SINDS ONGEVEER 1750 KRIS KRAS door Nederland Martinytoer DE DORPSSAMENLEVING IN FRIESLAND r r üs hjoed to sizzen 1 Fan de Doarpsfeest John Derry verongelukt Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. OSINGA - Bolsward K *5 't x to G Hwat hat Gabe Skroar No. 71 48e Jaargang Dinsdag 9 Sept. 1952 B KERKELIJKE SITUATIE DRUKTE VAAK HAAR STEMPEL OP HET DORPSLEVEN >8 NIEUWE VERKEERSMOGELIJKHEDEN VERBRAKEN HET ISOLEMENT De techniek. I PYT. ir De telersprtfs voor de i De dorpssamenleving van het Friese platteland vormde omstreeks 1750 In haar geïsoleerdheid een eenheid, die geestelijk, cultureel en maat schappelijk bepaald werd door de regelmaat van eten lange arbeidsdag, slechts op Zon_ en Feestdagen afgewisseld door kerkelijk- en kermis- leven, in de winter bovendien door ijsvermaak. Oudtijds hadden de edellieden, voor zover zij tot de „hoofdellngenge- slachten” behoorden, hier het bestuur .der grietenij en dat der kerk vast in handen. Zij benoemden in de vacatures van predikant, onderwijzer, koster, voorzanger, doodgraver, tolgaarder, enz. De edellieden vormden tevens de élite, die het gewest tezamen bond. Hierdoor ontstonden in Friesland in kerke lijk opzicht duidelijk te onderscheiden be- volkingsstreken. Naatet de zo juist ge noemde gemeenten, waar de Gereformeer de gezindte overheerst, valt b.v. te wijzen op de Zuidwesthoek waar de Orthodoxie voor het merendeel in de Hervormde Kerk bleef, zodat deze als orthodox Hervormd gekenmerkt bleef. Ook onderwijs twistappel. Ook het onderwijs gaf aanleiding tot ver deeldheid tussen de verschillende bevol kingsgroepen. Na 1848 was de school een zaak van de crisis van 1880-1895 zien wij velen weg trekken als veenarbeiders naar Zuld-Oost Drenthe, als fabrieksarbeiders naar de zich ontplooiende industrie van Twente en de Hollanden, of als boer-emlgrant naar de Verenigde Staten, Canada enz. Tallozen vestigden zich ook als onderwijzer, politie agent of ambtenaar buiten Friesland. Ge deeltelijk hielden zij hierbij de banden met de streek van herkomst in stand. Zinken centen ongeldig. Op 15 September verliezen de zinken centen hun waarde. Tot 15 December kunnen ze nog op de postkantoren worden Ingeleverd. ’t Is better nel tsien goede rieden to hark- jen as seis in minnen to jaen. 1 r 75 In lange bemetrein Yn klaeijing of wie ’t Snein, Lyk kleurich, frisse blommen Strielet yn de iere moarn, Helder skillet de hoam, Men slacht de greate tromme. Feestlik majeur, wolmiend, Tsjüget it slingergrien Flechte lAns hiel de buorren. 't Makket de stimming bliid Elk komt sa’n dei yn 't spier, De doarpslju fiel’ har bruorren. Men jowt elkoar de hê.n, Hjoed gjin forskeel fan stén Fan polityk of tsjerke. Der is in brêge slein. De blidens moat ütsein, Hwa lit dan trystens merke? Men nimt it net sa nau Elkien is los fan ’t tou, Forbrekt syn deiske gongen. Lju fan it stiifste skaei, Dogg” oan, de spultsjes mei En meitsje wylde sprongen. Sa’n feest is net foar neat Miskien dat it üs leart Op sljuchte grize dagen, It waermjend mienskips fjür, Elkoar lyk freon en broer, To helpen, to fordragen! Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie: Marktstraat 13 Bolsward Telefoon 451 (K 5157) Abonnementsprijs f 1.50 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs: 12 cent per m.m. Giro 87926 10 '5 Langzame kentering. Tengevolge van verschillende door elkaar lopende oorzaken van godsdienstige, cultu rele, politieke, economische en technische aard kwam in deze verhouding langzaam aan een kentering. In de tijd der patriotten, der Franse over heersing en in de periode na 1815 emanci peerden bepaalde groepen zich, mede onder Invloed der Verlichting en der Franse Re volutie. De burgers, de kleine fabrikanten, handelaren en rentenierende boeren kwa men op. Zij sloten zich aaneen en legden zich toe op