DE EERSTE LUXE WAGEN
REED ROND BOLSWARD
<t&LS-<4ÓulS
Martinytoer
Hwat hat Gabs SJcroar
üs hjoed
to sizzen
iw
en
door Nederland
Fan de
Als iedere Fries twee stenen aandroeg,
dan nog was de rondweg niet bestraat
Ook hier: papieren basis
1
47e
Nö. 70
Dinsdag 11 Sept. 1951
Streekblad voor Weit- en Zuidwest Friesland
Uitgave van Drukkerij Fa. A.J.OS1NGA - Bolsward
Van tekenhaak tot troffel.
iig
de bovenbouw reed» Is vervaardigd en nog
alleen gemonteerd dient te worden. Het
40.000 kg wegend brugval zal waarschijn
lijk in één keer per schip over het Ijssel
meer (Lemmer) arriveren. Een ontzaglijke
drijvende bok wordt medegevoerd om het
gevaarte op zijn plaats te krijgen.
I
Veischijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Redactie en Administratie
Marktstraat 13 - Boisward
Telefoon 451 (K 5157)
vens te voorkomen en hiervoor mag geen
offer te groot zijn.
Het nieuwe kruispunt heeft niet alleen veel
beter zicht, maar is ook een 70 cm. hoger
dan het oorspronkelijke, zodat men het na
derend verkeer beter kan zien aankomen.
De transformator blijft intact, maar komt
verder van het kruispunt verwijderd. Het
verzets- en bevrijdingsmonument, waarop
Bolsward zo lang reeds wacht, kan dan
een definitieve plaats worden toegewezen.
Abonnementsprijs
1.50 per kwartaal bij vooruitbetaling
Advertentieprijs i 10 cent per m.m.
Giro 87926
Bolswards Nieuwsblad
(X).
de J.
520
In de Staats-
Appelmarkt,
'Bj. de J.
1.
v
1 die.
daad,
voor
werd
ik er
geen
van
eigen
taan-
f 252.900.—
f 112.960.—
98.000.—
begrepen
Terwijl wij de aannemer en de zijnen angst
vallig zagen speuren of de damwand ook
een lekkage vertoonde, werden achter onze
rug 8 meter lange betonnen palen, ieder
wegende 1500 kg in de grond geheid.
Het bouwen van een basculebrug is een
verantwoordelijk werk, dat men niet even
tjes kan overdoen. Teneinde een indruk te
krijgen over de werking van een bascule
brug brachten we tenslotte nog een bezoek
aan de kelder onder de Blauwpoortsbrug,
die Panstra zo vriendelijk was even voor
ons te draaien.
Üntjoech. Yn alle kranten hawwe de for-
slaggen stien fan de greatste bargemesterij
yn Fryslün, dy’t him hjir delsette mei in
bidriuw dat foar dizze kontrtj in hiele bulte
foar hat. It is wier, dizze minsken makken
in hiel oar bigjin as har kollega’s yn de
Wïeringermar of it Suderleech, mar hja
diene dat dan ek sünder de millioenen fan
de Steat, hja dienen dat op eigen kosten,
towyl de gemeente Warkum harren stibe-
leare. Doe’t ik fan ’e simmer der ris seach,
stie ik winliken forsteld fan de fruchten
fan dit bodzjen en like it my ta, dat sawol
particulier as oerheit greatsk wêze mochte
op dit initiatyf. Hwant neist forhierde stik
ken leit er jit in greate lape lün, hwerop
de hokkelingen weidzje, in greate ütkomst
foar dizze férike hoeke, dy’t oars mei har
bisten alhier nei Suderleech moatte en nou
tichte by hüs in treflik plak founen. In
lyts simmerdykje fan noch gjin meter
hichte biskermt dit nije Iftn tsjin it wetter
fan de Ysselmar. Men soe sizze, hwat in
skoandere saek. Lykwols it is sa moai net
as men tinke soe. De gemeente, dy’t graech
dizze saek bifoarderje wol, sit yn in raer
parket. Hwant sil dit wurk trochgean kin-
ne en it forantwurde wêze mei de oanliz
fan wegen en it bouwen fan spultsjes, dan
moat men wis wêze, dat it wetter fan de
Ysselmar forgoed bütensletten wurdt. Dêr-
om soe dit dykje wat ophege en de tagong
fan it wetter sa regele wurde moatte, dat
it foar de nije biwenners en har eigendom
men it béste wie. Mar dat is mis.
