Het Reddende Vliegtuig
u.'
Buitenlands
Overzicht
Provinciale
Kroniek
üs hjoed H Q
to sizzen
45e Jaargang
No. 60
Vrijdag 5 Aug. 1949
Streekblad voor West
en Zuidwest Friesland
Uitgave
Drukkerij Fa. A. J.
OSINGA -
Bo 1 s war d
van
we
De luchtvaart heeft n.l. ook nog een an-
Verzet in het Amer. Congres. Zal Koning
Leopold terugkeren?
De luchtvaart in dienst van
de mensheid.
De uitvinding en verdere technische ont
wikkeling van het vliegtuig in dienst van
ae burgerluchtvaart is een maar al te
dikwijls onderschatte weldaad voor de
gehele mensheid. Juist omdat de lucht
het element is, waarin het vliegtuig thuis
hoort, heeft het enorme voordelen boven
elk ander middel van vervoer. Het kent
niet die belemmering welke water en
land vormen en daardoor kan de snel
heid in principe tot bijna het onbegrens
de worden opgevoerd. Sommige vlieg
tuigen hebben de snelheid van het ge
luid reeds overschreden en behalen al
meer dan 1000 km. per uur en wie weet
welke verdere mogelijkheden voor hef
vliegtuig nog in de schoot van de toe
komst verborgen liggen,
maar zeker niet minder spannend en be
langrijk voor de betrokkenen.
voorzichtig mogelijk moet geschieden en
bovendien door voortdurend verversen
van ijs op de juiste temperatuur moet
worden gehouden. Thans vervoert de K.
L. M. ook regelmatig bloed van Brussel
naar Amsterdam, waar het in het O. L.
Vrouwe Gasthuis tot gedroogd bloed
plasma wordt verwerkt, zodat het onbe
perkt goed kan blijven.
dat een vol jaar zit en
voort
omdat geen andere combinatie haar taak
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Redactie en Administratie
Marktstraat 13 Bolsward
Telefoon 451 (K 5157)
Abonnementsprijs;
1.35 per kwartaal bij vooruitbet» llng
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Giro 87926
Uitkomst voor zieken.
Maar ook hebben velen individueel hun
leven te danken aan de tussenkomst van
het vliegtuig, hetzij door een tijdig en
snel vervoer naar een ziekenhuis, hetzij
door de aanvoer van hoogst noodzake
lijke en schaarse genees- of voedings
middelen. Zo bijv, redde de K.L.M. di
rect na de bevrijding het leven van Geer
tje de Kooter door regelmatig'bananen,
het enige voedsel dat zij gebruiken
mocht, uit Curasao te bezorgen in het
Itterson ziekenhuis te Gouda, in een tijd
toen er nog helemaal geen bananen in
Nederland te krijgen waren.
Ook de Belgische baby Jacques Jonlet
dankt zijn leven aan het uiterst snelle
vervoer van Leopoldville naar Brussel.
Een vernauwing in de slokdarm van de
ze twee maanden oude baby maakte een
dringende operatie noodzakeiijk. Nog
geen 14 uren na zijn vertrek uit de Bel
gische Congo lag kleine Jacques op de
operatietafel van de St. Raphael Kliniek
te Leuven.
Nog opmerkelijker was de prestatie van
het Indïê-vliegtuig, dat in een etmaal de
afstand Batavia-Amsterdam vloog om ’n
dame, die aan hersentumor leed, zo
spoedig mogelijk naar Utrecht te ver
voeren.
Het Belgische meisje Maria van Ten-
deloo en de Fransman Raymond Havard
werden per K.L.M. naar Stockholm ver
voerd, waar zij beiden door een hart
operatie werden genezen.
Deze voorbeelden zouden met tientallen
zijn te vermeerderen.
verloren, maar menselijkerwijs gespro-iaan de K.L.M. wordt toevertrouwd, is
Ion urnrHon nr r»n!z moncenlpupnc Hnnr I T"N~
geschiedde dit in 1947 van Amsterdam
naar Batavia. Het vliegtuig is bij dit
vervoer uitsluitend het aangewezen mid
del, omdat het bloed slechts twee tot
drie weken goed blijft, het vervoer zo
As it ding dêr’t it op oan komt yn ’e
heak is, kinne de omballingen net folie
skele.
ken worden er ook mensenlevens door het vervoer van bloed. De eerste maal
behouden. Het vliegtuig heeft ook een
reddende taak. Aan deze zijde van het
luchtverkeer willen wij dit hoofdartikel
wijden.
