JS
FRIESLANDS NIEUWE WATERWEGEN
ZIJN VOLTOOID
mg
ird
Martinytoer
1
üs hjoed
to sizzen
door Nederland
Fan de
47e Jaargang
No. 40
Dinsdag 29 Mei 19SI
Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland
Uitgave van Drukkerij Fa. A.J.OSINGA - Bolsward
Nieuwe gigantische sluizen en bruggen
nous.
vm
UL
Kanalen van 44 m. breedte voor schepen
tot 2000 ton
ard
1.50 per kwartaal bij vooruitbetaling
Advertentieprijs: 10 cent per m.m.
Oiro 87926
Hwat hat Gabe Skroar
Bolswards Nieuwsblad
„H
PIET.
even
an-
into
L
Tj. de J.
DR
van
gaar
esta-
ig is
hulp
daas
'wel
lede-
zend
,wat
eden
Ing?
igat,
ken.
tl de
home, Uitwelllngerga en Spannenburg naar
het Ijsselmeer. Sneek heeft er Indertijd
veel moeite voor gedaan de verbinding
langs deze stad te laten lopen, maar heeft
zich ten slotte moeten tevreden stellen
met een goede aansluiting op het kanaal,
waarvoor de Houkesloot tot grote diepte
is uitgebaggerd en tevens nog enkele an
dere verbeteringen heeft ondergaan. Daar
door is de tweede stad van Friesland straks
ook voor schepen tot 1000 ton bereikbaar.
De verbinding met Groningen is langs de
nieuwe route 11 km korter geworden dan
de oude over Staveren, terwijl ook een
voordeel is, dat de Groninger scheepvaart
Daar is die kever weer. Op een groot aan
tal plaatsen in ons land worden thans colo
radokevers op het jonge aardappelgewas
waargenomen, zo deelt men ons van de
zijde van het ministerie van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening mede. Bij stij
ging van de temperatuur zal het aantal
kevers nog in belangrijke mate toenemen.
Bovendien kunnen bij warm weer bij Zuide
lijke tot Oostelijke winden vluchten kevers
uit het buitenland binnenvallen.
Weer plan voor „Lutino-toren”. Een nieuwe
opging om het goud van de „Lutine” te ber
gen kan worden gedaan als het plan van de
heer N. Th. Kos te Amsterdam doorgaat.
Deze heeft namelijk een toren van beton
ontworpen, die naar zijn mening betere re
sultaten zal geven dan de voorheen ge
bruikte. Hij heeft octrooi aangevraagd op
zijn constructie en hoopt een naamloze ven
nootschap te kunnen oprichten voor de fi
nanciering van een nieuwe „Lutine”-onder-
neming.
Mishandeling van een kind. De 28-jarige
arbeider W. v. D. is door de Haarlemse
rechtbank conform de eis wegens mishan
deling van zijn driejarig zoontje veroordeeld
tot een jaar gevangenisstraf. Op een koude
nu niet meer is aangewezen op de 6 km
langere route over het ondiepe en mede
daardoor vaak zo woelige Tjeukemeer.
Laten we ten slotte nog even stilstaan bij
de vraag:
waarvoor dit grootse en kostbare
werk tot stand is gekomen.
De 40 millioen gulden die er mee gemoeid
gingen (dat is tweemaal zoveel als aan
vankelijk geraamd werd) zijn zeker niet
uitgegeven voor de kleine vrachtschepen
en tjalkjes. Daarvoor is practisch geen em
plooi meer, omdat het sterk toegenomen
wegverkeer hun vrijwel alle wind uit de
zeilen genomen heeft. De nieuwe kanalen
zijn alleen bedoeld voor het transport van
massa-goederen, dat voor twee derde nog
steeds door schepen van 6001350 ton
wordt verzorgd. En aan de eisen die dit
vervoer stelt, is ten volle voldaan. Zelfs
kan de verbinding LemmerStroobos met
betrekkelijk geringe kosten nog geschikt
worden gemaakt voor schepen van 2000
ton. In Friesland zijn de nieuwe vaarwa
ters dus volledig aangepast aan de grote
vlucht, die de kustvaart genomen heeft,
maar in Groningen, waar ze reeds vóór de
oorlog voltooid werden, is dat niet geheel
het geval. Daar zal de sluis bij Gaarkeuken
onder Grjjpskerk vernieuwd moeten worden
en zal men de bruggen hoger moeten ma
ken voor de kustvaarders boven 1000 ton.