De Tsjinst fan de Suderséwurken hat yn
dit ündernimmen in skalk each. Byt it
harren to folie de eagen üt, dat it hjir sün
der bilestingsinten giet? Is it harren tsjin,
dat büten harren om nij lün woun wurdt
of binne de easken fan de Wettersteat wier,
wier sa gefaerlik bidrige, dat hja wol kea-
re moatte? Yn elts gefal, de Tsjinst seit,
dat it dykje net heger mei as 80 cm en
dat yn de hjerst de slüs fan de Ysselmar
iepen sette wurde moat om it wetter ber
ging to jaen. Dat hat fan gefolgen, dat de
boel foar in diel wer flnderstrüpe sil en it
lün neat oars as simmerkwelder wurde kin.
Boppedat hat de praktyk wol leard, dat
men dan yn it foarjier samar wer it kom-
mando krije kin, dat de slüs wer iepen
moat en de boeren mei har wurk yn 'e
knoop reitsje. Inkelde Wytmarsumer boe
ren hawwe dit al ta har skea ünderfoun.
Warkum is net fan doel har hjirby del to
Dy’t selden priizget, mient it wol,
Dy’t fljjt, lycht faek de hals jin fol.
S
■b
k zal
weet,
kun-
i het
van
Ty-
at ik
Hoe
ken?
>y te
deze
met
h op
iken.
mld-
DE PLECHTIGHEID TE FOLSGARE. Burgemeester F. Tjaberings dankt de
commissie voor het vele werk, verricht tot het stichten van dit monument. Op de
bank van r. naar 1.: Mr. H. P. Linthorst Homan, Commissaris der Koningin in Fries
land, Mevr. HaersmaBuma en haar zoon, achter de lessenaar de voorzitter van de
commissie, de heer H. M. Gerbrandy van Nrjland.
Minister mr. A. M. Joekes moet worden ge
opereerd en zal zijn ambtsbezigheden enige
weken moeten onderbreken. Dr. W. Drees
Is gedurende zijn afwezigheid ad interim
minister van Sociale Zaken.
d en
kken
n te
>men
uiste
een
neer,
kke-
r in-
f 145.770.—
- 18.880.—
De brug Skilwyk.
B(j ons bezoek aan dit laatste grote object
beleefden we al klauterend over hekwerken
opnieuw een historisch ogenblik. Juist wa
ren n.l. de pompen begonnen met het leeg
malen van de plaats waar de kelder voor
de basculebrug zou worden gebouwd. Wan
neer de onderbouw straks zal zijn vol
tooid, zal de brug spoedig klaar zijn, daar
Verlegging Kruispunt.
De rondweg, die met een brug over de
Makkumervaart aansluit op de Harlinger-
straat nabij het kruispunt, maakte de ver
keerssituatie hier nog meer ingewikkeld
dan deze reeds was. Verlegging van het
kruispunt bleef de enig mogelijke oplossing.
Het in 1940 gestorte beton wordt gedeel
telijk thans weer weggebroken, een 100.000
M3. zand en 200.000 straatstenen daartoe
verwerkt en veel kleinere consequenties,
zoals het omleggen en enkele dienstleidin
gen en van de strambaan aanvaard, maar
dan heeft men ook een verbetering, die
menselijkerwijs gesproken zal dienen om
ongelukken en het verlies van mensenle-
Krasse maatregelen heeft de gemeente
Vlagtwedde aangekondigd tegen mensen
die in gemeente-woningen wonen: deze
huurders hebben een gezamenlijke schuld
van 3400 gulden en twee gezinnen zijn al
op straat gezet.
Alles volgens plan.
Natuurlijk gaat heel het proces volgens een
nauwkeurig afgewogen werkplan. Wanneer
er geen grote tegenslagen komen, kan de
rondweg reeds in het laatst van September
gereed zijn, de verbindingsweg half Decem
ber, de omlegging van het Kruispunt Rijks
weg tegen Kerstmis. Wij hebben de werk
zaamheden in vol bedrijf onder leiding van
de heer directeur van gemeentewerken be
zocht en zijn ervan overtuigd, dat allen,
bij het totstandkomen van de beschre
ven objecten him uiterste krachten inspan
nen om het gestelde doel te bereiken.
Is de rondweg gereed, dan zal niet alleen
de binnenstad van onproductief verkeer
zijn verlost, maar ook hoewel onbedoeld
een mooie wandelweg zijn ontstaan. Wij
geloven n.l. dat het de in dit opzicht wel
wat schaars bedeelde stadgenoten, aange
naam zal zijh, als de rondweg niet wordt
afgesloten voor fietsers en voetgangers.
