A DR ALBERT PLESMAN OVERLEDEN JIERGEARKOMSTE K.F.F.B. KRISKRAS door Nederland roar In ós hjoed “J) p to sizzen Een groot Nederlander ging heen memoriam Albert Plesman Create plannen Fan de Martinytoer STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND M I 50e Jaargang No. 1 Dinsdag 5 Januari 1954 7 Sept. 1889—31 Dec. 1953 Doods donker diepe dissonant. een rem. PIET De wylst hja KONSINTRAESJE Tj. dej. Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (b<> vooruitbetaO’ng) Advertentieprijs: 12 cent pe: mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: Fa A. J. OSINGA te Bolsward Administratie en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) In het bijzijn van zijn vrouw en twee kinderen is op Oudejaarsavond om vijf minuten over halftien in het Bronovo-ziekenhuis te Den Haag overleden dr Albert Plesman, president-dlrecteur en oprichter van de K. L. M. Dr Plesman, die de leeftijd van 64 jaar bereikte, bezweek aan de gevolgen van een slagaderlijke bloeding in de buik. De donkere dagen tussen Kerstmis en Nieuwjaar. in de omgeving wordt nog druk de „Midwinterhoorn” geblazen. Een groepje blazers in actie te Rossum bij Oldenzaal. dy’t men net bilangrike suvel- Geraamte gevonden. Bouwvakarbeiders die in de Goudenregenstraat in Leeu- warden-Oost bezig waren met de fun- damentering van enige nieuw te bou wen panden, hebben delen van een ge raamte opgegraven, die afkomstig zou den kunnen zijn van een kind van om streeks tien jaar. Er wordt echter se dert jaren geen kind van die leeftijd in of om Leeuwarden vermist. J. Yntema to Rotterdam, A. Frankena. to Nijlan, F. Bergsma-de Vries to Arum en W. de Vries to Amsterdam. ooglik meitsje. fan it rapport In goed bigjin is it heale wurk Een werker, doelbewust en klaar, Die energiek, begaafd, bedreven. Het wereldluchtnet heeft geweven, Daaraan zijn koene kracht gegeven Met liefde, vier en dertig jaar. En zwijgt voor immer X zjjn stem. Zijn naam houdt klank in Sue landen, Verder dan hij de lijnen spanen. Wijder dan ’t ruim dat hij bemande, De grootheid van de K. L. M. Het zette een minuut ons klem En even stokten de gedachten; Wie kon dit droef bericht veiwachten? Een man viel uit, wien elk hoogachtte: De directeur der K. L. M. yn Denemarken, Swe- Amearika binne hja yn king komt yn de fabriker seis, mar wol yn van Mei 1941 tot April 1942 te Sche- veningen gevangene der bezetters, waarna htf naar Twente werd verban nen. Hier werkte hij de plannen uit voor de wederopbouw van zijn bedrijf en toen op 2 April 1945 dit gebied door de ge allieerden werd bevrijd, vertrok hij ter stond via Zuid-Nederland en Engeland naai- de V.S. van Amerika, waar hij tot ieders verbazing de oorlog was toen nog niet beëindigd veertien Sky- masters wist te kopen voor zijn bedrijf. Een jaar later vlogen zijn vliegtuigen reeds naar vele delen der wereld. In de acht jaren, die sinds de bevrijding van Nederland zjjn verstreken, heeft Dr Plesman, sinds 1946 President- Di recteur van de K.L.M., zijn schepping gemaakt tot een der grootste interna tionale luchtvaartondernemingen met vertakkingen over de gehele wereld. De K.L.M., die in 1919 begon met een staf van 12 man is onder zijn bezie lende leiding uitgebreid tot een concern dat 13.545 employé’s telt, en een lucht net exploiteert van 212.156 km, waarin 