fBolletongersdei tn Feeststemming Martinytoer 4. BoHetongersdei Fan de door Nederland üs hjoed O fl to sizzen No. 85 Dinsdag 1. Nov. 1949 45e Jaargang StreeKblad voor West- en Zuidwest Friesland Uitgave van DruRKerij Fa. A. J. OSINGA Bolsward De Burgemeester van Bolsward: worden ge- i Jonge froulju binne hast krekt as hinnen; hja pikke en bikke de hiele dei by bytsjes fan alles trochelkoar. Pake en Beppe riden foarhinne, Mei de Aid sjees nei Boalsert ta. Pake moast in boltsje keapje, En Beppe in nei kypske ha. Dat wie dan in hiel great ütsje, Yn wiken kamen se net fan hós, Mar sa’n dei as BoHetongersdei, Dan wie der wille by de rüs. Yn eare is dy dei wer ynsteld, It Aide komt nochris werom, En it is yn in hiel bulte dingen, Altyd lang net tens sa dom. Dêrom gean wy BoHetongersdei Nei it Gysbert Japicxstedtsje ta. De stêd, dy’t sa hurd foarüt giet, Wy kinne it nearne better ha! BoHetongersdei yn Boalsert, Ringen wie dy tiid foarby, Folie is der sa foroare, Mar dizze namme heart by dy! Veischijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Abonnementsprijs: 1.35 per kwartaal bij vooruitbet?ling Advertentieprijs10 cent per m m, Giro 8792Ö dan beter zouden verstaan en zien hoe ook de boer van vandaag hart heeft voor zijn bedrijf en Bolsward hart heeft voor de omgeving, zouden ze zich net zo thuis voelen op de BoHetongersdei van thans, alsj ze dat eens waren op de hunne. Veel is veranderd, veel is ook gebleven. De omstandigheden zijn gewijzigd, de zaak waar het om gaat bleef hetzelfde. De sjees werd een auto, maar de boer bleef boer. En de Bolswarder gastvrijheid bleef. Wanneer men oude archieven en oude kranten van Bolsward eens inslaat, ontdekt men, dat het leven vroeger veel rustiger was, maar ook, dat men in het leven op het platteland hoogtedagen kende, jaar lijks terugkerende gebeurtenissen, welke boer en stedeling dichter bij elkaar brachten. Al is men het er niet over eens of „BoHetongersdei” iets te maken heeft met stieren of met de»grote uitbundigheid op die dag van het jonge volk; zeker is, dat die dag zich elk jaar in een grote oelang- stelling verheugde. Door het nuchtere moderne leven, de achter ons liggende oorlog en andere oorzaken, is deze boerenfeestdag als gezellige ontmoetings dag verloren gegaan. De Marktcommissie heeft het vorig jaar „Bolletongersdoi” weer op nieuw ingesteld en ondanks het zeer slechte weer, was de dag een succes. Dit jaar is een groots programma opgezet, met als hoogtepunt een bezoek van Zijne Excellentie Ir. S. L. Mansholt, die komt spreken over actuele vraagstukken. Ook de plaatselijke middenstanders verklaarden zich spontaan bereid met goed verzorgde etalages en allerlei attracties aan deze dag mede werking te verlenen. Namens het gemeentebestuur en del Marktcommissie wens ik de boerenstand rondom Bolsward een prettige ontmoetingsdag toe. Ik spreek gaarne de wens uit, dat deze dag de verbondenheid van Bolsward met haar omgeving zal verstevigen en hoop, nu alle orga nisaties en particulieren zo innig samenwerken, dat een ieder gebaat zal zijn met de wederinstelling van „BoHetongersdei”. EEN BLIK IN HET VERLEDEN. dtrikking pleats hawwe sil, stiet der lyk as doe. Yn de Aide Bruorretsjerke sille de psalmen rüzje lyk as doe. Fan de Martinytoer sil de flagge wapperje lyk as doe. En de Fryske minsken sille dizze dei nei de trije poarten fan de Aide stêd yngean lyk as doe. Wer sil de Ma- gistraet der stean en de eale boargers fan de Fryske stedden, de wittenskip en de kunst, de striders, de skriuwers en de dichters. En mei harren sille de Frie zen, dy’t har tael en folk