ontwikkeling, waartoe de le zingen der Departementen van de in 1795 gestichte Maatschappij tot Nut van het Al gemeen gelegenheid boden. Na 1830 greep deze emancipatie verder om zich heen, doch eerst na 1850 maakte zij zich ook meester van de echte volksgroep van het platteland, de kleine boeren, de arbeiders enz. De .Afscheiding van 1834, waarbij de latere Christelijk Gereformeerden de Ne derlands Hervormde Kerk verlieten, droeg hiertoe het hare bt). Haar aanhangers kwa men vooral uit de eenvoudige bevolking van bepaalde streken. Zo werden in 1836 in Ferwerd, Marrum, Blija, Hallum, Twij- zel, Oenkerk, Glekerk, Harkema-Opeinde, Sneek, Lutkewlerum, Scharnegoutum en Oudega (Sm.) talrijke Inwoners beboet, omdat zjj verboden godsdienstoefeningen bewoonden. school te Bolsward. Sinds die tjjd verrezen overal In Friesland Christelijke scholen. vaste biddag. De herziening van de Grondwet van 1848 bracht behoudens enkele reserve de scheiding tussen Kerk en Staat. Voor de niet-Hervormden werden hiermede de van staatswege bestaande beletselen voor een verdere ontplooiing weggenomen. De Af gescheidenen kregen nu nieuwe kerken te Leeuwarden, Sneek, Franeker, Dokkum, Heerenveen en telden in 1854 reeds 54 ge meenten met 23 predikanten. De Doopsge zinden brachten in diezelfde tijd vernieu wingen aan aan hun kerken te Holwerd, Leeuwarden en op Ameland. De Rooms-Katholleke organisatie kreeg in de dorpen van het dekenaat Leeuwarden haar beslag bij het herstel van de Bisschop pelijke hiërarchie In 1853. Ook de Nederlands Hervormde Kerk kreeg nieuwe kerkgebouwen, nl. te Molkwerum, Bergumerhelde, Haulerwjjk, West-Terschel- ling en Surhulsterveen. Terwijl de kerke- IJjke gescheidenheid op deze wijze in stad en dorp toenam, vond ook de gedachte der Vrijmetselarij Ingang in ons gewest. Te Leeuwarden werd In 1837 de Vrijmetse laarsloge „De Friese Trouw” gesticht. Het door deze Loge in gebruik genomen gebouw onderging in 1848 een vernieuwing. In 1886 vond met de Doleantie opnieuw een afscheiding uit de Nederlands Her vormde Kerk plaats. In tal van dorpen (Garijp, Anjum, Makkum, Hfllaard, Heeg) was deze van betekenis. Omstreeks het midden der achttiende eeuw deelden deze bewoners der saten en stin- sen de leiding der samenleving met de predikanten. In de tweede helft van die eeuw behoorden ook de patriciërs tot de genen, die in de dorpen de toon aangaven. Het grootste deel der plattelandsbevolking van Friesland was toentertijd nog vrij on mondig. een confessionele streek en het Rooms- Katholleke Wjjtgaard heeft een Vrijzinni ge omgeving. In 1892 vindt een hereniging van een deel der Gereformeerden plaats. Vooral in Dok kum, de Dongeradelen, Kollumerland, Achtkarspelen, Oost-Tletjerksteradeel, Fer- werderadeel, Barradeel, enkele delen van Smalllngerland en enkele streken van de Zuidwesthoek, Wymbritseradeel en Won- seradeel omvatte deze hereniging grote groepen der bevolking. i recht in 1845 konden dan ook de afgescheiden j predikanten A. van Stint inkelde wiken is der in saek geande, dy’t al mear yn brede kringen de oandacht lükt. In saek mei bilangrike en frjemde aspekten. In kwesje, dy’t üs hjir sa raer yn de earen omtütet, dat wy winlik net witte oft it wier is of in raer praetsje. Earne yn GrinslAn stiet in greate koöpe- rative suvelfabryk: „De Ommelanden”. In baes fabryk| mei 450 leden en in slom- pe molke. Oan dat fabryk wurkje in pear hündert arbeiders, dus it is gjin gekheit dêrre. Dér giet hiel hwat om. It fabryk stiet der bést foar, de finansiële posysje is bést. Dêrfoar stiet it yn GrinslAn en de Grinslanners binne tüke rekkenmasters, dat moat men harren neijaen. Mar nou is dér oan dat fabryk in staking ütbrutsen, in greate staking, hwer’t it oergreate diel fan de arbeiders oan diel nimt. Dat is it earste frjemde forskynsel. Hwant stakin gen binne üt de