De betekenis de burgerluchtvaart van de Natie voor De Martinytoer „Lente” is in het land üs hjoed door Nederland Fan de to sizzen No. 25 46e Jaargang Dinsdag 28 Maart 1950 StreeKblad voor West- en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa A.J.OSINGA - B o 1 s w a r d Pas op it aide folkje, net orti de lju, mar om har streken. i- s i- vervoerd, arriveerde btjv. Woensdag 22 Maart j.l, om ongeveer 1 uur in de mid dag op doorreis van New York naar Rome op Schiphol. Hwat hat Gabe Skroar Bolswards Nieuwsblad I. 1 Tj. de J. 3 1 r persoonlijke bevorderd, DE MARGERINE FOAR US! Wy hAlde hjir kt), Yn 't aid Fryske lAn. Wy melke dy kij, Op ’e stal of yn 't ian. Fan ’t meitsjen fan büter Hawwe wy tige forstAn, Mar ’t iten derfan Bart yn ’t bütenlAn. r 'Zeischijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Botsward Telefoon 451 (K 5157) 8. 9 8. i. 9. I. r n Vooruitzichten. De eerste Lenteboden laten zich niet slecht aanzien. Zowel des nachts als overdag ko men er vrij hoge temperaturen voor. Zo als de situatie zich in het midden van de week liet aanzien, mag verwacht worden, dat dit gunstige en zachte voorjaarsweer de gehele week nog wel zal aanhouden. Maar toch moeten wij niet vergeten, dat er zelfs in April nog af en toe felle koude invallen kunnen voorkomen met hagel- en sneeuwbuien. Want niet voor niets luidt 't bekende gezegde: „April doet wat htf wil”, zodat dit gunstige begin van de Lente nog geenszins een zacht en vroeg voorjaar be looft. Fan molke meitsje wy büter, Gjinien dy’t it net wit, Sa lekker en smaekfol, Hwer’t „Vitaminen” yn sitt’. Abonnementsprijs 1.35 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs t 10 cent pèr m.m. Giro 87926 De Rijksluchtvaartschool zal deze week de honderdste leerling afleveren, die voor de K. L. M. is opgeleid. Bij de uitreiking van het brevet op Gilze-Rijen zal minister Spit zen aanwezig zijn. Het Ned. schip „Zaanstroona” (15.187 ton) van de Hollandse Stoomboot Maatschappij is door de Deutsche Dampfschiffahrt-ge- sellschaft te Bremen gekocht. Spaartegoed toegenomen. In 1949 over troffen de terugbetalingen op spaarbank boekjes van de Rijkspostspaarbank de in lagen met 34 millioen gulden. Bij de bij zondere spaarbanken was de verhouding juist omgekeerd; by deze groep waren in het afgelopen jaar de inlagen 41 millioen hoger dan de terugbetalingen. Foar de stikmannich boeren, dy’t noch béste Reade Star hawwe, is it de léste wi- ken in béste tiid. Hja binne tige djür en de memmen, dy’t net oer in to romme beurs biskikke kinne, en dat binne de measten, komt dit raer oer it mat. It is yn gjin jierren bard, dat hjir safolle sAn- ierdapels iten wurde as tsjintwurdich en dat yn dizze hoeke, dat is frjemd. Dochs is de oarsaek net sa fier to sykjen. De Minister, dy’t nei myn miening torjucht safolle mooglik frijheit jaen wol nei al syn needsaeklike hannebinerij, hat forline jier de bouboeren fiele litten, dat der great risico yn de ierdapelbou sitte kin. Der is doe hiel hwat krityk west op dizze saek, mar de lju sieten doe mei de skea. Dat hat fan dy gefolgen west, dat mannich boer folie minder setters brükt hat en syn heil socht hat yn oare produkten. Men forjit mar al to faek, dat de moderne ierd apelbou hiel hwat jild kost. As de boer minder as f 2000.üt in H.A. makket, kin hy skraechwurk de kosten hoedzje. En forline jier binne der al aerdige stroppen ütdield. It leit dus yn de reden, dat man- nlchien dit risico net op him nimme doarst en sadwaende wiene der minder ierdapels. Doe’t de ütfier lykwols mear hawwe koe, as forwachte waerd, hat de Minister der fry foar jown, omdat hy oardielde, dat in wol sizze, rint de krapte op syn léste fuot- ten. Yntemationael en nationael komt de konkurrinsje wer mei gong opsetten. Dat sil wer in oar byld jaen oan it sake- dwaen en ek it buorkjen sil omstean lea ve, foar’t wy folie jierren fierder