Bij ons in Friesland zijn ze, mede in het
belang van de zeilvaart, direct hoger en
bovendien draaibaar gemaakt, zodat de
hoogte van de schepen, die in Groningen
maximaal 7 m. kan bedragen, hier onbe
perkt is. Welk een machtig werk nu tot
stand is gekomen blijkt ook nog uit het
feit dat in totaal,in de Friese kanalen 21
nieuwe bruggen zijn gebouwd, waarvan 4
spoorbruggen.
De goede wurken kin net bate,
„Ik lit se dêrom,” sei doave Ate.
Trouw elke week
Donderdag bleek,
Steeds maar weer bidder tijding
Geven een sport,
Excelsior.
Voor de kankerbestrijding.
Werkman en chef
’t Zelfde besef:
„Elkanders lasten dragen'".
Zelf kerngezond,
Met 't schaaltje rond
Wjj geven zonder vragen.
ver.
zes
nd te
ij een
ndse
zei
ichel
aan
daag
ihele
Veischljnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Redactie en Administratie
Marktstraat 13 - Boisward
Telefoon 451 (K 5157)
Eerst één millioen,
Zou twee het doen?
Ook dat mocht ruim gelukken.
Twee en een half.
Voor 't gouden kalf,
Blijkt elk zich niet te bukken.
De loop van de nieuwe kanalen
in Friesland.
Het Groningse gedeelte sluit bij Stroobos
op de grens van de beide provincies aan
bij het Friese. Dit laatste splitst zich enkele
kilometers voor Bergum in twee gedeelten.
Het ene, het Harinxma-kanaal, genoemd
naar de oud-Commissaris der Koningin, die
zeer voor deze aansluiting heeft geijverd,
gaat naar Harlingen en zuidelijk langs
Leeuwarden, het andere via Grouw, Ter-
Woensdag 30 Mei wordt een historische dag in de geschiedenis
van onze provincie. Dan immers worden de nieuwe FriesGroning
se kanalen officieel opengsteld en zal de Minister van Verkeer
en Waterstaat de grote moderne sluizen in Lemmer en Harlingen
de namen geven van Prinses Margriet-sluis en Tsjerk Hiddes-sluis.
Een millioenenwerk van grote betekenis voor de scheepvaart en
voor de beide Noordelijke provincies is hiermede, de vele oorlogse-
en na-oorlogse moeilijkheden ten spijt, gereed gekomen. Het opent
nieuwe mogelijkheden voor handel en industrie waaraan ons land
juist nu zo dringend behoefte heeft.
TT is nou sahwat tritich jier lyn, dat de
earste kollektive kontrakten tusken
boeren en arbeiders öfsletten waerden. In-
kelde öfdielingen fan de A. B. T. B. haw-
we hjir yn Fryslan de foarstap nomd en
linkelytsen is dat troch meardere groepen
oernomd. Mar de tried, dy’t beide groepen
forboun, wie jit net botte sterk.