tiid, sa soe men tinke. De arbeiders hawwe har forienings en dy lizze de leanen en arbeidsfoarwaerden oer mei de Direksjes. Kinne hja it net iens wurde, dan binne der de Ryksbimiddelers om de spjalt tusken de partijen oer to sljuchtsjen. Nettomin, dér is in staking. En it fabryk, dat neist de molke fan de leden ek jit Het onkerkeljjke Holwerd ligt midden in hiel hwat molke üt oare kontretfen krige, sit nou forlegen mei dizze kontraktmolke, dy’t hja net forwurkje kinne en dus in oare fabryk opsiket. Dit alles is al frjemd yn 1952, mar it gekste komt noch. De leden fan dizze koöperative fabryk hawwe mei 437 stlmmen foar en in stik of 15 tsjin blsluten om de hiele bringst,to for- keapjen. It motyf dêrfan is, sa’t yn it for- slach fan dy ledegearkomste stiet, dat men bang wurden is foar de maetrigels, dy’t fan arbelderskant nomd wurde sllle. De direkteur hat sein, dat it net giet om V erkeersmiddelen. Naast de kerkelijke en geestelijke richtin gen hebben ook de moderne wegen en de moderne verkeersmiddelen het dorpsleven sterk beïnvloed. Zij brachten het uit zijn betrekkelijke iso latie in een nationaal en internationaal verband. Als eerste in een reeks kwam in 1827 de straatweg Zwolle-Leeuwarden tot stand. De aanleg van de straatweg van Leeuwar den naar Groningen volgde kort daarop. In een snel tempo werden hierna de hoofd wegen der gemeenten verhard. De verkeersmiddelen werden zowel te land als te water voortdurend verbeterd. Gold het eertijds als een gebeurtenis in Fries land warmeer de stoomboot een dorp, zoals bijv, in 1880 te Langweer geschiedde, uit zijn isolement verloste, thans behoort de passagiers- en vrachtboot in de meeste dorpen al weer tot het verleden. Terwijl voorheen de postkoets, de paardentram, de stoomtram en later ook de autobus als verkeersmiddelen dienden, maakt het plat teland na de tweede wereldoorlog vrijwel uitsluitend van de autobus en de autotruck gebruik. De fiets en de auto verplaatsten personen in wijder kring. Het passagiersvervoer per bus en het vrachtvervoer per autotruck leidden er echter toe, dat niet alleen gro tere groepen, maar ook him bedrijven in het wereldverband werden opgenomen. De contacten met andere dorpen en stre ken van het platteland, met de stad en met het leven op het Westelijk halfrond werden in de loop der jaren veelvuldiger en intensiever. Vooral na de agrarische wol net slzze, dat It op it foarste plak de leanen wiene, dy’t yn Grinslftn en SélAn jimmer wer it leechste wiene, it sit folie djlpper. Yn Grinslên hat men troch wurd en foarbyld tslentallen jierren lang in 11b- bensopfetting preke, dy’t tige materialis- tysk wie. In Grinslanner hat trochstrings mear op mei it goede fan de ierde as mei idealisme en offerjen. Dat is tige mlnsklik en rounom oars ek to merkbiten, mar near- ne seach ik it stimpel sa sterk op minsken en tastannen setten as yn Grinslfin. Jild en bisit binne der och sa yn tel. En „dikke hüzen" binne der fanAlds in libbensideael. De öfstün tusken arbeider en boer, tusken bisitter en net-bisltter is der öfgrysllk great. Binammen yn de weardearring fan minske ta minske, telt in arbeider net mei. As gefolch dêrfan binne de üntsjerkelikens en de kommunistyske opfettingen djip yn greate klibers arbeiders trochkrongen. Net in üntsjerkelikens, dy’t fuortkomt üt in eigen opfetting fan it geastlike, mar dy fan is meast platte materialisme. De lie- dende stannen hawwe it Grinzer folk in foarbyld jown fan greate weardearring foar it fette fan de ierde, tüzenen boeren mei mear bisit as 12 bem opkinne, hawwe stelselmiettich ien of twa neikommelingen greatbrocht, hwant it bisit moast byme- koar bliuwe. It Grinslanner plattelün hat greate streken hwer’t gjin oare foriening bloeit as de koöperative oankeap fan kunstmest, féfoer en sokssahwat. Geastlik earm, sosiael de klassestriid