Churchill in Amerika KRIS KRAS door NedeHand Martinytoer Bolswards Uitbreidingsplan ontmoette weinig critiek Goede kans op behoud „Flying Enterprise” „Ende despejreert niet” üs hjoed to sizzen spoedig behandeld Het plan Froger nu Fan de 20.000 kronen loon voor vinden van sieraad Ds. Niemöller preekt te Moskou Zwettepolder thans bedijkt DER soe al in bulte woun wêze as de minsken ynsjen woene, dat foar in lén en in folk sosiale forbetteringen allinnich dan mar müglik binne as de ekonomyske situaesje se drage kin. I van Koningin Juliana No. 2 Dinsdag 8 Jan. 19S2 48e Jaargang - B olsward Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland Drukkerij Fa. A. J. OSINGA VeischIJnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie Marktstraat 13 - Boisward Telefoon 451 (K 5157) Abonnementsprijs 1.50 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs; 12 cent per m.m Giro 87926 Hwat hat Gabe Skroar U itgave van Bolswards Nieuwsblad Zie vervolg pag 2, le kolom. PIET. Verkeer. Tj de J. Door het ontbreken van een spoorwegver binding en groot vaarwater is Bolsward tot voor kort uitsluitend met de buitenwereld verbonden geweest door zjjn drie uitvals wegen: de Franekerstraat, de Harlinger- straat en de Snekerweg. De laatste, waar- Algemene opzet van het plan. Het uitbreidingsplan moet de mogelijkhe den scheppen om te voorzien in de toekom stige behoeften aan woonruimte, werkge- Moord op S.S.er: eis zes jaar. De officier van justitie bij de Haagse rechtbank heeft zes jaar met aftrek geëist tegen J. v. d. M., wegens moord op de in zijn huis onder gedoken SS.er K. Dit zou in of omstreeks April 1945 zijn gebeurd. Het lichaam van K. is half Januari 1951 aan stukken ge sneden in de grond van schooltuintjes aan de Laakkade gevonden. Mijnwerker omgekomen. De 31-jarige hou wer G. Hendrikx uit Echt is in een mijn te Brunssum om het leven gekomen. Hij werd bij het werk in een breukpijler op de 636-meter-verdieping in de Staatsmijn Hendrik door vallend gesteente getroffen en overleed onmiddellijk. Hendrikx was ge huwd en vader van één kind. Wjj staan in 't Nieuwe Jaar, De buien worden zwaar, Ging men al vaak voorspellen. Waar blinkt één witte stip; We voelen ’t wereldschip Onttakeld, overhellen. Het donker maakt ons bang, Menigeen zit allang Zich hunkerend te verkniezen. Tarten ook wfl ’t gevaar! Door in ’t pas begonnen jaar De moed niet te verliezen. Kurt Carlsen kapitein, Mag ons ten voorbeeld zfln, Geen kan de afloop weten. Is er geen land in zicht, Wij mogen onze plicht, Onze post, niet vergeten! Ds. Martin Niemöller heeft in de Evange lische Baptistenkerk te Moskou voor een geestdriftige menigte van ongeveer 1000 kerkgangers een Kerstpreek gehouden. Bevolking. Het verloop van de bevolking van Bols ward is bestudeerd aan de hand van gege vens, verzameld door de Gemeente-Secre- tarie en de uitkomsten van de volkstelling van 31 Mei van het jaar 1947. Hieruit blijkt een goede bezetting in de jeugdige leeftijdsklassen. Daarentegen zijn de klassen van de productieve leeftijden, vooral aan de mannenkant onder bezet. Van 1921 tot 1951 is er een natuurlijke bevolkingstoename van 1% pet. Deze wordt echter verminderd met de negatieve resultaten van de vestigings- en vertrek- ctffers tot pl.m. 1 pet. De voornaamste oorzaak van deze achter uitgang ligt in het wegtrekken van de jonge klassen der beroepsbevolking, die elders werk gingen zoeken. Als voor de hand liggend middel voor verbetering moet dan ook worden gestreefd naar het opvoe ren van de werkgelegenheid in Bolsward. Smoarge bargen groeije 't bést, Mar tink der om: dat hat sa wést. Hij heeft zijn vrouw geseind: „Mijn kracht is niet verkwijnd, Op post - en nooit versagen. ’k Geef ’t schip niet af als buit.” Acht etmaal hield hij 't