102 steden in 67 landen zijn opgenomen. Haar luchtvloot is bijna 90 moderne vliegtuigen groot. Met Dr Plesman is een groot Neder lander en een groot wereldburger heen gegaan. Zijn gezag in de internationale wereld van de luchtvaart was aanzien lijk. Zijn krachtige persoonlijkheid wist op alles wat hij ondernam een geheel eigen stempel te drukken. Hij was een godvruchtig en eerlijk man, rijk aan er varing en inzicht, wiens kort maar kemachtig woord altijd veel belangstel- fauna”, zal als adviseur en inkoper van de inheemse en exotische vogels op treden. moordenaar? Bij een vechtpartij is Zondagochtend half drie in de Kalverstraat te Amsterdam een nog onbekende man met ve-le messte ken gedood. Nog geen uur later heeft de politie bij een andere vechtpartij op de Dam een 26-jarige Amsterdamse schoenmaker gearresteerd, die er van verdacht wordt de dader te zijn. De man, wiens kleren met bloed waren be vlekt, is opgesloten in het bureau War- moesstraat. Hij heeft de gehele Zondag hardnekkig ontkend. Het wapen is nog niet gevonden. Laffe diefstal. De tweede kok van de „Delfshaven”, zekere A. T. E. uit Haar lem, had f 1000.— bijeengespaard om naar de koksschool te kunnen gaan. Het bankbiljet had hij in zijn portefeuille in zijn hut geborgen. Toen hij aan het werk was heeft een 17-jarige koksmaat het geld gestolen. Voor f 300 kocht hij kleding en de resterende f 700 vond de rivierpolitie in de woning van een fami lielid van hem. De jongen is gearres teerd. 22 Koeien verbrand. Te Steenbergen onder de gemeente Roden is Zaterdag een boerderij afgebrand. 22 koeien kwa men om, al het landbouwgereedschap en een grote hoeveelheid hooi ging ver loren. De schade wordt getaxeerd op 90.000 gulden. Oorzaak vermoedelijk kortsluiting. Ook een hond en haar jon gen kwamen in de vlammen om. De hond, die zich nog in veiligheid had kunnen stellen, bleef bij haar jongen. wurdt ü.o. de earste Fryske rebus op- nommen, mei as haedpriis in wike tor- gees fakftnsje (foar hiel de hüshalding) yn it simmerhüske Tekmulder yn it fakansjesintrum „Ellert en Brammert” to Diever (meielkoar sa’n f 500 oan pri- zen). Vogelpark in Apeldoorn? In de Don derdagavond te houden zitting Van de gemeenteraad van Apeldoorn komt een voorstel van B. en W. aan de orde in zake het in leven roepen van een stich ting in de trant fan „Avifauna”. De heer C. v. d. Brink, schepper van „Avi- Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad De finansiële tastan fan de KFFB lit I oan noch to barren in sifer fan sa’n f 600 sjen, wylst der noch sa’n f 200 bitelle wurde moat. It karbrief waerd wizige yn forban mei de oan to freegjen Keninklike goedkar- ring fan de KFFB. jown hwat har wurkterrein wêze kin, mar foar de hiele yndustry is fan great bilang oft de tsjintwurdige tastan wol past yn de moderne tiid. Men hat de léste jierren gauris sein, de foardielen fan in sterke konsintraesje yn inkelde sintra, binne sa great en de middels fan molkforfier sa- folle forbettere, dat men moast winliken mar hinnegean en meitsje inkelde tip-top fabriken en doch de bisteande mar oer oan de leafhawwers. Dan wie men mei ien slach üt de swierrichheden wei en soe men de konkurrinsje folslein treast wêze. Nou sitte fakentiids twa of trije fabriken ticht bymekoar, elts fjochtet foar wylst hja mienskiplik