leavje, opgean nei stêdbüs en tsjerke om yn stille by- wêzigens dizze heechtijmiddei tankber by to wenjen. De Fryske Stimmen yn de aide, stylfolle klean, sille oan elts forkondigje, dat jit altyd FryslAn tank en lof, eare en bede bringt oan de Hea- re God. It is net de minste fortsjinste fan Fedde Schurer, dat hy der tige goed oan dien hat, dat de Protestantse en Room- ske Christenen troch syn wurk fannijs bisef krige hawwe fan it mienskiplik bi- sit fan de Psal’menskat. It is sa jammer dat mannichien dit net tens wit, dat troch in oare methoade fan sjongen en brüken, dizze blide wierheit foar harren forburgen wie. Hwant hwa soe yn de forskuorde Christenheit fan dizze dagen net bliid wêze moatte mei it feit, dat oan beide kanten op deselde wurden en mei deselde bidoeling de iene God loofd en priizge wurdt, nou noch nei, mear as fjouwerhündert jier fan skieding en for- frjemding. En is it jitteris gjin bliid bar ren, dat de dichter fan dizze Fryske tek sten de heechste priis foar litteratuer troch it Provinsiael bistjür takend kriget? Wy hoopje, dat de Bruorretsjerke Freed- tomiddei to lyts wêze sil om allegearre dy’t dizze seldsume tsjinst meimeitsje wolle, to bergjen. Dat soe foar Fedde Schurer in treflike hulde wêze, mar mear dan dit persoanlik illemint, soe it yn dizze tsjustere tiid in blide en hoopfolle dei wêze, dy’t it Fryske folk ta eare en seine strekke sil salang as de wyn fan de wolkens waeit en de Aide Pompe- blêdden wiuwe. Tj. de J. en vooral op het platteland veel meet vlees gebruikt dan thans, niet alleen In het „pótiten”, maar ook als belegsel van de boterham. De boeren van vroeger hielden meer van een ferm stuk vlees, dan van hagelslag en kwattastrooisel. Een ieder deed zijn best om goed met zijn dieren voor de dag te komen, was een stier in vroeger jaren alleen een gras-etertd dier, later deden de Kingma’s koeken ware wonderen. Omstreeks 1870 kwam er door de Frans- Duitse oorlog een einde aan de onder linge bollenruilerij. Het vee werd ineens veel’ duurder, exportmogelijkheden de den zich voor en inplaats van naar de vleespotten bij de boer gingen de stie ren over de grens. De naam Godschalk van Wijhe is bij de oudere boeren nog een bekende klank. Mede door het in kopen van de Bolswarder boltsje-j werd de grond gelegd voor de latere export- slachterijen te Wijhe. Het geld dat de boer beurde werd in de stad goed be steed, de winter stond voor de deur en er vielen vele inkopen te doen. Het moet in die dagen trouwens erg gezellig op de markt geweest zijn, zelfs de kiestrek- kende kwakzalver ontbrak niet en de standwerkers waren ook in vroeger ja den al niet op hun mondje gevallen. U kent toch het verhaal van die Bols warder marskramer, die zijn pijpen aan bood met het dubieuze gezegde: Kleine stelen, maar grote stelen het meest! Geen wonder, dat ieder de Bolletongers- dei mee wilde maken en niets en niemand de boeren kon beletten naar stad te gaan. Zo is daar het verhaal van Jan van Klaas en Sjiut, eenmaal de boeren knecht van Pieter Jipiannêr te Burg- werd, thans reeds lang overleden, stam vader van een onzer boeren families. De anecdote moet n.l. stammen uit het jaar 1830. Jan dacht zijn gloriedag te be leven, want had hij niet juist op de Boi- letongersdei het dokterskoetsje het boe renerf zien opzwenken en de meid zien dragen met de bakersmand? Eindelijk zou dan de boer op BoHetongersdei eens aan huis gebonden zijn en voor de „lyts- feint” het hek van de dam wezen. Maar het was mis geraden. „Al hellet dokter ek in trijeling van ’t bêd,” aldus sprak Pieter Jiplanner (d.l. Pieter Piers de Jong van