Voordelen voor de mensheid.
Deze snelheid en de alle hindernissen ne
mende vlucht, welke aan het vliegtuig
eigen zijn, bieden vele voordelen, waar
van de gehele mensheid kan profiteren.
De herinnering aan de voorbije wereld
oorlog is voor velen wellicht ’t overtui
gende bewijs van het tegendeel. Maar
toch, een schaduwzijde heeft ook een
zonnige kant. Men denke maar eens aan
de z.g.n. „food-droppings” boven Hol
land in April 1945, die voor ontelbare
mensen het leven hebben betekend, aan
de vele gewonde militairen in de oorlog,
die door het snelle vervoer per vliegtuig
naar de hospitalen of door de tijdige
aanvoer van geneesmiddelen aan de
dood zijn ontrukt. En gaf m de laatste
tijd de luchtbrug niet .een wondere en
perfecte organisatie va,, iet luchtverkeer
te zien?
Al wendt men deze prachtige uitvinding
in de oorlog aan tot vernietiging, dit
neemt toch niet weg, dat het vliegtuig
in vele gevallen uitkomst kan bieden
en ook biedt, waarin alle andere moge
lijkheden blijken te falen. En al zijn
„food-dropping” en „luchtbrug” feiten,
die tot de verbeelding spreken, de bur
gerluchtvaart levert practisch elke dag
bewijzen van zijn waarde en onmisbaar
heid. Minder spectaculair misschien,
op haar tijd zou weerhouden van een
overval. En toch is het militaire appa
raat dat wordt opgebouwd in de eerste
plaats bedoeld als een demonstratie van
krachtsvertoon, dat een eventuele tegen
stander moet weerhouden de vrede te
verstoren. Tegenover dit alles staat éch
ter dat de zeer grote bedragen welke een
staand leger van 11/2 millioen man zal
kosten, als deze bedragen alleen ten
laste van de Europese deelnemers van
het Atlantisch pact komen, sommige de
zer landen financieel zo zullen uitmer
gelen en de levensstandaard zo zullen
drukken, dat het communisme er weer
een kans krijgt, wat ook weer Russische
inmenging kan uitlokken. Men staat hier
dus voor een moeilijke keuze.
uiteraard zeer dure plan, zeggen, dat het
de West-Europese landen spoedig op de
rand van het faillissement zou brengen
en dat het beter is een betrekkelijk klein
zeer beweeglijk, uitstekend bewapend en
geoefend stootleger van 250.000 man op
de been te houden dat bliksemsnel een
overval kan beantwoorden met een har
de geconcentreerde tegenaanval op een
bepaald punt om zo de plannen van de
vijand in de war te sturen. Dit plan is
gebaseerd op de ervaringen, opgedaan
met het gemechaniseerde leger van wij
len de Amerikaanse generaal Patton, die
na de landing in Normandië grote succes
sen met zijn pantsercorpsen op de Duit
sers behaalde. Niet vergeten mag echter
worden dat de Duitsers toen al op hun
retour waren en in hun rug de opdrin
gende Russen hadden, dus op twee fron
ten vochten. Een thans West-Europa
overvallend leger zou vermoedelijk voor-
lopig slechts op een front behoeven te I
vechten en dus is de situatie wel iets
anders. Dat een dergelijk betrekkelijk
klein, ofschoon zeer sterk, leger, alle Eu
ropese landen bij het Atlantisch Pact
aangesloten zou kunnen behoeden voor
een, zij het ook tijdelijke, overstroming
door vijandelijke troepen, lijkt nogal een
speculatieve gedachte en nog twijfelach
tiger is het of een dergelijx leger een
zeer grote mogendheid als Ausland, die trachten deze 'kwestie uit de weg te rui-
cver een enorme troepenmassa beschikt j men. Men wil dat blijkbaar zoeken langs
Het atoomwapen.
Maar het is wel duidelijk, dat, wanneer
de keuze tenslotte op het kleine plan
zou vallen uit financiële overwegingen
op de betekenis van het bezit van het
atoomwapen als middel om de oorlog
te weren, nog meer de nadruk zal vallen,
dan wanneer in West-Europa een zeer
groot leger op de been werd gehouden,
dat op zich zelf de tegenstander zou af
schrikken van daden van geweld.
