De betekenis
de burgerluchtvaart
van
de Natie
voor
De
Martinytoer
„Lente”
is in het land
üs hjoed
door Nederland
Fan de
to sizzen
No. 25
46e Jaargang
Dinsdag 28 Maart 1950
StreeKblad voor West- en Zuidwest Friesland
Uitgave van Drukkerij Fa A.J.OSINGA -
B o 1 s w a r d
Pas op it aide folkje, net orti de lju,
mar om har streken.
i-
s
i-
vervoerd, arriveerde btjv. Woensdag 22
Maart j.l, om ongeveer 1 uur in de mid
dag op doorreis van New York naar Rome
op Schiphol.
Hwat hat Gabe Skroar
Bolswards Nieuwsblad
I.
1
Tj. de J.
3
1
r
persoonlijke
bevorderd,
DE MARGERINE FOAR US!
Wy hAlde hjir kt),
Yn 't aid Fryske lAn.
Wy melke dy kij,
Op ’e stal of yn 't ian.
Fan ’t meitsjen fan büter
Hawwe wy tige forstAn,
Mar ’t iten derfan
Bart yn ’t bütenlAn.
r
'Zeischijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Redactie en Administratie
Marktstraat 13 - Botsward
Telefoon 451 (K 5157)
8.
9
8.
i.
9.
I.
r
n
Vooruitzichten.
De eerste Lenteboden laten zich niet slecht
aanzien. Zowel des nachts als overdag ko
men er vrij hoge temperaturen voor. Zo
als de situatie zich in het midden van de
week liet aanzien, mag verwacht worden,
dat dit gunstige en zachte voorjaarsweer
de gehele week nog wel zal aanhouden.
Maar toch moeten wij niet vergeten, dat
er zelfs in April nog af en toe felle koude
invallen kunnen voorkomen met hagel- en
sneeuwbuien. Want niet voor niets luidt 't
bekende gezegde: „April doet wat htf wil”,
zodat dit gunstige begin van de Lente nog
geenszins een zacht en vroeg voorjaar be
looft.
Fan molke meitsje wy büter,
Gjinien dy’t it net wit,
Sa lekker en smaekfol,
Hwer’t „Vitaminen” yn sitt’.
Abonnementsprijs
1.35 per kwartaal bij vooruitbetaling
Advertentieprijs t 10 cent pèr m.m.
Giro 87926
De Rijksluchtvaartschool zal deze week de
honderdste leerling afleveren, die voor de
K. L. M. is opgeleid. Bij de uitreiking van
het brevet op Gilze-Rijen zal minister Spit
zen aanwezig zijn.
Het Ned. schip „Zaanstroona” (15.187 ton)
van de Hollandse Stoomboot Maatschappij
is door de Deutsche Dampfschiffahrt-ge-
sellschaft te Bremen gekocht.
Spaartegoed toegenomen. In 1949 over
troffen de terugbetalingen op spaarbank
boekjes van de Rijkspostspaarbank de in
lagen met 34 millioen gulden. Bij de bij
zondere spaarbanken was de verhouding
juist omgekeerd; by deze groep waren in
het afgelopen jaar de inlagen 41 millioen
hoger dan de terugbetalingen.
Foar de stikmannich boeren, dy’t noch
béste Reade Star hawwe, is it de léste wi-
ken in béste tiid. Hja binne tige djür en
de memmen, dy’t net oer in to romme
beurs biskikke kinne, en dat binne de
measten, komt dit raer oer it mat. It is
yn gjin jierren bard, dat hjir safolle sAn-
ierdapels iten wurde as tsjintwurdich en
dat yn dizze hoeke, dat is frjemd.
Dochs is de oarsaek net sa fier to sykjen.
