i ER MANKEERT NOG VEEL AAN ONZE VERKEERSGEZINDHEID KRIS KRAS door Nederland Martinytoer üs hjoed to sizzen Verkeersproblemen gaan ons allen aan Censuur in Korea V erkeersweek Fan de Juny sünder sinne Oost-Duitsland wordt „democratisch” Oost-Duitsland blijkt het ernstig te menen (althans voor zover dit is te controleren) met de „democratisering” van het land. De grootste stap is, dat de nieuwe Russi sche Hoge Commissaris, Semyonov, de ont binding van het grootste deel van de „Volkspolitie” in feite de kern van een leger heeft bevolen. Piloot offerde zijn leven voor kinderen Koning gevlucht Streekblad voor West- en Zuidwest Friesland Uitgave van Drukkerij Fa. A. J. OS INGA - Bolsward ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE s= nn II Tj. de J. II A! W: tl - V. Hwat hat Gabe Skroar 49e Jaargang No. 46 Dinsdag 16 Juni 1953 Bolswards Nieuwsblad PYT. Ds en te Jan D. i de Over enkele weken Solo, Planta, Vi jl i in dng en LTs- Jo- en nus te Een apart punt in het verkeersbeeld van deze tijd is de bromfiets. Er rij den thans 270.000 van die gemotori seerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het talrijkste motor voertuig geworden. In het gesprek dat we met een ver- keersdeskundlge hadden en waarover we hierbij een verslag uitbrengen, over de plaats van die brommers ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot een duidelijke uitspraak over de plaats van die brommer komt: fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegensprekende kan- tonrechterljjke beslissingen. Dat mag zo niet voortduren,” aldus onze ver- keersdeskundige, „want deze onze kerheid is gevaarlijk." Dan mag er ook nog wel gewezen worden op de grote fout die gemaakt wordt: voortduwen of trekken door een bromfiets. Dat is bfj de wet ver boden en terecht. ’s Avonds links! Dan zijn er de voetgangers, waartoe elke weggebruiker op zijn tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt: op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze uitzondering: bij avond uiterst links, want dan kan men het tege moetkomend verkeer in het oog houden, zonder gevaar te lopen door achterop ko mende voertuigen te worden aangereden. Dit laatste is een gevaar dat de voetgan ger, die in het donkei" maar slecht te on derscheiden is, ernstig bedreigt. Daarom: ’s avonds uiterst links houden. Oversteken doet de voetganger natuurlijk haaks, na zich volledig overtuigd te heb ben van de snelheid van het verkeer. Vol ledig overtuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor personen die tien tallen jaren aan gemotoriseerd verkeer deelnemen, is het moeilijk de juiste snel heid te schatten. Dat blijkt wel als de politie getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de schattingen van de snelheid nage noeg altijd uiteen Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meest al is men te laag in z'jn raming. De veilig- Vrouweljjke agenten. Op 16 Juni zullen de dames Th. Keultjes uit Oss, A. M. M. Min- tjes uit Geldrop en E. M. L. A. Segeren ste weg is zo veel mogeltjk gebruik te ma ken van oversteekplaatsen. Daar weet het wegverkeer, dat het voetgangers kan ver wachten en zal het er rekening mee hou den. In het buitenland komt het voor, dat een voetganger die buiten de oversteek plaatsen op de rijweg wordt aangereden, zjjn rechten kwijt is. Zou dat niet een op lossing kunnen zijn tegen 't euvel der kris kras overstekende voetgangers in Neder land? Het is maar een vraag. Die Engelsman, waarmee we ons artikel openden, zou minder reden tot klagen heb ben, als we meer de wellevendheid in het verkeer in acht narden. Als we ons meer bewust waren van de grote verantwoorde lijkheid, die we als weggebruiker hebben ten opzichte van ons zelf en van anderen. Voor velen van ons zal dit in de letterlijk- ste zin van het woord een kwestie van le ven en dood worden, vooral omdat in de komende