Vanaf de weg kan men genieten van een
weinig bekend stadssilhouet enerzijds en
van het wijde vlakke land anderzijds. Om
dit uitzicht, ook vanuit het Laag Bolwerk
en plan Noord te behouden, zal de rond
weg niet noemenswaardig worden beplant.
Waarom geen asfalt?
De vraag rijst misschien bij sommigen
waarom een gefundeerde klinkerbestrating
wordt aangelegd en geen asfaltweg, temeer
daar een klinkerbestrating iets duurder is.
Hiervoor zijn twee redenen op te geven.
Allereerst kan een goed gefundeerde klin
kerbestrating langer mee. In de tweede
plaats zijn de reparaties eenvoudiger. Alle
leidingen als riolering, gas- en waterlei
ding, de kabels van PEB en PTT worden
zoveel mogelijk buiten de gefundeerde klin
kerweg gelegd. Van het feit, dat de funde
ringen solide zijn, kan een ieder zich over
tuigen, die eens een kijkje bij de aanleg
gaat nemen. Duizenden kubieke meter
zand (afkomstig van nabij Sloten) wor
den door de trilmachine vaster gelegd, dan
ooit en stamper het zou kunnen doen. Hier
over komt een fundering van grote hoog-
ovenslakken (afkomstig uit het Ruhrge-
bied), hierover weer fijnere slakken, af
gedekt met een bindlaagje, dat eerst droog
en later nat wordt gewalst met een 13000
kg zware wals. Dit is natuurlijk spoediger
geschreven dan gedaan. De slakken worden
per schip, soms van 1100 ton, uit Duits
land aangevoerd, en reeds voor ze him be
stemming hebben bereikt op drukvastheid
en de eventuele aanwezigheid van kalk of
ijzer door het Rijkswegenbouwlaboratorium
onderzocht.
Nieuwe entree.
Via de verbindingsweg (vanaf de rondweg
HichtumerwegMarnezijl) zal Bolsward
over de nieuwe basculebrug op het Skilwyk
een geheel nieuwe entree krijgen.
Het verkeer, hetwelk vanaf Wommels
rechtstreeks naar de Rijksweg gaat of naar
de Zuidwesthoek van Friesland en omge
keerd, behoeft nu de Grote Djjlakker en
de verdere stadsstraten niet meer te pas
seren, maar gaat geheel om de stad, even
als het verkeer langs de Rijksweg.
Ditzelfde geldt voor het voor het verkeer,
dat in het centrum der stad of in het Wes
telijk stadsdeel moet zijn. Dit zal de kor
tere weg volgen via de verbindingsweg en
brug Skilwyk.
Al het andere verkeer, alsmede alle fietsers
kunnen langs de Franekerstraat over de
St. Jansbrug, die na voltooiing van deze
grote werken, spoedig voor vernieuwing en
verbreding in aanmerking zal komen, de
Grote Dijlakker en de gehele stad berei
ken.
Door de bouw van de Lagere Technische
School aan de Franekerstraat, de gerestau
reerde Martinikerk, welk bouwwerk het ge
hele silhouet van de stad beheerst, zal de
Grote Dijlakker met omgeving steeds een
zeer belangrijk stadsdeel en winkelcentrum
zijn en blijven.
De aansluiting plan Noord-Stad wordt een
vorstelijke entree. De verbindingsweg wordt
9 meter breed, heeft ter weerszijden 2.30
meter brede groenstroken, hiernaast weer
2.10 m. brede voetpaden en nogmaals gro
te stroken voor de voortuintjes. In de groe
ne stroken zullen bomen worden geplant,
zodat er over verloop van jaren een laan
ontstaat. Eenmaal de brug gepasseerd, kan
het verkeer zich in diverse richtingen ver
spreiden. Het Laag Bolwerk, tot nu toe
weinig gebruikt, wordt bijv. 6 meter breed
bestraat en van een breed trottoir voorzien
(de rijweg van de Kade is slechts 5 meter
breed). Het Skilwyk c.a. zelf is reeds op
nieuw bestraat en van trottoir voorzien.
- 69.800.—
f 122.850.—
- 59.905.—
Minder studenten. Het jaarlijks aantal in
schrijvingen als student vertoont na de oor
log te Leiden een dalende lijn.