De Minister, dy’t nei myn miening torjucht
safolle mooglik frijheit jaen wol nei al syn
needsaeklike hannebinerij, hat forline jier
de bouboeren fiele litten, dat der great
risico yn de ierdapelbou sitte kin. Der is
doe hiel hwat krityk west op dizze saek,
mar de lju sieten doe mei de skea. Dat
hat fan dy gefolgen west, dat mannich
boer folie minder setters brükt hat en syn
heil socht hat yn oare produkten. Men
forjit mar al to faek, dat de moderne ierd
apelbou hiel hwat jild kost. As de boer
minder as f 2000.üt in H.A. makket,
kin hy skraechwurk de kosten hoedzje. En
forline jier binne der al aerdige stroppen
ütdield. It leit dus yn de reden, dat man-
nlchien dit risico net op him nimme doarst
en sadwaende wiene der minder ierdapels.
Doe’t de ütfier lykwols mear hawwe koe,
as forwachte waerd, hat de Minister der
fry foar jown, omdat hy oardielde, dat in
wol sizze, rint de krapte op syn léste fuot-
ten. Yntemationael en nationael komt de
konkurrinsje wer mei gong opsetten.
Dat sil wer in oar byld jaen oan it sake-
dwaen en ek it buorkjen sil omstean lea
ve, foar’t wy folie jierren fierder binne.
Foar de lju, dy’t yn it salt bibiten binne
kin dat it measte kwea net, mar ik haw
wol soarch, dat mannich jong sakeman en
jonge boer in tiid yn ’e mjitte geane, dy’t
hiel hwat mear easkje sil as de jierren
fan krapte oan guod him leard hat. De
holle koel en it hert waerm, dat héldt!
It tij forrint en de beakens moatte wer
forset wurde. De greidboeren hawwe nou
troch har organisaesjes it earste bigjin
makke om harren to skoar to setten. In
diel fan de molkesinten bliuwt yn ’e pöt
om dermei de exportforliezen opheine to
kinnen. Ik bin bliid mei dit bislüt, hwant
it lit sjen, dat de boeren biseffe, dat hja
earst seis fanwegen komme moatte, sille
hja de morele rjuchtfeardigens hawwe om
fan de oerheit meiwurking to freegjen foar
in forantwurde priispeil. En dat is dochs
fan it greatste bilang foar harren, mar ek
foar it hiele folk. Allinnich as dat biwarre
wurdt, kin men forwachtsje, dat de hiele
trits fan sosiale rjuchten en forplichtingen
neikomd wurde kin. Slagget men deryn net,
dan giet sünder mis wer it measte fan dy
bilangrike foardielen forlem. En dat mei
üt-noch-yn net. Der is yn üs lAn troch ar
beider en ündernimmer tofolle dien om de
fruchten derfan yn de kommende jierren
wer kwyt to reitsjen. Der sit safolle oan
fést, dat ’t ta de allerwichtigste dingen
fan it folksbistean biheart, dat it nou al
alle oandacht fortsjinnet, om nei to gean,
hoe’t wy de sosiale rjuchtfeardigens bi-
war je sille yn in mienskip, dy’t mei desel-
de dingen to krijen kriget as yn de tryste
jierren fan '30-’35. It is net to ier, der
omtinken foar to freegjen, nou’t it noch
tiid is, hwant nimmen wit hoefolle tiid üs
litten wurde sil.
earm lAn de kans om hwat to fortsjinjen,
net foarbygean litte koe.
Oan de oare kant wie hy der wis fan, dat
der foar de minsken hjirre genöch ierdapels
oerhoude, ja, gjin Reade Star fan de klaei,
mar genöch goede ierdapels. Lykwols in
frij artikel der sit altyd biweging yn. Inkel-
de domme krantepraetsjes makken de lju
yn HollAn binaud en der kaem in „run"
op de klaei-ierdapels. Doe gyng it fansels
noch folie hurder. As der gong yn it spul
sit wurdt de boer stiif en de hannel graech
en as dan de prizen frij binne, wit jo it
oare wol. Foar de sAnboerkes is dit in mei-
faller, dy’t hja nei it minne ierdapeljier
tofoaren ek wol brüke woene. De consu-
mint is dizkear de dupe. Ierdapels kinne
net langer duorje as it jier, dat hja groeije,
dus it iene jier seit it oare net. Komt der
gjin misgewaechs, dan is it grif takomme
jier wer oars, hwant de leafde foar de
ierdapelbou is fansels wer tanomd.