binne. Foar de lju, dy’t yn it salt bibiten binne kin dat it measte kwea net, mar ik haw wol soarch, dat mannich jong sakeman en jonge boer in tiid yn ’e mjitte geane, dy’t hiel hwat mear easkje sil as de jierren fan krapte oan guod him leard hat. De holle koel en it hert waerm, dat héldt! It tij forrint en de beakens moatte wer forset wurde. De greidboeren hawwe nou troch har organisaesjes it earste bigjin makke om harren to skoar to setten. In diel fan de molkesinten bliuwt yn ’e pöt om dermei de exportforliezen opheine to kinnen. Ik bin bliid mei dit bislüt, hwant it lit sjen, dat de boeren biseffe, dat hja earst seis fanwegen komme moatte, sille hja de morele rjuchtfeardigens hawwe om fan de oerheit meiwurking to freegjen foar in forantwurde priispeil. En dat is dochs fan it greatste bilang foar harren, mar ek foar it hiele folk. Allinnich as dat biwarre wurdt, kin men forwachtsje, dat de hiele trits fan sosiale rjuchten en forplichtingen neikomd wurde kin. Slagget men deryn net, dan giet sünder mis wer it measte fan dy bilangrike foardielen forlem. En dat mei üt-noch-yn net. Der is yn üs lAn troch ar beider en ündernimmer tofolle dien om de fruchten derfan yn de kommende jierren wer kwyt to reitsjen. Der sit safolle oan fést, dat ’t ta de allerwichtigste dingen fan it folksbistean biheart, dat it nou al alle oandacht fortsjinnet, om nei to gean, hoe’t wy de sosiale rjuchtfeardigens bi- war je sille yn in mienskip, dy’t mei desel- de dingen to krijen kriget as yn de tryste jierren fan '30-’35. It is net to ier, der omtinken foar to freegjen, nou’t it noch tiid is, hwant nimmen wit hoefolle tiid üs litten wurde sil. earm lAn de kans om hwat to fortsjinjen, net foarbygean litte koe. Oan de oare kant wie hy der wis fan, dat der foar de minsken hjirre genöch ierdapels oerhoude, ja, gjin Reade Star fan de klaei, mar genöch goede ierdapels. Lykwols in frij artikel der sit altyd biweging yn. Inkel- de domme krantepraetsjes makken de lju yn HollAn binaud en der kaem in „run" op de klaei-ierdapels. Doe gyng it fansels noch folie hurder. As der gong yn it spul sit wurdt de boer stiif en de hannel graech en as dan de prizen frij binne, wit jo it oare wol. Foar de sAnboerkes is dit in mei- faller, dy’t hja nei it minne ierdapeljier tofoaren ek wol brüke woene. De consu- mint is dizkear de dupe. Ierdapels kinne net langer duorje as it jier, dat hja groeije, dus it iene jier seit it oare net. Komt der gjin misgewaechs, dan is it grif takomme jier wer oars, hwant de leafde foar de ierdapelbou is fansels wer tanomd. De produkten fan de boer en tünder, dy’t net conserveard wurde kinne, dat bliuwt dochs alle jierren in gouden of in izeren keatling. Hwant de natür is gjin fabryk, hy lit him de wet net foarskriuwe. Dit jier wie it fruit tige oerfloedich. It gefolch, wie, dat it publyk- de measte tiid omskik fruit ite koe, wylst de fruitkwekers tigo prot sjogge. Yn de öfroune simmer binne hiel hwat apels en parren, dy’t net duorje koene, oan ’e beam forrotte. En dat jowt nei al de snoeijerij en sproeijerij in rare rekken yn ’e pong. Mar in öfdwaende op lossing is der net foar to finen. Fansels jamfabriken en koelhuzen kinne meihelpe, mar net genöch. As de risping oerfloedich is, binne dy lju ek tige foarsichtich en loai yn it keapjen. Dêrby is elk daliks sin- nich as de oerfloed him fan alle kanten talaket. In minske is nou ienkear in frjemd beestje, dy moat jo heine en slaen kinne as jo keapman binne. It jaske moat gauris oarsom! Deselde minsken, dy’t harren in blyk gat rinne salang it krap is, wurde sinnige piken sadré de romte wer baes is. En oer de hiele liny kin men De Nederlandse am bassade te Washing ton heeft medege deeld, dat mr. dr. v. Kleffens in Juni a.s. zjjn functie zal neer leggen en naar Den Haag terugkeert. De reden hiervoor is gelegen in het feit, Hf- dat het klimaat van