Het probleem van de Jodenchristenen 1 Gabe Skroar Provinciale Kroniek Buitenlands Overzicht ■m üs hjoed I to sizzen t t t No. 98 48e Jaargang Vrijdag ló Dec. 1949 ID” )r StreeKblad voor West» en Zuidwest Friesland Uitgave O5INGA - Bolswarci Hwat hat n r op :rug- Jischuw te ontzeggen. Joden-Christenen neigt men het algemeen daartcje wel. In Zuid-Afrika heeft premier Malan ook al wat water in zijn wijn moeten doen, hij heeft beloofd het kiesrecht van de kleurlingen in de In China is vrijwel het gehele vasteland door het overlopen van de provincie Joenan naar de communisten, nu voor de nationalis ten verloren. Formosa is hun toevluchts oord. Veischijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Boisward Telefoon 451 (K 5157) e praat al maar door over een Duits leger de Engelsen en Fransen willen het niet, de Amerikanen wel. Hier openbaren zich allerlei tegenstrijdigheden in de politiek der regeringen van de Ver. Staten en Engeland, waarbij natuurlijk ook de po litieke ideologie van beide een rol speelt, in Engeland socialistisch, in Ame rika liberaal. De vraag of de Engelse Labourregering nog lang in Londen zal zetelen is weer acuut geworden, nu in Australië de socialistische regering bij de verkiezingen verslagen is door libe ralen en boerenpartij, die een nieuwe regering zullen vormen, welke Australië weer van het pad der geleide op dat der vrije economie wil brengen. Maar dat voorzichtig aan zal moeten doen om het land voor schokken te bewaren, boven dien is in de senaat de meerderheid nog in handen van de Arbeiderspartij. Europa- Engeland richt op dit ogenblik zijn aan dacht vooral op Scandinavië, Frankrijk op de Benelux en Italië, terwijl het W.- Duitsland voorlopig in ieder geval wil uitsluiten. We zien dus de grootste W.- Europese landen, Engeland en Frankrijk elk een eigen richting gaan, hetgeen te betreuren is, te meer omdat nu West- Duitsland min of meer alleen blijft staan, waardoor er grote kans ontstaat, dat bet een werktuig in handen der Ver. Staten in West-Europa zal worden, inplaats van dat bet een eenheid met de rest van West-Europa gaat vormen. Er is een nieuw financieel Amerikaans-Duits ver drag in de maak waarbij W.-Duitsland een schuld aan de Amerikanen we gens verleende hulp in goederen enz. erkent van 13 milliard mark, renteloos weliswaar, maar de Amerikanen hebben laten doorschemeren dat zij er bij de vredesonderhandelingen op zullen aan dringen dat deze schuld voor de vorde ringen van andere landen zal moeten worden geregeld. Dat betekent practisch dat al die landen wel een streep dooi hun eis tot herstelbetalingen door West- van ressentiment en in alle openbaarheid moeten behandelen. In elk geval hebben wij niet het recht tegenover de Joden christenen te vervallen in een confessio- nalisme dat wij elders afwijzen.Van wel ke kant wij het probleem ook benade ren, een dergelijk confessionalisme blijkt niet te wettigen. Oaan wij uit van de opvatting van Herzl: Wij zijn een volk, één volk! d.w.z. vatten wij het Zionisme op als een zuiver wereldlijk nationalisme, dan kunnen wij geen enkele Jood die be tuigt tot zijn volk te willen behoren, daarvan uitsluiten uit godsdienstige over wegingen. Gaan wij echter uit van de godsdienstige grond-opvatting, van de Berith, het Verbond, dan is voor ons elke Jood krachtens zijn geboorte medelid van dit volk van het Verbond Israël ge heel onverschillig, wat deze Jood denkt of gelooft. Het moet vanzelfsprekend onze opgave zijn hem te beïnvloeden en op te voeden in de zin van wat wij in de verbondenheid Van duizenden jaren Jodendom als waarheid van Israël er kennen en belijden. Vroegere eeuwen kenden wel de instelling van de Cherern. de banvloek, waaronder degene viel, die de geldende leer der rabbijnen niet er kende. Dit stelt echter een homogeni teit voorop, die tegenwoordig niet meer aanwezig is. Als wij zouden beginnen met de machine van de Cherern weer in bedrijf te brengen, dan zou het ten zeer ste de vraag zijn óf de meerderheid der Jischuw binnen of bulten de muren der Synagoge, zou staan. Dus: politiek godsdienstige en practische gezichts punten vragen om een benadering zon der vooroordeel van het gevoelige pro