I Buitenlands Overzicht Provinciale Kroniek 00000000000000 00000000000000 No. 82 44e Jaargang Vrijdag 29 Oct. 1948 e Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. OSINGA - Bolsward 72 3. 3. d 3. n Britse Gemenebest la la 3 z. I r- e- gekozen wordt, trokken, ook onder de Protestanten, be reid om de opkomst van het Commu nisme mede uit het falen van de Kerk te verklaren? Voor de Hongaarse Calvinisten liggen deze dingen zo gemakkelijk niet. Na tuurlijk heerst onder hen verschil van opvating. Er zijn daar zeer uiteenlopende menin gen. Men is het niet in alles eens. Maar niemand is enthousiast over de gang van zaken. Integendeel! Maar midden in deze geweldige proble matiek bestaat daar tussen die onder ling zo verschillend denkende leden van het lichaam van Christus de onweer staanbare drang om met elkander de le vende Christus te ontmoeten. Er is over komen In de fabrieken en in ateliers. Dit zijn niet de plaatsen waar ze veel gelegenheid hebben hun innerlijk wezen te ontplooien. Het werken in fabrieken en werkplaatsen is bovendien voor meis jes veel schadelijker dan voor jongens. Ook in Friesland is het gevaar voor de meisjes niet denkbeeldig, ten eerste om dat de Twentse fabrieken ook hier meis jes komen weghalen en dan streeft men ook in Friesland naar industrialisatie. De hoge lonen in de fabrieken lokken en doen hen dit werk verkiezen boven een betrekking als dienstbode. De meisjes op de fabrieken hebben meer vrije tijd en meer geld om die vrije tijd te besteden in bioscopen, cabaret en dancings. Door het sleurwerk op de fa brieken zien ze uit naar een dergelijke tijdvulling als tegenwicht tegen het geestdodende werk. Het is geen opwekkend beeld dat de tegenwoordige jeugd te zien geeft, maar gelukkig dringt het besef meer algemeen door, dat er iets gedaan moet worden om de meisjes voor te bereiden op de taak die haar wacht in het maatschap pelijk leven. Het is dan ook zeer verblij dend, dat er reeds iets voor deze groep meisjes wordt gedaan. Tot slot werd de Deense film „Zondige Jeugd” gedraaid, welke heel goed aan sloot bij hetgeen mejuffrouw Bos naar voren had gebracht. De film viel zeer in de smaak. It libben is neat oars as in bigearte nei it takommende en in birou oer it for- line. n ij Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) in 5, jt 1. e a, Is it k. te e, fan Gysbert Japiks werd er van gesproken dat alle delen van dat Gemenebest zullen samenwer ken met elkander en andere regeringen om de wereldvrede op een democratische basis te stellen en alle nodige maatre gelen te nemen om agressie te voorko men en te bestrijden. Dit betekent dat het communistisch gevaar gezamenlijk zowel in Europa als Azië zal worden bestreden en de Dominions hun eigen militaire macht zullen versterken, zodat niet overal in deze dominions ook troe pen uit het moederland, zoals in de bei de wereldoorlogen bet geval was, zullen behoeven te worden ingezet. Zodat En geland zijn aandacht meer kan wijden aan West-Europa, m. a. w. de West- Europese Unie heeft in deze conferentie de zegen van de dominions, gekregen. De ministers van buitenlandse zaken der West-Europese Unie zijn deze week bijeen geweest te Parijs en daar zijn alle internationale proble men besproken. Voorop heeft het punt gestaan van de uitbreiding van de W.- Europese Unie tot een N. Atlantisch de fensief verbond, door aansluiting van de Ver. Staten en Canada. De vijf landen zullen dezer dagen een verzoek tot Was hington richten' dit verbond te sluiten. Gezien de huidige omstandigheden lijkt dit punt wel het meest dringend. Ter wijl evenzeer belangrijk is de verbreding der Unie door toetreding van andere Europese staten, waarbij wel vooral ge dacht zal zijn aan Scandinavië en Italië. Frankrijk voelt sterk voor een Europese assamblee, ook al omdat in een dergelijke grote or ganisatie de positie van Duitsland min der overwegend zou zijn dan in een klei nere. Dat klemt