JS FRIESLANDS NIEUWE WATERWEGEN ZIJN VOLTOOID mg ird Martinytoer 1 üs hjoed to sizzen door Nederland Fan de 47e Jaargang No. 40 Dinsdag 29 Mei 19SI Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa. A.J.OSINGA - Bolsward Nieuwe gigantische sluizen en bruggen nous. vm UL Kanalen van 44 m. breedte voor schepen tot 2000 ton ard 1.50 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Oiro 87926 Hwat hat Gabe Skroar Bolswards Nieuwsblad „H PIET. even an- into L Tj. de J. DR van gaar esta- ig is hulp daas 'wel lede- zend ,wat eden Ing? igat, ken. tl de home, Uitwelllngerga en Spannenburg naar het Ijsselmeer. Sneek heeft er Indertijd veel moeite voor gedaan de verbinding langs deze stad te laten lopen, maar heeft zich ten slotte moeten tevreden stellen met een goede aansluiting op het kanaal, waarvoor de Houkesloot tot grote diepte is uitgebaggerd en tevens nog enkele an dere verbeteringen heeft ondergaan. Daar door is de tweede stad van Friesland straks ook voor schepen tot 1000 ton bereikbaar. De verbinding met Groningen is langs de nieuwe route 11 km korter geworden dan de oude over Staveren, terwijl ook een voordeel is, dat de Groninger scheepvaart Daar is die kever weer. Op een groot aan tal plaatsen in ons land worden thans colo radokevers op het jonge aardappelgewas waargenomen, zo deelt men ons van de zijde van het ministerie van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorziening mede. Bij stij ging van de temperatuur zal het aantal kevers nog in belangrijke mate toenemen. Bovendien kunnen bij warm weer bij Zuide lijke tot Oostelijke winden vluchten kevers uit het buitenland binnenvallen. Weer plan voor „Lutino-toren”. Een nieuwe opging om het goud van de „Lutine” te ber gen kan worden gedaan als het plan van de heer N. Th. Kos te Amsterdam doorgaat. Deze heeft namelijk een toren van beton ontworpen, die naar zijn mening betere re sultaten zal geven dan de voorheen ge bruikte. Hij heeft octrooi aangevraagd op zijn constructie en hoopt een naamloze ven nootschap te kunnen oprichten voor de fi nanciering van een nieuwe „Lutine”-onder- neming. Mishandeling van een kind. De 28-jarige arbeider W. v. D. is door de Haarlemse rechtbank conform de eis wegens mishan deling van zijn driejarig zoontje veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Op een koude nu niet meer is aangewezen op de 6 km langere route over het ondiepe en mede daardoor vaak zo woelige Tjeukemeer. Laten we ten slotte nog even stilstaan bij de vraag: waarvoor dit grootse en kostbare werk tot stand is gekomen. De 40 millioen gulden die er mee gemoeid gingen (dat is tweemaal zoveel als aan vankelijk geraamd werd) zijn zeker niet uitgegeven voor de kleine vrachtschepen en tjalkjes. Daarvoor is practisch geen em plooi meer, omdat het sterk toegenomen wegverkeer hun vrijwel alle wind uit de zeilen genomen heeft. De nieuwe kanalen zijn alleen bedoeld voor het transport van massa-goederen, dat voor twee derde nog steeds door schepen van 6001350 ton wordt verzorgd. En aan de eisen die dit vervoer stelt, is ten volle voldaan. Zelfs kan de verbinding LemmerStroobos met betrekkelijk geringe kosten nog geschikt worden gemaakt voor schepen van 2000 ton. In Friesland zijn de nieuwe vaarwa ters dus volledig aangepast aan de grote vlucht, die de kustvaart genomen heeft, maar in Groningen, waar ze reeds vóór de oorlog voltooid werden, is dat niet geheel het geval. Daar zal de sluis bij Gaarkeuken onder Grjjpskerk vernieuwd moeten worden en zal men de bruggen hoger moeten ma ken voor de kustvaarders boven 1000 ton. Bij ons in Friesland zijn ze, mede in het belang van de zeilvaart, direct hoger en bovendien draaibaar gemaakt, zodat de hoogte van de schepen, die in Groningen maximaal 7 m. kan bedragen, hier onbe perkt is. Welk een machtig werk