Washington ’n slech te invloed heeft op de gezondheidstoestand van hem zelf en die van zijn echtgenote. De eerste coloradokever is gevangen. Te Udenhout in Noord-Brabant is een colo radokever gevangen, voor zover bekend de eerste in dit seizoen in ons land. Chr. Bond van Tandtechnicl. Dezer dagen is in principe besloten tot stichting van een Ned. Christelijke Bond van Tandtechnici. Een brandschade van f 150.000 werd aan gericht bij een kleine brand in een maga zijn van een Enschedese weverij, waar een kostbare voorraad goederen verloren ging. Niet te oud en niet te jong. Ook dit jaar zal een aantal bedrijven in de Noordoost- polder worden verpacht. De pachter moet minstens 26 en niet ouder dan 50 jaar zijn. Nederlands schip op de rotsen. Het Nederl. motorvrachtschip „Voorwaarts” van 261 ton is Zondagmorgen vastgelopen op het Patemosterrif voor de noordkust van het eiland Jersey. Het schip voer in zware mist. De bemanning van zes koppen ver liet het schip en bereikte per reddingboot de kust. Vier in één. Willem Andela van Waaxens heeft Zondag-4 kievitseieren in één nest gevonden. Meer subsidie voor toneel. Voor 1949 heeft de minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen thans bij een begrotingswijzi- f 80.000.meer uitgetrokken voor subsidie aan toneelgezelschappen. Beatrlx-lyceum krijgt subsidie. De minis ter van O., K. en W. stelt thans aan de Staten-Generaal bij begrotingswijziging voor 1949 voor een subsidie van f 185.000 ter beschikking te stellen van het Prinses Beatrix-Lyceum in Zwitserland, omdat in dertijd op verzoek van de Nederlandse re gering te Londen een groot aantal Neder landse kinderen tot de school werd toege laten. brengen voor de moeilijkheden, welke hun kinderen staan te wachUn, indien deze voor een administratieve betrekking wor den opgeleid, zonder dat zij daarvoor een uitgesproken aanleg hebben. Flamingo vluchtte. Uit het vogelpark Avifauna te Alphen aan de Rijn zag een flamingo kans uit te breken. Ook televisie te Amsterdam? De Rege ringscommissie voor televisie zal nagaan, of de Cinetone-studio’s aan de Duiven- drechtsekade te Amsterdam, voor televi sie geschikt zijn. Nu weet hij, hoe laat het is. De douane recherche arresteerde de aanvoerder van een groot complot horlogesmokkelaars en nam tevens een partij gesmokkelde horlo ges-in beslag, tot een waarde van tiendui zenden guldens. Fleur brengen in het ziekenhuisleven is de opzet van de bazar, welke in Amster dam ten bate van het kankerinstituut zal worden gehouden. Bommenwerper als speelgoed. In Den Haag werd Woensdag wel een zeer onge wone verkoping gehouden. Er werden n.l. Wy meitsje de büter, Wy melke de kjj, Mar margerine op ’t brea, Ja, dat krjje wy. Kimswert. W. L. L. SMITS. Het was Mrs. Gwendolyn Catalano uit Connecticut, die met haar man, voor het eerst in haar leven een bezoek aan haar oude stamland Italië brengt. Zij zelf werd in Amerika geboren uit Italiaanse ouders. Haar man emigreerde in 1912 uit Italië en is thans bouwvakarbeider. Het echtpaar Catalano maakt deze reis ter gelegenheid van hun 20-jarig huwelijks feest. Zij zullen ongeveer een maand in Italië blijven, waar zij de 90-jarige moeder van de heer Catalano zullen bezoeken, die haar schoondochter nog nooit heeft gezien. Tijdens het korte oponthoud op Schiphol werd mevrouw Catalano ontvangen door ’n vertegenwoordiger van de K. L. M., die haar een in het Italiaans gestelde brief van Dr. A. Plesman, President-Directeur van de K. L. M., overhandigde, benevens enkele souvenirs. De K. L. M. opende in Mei 1946, als eerste Europese luchtvaartmaatschappij, een ge regelde luchtdienst tussen Amsterdam en New York; een maand later volgde de lj)n Amsterdam-New York-Curacao. In 1947 werd de dienst naar Zuid Amerika via Por tugal en Frans West-Afrika geopend. In 1948 werd een speciale vrachtdienst met vracht-Skymasters tussen Amsterdam