te meer nu de bemoeiingen van de Veiligheidsraad om tot een op lossing van het Berlijnse geschil te ko men, mislukt zijn. Het bemiddelingsvoor stel der zes z.g. neutrale leden van de Veiligheidsraad werd daar met 9 tegen 2 stemmen aangenomen, maar daar, met de Oekraine, ook Rusland tegenstemde, en laatstgenoemd land het recht van veto heeft, was het van de baan. Men acht het mogelijk, dat de Ver. Sta ten, Engeland en Frankrijk nu de kwes tie in de algemene vergadering der Ver. Naties zullen brengen om daar een uit spraak te krijgen, dat Rusland de vrede in gevaar brengt, dus wil trachten de wereld tegen Moskou te mobiliseren. De werkelijke kloof zal men niet Run nen overbruggen, want die wordt ge vormd door het onderlinge wantrouwen en het feit, dat het Westen vermoedt, dat achter het Russisch optreden te Ber lijn het streven verscholen gaat ten slot te geheel Duitsland onder communistisch bewind te brengen, en vandaar uit ver der in West-Europa door te stoten. Met hulp dan van de vijfde colonnes in die andere West-Europese landen, waarvan die in Frankrijk wel zeer actief optreedt. De stakings beweging in de mijnen is daar ontaard in een opstandige beweging, doch de re gering grijpt thans ook steviger in en laat door grote troepenmachten de mij nen, waarjn gestaakt wordt, bezetten om ze voor onderlopen te behoeden, het enorme kolenverlies door de staking zelve is echter op zich zelf al een grote economische ramp. De politieke commissie der Ver. Naties heeft thans de Azië zal een eventuele presidentswisseling in de Ver. Staten echter meer betekenen, de republikeinen zijn, overtuigd, dat Rusland in dat werelddeel dezelfde doel einden nastreeft als in Europa om ten slotte de wereldheerschappij voor het communisme te verwerven, voor veel krachtiger steun aan China, d.w.z, aan Tsjang Kat Sjek dan de democraten. In democratische kringen is lang het in zicht gehuldigd, dat de Chinese commu nisten eigenlijk alleen maar uit waren op een hervorming op landbouwgebied, om de arme boeren eigen land te ver schaffen, en geen werktuigen in de hand van Moskou. Thans komt men ook daar wel van dat inzicht terug, doch de re publikeinen zijn steeds van mening ge weest dat Roosevelt de Russen in Azië te veel vrij spel liet en van hen mag men een consekwenter optreden tegen het Russisch opdringen in Azië en te gen Li Li San, de werkelijke leider der Chinese communisten, die 18 jaar in Moskou verbleef, verwachten. Men kan verwachten dat als Dewey de krachtsinspanning Voor de meesten van ons is het betrek kelijk eenvoudig uit te maken, welke houding de Kerk tegenover het Ijzeren gordijn en wat daarachter ligt, heeft aan te nemen.. Men weet immers, dat achter het gor dijn een communistische of Stalinistische dictatuur heerst, waar men alleen maar van walgen kan. Men "wordt in deze mening nog gesterkt door de geruchten, die van tijd tot tijd door het gordijn heendringen. Deze geruchten zijn wei nig bemoedigend en doen ons dikwijls het ergste vrezen. Wat zal er dan tenslotte voor de Kerk anders overblijven dan dit gordijn ook als haar natuurlijke en geestelijke grens te beschouwen, zelf ook een kerkelijk ijzeren gordijn dicht te trekken en de Oostelijke staten „den satan over te ge ven”? Deze eenvoudige oplossing is practisch door de gehele R.K. Kerk en door vele Protestanten gekozen. Zij, die deze mening zijn toegedaan, hebben dan natuurlijk ook voor de Kerk achter het gordijn een juiste weg ge vonden en zij beoordelen de toestand achter het gordijn vanuit hun eigen sim. plistische gezichtspunten. Zij prijzen een kardinaal Mindszensky, die in Hongarije aan het hoofd van het verzet staat eh zij hebben enkel vernietigende woorden voor een Professor Hzormadka, die in Praag theologie doceert en tegelijk lid van een communistisch actie-comité is. Het is niet mijn bedoeling om de held haftigheid van de kardinaal te ontken nen of om Hzormadka te verdedigen. Ik