vliegen op indië w Provinciale Kroniek - Buitenlands Overzicht 0 üs hjoed n n to sizzen I 3 No. 74 Vrijdag 23 Sept. 1949 DruKKerlJ Fa. A. J. OSINGA - Bo 1 sward het bracht de ge- Wyn jowt libben. t 1 Engeland s Ten 'erscnfjnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Devaluatie wat de klok slaat Een onge zond middel. Engeland als richtsnoer. Intriges in Oost-Europa. De Chinese kwes tie. Defensieplannen. Russische „politie” krijgt 500 vliegtuigen. Franco probeert het anders. In Spanje maakt Franco zich druk met contact te zoeken met de Arabische wereld, ko- ning Abdoellah van Transjordanië was bij hem op bezoek en koning Faroek van Egypte komt. Spanje heeft immer voor deze wereld politieke belangstelling ge had en enige invloed daar zou Franco misschien ook meer kans geven door de Westelijke mogendheden weer te worden aangenomen. Goodwill voor Beatrix-oord. Zoals bekend, bestaan er grote plannen ro*d Baatrix-oord te Appelscha. Er zal n.k een geheel nieuw sanatorium worden gebouwd. Dat dif veel geld kost, be- boafi geen betoog. Maar het is nodig. Zeer drlngiend zelfs. En daarom moet het geld er komen, want de nieuwbouw moet doorgaan. Dit heeft ook het per soneel van hef sanatorium begrepen, dat besloten heeft om door het houden van i wachten, doch dat hun afzet naar Euro pa, die toch al vermindert, doordat dc dollar voor ons werelddeel te duur is geworden, bedreigd wordt De meeste devaluerende landen hebben één lijn met :r st n 's 0 d !t It n e n e 'L plannen zal opstellen. ’t is te hopen, dat de verschillende deel nemers de financiële lasten er van kun nen dragen en op dit gebied raakt -de militaire en politieke samenwerking der verdragslanden wel zeer nauw, ook hun economische samenwerking. Gezamenlijk moeten er offers gebracht, nu Rusland geen neiging toont zijn mi litaire macht te verminderen, nog 5 mil- lioen man onder de wapenen heeft en de z.g. politie in Oost-Duitsland van 500 vliegtuigen voorziet. Australië, kwamen er maar twee heel-1 bruikelijke beken ibissen. Ook in Tsjecbo-Slowakije erden weer 200 priesters gearresteerd Da werkgelegenheid In ons gewest. De werkgelegenheid in de landbouw was in Augustus wederom één van de voor naamste factoren, die het verloop van het aanbod van arbeidskrachten be paalden. Zoals reeds in Juli tot uitdruk king kwam, viel er na de campagne van het looftrekken van aardappelen voor ’t eerst sedert maanden een stijging van het aanbod van arbeidskrachten waar te nemen. Deze stijging zette zich in de eerste week van Augustus nog voort. bekwame Daarna namen de werkzaamheden in de redders' om’de boten'te bemannen en landbouw tengevolge van het aardappel- 14.000 k.m. Abonnementsprijs 1.35 per kwartaal bij vooruitbet? ling Advertentieprijslü cent per m m. Giro 87926 langrijke personen en goederen naar maar niet lang stil, huids uit de strijd. Sombere jaren volgden, maar in 1945 erden Nederland en Indonesië beiden- eer bevrijd. Dr. Plesman kreeg in Ame- en verwacht men een proces tegen Tito- rika 14 Skymasters los; op Schiphol dat communisten. De kwestie der toelating van nieuwe leden tot de Ver, Naties komt echter nu weer in de algemene vergadering van dat lichaam aan de or de, welke thans bijeen is, 72 punten op haar agande heeft en welke wel tot Kerstmis zal duren. Het is heel goed mogelijk dat de Rus sen en hun satellieten de kwestie der Chinese regering te berde brengen. Zo als bekend vertegenwoordigdt de natio nalistische regering nog altijd China, maar haar positie is zo zwak, en de Chinese communisten hebben zoveel ter rein gewonnen, dat als dezen erkenning als regering over hun gebied vragen, Rusland en een aantal andere landen dat waarschijnlijk grif zullen doen. In dat geval kan de kwestie aan de orde gesteld of deze regering eigenlijk China niet in de Ver. Naties behoort te verte genwoordigen, en! dus ook in de Veilig heidsraad, waar het dan een der per manente leden met het recht van veto zou zijn. Een zeer netelige kwestie dus. Wat de verdediging