Burgwerd) „ik gean nei stêd!” En toen hem gevraagd werd, wie dan wel de varkens moest voeren, had de boer alweer het antwoord klaar: Daar kon de baekster wel voor zorgen. Ziet u, als zulke anecdoten van geslacht op geslacht overgaan, moet Bolleton- gersdei in het verleden toch wel een bij zondere dag geweest zijn. Een blik in het heden. De tijden veranderen en wij met hen. De tijd van hossen is voorbij, nu wordt de Samba gedanst. De tijd, dat er eens een uitgaansdag moet zijn om wat af wisseling te brengen in het eentonige leven achter de homeije is ook voorbij, de boeren rijden nu in eigen jeep of stee en de wereld staat voor hen1 open. Zo vaak reeds werd Bolsward een stad genoemd, die rijk is aan traditie. Op zich zelf is dit niet veelzeggend, wel is het dit, als de tradities geen dode vormen blijken te zijn, maar levende werkelijkheid. Wat zijn de komende dagen voor Bols ward eigenlijk anders dan 'net terug grijpen op eigen bloemrijk en roemrijk verleden? Het woord BoHetongersdei bijv, was nog steeds meer dan een naam, meer dan een aanduiding zonder meer. Het was vooral voor de ouderen een begrip dat herinneringen opriep, het riep het aandenken terug aan die feestelijke da gen van weleer. Niemand weet beter dan wij, hoe alom in de wijde omtrek de BoHetongersdei nog voortleefde in de gedachten en in de herinnering van velen. Talloze ge dichtjes en rijmelarijen, talloze op schrift gestelde: anecdotes vertellen ons hoe de herinnering aan die dag bij velen nog voortleeft en talloze gesprekken zullen er in de loop van deze dagen gevoerd zijn. Persoonlijk mochten we ook zo nu en dan aan die gesprekken deelnemen of vingen wij een en ander op van de ster ke verhalen, die er de ronde doen. Som migen weten nog te verhalen van meer dan een eeuw terug. Oude overleverin gen zijn het, wel nimmer öp schrift ge steld misschien, maar toch nog volks bezit. Was het vroeger niet zo druk met Bolle- tongersdei, dat men over de Appelmarkt nog een houten noodbrug aanlegde, om dat anders de stroom niet was te ver werken. En moet het niet eens gebeurd zijn niemand weet het juiste en meer van dat die brug eens onder de last bezweek en de Bolletongersdeigangers in de Stadsgracht stortten als eenmaal Napoleon’s keurbenden in de Berezina? Men moet de ouderen horen spreken over de grote kudden landkalveren, die zo in de herfst naar Bolswrad werden gedre ven. Later waren het meer de eenlingen, door de arbeider of knecht aan ’t hoorn touw geleid. De boer volgde dan weldra in de sjees of brik, vergezeld van de boerin, die deze uitgangsdag ook tot de hare maakte. De „bollen” ondertussen stonden op de Koemarkt geduldig en lijdzaam te wachten, totdat zij werden verkocht of geruild. Ook dit laatste kwam veelal voor. Ieder gezin had zo zijn eigen taxatie wat de vleesvoorzie ning betrof, de een deed er 200 kg. in de pekel, de ander 400. Voorheen werd er n.l. veel meer aan huisslacht gedaan Lijk gevonden. De 30-jarige spoorweg arbeider M. van Hanswijk uit Reewijk, vader van twee kinderen, is dood in de keet gevonden, waar hij de nacht aller aanwezig was geweest, oelast met de bediening van het lichtaggrëgaat, dat daarin was opgesteld. De keet stond aan het baanvak GoudaOudewater ter hoogte van Hekendorp. Vermoedelijk is de man door olie -en benzinedampen dit uit het toestel stroomden gestikt. Fabriek van poetskatoen afgebrand. Een felle brand heeft de fabriek Havetex na bij de haven te Enschedé voor een groot gedeelte in de as gelegd en daarmee ’n schade veroorzaakt van ruim f 300.000. Arbeider door vallende deur getroffen. Donderdagmorgen is in de staalfabriek van de Hoogovens te IJmuiden een do delijk ongeluk gebeurd. De 25-jarige on gehuwde arbeider G. V. uit Wijk aan Zee wilde met behulp van een koevoet een zware schuifdeur dichtmaken en heeft daarbij vermoedelijk de deur uit de rails gelicht. Het gevaarte kantelde en de man werd er onder bedolven. Twaalf soldaten in Indonesië gedood. Volgens United Press zijn in de week van 9 tot 15 October in Indonesië twaalf sol daten gedood. In dezelfde periode wer den twee soldaten vermist. Geen jonge kaas meer in de winkels?