jaren een sterke toeneming van het rijverkeer zal plaats hebben. Als we niet oppassen meer verkeersgezind te worden, dan zal er over enkele jaren pas goed gesproken kunnen worden over jacht velden. Mar it slagget net sa skoan, In del as tsien, hast elke moarn, Soe de loft blrinne. Aid bitüfte boeren klef)’ Wier, wy makken ’t nea sa mei, Juny sünder sinne. De measten hien’ ’t al ier yn ’t sin, Foar de langste del as ’t kin Moat üs risping binnen. Neat gjin noed, wy rédde ’t bést, Wurdt it waer in wike fêst, Stipet üs de sinne. Noardewyn in fine rein Oppers yn in rjochte lijn, Folje ticht de finne. Boeren sett’ se om en 'Om, Wylst hja roppe: „Kom dochs, kom, Stjür dyn strielen, sinne!” As de heeehmoed komt, komt de skande ek. en kke leo- It gers lelt dagen al op it swé, Boeren stean fol langstme ré; It hea gaedlik to winnen. Ha yn Juny mar ien winsk: Tiidgje allegear yntins, It glimkjen fan de sinne. Boeren, bliuw mar optimist, Hat it doel in wike mist, Rin net noartsk to stinnen. Tink, wy fiel üs hiel gerêst, Driuwt it heg, dan groeit it gers, En nel rein komt sinne. Abonnementsprij s f 1.50 per kwartaal bij vooruitbetaling Advertentieprijs: 12 cent per m.m. Giro 87926 er- ge- ts- ird te ng ile- or- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Redactie en Administratie: Marktstraat 13 - Bolsward Telefoon 451 (K 5157) B. te jtra ard. urn. 553. erd els: ok- les- )os- Xoe >m- en lei- ler- tra. en ma ■jjp. kje te lag are en 3. ries irrit eter stra tv: en i de oaren lykwols litte düdlik sj’en, dat igryp krije :drinken, pi 3. irik urn. 'be- en in de hand moet hebben, wil hij een wer kelijk goede rijder zjjn. Onze verkeersdeskundige gaf als typisch voorbeeld van de pantser-mentaliteit bij automobilisten dit: als op de weg een grote trailer en een gewone auto met el kaar te maken krjjgen, dan zet de trailer door, want de bestuurder ervan denkt: „Ze moeten voor mjj wel op zij In de eerstkomende maanden zullen direct al 80.000 recruten de uniform uittrekken. Op de lange duur zal er van het leger van 120.000 man slechts 20.000 (het kader) overblijven. Maar er zijn ook andere licht punten. Zo zijn ruim 4000 mannen en vrouwen, die wegens schendingen van de communisti sche wetten waren veroordeeld, in vrijheid gesteld. Anderen zullen spoedig volgen. De Chinezen zfjn in de volle aanval aan het Koreaanse front, maar hoe de strfjd precies verloopt is niet bekend, daar het Achtste Leger een censuur heeft ingesteld op de berichten over de vorderingen van de communisten. Bekend is evenwel, dat de strategisch be langrijke „Capitol”-heuvel in de centrale sector na het zwaarste communistische ar- tilleriebombardement van deze oorlog (119.670 granaten in 24 uur!) door de Z.- Koreanen moest worden ontruimd. Voor de censuur van kracht werd waren de communisten op acht plaatsen in de ge allieerde linies doorgedrongen. Nochtans wordt een wapenstilstand elk ogenblik verwacht. De stafofficieren hou den conferentie op conferentie en de com mandant van het Achtste Leger, generaal Maxwell Haylor, heeft in een radiorede zfjn soldaten gewaarschuwd: „Een wapenstil stand betekent niet, dat de oorlog voorbij is.” Hij noemde het een pauze in de strijd, waarin beide partijen tot een duurzame vrede trachten te komen. Daarom zou het Achtste Leger ook tijdens het bestand ge- vechtsstellingen moeten bezetten. Pantser. De automobilist voelt zich sterk. Psycho logisch is dat verklaarbaar. Alleen al het feit, dat men in een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde. De automobilist bevindt zich daardoor psychologisch in een pantser, waar nog bij komt dat h(j omdat hij zich omringt weet door de carrosserie, ook wel denkt letterlijk in een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, om dat er heel wat gebeuren moet, willen ze hem persoonlijk letsel berokkenen. De po sitie van een automobilist