en New York ingelegd, terwijl in 1949 een nieuwe dienst naar Paramaribo, Caracas en Curasao werd onderhouden. Bovendien werden in dat jaar twee van de drie dien sten naar Curasao via Montreal en Havan-1 na in plaats van via New York geleid. In de topmaanden worden door de K. L. M. niet minder dan 28 vluchten per week over de Atlantische Oceaan uitgevoerd met Constellations over de Noordelijke en Dou glas DC-6 toestellen over de zuidelijke route. In de nog geen vier jaren, dat de K. L. M. na de wereldoorlog diensten over de Atlan tische Oceaan onderhoudt, werden bijna 3500 vluchten uitgevoerd, waarbij in 80.000 vlieguren 28.400.000 km werden afgelegd, terwijl behalve 100.000 passagiers nog 467 ton post en 2420 ton vracht werden ver voerd. voor de K. L. M. We denken hierbij o.m. aan het vervoer van het personeel naar en van Schiphol, de maaltijden, die de K. L. M. op haar lijnen verstrekt en de onderdelen, waarvoor de K. L. M. jaarlijks millioenen bedragen bij de Nederlandse industrie on derbrengt. De mogelijkheden tot vergro ting van de werkgelegenheid, die indirect ontstaan door de aanwezigheid van een nationale luchtvaartmaatschappij, zijn eveneens talrijk. Dan zijn er nog de lan dingsgelden, die de K. L. M. betaalt en die ten goede komen aan de Gemeentelijke Havendienst van de hoofdstad. Doordat de natioAale luchtvaarmaatschap- pij frequente verbindingen met de belang rijkste centra in de wereld onderhoudt, is dit een stimulans voor het toerisme naar Nederland. De propagandistische waarde, die de Ne derlandse burgerluchtvaart in het buiten land heeft, is van grote betekenis. Neêr- lands vlag wordt overal gezien en de Ne derlandse kwaliteitsproducten worden over al getoond. Men denke slechts aan de Ne derlandse kwaliteitsartikelen, die aan boord van de K. L. M.vliegtuigen worden geser veerd, bjjv. van fa. Steensma, alhier. Bovenstaande greep uit talrijke specifie ke voordelen van de K. L. M. voor de Ne derlandse gemeenschap In het bijzonder, toont reeds, dat bij een waardeoordeel met vele factoren rekening gehouden dient te worden. Over de omvang van de K. L. M. denke men vooral niet kleinerend. De 100.000ste passagier, die de K. L. M. na de oorlog over de Atlantische Oceaan heeft Bij de beoordeling van de K. L. M. worden veelal uitsluitend de financiële uitkomsten als maatstaf genomen. Het zou echter een grote onderschatting betekenen van de waarde van de luchtvaart in het algemeen en van een nationale luchtvaartmaatschap pij in het bijzonder om de cijfers als enige waarderingsbasis te gebruiken. De voordelen n.l., dié de burgerluchtvaart in het algemeen aan de gemeenschap biedt en die, welke de aanwezigheid van een na tionale luchtvaartmaatscahppij voor Ne derland in het bijzonder met zich brengt tonen dit dan ook overduidelijk aan. Wat de burgerluchtvaart nu reeds, na een nog maar korte geschiedenis, voor de ge meenschap betekent, is voor een belangrijk deel te danken aan de tijdwinst, die het vliegtuig voor de-»gebruikers oplevert. Nieuwe en ruimere markten ontstaan; het- reizigersverkeer wordt vergroot, met alle economische gevolgen van dien; tjjdeljjk onbereikbare gebieden kunnen worden ge ravitailleerd, op transitokosten wordt be spaard evenals op de kosten van voorraad houden, op emballage- en op verzekerings kosten; het risico van plotselinge waarde daling wordt verminderd, evenals het be drijfsrisico, verbonden aan het uitvallen van vitale machine-onderdelen; aan totale kosten wordt door vermindering van de Improductieve reisuren bespaard, het tem po van de Industrialisatie wordt verhoogd; politieke contacten worden waardoor een nauwe samen werking op leder gebied mogelijk is ge worden, enz., enz. Deze voordelen van de luchtvaart in het algemeen kunnen en zullen door Nederland beter worden benut door de aanwezigheid van een nationale luchtvaartmaatschappij, omdat de