Man verdronken bij vastmaken van kano.
De 44-jarige P. Bos, uit Delft is, toen hij
de kano van zijn zoontje wilde vastleggen
in de Provinciale Vaart gevallen en ver
dronken. Studenten, die in een wherry pas
seerden, sprongen te water toen zij het
hoofd van de man nog even boven water
zagen komen. Hun duiken bracht echter
geen resultaat. Het stoffelijk overschot
werd later door de politie opgedregd.
Negenduizendste schip In Rotterdam. De
Rotterdamse haven heeft Donderdagmorgen
het 9000ste schip verwelkomd dat dit jaar
is binnengevaren. Het was het 760 ton
metende Nederlandse kustvaartuig „Ex
port”. Het vorige jaar arriveerde het 9000e
schip op 18 September.
K
n”
’e Syl to Warkum stie jierren lyn
in greate herberge. In fjirtich jier to-
bek haw ik der as jonge wol ütfanhüze
en seach my de eagen üt nei de slüs en
de wylde skolperige weagen, dy’t der troch
strüsden as de doarren iepen moasten.
De slüs is der jit noch, mar de herberge
is ófbrutsen en in nij, lytser hüs is op it
aide sté delset. Mar de wylde weagen binne
der ek net mear. Doe’t yn 1932 de öfslüt-
dyk ré kaem, wie de wylde sé bitwongen.
De hege floeden bleauwen üt en it kalme
wetter fan de yndamme sudersé liet al
ringen greate plakken droech lizze. War
kum wie gjin séstedtsje mear, it kaem to
lizzen oan in greate Mar. It salte wetter
fan de Noardsé hie gjin boadskip mear, al-
oan mear waerd it wetter farsk en nrje
müglikheden lieten harren sjen. len derfan
wie it lan, dat droech kaem to lizzen. De
gemeente koft fan de Steat 50 H.A. bü-
tendyks lün en letter nei 1945 jitteris 350
H.A., dus meiinoar sa’n 1800 pounsmiet
nij lan. It lit him maklik forstean, dat de
gemeente Warkum, dy’t syn ekonomysk
libben foar in oergreat diel üt de lünbou
helje moat, in bulte war die om foar syn
ynwenners romte to krijen yn dizze net-
officiële Sudersépolder. En men soe tinke,
dat der ek alles foar wie to sizzen. Hwant
de groun is hjir fan aerd net sa bést, klaei
siket men omdoch, it is foar it oergreate
part sésên en moat troch de flyt en war-
berens fan lytse minsken ta fruchtberens
brocht wurde. Mar hwa wit, hoe warber
lytse koumelkers en lytse boeren wêze kin-
ne, as hja kkns sjogge om in eigen spultsje
to biwrotten, sil him net forwünderje, dat
him hjir op it Warkumer stran nij libben
lizzen. It is har lenichst üntwyk. Al jier
ren hawwe hja fan de gemeente üt tige
war dien om fan it strftn hwat goeds to
meitsjen. En de nije Boargemaster, boer
mei de boeren, leit samar net de holle yn
de skerte. Dêrom hawwe hja de lju fan
kwisikwünsje oproppen om ris del to kom
men en ris mei eigen eagen to sjen, oft
dit net hwat oars kin.
De Stifting fan de Lênbou hat in kommisje
Groungebrük en dy wiene komd, de Depu-
tearre Steaten, de Lknboumannen, de Agra-
ryske Keamerleden, de Heide-Maetskippij
en al sa mear. Hjoed trije wike lyn hawwe
dizze autoriteiten it strên op west en it
kin net oars of der wurdt de saek aerdich
better fan. Mar hja hawwe to krijen mei in
machtich en great lichem, de Wettersteat
en de Tsjinst fan de Suderséwurken. As it
oer dit soarte fan dingen giet, dan blykt
de wierheit fan it boek, dat de Amearikaen
Burnham skreau oer de „Machtsvorming
der Bewindvoerders” ek foar üs lfi.n. De
technici regeare de wrüld en op gjin inkeld
gebiet stiet de gewoane boarger of boer
sa machtleas as op ditte.