tegenover weg gebruikers als fietsers en voetgangers, is er een van groot overwicht. Als er een aan rijding komt, wat kan hèm gebeuren? Daar komt nog bfj, dat de automobilist bij de wet verschillende faciliteiten zijn verleend. Zoals bijvoorbeeld de opheffing van de maximumsnelheid. Verder heeft hij in veel gevallen als motorrijtuigbestuurder voorrang. Allemaal omstandigheden, die maken dat een automobilist zich wel goed Er zijn veel te veel slachtoffers! Zou u die Engelsman veel ongeluk durven geven? Helaas lijkt het er dikwijls heel veel op, dat de rijweg een jachtterrein is waarop men naar hartelust zijn mede weggebruikers kan belagen. De grote fout is, dat het publiek niet ver- keersminded is, niet verkeersgezind. Dit zei ons een verkeersdeskundige, die dage lijks met het verkeer te maken heeft en nationale en internationale ervaring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegenstelling tussen de groepen automobi listen, fietsers en voetgangers, de drie hoofdelementen van elk verkeer. De Britse piloot, de 32-jarige Peter Law rence, die met een tweemotorlge delta- straaljager Gloster Javelin Is omgekomen, heeft zijn leven geofferd om een groep spelende schoolkinderen te redden. Lawrence had zich met zijn parachute in veiligheid kunnen stellen, maar hij bleef in de stuurstoel zitten ten einde het leven te redden van de kinderen, die door het toe stel verpletterd zouden zijn als hij het op het laatste ogenblik niet in een andere koers had kunnen dwingen. Mlllioenenleger. Nu de fietsers, die samen een millioenen- leger vormen. Voor hen geldt: zoveel mo gelijk op de fietspaden. Kan dat niet, dan uiterst rechts. En heel belangrijk, maar nog te veel verwaarloosd niet met zijn tweeën naast elkaar, als daardoor de vei ligheid van het verkeer in gevaar wordt gebracht! Fietsers mogen niet vergeten, dat een en kele vreemde beweging van hen automo bilisten in grote moeilijkheden kunnen brengen. Bij gladheid, regen, mist vormen fietsers voor passerende auto’s extra ge vaarlijke objecten. uit RiJsbergen bij de gemeente-politie te Heerlen in dienst treden als agent van po litie. Deze eerste vrouweiyke agenten in Nederland zullen in uniform dienst doen. Na voltooiing van de eerste opleiding zul len de dames in het bijzonder belast wor den met de jeugdzorg, een gebied, dat haar niet onbekend is, daar zij reeds verschei dene jaren in de jeugdbeweging werkzaam zijn geweest. De verkeersweek is weer achter de rug. We hopen dat ze goed heeft gewerkt en onderstrepen een en ander vandaag graag nog eens in ons hoofdartikel. Dat er nog menige overtreding wordt be gaan, bewijst een greep uit het lijstje dat verleden week de Sneker kantonrechter kreeg af te werken. Zie hier het resultaat: Fietsen zonder achterlicht: Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een Engelsman bezoekt een grote stad en ktjkt met verbazing naar het verkeer. Dan spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt dat hfl de indruk heeft, dat in Nederland elke fletser jacht maakt op elke voetganger, dat op zijn beurt elke auto mobilist op fietsers jaagt en dat auto’s in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd door trams. De aangesproken Hollander maakt zich moeilijk verstaanbaar voor de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaar dige omstandigheid to vertellen, dat men in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een auto te mogen besturen, dit in tegen stelling tot bijvoorbeeld België. De Engelsman begrijpt dat van het rij bewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat nadere uitleg heeft verstrekt, roept de Engelsman uit: „O, u bedoelt natuurlijk een jacht- acte!” Ouden van dagen ziek na een uitstapje. Ongeveer zestig Apeldoomse bejaarden zijn van een uitstapje met bussen en auto’s ziek teruggekeerd. Zy moesten allen onder geneeskundige behandeling worden