uit, Hoop er zal redding dagen. legenheid, maatschappelijk leven en ont spanning en dat alles op een duidelijk net van wegen en straten,, die het verband leg gen tussen de verschillende stadsdelen. Zij moéten uiteraard voldoen aan de eisen, die het moderne verkeer stelt. Daarnaast moet de oude stad het levende hart blijven, waarvan het typische aspect van een in zijn wallen besloten stad be hoort te worden gespaard. Als voornaam ste middel hiertoe is naar de Oost-zyde te genover het Hoog Bolwerk het land open gehouden tot aan de stadsgracht en aan de Westzijde een groene ruimte gespaard, waardoor de nieuwe uitbreiding enigszins vrij bljjft van de contour van het oude stadje. Het Zwettegebied, dat hoofdzakelijk uit wild grasland bestaat en waarin alleen aan de rand enkele boerderijen liggen, zal in de loop van de komende jaren aan Fries- lands cultuurgrond kunnen worden toege voegd. Het eerste complex (dat ten Noor den van Oldeboom in de gemeenten Utin- geradeel, Idaarderadeel en Smallingerland ligt) is thans door een dijk omgeven en dezer dagen zal men met het droogmalen kunnen beginnen. Van de 10.000 ha. cultuurland, welke men in Frieslands Lage Midden denkt te win nen is, als deze polder droogvalt, dan 800 ha. rjjp voor verdere bewerking. Bemanning ging van boord, Kurt Carlsen, onverstoord, Blijft nog zijn plicht betrachten. Alléén - verbeten stug, Op de kapotte brug, In sterreloze nachten Nog een Friese stier In Engeland kam pioen. Enige tijd geleden kon gemeld worden, dat een Friese stier het kampioen schap der Royal Show behaald had. Ook een anderjfe uit Friesland geïmporteerde stier heeft het in Engeland .ver gebracht. Op de keuring te Oxford werd tot kam pioen uitgeroepen de stier Dokter Roosje’s Athleet II (geboren Oct. 1949). Deze stier Winston Churchill, die Zaterdagochtend met minister Eden en een staf van twin tig leden in New York is aangekomen, heeft het in het afgelopen week-eind tij dens besprekingen met president Truman „de grondslag gelegd voor de conferentie over de wereldstrategie”, welke deze week in Washington wordt gehouden. Zaterdag z(jn Churchill en Eden nog voor dat de Queen Mary” aan de wal lag, over gestapt in een kotter om zo spoedig mo- gelijk aan land te zijn. l?er auto en met Trumans eigen vliegtuig zijn ze naar de Amerikaanse hoofdstad gebracht. Aan boord van het presidentiële jacht „Williamsburg” hielden de beide staatslie den nog Zaterdag een eerste conferentie. Twintig minuten voor het diner aan boord en twintig minuten er na spraken zij on der vier ogen. Later werden ook Eden en Acheson en anders adviseurs binnengeroe pen. Gisteren zouden de besprekingen officieel beginnen. De Amerikaanse bases in Engeland, het Atlantisch Pact, Korea, de atoomwapens, Perziö en Egypte en het grondstoffente kort staan bovenaan op de agenda. langs ook de tram naar Sneek loopt, is de voornaamste geweest. In deze situatie is een ingrijpende veran dering gekomen, door de bouw van de Af sluitdijk en de nieuwe Rijksweg 43 van Sneek, via Bolsward naar de Afsluitdijk, waardoor een directe verbinding van Fries land naar Holland is ontstaan, waardoor Bolsward thans aan een belangrijke ver keersweg ligt. Een verkeerstelling heeft aangetoond, dat het overgrote deel van het verkeer op de 3 invalswegen voor Bolsward bestemd is, zodat verkeersomleidingen enerzijds de moeilijkheden in de stad slechts in geringe mate kunnen verminderen, terwijl ander zijds dit doorgaand verkeer aan de stad ten goede komt, doordat deze meer contact krijgt met de buitenwereld en zich meer naar buiten manifesteert. De ligging van Bolsward aan de verbin dingsweg van Friesland naar Holland kan ook de aantrekkelijkheid van Bolsward voor de vestiging van bedrijven verhogen. De aansluiting