| Het bestuur1 van de Federatie van Kaas handelaren, heeft de leden een circulaire gestuurd, waarin aangedrongen wordt de verkoop en aflevering van jonge kaas, aan de kleinhandel stop te zetten met ingang van heden. f 50 per koe. De OCD heeft twee ambte naren van de Brabantse Provinciale Voedselcommissaris gearresteerd. Dé ambtenaren Van R. van de doorlaatpost te Tilburg en A. van die te Oosterhout knoeiden maandenlang met registratie- papieren voor vee en maakten daardoor de smokkel van tientallen koeien moge- lijk. Zij ontvingen twintig tot vijftig gul- den per koe, waarvan zij de papieren 1 verduisterden. Waarschijnlijk zal hun 1 arrestatie licht brengen in enige duistere 1 smokkelzaken. Vreselijk. Twee jagers vonden onder 1 Borne toen hun weg langs de Wézebeek ledde, het lijkje van een pasgeboren jongetje. Het kindje werd ongeveer een 1 week geleden in de beek geworpen. Tragisch. Te Mims trok een 1-jarig zoontje van de heer F. Tj. de Vr. een trekpot met hete thee om. De kleine is aan de bekomen brandwonden bezwe ken. Hwat hat Gabe Skroar tael fan it Fryske fers, dy’t folks en klear mar likegoed nobel en klankryk de trou badour, wurden is fan de stim fan Frys lAn. Sil der ea wer in man it stêdhüs binnenlaet wurde, dy sa nei Master Gysbert skaeit as Master Fedde Schurer, skoalmaster as hy, sjonger as hy, Chris- tendichter as hy, psalmsjonger as hy? Al yn syn moaije bondel: „Op alle wi- nen” yn 1936 by Osinga ütjown, klinke dy fcrzen sa iepen en spontaen, sa fol klank en kleur, dat it hündertén de her ten iepene hat foar de skientme fan fers en tael. Mar doe al wiene it de psalmen dy’t yn har ieuwenAlde rykdom en hil- lige pracht syn dichtersiel meinamen en twongen ta werjefte yn eigen tael. Hoe eigen klinke yn de Njuggende Psalm syn wurden: Ik wol de Hear mei hiel myn hert Nou loovje dat de wrAld' it heart, Hoe soe ik fan syn dieden swije? ’k Wol al syn wónders bliid fornije. Hwant ja, yn Him, myn Ljeave Hear Is al myn blidens, wille em ear. Dy allerheechste oer ioft en ierde, Wol ik myn tankbre psalmen biede. Fedde Schurer hat dizze tasizzing al- hiel folbrocht. In folsleine oersetting fan it hiele Psalmboek is nou it djüre bisit fan hiel FryslAn. Men sjocht dit Psalm boek by Protestanten en Katholiken, it wurdt brükt en binut troch minsken fan alle rjochtingen. It fynt hert en’ siel by Christelike hüshaldings, mar it leit ek op de bidstoel fan de siktaris fan de Aertsbiskop. Wündermoai binne dizze heechste religieuse fersen troch him oer set en men kin allinnich mar winskje, d'at folie, folie mear Friezen dit kostbere boek ta har deistige lie.der oantuge meije. Ja, wol dübel en dwers hat Fedde Schurer de Gysbert Japicxpriis fortsjin- ne. En as Master Gysbert ea in neifol- ger foun hat, him wurdich en him al- lyk, dan is it dizze kear. Trije ieuwen binne nei him oer dizze Aide stêd hinne- gien, mar it is as hat de tiid stil stien. It stêdhös, hwer’t de huldiging en priis- Maar, mag er dan veel veranderd zijn, twee dingen zijn gebleven. De boeren bleven boeren en Bolsward bleef Bols