bleem van het Joden-Christendom. Daar het nu eenmaal bestaat, heeft bet 8een zin het dood te zwijgen. Ons gevoel ver zet zich tegen een zakelijke behandeling daarvan, maar juist daarom moesten wij hier ^ens tonen, dat wij zelf de deugd kunnen beoefenen van die tolerantie die wij overal ter wereld verlangen voor ons zelf.” Aldus besluit Schalom Ben Chorin, wiens typisch modern Joodse gedachte over dit probleem wij IU weergaven. Straks luiden weer de Kerstklokken over Israël. Ook vóór Israël? Ze vertellen van een blijde boodschap voor „alle den volke”. heel nieuwe situatie die met 6®en enkele een eerste hypotheek op W.-Duitsland andere kan vergeleken worden, recht te krijgt. Nu hebben de Ver. Staten onge- doen. Dat ma8 en kan hier niet anders twijfeld door hun Marshall- en andere betekenen, dan dat wij het probleem der hulp aan W.-Europa een streepje voor, Joden-Christenen zoveel mogelijk vrijmaar de vraag mag gesteld of het nu weer niet wat te ver gaat met de Ameri kaanse invloed in West-Duitsland, wel ke omgekeerd ook weer leidt tot groter invloed en zelfbewuster optreden van West-Duitsland in W.-Europa. Dr. Adenauer Leeuwarden (Holland). Er wordt in de provinciale pers nog ge regeld gediscussieerd over de gewoonte van sommige Friese zakenlieden om bij de aanduiding van de plaats van her- Duitsland kunnen halen, en dat Amerika komst van hun producten daar „Holland” De kloof bleef. Jeruzalem onder interna tionaal bestuur? Gaat West-Europa uit een? Het West-Duitse probleem. Ar- beidersregeringen wankelen. Zal Labour het houden? Tragedie van China. Kaapprovincie voorlopig niet te zullen aantasten; daartegen was n.l. verzet ge rezen van Havenga de bekwame minis ter van financiën, die leider is van de Afrikanerpartij met 9 zetels in het Par~ lement, welke stemmen Maian niet mis sen kan wil hij zijn regering staande houden. Door de verkiezingsuitslag in Australië is er weer wat meer twijfel ge rezen of Labour in Engeland in 1950 het regeerkasteel wel zal blijven bezetten: maar anderzijds heeft bij een tussentijdse verkiezing voor het Engelse parlement verleden week de Labour-candidaat de betwiste zetel voor de Arbeiderspartij behouden; in haar gehele regeringspe riode heeft de Arbeiderspartij nu nog geen zetel verloren, al krompen de stemmenmeerderheden wel in. aan toe te voegen, in plaats van „Fries land” of „Nederland” of beide. Aan de ene zijde wordt in die strijd meestal niet voldoende rekening gehou den met het feit, dat men in het buiten land Nederland nu eenmaal meestal „Holland” noemt, hetwelk historisch te verklaren is uit de beheersende positie die het gewest Holland vroeger in onz. buitenlandse betrekkingen had en ge deeltelijk nog heeft. Aan de andere zijde ziet men meestal de vraag over het hoqfd, of het nu inder daad nódig is om deze „oanwenst” te bestendigen, of dat bet alleen al omre den van eigenbelang wel eens beter zou kunnen zijn, om met èlk doosje of blikje of wat ook, dat naar het buitenland gaat propaganda voor Friesland te maken, óók in de naam. En niet alleen in de naam, maar ook bijv, met voor Fries land karakteristieke afbeeldingen; en door een Fries opschrift, met een verta- lin in het Engels erbij. „Friesland” moet een duidelijk begrip worden in het bui tenland. Dat men Friesland op de wereldkaart niet z°u weten te vinden, wil er bij ons niet in. Dat weten onze exporteurs van fokvee, pootaardappelen, enz. trouwens wel beter. Het is zo langzamerhand wel duidelijk, dat het er ook voor Friesland om gaat, om in de vreemde „goodwill” te kweken voor eigen zaak. En het blijft altijd een beetje raar waneer een koop man meent de beste reclame voor zijn waar te maken door de naam van zijn concurrent te gebruiken. Dit is logischerwijze niet te verklaren. Hier worden in de Jood krachten opge roepen, die evenlwel maar al te goed zijn te begrijpen. Het volk heeft de martelin gen nog niet vergeten, waaraan het eeuwenlang door de Kerk was blootge steld. De Jood nu, die overgaat tot die meeste Joden een Christelijke geestelij- v^n de vijanden van gisteren, moet wél x V00r gevoel van het Joodse volk al leen maar een verrader zijn. „Toch geloof ik," aldus de schrijver, „dat