De Russen hebben al eens laten dóór
schemeren, dat zij ook over een derge
lijk atoomwapen beschikken of dat
juist i?, kan natuurlijk niet worden uit
gemaakt doch de Ver. Staten zijn vol
vertrouwen, dat zij hun voorsprong op
dit gebied kunnen behouden. Ze hebben
nog pas bekend gemaakt, dat zij thans
op grote schaal atoombommen maken
die al weer veel krachtiger uitwerking
hebben, dan vroeger gemaakte en zij
maken er ook veel meer. Volgens Ame
rikaanse opvattingen zal, als er toch een
oorlog uitbreekt, het dan ook de voor
naamste taak der Amerikanen zijn dit
atoomwapen te hanteren. De Engelsen
voelen zich daarbij niet helemaal gerust,
ook zij willen en kunnen atoombommen
maken, maar zij zouden dat sneller en
beter kunnen doen wanneer Amerika be
reid was hun de nieuwste vindingen op
dit gebied bekend te maken en hebben
dit dan ook aan Washington verzocht,
dat daartoe echter weinig neiging toont,
omdat het vreest dat Engeland dan
Frankrijk niet buiten dit atoombommen
geheim kan laten en het vandaar wel
eens bij de Russen zou kunnen terecht
komen. De Engelsen zijn echter van me
ning, dat zij atoombommen moeten kun
nen maken, ook al hebben de Amerika
nen hun bijstand in een eventuele oor-
de weg van een volksraadpleging, ieder
kiezer zou de vraag moeten beantwoor
den of koning Leopold III zijn functie
weer kan hervatten.
Is er een meerderheid die „ja” antwoordt
dan kan de koning echter niet zonder
meer terugkeren, want de Belgische
grondwet kent geen referendum. Maar
op grond van de verkregen gegevens zou
een afspraak tussen de partijen mogelijk
zijn of de koning terug zou keren of niet.
En'daarbij- doet zich dan de vraag voor
hoe groot het percentage voorstemmers
zou moeten zijn om ook de soc. dem. en
liberalen te overtuigen dat de koning
moet terugkeren. Koning Leopold heeft
destijds zelf gezegd, alleen te willen te
rugkeren als een indrukwekkende meer
derheid dat verlangde. En wanneer is
die meerderheid indrukwekkend? Wei
nig indrukwekkend was zeker de meer
derheid welke het Franse kabinet dezer
dagen in de nationale vergadering ver
wierf, n.l. 3 stemmen. Het ging om niet
eens zo’n belangrijke maatregel, n.l. een
vacantietoeslag voor een bepaalde groep
ambtenaren. Maar de regeling moest de
vertrouwenskwestie stellen en redde het
op het kantje af. De nationale vergade
ring is nu met vacantie en de regering-
Queuille is dus zeker van haar positie
tot October, ze is het eerste kabinet na
de bevrijding
leeft, ondanks haar zwakheden,
kan overnemen. Een goede oogst en ze
ker financieel herstel gaf haar voorts wat
wind in de zeilen.
Truman gewenste
militaire hulpprogramma
voor Europa, ofschoon dat verzet zeker
niet geldt het verstrekken van wapenen
aan Engeland. Integendeel, wat men zo
over dat verzet leest, geeft de indruk,
dat de republikeinen in het Congres wel
Engeland en Frankrijk willen helpen om
dat deze de meest waardevolle bijdra
gen tot de verdediging van West-Europa
zouden kunnen leveren, maar tegen een
versnippering van de militaire hulp over
vele staten zijn omdat dan niemand goed
wordt geholpen. Men wijst daarbij op
het feit, dat om Rusland in bedwang te
houden, de Ver. Staten op den duur toch
ook in Ruslands rug een front zullen
moeten organiseren door middel van
India, Japan en Indonesië en dat dit
ook geweldige eisen aan de Amerikaanse
economie en productie zal stellen. Wel
licht zit bij de Engelsen ook de bedoe
ling voor, vliegtuigen en de atoombom
als voornaamste wapen in een oorlog te
gebruiken en maar weinig troepen naar
het Europese vasteland re zenden. Zij
zijn allesbehalve enthousiast voor het
verdedigen van een Rijnlinie, waarvoor
de Fransen juist zozeer voelen. Wanneer
echter de Ver. Staten, zoals vooral het
Het Groene Kruis in 1948.
