i b Onze Weekagenda Martinytoer Fan de 00000000000000 door Nederland 00000000000000 Y No* 77 44e Jaargang Dinsdag 12 Oct. 1948 Streekblad voor West* en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. OSINGA - Bolsward IV. 67 Slot volgt. Smul ze. van n dat TJ. de J. 1 r s. fan Gysbert Japiks u s. r- n. ze is ook bijna nergens te krijgen. De langzame molens. De Minister van Justitie deelde mede, dat op 1 Septem ber j.l. nog 2337 politieke delinquenten moesten worden berecht. De rode haan. De boerderij van de heer W. Hummel aan de Eekhoornstraat te Eelde is geheel uitgebrand. Ter navolging. In samenwerking met de Meppeler natuurbeschermingswacht en de afdeling van de Bond van Boerinnen Nederlandse universiteit te studeren. Doodgevallen is in de Transvaalstraat te Amsterdam een 44-jarige vrouw, die van de veranda van haar buren wilde overstappen o-p/ de veranda van haar eigen huis. Zij maakte daarbij gebruik van de uitstekende arm van een droog- rek, die afbrak. nou hannen Dinsdag 12 October: Bolsward. 7.30 Üre yn de Doele. „Reiz- ger Hwerhinne?” sjong- en toa- nielspul ütgeande fan ’e Kriten. Abonnementsprijs: 1.25 per kwartaal bij vooruitbetf llng Advertentieprijs: 10 cent per m.m Giro 87926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) r i. Z Z >n 11 r n n r t r r :r s. rr s- n 0 I. I- r. a I dier oliën, namelijk: Paraffine-base olie, Asphalt-base olie en Mixed-base olie. Hoewel scherpe grenzen moeilijk te trekken zijn, bevat toch de eerste groep vaste paraffine, de tweede asphalt en de derde de overgangsgroepen. De aard van de ruwe olie bepaalt de wijze van verwerking en de eigenschappen van de verkregen producten. Voor de verwerking nu1 zijn de uitge strekte terreinen nodig, die bedekt zijn met gebouwen, tanks en al dat kronke lende staalwerk. Maar voor een klein gedeelte komt de ruwe olie uit ’t Scho- nebekerveld; het meeste komt van overzee en wordt met tankboten aan gevoerd, voor welke boten speciale ha vens zijn gegraven. Uit de aard der zaak staan dan ook de meeste oliehou- ders vlak aan de havens. Er zijn niet alleen havens, maar ook oan strie, wêlhea, tsjêf, biteblêdden, kriel en ütsmiters fan ierdapels en al sa mear. In traktor kostet in heap jild en de benzine bliuwt kostjen. De reparaes- je, de ünderdielen en letter de nije traktor komt nea foar sliterspriis by de boer, hy sil, jimmer it folie poun bitelje moat- te. Ja, sa’t it de léste jierren gyng, wie dat maklik oer to eidzjen. De arbeiders djür en lêstich to krijen, op de minste stuiten faken it minst to brüken, hege sosiale lésten, fabrieken dy’t foar wyt en swart de arbeiders by de boer weisloaiden, dêrby béste prizen foar strie en bite blêdden, hea en kleaverhea, ja, yn sokke omstannichheden'is it net slim om de profiten fan in traktor diidlik to meit- sjen. Mar dan mei men net forjitte, dat men sa’n ding net oan- en öfskaffe kin sünder greate skea. Der hearre wurktu- gen by, dy’t oan de traktor boun binne, de rinte en de; Ofskriuwing bliuwe stean ek as men se net mear brükt. Men is alhiel Ofhinkllk fan it bütenlUn en gjin- ien kin fêstsette, dat de levering en de kondysjes net minder wurde. Yn Ame rika hat men hwat langer ünderfining yn dit stik fan saken en doe’t de minne tiid kaem, waerden hynders, foer en minsklike arbeid géns geskikter, mar de prizen fan traktoaren, oalje en benzine bleauwen aerdich oan ’e priis. Ut in Amerikaensk rapport oer dizze kwesje docht bliken, dat yn dy tiid de priis fan hynders, hea en oar hynstefoer sakken fan 100 op 44, mar dy fan trak toaren, oalje en benzine fan 100 op 88. Dertroch wie de traktor twa kear sa djQr wurden as de hynders. En hwat sil men dwaen yn oarlochstiid? Hwer bliuwe dan de traktorboeren, dy’t harren tofolle om- steld hawwe op de technyk. Wy hoege de foarbije jierren mar efkes to oertin- ken om yn to sjen, dat de boeren ek yn Woensdag 13 October: Makkum. 