De produkten fan de boer en tünder, dy’t
net conserveard wurde kinne, dat bliuwt
dochs alle jierren in gouden of in izeren
keatling. Hwant de natür is gjin fabryk,
hy lit him de wet net foarskriuwe. Dit jier
wie it fruit tige oerfloedich. It gefolch,
wie, dat it publyk- de measte tiid omskik
fruit ite koe, wylst de fruitkwekers tigo
prot sjogge. Yn de öfroune simmer binne
hiel hwat apels en parren, dy’t net duorje
koene, oan ’e beam forrotte. En dat jowt
nei al de snoeijerij en sproeijerij in rare
rekken yn ’e pong. Mar in öfdwaende op
lossing is der net foar to finen. Fansels
jamfabriken en koelhuzen kinne meihelpe,
mar net genöch. As de risping oerfloedich
is, binne dy lju ek tige foarsichtich en
loai yn it keapjen. Dêrby is elk daliks sin-
nich as de oerfloed him fan alle kanten
talaket. In minske is nou ienkear in
frjemd beestje, dy moat jo heine en slaen
kinne as jo keapman binne. It jaske moat
gauris oarsom! Deselde minsken, dy’t
harren in blyk gat rinne salang it krap
is, wurde sinnige piken sadré de romte
wer baes is. En oer de hiele liny kin men
De Nederlandse am
bassade te Washing
ton heeft medege
deeld, dat mr. dr. v.
Kleffens in Juni a.s.
zjjn functie zal neer
leggen en naar Den
Haag terugkeert.
De reden hiervoor is
gelegen in het feit,
Hf- dat het klimaat van
Washington ’n slech
te invloed heeft op de gezondheidstoestand
van hem zelf en die van zijn echtgenote.
De eerste coloradokever is gevangen. Te
Udenhout in Noord-Brabant is een colo
radokever gevangen, voor zover bekend de
eerste in dit seizoen in ons land.
Chr. Bond van Tandtechnicl. Dezer dagen
is in principe besloten tot stichting van een
Ned. Christelijke Bond van Tandtechnici.
Een brandschade van f 150.000 werd aan
gericht bij een kleine brand in een maga
zijn van een Enschedese weverij, waar een
kostbare voorraad goederen verloren
ging.
Niet te oud en niet te jong. Ook dit jaar
zal een aantal bedrijven in de Noordoost-
polder worden verpacht. De pachter moet
minstens 26 en niet ouder dan 50 jaar
zijn.
Nederlands schip op de rotsen. Het Nederl.
motorvrachtschip „Voorwaarts” van 261
ton is Zondagmorgen vastgelopen op het
Patemosterrif voor de noordkust van het
eiland Jersey. Het schip voer in zware
mist. De bemanning van zes koppen ver
liet het schip en bereikte per reddingboot
de kust.
Vier in één. Willem Andela van Waaxens
heeft Zondag-4 kievitseieren in één nest
gevonden.
Meer subsidie voor toneel. Voor 1949 heeft
de minister van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen thans bij een begrotingswijzi-
f 80.000.meer uitgetrokken voor
subsidie aan toneelgezelschappen.
Beatrlx-lyceum krijgt subsidie. De minis
ter van O., K. en W. stelt thans aan de
Staten-Generaal bij begrotingswijziging
voor 1949 voor een subsidie van f 185.000
ter beschikking te stellen van het Prinses
Beatrix-Lyceum in Zwitserland, omdat in
dertijd op verzoek van de Nederlandse re
gering te Londen een groot aantal Neder
landse kinderen tot de school werd toege
laten.
brengen voor de moeilijkheden, welke hun
kinderen staan te wachUn, indien deze
voor een administratieve betrekking wor
den opgeleid, zonder dat zij daarvoor een
uitgesproken aanleg hebben.
Flamingo vluchtte. Uit het vogelpark
Avifauna te Alphen aan de Rijn zag een
flamingo kans uit te breken.