Het jaarverslag van deze voor onze
volksgezondheid zo belangrijke vereni
ging laat een optimistische toon horen.
Plannen, die in 1947 alleen op papier
bestonden, zijn in het afgjelopep jaar
werkelijkheid geworden. Leeuwarden
werd een kraamkliniek rijker, terwijl in
Harlingen een cohsultatiebureau voor de
tuberculosebestrijding kwam, hetgeen
vooral voor de eilanden Terschelling en
Vlieland een grote vooruitgang en veel
tijdsbesparing betekent. Dat dit nieuwe
bureau in een behoefte voorziet, blijkt
wel uit het drukke gebruik dat er van
gemaakt wordt. In 41 zittingen werden
1345 personen onderzocht.
De bestrijding van volksvijand nummer
één heeft een gunstige wending genomen
want zowel voor het gehele land als voor
Friesland bewoog de tuberculosesterfte
zich in dalende lijn. Per 100.000 inwo
ners liep dit cijfer voor Friesland in ver
gelijking met 1947 terug van 30.5 pet.
tot 24.3 pet. Voor het gehele land is db
cijfer 28.3. Na Groningen heeft ons ge
west he,t laagste cijfer. Moest voor 1947
nog een stijging van het aantal nieuwi
tuberculose-gfevallen worden geconsta
teerd, over dit verslagjaar volgde dit
ziektecijfer met een duidelijke afname
het sterftecijfer. Het tekort aan sanato-
riumruimte maakt helaas, daf ernstige
patiënten nog niet spoedig kunnen wor
den opgenomen. Friesland beschikt ge
lukkig over een behoorlijk aantal zieken
huisbedden voor tuberculose-patiënten.
Daarbij bieden het Parkherstellingsoord
te Leeuwarden en „Violetta” te Terband
een goede opname mogelijkheid voor de
lichtere gevallen.
De rheumatiekbestrijding werd energiek
ter hand genomen. In Leeuwarden, Hee-
renveen en Sneek wordt geregeld zitting
gehouden. Helaas is de accomodatie in
beide eerstgenoemde plaatsen vrij ge
brekkig. Een tweede arts kan worden
aangesteld.
Voorts vond het werk voor de Kinderhy-
giëne gestadig voortgang. Er kwamen
acht nieuwe bureaux voor de zuigelin
genzorg, terwijl ons gewest zeven kleu-
terbureaux rijk is. Deze laatste zijn ech
ter zo overbelast, dat het ’.werk, hoe
eenvoudig ook- opgezet, daaronder moet
lijden. Op het gebied van de inenting
tegen pokken en diphterie valt hier
evenals elders in Nederland, een grote
achterstand te constateren. Berustende
op een verkeerde traditie bestaan er bij
/grote delen van de beMolking (verder
sterk verouderde opvattingen ten aan
zien van kleding en behoefte aan frisse
lucht voor zuigelingen en kleuters.
Wie al dit belangrijke werk bekostigen?
vraagt u? Ja, dat doen de 96979 in 122
afdelingen verenigde leden plus 13 bui
tengewone ledenverenigingen en dan .na
tuurlijk het Rijk en de provinciale over
heid. Gelukkig blijken vele gemeentebe
sturen terdege doordrongen van het nut
Verdediging W.-Europa.
De drie Amerikaanse stafchefs hebben
deze week in West-Europa besprekingen
gehouden over de organisatie van de
verdediging van de landen aangesloten
bij het Noord Atlantisch Pact. Het wordt
ook tijd, dat deze organisatie een vaste
basis krijgt, want al zijn er allerlei plan
nen en liggen er Amerikaanse wapenle-
veringen in ’t verschiet, voorlopig is W.-
Europa een luchtledig gebied.
En zo’n luchtledig gebied zou een mo
gendheid, die kwade bedoelingen heeft,
kunnen verleiden tot een aanval of haar
de overtuiging schenken, dat haar even
tuele tegenstanders het niet ernstig me
nen met hun militaire voorbereiding.