8 uur. Eivang. samenkomst. Spreker: Ds. G. Visser van Har- lingen. Vrijdag 15 October: Bolsward. 8 uür. Ouderavond C. V. O. in „Ons Gebouw”. Brand in een kinderziekenhuis. In het Heeft U al brandstof? Er zijn dit jaar veel beukenootjes en naar men zegt, is dit een aanwijzing, dal het een strenge winter zal worden. Een cassière te Amsterdam stopte de in houd van de kas in haar handtasje en ging er van door, waarna de politie die in haar een goede bekende weer zag de jongedame arresteerde. Voor dikke beurzen. Behalve sigaretten van 42, 48 en 60 cent zullen nu ook si garetten in de prijzen van 72, 84 en 96 cent worden geleverd. De prijs van pindakaas is met een dub beltje verlaagd. Voor deze kaas behoeft geen bon te worden ingeleverd, maar... gen, die hen in staat zal stellen aan een spoorrails en op deze rails zag ik de spooktrein weer, en net, als in Schoone- beek, onder de pijpleidingen. Alleen hier werd de trein, niet vol-, maar leeggezo gen, al zag je er ook niets van. Van de wagons gaat de olie naar een voorraadtank en van de tank naar een buizenoven» waar ze zo hoog worrit verhit, dat een deel der olie verdampt, ’t Mengsel van vloeistof en damp, dat hier dus ontstaat, wordt dan gevoerd naar een destilleer-colonne. Hier zakt de vloeistof naar beneden en wordt daar afgepompt, terwijl de dampen omhoog stijgen en onderweg worden afgekoeld. Door de geleidelijke afkoeling ontstaat een splitsing in verschillende fracties, welke, door op verschillende hoogte aan gebrachte leidingen kunnen worden af getapt. De lichtste dampen, dit zijn de benzine dampen, verlaten de kolonne door de topleiding en worden in een condensa tor door afkoeling gecondenseerd en worden dus weer vloeibaar. Met de kerosine (petroleum) gebeurt hetzelfde, alleen wordt het lager uit de kolonne afgetapt, daar de kooktempera- tuur hoger ligt, en de dampen van de hoogstkokende verbindingen eerder con denseren dan de lagere. Na raffinage is de kerosine geschikt als lampen-petroleum. In het begin van de olie-industrie was dit vrijwel de enige bewerking die de ruwe olie onderging. Wel werd het residu (het product dat na afscheiding van kerosine en benzine overbleef) verder op smeerolie bewerkt, en andere plattelandsvrouwen wordt te maar dat was dan ook alles, daar men alleen een markt had voor lichtpetro- leum. De benzine was een afvalproduct en werd in grote kuilen verbrand. Ook van het residu werd nog heel wat ver nietigd. Toen werd de benzine-motor uitgevon den, en wat eerst afval was, werd nu hoofdproduct, want door, de opkomst van de electrische verlichting nam de vraag naar lichtpetroleum steeds meer af. Tegenwoordig gaat er niets meer ver loren. Alles wordt verwerkt en alle pro ducten zijn bruikbaar. Zo is gebleken, dat de eigenschap van de olie om bij hogere temperaturen „af te breken”, waardoor meer lichtere bestanddelen ontstonden, het z.g. kraken, welk ver schijnsel men vroeger als zeer onge wenst ondervond, een uitkomst werd voor de olie-industrie. Het was toch zo, dat om aan de steeds groter wordende vraag naar benzine te kunnen voldoen, geweldige hoeveelhe den ruwe olie moesten worden verwerkt en er dus ook ontzaglijke hoeveelhe den bijproducten overbleven, die onver koopbaar waren. In Amerika werden toen verschillende „kraak-pröcessen” ontwikkeld, waarvan het meeste bekende procédé is geworden het „Kraak”-procédé, dat ook te Pernis wordt toegepast. Der sit jit in oare kant oan de kwesje fan de traktoaren, seinen we de oare kears en dy mei men net foarbysjen. Elt- se medalje hat twa kanten. En sa fêst wy der fan oertsjüge binne, dat de trak tor, yn de bouhoeke binammen, popu lair wurde sil of al is, sa fêst leauwe wy ek, dat de saek üt algemien ekono- mysk en sosiael bilang maklik oer- dreaun wurde kin. Hwant privaet- eko- berust op de chemische samenstelling nomysk mei de frage wêze hoefolle man en hoefolle hynsders men troch de oan- skaf fan in traktor ütsparje kin, natio- nael-ekonomysk