Ook televisie te Amsterdam? De Rege
ringscommissie voor televisie zal nagaan,
of de Cinetone-studio’s aan de Duiven-
drechtsekade te Amsterdam, voor televi
sie geschikt zijn.
Nu weet hij, hoe laat het is. De douane
recherche arresteerde de aanvoerder van
een groot complot horlogesmokkelaars en
nam tevens een partij gesmokkelde horlo
ges-in beslag, tot een waarde van tiendui
zenden guldens.
Fleur brengen in het ziekenhuisleven is
de opzet van de bazar, welke in Amster
dam ten bate van het kankerinstituut zal
worden gehouden.
Bommenwerper als speelgoed. In Den
Haag werd Woensdag wel een zeer onge
wone verkoping gehouden. Er werden n.l.
Wy meitsje de büter,
Wy melke de kjj,
Mar margerine op ’t brea,
Ja, dat krjje wy.
Kimswert. W. L. L. SMITS.
Het was Mrs. Gwendolyn Catalano uit
Connecticut, die met haar man, voor het
eerst in haar leven een bezoek aan haar
oude stamland Italië brengt. Zij zelf werd
in Amerika geboren uit Italiaanse ouders.
Haar man emigreerde in 1912 uit Italië en
is thans bouwvakarbeider.
Het echtpaar Catalano maakt deze reis ter
gelegenheid van hun 20-jarig huwelijks
feest. Zij zullen ongeveer een maand in
Italië blijven, waar zij de 90-jarige moeder
van de heer Catalano zullen bezoeken, die
haar schoondochter nog nooit heeft gezien.
Tijdens het korte oponthoud op Schiphol
werd mevrouw Catalano ontvangen door ’n
vertegenwoordiger van de K. L. M., die
haar een in het Italiaans gestelde brief
van Dr. A. Plesman, President-Directeur
van de K. L. M., overhandigde, benevens
enkele souvenirs.
De K. L. M. opende in Mei 1946, als eerste
Europese luchtvaartmaatschappij, een ge
regelde luchtdienst tussen Amsterdam en
New York; een maand later volgde de lj)n
Amsterdam-New York-Curacao. In 1947
werd de dienst naar Zuid Amerika via Por
tugal en Frans West-Afrika geopend. In
1948 werd een speciale vrachtdienst met
vracht-Skymasters tussen Amsterdam en
New York ingelegd, terwijl in 1949 een
nieuwe dienst naar Paramaribo, Caracas
en Curasao werd onderhouden. Bovendien
werden in dat jaar twee van de drie dien
sten naar Curasao via Montreal en Havan-1
na in plaats van via New York geleid. In
de topmaanden worden door de K. L. M.
niet minder dan 28 vluchten per week over
de Atlantische Oceaan uitgevoerd met
Constellations over de Noordelijke en Dou
glas DC-6 toestellen over de zuidelijke
route.
In de nog geen vier jaren, dat de K. L. M.
na de wereldoorlog diensten over de Atlan
tische Oceaan onderhoudt, werden bijna
3500 vluchten uitgevoerd, waarbij in 80.000
vlieguren 28.400.000 km werden afgelegd,
terwijl behalve 100.000 passagiers nog 467
ton post en 2420 ton vracht werden ver
voerd.
voor de K. L. M. We denken hierbij o.m.
aan het vervoer van het personeel naar en
van Schiphol, de maaltijden, die de K. L. M.
op haar lijnen verstrekt en de onderdelen,
waarvoor de K. L. M. jaarlijks millioenen
bedragen bij de Nederlandse industrie on
derbrengt. De mogelijkheden tot vergro
ting van de werkgelegenheid, die indirect
ontstaan door de aanwezigheid van een
nationale luchtvaartmaatschappij, zijn
eveneens talrijk. Dan zijn er nog de lan
dingsgelden, die de K. L. M. betaalt en
die ten goede komen aan de Gemeentelijke
Havendienst van de hoofdstad.