gesteld wegens verschynselen van dysentherie, waarschyniyk veroorzaakt door het ge bruik van bedorven eetwaren. ;e waer. Wol docht je per kou rounom jebieten, hwer’t ke hat. De pro- jreatste produsint. :aseïne, mar dat is in tige spekulatyf produkt, soms is it alles en dan is it ek wer samar dien. Yn 1951 ha wy noch gans makke, likernóch 5000 tün, mar yn 1952 sakke it samar oant inkel 500 tón. Sjocht men it hiele hear oer, dan hat it wolris minder like mei de suvel as nou, binammen yn Nederlan, dat hwat de prizen oangiet, skoan meikomme kin. De measte lannen hawwe in folie hegere priis foar de molke as wy hjirre, al mei men dan ek net forjitte dat it lean peil yn dy lannen fakentiids ek bilangryk heger leit. Mar oer dy prizen de oare kear jit in wurdmannich. Koningin zal „De Ruyter” in dienst stel len. De nieuwe kruiser „De Ruyter”, die thans wordt afgetimmerd op de werf van Wilton Feyenoord in Schiedam, zal in de loop van September door koningin Juliana in dienst worden gesteld. „Vrolijke Frans” liep tegen de lamp. In samenwerking met de Rykspolitle te Raal- te hebben opsporingsambtenaren van PTT op 7 Juni de clandestiene zender „De vro lijke Frans’’ in beslag genomen. Proces verbaal werd opgemaakt tegen de 23-jarige koopman M. R. en de 18-jarige landarbei der H. R. De zender is in beslag geno men. De Koning van Cambodja, een van de drie verbonden staten van Indo-China Is in ge zelschap van de minister van Defensie en de hoofdcommissaris van politie naar Siam gevlucht. De koning had voor zijn vertrek al zijn be voegdheden overgedragen op de premier van Cambodja. Boodschap aan zjjn volk. In een verklaring aan het Franse bestuur, die voor de radio werd voorgelezen, zei de koning, dat hy is gevlucht omdat de Fran sen naar zijn overtuiging hun beloften, Cambodja zelfbestuur te geven, niet nako men. Een tweede grief was de in Part’s besloten devaluatie van de piaster. In een tweede verklaring deed hy een beroep op het volk om de kalmte te bewaren. De koning heeft echter eveneens meege deeld, dat zyn land zich niet uit de Franse Unie wil terugtrekken doch dat het hierin een positie wil innemen, zoals India en Pa kistan in het Britse Gemenebest. De vorst zal in Siam biyven, tot Frankryk zyn be loften heeft ingelost. Midden yn de üngetiid hat men yn dizze hoeke net folie tiid to lézen en grif net om in dreech rapport troch to wurkjen. Wie it oars, dan soe ik tige omtinken freegje foar in pu- blikaesje, dy’t dizzer dagen ütkomd is fan de side fan it saneamde I.F.A.P. dat wol sizze, de ynternationale federaesie fan Agraryske produsintenó In hiele müle fol, sa’n wurd. Mar de molke, hwer’t it yn dit rapport oer giet, is dan ek in wichtich ynternationael pro- dukt, hwer’t elts lan mei to krijen hat en hwerfan de priis êfhinkelik is fan de alge- miene sitewaesje. pryslan hat tige bilang by de ynternationle tastan op dit gebiet en grif sil mannichien de wichtichste dingen üt dit rapport wol nijsgjirrjch fine. It earste, hwer’t dit rapport oer sprekt, is de wraldpro- duksje. Dizze is sünt de oarloch tanomd yn hast alle lannen, allinnich Denemarken lit it sitte. Ingelan en Itaelje hawwe sahwat 20 meat molke, Nederlan 10 mear en dan jit inkelde oaren. Mar rekkent men dizze foar- ütgong om per ynwenner, dan is der foar elts minske minder molke biskikber. Mei oare wurden, it tal minsken is mear tanomd dan de molkeproduksje, Ingelan, Italië en Frank ryk binne de lennichste lannen, dy’t per ynwenner woun hawwe, de oaren binne sakke. Yn Canada, Nij-Sélan en de U.S.A, forwachtet men foar 1953 in bilangrike ta- name troch it gunstige bliken, dat de produks; omheech giet. Yn üs eigen lan wurdt dit op 9 birekkene, mar yn Sweden, Noarwegen en de U.S.A, op mear as 20 Oer it alge- mien likefolle of minder kij, mar mear molke per kou, dat nimt men rounom waer. Dit tromt fan de féforbettering, dy’t oeral