Yh de minne tritiger jierren dyng dat wol
bliken. Al to swak wie it sosiael fielen fan
mannich wurkjower, al to swak wie syn
eigen posysje. Mei de oarloch is dat alles
hommels foroare. De Pachtwet joech oan
de hierdeboer in greate stipe en makke
him ta in bidriuwslieder, dy’t gjin eangst
mear hie foar Maeije en Alderheljen. Mei-
dat alles troch it Regear fêststeld waerd,
krigen de arbeidsoerienkomsten hommels
in algemien binende krêft en ek finder
it Dütske biwfild bleau dat sa. Nei de oar
loch like it mei de kollektive arbeidsoer
ienkomsten alhiel foar de wyn to gean. De
krapte oan arbeidskrêften makke it de ear
ste jierren seis sa, dat de boeren mear bi-
lang stelden yn dy kontrakten dan man
nich arbeider. Dizze léste hie yn de oar
loch leard, bysfindere easken to stellen en
wie mannich kear net öfkearlch fan hwat
ekstra emoluminten. Ek nei de oarloch
is dat hjir en dêrre sahwat troch sjam-
pere en yn de fingetiid waerd der hiel
hwat sfindige likegoed as by it loflfiken
en soksoarte fan dingen. Hieltyd dyng it
bliken, dat it bisef fan mienskiplik meiin-
oar oparbeidzjen net botte sterk wie en
dat de groei fan de soslale opfettingen oan
beide kanten to winskjen oerllet. It is wier,
dat de offisiële arbeidsfrede biwarre bleau
mar it tal lytse oarlochjes wie net sa’n
bytsje. Neist de boeren en arbeiders, dy’t
har oan it kontrakt hélden, wiene en binne
der hiel hwat, dy’t de aide ekonomyske
wet fan fraech en oanbod net forjitte kin-
ne. De tiid hfildt gjin skoft en de omstan-
nichheden foroarje elts jier.
It léste jier binne de omstannichheden foar
de boeren net better, mar minder wurden,
der moat hwer skerper rekkene wurde en
dat makket de situaesje wer In krom oars
as foarhinne. Yn de bouhoeke binammen
is de frede op it heden net sa botte great
mear. Al is de oarloch jit net ütbrutsen,
der is dochs hiel hwat Onienichheit en de
boere- en arbeidersgearkomsten steane al-
legearre yn it teken fan de lytse en grea-
tere rüzjes oer it kollektyf kontrakt.
De saek sit sa. Meidat de boere-arbeiders
yn lean en sosiale posysje al mear oplut-
sen wurde ta it peil fan de oare arbeiders,
komme ek de dingen oan ’e oarder, dy’t yn
it Ifinboubidriuw eartiids by tradysje re
gels waerden. Oer ien fan dy dingen is
nou de striid losbrutsen. By in fabryk of
oar bidriuw is de regel, dat de wurktiid
bigjint en ophfildt op it bidriuw, dus oan
de fabryk. Der sil ek wolris in ütsfindering
op wêze, as de arbeidskrêften fier fan de
fabryk öfwenje, mar de regel is sa. Yn it
boerebidriuw wie dat oars. Op somlike
plakken bigoun de wurktiid to tellen sadré
de arbeider fan hfis gie. Hy roun dus yn
de boer syn tiid, sa’t men dat neamt. Dat
wie in aid gebrfik. Op oare plakken wie de
regel: elk in loop. Dus it kommen yn de
boer syn tiid en it nei hfis gean yn de ar
beider syn tiid. Der is nou de rtlzje om
komd. Fan wurkjowerskant wurdt sein, dat
de boerearbeiders, nou’t hja de foardielen
fan de gelykstelling krige ha, ek de plich
ten fan de oare groepen net weger je meije.
De arbeiders sizze, dat hat hjir altyd sa
west en de trochfiering fan dizze regel soe
üs 10 pet. mear tiid kostje, dy’t wy net bi-
telle krije.
Der is jit in tredde partij by komd, to
witten de C.C.D. de priisbihearsking. In
stikmannich boeren binne troch de rjochter
foroardiele omdat hja swarte leanen joe
gen, d.w.s. dat hja de looptiden as wurk-
tiden bitellen, sa’t de arbeiders easken. De
arbeiders hAlde fit, dat in groep boeren
dizze foroardieling seis ütlokke hawwe, om-
„De Gilde viert”,
De zaal versierd.
Met d’originele gaven.
Geestig gemeld,
Ter hand gesteld
Aan Johan Bodegraven.
De kunstwerken b(] Lemmer,
Terhorne en Harlingen.