Doordat de natioAale luchtvaarmaatschap-
pij frequente verbindingen met de belang
rijkste centra in de wereld onderhoudt, is
dit een stimulans voor het toerisme naar
Nederland.
De propagandistische waarde, die de Ne
derlandse burgerluchtvaart in het buiten
land heeft, is van grote betekenis. Neêr-
lands vlag wordt overal gezien en de Ne
derlandse kwaliteitsproducten worden over
al getoond. Men denke slechts aan de Ne
derlandse kwaliteitsartikelen, die aan boord
van de K. L. M.vliegtuigen worden geser
veerd, bjjv. van fa. Steensma, alhier.
Bovenstaande greep uit talrijke specifie
ke voordelen van de K. L. M. voor de Ne
derlandse gemeenschap In het bijzonder,
toont reeds, dat bij een waardeoordeel met
vele factoren rekening gehouden dient te
worden.
Over de omvang van de K. L. M. denke
men vooral niet kleinerend.
De 100.000ste passagier, die de K. L. M. na
de oorlog over de Atlantische Oceaan heeft
Bij de beoordeling van de K. L. M. worden
veelal uitsluitend de financiële uitkomsten
als maatstaf genomen. Het zou echter een
grote onderschatting betekenen van de
waarde van de luchtvaart in het algemeen
en van een nationale luchtvaartmaatschap
pij in het bijzonder om de cijfers als enige
waarderingsbasis te gebruiken.
De voordelen n.l., dié de burgerluchtvaart
in het algemeen aan de gemeenschap biedt
en die, welke de aanwezigheid van een na
tionale luchtvaartmaatscahppij voor Ne
derland in het bijzonder met zich brengt
tonen dit dan ook overduidelijk aan.
Wat de burgerluchtvaart nu reeds, na een
nog maar korte geschiedenis, voor de ge
meenschap betekent, is voor een belangrijk
deel te danken aan de tijdwinst, die het
vliegtuig voor de-»gebruikers oplevert.
Nieuwe en ruimere markten ontstaan; het-
reizigersverkeer wordt vergroot, met alle
economische gevolgen van dien; tjjdeljjk
onbereikbare gebieden kunnen worden ge
ravitailleerd, op transitokosten wordt be
spaard evenals op de kosten van voorraad
houden, op emballage- en op verzekerings
kosten; het risico van plotselinge waarde
daling wordt verminderd, evenals het be
drijfsrisico, verbonden aan het uitvallen
van vitale machine-onderdelen; aan totale
kosten wordt door vermindering van de
Improductieve reisuren bespaard, het tem
po van de Industrialisatie wordt verhoogd;
politieke contacten worden
waardoor een nauwe samen
werking op leder gebied mogelijk is ge
worden, enz., enz.
Deze voordelen van de luchtvaart in het
algemeen kunnen en zullen door Nederland
beter worden benut door de aanwezigheid
van een nationale luchtvaartmaatschappij,
omdat de leiding van zulk een maatschap
pij een beter inzicht in en begrip voor de
economische en sociale behoeften van de
Nederlandse gemeenschap zal hebben en
zjj het nationale belang beter kan nastre
ven dan de leiding van een niet-Nederland-
se maatschappij.
De Nederlanders zullen eerder geneigd zijn
van het luchtvervoer gebruik te maken,
wanneer dit door een nationale luchtvaart
maatschappij wordt verzorgd, waardoor zij
tevens sneller begrip zullen krijgen voor de
voordelen, die aan deze wijze van vervoer
zjjn verbonden. Bovendien is hier ook nog
sprake van een direct financieel voordeel,
daar het vervoer niet in buitenlandse valu
ta betaald behoeft te worden of in Neder
landse guldens, welke transferabel moeten
zijn naar het buitenland. Behalve deze de-
viezenbesparende, bestaat er ook een de-
viezeninbrengende functie.