tapast Een ander punt Is de verlichting. Ernstige ongevallen zyn voorgekomen, omdat de verlichting niet brandde. Zowel voor als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect lii orde te zyn. Als er voor niet bfandend voor- of achterlicht procesverbaal wordt opgemaakt, dient men de politie daarover zeker niet hard te val len. Dat verbaal heeft men aan zich zelf te wyten en men dient er eigeniyk dank baar voor te zyn, dat er op die strenge wyze een eind wordt gemaakt aan een bron van ongelukken, waarvan de fietser zelf de dupe had kunnen worden. We vroegen de verkeersdeskundige nog naar zyn mening over het vervoer van ma terialen en kinderen op fietsen. Hy keek bedenkeiyk. Dat vervoer, zo zei hy, dient men niet te overdrijven. En wat de kinde ren betreft, moest er meer verantwoorde- lykheldsgevoel by de ouders zyn. Dikwyis ziet men dat kinderen onbeschermd achter op een fiets zitten, zodat bijvoorbeeld hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. Daar is al veel narigheid uit voortgevloeid. Meermalen werden ook anderen in de val- partyen betrokken. Ouders moeten, ook op de fiets, him kind beschermen. Daar zyn ze niet alleen wettelijk, maar ook moreel toe verplicht. Slebe B. te Tims f3.50 of 1 w. t.; Douwe T. te Wons id.; Baukje W. te Workum id. Fietsen zonder verlichting: Ypkje K. te Tzum 2 x f 3 of 2 x 1 w. t. Geen handen aan het stuur: Epeus B. te Koudum f2.50 of 1 w. t. Fietsen zonder kopllcht: Sybren H. te Wommels f3.50 of 1 w. t.; Romanus B. T. te Bolsward ld.; Pieter de V. te Oosthem id.; Cornells S. V. te Oudega (W.) f2.50 of 1 d. h.; Slebe B. te Lollum f3.50 of 2 d. h. Tandem zonder verlichting: Klaas K. Bolsward 2 x f3 of 2 x 2 d. h. Bromfiets zonder achterlicht: Rindert te Hitzum f4 of 1 w. t.; Wybren J. Spannum ld. Fietsen over een voetpad: Antje V. te Kou dum f 5 of 2 d. h. Geen rechts houden: Jelle S. te Ferwoude f3.50 of 2 d. h. Aanhangwagen zonder stoplicht: te Blauwhuis f 6 of 3 d. h. Idem zonder lengte driehoeken: Klaas van der M. te Workum f 5 of 2 d. h. Roken In autobus: Jan B. te Bolsward f6 of 3 d. h. Aanrijding onder Wommels: Slkke H. te Lieve Vrouwen Par. f25 of 12 d. h. Aanrijding onder Schettens: Age T. te Fra- neker f 15 of 7 d. h. wurdt en nije mooö sterk tanommen K.I. Men forwachtet op dit Televisie gaat „met vacantie”. Evenals verleden jaar het geval was, zullen de tele- visie-uitzendingen in de zomermaanden 4 weken worden onderbroken voor vacantie en revisie. Dit zal geschieden van half Juli tot half Augustus, waarby er echter reke ning mee wordt gehouden, dat eventueel in deze periode wel een extra uitzending kan worden gegeven. Burgemeesters gaan confereren. Meer dan 500 burgemeesters uit 21 landen zyn aan wezig op het elfde congres van de inter nationale vereniging van plaatseiy’ke be stuursambtenaren, dat Maandag te Wenen werd geopend. Het belangrijkste onderwerp waarover werd gesproken, luidt „De grote stad en de kleine gemeente, hun kracht en hun zwakheid”. Bosbouwschool te Arnhem. In opdracht van de Ned. Heidemaatschappy zal èr in Arnhem een nieuwe bosbouwschool worden gebouwd. Sinds 1949 werd het onderwijs gegeven in een houten noodschool. In 1954 zal een deel van de nieuwbouw betrokken kunnen worden. Vissers naar Brazilië, zal een kotter uit de haven van Umuiden vertrekken, op weg naar Brazilië. Enkele vissers hopen in de wateren rond dit land nieuwe visgronden te vinden. Zij gaan met een motortrawlschip, dat men in Brazilië nog niet kent. De Sterna, zoals het schip heet, zal met haar krachtige motor en trawlnetten zich ongetwyfeld een positie weten te veroveren. Onze landbouw bestudeerd. Momenteel verbiyven 29 Ierse landbouwconsulenten voor bestudering van verschillende objec ten op het gebied van voorlichting en on derzoek in ons land. tello en Blue Band hawwe de striid hjir yn Nederlan mei glans woun. Ien geslacht