nu tot stand is gekomen blijkt ook nog uit het feit dat in totaal,in de Friese kanalen 21 nieuwe bruggen zijn gebouwd, waarvan 4 spoorbruggen. De goede wurken kin net bate, „Ik lit se dêrom,” sei doave Ate. Trouw elke week Donderdag bleek, Steeds maar weer bidder tijding Geven een sport, Excelsior. Voor de kankerbestrijding. Werkman en chef ’t Zelfde besef: „Elkanders lasten dragen'". Zelf kerngezond, Met 't schaaltje rond Wjj geven zonder vragen. ver. zes nd te ij een ndse zei ichel aan daag ihele Veischljnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Boisward Telefoon 451 (K 5157) Eerst één millioen, Zou twee het doen? Ook dat mocht ruim gelukken. Twee en een half. Voor 't gouden kalf, Blijkt elk zich niet te bukken. De loop van de nieuwe kanalen in Friesland. Het Groningse gedeelte sluit bij Stroobos op de grens van de beide provincies aan bij het Friese. Dit laatste splitst zich enkele kilometers voor Bergum in twee gedeelten. Het ene, het Harinxma-kanaal, genoemd naar de oud-Commissaris der Koningin, die zeer voor deze aansluiting heeft geijverd, gaat naar Harlingen en zuidelijk langs Leeuwarden, het andere via Grouw, Ter- Woensdag 30 Mei wordt een historische dag in de geschiedenis van onze provincie. Dan immers worden de nieuwe FriesGroning se kanalen officieel opengsteld en zal de Minister van Verkeer en Waterstaat de grote moderne sluizen in Lemmer en Harlingen de namen geven van Prinses Margriet-sluis en Tsjerk Hiddes-sluis. Een millioenenwerk van grote betekenis voor de scheepvaart en voor de beide Noordelijke provincies is hiermede, de vele oorlogse- en na-oorlogse moeilijkheden ten spijt, gereed gekomen. Het opent nieuwe mogelijkheden voor handel en industrie waaraan ons land juist nu zo dringend behoefte heeft. TT is nou sahwat tritich jier lyn, dat de earste kollektive kontrakten tusken boeren en arbeiders öfsletten waerden. In- kelde öfdielingen fan de A. B. T. B. haw- we hjir yn Fryslan de foarstap nomd en linkelytsen is dat troch meardere groepen oernomd. Mar de tried, dy’t beide groepen forboun, wie jit net botte sterk. Yh de minne tritiger jierren dyng dat wol bliken. Al to swak wie it sosiael fielen fan mannich wurkjower, al to swak wie syn eigen posysje. Mei de oarloch is dat alles hommels foroare. De Pachtwet joech oan de hierdeboer in greate stipe en makke him ta in bidriuwslieder, dy’t gjin eangst mear hie foar Maeije en Alderheljen. Mei- dat alles troch it Regear fêststeld waerd, krigen de arbeidsoerienkomsten hommels in algemien binende krêft en ek finder it Dütske biwfild bleau dat sa. Nei de oar loch like it mei de kollektive arbeidsoer ienkomsten alhiel foar de wyn to gean. De krapte oan arbeidskrêften makke it de ear ste jierren seis sa, dat de boeren mear bi- lang stelden yn dy kontrakten dan man nich arbeider. Dizze léste hie yn de oar loch leard, bysfindere easken to stellen en wie mannich kear net öfkearlch fan hwat ekstra emoluminten. Ek nei de oarloch is dat hjir en dêrre sahwat troch sjam- pere en yn de fingetiid waerd der hiel hwat sfindige likegoed as by it loflfiken en soksoarte fan dingen. Hieltyd dyng it bliken, dat it bisef fan mienskiplik meiin- oar oparbeidzjen net botte sterk wie en dat de groei fan de soslale opfettingen oan beide kanten to winskjen oerllet. It is wier, dat de offisiële arbeidsfrede biwarre bleau mar it tal lytse oarlochjes wie net sa’n bytsje. Neist de boeren en arbeiders, dy’t har oan it kontrakt hélden, wiene en binne der hiel hwat, dy’t de aide ekonomyske wet fan fraech en oanbod net forjitte kin- ne. De tiid hfildt gjin skoft en de omstan- nichheden foroarje elts jier. It léste jier binne de omstannichheden foar de boeren net better, mar minder wurden, der moat hwer skerper rekkene wurde en dat makket de situaesje wer In krom oars as