O, hja binne tige hwat mansk as it op
technyk oankomt. Elk, dy’t Spannenburg
of de nije slüzen by de Lemmer sjocht, sil
dit tastlmme. Mar hja binne frijhwat rüch
mei it fornielen fan hünderten H.A. lan ei
dêrtroch mei it bistean fan tsientallen war-
bere minsken. Allinnich yn üs provinsje is
de léste 5 jier al sa’n 1500 pounsmiet lan
weiwurden foar wegen, hüzen, skoallen en
sa mear. Hjir by Warkum leit nou de kans
hwat werom to winnen en it warbere Ge-
meentebistjür en de lytse bodders op it
Warkumer stran, dy’t troch dreech bodzjen
nije fruchtberens en nij libben bringe wolle
oan it aide lün fortsjinje de stipe fan alle-
gearre, dy’t hjir hwat oan dwaen kinne.
De aide wegen fan it séfarrende Warkum
binne net meat bigeanber, mar de skippen
binne omsmeid ta ploegen en dy moast men
net keare. Hwant hjir moat it wei komme.
Jitteris it sil in swiere striid wmrde, men
fjochtet mei hege hearen, mar ik hoopje
och sa, dat hja de stege koppen derfoar
haide sille. It giet om wurk en brea en it
giet om in nij bistean yn it aide heitelün.
zich zelf is het geen wereldschokkend
feit, als een luxe auto rond een stad
rijdt.
Verleden Donderdag was het dat echter
voor Bolsward wèl. De eerste personenwa
gen reed toen n.l. vanaf de Rijksweg 43
naar de Hichtumerweg, zonder het verkeer
in de binnenstad te belasten. Natuurlijk is
de weg nog niet voltooid, maar voor ons
was het een aanleiding te meer om in deze
artikelenreeks eens iets van de wegen- en
bruggenbouw rond Bolsward te vertellen.
Misschien bevreemdt het sommige lezers,
dat wü dit doen onder het motto: Van te-
kentaak tot troffel. Immers het lijkt zo
eenvoudig een weg aan te leggen en op het
eerste gezicht komt daar lang zoveel pas
sen en meten niet bfl te pas, dan bij het
bouwen van woningen of rusthuizen. Maar
dan vergist U zich deerlijk. Op het bureau
van gemeentewerken heeft het hoofd van
deze dienst, architect J. P. Postma, ons
trachten in te leiden in de welhaast we
tenschappelijke wijze waarop wegenaanleg
en bruggenbouw plaats heeft. Zelfs aan de
bouw van een voor een leek eenvoudige
brug komen honderdtallen berekeningen en
tientallen tekeningen te pas. Evenals bij
de wegenaanleg heeft men immers ook met
factoren als drukverdeling, hoogteverschil
len enz. te rekenen en ieder onderdeel moet
tot in de finesses worden beschreven en be
rekend. Wanneer de papierlawine, waarbij
tientallen bladzijden tellende bestekken, nog
niet overtuigend zouden zijn van de belang
rijkheid van de werken, die momenteel in
de gemeente Bolsward In uitvoering zijn,
dan kunnen enkele cijfers dit doen.
Apeldoorn in het nauw. Tegen de ge
meente Apeldoorn werd voor de economi
sche kamer van de rechtbank te Zutphen
een boete van f 100.000 geëist, omdat deze
gemeente was begonnen met de bouw van
een school zonder de vereiste goedkeuring
van het Rijk af te wachten.
Om te duizelen.
Hoewel in diverse raadsverslagen de ko
mende cijfers reeds eerder zijn genoemd
willen we toch onze lezers een indruk ge
ven van „wat dat alles kost”. Wij bepalen
ons dan voornamelijk tot de verkeersom-
legging Hichtum-Rijksweg, met alles wat
daaruit voortvloeit als bruggenbouw, aan
leg verbindingsweg en verbetering kruis
punt.
De thans in bewerking zijnde rondweg, die
wordt aangelegd door Aann. M{j. de Moei
en Hermes te Alkmaar, de bruggen over de
Makkumer- en Witmarsumervaart, aange
legd door P. v. d. Berg alhier en H. Speel
man, Sneek, alsmede de brug bij het Skil
wyk, waarvan de onderbouw momenteel in
uitvoering is bij de fa. C. van Meekeren
van Hindelopen, enz., kosten te samen
ruim f 1000.000.(1 millioen gulden).
Wanneer alle inwoners van Bolsward, de
baby’s in de wieg, zowel als de ouden van
dagen, elk f 100 neertelden, zou dit werk
dus nog niet kunnen worden betaald. Dit is
dus wel een bedrag om van de duizelen en
het spreekt van zelf, dat het niet mogelijk
is dat de kosten door de gemeente alszo-
danig worden gedragen. Dit is gelukkig
ook niet nodig. Provincie en Rijk dragen
in ruime mate bij en nemen het leeuwen
aandeel voor hun rekening. Wil men een
specificatie van cijfers?