De nieuwe moderne sluis te Lemmer, die,
zoals vermeld, de naam van Prinses Mar
griet, het petekind der Nederlandse Koop
vaardij, zal krijgen, heeft een schutlengte
van pl.m. 250 meter. De weg van Gaas-
terland naar Lemmer loopt over deze sluis,
zodat er tevens een nieuwe brug kwam,
die zoals alle andere in de nieuwe vaar
weg, hoog boven het landschap uitsteekt.
De schepen, die het grote kanaal hier door
de sluis willen verlaten, komen eerst in een
voorhaven, terwijl westelijk van de uitmon
ding nog een havendam is gelegd, waar
door de scheepvaart bij stormachtig weer
geen last krijgt van het holle water van ’t
Ijsselmeer.
De nieuwe sluis bij Terhorne, die in de
plaats gekomen is van de oude welke tij
dens de oorlog gebombardeerd werd en
waarvan één kolk in bedrijf blijft voor de
watersport, heeft twee doorvaartopeningen
van 16 m. en een lengte van 260 m. met
een diepte in beide kolken van 4 m. bene
den Fries Zomerpeil. De kade tussen deze
kolken loopt aan weerszijden van de sluis
nog pl.m. 200 m. door, zodat de gehele
lengte van dit machtige complex van beton
pl.m. 650 m. bedraagt. Ook voor deze sluis
is in het Snekermeer een dam aangelegd
om de schippers te beschermen tegen de
vaak wilde golven van dit meer. Tenslotte
kreeg ook Harlingen twee nieuwe sluizen,
die de naam zullen dragen van de Friese
zeeheld Tsjerk Hiddes. De ene is 12 m.
breed met twee schutkolken van resp. 40
en 80 m. lengte, de kleinere heeft een
breedte van 7 m. bij een lengte van 40 m.
Toch is deze laatste nog groot genoeg om
alle schepen, die momenteel de Friese wa
teren bevaren, te schutten. En deze zal
waarschijnlijk ook het meest gebruikt wor
den, omdat men in Harlingen o zo huive
rig is voor het zoute water van de Noord
zee. In de kleine sluis stroomt dit maar in
kleine hoeveelheden binnen en kan boven
dien gemakkelijk opgevangen worden, door
dat achter de sluizen door een inlaatbuis
zoet water kan worden ingelaten. Verder
is in deze havenstad, evenals in Lemmer
een voorhaven met een leidam aangelegd,
waarvan wij de voordelen reeds hebben ge
noemd.
Februarimorgen had de man zijn zoontje
in een gaskast opgesloten waar tengevolge
van een lekke kraan constant gaslucht
hing.
200.000 zwarte sigaretten In beslag geno
men. De douane te Cuxhaven heeft aan
boord van een Nederlands zeilscheepje
200.000 sigaretten in beslag genomen, zo
meldt het Duitse Nieuwsbureau. Het
scheepje was op weg van Hamburg naar
Nederland en de sigaretten waren tussen
de lading verborgen.
Let op het wild. Een groot hert sprong de
zer dagen pardoes op het voorwiel van de
motor van de heer Nic. Gerritsen uit Ede,
die op de rijksweg EdeArnhem reed. De
man kwam te vallen en liep verschillende
lichte, hoewel pijnlijke verwondingen op.
Het kleuteronderwijs. Uit de door het C.B.
S. bewerkte statistiek van het kleuteron
derwijs 1950 blijkt, dat ons land in Januari
1950 3014 kleuterscholen telde. Hiervan wa
ren 10 pet. openbare scholen, 26 pet. prot. België en Luxemburg.
christelijke, 41 pet. r.k. en 23 pet. andere
bijzondere. Van, de 316.000 leerlingen be
zochten 15 pet. openbare, 24 pet. prot.
christelijke, 47 pet. r.k. en 14 pet. andere
bijzondere scholen.
N. C. R. V.
Spontaan tevreé,
Wij hebben weer vertrouwen.
’t Is in de haak,
Men ziet zijn taak:
Helpen, verenigd bouwen!