Daarom dient er aan deze toestand zo
spoedig mogelijk een eind gemaakt. Maar
hoe? Blijkbaar is men hef in West-Euro-
pa onderling nog niet eens op welke
basis men het gemeenschappelijk mili
taire apparaat zal organiseren. We hoor
den immers van twee plannen welke de
Amerikaanse stafchefs zijn voorgelegd.
Het ene wil dat er voortdurend een groot
leger anderhalf millioen man op de
been wordt gehouden, dat de wacht zou
I betrekken aan de scheidingslijn der W.-
Europese en Russische invloedssferen,
dus op ,de linie van het hoge Noorden,
waar de Noorse en Russische grens el
kaar ontmoeten tot de Italiaanse Middel
landse Zeekust. Tegenstanders van dit
Hwat hat Gabe Skroar
Problemen)van de verdediging van W.-Europa.
Wat Is van de Russen te verwachten? Amerikaanse Congres dat wenst, hun
eigen militaire prestatie in een oorlog
zoveel mogelijk zouden willen beperken
tot het gebruik van de atoombom, zou
de Rijnlinie nooit te handhaven zijn
zonder inschakeling van ook de West-
Duitse bevolking in het militaire appa
raat. Men kan bij dit alles niet aan
de indruk ontkomen, dat vele leden
van het Amerikaanse Congres niet
beseffen, dat door de politieke ontwik
keling van na de oorlog, welke tot het
Atlantisch pact leidde, Amerika en W.-
Europa in één schuit zitten, welke zo
zeewaardig mogelijk moet gemaakt.
Zij zien Amerika nog te veel als de grote
stomer, die in de storm welke over deze
wereld gaat, welwillend hulp biedt aan
een deerlijk gehavend Europees schuitje.
Men kan dergelijke gedachten trouXvens
de Amerikanen moeilijk kwalijk nemen,
als men ziet hoe weinig men in ons we
relddeel zelf nog „Europees” denkt en
hoezeer men aan de belangen der eigen
natie vastzit.
De andere kant
In de loop van dit jaar zijn wij helaas
enige malen opgeschrikt door grote
vliegrampen. De rampen, die onze na
tionale luchtvaart troffen maakten in ’t
bijzonder een grote indruk. Ze vormden
het gesprek van de dag en in de kran
ten werden er kolommen en kolommen
aan gewijd.
Op een persconferentie, die we eens
meemaakten, verklaarde een vertegen
woordiger van de K.L.M. zich bij een
dergelijke, blijkbaar op de sensatielust
afgestemde publicatie, steeds onbehaag
lijk te gevoelen. Immers zo licht komt
hef vliegwezen er door in discrediet en
wordt er een zekere angst gekweekt.
Na iedere sensationele vliegramp wordt
het aantal mensen^ dat „er voor geen
geld ter wereld in wil” weer met enkele
tientallen, wellicht honderdtallen ver
meerderd.
Het naïeve motief, dat „de lucht voor de
vogels” is en de mens daar niet thuis
hoort, doet juist in zulke dagen weer
eens opgeld. Vaak vergeet men bij dit
alles, dat 't verkeer te land over de ge
hele wereld genomen per dag tientallen
slachtoffers eist en dat het verkeer door
de lucht relatief bij lange na zo gevaar
lijk niet Is, als men vaak suggereert. De
opvatting als zou Iedere vliegtocht een
waagstuk zijn, is dwaasheid. Wie eens
een bezoek aan Schiphol brengt en zich
daar deskundig laat voorlichten (en dat
zijn er blijkens onze verslagen van uit
stapjes en reisjes gelukkig heel wat!)
wordt van dergelijke waandenkbeelden
spoedig genezen. Wanneer men eens een
uurtje op het mooie terras vertoeft en
de vliegtuigen aan de lopende band ziet
komen en gaan, merkt men al spoedig,
dat het blijkbaar toch meevalt.. De grote
deskundigheid van 1
neemt, overtuigt U van dit feit nog meer, den en in nood verkeerde. Omdat de
Natuurlijk kan maar dat kan bij het y^velyn” geen radio aan boord had,
V erkiezingskwesties.