foarhinne. Yn de bouhoeke binammen is de frede op it heden net sa botte great mear. Al is de oarloch jit net ütbrutsen, der is dochs hiel hwat Onienichheit en de boere- en arbeidersgearkomsten steane al- legearre yn it teken fan de lytse en grea- tere rüzjes oer it kollektyf kontrakt. De saek sit sa. Meidat de boere-arbeiders yn lean en sosiale posysje al mear oplut- sen wurde ta it peil fan de oare arbeiders, komme ek de dingen oan ’e oarder, dy’t yn it Ifinboubidriuw eartiids by tradysje re gels waerden. Oer ien fan dy dingen is nou de striid losbrutsen. By in fabryk of oar bidriuw is de regel, dat de wurktiid bigjint en ophfildt op it bidriuw, dus oan de fabryk. Der sil ek wolris in ütsfindering op wêze, as de arbeidskrêften fier fan de fabryk öfwenje, mar de regel is sa. Yn it boerebidriuw wie dat oars. Op somlike plakken bigoun de wurktiid to tellen sadré de arbeider fan hfis gie. Hy roun dus yn de boer syn tiid, sa’t men dat neamt. Dat wie in aid gebrfik. Op oare plakken wie de regel: elk in loop. Dus it kommen yn de boer syn tiid en it nei hfis gean yn de ar beider syn tiid. Der is nou de rtlzje om komd. Fan wurkjowerskant wurdt sein, dat de boerearbeiders, nou’t hja de foardielen fan de gelykstelling krige ha, ek de plich ten fan de oare groepen net weger je meije. De arbeiders sizze, dat hat hjir altyd sa west en de trochfiering fan dizze regel soe üs 10 pet. mear tiid kostje, dy’t wy net bi- telle krije. Der is jit in tredde partij by komd, to witten de C.C.D. de priisbihearsking. In stikmannich boeren binne troch de rjochter foroardiele omdat hja swarte leanen joe gen, d.w.s. dat hja de looptiden as wurk- tiden bitellen, sa’t de arbeiders easken. De arbeiders hAlde fit, dat in groep boeren dizze foroardieling seis ütlokke hawwe, om- „De Gilde viert”, De zaal versierd. Met d’originele gaven. Geestig gemeld, Ter hand gesteld Aan Johan Bodegraven. De kunstwerken b(] Lemmer, Terhorne en Harlingen. De nieuwe moderne sluis te Lemmer, die, zoals vermeld, de naam van Prinses Mar griet, het petekind der Nederlandse Koop vaardij, zal krijgen, heeft een schutlengte van pl.m. 250 meter. De weg van Gaas- terland naar Lemmer loopt over deze sluis, zodat er tevens een nieuwe brug kwam, die zoals alle andere in de nieuwe vaar weg, hoog boven het landschap uitsteekt. De schepen, die het grote kanaal hier door de sluis willen verlaten, komen eerst in een voorhaven, terwijl westelijk van de uitmon ding nog een havendam is gelegd, waar door de scheepvaart bij stormachtig weer geen last krijgt van het holle water van ’t Ijsselmeer. De nieuwe sluis bij Terhorne, die in de plaats gekomen is van de oude welke tij dens de oorlog gebombardeerd werd en waarvan één kolk in bedrijf blijft voor de watersport, heeft twee doorvaartopeningen van 16 m. en een lengte van 260 m. met een diepte in beide kolken van 4 m. bene den Fries Zomerpeil. De kade tussen deze kolken loopt aan weerszijden van de sluis nog pl.m. 200 m. door, zodat de gehele lengte van dit machtige complex van beton pl.m. 650 m. bedraagt. Ook voor deze sluis is in het Snekermeer een dam aangelegd om de schippers te beschermen tegen de vaak wilde golven van dit meer. Tenslotte kreeg ook Harlingen twee nieuwe sluizen, die de naam zullen dragen van de Friese zeeheld Tsjerk Hiddes. De ene is 12 m. breed met twee schutkolken van resp. 40 en 80 m. lengte, de kleinere heeft een breedte van 7 m. bij een lengte van 40 m. Toch is deze laatste nog groot genoeg om alle schepen, die momenteel de Friese wa teren bevaren, te schutten. En deze zal waarschijnlijk ook het meest gebruikt wor den, omdat men in Harlingen o zo huive rig is voor het zoute water van de Noord zee. In de kleine sluis stroomt dit maar in kleine hoeveelheden binnen en kan boven dien gemakkelijk opgevangen worden, door