in het gat blijven zitten; dat moet er uit. Dit wordt er uit gespoeld en de vloeistof, welke men hiervoor gebruikt, wordt} door middel van pompen door de buizen naar beneden geperst en het gaat vandaar weer naar boven, het boor sel meenemende. Voor deze vloeistof heeft mén geen gewoon water, maar 'n zeer bepaald soort kleimengsel waarvan deeltjes zich afscheiden tegen de wand van het boorgat en deze wand verster ken. De samenstelling van dit mengsel schijnt erg nauw te steken, want de spoeling werd door mijn begeleider het tere punt van de boorderij genoemd. Er wordt dan ook de grootst mogelijke aan dacht aan besteed, al merkt men dat zo niet, als de 240 pk dieselmotor de pom pen laat snorren. Alles is goed gegaan tot men in ’t olie zand is aangekomen. Dan wordt er een serie pijpen van ongeveer 16^ cm. mid dellijn in neergelaten tot aan de boven kant van de oliehoudende laag, welke hier ongeveer 20 m. dik is. De buizen worden met cement vastgezet. Het is wel noodzakelijk om buizen en cement aan te brengen, want hiermede worden ten eerste instortingen van de boorwand voorkomen en dan worden daarmee wa terhoudende lagen afgesloten, welke zouden kunnen verhinderen, dat de olie naar boven gebracht kon worden. Ove rigens is men nog niet zover, want eerst moeten nog de zeefpijpen worden aan gebracht. Dit zijn buizen met ongeloof lijk nauwe spleetjes, waar wel de olie, maar niet het zand door kan dringen. Vanzelfsprekend moet da ruimte voor deze pijpen eerst worden voorgeboord, hetgeen geschiedt met kleinere beitels en dunnere buizen. In de zeefpijpen wórdt nu de stljgbuls voor de olie Ingebouwd. Als het zover is, wordt de spoeling uit het gat verwijderd, waardoor dus meteen de druk van de spoellngkolpm wordt opgeheven. Bevinden zich nu aardgassen In de ollelaag, dan wordt de olie door eigen druk omhoog gevoerd en gaat de aangeboorde laag spuiten. Er kunnen hierbij zeer grote spanningen optreden, maar daar Is bij de samenstelling van de materialen wel op gerekend, want zo zijn de slangen, waardoor de spoeling in de draalboorbulzen gepompt wordt, bere kend op een druk van 100 atmosfeer of nog hoger. Bovendien zijn de bovenein den van de in elkaar sluitende bekle- dlngsbulzen met flenzen en afsluiters af gewerkt, wat het mogelijk maakt ze snel te kunnen sluiten, wanneer bij het aan boren van een gas- of ollelaag de druk onder In het boorgat sterk zou stijgen. In Schoonebeek bestaat daarvoor echter geen gevaar, daar er slechts enkele put ten voorkomen met een zwak spuitend, karakter. De olie moet vrijwel allemaal naar boven worden gepompt, daar ze uit zich zelf zo hoog niet stijgt. En dit omhoogpompen van de olie gebeurt nu met die Ja-knlkkers. Dit klinkt nu ook weer vrij gemakkelijk, maar is het ook weer niet, want de olie, welke hier ge wonnen wordt, is van een sterk parafi- neus karakter, wat wil zeggen, dat het veel paraffine bevat. Men noemt dit zware olie. Het Schoonebeker olieveld is dan ook het moeilijkste productie-terrein ter wereld. Door het grote paraffine-ge- halte heeft er reeds in de put een sterke paraffine-afzetting plaats, daar dit pro duct reeds stolt bij kamertemperatuur. Het gevolg hiervan is, dat de pompen geregeld moeten worden nagezien en de pompbuizen van de paraffine-aanslag moeten worden ontdaan. Het was dus niet zo heel toevallig, dat ik zo’n schoon- makerij ook nog zag. Boven de pomp- installatie was een kleine toren ge bouwd om de pompstangen er uit te kunnen trekken. Dit gebeurde in het ge val, waarvan ik getuige was, met de lier, welke op een zware truck gemonteerd was. Toch was voor alle veiligheid de zware wagen nog aan de grond vastge- •>v I 'ih1 Pakistan ten goede komen, maar van die samen werking kwam na de ontbinding van het Engels-Indische rijk niets, economische en vooral godsdiensfge geschillen gaven aanleiding tot scherpe wrijving, de de ling heeft tof massavolksverhuizingen, grote verwoestingen en slachtingen ge leid en Pakistan zowel als India steunen in de gebieden waar nog niet definitief over aansluiting bijeen der rijken is be slist uiteraard de Mohammedaanse resp. Hindoepartij. Daarom is de inval van Indische troepen in Hyderabad zo’n ern stig feit, omdat deze elk ogenblik tot een oorlog tussen India en Pakistan kan leiden en tot een bloedige vervolging van de minderheden in beide rijken. India acht de kwestie met Hyderabad een intern fndische, welke de Veilig heidsraad niet aangaat, Pakistan denkt er niet zo over. Wel zeer ontijdig komt nu de dood van Ned. Zuivelbond. In de Beurs te Leeuwarden werd de al gemene vergadering gehouden van de Ned. Zuivelbond. De voorzitter, mr. dr. J. Linthorst Homan begon met er in zijn openingsrede op te wijzen, dat we wel steeds de pioniers eren die ons land op landbouwgebied sterk naar voren heb ben gebracht, doch dat dit pas werke lijke betekenis krijgt als wij zelf op onze tijd ook pioniers durven te zijn. Weliswaar is er veel bereikt in de laat ste vijftig jaren, de zegenrijke regerings periode van Prinses Wilhelmina, maar