In V?est-Duitsland woedt thans de ver
kiezingsstrijd voor de Bondsdag, welke
op 14 Aug. wordt gehouden. In België
moeten de resultaten van de kortgeleden
gehouden verkiezingen nog altijd in een
nieuw kabinet worden verwerkt. De ko
ningskwestie blijft daarbij een grote rol
spelen. Dezer dagen was een socialisti
sche afvaardiging onder leiding van
Spaak bij koning Leopold in Zwitserland
en ook de katholieken en liberalen wa
ren bij hem op bezoek. Dat alles om te
Een mooie taak.
In Batavia strooide de K.L.M. DDT-
poeder uit, en in West-Indie zoekt zij bij
voorkomende gevallen en niet altijd zon
der succes naar drenkelingen. Zij ver
voerde de bemanning van de tanker
„Mildred”, die bij Ijsland verging naar jOg’ beloofd,"omdat zij bij 'een'uitbar-
Nederland en zij vervoerde streptomy- sting direct de beste wapenen bij de
chine van Madrid naar Hamburg en een hand willen hebben. Zij zijn wel enigs-
stervend kind werd beter. zins onder de indruk gekomen van het
Vooral ook het vervoer van pharmaceu- ^,erzJf *n ^et Congres tegen het door
tische artikelen neemt grote vormen aan
en in de vijf eerste maanden van dit jaar
vervoerde de K.L.M. niet minder dan 40
ton peniciline, streptomychine, kinine, di
verse soorten serum, enz.
Hoevelen er in de dertig jaar, dat de
burgerluchtvaart bestaat, door de snelle
tussenkomst van het vliegtuig zijn ge
red, is niet bij benadering te zeggen;
want dit mooie en dankbare werk ge
schiedt vaak ongeweten.
Natuurlijk kan maar dat kan bij het „Evelyn” geen radio aan boord had,
verkeer te water en te land evenmin bleef de „Oranjestad” vijf uur lang bo-
nimmer de volle 100 pet. veiligheid ge- ven het schip cirkelen en hield de wal
garandeerd worden. Een mens heeft °P de hoogte van de situatie, totdat nog
nooit zijn lot in eigen handen. Maar het juist °P tijd hulp kwam opdagen,
vliegwezen impopulair maken mag niet. I
Vervoer van bloed.
dere kant. Er raken mensenlevens door gen zeer belangrijke taak welke geregeld
Ontsluiting van geïsoleerde
gebieden.
Reeds voor de oorlog bijv, bewezen de
Fokkers van de K. L. M. hun grote waar
de tijdens de winter van 1927-1928, toen
verschillende Nederlandse eilanden door
sneeuw en ijs volkomen van de buiten
wereld waren afgesneden. Talrijke vluch
ten werden toen gemaakt naar Ameland,
Schiermonnikoog en Urk teneinde voed
sel en post te brengen. De winter van
1928-1929 was zelfs nog strenger en ook
toen heeft de K.L.M. uitkomst gebracht
door, verschillende eilanden in Holland,
Friesland en Zeeland uit hun isolement
te verlossen.
Toen Denemarken in de winter van 1946-
1947 geheel door sneeuw en ijs was om
geven en daardoor de scheepvaart ern
stig werd belemmerd, deed de Deense
regering een beroep op de K.L.M. En
de K.L.M. hielp. Verschillende vliegtui
gen voerden levensmiddelen, medicijnen,
brandstoffen, etc. aan.
Het vorige jaar werd de Dominicaanse
Republiek zwaar door een aardbeving
geteisterd. De K.L.M. bracht snel van
Curasao een Roode Kruis expeditie over,
waardoor terstond hulp kon worden ge
boden. Eveneens hielp de K..L.M. met
het vervoer van een grote hoeveelheid
serum tegen typhus, toen deze gevrees
de ziekte in Egypte was uitgebroken en
Columbia ontving door middel van de
K.L.M. kinine, toen het getroffen werd
door een ernstige malaria-epidemie.
Een ander voorbeeld is het volgende: in
begin 1947 ontdekte de bemanning van
het K.L.M.vliegtuig „Oranjestad” tijdens
een oefenvlucht in West-Indië, dat het
.12 _1 het technisch- en motorscheepje „Evelyn” op weg van Cu-
grondpersoneel, dat geen enkel risico ra?a0 naar Aruba stuurloos was gewor-
dat kan bij het „Evelyn”
Bolswards Nieuwsblad
I
KALININ