wil zelfs niet beweren, dat de Her vormde Kerk in Hongarije absoluut op de goede weg is,-nu zij, in tegenstelling met Rome, de nationalisering der scho len geaccepteerd heeft. Onze broeders in Hongarije zullen het zeker niet van ons verlangen, dat wij op alle mogelijke manieren) gaan probe ren om hun houding aan te prijzen. Daarvoor zijn de dingen ook voor hen nog veel te problematisch. Daarvoor zijn ook zij van hun falen zich al te zeer be wust. Maar wel zou ik, vanuit de ervaringen in Hongarije', willen pleiten voor een an dere dan de simpele visie, die hoe lan ger hoe meer veld wint en het gordijn steeds verder dichttrekt. Het is toch zeker niet de angst of de be hoefte aan een compromis, die de Sy node der Hongaarse Gereformeerde Kerk gedreven; heeft om enkele belangrijke maatregelen van de nieuwe staat zonder protest te aanvaarden. Het is zeker geen vlucht, wanneer thans alom in deze Kerk een beweging gaande is naar een ver dieping en waarachtige beleving van de gemeenschap met Jezus Christus. Het is ten slotte ook niet enkel de on gelovige vrees voor een samen optrek ken met Rome, die deze Kerk weerhoudt om zich thanp aan de kant van de kar dinaal te scharen. Hier Is toch wat anders gaande, dan wat we bij vele Lutheranen in de Wes telijke zóne van Duitsland waarnemen, waar men zich inderdaad terugtrekt in de schijn-vrede van een verinnerlijkte ei algemeen voorstanders der geleide Het lot der meisjes. In een ochtenddienst in de Westerkerk te Leeuwarden kwamen ongeveer dui zend vrouwen, leden van de Federatie van Vrijz. Herv. Vrouwenverenigingen in Friesland, luisteren naar hun voor gangster mevrouw F. KalmaKoops van Lekkum. Na de kerkdienst kwamen de vrouwen bijeen in de „Harmonie” voor het houden van hun ledenbijeen komst. Voorzitster was mevrouw Kalma- Koops, welke in haar openingswoord kon mededelen, dat van de 115 afde lingen er 100 vertegenwoordigd waren. Na de inleiding van de voorzitster kreeg mej. W. Bos van het vormingscentrum „de Vonk” te Noordwijkerhout het woord over „Het meisje tussen school en le ven”. Zij sprak over die grote groep van meisjes, welke, nadat ze de lagere school hebben doorlopen, zich niet ver der ontwikkelen. Deze groep is vrijwel 60 pct. van de Nederlandse meisjes. Hoe wel er aan deze groep dan meestal niet veel aandacht meer wordt besteed, heb ben juist deze meisjfs onze! zprg en liefde het meeste nodig. Aan de voorbe reiding voor ee(n eventueel huwelijk wordt dan ook meestal niet veel gedaan, daar ze meestal al heel spoedig terecht Coöp. Vrouwendag. De vorige week stond in Friesland wel in het teken van de vrouw. In de Har monie werd de eerste Friese Coöperatie ve Vrouwendag gehouden. De grote groep vrouwen, die in optocht naar de Harmonie trok, trok natuurlijk veel aan dacht. De leuze der vrouwen was: vrede door Coöperatie. De bijeenkomst stond onder leiding van mevrouw A. Uithof-Miedema, die in haar openingswoord vertelde, dat de! idee om deze dag te houden, was geboren in het hotel van Ezcelsior op Ameland. Dat er echter zo’n grote belangstelling voor zou bestaan, had men niet kunnen denken, want het aantal aanmeldingen is zo groot, dat op 4 November nog een Vrouwendag zal moeten worden gehou den. De secretaresse van de Landelijke Coöp. Vrouwenbond, mej. A. W. Bos, hield ’n gloedvolle rede, waarin zij er op wees, dat de vrouwen, ondanks de dagelijkse beslommeringen mee moeten helpen bou wen aan een betere wereld en naar krachten zullen moeten meehelpen om ’n derde wereldoorlog te voorkomen. In eenheid geloof ik niet, zo sprak juffrouw Bos, maar wel in de harmonie van de Coöperatie. Ons doel is ver en hoog en misschien zullen we het nooit bereiken, maar als we steeds trouw zijn tot in de kleinste dingen, zullen we kunnen zeg gen: Ik heb alles gedaan wat ik kon. De weg naar de vrede is de weg der coöpe ratie. De uitstekend geslaagde bijeenkomst werd opgeluisterd door samenzang, de clamatie van mevrouw Bantema en door volksdansen van de dansgroep van Henk Holterman. 