oanhingjend, is der fan in libbene mienskip op hiel folie doarpen hast gjin sprake. De tsjerken bin ne leech en forwaerloazge, de vacante dümnysplakken hast net to tellen, in great diel fan de geastliken komt üt oare plak ken, hwant de Grinslanner jonge minsken wurde dokter of féarts of lünbou-yngeni- eur. Hast rounom, binammen yn ’e stêd Grins, wurdt it kulturele en geastlike lib- ben droegen troch lju üt oare kontreflen, it folk seis is derfoar net mear waerm to krflen. Yn dizze sfear moatte de soslale proble men wol ütgroeije ta in striid fan alle- gearre tsjin allegearre, hwant de mienskip kin dér nét libje. Hja binne sa fier ütln- oargroeid, dat der gjin frede mear bistean kin. Dêrom is der striid. Tj. de J. ONZE DORPSSAMENLEVING. De dorpssamenleving is in de laat ste paar honderd jaar radicaal ver anderd. In 1750 het isolement, nü de contacten met het wereldgebeuren. Maar ook: tóén een hechte eenheid, nu veelal een gespletenheid en een teveel aan organisaties. Over de oor zaken van dit alles schrift een on langs verschenen Rapport, uitgege ven door de Stichting Friesland voor Maatschappelijk werk, naar aanlei ding waarvan we een paar artikels over dit, voor ieder die ’t wèl meent met ons dorpsleven, zeer actuele onderwerp. leanen en pensioen, sa’t fan arbelderskant saek. Hwant hjir wurdt iepenbier, hwat al sein is, hwant dat wie allegearre better jierren lang en net allinnich yn de Oirane- as it kollektive kontrakt foarskreau, mar landen broeit. GrinslAn is in provinsje, dat it to dwaen is om de hiele lleding fan hwer’t de posysje fan de arbeiders lange, it fabryk. De .-arbeiders, sa seit de Dlrek- lange jierren alles to winskjen oerllet. Ik duidelijker tekening. Nadat ’t Nederlands- I talige Friesch Genootschap in de twintiger jaren was opgericht, volgde in 1844 de stichting van het „Seiskip for Fryske Tael en Skriftekennisse”. De „Fryske Winter- jounen” ontwikkelde zich in de dorpen na 1860. Van de hierbij optredende Fries ge zinde sprekers waren Waling Dijkstra en Tsjibbe Gearts van der Meulen de meest beluisterde. Behalve het verkeer deed ook de moderne techniek haar invloed op het dorpsleven gelden. Zij veroorzaakten een ommekeer in het boerenbedrijf en daarmee in de dorpshuishouding. Zuivelfabrieken namen in de tachtiger jaren steeds meer de ar beid van de boerinnen over; zij deden even eens de functie van de plaatselijke boter- waag verdwijnen. De coöperatieve graanmalerij, de aankoop- coöperatie, en de gewestelijke geconcen treerde meelfabriek namen de plaats in van de dorpsmolen. Producten als boter en graan werden naar de internationale markt geëxporteerd, waar door de dorpssamenle ving blootgesteld werd aan de risico’s van een internationale concurrentie. Van welk een aard deze konden zijn, toonden de malaise en de economische crisis van 1880- 1895, die het gevolg waren van de val van de boterprijs in 1876 en van de concur rentie van het Amerikaanse graan, en die op zich zelf weer leidden tot grotere indi vidualisering en partjj-ontwikkeling in de Friese dorpen. De winterarbeid van het vlegeldorsen werd voortaan verricht door de verplaatsbare dorsmachines. Het urenlang hoeden van schaap en koe werd door prikkeldraadaf- scheiding en in latere jaren door het aan brengen van schrikdraad overbodig ge maakt. Technische verbeteringen en een toene mend sociaal streven kortten de arbeids dag voortdurend in en deden de vrije tijd toenemen, hoewel de ondernemer b(j zfjn bedrijfsvoering gaandeweg meer door ad ministratieve en technische beslommerin gen in beslag genomen werd. Elk dorp een eigen stempel. Aldus viel de dorpssamenleving in ver schillende delen uiteen. Merkwaardig is het, dat in vele gemeenten in Friesland dorpen, die op korte afstand van elkander gelegen zijn, confessioneel nog steeds van aard verschillen. Zq» vindt