in de richting Sneek heeft in het uitbreidingsplan een meer op de stad gericht tracee gekregen, ten Westen van het Julianapark. Van de omgeleide Hichtumerweg is een nieuwe invalsweg naar het Skilwyk ont worpen, waarbij vlak buiten de stadsgracht een ruim plein is geprojecteerd, waardoor een parkeerruimte ontstaat, waaraan voor al op marktdagen een groot tekort is. Tot en met Zaterdag j.l. heeft het uitbrei dingsplan van de gemeente Bolsward in hoofdzaken en in onderdelen ter inzage gelegen. Voor dit plan waarvan we reeds eerder een overzicht gaven, bestond wel is waar belangstelling, maar deze kwam toch meer van „vakmensen”, dan van Bolswards Ingezetenen zelf, al lieten zij zich ook af en toe zien. Het plan, waarop thans bezwaren kunnen worden ingeleverd, zal nu wel vrij spoe dig in openbare raadszitting behandeld worden. Dat de critiek niet overgroot was, zal waarschijnlijk ook wel in verband staan met het feit, dat de meeste grond, die b(j het uitbreidingsplan betrokken is, eigendom is van de gemeente Bolsward, zodat particuliere belangen hier geen overheersende rol spelen. Om het plan breder bekendheid te geven j ook aan oud-Bolswarders, de meeste trouwe lezers van ons blad! geven we hier nog enige bijzonderheden uit de toe lichting, die bij het plan werd overlegd. inleiding. „In 't verleden ligt het heden,” aldus Bll- derdjjk. Gedachtig aan dit woord is het een goede gedachte geweest, dat Prof. Froger, de ontwerper van het plan, zich in een in leiding rekenschap heeft gegeven van de historische groei van de stad. Over het ontstaan en de oudste begrenzing van Bolsward kunnen wij slechts gissingen maken, evenals over de ontwikkeling, die het doormaakte, tot het in de Middeleeu wen een levend aandeel kreeg in de han del en de nijverheid van de steden van de Hanze, waarvan het sedert 1422 lid was. Daarna is de bloeitijd voorbij en is de om trek van de stad waarschijnlijk eeuwen lang onveranderd gebleven. In ieder geval heeft Bolsward op de kaart van van De venter uit circa 1575 reeds dezelfde gracht die thans nog aanwezig is. Door zijn ligging buiten het grote verkeer heeft Bolsward in later eeuwen slechts de functie vervuld van handels- en verzor gingscentrum van zijn directe omgeving, de Friese weidestreek. De betrekkelijk geringe bevolkingstoena me heeft tot het begin van deze eeuw geheel kunnen opvangen door ver dichting der bebouwing binnen de oude omwalling. Eerst in de laatste decennia is een systematische uitbreiding buiten de oude kern ontwikkeld. Het uitbreidingsplan, dat sedert het begin van de oorlog ongewijzigd was gebleven, moest na de bevrijding worden aangepast aan de sterk veranderde omstandigheden, wat bovendien binnen afzienbare tijd be hoorde te geschieden, met het oog op de in de woningwet voorgeschreven tienjaar lijkse herziening van het plan. werd gefokt door de heer J. G. van der Pol te Herbatfum en in September 1950 uitge voerd. In bad verdronken. Een defecte gasra diator heeft de 12-jarige M. H. A. M. Scholtes te Naaldwijk het leven gekost. De badkamer, waarin de jongen zich bevond, was vol gas gestroomd. Kinderen het slachtoffer. Te Spekholzer- heide viel de 72-jarige S. in beschonken toestand een vrouw aan, doch deze weerde zich dapper, zodat de aanrander afdroop. Hij keerde echter terug en wierp een pro jectiel door het raam de kamer in. Twee kleine kinderen werden gewond. - Hoogtij voor zakkenrollers. Uit de Haag se politierapporten der laatste dagen blijkt dat de uitverkoop in Den Haag hoogtij dagen vormt voor de zakkenrollers. Zij slaan met succes hun slag, vooral in de grote magazijnen. Een sterk staaltje le verde een lid van dit gilde in een kleding magazijn: h|j drong een kleedkamertje binnen en terwijl zijn slachtoffer een col bertje