leiding van zulk een maatschap pij een beter inzicht in en begrip voor de economische en sociale behoeften van de Nederlandse gemeenschap zal hebben en zjj het nationale belang beter kan nastre ven dan de leiding van een niet-Nederland- se maatschappij. De Nederlanders zullen eerder geneigd zijn van het luchtvervoer gebruik te maken, wanneer dit door een nationale luchtvaart maatschappij wordt verzorgd, waardoor zij tevens sneller begrip zullen krijgen voor de voordelen, die aan deze wijze van vervoer zjjn verbonden. Bovendien is hier ook nog sprake van een direct financieel voordeel, daar het vervoer niet in buitenlandse valu ta betaald behoeft te worden of in Neder landse guldens, welke transferabel moeten zijn naar het buitenland. Behalve deze de- viezenbesparende, bestaat er ook een de- viezeninbrengende functie. Immers, voor het vervoer naar Nederland, uit vervoersoogpunt (frequentie, vliegtuig type, enz.) op de meest ideale wijze op te zetten, bestaat vaak de mogelijkheid om ook buitenlanders hiervan gebruik te laten maken. Hierdoor ontstaan belangrijke de viezeninkomsten. Hiertegenover staat, dat de productiemiddelen van de luchtvaart slechts tegen harde valuta verkregen kun nen worden, die absoluut gezien gro tere bedragen vergen dan de harde valuta- inkomsten. Dit lijkt economisch gezien on gunstig, maar gezien de nog te noemen voordelen, die de luchtvaart voor Neder land biedt, is het dit niet, daar deze zelfs méér dan een compensatie betekenen. Door het feit, dat Amsterdam een belang rijk knooppunt is van internationale ver bindingen, vertoeven vele buitenlanders enige tijd in de Nederlandse hoofdstad. De werkgelegenheid, die hierdoor ontstaat en de deviezenuitgaven van de buitenlanders vormen een nuttige versteviging van de Nederlandse economie. In 1948 bijv, wer den alleen al door de K. L. M. 8000 transi- to-passagiers van een hotelkamer voor zien, hetgeen extra inkomsten van onge veer een kwart millioen aan deviezen be tekent. Dit geldt natuurlijk alleen voor transito-passagiers, die niet direct ’n aan- i sluiting wilden of konden krijgen. Een In direct hieruit voortvloeiend voordeel is het contact, dat hierdoor met Nederland ver kregen wordt en dat op velerlei gebied gunstige gevolgen kan hebben. Het bezit van een nationale luchtvaart maatschappij biedt voor Nederland het on schatbare voordeel van het nauwere con tact tussen de delen der Nederlandse Unie. Vooral in deze tjjd van opbouw van de Unie, is het veelvuldige en snelle persoon lijke contact vanoverheidspersonen van grote waarde. Dit geldt eveneens voor het zakenleven, dat belangen heeft in de ver schillende delen van de Unie, en ook voor het postverkeer. Een eigen maatschappij kan dan ook gemakkelijker aan de natio nale wensen tegemoet komen. Van zeer grote waarde is het door de hier in gespecialiseerde K. L. M. in opdracht van de Nederlandse regering en van bui tenlandse mogendheden verrichte en nog uit te voeren luchtkaarteringswerk, hetgeen bijv, voor de economische opbouw van Su riname van eminent belang is. Het bestaan van een nationale luchtvaart maatschappij vergroot de werkgelegenheid In Nederland. In het huidige stadium zjjn circa 9000 hoofd- en handarbeiders bij de K. L. M. in Nederland werkzaam en de betekenis hiervan voor de nationale eco nomie laat zich gemakkeltjk denken. Tal rjjke bedrijven werken bovendien direct zeven „Mitchell” bommenwerpers geveild, Zjl werden door Feenstra's metaalgroot- handel aangekocht voor f9132. Eén dei* toestellen zal niet gesloopt worden, doch als speelgoed voor de jeugd dienen in een kinderspeeltuin. Zaltbommel elfhonderd jaar. Zaltbommel bereidt zich voor om einde September 1950 zijn 1100-jarig bestaan te gaan vieren. Men overweegt het oprichten van nabootsingen der oude stadspoorten, verlichting van alle openbare gebouwen, een feestmarkt en het opvoeren van