men in de ge meente Opsterland het onkerkelijke, linkse dorp Bakkeveen, het confessionele Duurs- woude, het Orthodox Hervormde Wijnje- terp, het Vrijzinnige Hemrik en het linkse Lippenhuizen. Gorredijk met zijn Doopsge zinde invloed onder de rijkere boeren, ligt er naast het liberale Beetsterzwaag en 't communistische Beets. Cultureel Fries leven, i Op cultureel gebied kwam er eveneens teur, wolle earst de tsjlnwurdige direksje welwurkje en dan komme hja mei in man fan harres, dy’t hja it bistjür optwinge wolle en dan komt der wer in man neist üt It personiel en sa gean se fierder, oant nlmmen mear hwat to sizzen hat oer it fabryk as de arbeidersbonnen. En dizze foarstelllng fan saken hat sa’n yndruk makke op de boere-leden, dat hja blsluten hawwe it hiele fabryk mar to for- keapjen. Dat is in bjusterbaerlik gefal. Der wurdt men stil fan. Hwant as men hjir in telmannich by stilstlet, komme de fra- gen by bosjes. Alderearst, in koöperative fabryk forkeapje, dat is in njj lüd. Hwant dy boeren moatte har molke dochs kwyt en dan binne der mar twa wegen. De iene is, dat in oare direksje, al dan net koöpe- ratyf, de saek oernimt of der sil in nije fabryk komme moatte.dy’t itselde wurk docht, hwat nou „de Ommelanden” dien hat. Hwat is hjir winlik to dwaen? De Kom- missaris fan de provinsje hat al bisocht mei de lju to praten, mar dat hoegde net. De sosiale organisaesjes binne der drok mei dwaende, mar de leden en de direksje wolle deröf wêze. Hwerom yn de goedich- heit? Hoe kin men sa mar slaende deilus wurde yn in wurkmienskip as in koöperative su velfabryk? Hat men it ea sa raer op 'e fioele spyljen heard? Wy libje yn in tiid, dat it de arbeiders en boeren beide folie better giet as yn ear- der tiid. Dat kin elk sjen. De suvelfabri- ken meitsje goede saken, de arbeiders haw we in folie bettere sosiale posysje krigen en in reedlik lean. Hwat is hjir de ünder- groun fan dit trelit? Hokfor heech spul wurdt hjir yn de Om melanden spile? In machtsstriidDe léste konsekwinsje fan In lang konflikt? In proefballon foar soslalisaesje fan it bi- drluw Dat it heech spul is, stiet foar my fêst. It NW hat him oer dit konflikt al düdllk ütlitten en troch hiel GrinslAn en fier der- büten wachtet men mei spanning, hwer’t dit op ütdraejje sil. Ik kin de frees net fan my Ofsette, dat hjir in hlstoarysk dra ma opfierd wurdt en it is dêrom dat ik bysünder de oandacht fêstlgje wol op dizze Broedende gans. Terwijl September al op de kalender is verschenen en w(j ons al weer opmaken de herfst te ontvangen, broedt bjj de varkensmestertf van de heer W. Bootsma te Workum een gans op ne gen eieren. Dit is zeker een niet alledaags gebeuren uit de dierenwereld. Schipper geraakte in brand. Schipper De G. uit Veendam beging een noodlottige vergissing, door een perotleumstel bij te vullen met benzine. Toen h(j het stel wilde aansteken, ontstond er een ontploffing, waarbij de kleren van de schipper in brand vlogen. Er bleef de man niets over dan in het water te springen, om zodoende de vlammen te doven. De schipper werd ge lukkig gered, maar een gedeelte van de schuit is uitgebrand. De inboedel was ver zekerd. Voor het eerst naar school. In Steenwtjker- wold is het 12-jarig zoontje van de heer B., toen het voor het eerst naar school ging met zijn flets tegen die van aen vriendje gereden, doordat de trappers verward raakten. Het kind kwam te vallen en werd overreden door een vrachtauto. De jongen was op slag dood. De 100.000ste.Mej. Troutje Trjjbels uit Nieuwenhagen bij Heerlen en de heer Rein Akse uit Waubach kochten Vrijdagavond het 100.000ste kaartje voor de beeldenten- toonstelling in Park Sonsbeek in Arnhem. Het paartje kreeg geschenken en 'n hand druk van B. en W. Fietsendief verrast. De 43-jarige houtbe werker A. A. K. uit Wassenaar reed op een rijwiel