Immers, voor het vervoer naar Nederland,
uit vervoersoogpunt (frequentie, vliegtuig
type, enz.) op de meest ideale wijze op te
zetten, bestaat vaak de mogelijkheid om
ook buitenlanders hiervan gebruik te laten
maken. Hierdoor ontstaan belangrijke de
viezeninkomsten. Hiertegenover staat, dat
de productiemiddelen van de luchtvaart
slechts tegen harde valuta verkregen kun
nen worden, die absoluut gezien gro
tere bedragen vergen dan de harde valuta-
inkomsten. Dit lijkt economisch gezien on
gunstig, maar gezien de nog te noemen
voordelen, die de luchtvaart voor Neder
land biedt, is het dit niet, daar deze zelfs
méér dan een compensatie betekenen.
Door het feit, dat Amsterdam een belang
rijk knooppunt is van internationale ver
bindingen, vertoeven vele buitenlanders
enige tijd in de Nederlandse hoofdstad. De
werkgelegenheid, die hierdoor ontstaat en
de deviezenuitgaven van de buitenlanders
vormen een nuttige versteviging van de
Nederlandse economie. In 1948 bijv, wer
den alleen al door de K. L. M. 8000 transi-
to-passagiers van een hotelkamer voor
zien, hetgeen extra inkomsten van onge
veer een kwart millioen aan deviezen be
tekent. Dit geldt natuurlijk alleen voor
transito-passagiers, die niet direct ’n aan- i
sluiting wilden of konden krijgen. Een In
direct hieruit voortvloeiend voordeel is het
contact, dat hierdoor met Nederland ver
kregen wordt en dat op velerlei gebied
gunstige gevolgen kan hebben.
Het bezit van een nationale luchtvaart
maatschappij biedt voor Nederland het on
schatbare voordeel van het nauwere con
tact tussen de delen der Nederlandse Unie.
Vooral in deze tjjd van opbouw van de
Unie, is het veelvuldige en snelle persoon
lijke contact vanoverheidspersonen van
grote waarde. Dit geldt eveneens voor het
zakenleven, dat belangen heeft in de ver
schillende delen van de Unie, en ook voor
het postverkeer. Een eigen maatschappij
kan dan ook gemakkelijker aan de natio
nale wensen tegemoet komen.
Van zeer grote waarde is het door de hier
in gespecialiseerde K. L. M. in opdracht
van de Nederlandse regering en van bui
tenlandse mogendheden verrichte en nog
uit te voeren luchtkaarteringswerk, hetgeen
bijv, voor de economische opbouw van Su
riname van eminent belang is.
Het bestaan van een nationale luchtvaart
maatschappij vergroot de werkgelegenheid
In Nederland. In het huidige stadium zjjn
circa 9000 hoofd- en handarbeiders bij de
K. L. M. in Nederland werkzaam en de
betekenis hiervan voor de nationale eco
nomie laat zich gemakkeltjk denken. Tal
rjjke bedrijven werken bovendien direct
zeven „Mitchell” bommenwerpers geveild,
Zjl werden door Feenstra's metaalgroot-
handel aangekocht voor f9132. Eén dei*
toestellen zal niet gesloopt worden, doch
als speelgoed voor de jeugd dienen in een
kinderspeeltuin.
Zaltbommel elfhonderd jaar. Zaltbommel
bereidt zich voor om einde September 1950
zijn 1100-jarig bestaan te gaan vieren. Men
overweegt het oprichten van nabootsingen
der oude stadspoorten, verlichting van alle
openbare gebouwen, een feestmarkt en het
opvoeren van een revue.
Souverelniteltsoverdraeht in het klein. De
commissarissen der Koningin in Noord-
Holland en Overjjsel zullen 1 April naar
Urk gaan voor een souvereiniteitsover-
drachtje: het voormalige eiland wordt die
dag Overijsels.
Tot staan gebracht. De verspreiding van
de pseudo-vogelpest in ons land schijnt
voorshands tot staan gebracht te zijn. In
totaal zijn er tot nu toe 29-besmettingsge-
vallen; bijna 3100 kippen werden afge
slacht en vernietigd, waaronder ruim 1600
te Landsmeer.
Kweekschool afgekeurd. De autoriteiten
hebben het gebouw, dat thans door de Ned.