dochs in moderne foarm fan biwurking ooglik meitsje. Hwat nou de ütkomst fan it rapport oangiet, it docfit wol bliken dat de measte kosten omleech geane de fabryk grea ter wurdt: lean, branje, ünderhald, rinte en ófskriuwing sakje. Derfoaroer gean de kosten fan it molkriden omheech. Giet men ta in bidiiuw fan 12 millioen kilo ta, dan is de winst oan ’e kant fan de greatste fabryk, dêrboppe kin men it, nef- fens de Kommisje jit net sizze, omt it tal fabriken to lyts is om in konkluzje to lóken. Wol stiet it fêst, dat it rendemint fan de kapitaelsfaktor by greatere fabri ken tanimt mar mei lemen, branje en al- gemiene ünkosten, stiet dat jit yn ’e kyf. Grif sil in Gbryk fan 19 millioen aerdich meikomme kinne. In bult hin^et fansels ek óf, ‘an de sitewaesje fan sa'n fabryk, de greatte en lizzing fan de buorkerijen om dy fabriken hinne, en al sa mear. Wichtich is ek de outillage en de kwali teit fan de bisteande gebouwen, wylst men oan de oare kant net forjitte mei, dat it kaptael, dat dêryn nou nuttich wurk docht, greatendiels wei wêze soe as men twa fabriken ta ien meitsje soe. Sjocht men dan ris nei de scsiale kant fan it gefal, dan pleitet der alles tsjin opsette- like konsintraesje, hwant in suveifabryk op in doarp bitsjut hiel hwat, sawol foar de boer as foar de winkellju en arbeiders. It is fakentiidr it iennichste greate gebou yr> it doarp en in sintrom fan hiel hwat goede dingen. Wy binne tige bliid, dat de utkomsten fan dit ueskundich ündersyk gjin oanlieding jowt om de 70 Fryske doarpen fan har fabryk los to meitsjen. Lans de natuerlike wei si. der ek noch wol muzyk yn, gelokkich. Ever bleef de baas. Op Oudejaarsmor gen bevond een jachtopziener zich met zijn twee honden in de omgeving van de Lage Vuursche, waar sedert enkele weken een ever was gesignaleerd. De honden kregen het spoor van ’t zwijn, maar toen zij het dier hadden gevon den, werd hen een „warme” ontvangst bereid. Deerlijk gehavend kwamen zij weer terug bij hun baas. Het zwijn was nergens meer te ontdekken. Steuntrekker met 800Ö gulden. Arnhemse rechtbank heeft uitspraak gedaan in een zaak tegen de 72-jarige grondwerker A. T. uit Malden, die on danks het feit, dat hij f 8000 op de spaarbank had staan, drie jaar lang van de Noodwet Drees had getrokken. De man is veroordeeld tot twee weken ge vangenisstraf voorwaardelijk en een boete van f 200. Hwat hat Qabe Sk Op de Sneon yn it Hotel „de Kroon" germar en op al de Fryske eilannen. to Ljouwert halden en tige goed bi- I wylst dy krante ek noch tüzenen Fr’e- sochte jiergearkomste fan de Kristlik zen om utëns birikke sil. Yn dy krante Fryske Folksbibleteek, waerd troch de foarsitter, de hear R. S. Roarda mei- dield, dat der yn 1954 nei alle gedach ten wer twa boeken ütjown wurde sille. Dit binne „Folk yn ’e bus” fan Welmoed Hemrica (forfolch op „Konduktrlse”) en „De Maitiid fan it libben” fan P. Akkerman. Fierders waerd meidield, dat der dit jier in romanpriisfraech halden wurde sil mei as le prils f 1000.