in Den Haag. Plotseling werd hü door een agent in de kraag gegrepen. De eigenaar van het rijwiel had zijn kar retje herkend. Proeffabriek. In opdracht van het Neder lands Instituut voor Zuivelonderzoek wordt in Ede een groot laboratorium en een proefzuivolfabrlek gebouwd. Bouwkosten: anderhalf millioen. Overheid geworden die aldus de Christe lijke en maatschappelijke deugden trachtte te bevorderen. Toen de nieuwe liberale en sociale ideeën en het sterk gekleurde, evolutionistische Humanisme de onderwijzerswereld binnen drongen en zich hierin verbreidden, riepen deze reacties op. Ds Harders bepleitte in 1869 in een preek te Wirdum het goed van Christelijk schoolonderwijs, waardoor de voorstanders van het Over- 25 doden en 63 gewonden. De eerste Britse piloot, die sneller vloog dan het geluid, John Derry, is Zaterdag, toen hij met een snelheid van 1200 km door het luchtruim stormde, om het leven gekomen. Meer dan 120.000 mensen op de luchtvaartdemonstraties te Farnborough zagen hem met een De Havilland 110 van 13000 meter uit de blauwe lucht schieten. Zij hoorden de scherpe knallen, sein, dat de geluidsbarrière doorbroken was, en dan terwijl het toestel een bocht nam om over het vliegveld te scheren, zagen en hoor den zjj het plotseling uit elkaar spatten. Derry en zijn waarnemer, Tony Rischard, waren onmlddelltJk dood. Wrakstukken van hun toestel stortten op de dicht opeen gepakte menigte, die niet kon vluchten. Gevolg: 25 doden en 63 gewonden, die in diverse ziekenhuizen moesten worden op genomen. Kamer tegen korting. Zeer veel Tweede Kamerleden hebben ernstige bezwaren te gen het wetsontwerp om op de leden van de Raad van State, de Algemene Reken kamer, de rechterlijke macht en alle amb tenaren, wier bezoldiging bij de wet wordt geregeld, een korting toe te passen in ver band met het gelijktijdig genot van be paalde pensioenen. In kalkput verdronken. In Tegelen is het 5-jarig zoontje van de familie P. in een vol water staande kalkput gevallen en ver dronken. jaarlijkse Leidse 3 Octoberfeest heeft zich ditmaal een record aantal personen van 12.993 laten inschrijven. Vorig jaar be droeg het aantal ingeschrevenen nog 7575, maar de actie om dit traditiefeest inder daad traditie en geen bedeling te doen zijn, heeft het verrassende resultaat opgele verd, dat een prachtig record is geves tigd. Nieuw mouw-embleem. De legerleiding heeft een nieuw mouw-embleem laten ont werpen. Het bestaat uit een achtpuntige Oranjester. Het embleem zal voor het eerst massaal te zien zijn bij de komende gealli eerde legeroefeningen „Houvast” in Duits land. Duif uit de koers. Twee maanden geleden werd een postduif van de heer J. Bommels uit Amsterdam gelost in Port St. Mazence (Frankrijk). Het diertje keerde dezer da gen terug met tussen z(jn ring een briefje met een adres uit Engeland. Pr(js voor tarwe. oogst-1952 is door de regering vastgesteld op f26.per 100 kilo voor levering in December. Engelse bommenwerper opgegraven, Bij het opgraven van een Engelse bommen werper, die tijdens de oorlog- terecht kwam in de Noord-Oostpolder, is men gestuit op de stoffelijke resten van leden der beman ning en op enkele bommen. Getracht wordt de Identiteit van de vliegers vast te stellen opdat de familie kan worden ingelicht. Haring en wittebrood. Voor de traditionele uitdeling van haring en wittebrood op het Na Konlng Willem I. Na het heengaan van Konlng Willem I werd de houding der Overheid soepeler en MU-X WW»» -1/V1OUO41UCI O V CW1 HCb V Cl - Brummelkamp en A. C. heidsonderwijs uit de kerk liepen. Raalte in de Leeuwarder Courant In 1870 hield de bekende predikant, Ds openlijk opwekken tot het houden van een Ploos van Amstel een rede ter gelegenheid i van het eerste jaarfeest van de Christelijke

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1952 | | pagina 1