wij ons van dergelijke atavismes moeten bevrijden en proberen deze ge- gen verzetten. Onder de 38 voorstem mende landen waren er ongetwijfeld een aantal, die uit zuiver idealistische mo tieven handelden, n.l. om de heilige plaatsen onder internationale bescher ming te stellen, bij andere hebben ech ter stellig ook politieke overwegingen gegolden, bijv, om Israël en de Engelse invloed welke achter Transjordanië staat, een hak te zetten. De regering brengt zelf het overheids apparaat van Tel Aviv naar Jeruzalem over, en het parlement volgt dat voor beeld, als een duidelijk gebaar tot de Ver. Naties: „handen af”. ke, of ook een gelovig Christen met ach ting en vriendelijkheid tegemoet treden, maar tegenover Joden-Christenen dik wijls werkelijk hatelijk zijn? Er was een hele tijd mee gemoeid eer de aangesprokene hem duidelijk kon ma ken, hoe zeer de weinige gelovige Jo den-Christenen vanzelf in de ogen van het eigen volk in discrediet zijn gebracht door de menigte van hen, die zich uit opportuniteit, lafheid of desertie lieten dopen. In Erets Israël ligt het probleem feitelijk geheel anders als in de Christelijke lan den der verbanning. Het is niet te loo chenen, dat ook hier nog doop uit over wegingen van opportuniteit mogeljjk is bijv, om een werkkring te krijgen in de grote, sociale, geneeskundige of op voedkundige werken van de „Missions- gesellschaften”; maar in alle andere ge vallen wordt voor een Jood die onder de Jischuw wil leven, de doop heel klaar blijkelijk tot een nadeel. Hoe groot het aantal van Joden-Chris tenen in het land is, is bezwaarlijk te achterhalen. Het cenrum der beweging Is Haifa, waar regelmatig Joods-Christe- lijke godsdienstige bijeenkomsten wor den gehouden in de Engelse en Duitse taal. Het grootste deel aanhangers wordt gevormd uit de kringen, der Duits-spre- kende immigranten. De Joden-Christe nen, behorende tot een Protestantse kerk, zijn voor het grootste deel verza meld in de Joden-Christelijke Alliance woor Palestina, die landelijke conferen ties belegt en het contact onderhoudt tussen de medeleden. Geheel buiten deze kring staan Joden die overgegaan zijn tot de Katholieke kerk, waar het immers in tegenspraak zou zijn met haar wezen om de Katholieken van Joodse afstam ming afzonderlijk te organiseren. He‘ grootste is echter wel het aantal van hen, die in het geheel niet georganiseerd zijn. Steeds meer zijn de schrijver in de laatste tijd gevallen bekend geworden van Joden, die in een of andere vorm met of zonder doopritueel het Christelijk geloof belijden. Men treft ech ter ook in Erets Israël al een omgekeer de vorm van Marranendom aan. Zo zijn er Joden-Christenen, die uit economische en sociale overwegingen hun Christelij ke overtuiging voor hun Joodse omge ving verbergen en die alleen in het ge heim evangelische bijeenkomsten of godsdienstoefeningen bezoeken. Velen vermijden ook dat zelfs en behouden hun overtuiging eenvoudig als een geheim, dat alleen zij en hun intiemste vrienden kennen. Over het aantal van deze geval len is natuurlijk niets te zeggen. Na een voordracht, waarop de schrijver r.__i van het Jodendom en het Christendom dat zowel Joden als Transjordaanse Ara- behandelde, werd hem door een oplet- bieren, die beide een gedeelte van de tende toehoorster gevraagd: Wat ben ik stad in handen hebben, er zich heftig te- Schaduwen van morgen. Het industrieschap „Oostelijk Fries land”, waarvan we de vorige week reeds melding maakten is dan nu min of meer officieel ingeluid. Het krijgt een bureau in Leeuwarden bij het ET..I.F., dat voorlichting zalgeven aan belangstellende industriëlen over in dustrievestiging in het betrokken gebied en dat verder allerlei plannen zal maken om deze industrialisatie te bevorderen. In verband met de al weer toenemende werkloosheid in deze streken een loffe lijk streven. Het zijn echter niet alleen de Wouden, waar men zich zorgen maakt over de toekomst. Wij denken hier bijv, aan Wes- tergoo. Te Oosterend (Henn.) sprak de heer Tj. de Jong, directeur van de land bouwschool te Boisward, over de vraag: „Sit der noch takomst yn dizze hoeke?” Hij kwam tot de slotsom, dat er bij de gegeven economische -mogelijkheden