leit de saek efkes oars. Hwant it is de frage, hwer moatte dy hynsders en dy minsken op in oar plak oanslach krije sa dat de winst oan de iene kant net wer forlern gean sil oan de oare kant. Dêrby mei men net forjitte, dat traktoa ren en benzine fan büten komme moatte en altyd weroan, wylst de hynders seis soargje foar opfolgers en der foar de minsken ek in oar gaedlik en reedlik bi- stean foun wurde moat. En as men de dingen dan op hwat langer baen bi- sjocht, is dit wol düdlik, dat de traktor lang net altyd winst bitsjut. Der komt jit by, dat op in boupleats in heap foer Is, dat wol troch de hynders ta wearde is to bringen, mar dat oars lang altyd dit opsicht net alles op ien kaert sette net in goed plak fine kin. Ik tink hjir moatte. Yn de hynstefokkerij leit in stik Nog een ongeval. Door een achteruitrij dende vrachtauto overreden is ’n 4-jarig jongetje uit de Baetostraat te Amster dam. Het knaapje is aan de gevolgen overleden. De straf. Twee leden van de colonne Henneicke, die een groot aandeel heb ben gehad in het opsporen van Joden, de Amsterdammers J. J. R. en W. H., zijn conform de eis door het bijz. ge rechtshof te Amsterdam ter dood ver oordeeld. Het studentental van de Vrije Universi teit steeg opnieuw boven de duizend. Thans doceren aan deze Hogeschool 37 hoogleraren en 13 lectoren. Voor het dier. De opbrengjst van de collecte voor Dierenbescherming te Leeuwarden bedroeg f 1798.93. Vorig jaar was de opbrengst f 1081.36. De volgende veeziekten constateerde men in September in Friesland: Schurft bij 34 schapen van 3 veehouders in 2 gemeenten. Rotkreupel bij 128 schapen van 14 veehouders in 7 gemeenten. Gezonden over zieken. Vrijdagmiddag werd in de aula van de Rijks-Universi- teit te Utrecht het ledencongres van de Nederlandse Maatschappij tot Bevorde ring van de Geneeskunst geopend. De aula was geheel gevuld. De Schiedamse politie is een afschuwe lijke roofmoord op het spoor gekomen, die reeds, in Maart 1945 werd gepleegd op de Zandvoortse winkelier Jac. Boer. Het drietal, dat het complot smeedde en ten uitvoer bracht is gearresteerd. Het heeft een volledige bekentenis afge legd. Gouden Frico. De receptie ter gelegen heid van het Frico-jubileum zal worden gehouden op 12 October, ’s namiddags 16.30 uur in de „Harmonie” te Leeu warden. De Volkshogeschool „Overcinge” orga niseert een cursus voor volksdans, gym nastiek en spel van 23 October tot 1 November. Op de suikerfabriek te Halfweg is de suikerbietencampagne weer begonnen. De oogstresultaten en het suikergehalte der bieten geven hoop, dat de suiker- distrlbutie kan worden opgeheven. Wereldgebedsdag. Op Zondag 17 Octo ber a.s. zal een Wereldgebedsdag voor het Zondagsschoolwerk worden gehou den. Te veel witte kooL Dertien duizend kg onverkoopbare witte kool is Vrijdagmor gen te Broek op Langedijk aangeboden als veevoeder. Daar er geen kopers voor te vinden waren, werd de kool vernie tigd. Zij zal als bemesting voor het land dienst doen. Het 100-jarig bestaan der Teolinfabriek van de N.V. Vernis- en verfwarenfabriek v.h. J. Wagemakers en Zonen te Breda is dezer dagen met grote luister ge vierd. De Nederlandse handelsdelegatie, welke besprekingen met Japan zal voeren, is te Tokio aangekomen. De collecte voor de Niwin heeft te Am sterdam ruim f21000 opgebracht. Minister van Maarseveen heeft een be zoek gebracht aan Urk, o.a. ter bespre king van de uitbreiding van dit voor malige eiland met 100 ha. grond van de Noord-Oostpolder. De wittenskippen genêze de sykte fan de siele net, hja meitsje de minsken heechgeleard, mar net from, skerpsin- nich, mar net wiis. Emma-kinderziekenhuis te Amsterdam brak in de verpleegstersvertrekken brand uit, waardoor het ziekenhuis ge deeltelijk moest worden ontruimd. Geridderd. Koningin Juliana heeft Prin ses Wilhelmina te Arnhem tot ridder der Militaire Willemsorde geslagen, waar na zij ook aan militairen onderschei dingen heeft uitgereikt. Vliegnieuws. Op ’t Amsterdamse vlieg veld werd een nieuwe startbaan (leng te 1800 en breedte 80 meter) in gebruik genomen. Te Meppel slaagde een grote herders hond van de firma R. er in zich van zijn ketting los te maken. Het dier viel een 21/2-jarig meisje van de fam. Groenink aan, dat aan de gevolgen overleed. Tet bespoediging van het gezinsvervoer naar Batavia zullen met ingang van half October om de veertien dagen drie z.g. versnellingsvluchten uitgevoerd wor den. Donderdag 14 October; Bolsward. 