's Avonds voerde de coöperatieve toneel groep „Artico” de belde stukken „Blyn Spul" en „It resept” op, welke beide stukken door het publiek bijzonder wer den geapprecieerd. Kristlik Frysk Selskip. Zaterdagmiddag kwam het Kristlik Frysk Selskip, dat dit jaar zijn 40-jarig jubileum vierde, in jaarvergadering bij een. Het aantal leden was iets terugge lopen en bedraagt thans nog 2200. Het openingswoord werd gesproken door de scheidende voorzitter, de heer S. E. Wendelaer Bonga uit Dokkum. Als spre ker trad op de heer E. B. Folkertsma uit Leeuwarden, leider van de Strijdhond „Fryslën Frij”. Met nadruk wees spr. op het verschil tussen zelfbestuur bin nen het Nederlandse rijk, zoals de Strijd hond eist en staatkundige zelfstandig heid, waarvoor deze eis vaak wordt ge. houden. De Strijdhond Is een politieke concentratie, die d^ Friese beweging, zoals die georganiseerd is in de Selskip- pen, niet overbodig wil maken, maar juist wil activeren. De huidige culturele vorming in Friesland is on-Frles, vaak antl-Frles en onhistorisch, maakt de Fries los van het Friese leven. Dit kan slechts lelden tot vervlakking en cultu rele verarming. De Fries moet niet gesloten zijn voor In. vloeden van bulten, maar deze op eigen manier verwerken. Ook op sociaal-eco- nomisch terrein is meer politieke ruimte noodzakelijk voor het voortbestaan van Friesland, dat nimmer een kolonie mag worden. In dit verband pleit de Strijdhond voor afschaffing van de klassificatie, voor de centralisatie van het rijksbestuur en voor culturele autonomie. Reg. Omroep Noord 245 M. Balkankwestie, de verhouding tussen Griekenland en zijn buren aangesneden, een even moei lijk probleem, want het gaat eigenlijk weer om de verhouding dér Westelijke geallieerden, wier pion Griekenland is en Rusland, dat de buren van dit land aanzet tot het verlenen van steun aan de Griekse opstandelingen. De meerder heid in de commissie wil een beroep doen op Albanië, Zuld-Slavië en Bulga rije om deze steun te staken, doch dat beroep zal natuurlijk vruchteloos zijn. Abonnementsprijs: 1.25 per kwartaal bij vooruitbet? ting Advertentieprijs10 cent per m,m Giro 87920 daarom juist zo verwereldlijkte kerk. Wat dan? Men moet de geest in deze Kerk achtei het Ijzeren gordijn geproefd hebben om te beseffen, dat hier geworsteld wordt om tot klaarheid te komen met de ont zettende vragen van het leven der Kerk achter het gordijn, in ’n communistische dictatuur. Er heerst hier een verbeten zwijgen, dat zwaar is' van diepe bezorgdheid om de toekomst van land en volk, van kerk en staat. Er Is hier' ongetwijfeld bereid heid om te erkennen, dat men wel eens al te gemakkelijk de dingen kan hebben aanvaard. Maar er is tegelijk een huive ring om profetisch tegen de Staat te gaan getuigen, terwijl men als Kerk aan de gang van zaken zo diep schuldig is. Wat is de waarde van een profetische stem, die niet gedragen wordt door een priesterlijke bewogenheid met de zielen van hen, die zich zo gemakkelijk in een of ander machtsfront laten rangschikken. De nieuwe en toch vrij gekozen bis- schop Breczky van Boedapest formu leert deze gevoelens aldus: „Ten aanzien van het opdringen van de grote Marxis tische revolutie en van de macht der communistische partij in ons land, is de Kerk naar onze overtuiging voor alles tot boete verplicht. Is de Kerk, de Ge meenschap der heiligen, juist de Ge meenschap, niet schuldig gebleken?” Is de Kerk van Rome bereid om deze schuld te erkennen? Zijn diegenen, die het gordijn volkomen hebben dicht ge- I der Amerikanen om de wereld weer op de been te helpen en tegen Rusland te mobiliseren zich meer evenwichtig zal verdelen over Europa en Azië, met spe ciale aandacht in Europa voor West- Duitsland en in Azië voor China en Ja pan. Natuurlijk biedt dit zijn kwade kansen, vroegere sterke vijanden weer krachtig te maken. Zoals de Fransen in het bijzonder hun bezwaren hadden te gen een snellere opbouw van W.