—. Mar der binne foar 1954 noch mear greate plannen. Sa sil de KFFB yn Fe- brewarismoanne in eigen krante ütjaen „De Fleanende Krie”, dy’t yn in op lage fan 135000 eks. hüs oan hüs for- spraet wurde sil yn hiel Fryslün, hiel de Noard East Polder, hiel de Wierin- Het oude jaar brak haast de band, Wij volgden, het lied der weemoed zingend, De wijzers op de plaat verspringend, Hoorden nog 't laatste uur doordrin gend. volkeren verbindt”. Ook zjjn „Plan voor Internationale Samenwerking”, dat in zijn ballingschap in Twente gedurende de oorlogsjaren is ontstaan en waarin hij aandringt om door internationale samenwerking te komen tot uitvoering van grote technische en voor de mens heid nuttige projecten, getuigt van zijn practische en idealistische geest. Een tragische omstandigheid in zijn ge heel aan de luchtvaart gewijd leven is het feit, dat twee van zijn drie zoons resp. als R.A.F.-vlieger en als gezag- briken lizze har sifers net foar it finster ën dêrom kinne dy hjir ek net yn bitrut- sen wurde. It docht dan bliken, dat sun der greate yngripende dingen al hiel hwat konsintreard is yn de leste tritich jier. Siker, der is hjir en dêr in fabrykje stop set, sawol yn de koöperative as yn de partikuliere sfear, mar dat binne mar in- kelden, de measten binne bleaun. En dochs in hiele foroaring is sa stiltsjeswei wol komd. Litte wy de sifers fan 1920 ris neist de sifers fan 1952 sette, dan krije wy it ündersteande: Koöperative suvelfabriken: 1920 86 fa briken; 0-4 mill, kg 28; 4-6 mill, kg 43; 2 Militairen en 2 meisjes ontsnapt. Uit Schoenmaker de Militaire Tuchtschool te Nieuwer- sluis zijn Zaterdagavond twee gestrafte militairen ontsnapt. Ongeveer tegelij kertijd hebben twee meisjes 17 a 18 jaar uit het observatiehuis „Vecht- vliet” te Breukelen de benen genomen. De vier zijn er samen vandoor. Mili taire en Rijkspolitie stellen een onder zoek in. Tsjin sommige dingen yn it libben is it kwea fjochtsjen. En ien dêrfan is hast altiten de winnende partij. Wy bidoele dizkear it foardiel! s düdlik blykt, dat it foardiel in bipaelde kant ütleit, dan kin men hast altyd wis wêze, dat it libben dy kant ek ütgean sil. Yn elk gefal is dat grif in sterke tsjinspiler, dy’t men net maklik kwyt wurdt. De bilangrike suvel- yndustry, de typyske Fryske yndustry, hwer’t it plattelan in great part fan hat, stiet sünt lier en dei ek foar sokke eko- nomyske fragen. It foardie is dêrby de driuwende faktor, al sitte der ek oare mei mank. Fierdere rationalisearing is dêr al lang it biedwurd ca binammen sünt de oarloch is hjir hiel hwat bard. Foar in inkelde fabryk is dêrmei ek oan- Prins Bernhard in recordtijd terug. Prins Bernhard is met zijn chauf feur in recordtijd van Grindelwald naar Soestdijk gereden. Zaterdagmor gen acht uur reed hij weg en even voor acht uur des avonds belde hij hotel Adler op, om te melden dat hij goed was aangekomen. De Prins zal Dinsdag aanwezig zijn bij de begrafenis van dr Plesman. Dr. Albert Plesman, in leven President- Directeur van de K. L. M., werd op 7 September 1889 te 'é-Gravenhage ge boren als zevende kind van een een voudig zakenman. Na beëindiging van de HBS-opleiding, was het zijn bedoeling om beroeps-mili- tair te worden, waartoe hij de Cadet tenschool te Alkmaar en de Koninklijke Militaire Academie te Breda bezocht. In Augustus 1911 werd hij beëdigd als 2de luitenant, waarna htf werd inge deeld bij het 5de Regiment Infanterie te Amersfoort. In datzelfde jaar maakte hij kennis met het vliegtuig en sindsdien heeft de ge dachte aan de luchtvaart hem niet meer los gelaten. In het voorjaar van 1914 werd hij bevorderd tot 1ste