paste, stal hij uit diens oude colbert een welgevulde portefeuille. Kapitein Carlsen is met zijn „Flying En terprise” met de slakkengang van vijf ki lometer per uur, gesleept door de „Tur moil”, op weg naar Zuid-Engelse haven stad Falmouth. Zaterdagochtend is men er in geslaagd de tros vast te maken, nadat stuurman Ken neth Dancy van de „Turmoil” was overge sprongen om Carlsen te helpen. De „Flying Enterprise”, die volgens de commandant van de torpedobootjager „John Weeks” 75 pct. kans heeft om het te halen, was gister nog bijna driehonderd kilometer van Falmouth verwijderd. Ajs er geen nieuwe storm komt of onge lukken gebeuren, kan de sleep in het mid den van deze week in de haven binnenko men, waar Carlsen een grootse ontvangst zal worden bereid. Sedert Zaterdagochtend is al ongeveer de helft van de sleepreis volbracht. Kapitein Kurt Carlsen zal bij behouden aankomst in Falmouth onder meer zijn ouders aantreffen, die uit Denemarken zjjn komen overvliegen. De reis is door een Londens dagblad betaald. Hij is nu al 9 dagen en nachten aan boord en rekent nog op 1 of 2 etmalen. Te zamen met stuurman Dancy heeft hij Zondag een wat hij (radiografisch) noemde „vorstelijk diner” verorberd. Al het scheepvaartverkeer op de weg van de sleep is verzocht ruim baan te maken, want de „Flying Enterprise” voert geen lichten. Het schip maakt een slagzij van zestig graden en de beide leden der „be manning” houden zich met moeite vast in de radiokamer. De sprong van stuurman Dancy van de „Turmoil” naar de „Flying Enterprise” was een nieuw voorbeeld van moed. Beide schepen stampten en slingerden in de hoge zee. Toen de sleepboot vlakbij het vracht schip lag, wachtte Dancy op een gunstige „slinger” om over te springen. Mar ek oarsom: it sosiale rjucht freget forbetteringen fan de posysje fan de ar beidende minsken sadré de ekonomyske ta- stkn soks talit. Dit is klear yn to sjen byhwannear men de libbens fan nou set neist dy fan in pear tsientallen jierren for- lyn. Wis om safier to kommen, moasten hiel hwat gearkomsten, aksjes en wetten tarieden en ütfierd wurde, dochs it wich- tichste wie, dat de tanimmende en ratio nele produksje dizze forbetteringen ütfier- ber makke. Earst moat de pankoek bakt wêze, dan kin men oer de fordieling pra te. Dizze wierheit hat alle minsken hwat to sizzen, sawol dyjingen dy’t allinnich de arbeidsfaktor ynbringe as de lju, dy’t al linnich de kapitaelsfaktor forskaffe. Hja kinne net sünder mekoar en hja kinne meimekoar it hurdste foarüt komme. De iensidichheit hwermei fakentiids beide groepen allinnich mar sjogge nei har kant, docht enorm folie skea, sawol yn de pro duksje as jit mear yn de ünfrede en arge- waesje, dy’t sa’n mentaliteit fêst mei- brdngt. Dêrom is de sosiale frede sa’n great goed en dêrom is en bliuwt it in great algemien bilang dizze frede to bi- warjen. In helder ynsjoch yn de forbou- nens fan sosiale en ekonomyske dingen, en in karakter, dat gjin nocht oan ünnocht hat, kinne üs yn dizzen de goeie kant üt- helpe. Fryslén stiet yn koarten ek foar dltsoarte fan fragen. Syn direkte produksje bringt op it heden goede prizen op. Syn arbeids- lean kin hiel wol bisjen leije. Molke en fé, sied en setters, hja bringe millioenen yn it beurske. En dêrom kin men hjoed de dei ek de sosiale forbetterin gen ynfiere, dy’t eartiids net müglik wie- ne. Dêrom kin men nou de Fryske boere- stün libjen sjen sünder it ivich en erflik krimmenearjen. As de iene of oare dat tsjintwurdich ek noch docht, is dit mear in libbensgewoante as in biwuste died. Wy soene dus sawol foar de arbeider as foar de boer seis graech de omstannichheden sa hélde wolle, mar de problemen, dy’t soks opropt, binne machtich yn tal en yn swierrichheden. Dêr is alderearst de wichtige frage