van het Noord-Atlantische gebied zelf betreft, is dezer dagen door de raad van 12 Verdragstaten een defensiecom- misele gevormd, welke verdedigings- getrokken, allicht was dat ook nodig om de Engelse markt te behouden, maar toch wijst dit feit ook op zekere saam horigheid en een streven naar eenheid, dat ook nodig Is om eindelijk eens orde In de economische en monetaire chaos in Europa te scheppen. Moge die samenwerking goede vruch ten afwerpen, nu zowel een vredesver drag met West-Dultsland dat In het begin van deze week zijn eerste kabinet kreeg met 9 christen-democratische mi nisters, 3 vrije democraten en 2 van de Duitse partij als met Japan voorbe reid wordt en de verhouding met Oost- Europa nog steeds ongunstig is, alle geruchten omtrent een kentering in de Russische houding ten spijt. Niets van die kentering bleek bij de behandeling in de Veiligheidsraad van de kwestie der toelating van nieuwe leden tot de Ver. Naties. Voor de 38ste maal sprak Mos kou zijn veto uit over de toelating van Italië Portugal, Oostenrijk, Finland, Eire, Transjordanië en Ceylon, de westelijke candidaten, toen bleek, dat het Westen niets voelde voor de Russische candida ten Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Al banië en de Mongoolse republiek. Tot Bulgarije, Roemenië en Hongarije hebben de Ver. Staten en Engeland trouwens pas weer een nota gericht met de be schuldiging dat ze de met hen geslot°” vredesverdragen schenden, In het bij zonder wat de rechten van de mens be- Folkshegeskoalle-wykeln oer emigraesje. len fan de problemen dy’t de mlnaken tlge beuzlch hAlde, Is dat tan de graesje. Sa foar en nei blnne der al wer forskate lju oer de greate dobbe 8tut- sen om yn de Forlenigde Steaten, Ca nada, Süd-Afrlka en ek Austraelje in nlj blstean op to bouwen. Yn forhAlding wie der altlten In great tal Friezen finder de Ifinforhuzers. Hwat dreau dy lju? Wie it eangsf foar In nije oarloch, It lokjende ■ventfir, of de needsaek om’t hja hjlt gjln takomst ge&gen foar hat en foar de bern? Hwat hawwe hja dêr foun, Is It tafallen of hlene hja If to roaskleurlch ynsjoen? Al dy fragen twinge har by fis op. Dy’t fan al dy dingen hwat mear witte wol, moat net forsomje om op 8 en 9 Oktober e.k. it wykein fan de Frys- ke Folkshegeskoalle yn de Jeugdher- berge „Oan it wetter” to Snits mei to meitsjen. Deskundige sprekkersl, dy’t de Ifinnen kenne, dêr’t hja It oer hawwe, komme oan it wurd. De hear T. Cnossen, dir. fan de Centrale Stichting Landbouw- emigratie (ütgeande fan de organisearre Ifinbou) aprekf oer Canada en Nord- Amearlka. Dr». O. de Groot, economysk kcmsiullnt fan de Friese Maatschappij van Landbouw, eü de emlgraesjemooglikhe- deo aat Austraelje en Nlj-Sélfin hy bet der krekt weet blhannelje. ken wederom toe, hetgeen een daling van het aantal werklozen met zich mee bracht. Ultimo Augustus stonden bij 't arbeids bureau 2216 werkzoekenden Ingeschre ven, Dit betekent een stijging van 200 ten opzichte van de daaraanvoorgaande maand. Naast de Invloed van de landbouw Is er nog een drietal oorzaken, dat de stijging van het aantal werkzoekenden In de hand heeft gewerkt. Meerdere jeugdigen, die onlangs het H. B. S.- of M.U.L.O.dlploma behaalden, lieten rich inschrijven. Daarbij kwam nog een aan tal gedemobiliseerde militairen. Boven dien doen de reeds gedurende geruime tijd gesignaleerde ongunstige verschijn selen op de arbeldsmakrt zich nog steeds gelden, Hwat hat Gabe Skroar De roemrijke geschiedenis van een lange luchtlijn. in de oorlog geheel verwoest was, werd hard gewerkt en op 10 November 1945 startte de eerste machine weer met be stemming Batavia. De „Vliegende Hol lander” was weer gestart en de belang rijke dienst op Indonesië heropend. Weldra werd viermaal per week naar Indië gevlogen; later, met de komst van Douglas DCr-4 en Lockheed Constella- tion-vliegtuigen, werd de dienst gelei delijk opgevoerd tot een dagelijkse dienst. De reistijd, met de Skymaster 4 dagen, werd teruggebracht tot 2’/2 dag. en