luite nant en van April tot October 1915 was hij ingedeeld bij het Regiment Wielrij ders te Gouda. Hier ontmoette hij Suze van Ejjk, die hem later als echtgenote bij al zijn ondernemingen een grote steun zou zijn. In October 1915 kreeg hij de gelegen heid om zijn hartewens te vervullen en Werd hij officier-waamemer bij de Luchtvaartafdeling te Soesterberg. Een half jaar later, in April 1916, werd hij echter weer overgeplaatst naar het Re giment Wielrijders te Roosendaal. Een jaar daarna, in April 1917, werd hij op zgn verzoek toegelaten tot de vlieger- opleiding te Soesterberg, waar hij in November 1918 zijn militair brevet haal de. In deze Soesterbergtijd werd zijn idee geboren, om het vliegtuig, dat tot dan toe alleen voor oorlogsdoeleinden was gebruikt, te gaan gebruiken voor het Vervoer van passagiers, vracht en post. Uit deze tijd stammen ook zijn woorden 1 „Dit vliegen, dat een hel was, kan een hemel worden”. Ondanks tegenstand en onbegrip, wist hij enkele collega’s en later ook belang rijke personen voor zijn idee te winnen en werd met de organisatie van de Eer ste Luchtvaart Tentoonstelling Amster dam (E.L.T.A.) begonnen, die in Augus tus 1919 haar poorten opende en die twee maanden lang de belangstelling van heel Nederland trok. Nederland was daardoor voor de luchtvaart gewonnen en het succes van de E.L.T.A. heeft de oprichting van de K. L. M. op 7 Octo ber 1919 ten zeerste bespoedigd. Luitenant-vlleger Plesman, die bij de tot stand koming van deze Nederlandse luchtvaartmaatschappij een bijzonder aandeel had gehad, werd tot administra teur benoemd en enige tijd later tot di recteur. Reeds terstond wist de jonge directeur door zijn Inzicht, organisatie vermogen en werkkracht de aandacht van de wereldluchtvaart op zich te ves tigen, waarin zijn maatschappij zich reeds spoedig een leidende positie wist te verwerven. De jaren tussen de beide wereldoorlo gen werden gekarakteriseerd door een aantal opmerkelijke initiatieven, waar in Plesman’s leiderscapaciteiten zich ten volle konden ontplooien, zoals de pioniersvluchten van Nederland naar Indonesië in de twintiger jaren en de prestatievluchten van de Fokker-vlieg- tuigen „Pelikaan” en „Snip” resp. naar Indonesië en West-Indië en de Douglas DC-2 „Uiver” in de Londen-Melbourne race in de jaren 1933-’34. In technisch opzicht was de K.L.M. dank zij het inzicht en de kennis van de heer Plesman in die dagen toonaangevend in luchtvaartkringen.* Uit die tijd stamt ook een nauwe persoonlijke samenwer king met de bekende vliegtuigbouwer Anthony Fokker en na 1934 ook met de leiders der Amerikaanse vliegtuig industrie die toen het geheel metalen vliegtuig op de markt hadden gebracht. Het was ook door zijn toedoen dat b.v. de K.L.M. de eerste luchtvaartmaat schappij ter wereld was, die in 1922 ’n luchtvaartpassagekantoor opende, n.l. op het Leidseplein te Amsterdam, en in 1925 watergekoelde motoren en meta len propellers in gebruik nam. Zfln in zicht en intuïtie bij het bepalen der keuze van het juiste vliegtuigtype wa ren bijna spreekwoordeltjk. Toen de oorlog in Mei 1940 ook over Nederland kwam, werd Plesman’s le venswerk voor een groot deel vernietigd Zijn bedrijf had zich tot op dat ogenblik uitgebreid tot vele landen in Europa en in West-Indië exploiteerde de toenter tijd langste