Abonnementsprijs
AAK IN”.
Actie „Haak in”.
Een klein begin.
Wie had dat kunnen dromen
Toen, dat men thans,
Met de eind-balans,
Tot zo’n bedrag zou komen?
Nederlanders in Rusland. Bi) contröle van
de Nederlandse gegevens is gebleken, dat
zich thans nog meer dan 280 Nederlanders
in de Russische kampen moeten bevin
den.
dat hja dêrmei in sterk wapen krije soene
om har shin troch to driuwen.
Mar de boeren sizze dat de arbeiders har
eigen kontrakt net neilibje wolle en yn de
feilige posysje, dat de oertrêddingen allin-
nich op de wurkjower forhelle wurde, har
eigen kontrakt sabotearje. En nou sit it
foar it krüs. Op de léste algemiene gear-
komste fan de Fr. Mij. fan Lfinbou binne
dêroer hurde wurden sein en is in birop
dien op de boeren om solidair to wêzen yn
de letterlike biskaving fan it kontrakt.
It soe net sa swier falie dat fjurke hwat
oan to blazen en dermei de finrêst to for-
greatsjen. As men mar ien kant ütsjocht,
kin dat in moai brantsje wurde, foar hwa’t
der fan hfildt. Lit my nou mar daliks sizze
dat ik der net by hear. Ik kin net ynsjen,
dat it dizze kant fit moat. Ek net mei it
bisteande kontrakt, hwant dat is net sa as
men seit. It lenige artikel, dat yn oanslu-
ting by art. 17 fan it algemiene diel, dizze
saek regelt, seit: Als regel begint en ein
digt de arbeidstijd op de boerderij, tenzij
het werk dichter bij de woning van de ar
beider ligt, in welk geval het werk aan
vangt en eindigt op het land.
Mar dan folget: Een en ander behoudens
bijzondere omstandigheden, welke een af
wijkende regeling voor een district of een
gedeelte daarvan noodzakelijk maken, zulks
ter beoordeling van de Sociale Commissie
van het desbetreffende district van de
Stichting van de Landbouw.
De oplossing leit dus foar de hén. Dêrre
hwer’t de tradysje in hiel oare regel hie,
kin men meiinoar oerlizze yn it mienskip
lik orgaen en dan hat men mei gjin CCD
hwat nedich. Dy’t in bytsje bigryp hat
fan de greate bitsjuttlng fan it meiinoar
ien bliuwen, arbeider en boer beide, dy
moat dizze saken earst goed meimekoar
biprate. Der leit de düdlike wel om foar
to kommen, dat de saek yn finstjfir rek-
ket. Krekt nou’t der hwat krinkels yn de
keat komme, nou moat men sjen litte, fan
hwat geast men dreaun wurdt. Hwant it
soe och sa spitlch wéze, dat men yn de
hjitte hel stikken meitsje soe, hwat foar
belde partijen finmlsber is. Dêrom prate,
mannen, op de grounslach fan reedllkens
en bigryp. Oarloch Is altlten mis.
JP.
Over één nacht Ijs zijn de autoriteiten bij 't
ontwerpen en uitvoering van dit grootse
object zeker niet gegaan. Het kanalen
vraagstuk dateert al van 1901, in welk
jaar het voor het eerst door de Groningers,
die belang hadden bij een goede verbinding
met Amsterdam, aan de orde werd gesteld.