ward. Beleefden de boeren in Bolsward hun BoHetongersdei, datzelfde kam ook thans nog, al is het dan in veel opzich ten zo geheel anders dan voorheen. Dat moesten onze pakes en oerpakes nog eens kunnen beleven. Wij zouden ons de ogen hebben uitgekeken over de BoHetongersdei van vroeger, toen het zo ontzaggelijk druk was en er zo ferm werd gedronken, toen stevige juffers de zolderingen moesten ondersteunen, daar deze doorboog onder de last van de dansende paren. Maar omgekeerd zouden onze voor ouders zich ook de ogen uitwrijven, als ze eens onze BoHetongersdei zagen, met de| demonstrerende melkmachines, de boeren in jeépen en de boerinnen ter was-demonstratie getogen. Over onze stalen kruiwagens, electrische weideafrasteringen en wagens op lucht banden, zouden ze hun grijze hoofden wellicht schudden, maar als ze het alles Tetman de Vries hat in stik makke mei as titel: DeRike Wike! Nou, dat wurdt it foar de stêd fan Gysbert-Om dizze wike forfêst. Der is alderearst it greate barren op takomme Tongersdei, hwat syn hichtepunt fynt yn it kommen en sprekken fan Minister Mansholt yn de Doele. Wy witte forfêst, dat de Doele-seal aei- fol wurdt, hwant soks hat by myn wit ten Boalsert noch nea meimakke. Sprek- ke de dingen fan BoHetongersdei uter- aerd tige lüd ta de greate mannichte, net minder bilangryk is de ünthjitting fan de Freed. Dat is de Gysbert Japicx- dei, de dei hwerop FryslAn ien fan syn greate scannen eare docht. Net ien fan de hünderten, dy’t oan nou ta dizze da gen meilmakke hawwe, hat hjir hwat oars as goed fan sein. It hawwe hichte- punten west foar de libbene Fryske min sken en a! hwat yn it heitelAn namme en bitsjutting hat, komt dy deis nei Boalsert. Dit jier wurdt dat. as if müg- lik wie, jit drokker. Hwant de man, dy’t oansteande Freed troch de Kommissaris fan de Keninginne it heechste biwiis fan erkenning en eare krije sil, is de dichter Fedde 'Schurer. Hwa kin him net yn FryslAn? Hwa is sa frjemd yn eigen lAn, dat hy de dichter fan de blide, sjongende, melo- dieuse fersen net kin, de man, dy’t in jongerein optein makke hat foar de eale Wij leven mee. Twee werkgevers uit Kampen, die weigerden enige gerepa trieerde soldaten weer in dienst te ne men, werden door de economische poli tierechter te Zwolle op grond van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudin gen (B B.A.) veroordeeld tot f 100. boete per geval. De nieuwe melkprijs. Voor de op 6 November beginnende nieuwe melkpro- ductieperiode heeft de Minister de prijs vastgesteld op 17% cent Per kilogram melk met 3i/2 pet. vet, waarmede de prijs voor de particuliere verbruiker geen wij ziging ondergaat. De man, van de B.M. Op het graf van Hendrik Bulthuis, de ontwerper van d? B.M., zal te Bergum door Nederlandse zeilers een gedenksteen plaatst. Wat mag en wat niet mag. Met ingang van 28 October is voor het vóórtbren gen van cementwaren, zilverzand, grint, schelpen en teenslag geen bedrijfsver- gunning meer vereist. Daarentegen is van die datum af wel een bedrijfsvergunning vereist voor het voortbrengen van peulvruchten in blik. Door de brand uit de brand? De los ar beider B. S. uit Dieren verkeerde in gro te geldnood. De enige mogelijkheid, die hij zag om uit zijn schulden te raken zou zijn, zijn huis dat voor tien mille was verzekerd, in brand te steken. Hij liet zijn vrouw de brandstichting uitvoe ren. De rechtbank veroordeelde de man, die men moreel aansprakelijk achtte, tot een gevangenisstraf van een jaar en zes maanden. MBH Bolswarrts Nieuwsblad - .K I I 33EEEEE

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1949 | | pagina 1