fan de wetterbihearsking hjir yn Fryslén. Dan net minder bilangryk it krijen fan njj lén yn de striid tsjin de sé of it wetter binnen de diken. Der is folie mear. Wittenskip en hannel, organisaesje en ünderwiis moatte yn it spier bliuwe om de posysje fan de Fryske agrariër op it peil to hélden, hwer’t it stiet. Der sit in enoarm kapitael yn al dizze dingen en hja freegje ek nou har diel op. Teakesyl moat op ’e helling. De tsjettels binne net langer fortroud en moatte der- üt. As de saek klear is, dan sil it rapport oer it twadde gemael ek net fier mear 6f wêze en freget nije miljoenen. Yn de Don- geradielen sit men mei plannen om de wetterkearing en berging to regeljen. Yn it Swettegebiet kin de wetterregeling jit tüzenen H.A. min lén ta goed lén meit- sje. Oan de sékant is nij lén to winnen, hiel hwat wurken sille der yn de kom- mende jierren barre om oan de earste eask foar de agraryske produksje to foldwaen. Oer de ündjippe slinken en geulen fan it Wéd hinkje ek al ünderskate plannen fan droechmeitsjen Mei inkele moannen binne de kanaelwurken alhiel ré. Hoefolle mil joenen hawwe dy koste. Nou sille de spoar- banen nei Ljouwert foar de elektryske traksje klear makke wurde, hwat ek de noadige jildpine meibringt en far sa mar fuort. Aloan wer moatte kaptaelsütjeften de wei foar de arbeid frij meitsje, aloan wer komt de meardere produktiviteit fan de arbeid troch de ynvestering fan njj kap- Een Zweedse dame is een dezer dagen ver blijd met een Nederlandse cheque voor een bedrag van 20.000 kronen. Dat geld werd haar overhandigd als „vindersloon” voor een sieraad, dat door koningin Juliana in Parijs was verloren, zo meldt het Zweed se persbureau T.T. De dame uit Stockholm had onlangs op ’n markt te Parijs dit sieraad gezien. De prijs kwam haar erg laag voor en ze kocht het pronkstukje. Bij haar terugreis via Nederland herkende de douane het sieraad echter als eigendom van koningin Juliana. Deze had het tijdens haar officiële bezoek aan Parijs in Mei 1950 verloren. De douane nam het sieraad In beslag, maar beloofde de Zweedse dame te zullen scha deloosstellen. Deze schadeloosstelling is haar thans als „vindersloon” uitbetaald. De „Flying Enterprise” Moest na een zware reis Voor de orkanen bukken. Een overhellend wrak, Omhoog, omlaag gesmakt, De zee bleef trekken, rukken. Verklaring over zaak-Van Nes. Prof. dr. L. J. van Holk, voorzitter van de’ Vereni ging voor Misvormden, die de Orthopaedi- sche Anna-kliniek te Leiden exploiteert, zal binnenkort een verklaring afleggen over het ontslag van dr. C. P. van Nes als geneesheer-directeur van de Anna-kli niek. Inbraak met een luchtje. Door verbreking van een venster hebben Inbrekers een be zoek gebracht aan het Nederlandse filiaal van een bekende Franse parfumeriefabriek gevestigd aan de Willem de Zwijgerlaan te Den Haag. Zij stalen f 500 en een aantal flacons „Soir de Paris”. Haring voor Rusland. Naar wij vernemen sloot op Oudejaarsdag de reedersvereni- ging voor de Nederlandse haringvisserij ’n contract met Rusland af voor 30.000 vaten zoute haring. Onderhandelingen over een tweede contract moesten worden afgebro ken wegens de geringe aanwezige voor raad. Van vroeger dagen. In „de Hoge Woerd” te Heusden zijn urnen gevonden; bolle met ronde randen en dieper in de grond Ro meinse, van lichtgeel en grijs leem. Ook te Drouwen, in Drente, zijn bij ontginnings werk twee gave urnen uit de grond ge haald. Haas was de oorzaak. Een opgejaagde haas in de Herwflnense polder was oorzaak van een noodlottige vechtpartij tussen de jachtopziener van het landgoed en de 23- jarige landbouwer Van Zandwijk, waarbij de laatste werd gedood. Wilkes uit het veld gestuurd. Faas Wil kes, de Nederlandse rechtsbinnen van de Italiaanse club Internazionale, is