Vijf jaar later lieten ze een plan ontwer
pen, maar hiermede konden de Friezen zich
niet verenigen. Die wilden tegelijkertijd een
aansluitende waterweg van Fonejacht naar
Harlingen om daardoor een betere verbin
ding naar de zee te verkrijgen en eveneens
verbetering van de vaarweg Groningen
Lemmer. Met deze zienswijze ging de mi
nister ten slotte accoord, maar toch werd
het op deze wijze 1935 voor met de uitvoe
ring van de werkzaamheden in Friesland
kon worden begonnen. Alles was toen ech
ter nog niet in kannen en kruiken, want er
moest nog worden uitgemaakt of de uit
monding van de Friese kanalen
In Staveren of in Lemmer
zou komen. Daarover is in die dagen heel
wat geschreven en gediscussieerd. De voor
standers van Staveren werden niet moe de
voordelen van hun diepe en practisch het
gehele jaar ijsvrije haven naar voren te
brengen, waar de Lemster „supporters” de
10 km korter en h.i. veiliger vaarroute tus
sen Amsterdam en Lemmer tegenover stel
den. In 1938 viel de beslissing ten gunste
van Lemmer, maar de feestvreugde daar
werd spoedig getemperd, toen bekend werd
dat de uitmonding niet in of vlak bij deze
plaats zou komen, maar enige kilometers
ten westen van het stoomgemaal te Taco-
zijl. Daar is ze inderdaad ook gekomen, zo
dat de grotere schepen Lemmer nu niet
zullen aandoen en de economische voor
delen die de Lemsters zich hadden voorge
steld dus veel kleiner zullen worden.
Johannes de Heer onderscheiden. De heer
Johannes de Heer te Driebergen, oud-evan-
gelist en oud-hoofdredacteur van „Het
Zoeklicht", heeft, naar aanleiding van zijn
80ste jaar, een benoeming tot ridder in
de orde van Oranje-Nassau ontvangen.
Schapenwol in plaats van Haring. Door de
kustvisser Sch. 71, schipper A. den Duik,
zijn twaalf balen schapenwol opgevist en
te Scheveningen binnengebracht.
Jongeman verdronken. In de nacht van
Woensdag op Donderdag is de 21-jarige
Ongehuwde D. H. J. J. Scholte, wonende
aan de Witte de Withstraat te Winschoten
dooi onbekende oorzaak met zijn rijwiel
in het Winschoterdiep geraakt en verdron
ken.
Dat ging niet. In de pomp van een zand
zuiger te Tilburg is een opgebaggerde gra
naat ontploft. De hele Installatie werd ver
nield.
Expeditie naar Peru. Twee Amsterdamse
geologen bereiden een expeditie voor naar
het Peruaanse hooggebergte. Men
moedt, dat deze expeditie ongeveer
maanden zal duren.
Ballen gestolen? De Amsterdamse recher
che heeft zeven fabrieksarbeiders en twee
helers aangehouden onder verdenking van
diefstal van circa 15000 speelgoedballen uit
een fabriek.
Predikant plotseling overleden. In Molk-
werum is bericht ontvangen, dat in de
ouderdom van 33 jaar plotseling te Woudri-
chem is overleden Ds. J. Groeneveld. Ds.
Groeneveld heeft de Ned. Herv. Gemeente
te Molkwerum ruim twee jaar gediend.
Onfortulnlljke dief. In de nacht van Woens
dag op Donderdag te ongeveer 4 uur ver
schafte een inbreker te Sneek zich toegang
tot de werkplaats van de lood- en zinkwer-
ker G. Sikma en wist een vat lood- en
zinkafval buit te maken. Toen hij een en
ander op zfln transportfiets had geladen,
kon hij meteen samen met twee agenten
van politie, die hem op heterdaad betrapten
de weg naar het politie-bureau inslaan.
Hier bleek dat de dader, zekere L., nog
slechts enige dagen in Sneek woonachtig
was. Een onfortulnltjk entree dus.
Vijfduizendste schip te Botterdam. Don
derdagmorgen omstreeks 11 uur arriveer
de te Hoek van Holland het 5000ste schip
van dit voorjaar op doorreis naar de Rot
terdamse haven. Het was het Amerikaanse
s.s. „Flying Enterprise”. Vorig jaar kwam
het 5000ste schip op 3 Juni binnen.