intercontinentale luchtlijn van Amsterdam naar Djakarta, terwijl in Indonesië, een zustermaatschappij, luchtdiensten onderhield, waarvan Dr Plesman eveneens een der oprichters en directeur was. Gedurende de oorlog was Dr Plesman de üntjowing fan de Koöperative kon- dinsfabryk yn Ljouwert. Dy mienskipike fabryk kriget molke fan 71 fan de 76 fabriken en forwurke it léste jier mar ef- kes 150 millioen kilo molke ta kondins. Dizze konsintraesje hat it greate foardiel, dat de bisteande fabriken bistean bliuwe, eigen en makket in forantwurde fabri- 6.8 mi:n. kg 13’. 8.10 mill. kg 2; 10-12 kage ünmooglik. In lytse tachtich koöpe- - ratieve en jit in «dikke tweintich particu liere of maetskippij-fabriken is foar it lytse Fryslan fierst to folie, sa sei men aan, set it mêr der mar ris djip yn. Men kin net üntstride, dat dizze luden man- nichien wol oan wolle, hwant it hat de bikoaring fan it bre^’e en romme ynsicht en dat pakje lukt de measten wol oan. Nou hat it Boun fa Koöperative Suvel fabriken hjirre it net by praetsjes litten, mar in ploech deskundigen under lieding fan Prof. Hartmans, de eardere direkteur fan de Suvelskoalle hjir yn Boalsert, oan it wurk set, om harren ris krekt to sizzen, hoe great in suveifabryk wêze moat om sa foardielich mooglik to draeijen. In wichtige fraech foar Frysla. en foar eltse Fryske boer. Nei in drege stüdzje fan sifers en tastan- nen hjir sawol as den, Nij-Sélan en 1952 mei dizze taak bigoun en okkerdeis is har rapport ütkomd. Mei greate bilang- stelling na wy it lézen en wolle hjir der it ien en oar üt oerfortelle. Alderearst jowe hja in skets fan de site waesje. Fansels alhnnich yn safier it de koöperaesjes oangiet, hwant de oare fa- rehuen g'ehoor vond. Hij heeft gedu- af >smeer dan 34 jaar van het begin schappjj'r^Ws oudste luchtvaartmaatt energie, on^ me*- een onverzettelijke onverflauwd werkkracht en 'n de burgerluchtvaaflwen 'n zaak van ting was, die men^oe groot de ach- droeg, blijkt wel hieru PIesman t°e" binnen- en buitenland vele“at ’n*- scheidingen ontving, waaroncK.® onder bet ere-doctoraat in de TechnisK® van tenschappen van de Technische geschool te Delft. „Uw proefschrift,” zo zeide men bij deyoerdei- van erepromotie in 1947, .bestaat uit drie letters: K. L. M.” Maar de belangstelling van Dr Plesman bleef niet tot zijn bedrijf beperkt. Zijn interesse was breed en onbegrensd als de luchtvaart zelf. Hij stond positief tegenover de dingen en zocht daarin altijd naar het goede. Hij was ook een practische idealist. Daarom heeft hjj ook met enthousiasme zijn leven aan de luchtvaart gewijd, die, zoals hij placht te zeggen, door „Het luchtruim alle De hear E. S. de Jong waerd opnij kea- zen as propagandalieden, wylst yn de vakature juffer T. Nicolai keazen waerd de hear Sch. de Boer fan Toppenhuzen. De léste, dy’t ek fungearre hie as rap porteur fan de kommisje ta bioardieling fan de ynkommen antwurden fan it dgnyündersyk oangeande it boek „Tru- menM?^de mei' dat fan de 83 ynkom- neamdehwurden 39 it boek pürbêst den, 1 min bést, 4 goed, 4 tuskenbei- wiidweidige bn,1 striemin, wylst 2 in It bést hiene haïkreaun hiene. W. Dotinga to sMwurd motifearre: H. Elgersma to Skraef&buorren, juff. Birdaerd, juff. A. Smid to de Jon’ to J. Oegema to Ternaerd. (NEP), Treastprizen krlgen: L. Vlagsi. Woerden, J. van der Meer to Winsvto H. Dongstra-Tacoma to Appelsgea, S. Tegenslag werd hem nooit j^-jee zoons op 't veld van eer verloren, ’t Zoter kwam zÜn werk verstoren, De pio$J vernieuwde kracht aansporen. T2- T AT mill, kg 0; 12 en meer mill, kg 0. 