dat achter de sluizen door een inlaatbuis zoet water kan worden ingelaten. Verder is in deze havenstad, evenals in Lemmer een voorhaven met een leidam aangelegd, waarvan wij de voordelen reeds hebben ge noemd. Februarimorgen had de man zijn zoontje in een gaskast opgesloten waar tengevolge van een lekke kraan constant gaslucht hing. 200.000 zwarte sigaretten In beslag geno men. De douane te Cuxhaven heeft aan boord van een Nederlands zeilscheepje 200.000 sigaretten in beslag genomen, zo meldt het Duitse Nieuwsbureau. Het scheepje was op weg van Hamburg naar Nederland en de sigaretten waren tussen de lading verborgen. Let op het wild. Een groot hert sprong de zer dagen pardoes op het voorwiel van de motor van de heer Nic. Gerritsen uit Ede, die op de rijksweg EdeArnhem reed. De man kwam te vallen en liep verschillende lichte, hoewel pijnlijke verwondingen op. Het kleuteronderwijs. Uit de door het C.B. S. bewerkte statistiek van het kleuteron derwijs 1950 blijkt, dat ons land in Januari 1950 3014 kleuterscholen telde. Hiervan wa ren 10 pet. openbare scholen, 26 pet. prot. België en Luxemburg. christelijke, 41 pet. r.k. en 23 pet. andere bijzondere. Van, de 316.000 leerlingen be zochten 15 pet. openbare, 24 pet. prot. christelijke, 47 pet. r.k. en 14 pet. andere bijzondere scholen. N. C. R. V. Spontaan tevreé, Wij hebben weer vertrouwen. ’t Is in de haak, Men ziet zijn taak: Helpen, verenigd bouwen! Abonnementsprijs AAK IN”. Actie „Haak in”. Een klein begin. Wie had dat kunnen dromen Toen, dat men thans, Met de eind-balans, Tot zo’n bedrag zou komen? Nederlanders in Rusland. Bi) contröle van de Nederlandse gegevens is gebleken, dat zich thans nog meer dan 280 Nederlanders in de Russische kampen moeten bevin den. dat hja dêrmei in sterk wapen krije soene om har shin troch to driuwen. Mar de boeren sizze dat de arbeiders har eigen kontrakt net neilibje wolle en yn de feilige posysje, dat de oertrêddingen allin- nich op de wurkjower forhelle wurde, har eigen kontrakt sabotearje. En nou sit it foar it krüs. Op de léste algemiene gear- komste fan de Fr. Mij. fan Lfinbou binne dêroer hurde wurden sein en is in birop dien op de boeren om solidair to wêzen yn de letterlike biskaving fan it kontrakt. It soe net sa swier falie dat fjurke hwat oan to blazen en dermei de finrêst to for- greatsjen. As men mar ien kant ütsjocht, kin dat in moai brantsje wurde, foar hwa’t der fan hfildt. Lit my nou mar daliks sizze dat ik der net by hear. Ik kin net ynsjen, dat it dizze kant fit moat. Ek net mei it bisteande kontrakt, hwant dat is net sa as men seit. It lenige artikel, dat yn oanslu- ting by art. 17 fan it algemiene diel, dizze saek regelt, seit: Als regel begint en ein digt de arbeidstijd op de boerderij, tenzij het werk dichter bij de woning van de ar beider ligt, in welk geval het werk aan vangt en eindigt op het land. Mar dan folget: Een en ander behoudens bijzondere omstandigheden, welke een af wijkende regeling voor een district of een gedeelte daarvan noodzakelijk maken, zulks ter beoordeling van de Sociale Commissie van het desbetreffende district van de Stichting van de Landbouw. De oplossing leit dus foar de hén. Dêrre hwer’t de tradysje in hiel oare regel hie, kin men meiinoar oerlizze yn it mienskip lik orgaen en dan hat men mei gjin CCD hwat nedich. Dy’t in bytsje bigryp hat fan de greate bitsjuttlng fan it meiinoar ien bliuwen, arbeider en boer beide, dy moat dizze saken earst goed meimekoar biprate. Der leit de düdlike wel om foar to kommen, dat de saek yn finstjfir rek- ket. Krekt nou’t der hwat krinkels yn de keat komme, nou moat men sjen litte, fan hwat geast men dreaun wurdt. Hwant it soe och sa spitlch wéze, dat men yn de hjitte hel stikken meitsje soe, hwat foar belde partijen finmlsber is. Dêrom