in die streek weinig kans op uitbreiding van werkgelegenheid bestaat. En indu strie zou hier alleen op haar plaats zijn wanneer die verband houdt met het agrarisch bedrijf. Het gaat bij dit alles tenslotte om de vraag: hoe brengen we Friesland als ge heel en in zijn delen economisch vooruit, zó dat hier zoveel mogelijk mensen een behoorlijk bestaan hebben. Prof. Bouman en vele anderen pleiten onvermoeid voor sociale en culturele ge lijkstelling van „de provincie” met de grote stedelijke en industriële centra en voor afschaffing van de onbillijke clas sificatie, die van plattelanders derde rangs burgers maakt. Het Striidboun „Fryslên Frlj”, dat in de afgelopen week hier en daar openbare vergaderingen hield, doet hetzelfde en ’egt er de nadruk op, dat Friesland heus niet arm is, dat het niet de hand behoeft op te houden voor Den Haag, maar een zeer gewaardeerde inbrenger van devie zen is. Het Striidboun beschouwt het ech ter als een groot nadeel, dat Friesland niet op meer zelfstandige manier zijn eigen zaken kan regelen en altijd afhan kelijk is van de Haagse bureaucratie, die het vaak op stiefmoederlijke wijze be handelt. Ten slotte noemen we de sociaal-eco- nomische resoluties van het congres van Europese minderheden en gewesten te Versailles, waarin naast industrialisatie o-a. wordt aangedrongen op versterking van de landbouw als grondslag van het bestaan in vele gebieden van Europa, op gelijkstelling van de Inkomens op ’t platteland met die in de grote centra, en op grotere zelfstandigheid van de ge westen. Ook dit is van toepassing op Friesland. Zo tracht men van alle kanten een op lossing te vinden voor de vraagstukken die voor ons gewest wel van bijzonder belang zijn. En er blijkt een vrij grote eenstemmigheid te bestaan over de te volgen weg. „If wachtsjen is nou op ’e dieden. Hwant: sizzen is neat, mar dwaen is in ding!” Ofschoon de algemene vergadering van de Ver- Naties, welke 10 December ge sloten werd, vrij vlot heeft gewerkt, en niet als die van 1948 een verlengstuk in het volgend jaar krijgt, heeft zij geen enkel succes bereikt in de richting van het doel, waarvoor de V. N. eigenlijk zijn opgericht. Tot de verzekering van vrede en veiligheid over de gehele wereld, en tot eenheid van alle naties heeft zij op nieuw weinig kunnen bijdragen omdat de kloof tussen Rusland en zijn aanhang enerzijds en het Westen anderzijds even wijd gaapt als ooit tevoren. Dat is bijv, in sterke mate uitgekomen bij de behandeling van de Griekse kwes tie, van het vraagstuk der atoomenergie en het Chinese probleem, waarbij de partijen scherp op hun stuk bleven staan en het onderlinge wantrouwen wel zeer sterk op de voorgrond kwam. Oplossin gen van andere vraagstukken van poli tieke aard, waarover wel een beslissing werd genomen, kwamen niet met een stemmigheid tot stand, het besluit inzake de Italiaanse koloniën bijv, verwierf niet de goedkeuring der Russen en hun satel lieten en geen wonder, want het weerde de Russische invloed uit de Middellandse zee; het besluit om politiek toezicht na mens de Ver. Naties uit te oefenen op alle koloniën, had uiteraard wel de in stemming van Rusland, maar niet van de koloniale mogendheden en in de toe komst wordt dit een bron van krakeel. Een der laatste besluiten door deze al gemene vergadering genomen wordt dat trouwens ook. De Assemblee besloot n.l. op voorstel van Australië Hwat mftlder hwat moaijer. Tominsten, dat lykje de gemeente- bistjürders fan Wünzeradiel to tinken En sadwaende binne hja fan doel om har findersieten ris hwat better Hollênsk to learen, troch de nammen fan strjitten en ütbuorrens to forholldnskjen of der nije Hollanske nammen foar üt to finen, skriuwt it Bureau Culturele Saken. Mar dêr is op forskate plakken kapsje op makke. Yn Kimswert is it nou ek los. Dêr hat it Nutsbistjür protestearre tsjin de namme „Grote Pierweg”. Nef- fens harren liket soks op neat. Neffens üs liket >t yn elts gefal in biwiis, dat Greate Pier wei is. eigenlijk en waar hoor ik bij? Ik ben een geboren Jodin, ging op jonge leeftijd over tot de Katholieke Kerk, was echter tegelijk steeds een enthousiaste Zioniste en wil daarom als gelijkberechtigde in het