1952 76 fabriken; 0-4 millioen kg 2; 4-6 mill, kg 8; 6-8 mill, kg 24; 8-10 mill kg 16; 10-12 mill, kg 12; 12 c meer mil. kg 14. Fan de 70 fabriken, dy’t yn 1920 under de 6 millioen kg molke sieten, binne mar tsien oerbleaun. Under tsien millioen wiene se yn 1920 allegearre, nou binne der 26 boppe. Yn dizze tritich jier binne tsien fabriken sneuvele, dat is ien yn de trije jier. Fan great ilang is west, dat de molke tige tanomd is, fan minder as 400 millioen kilo ta mear as 700 millioen. Dêrtroch binne alle fabriken op in na tuerlike wize greater wurden. En sa sjog- ge wy, dat yn 1920 de gemiddele oanfier per fabriek 4.5 millioen kilo molke wie en nou 9 3 millioen. Ek mei men net forjitte, dat der in wize fan konsintraesje is, dy’t net ta ütdruk- een Constellation om het fjgn kwamen. alom z9n menselijk karakter was hij medewef. gezien en werd hij door zijn Baas”. altijd betiteld als „de Door het ovei man verliest de van Albert Ples- dei- Nederland, éeAd p'n in het bijzon- naamste luchtvaartpiorfl41 haar voor- tijdens zijn leven geschlëi.dt man, die en die de legende van de a maakte Hollander” tot verw&rkelijkin^Sende gebracht. seeft «er K. L. M. De lijne» lop^ Van de lu^tvaavt-oS w«d’. Trots ener ueine wakÜ®atie> Dank hem die een nobèltnatie’ Dit heeft gebouwu en wys gefltie De hear U. van Houten haldde in tref- like rede oer „De Kristlik Fryske Ro man”, hweryn hy de oarsaek bisocht oan to jaen fan it feit, dat noch yn Fryslan, noch yn Nederlan, noch earne oars op de wrald sprake is fan in bloeijende Kristlike romankunst. It Kristlik koar „Sjong de Heare” fan Wüns (dir. J. Branksma fan Wytmar- sum). dat dit jier de Noarske Balke woun hat, song op treflike wize in tal Fryske en Latynske lieten. Baby mishandeld, een jaar cel. Het ge rechtshof veroordeelde Donderdag de 25-jarige mevr. E. E. W.de K. uit Utrecht tot een jaar gevangenisstraf met aftrek van de 7% maand voor arrest, alsmede voorwaardelijke terbe schikkingstelling met een proeftijd van drie jaar. Deze in Indonesië geboi'en vrouw had een van haar kinderen, een baby van nog geen jaar, toen deze niet ophield met huilen, met een dekenklem herhaaldelijk op het hoofd geslagen en het kind daarna zo krachtig tegen de houten rand van het ledikantje gedrukt, dat de wervelkolom brok en de dood onmiddelljjk intrad. Verjaardagviertng Prinses Beatrix. In verband met de landelijke herdenking van de Watersnoodramp op 1 Februari zal de verjaardag van Prinses Beatrix op Zondag 31 Januari worden gevierd in plaats van op Maandag 1 Februari. Hiertoe besloot de ministerraad. Het ligt evenwel niet in de bedoeling van de regering een centrale herdenking te organiseren. Witte pokken. In het Haagse gemeente ziekenhuis aan de Zuidwal zjjn drie vrouwen opgenomen, die verschijnselen van witte pokken vertonen, een ziekte, die hier nimmer eerder is voorgekomen. Enkele dagen geleden ontdekte de be handelende geneesheer bij een var. de vrouwen deze verschijnselen. De twee r - i:

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1954 | | pagina 1