prate, mannen, op de grounslach fan reedllkens en bigryp. Oarloch Is altlten mis. JP. Over één nacht Ijs zijn de autoriteiten bij 't ontwerpen en uitvoering van dit grootse object zeker niet gegaan. Het kanalen vraagstuk dateert al van 1901, in welk jaar het voor het eerst door de Groningers, die belang hadden bij een goede verbinding met Amsterdam, aan de orde werd gesteld. Vijf jaar later lieten ze een plan ontwer pen, maar hiermede konden de Friezen zich niet verenigen. Die wilden tegelijkertijd een aansluitende waterweg van Fonejacht naar Harlingen om daardoor een betere verbin ding naar de zee te verkrijgen en eveneens verbetering van de vaarweg Groningen Lemmer. Met deze zienswijze ging de mi nister ten slotte accoord, maar toch werd het op deze wijze 1935 voor met de uitvoe ring van de werkzaamheden in Friesland kon worden begonnen. Alles was toen ech ter nog niet in kannen en kruiken, want er moest nog worden uitgemaakt of de uit monding van de Friese kanalen In Staveren of in Lemmer zou komen. Daarover is in die dagen heel wat geschreven en gediscussieerd. De voor standers van Staveren werden niet moe de voordelen van hun diepe en practisch het gehele jaar ijsvrije haven naar voren te brengen, waar de Lemster „supporters” de 10 km korter en h.i. veiliger vaarroute tus sen Amsterdam en Lemmer tegenover stel den. In 1938 viel de beslissing ten gunste van Lemmer, maar de feestvreugde daar werd spoedig getemperd, toen bekend werd dat de uitmonding niet in of vlak bij deze plaats zou komen, maar enige kilometers ten westen van het stoomgemaal te Taco- zijl. Daar is ze inderdaad ook gekomen, zo dat de grotere schepen Lemmer nu niet zullen aandoen en de economische voor delen die de Lemsters zich hadden voorge steld dus veel kleiner zullen worden. Johannes de Heer onderscheiden. De heer Johannes de Heer te Driebergen, oud-evan- gelist en oud-hoofdredacteur van „Het Zoeklicht", heeft, naar aanleiding van zijn 80ste jaar, een benoeming tot ridder in de orde van Oranje-Nassau ontvangen. Schapenwol in plaats van Haring. Door de kustvisser Sch. 71, schipper A. den Duik, zijn twaalf balen schapenwol opgevist en te Scheveningen binnengebracht. Jongeman verdronken. In de nacht van Woensdag op Donderdag is de 21-jarige Ongehuwde D. H. J. J. Scholte, wonende aan de Witte de Withstraat te Winschoten dooi onbekende oorzaak met zijn rijwiel in het Winschoterdiep geraakt en verdron ken. Dat ging niet. In de pomp van een zand zuiger te Tilburg is een opgebaggerde gra naat ontploft. De hele Installatie werd ver nield. Expeditie naar Peru. Twee Amsterdamse geologen bereiden een expeditie voor naar het Peruaanse hooggebergte. Men moedt, dat deze expeditie ongeveer maanden zal duren. Ballen gestolen? De Amsterdamse recher che heeft zeven fabrieksarbeiders en twee helers aangehouden onder verdenking van diefstal van circa 15000 speelgoedballen uit een fabriek. Predikant plotseling overleden. In Molk- werum is bericht ontvangen, dat in de ouderdom van 33 jaar plotseling te Woudri- chem is overleden Ds. J. Groeneveld. Ds. Groeneveld heeft de Ned. Herv. Gemeente te Molkwerum ruim twee jaar gediend. Onfortulnlljke dief. In de nacht van Woens dag op Donderdag te ongeveer 4 uur ver schafte een inbreker te Sneek zich toegang tot de werkplaats van de lood- en zinkwer- ker G. Sikma en wist een vat lood- en zinkafval buit te maken. Toen hij een en ander op zfln transportfiets had geladen, kon hij meteen samen met twee agenten van politie, die hem op heterdaad betrapten de weg naar het politie-bureau inslaan. Hier bleek dat de dader, zekere L., nog slechts enige dagen in Sneek woonachtig was. Een onfortulnltjk entree dus. Vijfduizendste schip te Botterdam. Don derdagmorgen omstreeks 11 uur arriveer de te Hoek van Holland het 5000ste schip van dit