7.30 uur. Ons Gebouw. Ring- verg. van de Chr. Hist. Jong, groep „Bolsward en O.” Meppel van 27 tot en met 30 October een tentoonstelling van volkskunst ge houden. Dodelijk ongeval. Te Stadskanaal is de 61-jarige mevr. Folkers uit Nieuwe Pe- kela, die met haar fiets aan de kant van de weg stond, door een vrachtauto over reden en op slag gedood. Een vlasfabriek. Een comité werkt plan nen uit om te Zevenbergen een vlasfa briek te stichten. Ovetf grondaankoop langs de Roode Vaart zijn onderhande- lingen gaande. De Sultan van Pontianak is Vrijdag per K. L. M. naar Indonesië teruggekeerd. De „Westerdam” is te Rotterdam ge arriveerd met in zijn ruimen 700 colli (40.000 kg.) goederen, die door de „United Service to Holland” beschik baar zijn gesteld voor verdeling in Ne derland. Van bijen gesproken. Kon de honing oogst van het vorig jaar bevredigend worden genoemd, de honingoogst van dit jaar is zonder meer slecht. 40 jaar t.b.c.bestrijding. Dezer dagen be stond het sanatorium „Sonnevanck” te Harderwijk 40 jaar. Meer dan 355.000. Op de vergadering van de N.V.V.Vrouwenbond te Amster dam heeft E. Kupers meegedeeld, dat het N.V.V. de 355000 leden is gepasseerd. Alkmaar herdenkt voor de 375ste maal het ontzet der stad in 1573. De feesten werden ingezet met een traditionele lam pion- en fakkeloptocht. Mutatie. Het bestuur van het Verbond van Nederlandse werkgevers heeft, als opvolger van de heer Gelderman, die onlangs is afgetreden, tot voorzitter van het Verbond benoemd de heer T. J. Twijnstra. 15000 ha. aardappelen dreigen in de Veenkoloniën verloren te gaan door ge brek aan rooiers. Men tracht thans over al in den lande rooimachines te verkrij gen; ook de schooljeugd zal worden in geschakeld. De heer Staal te Wanswerd heeft voor de tweede keer in dit jaar aardbeien van de koude grond ge plukt. Eet meer vis. De nieuwe gemeentelijke visafslag te Urk zal Maandag 18 Octo ber a.s. in gebruik worden genomen. Welkom. Negen Surinaamse jongens en meisjes hebben een studiebeurs ontvan- nasjonale wolfeart, ynz de traktoaren leit in stik bütenlênske öfhinkelikheit. Is men der sa wis fan, dat it peil fan de prizen yn de lênbou yn de kommende jierren sa bliuwe sil. Ik net! Ik bin der wis fan, dat dit, lit üs sizze yn fiif jier, hiel oars wize sil. Noh al wurdt men yn it Suder- leech gewaer, dat de beammen net oan ’e himel tagroeije. De nijboeren dêrre wiene neat net fleurich. Dat siet fansels it measte fêst op it feit, dat de bouwerij fan bqorkerijen sa stadich giet, sadat hja allegearre jit lang net in pleats krije kinne. Mar ek sjogge hja skoan, hwat kant it mei de prizen ütgiet. De ierapels in stik leger, binammen de setters, de biten gjin f25.mear, mar f 11.of f 12. de 1000 kg. It lucerne-hea fan f 100.— tot f 120.wie fuort al op f60.letter f 50.en de twadde sné sit noch foar it greatste diel. De léste partij is op ’e roes forkoft en koe sahwat f35.op- bringe. En dat wylfet de iltjeften gjin sint goedkeaper en de kosten fan it lib- ben earder djürder wurden binne. En libje wy noch tinder de seinigjende fan Omke Marshall, mar bliuwt ek sa net. Ien mei oar wol neat oars as ta foar- sichtichheit riede. De traktor is foar mannich b’ouboer in ütkomst, mar nef foar elts. Men moat him ek Onder On gunstige omstannichheden rendabel meitsje kinne, oars docht men better it waer ris oan to sjen. Binammen de lyt- sere bouboeren, dy’t sa’n ding mar