wie foldwaende om de taeijetsjinstan oer de hie le liny to brekken. En it earme België brükt mar boerebüter, leafst 11 kg per ynwenner, Nij-Sélan hellet de 20 kg hast en it stien- earme lerlan stekt mei 18.5 kg büter peryn- wenner de Nederlanske bifoDcing kompleet de gek oan. Wy binne wol in apart folkje as men dit listke neisjocht; kampioen yn it margarine-brüken en de alderleechste yn it büter-iten. En dat foar in suvellan, hwer’t it béste fé fan de wrald en de tükste boeren wenje. Hwa neamde üs ek al wer de Sji- nezen fan de Jeropeeske wrald? Hawar de hannelsposysje fan üs lan fart der wol by, hwant sa nhuwt de eksport en ymport yn stan. Yn de posysje fan de tsiis is ek gans foroare. De soarten mei in bytsje fet, binne sa goed as fordwoun. En in nije foarm tsjiis om to smarren hat de wyn goed yn de seilen. It is binammen Denemarken, dy’t as ekspor- teur fan dizze smartsjiis „blue tsjiis’’ of „blu cheese” gans in rol spile. Dertroch is de ekspbrt fan Denemarken seis kear sa great as foar de oarloch en komt hja dy fan Ne- derlan hast op ’e side. Better stiet it mei üs posysje as eksporteur fan kondins-molke. Der is folie mear fraech nei as foar de oar loch mar wy bliuwe fan dit artikel de greatste leverancier. Ek by de molkpoeijer liket it net min. De wrald freget dit artikel hoe langer hoe, mear, net allinnich foar iis en sükelade, mar ek foar dy lannen en men seis gjin of to min mo’ duksje is sünt de oarloch fordübele en buten Amerika binne wy de As léste komt dan jit de measte minsken mear bi, greate wearde fan molke< foar de bern. Nederlan en Dütsklan sitte jit mei it oer- bliuwsel üt de Nazi-tiid, dat men de molke earst foar in diel ófreammet foart de lju se krije. Dizze healwize methoade yn in su vellan as uzes, bliuwt mar trochgean, al hoe’t de boeren hjir ek tsjin yngeaneen de dokters net minder. Takomme jier is it al tsien iier lyn, dat de oarloch nei de ein roun, mar dit’ halde wy hjir mar oan as wie it de natuerlikste saek fan de wrald. En sa rusket dizze ünnatuerlike methoade fêst. Yn Inge lan is men wizer, der wurdt likernóch 90% fan de molke opdronken en hja dogge der forstannich oan. Yn üs lan is it molkedrin- ken ek gans tanomd, wy binne fan 140 min gels komd op 196, mar Sweden en Nij-Sélan bringe it op 216 Eter per ynwenner. Tige ynteressant binne ek de sifers oer it bruken fan büter en margarine. Dat it yn üs lan hjirmei sterk de kant fan de margarine üt- gien is, sil nimmen forwunderje. Wy wiene al noait gjin greate bütersliners, ek foar de oarloch net, mar tsjinwudlich is it yn man- nich hüshalden sa, dat men net mear wit hoe’t boerebüter smakket. Wy sakken fan 5.6 kg per ynwenner op 2.5 kg. Mar it margarine-iten ha se üs wol forgoed leard. Dat gie omheech fan 7.1 kg foar de oarloch oant 18 kg yn 1952. As ik dan bi- tink hoe’t wy as bern op in kear mei in gratis-pakje Solo-margarine thüs kamen en us Mem dat smoarge guod mei in fiis ge- sicht yn it jiskefet goaide, dan is der yn dy fyftich jier als gans foroare. Solo, Planta, Vi- iglikheaen krige troch de .1. Men forwachtet op dit terrein grif jit mear. Yn Nij-Sélan bygelyks is men al komd ta in gemiddeld fet fan 4.05 Der krije wy hjir wer klauwen mei, hwant dy binne seis de Fryske boeren in reed foar. As bysündertheit stiet hjirby, dat men der foar 90 mei de masjine melkt, sadat de freze, dat dit masjinale melken net gun- stich wêze soe foar it fet, gjin steun fynt yn de feiten. Giet men fierder nei, hwer’t al dy molke bliuwt, dan wiist alles op in bet-, tere posysje fan de suvel, hwant de konsump- 'molke freget yn de measte lannen al mear. .llinnich de tinbifolke lannen, sa as Sweden Nij-Sélan meitsje der in ütsündering op, de krije fan de (inammen wy hjirre, al mei men dan fakentiids ek bilangryk heg, dy prizen de oare kear jit ii

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1953 | | pagina 1