-Duits. land, welke zij thans onder de druk der omstandigheden min of meer hebben laten varen, zal bijv. Australië dat heb ben inzake het op de voorgrond brengen van Japan door de Ver. Staten. Maar ook hier spreekt de noodzaak een woordje mee, nu het communisme zo agressiefoptreedt. In het communiqué dat uitgegeven is over de conferentie der ministers van het Dinsdag 2 November: 18.1519: Frysk programma. 18.15: Stimmen üt it Heitelin. 18.25: Frysk ön_ derwiis yn Fryslên (IX). Heger ünder- wiis en Skoalle foar talen: Sprekker-, Prof. Dr. J. H. Brouwer. 18.40: Gram.- muzyk. 18.45: Ludzer Eringa lést to foa- ren üt ’e psalmen yn ’e oersetting fan Fedde Schurer. Woensdag 3 November: 18.3018.45: De Stem van het Noorden. 18.4519: Landbouwkwartier. P. Sinne- ma, hoofd-assistent le klasse bij de Rijkslandbouwvoorlichtlngsdienst te Leeuwarden, spreekt over „Aardappel- euHuur”. Deze week eindigt in de Ver. Staten de verkiezingscampagne, a.s. Dinsdag heeft de presidentskeuze plaats. Ofschoon men de republikeinse candidaat Dewey nog steeds de beste kansen geeft, blijft de uitslag toch onzeker, omdat ook de arbeiderskringen nu beginnen warm te lopen. Aanvankelijk verwachtte men, dat dezen in de mening, dat het voor hen toch lood om oud ijzer was, wie geko zen werd, Truman dan wel Dewey, slechts in geringe getale naar de stem bus zouden gaan, maar de laatste weken hebben hun leiders een zeer duidelijke voorkeur voor Truman aan de dag ge legd en de kiezers opgewekt voor hem te stemmen. Doen de arbeiders dat in massa, dan kon Truman, zo hij al niet gekozen wordt, toch wel eens minder dan verwacht werd in stemmenaantal bij Dewey ten achter blijven. Voor Europa op zich zelf schijnt de uitslag geen groot verschil te zullen maken, men neemt aan dat Dewey de politiek van Truman, dat is die van Marshall, ten opzichte van Europa zal voortzetten, al kunnen zich wel eens scherper moeilijkheden voor doen over het vraagstuk van geleide of vrije economie. De republikeinen zijn over het algemeen iets conservatiever dan de democraten en dus nog vuriger bewonderaars van het laatste stelsel, terwijl in West-Europa thans over het j eco nomie aan het bewind zijn. Dat kan mis schien tot wrijving leiden bij het ver lenen van verdere Marshallhulp en ook een meer op de voorgrond tredend ge schil worden tussen West-Europp en Amerika bij de heropbouw van West- Dultsland. Voor Truman of Dewey? De "betekenis van de presidentsverkiezing voor Europa en Azië. Als Dewey gekozen wordt... De confe rentie der ministers van het Britse Gemene best. De conferentie te Parijs. Het veto weerklonk. Het arme Frankrijk. De Balkankwestie. Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland die Kerk iets vaardig van de eerste Christengemeente, die in de tijden van Nero leefde en in wier midden toch Ro meinen 13 gelezen werd. Wij breken in die gemeenschap onze theoretische probleemstelling en onze gemakkelijke standpunten af. Wij bele ven daar iets van de krachtwerkingen, die we uit het N. T. kennen. En we weten, dat deze gemeente op een gegeven ogenblik ook de bereidheid zal bezitten om in de naam van hun Heer smaadheid te lijden. Niet, omdat men zich als massa in een bepaalde politieke richting laat drijven, maar omdat men door de waarachtige gemeenschap met Christus in zijn persoonlijk leven wordt gevoed. is zich van velerlei falen bewust. En Wij hebben bewondering voor de kardi- naai. Maar we verkiezen de weg van boete en schuldbekentenis, maar dan ook van persoonlijke keuze en eenvou dig geloof. Zou deze weg, die de Hervormde Kerk van Hongarije, achter het ijzeren gordijn gaat, niet de meest bijbelse weg zijn? C. P. van A. Bolswards Nieuwsblad 1. De Kerk en het gordijn Tl 1. TRUMAN if. 1- 01 I 1. n i- i- I I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1948 | | pagina 1