de Constellations van vandaag nemen maar liefst 40 passagiers mee. Ook toen door de politieke gebeurtenissen de K. L, M. genoodzaakt was de route tijdelijk te verleggen via het eiland Mauritius, waardoor het grootste Oceaantraject ter wereld (5534 km) moest worden gevlo gen, bleven de „Vliegende’Hollanders” in de lu'cht en hield de luchtbrug tussen Nederland en Indonesië stand. Sinds 25 jaar wordt nu naar Indië ge vlogen; in die tijd werden ruim 53 mil- lioen meter afgelegd, hetgeen over eenkomt met ruim 1300 maal rond de aarde vliegen. Er werden ruim 104.000 passagiers vervoerd, dat is evenveel als het aantal inwoners van Nilmegen; verder vervoerden de K.L.M.vogels ruim 1280 ton vracht en ruim 3000 ton post, oftewel 46o millloen brieven; als deze op één dag besteld moesten worden, zouden hiervoor ruim 170.000 brieven bestellers nodig zijn. In totaal zijn tussen Nederland en Indonesië in 25 jaren tljds 3787 vluchten uitgevoerd. In 25 jaar is er tussen Indonesië en Ne derland een hechte brug geslagen, een brug door de lucht, die de stormen der tijd heeft doorstaan en de volkeren van beide landen letterlijk en figuurlijk dich ter bij elkaar heeft gebracht. Schip in nood D» reddingboot vaart uit De elfde November bestaat de Noord en Zuid-Hollandse Reddingmaatschappij 125 jaar. Gedurende dit tijdvak heeft de Maatschappij met haai materiaal zo’n zeven en een half duizend schipbreuke lingen behouden aan wal gebracht. Vele van dezei reddingen geschiedden met groot levensgevaar voor de beman ningen van de reddingboten. Nimmer werd echter tevergeefs een beroep op I hen gedaan. Het ontbreekt de Maat- schappij gelukkig niet aan L_‘.- I daarmede de branding te trotseren, als fooien, de graanoogst en het vlastrek- er mensen in nood verkeren. Werden wij J‘" nog niet kort geleden met trots vervuld door de heldhaftige redding van de be manning van de „Katowice”, die nabij Terschelling aan de grond was gelopen? Terwijl wij, landrotten, In onze huiska mers de woedende elementen trotseer- den, trokken Klaas Tot en zijn mannen er met de „Brandarls” op uit. Zl] mochten het genoegen smaken 26 mensenlevens aan de lange lijst van ge redden toe te voegen. Neen, wanneer er één ding is, waaraan het de Maatschap pij ontbreekt, dan Is dat) geld. Het on derhoud van de boten en de zorg voor bejaarde oud-redders of hun nagelaten betrekkingen vraagt jaarlijks een bedrag van f 260.000.—, Voorwaar geen peul schilletje, temeer daar deze som gelds geheel uit vrijwillige bijdragen bestaat. Tot nog toe was in ons gewest de be langstelling voor het reddlngwezen niet buitengewoon groot. Wij gaan echter bn» leven beteren en zullen de N. Z. H. R, M, op haan verjaardag f50.000.— èanbleden. Dit bedrag is bestemd voor de nieuwe motoren van de „Insullnde”, welke te Oostmahorn Is gestatlonneerd. Concreter doel had het Ijlings In het le ven geroepen comité van actie niet kun nen vinden. Alleen het Zuld-Oosten van ons gewest laat het tot nu toe een beetje ritten. Wonen de bewoners van dit ge bied misschien! een beetje te ver van de zee om deze actie goed te kunnen; aan- voelen? Wij geloven het niet. Bracht de Twentse bevolking niet het geld voor een gehele boot bij elkaar? Er zijn nu gelukkig tekenen, dat ook de Woudbewoners ernstig van plan zijn hun steentje bij te dragen. Drachten beeft morgen zijn reddingbootdag. Dat vele andere plaatsen dit goede voor beeld ter harte mogen nemen. Het wordt voor Friesland een erezaak de halve ton vol te krijgen. Stilstand en nieuwe start. Toen kwam de oorlog. De Indië-lijn on dervond al direct moeilijkheden; het be ginpunt moest van Amsterdam naar Na pels worden verplaatst en de dienst moest worden teruggebracht tot een tweemaal wekelijkse. Toen in 1940 Italië I aan de oorlog ging deelnemen, werd de lijn vanuit Lydda in Palestina voortgezet i totdat de inval van de Jappen in Indië het noodzakelijk maakte om de dienst te stoppen. Van de vliegtuigen, die ge bruikt waren voor de evacuatie van be- Uitgave van De luchtverbinding met Indonesië heeft in de loop van dit jaar verschillende malen in het brandpunt van de belang stelling gestaan, o.a, door de moeilijk heden, die de K.L.M. door politieke oor zaken op deze zo belangrijke luchtlijn heeft ondervonden. Binnenkort zal deze luchtdienst, een voornaam onderdeel van het K.L.M.