voorjaar op doorreis naar de Rot terdamse haven. Het was het Amerikaanse s.s. „Flying Enterprise”. Vorig jaar kwam het 5000ste schip op 3 Juni binnen. De Prins vloog door. In spanning heeft men zich Vrijdagavond op enkele vliegvelden in ons land bijna een uur lang afgevraagd, waar het kleine sportvliegtuig met de Prins was gebleven, dat om 6 uur op het vlieg veld Eelde in Drente startte. Het vliegtuig had geen radio aan boord en geen contact met de inzittenden (onder wie de beide secretarissen) kon worden opgenomen. Tot om drie minuten voor half acht uit Soes- terberg het nieuws binnenkwam, dat Prins Bernhard, die omstreeks half zeven op het vliegveld Leeuwarden zou landen, veilig op het militaire veld was aangekomen. Weldra bleek, dat de oorzaak van alle ongerustheid lag in het besluit van prins Bernhard om vanwege het slechte zicht boven Leeuwar den direct naar Soeaterberg door ta vlie gen. Koolmezen-paartje in luidspreker. Ten Oos ten van Hilversum heeft een koolmezen paartje zich een nest gebouwd in een luid spreker van de nieuwe speeltuin „Anna’s- hoeve. Kras. Twee samenwonende dames te Ven- ray hebben een nachteliJke inbreker op de vlucht gejaagd door hem uit een openge schoven raam met vriendelijke, doch van emotie trillende stem toe te roepen: „Me neer, de deur is gesloten.” Nieuwsblad van Friesland staakt verschij ning. Met ingang van Maandag heeft het te Heerenveen uitkomende Nieuwsblad van Friesland zijn verschijning gestaakt. Ook de handelsdrukkerij wordt stopgezet. Hier mede is een einde gekomen aan de strijd, die dit blad gedurende ruim vier jaren heeft gevoerd tegen de Heerenveense Koe rier, welke laatste uit de illegaliteit was voortgekomen. Forse maatregel. Een zigeuner heeft m ’t woonwagenkamp in Enschede met een sten- gun een aanslag gepleegd op een stamge noot, omdat hü deze in een paardenslagery had zien staan. Paardenvlees eten is strij dig met de zigeunermoraal. Weer groenten naar Duitsland. Er zal in ons land weer voor 5.7 millioen gulden aan groenten kunnen worden uitgevoerd naar Duitsland. De Westduitse regering heeft namelijk weer een lijst met invoervergun ningen bekend gemaakt, aldus deelt Reuter uit Frankfort mede. De gaande en komende man. Bij Kon. Be sluit is aan mr. dr. R. H. baron de Vos van Steenwijk met ingang van 15 Juli 1951 op de meest eervolle wijze ontslag verleend als commissaris der Koningin in de provin cie Drente met dankbetuiging voor de vele en gewichtige diensten, door hem aan den lande bewezen. Tot commissaris der Ko ningin in Drente is ingaande 15 Juli be noemd mr. J. Cramer, sinds 20 November 1945 voor de Partij van de Arbeid lid van de Eerste Kamer. Door bliksem gedood. Tijdens een hevig onweer, dat zich Vrijdagmorgen boven Ede ontlastte, werd de 70-jarige weduwe S. van Roekel van de Otterloseweg door de blik sem getroffen en gedood. Haar 22-jarige dochter geraakte bewusteloos en moest in ernstige toestand naar het Julianazieken- huis worden vervoerd. De Haringrace. Vijf minuten over elf meer de Vrijdagmorgen te IJmuiden de Scheve- ningse logger „Prinses Marijke” met 51.5 kantjes maatjesharing: de eerste „Holland se Nieuwe” van de nieuwe teelt. Schipper W. F. Rog had zelf echter niet gevist, maar de vangst overgenomen van de „Hubertha” Sch. 297. Evenals vorig jaar dus weer een dubieuze winnaar, waarbij blijkt, dat de verscherpte bepalingen, die ’t Bedrijfschap voor Visserijproducten met betrekking tot deze race heeft gesteld, nog onvoldoende zijn om het sportieve element te garande ren. De Benelux-conferentle, welke bij Breda is gehouden, heeft in beginsel geleid tot oplossing van het probleem, dat is ontstaan ten gevolge van de contingentering van de invoer van Nederlandse snijbloemen in IÉ

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1951 | | pagina 1