Herv. Kweekschool „op de Mariënburg” te
Leeuwarden wordt gebruikt, voor onder
wijsdoeleinden afgekeurd.
Margarine-oorlog ook in Friesland. Ook in
Friesland is de „margarine-oorlog” tussen
de grote winkelbedrijven en de zelfstandi
ge winkeliers uitgebroken. De strijd om de
consument wordt uitgevochten met goed-I
kope margarine als wapen.
Overval op 72-jarige in Utrecht. In de
nacht van Donderdag op Vrijdag om half
twee is in perceel 88 aan de Bemuurde I ging
Weerd te Utrecht een roofoverval gepleegd
De dader sloeg op de vlucht en het slacht
offer, de 72-jarige J. J. G., werd bloedend
verwond. Er wordt niets vermist.
In 1845 verkocht men nog gekook
te eieren op het ijs!
J.l. Dinsdag 21 Maart, passeerde de zon op
haar weg naar de Noorderkeerkring de
evenaar, die zij op de langste dag (21 Juni)
hoopt te bereiken.
Deze gebeurtenis luidt bij ons het voor
jaar in, al trekt het weer zich veelal van
deze seizoenswisseling niet veel aan, daar
het ook na 21 Maart nog zeer koud kan
zijn. Op 27 Maart 1937 (de Zaterdag voor
Fasen) viel er nog een flinke laag sneeuw.
In 1929 vroor het nog maar liefst op 23
van de 31 Maartdagen. Maar 105 jaren ge
leden, n.l. in het voorjaar van 1845, kon
de winter wel heel moeilijk afscheid ne
men. In het Handelsblad van 20 Maart
1845 lezen wij het volgende:
„Den 23sten Maart 1845 verkoopt C. Wys
beste eieren op het ijs. Bij goed weer zal
er gedurende de a.s. Paasdagen een fraaie
tent, van buiten met vlaggen en wimpels,
van binnen met kostbare draperies gede
coreerd en goed verwarmd, op den Bui-
ten-Amstel geplaatst worden.”
Op 2de Paasdag van het jaar 1845 reed
men in vele plaatsen in ons land nog
schaats. Merkwaardig was verder nog, dat
op de 27ste Maart van dat jaar nog 4 per
sonen een tocht met een ijsschuit maakten
heen en terug van Lemmer naar Schok
land.
Verleden jaar was het daarentegen zeer
warm; de beide Paasdagen waren toen de
warmste van de laatste 100 jaar. Een oud
volks (bij) geloof is dat de wind overwegend
het gehele voorjaar zal waaien uit de
richting, waaruit hij in de Lentenacht (20
op 21 Maart) waait. Wjj hebben dit in de
jaarboeken over enige tientallen van jaren
nagegaan, maar vonden niet de minste
aanwijzing, die in de richting van deze
volksmening wees.
Tunnels onder het IJ. De wethouder voor
de Volkshuisvesting c.a. in Amsterdam
heeft enige nadere mededelingen gedaan
over de plannen tot het bouwen van tun
nels onder het U.
Er is nog vertrouwen. Het Ministerie van
Financiën deelde mede, dat de 4 pet. Ne
derlandse staatslening, die tot een bedrag
van 50 millioen Zwitserse francs op de
Zwitserse kapitaalmarkt is uitgegeven,
zeer ruim is overtekend.
Ontploffing bjj Philips. Niepiand kreeg let
sel, doch de materiële schade was aan
zienlijk toen zich in de machinekamer van
het Philipscomplex aan de Emmasingel te
Eindhoven een ontploffing voordeed.
Onder zand bedolven. Een arbeider uit
Wjjchen, vader van zes kinderen, werd, toen
hij te Nijmegen in een betonput werkte,
door in beweging komend zand bedolven
en gedood.
Met boord om werkloos. Daar de werk
loosheid onder het administratief personeel
nog steeds stijgt, hoopt de Minister van
Sociale Zaken, dat de beroepskeuzevoor
lichting de ouders meer begrip zal bq-