-be- drijf, opnieuw in het volle licht der open bare belangstelling worden geplaatst, omdat het op 1 October a.s. 25 jaar geleden zal zijn, dat de eerste poging gedaan werd om Nederland en Indië door de lucht met elkaar te verbinden. Het was in 1919, toen de K.L.M. nog maar nauwelijks was opgericht, dat het Nederlands-Indische Gouvernement een bedrag van f 10.000 uitloofde voor die gene, die voor het eerst met een vlieg tuig van Nederland naai Indië zou vlie gen; de tocht moest vóór 1 September! 1020 volbracht zijn en mocht 14 dagen duren. Wel een bewijs, dat men niet al te veel begrip had voor de moeilijkheden die aan een dergelijke 14000 km lange tocht over onherbergzame gebieden, ver bonden waren In een tijd, dat een vlucht van Amsterdam naar Londen nog een hel^ onderneming was. Zelfs toen men bet bedrag had verhoogd tot f 228.000 en de vliegtljd verlengd tot een maand, kwamen er nog geen liefhebbers, die de tocht wilden ondernemen. In de komende jaren maakten verschil lende Nederlandse vliegers plannen om de lange reis naar Indië te ondernemen, maar al deze plannen liepen spaak bij gebrek aan een geschikt vliegtuig. In 1924 kwam er eindelijk leven in de brou werij; de K.L.M.vlieger Van der Hoop kwam met goed voorbereide plannen bij de president-directeur, de heer Plesman, en bood aan om de vlucht te gaan ma ken. Hij kreeg de beschikking over Fok- ker’s nieuwste machine, de F-7, die pas uit de montagehallen was gekomen. Enige tijd werd dit toestel op de Lon- denlijn Ingezet, om de vliegers ermee vertrouwd te maken en op 1 October 1924 vertrok de Fokker, de H-NACC van Schiphol naar Batavia, de grote reis was begonnen. Heel Nederland volgde de vorderingen der koene bemanning. De reis begon voorspoedig en zonder incidenten, ging het vla de Donaulanden op de Balkan af. Bij Phlllppopel In Bul garije kreeg de motor echter kuren, een noodlanding werd onvermijdelijk en toen Van der Hoop beneden een geschikt veldje zag, ging hij daar landen. Er school echter een addertje In het gras In de vorm van een diepe voor; de Fok ker kwam hier precies In terecht, hij kapseisde en kwam krakend tot stil stand. Bij inspectie bleek, dat een nieu we motor nodig was en die moest uit Nederland worden aangevoerd; drie we ken gingen hiermee heen, toen was de Fokker eindelijk weer startklaar en kon de reis worden voortgezet. Nog vele avonturen wachtten de dappere vliegers, voordat zij eindelijk op 24 November hun trouwe Fokker op Batavla’s vlieg veld konden neerzetten. De terugreis verliep heel prozaïsch, aan boord van een schip, met de Fokker In gedemon teerde toestand In het ruim. De eerste retourvlucht. Het duurde drie jaar voordat er weer een vlucht naar Indië plaats had; de Amerikaanse krantenkonlng en mllllon- nalr Van Lear Black, die al talrijke vluchten met een gecharterde K.L.M.- Fokker gemaakt had, wilde nu ook wel eens een langere tocht maken en ging daarom In op het voorstel om naar Indië te gaan vliegen. Op 14 Juni 1927 ver trok hij met de Fokker F-7a H-NADP, bestuurd door Geyssendorffer en Schol- te, naar Batavia en on 23 Juli stond de machine weer op Schiphol. In Octo ber van datzelfde jaar was het de K. L. M.-vlieger Koppen, die met een drie- Miotorige] Fokker, genaamd de „Post duif” naar Indië vloog; op 1 October vertrok hij en op 28 October was hij weer terug. Deze vluchten, die voor die dagen recordvluchten waren, openden de ogen van ’t Nederlandse publiek voor de mogelijkheden van een geregelde luchtdienst op Indië en na een serie proefvluchten om de route nader te le ren kennen, werd op 25 September 1930 de dienst op Indië officieel geopend. Indonesië dichter bij Nederland. In het begin werd eenmaal per veertien dagen naar Indll gevlogen met drie- motorlge Fokkers van het type F-7b, een vliegtuig, dat In die dagen wereldbe roemd was en overal ter wereld gebruikt De devaluatie van de meeste W.