in de wedstrijd tegen Juventus, dat met 3-2 won, in de 67ste minuut van het veld gestuurd wegens ruzie met een der spelers van Juventus. Bij de rust was de stand 2-1 voor „Inter”. Rijwielzaak in de os. Een korte, felle brand heeft Vrijdagmiddag in Leeuwarden tegenover de Harmonie de rijwielzaak van de heer G. van der Meulen in de as gelegd. De brand is vermoedelijk ontstaan door een niet goed sluitende kachelpijp en in een oogwenk stond de voorraad fietsban den, die op de bovenverdieping was opge slagen, in lichterlaaie. Binnen een half uur was het pand een ruïne. Hoog water in Limburg. Door de zware regenval in de laatste dagen is de Maas zeer sterk gestegen en heeft op enkele punten, o.a. bij Maastricht en Roermond, haar bedding verlaten. De watermassa’s, die de zijrivieren aanvoeren, kan zij niet verwerken. De stroom is sterk, dat menige boten het anker moesten uitwerpen en assistentie van een sleepboot moesten in roepen. De kerk is open. Als een lopend vuurtje ging het Zaterdagavond 10 uur door Huis- sen, het kleine stadje achter in de Over- Betuwe: de Paterskerk is open. De Huis- senaren hadden de „bestorming” van de kerk aangekondigd en lieten het niet bij woorden. Een mededeling van de kansel, dat de kloosterkerk van de Paters Domi nicanen op 2 Januari officieel gesloten zou worden, had Huissen in beroering gebracht Er zijn ingezetenen, die voor hun leven een bank in de kloosterkerk hebben en bo vendien is het werk van de paters, by wie de Huissenaren blijkbaar liever te biecht gaan dan bij hun eigen geestelijken, ’n tra ditie, nauw verweven met het leven van de bevolking. tael. It giet der mei as mei In man, dy’t fan in bipaeld plak nei in oar plak moat, in hiel ein derfandinne. Hat er nou gjin reade sint dan moat er rinne en duorret it lang. Koe er in fyts oantuge troch in bytsje jild, dan gie it makliker en hurder, koe er in brom- fyts keapje, dan avensearre er jit mear en hie it noch makliker. Mar soe er sparje oant er fan dat kaptaeltsje in auto krije koe, dan einde de reis op syn hurdst en wie derby biskut tsjin waer en wyn. Dizze simpele forgeliking héldt in djippe wierheit yn, dy’t lang net genêch ynsjoen wurdt. It kaptael is in wichtige faktor yn it op peil bringen of hélden fan it materiële libben. Wy kinne der net sünder, wy net, dy’t fan üs hannen en hollen libje moat te. It giet net om de kapitaelbisitter as persoan, it giet om it kaptael seis as pro- duktive factor. En it is net de béste erf- poarsje fan Marx, dat hy de massa fan de minsken sa blyn makke hat foar dizze ien- féldige wierheit, troch de fierst to iensidi- ge arbeidslear. Dat hat makke, dat men tsjintwurdich yn bipaelde rounten net mear forstien wurdt as men it wurd kapitaels- foarming neame doart. Dat hat makke, dat men, pleitsjende foar produktive yn- vesteringen yn de lénbou, foar in feint fan de rike léneigners oansjoen wurdt. Dizze forblining moat weinommen wurde, oars rint it forkeard. It gefaer fan per- soanlik leed of misforstean moat men dan mar riskeare. De eagen sille fansels wol wer iepen gean en de lju nei de müle prate kin men mar better oan demagogen oer- litte. Sil it slagje foar tsien miljoen arbeids- müglikheden en in goed sosiael biskut bi- stean to biwrotten, dan sil aloan nij kap tael bisparre wurde moatte om de wegen to sljuchtsjen, dy’t it folk gean kin om dat to birikken. Ek op it gebiet fan de agraryske produksje leit it net oars. En dy’t de kapitaelsfaktor bilet om dit to dwaen, sil ünderfine, dat men it hynder earslings foar de wein slein hat. Yn it lyts en yn it great bliuwt it wier: kaptael en arbeid moatte meimekoar gean, dan sil it striden fan alle minsken aloan better gean. J

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1952 | | pagina 1