een revue. Souverelniteltsoverdraeht in het klein. De commissarissen der Koningin in Noord- Holland en Overjjsel zullen 1 April naar Urk gaan voor een souvereiniteitsover- drachtje: het voormalige eiland wordt die dag Overijsels. Tot staan gebracht. De verspreiding van de pseudo-vogelpest in ons land schijnt voorshands tot staan gebracht te zijn. In totaal zijn er tot nu toe 29-besmettingsge- vallen; bijna 3100 kippen werden afge slacht en vernietigd, waaronder ruim 1600 te Landsmeer. Kweekschool afgekeurd. De autoriteiten hebben het gebouw, dat thans door de Ned. Herv. Kweekschool „op de Mariënburg” te Leeuwarden wordt gebruikt, voor onder wijsdoeleinden afgekeurd. Margarine-oorlog ook in Friesland. Ook in Friesland is de „margarine-oorlog” tussen de grote winkelbedrijven en de zelfstandi ge winkeliers uitgebroken. De strijd om de consument wordt uitgevochten met goed-I kope margarine als wapen. Overval op 72-jarige in Utrecht. In de nacht van Donderdag op Vrijdag om half twee is in perceel 88 aan de Bemuurde I ging Weerd te Utrecht een roofoverval gepleegd De dader sloeg op de vlucht en het slacht offer, de 72-jarige J. J. G., werd bloedend verwond. Er wordt niets vermist. In 1845 verkocht men nog gekook te eieren op het ijs! J.l. Dinsdag 21 Maart, passeerde de zon op haar weg naar de Noorderkeerkring de evenaar, die zij op de langste dag (21 Juni) hoopt te bereiken. Deze gebeurtenis luidt bij ons het voor jaar in, al trekt het weer zich veelal van deze seizoenswisseling niet veel aan, daar het ook na 21 Maart nog zeer koud kan zijn. Op 27 Maart 1937 (de Zaterdag voor Fasen) viel er nog een flinke laag sneeuw. In 1929 vroor het nog maar liefst op 23 van de 31 Maartdagen. Maar 105 jaren ge leden, n.l. in het voorjaar van 1845, kon de winter wel heel moeilijk afscheid ne men. In het Handelsblad van 20 Maart 1845 lezen wij het volgende: „Den 23sten Maart 1845 verkoopt C. Wys beste eieren op het ijs. Bij goed weer zal er gedurende de a.s. Paasdagen een fraaie tent, van buiten met vlaggen en wimpels, van binnen met kostbare draperies gede coreerd en goed verwarmd, op den Bui- ten-Amstel geplaatst worden.” Op 2de Paasdag van het jaar 1845 reed men in vele plaatsen in ons land nog schaats. Merkwaardig was verder nog, dat op de 27ste Maart van dat jaar nog 4 per sonen een tocht met een ijsschuit maakten heen en terug van Lemmer naar Schok land. Verleden jaar was het daarentegen zeer warm; de beide Paasdagen waren toen de warmste van de laatste 100 jaar. Een oud volks (bij) geloof is dat de wind overwegend het gehele voorjaar zal waaien uit de richting, waaruit hij in de Lentenacht (20 op 21 Maart) waait. Wjj hebben dit in de jaarboeken over enige tientallen van jaren nagegaan, maar vonden niet de minste aanwijzing, die in de richting van deze volksmening wees. Tunnels onder het IJ. De wethouder voor de Volkshuisvesting c.a. in Amsterdam heeft enige nadere mededelingen gedaan over de plannen tot het bouwen van tun nels onder het U. Er is nog vertrouwen. Het Ministerie van Financiën deelde mede, dat de 4 pet. Ne derlandse staatslening, die tot een bedrag van 50 millioen Zwitserse francs op de Zwitserse kapitaalmarkt is uitgegeven, zeer ruim is overtekend. Ontploffing bjj Philips. Niepiand kreeg let sel, doch de materiële schade was aan zienlijk toen zich in de machinekamer van het Philipscomplex aan de Emmasingel te Eindhoven een ontploffing voordeed. Onder zand bedolven. Een arbeider uit Wjjchen, vader van zes kinderen, werd, toen hij te Nijmegen in een betonput werkte, door in beweging komend zand bedolven en gedood. Met boord om werkloos. Daar de werk loosheid onder het administratief personeel nog steeds stijgt, hoopt de Minister van Sociale Zaken, dat de beroepskeuzevoor lichting de ouders meer begrip zal bq-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1950 | | pagina 1