De Prins vloog door. In spanning heeft men
zich Vrijdagavond op enkele vliegvelden in
ons land bijna een uur lang afgevraagd,
waar het kleine sportvliegtuig met de Prins
was gebleven, dat om 6 uur op het vlieg
veld Eelde in Drente startte. Het vliegtuig
had geen radio aan boord en geen contact
met de inzittenden (onder wie de beide
secretarissen) kon worden opgenomen. Tot
om drie minuten voor half acht uit Soes-
terberg het nieuws binnenkwam, dat Prins
Bernhard, die omstreeks half zeven op het
vliegveld Leeuwarden zou landen, veilig op
het militaire veld was aangekomen. Weldra
bleek, dat de oorzaak van alle ongerustheid
lag in het besluit van prins Bernhard om
vanwege het slechte zicht boven Leeuwar
den direct naar Soeaterberg door ta vlie
gen.
Koolmezen-paartje in luidspreker. Ten Oos
ten van Hilversum heeft een koolmezen
paartje zich een nest gebouwd in een luid
spreker van de nieuwe speeltuin „Anna’s-
hoeve.
Kras. Twee samenwonende dames te Ven-
ray hebben een nachteliJke inbreker op de
vlucht gejaagd door hem uit een openge
schoven raam met vriendelijke, doch van
emotie trillende stem toe te roepen: „Me
neer, de deur is gesloten.”
Nieuwsblad van Friesland staakt verschij
ning. Met ingang van Maandag heeft het
te Heerenveen uitkomende Nieuwsblad van
Friesland zijn verschijning gestaakt. Ook
de handelsdrukkerij wordt stopgezet. Hier
mede is een einde gekomen aan de strijd,
die dit blad gedurende ruim vier jaren
heeft gevoerd tegen de Heerenveense Koe
rier, welke laatste uit de illegaliteit was
voortgekomen.
Forse maatregel. Een zigeuner heeft m ’t
woonwagenkamp in Enschede met een sten-
gun een aanslag gepleegd op een stamge
noot, omdat hü deze in een paardenslagery
had zien staan. Paardenvlees eten is strij
dig met de zigeunermoraal.
Weer groenten naar Duitsland. Er zal in
ons land weer voor 5.7 millioen gulden aan
groenten kunnen worden uitgevoerd naar
Duitsland. De Westduitse regering heeft
namelijk weer een lijst met invoervergun
ningen bekend gemaakt, aldus deelt Reuter
uit Frankfort mede.
De gaande en komende man. Bij Kon. Be
sluit is aan mr. dr. R. H. baron de Vos
van Steenwijk met ingang van 15 Juli 1951
op de meest eervolle wijze ontslag verleend
als commissaris der Koningin in de provin
cie Drente met dankbetuiging voor de vele
en gewichtige diensten, door hem aan den
lande bewezen. Tot commissaris der Ko
ningin in Drente is ingaande 15 Juli be
noemd mr. J. Cramer, sinds 20 November
1945 voor de Partij van de Arbeid lid van
de Eerste Kamer.
Door bliksem gedood. Tijdens een hevig
onweer, dat zich Vrijdagmorgen boven Ede
ontlastte, werd de 70-jarige weduwe S. van
Roekel van de Otterloseweg door de blik
sem getroffen en gedood. Haar 22-jarige
dochter geraakte bewusteloos en moest in
ernstige toestand naar het Julianazieken-
huis worden vervoerd.
De Haringrace. Vijf minuten over elf meer
de Vrijdagmorgen te IJmuiden de Scheve-
ningse logger „Prinses Marijke” met 51.5
kantjes maatjesharing: de eerste „Holland
se Nieuwe” van de nieuwe teelt. Schipper
W. F. Rog had zelf echter niet gevist, maar
de vangst overgenomen van de „Hubertha”
Sch. 297. Evenals vorig jaar dus weer een
dubieuze winnaar, waarbij blijkt, dat de
verscherpte bepalingen, die ’t Bedrijfschap
voor Visserijproducten met betrekking tot
deze race heeft gesteld, nog onvoldoende
zijn om het sportieve element te garande
ren.
De Benelux-conferentle, welke bij Breda
is gehouden, heeft in beginsel geleid tot
oplossing van het probleem, dat is ontstaan
ten gevolge van de contingentering van
de invoer van Nederlandse snijbloemen in
IÉ