dit mag geen reden zijn om nu maar verder zelf ingenomen te blijven afwach ten. Er zijn gevaren, die onder ogen ge zien moeten worden. Niet-alleen het ver loren gaan van afzetgebieden, maar meer nog de technische en hygiënische voor uitgang van andere landen, welke ons dikwijls ver vooruit zijn. En op deze ge bieden is het, dat we weer pioniers no dig hebben. Met recht vragen we om erkenning van de landbouw in ons volksleven, maar daar staat als onze plicht tegenover, dat we dan ook de normale wijze in de spoorwagons wor den gepompt. Er is trouwens weinig van te zien. Eem vrijwel onafzienbare rij van die tankwagens staat langs een nog langere ijzerconstructie, die de oliebui- zen draagt. Hier en daar zijn werklieden bezig en doen het een en ander boven op de wagens. En dat is alles. Vlak bij dit verlaadstation staan enkele gebouwtjes, waarin de pompinstallaties zijn opgesteld. Een stuk of wat machi nes, die er keurig verzorgd uitzien en er heus niet zo veel drukte van maken, dat ze één der meest begeerde producten verpompen. Je hoort ze haast niet. Ik vind dat een zeer plezierige eigenschap van machines. Overigens is het in de buurt van dit zeer moderne verlaadstation zeer merkwaar dig, dat je hier de verwekking van het nieuwste en van een der stoffen naast elkaar ziet. Enkele tiental len meters van, dit spooremplacement verwijderd, waren nog enige mannen be zig met het steken van turf. Grote hopen keurig opgestapelde turven gaven blijk van hun activiteit. Bij dit oude bedrijf zag je tenminste wat de mensen deden en zag je ook direct het product, terwijl je van het moderne bedrijf anders niet zag dan het gereedschap, bestaande uit machines en gigantische ijzerconstructies maar van het product totaal niets. Het was er natuurlijk wd en in grote hoeveelheden; dat bewees wel de lange rij spoorwagons. De rij was inderdaad lang, maar kon ook niet veel langer zijn, daar treinen in Nederland zijn gebonden aan een maximum gewicht. Er wordt per nacht per trein 800 900 ton olie vervoerd. Dit is niet de gehele productie, want die bedraagt momenteel ongeveer 1100 kg/ton per dag. Dit is weliswaar een respectabele hoeveelheid, maar toch lang niet genoeg om de binnenlandse behoefte aan benzine petroleum, brand- stofolie en dergelijke te kunnen dekken, maar is toch altijd nog meer dan 20 pet. van de behoefte. Hoeveel of dit in de toekomst nog zal stijgen is betrekkelijk moeilijk na te gaan. De exploitatie is feitelijk nog maar net begonnen, waardoor men nog niet over voldoende gegevens beschikt om daaruit vérgaande conclusies te kunnen trekken. Het is overal ter wereld onmogelijk ge bleken om een ollelaag geheel „leeg te Moskou tappen", om het zo maar eens te noe- mogen dan aanvankelijk een resultaat men. Men hoopt echter in de toekomst hebben befoofd, waarmede het Westen niet alleen op Schoonebeek te zijn aan- tevreden korf zijn, toen het aan de tech- gewezen, maar dat de onderzoekingen nische uitwerking van de overeengeko- van de Nederlandse bodem, welke thans overal plaats hebben, zullen leiden tot de ontdekking van nieuwe oliehoudende lagen. Engeland de dienst der troepen, welke gedemobi-* Jiseerd zouden worden, met 3 maanden verlengd, wat de sterkte eind 1948 80.000 man groter maakt dan anders het geval zou zijn, en is last gegeven de productie van jachtvliegtuigen te ver dubbelen, ook om de bondgenoten van Engeland op het vasteland van het no dige te voorzien. Ook ander oorlogsmateriaal gaat Enge land weer in groter hoeveelheid produ ceren en de regering hoopt dat dit haar exportprogramma niet al te zeer zal ver storen, aldus verklaarde zij Dinsdag in het Lagerhuis. Reden voor een paniek stemming was er niet, zei minister Mor rison. En Inderdaad is die er niet, zo lang men het nog met diplomatieke mid delen wil proberen. De zwakke schakel is natuurlijk Frankrijk, dat zijn allernieuwste kabinet heeft on der minister-president Queille, die zelf minister van financiën is en voor de zware taak staat de schatkist, welke to taal leeg was, toen het nieuwe ministe rie geboren werd, weer te vullen. Dat zal moeite kosten en moeilijkheden ver oorzaken en een lang leven zal het ka binet wel niet beschoren zijn. Een lichtpuntje blijft, dat de Marshallhulp thans flink op gang komt, de 19 landen, welke deze in Europa genieten, zijn tot een accoord gekomen over de verdeling der Amerikaanse hulpgelden voor 1948. Groot-Brittannië krijgt 1263 millioen dollar, Frankrijk bijna 1000 millioen, Ne derland bijna 500 millioen, waarvan 84 voor Indonesië. De Brits-Amerlkaanse zóne van Duits land krijgt 414 millioen, dat is meer dan haar aanvankelijk werd toegedacht, waar de Amerikanen willen dit hart van Europa nu eenimaal snel op de been hel pen. Dat blijkt ook uit het feit, dat ze geen verdere Duitse fabrieken als scha deloosstelling naar andere landen willen doen overbrengen. West* en Zuidwest Friesland Boiswanis Nieuwsblad AARD OLIE 60 i MARSHALL ■si I II. i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1948 | | pagina 1