land leven 1 Dit is feitelijk het kernprobleem van het Joden-Christendom in Palestina: wat ben ik en waar hoor ik bij? Deze vraag, welke de ernstige Joden-Christenen zich zelf stellen en welke zij aan ons Joden stellen, is werkelijk een levens vraag, niet alleen voor de Joden-Chris tenen, maar eveneens voor de Jischuw, daar zij raakt aan de ideologische hoofdvraag: die van de Zionistische op vatting van het volk, aldus de schrijver De vraag die ons wordt voorgelegd door die Joden-Christenen, welke zich als een actieve factor in de opbouw van het land willen zien ingeschakeld, luidt als volgt: Is de Jischuw een Israëlitische godsdienstige gemeente of een Joods nationale groep? Het kan aan geen twij fel onderhevig zijn, dat wij zowel van uit bet standpunt der Zionistische ideo logie als ook vanwege de dagelijks be oefende practijk, het laatste moeten be vestigen. De nationale Joden brengen feitelijk een vérgaande tolerantie in practijk en geven aan elke vorm van godsdienstigheid en ongodsdienstigheid ruim baan. Het valt niemand in aan de atheïstische kolonist zijn behoren tot de Tegenover de echter in Het radiobestel op de helling. De Minister van O., K. en W. heeft in de Tweede Kamer verteld, dat bet ont werp „Omroepwet” zo goed als klaar is. Wij nemen aan, dat daar straks in en buiten die Kamer nog wel heel wat over geredekaveld en zeker ook geredetwist zal worden. Waar het ons hier om gaat is niet allereerst de kwestie van de buit- verdeling in de Hilversumse leeuwen kuil, en ook niet de vraag, wat onze radio- en andere belastingbetaler» er van zullen zeggen; wanneer zij straks ’n televisie-zendinstallatie mee mogen be talen, waar men alleen in Amsterdam en omstreken van kan profiteren maar voorlopig enkel de toekomst van „Radio Noord”! Het lijkt ons een groot belang voor Friesland en de andere Noordelijke pro vincies, dat deze zaak niet alleen schade lijdt, maar nu eindelijk eens flink voor elkaar komt. Zowel wat de eigen instal latie en zendmogelijkheden betreft, als wat de ontvangst aangaat. Deze laatste Dêr’t minsken op ’e wróld wenje, der binne ek bargen. Nu wij in Adventstijd verlangend gaan iiitzien naar de ure, waarop de Kerst klokken weer zullen gaan luiden en wij in gedachten ons weer bij de herders zullen voegen op weg naar de Kribbe van Bethlehem, komt misschien ineens een gedachte bij ons op aan de huidige Joodse Staat. Zullen, terwijl geheel de Christenheid zich opmaakt om het Kerstevangelie te beluisteren, de Kerstklokken in de on middellijke nabijheid van de velden van Efratha vallen te beluisteren? Hoe zal het Erets Israël reageren op dit wereld gebeuren? In hoeverre is de Jood nog Jood? Wonen er ook Joden-Christenen in het Erets Is raël en hoe staat men tegenover hen? Op deze en andere vragen wordt een antwoord gevonden in een brochure ge schreven door Schalom Ben Chorin, zelf aanhanger van de Joodse godsdienst, die we dezer dagen uitvoerig geciteerd von den en waarvan wij enige gedachten zul len weergeven. Wat zijn Joden-Christenen? In de oud heid noemde men Joden-Christenen of Ebionieten die eerste Christelijke ge meenten, die zich vormden uit geboren Joden en ondanks hun Christelijk geloof vast bleven houden aan de Wet van Mo- zes. In onze tijd wordt de naam Joden-Chris tenen gebruikt voor Joden, die zijn over gegaan naar het Christendom (in een of andere vorm daarvan), maar die hun afstamming niet willen verloochenen. Dit soort Joden-Christenen is veelal een novum, omdat immers juist meestal de verloochening van de Joodse afkomst in de landen der diaspora het al of niet uitgesproken motief was van de Joden- doop. Een Protestantse geestelijke vroeg de schrijver eens, hoe het kwam, dat de ^’erk d.w.z" die zich vestigt in het kamp Giro 87920 Jeruzalem r en omgeving onder blijvend internatio- van de brochure een centraal probleem naai beheer te stellen, ondanks het Jeit, behandelde, werd hem door een oplet- bieren, die beide een gedeelte van de van DrukKerij Fa. A. J •r n I o Bolswartis Nieuwshla - Abonnementsprijs 1.35 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs10 cent per m ni 1,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1949 | | pagina 1