-Euro- pese en tal van andere valuta’s In het zog van het pond sterling is nog te vers om er veel over te zeggen. Ze was voor West-Europa nodig, omdat anders hel handelsverkeer met Amerika, wegens ge brek aan dollars gaandeweg zou opdro gen en alle kans om in 1952 alg de Marshallhulp eindigt op eigen benen te staan, zou zijn verkeken. Voor de bin nenlandse toestand der devaluerende landen brengt de beslissing echter haar gevaren mee. De Amerikaanse artikelen welke onontbeerlijk zijn voor de Euro pese landen als graan en njeel, worden duurder en dit leidt tot een onmiddel lijke drang tot loonsverhoging, tenzij da regeringen de prijsverhoging voorkomen door het prijsverschil voor staatsreke ning te nemen, doch in het algemeen zal dit niet geschieden en ook die politiek is allerminst gezond. Ook grondstoffen en machines uit het dollar-gebied be- tiokken, worden duurder en ook dit za' geleidelijk tot prijsverhogingen van daar uit en daarmee vervaardigde producten leiden. En dus tot drang naar loonsver hoging, waaraan in algemeen slechts schoorvoetend zal worden tegemoet ge komen, omdat dit alles de bekende spi- raalwerking van lonen en prijzen in het ’’ven roept en ook, omdat loonsverho gingen de prijzen der exportartikelen weer opvoeren en dus het doel der deva luatie bedreigen. Discipline der be volking is dus eerste voorwaarde voor het slagen van het experiment. Devalu atie is ook allerminst een gezond mid del om de boel economisch weer in het reine te brengen, en evenmin is het afdoend. Hoogstens kan men zeggen dat ze als ze niet te ontgaan is, een tijdelijke pe riode van groter luitvoer-vermogen schept, gedurende welke men dan naar gezonder middelen kan uitzien om de veroverde markten te behouden. Voor de Ver. Staten betekent het dat ze niet alleen een stroom van Europese producten op hun markt kunnen ver- Streehblad voor West- en Zuidwest Friesland Da redders gehuldigd door d» Commissaris der Ko- nfagta. behoeve van de reddingbootactie werd Vrijdagavond in de Harmonie te Leeuwarden een bonte kunstavond ge geven. Na de pauze verschenen de •chippers van alle aan onze kunst ge- statlonneerde reddingboten met de be manningen van de „Insulinde”, de „Zee- manshoop" (Harlingen, tijdelijk in de plaats van de „Twenthe”), de „Hilde” (Lemmer) en „C. A. den Tex” (Hin- delopen) op het toneel waar zij door de treft. Bij het proces in Hongarije tegen Commissaris der Koningin werden toe- de gewezen minister Rajk en zijn mede- gesproken. Dat de redders de hoogste standers gevoerd, dat beoogt zowel degezagsdrager in ons gewest na aan het Amerikaanse als Engelse inlichtingen- hart liggen, bleek de volgende dag nog- dienst en Tlto bij de Hongaarse bevol-j maals, toen hij hen In zijn ambtswoning king in discrediet te brengen, staan we ontving. werd. In 11 dagen was men in Indië. Later kwamen de grotere Fokkers van de typen F-12 en F-18 op de Indië-lijn cn werd de dienst verdubbeld, zodat eenmaal per week een vliegtuig ver trok. In 1933 en 1934 werd de luchtlijn naar het Verre Oosten pas goed populair toen de „Pelikaan” en de „Uiver” langs deze lijn hun wereldberoemde vluchten maak ten. Met twee recordvluchten langs de langste luchtlijn ter wereld verwierf de „Vliegende Hollander” zich in die jaren reeds een grote wereldfaam. De succesvolle vlucht van de „Uiver” bracht de K.L.M. ertoe het Amerikaanse Douglas materieel op de Indiëlijn te gaan gebruiken; de dienst werd eerst opgevoerd tot tweemaal en later drie maal per week en de reistijd werd te ruggebracht tot 5ï/2 dag. De nieuwste machines van het type Douglas DC-3, konden 12 passagiers naar Indonesië vervoeren. 45e Jaargang Bolswards Nieuwsblad 1 1 t i 1 I EDISON 4 1 g 1 g 3 3 r i» I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1949 | | pagina 1