Rondweg
Verbindingsweg naar Skilwyk
Verbetering kruispunt Rijks
weg 43
Opritten
2 bruggen (Makk. en Witmar
sumervaart)
Onderbouw brug Skilwyk
ld. bovenbouw
Walbeschoeiïng
bestrating Marktplein, Skilwyk
Laag Bolwerk enz.
In deze bedragen zijn nog niet
de kosten voor grondaankoop voor de we
gen, de aankoop van de natuursteen voor
de 3 bruggen, aankoop remmingpalen, be
planting langs de wegen en diverse kleinere
posten.
Een grote post is ook nog de aankoop van
ruim 1 millioen straatsteen dik formaat,
die nodig zijn voor de bestrating, dus zo
veel, dat wanneer iedere Fries of Friezin
er twee zou aandragen, er nog niet genoeg
zouden zijn. Ook dit kost een kapitaal,
vraagt U maar eens aan uw timmerman
hoe duur 1 straatsteen op het ogenblik is.
Trouwens (wij hadden er nooit zo op gelet)
de keuze van de soort straatsteen is een
zeer verantwoordelijk werk. Wij hebben
verschillende monsters met elkaar kunnen
vergelijken en zelfs een leek kan dan wel
constateren, dat de ene steen veel harder
is dan de andere, meer of minder vocht
opneemt en in gewicht verschilt met een
even grote steen.
Voor een klinkerweg zijn de stenen nooit
te hard. Wanneer U er op let ziet U dat
na een regenbui de ene straatsteen vlug
ger droogt dan de ander. De stenen die het
langst nat blijven zijn van de minst goede
kwaliteit.
Directeur met ziekteverlof, ambtenaar ge
schorst. Het tekort bij het gemeentelijk
gasbedrijf te Alphen a. d. Rijn, dat alleen
over 1950 ruim f 145.000 heeft bedragen,
maar sinds de bevrijding tot op de huidige
dag gevoegelijk op een half millioen kan
worden geraamd, heeft er toe geleid, dat
Woensdagmorgen de directeur van het gas
bedrijf ziekteverlof kreeg en de eerste
technische ambtenaar werd geschorst. B.
en W. hadden Maandagavond in een ge
heime raadsvergadering hiertoe machtiging
verkregen.
En.het geld raakt op. Sinds 1947 heeft
Scheveningen niet zo’n slecht seizoen ge
had. De vele regendagen en het ontbre
ken van een werkelijk zomerse periode zijn
hier voornamelijk de schuld van.
Niet leuk meer. Te Deventer is de pen
ningmeester van een buurtvereniging gear
resteerd wegens verduisterinig van f2000
in een jaar tijd. Het geld is op.
Kinderverlamming in Delft. Te Delft zijn
in de afgelopen dagen 4 gevallen van kin
derverlamming geconstateerd. Twee ge
vallen zijn van ernstige aard.
„Vogelflora” te koop. Het vogelpark „Vo-
gelflora” te Soest, dat aan het begin van
deze zomer werd geopend, is blijkens een
advertentie in het weekblad „Horeca” te
koop. Het wordt te koop of in pacht aan
geboden, compleet met volières, vijvers, ter
rassen en de onderkomens voor de vo
gels.
ültvoer naar Afrika. De heer Aukes, secr.
van het Afrika-instituut te Rotterdam, ver
wacht, dat de uitvoer naar Afrikaanse ge
bieden dit jaar de waarde van f 300 millioen
zal overschrijden.
Eindhovens commissaris van politie veroor
deeld. Donderdag heeft de rechtbank te
's-Hertogenbosch uitspraak gedaan in de
zaak tegen de Eindhovense hoofdcommis
saris van politie, B. van der W. Hij werd
wegens eenvoudige mishandeling veroor
deeld tot een geldboete van f 50, subs. 10
dagen. De eis luidde: f 100 subs. 30 da
gen.
Liclitpetroleum goedkoper,
courant van 7 September is gepubliceerd
de prtfsbeschikking lichtpetroleum 1951 no.
2, op grond waarvan de prijzen voor licht
petroleum met een halve cent per liter wor
den verlaagd. Deze verlaging is mogelijk
geworden door het vervallen van de omzet
belasting op dit artikel per 1 Septem
ber.
W
y-