in wike-manich flink bröke kinne, dogge better meiinoar ien oan to tügjen of sok wurk oan leanploegers of leansichters oer to dwaen. Dan is men alle jierren wer frij en kin men ek wer oars. Ek It hynstewurk kin jit hiel hwat rationeler brOkt wurde, en op it gebiet fan better wurktugen foar hynstewurk binne wy jit lang net ütleard. Ik ben het spoor van de spooktrein, die van Schoonebeeks boorterrein vertrekt, gevolgd. Dat leidde mij eerst naar het moderne kantoorpaleis van de Bataafse Petroleum Mij. en toen naar het eenvou dige motorbootje, dat een groot aantal, arbeiders en mij van Vlaardingen over de Maas bracht naar de geheimzinnige wereld van Pernis. Aan het eind van de oplopende steiger is de toegang naar de terreinen van de raffinaderij en die toegang wordt be heerst door de portiersloge en enkele geuniformde portiers. Nadat deze be wakers zich ervan hadden overtuigd, dat ik merkelijk op de terreinen moest wezen en zelfs een afspraak had met een der ingenieurs, was de eerste vraag die mij gesteld werd: „Heeft U ook een sigarenaansteker of lucifers bij U?” Ge zien het feit, dat ik een hartstochtelijk roker ben, had ik inderdaad enkele doosjes lucifers bij me. Vriendelijk werd mij verzocht die af te geven. De vrien delijke toon en de wetenschap, dat ik anders de terreinen niét opkwam, deden me onmiddellijk besluiten aan het ver zoek te voldoen.. Keurig netjes: werd mijn naam op de doosjes geschreven en gedeponeerd bij een heel regiment, even eens van namen voorziene doosjes, in een speciaal daarvoor vervaardigde op bergplaats. Geheimzinnig als de nachtelijke tocht van de spooktrein is het doel van zijn bestemming, Pernis. Het zijn niet zozeer de geweldig hoge fabrieksschoorstenen,, die dicht op el kaar staande, als magere vingers naar boven wijzen en ook niet de ontelbare ronde olie- en benzinehouders, maar wel de als kerktorens zo hoge, giganti sche stalen cylinders, waar zich meta len buizen in alle mogelijke dikten, als slangen omheen kronkelen, en die ver der zijn ingesponnen in ijzeren balken, stangen en trappen. Het lijkt erg ingewikkeld en dat is het ook. Er is heel wat voor nodig, voordat de ruwe olie, zoals die bijv, in het Scho- nebekerveld wordt gewonnen, gebruikt kan worden als vliegtuigbenzine of als asphalt op onze wegen wordt aange bracht. Ir. Welling heeft zijn uiterste best ge daan om ons zo populair mogelijk een Inzicht te geven in dit ingewikkelde pro ces. De oervorm van deze, voor het moderne leven onmisbare energiebron, waren schelpdieren, dus zeewezens, welke on der hoge druk zijn samengeperst. De aardolie, zoals wij die nu kennen bestaat vrijwel uitsluitend uit verbindingen van koolstof en waterstof. Op een schoolbord tekende ir. Welling ons de moleculaire samenstelling van enkele verbindingen van koolwaterstof voor, waarbij hij ons duidelijk maakte, dat ’t aantal verbindingen van deze ele menten bijrta onbegrensd is en dat trou wens ook lang niet alle verbindingen be kend zijn. In elk geval bepaalt een ze kere verbinding het type aardolie en ge zien de verschillende verbindingen zijn er ook; verschillende typen aardolie. Het hangt er maar van af, welke soort ver binding het meest in de betreffende olie voorkomt. Er komen in de olie echter ook nog andere verbindingen voor, wel ke zwavel, zuurstof en stikstof bevatten. Uitgezonderd zwavelverbindingen, wel ke wel eens tot 3 pet. kunnen voorko men, komen de andere slechts in zeer geringe hoeveelheden voor. Al zijn dus de hoeveelheden, welke voorkomen in de olie, niet groot, toch moeten ze er uit verwijderd worden, daar bijv, zwa velverbindingen het metaal der moto ren zouden aantasten. Er zijn dus verschillende typen van aard olie, maar toch wordt ze in hoofdzaak In drie groepen verdeeld, welke Indeling Bolswards Nieuwsblad AARD OLIE i n. n. i. 1- n i. ir ir 10 J. >1 n ir j. i. h 1.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1948 | | pagina 1