A
DR ALBERT PLESMAN OVERLEDEN
JIERGEARKOMSTE K.F.F.B.
KRISKRAS door Nederland
roar
In
ós hjoed “J) p
to sizzen
Een groot Nederlander ging heen
memoriam
Albert Plesman
Create plannen
Fan de Martinytoer
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
M I
50e Jaargang
No. 1
Dinsdag 5 Januari 1954
7 Sept. 1889—31 Dec. 1953
Doods donker diepe dissonant.
een rem.
PIET
De
wylst hja
KONSINTRAESJE
Tj. dej.
Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal
(b<> vooruitbetaO’ng)
Advertentieprijs: 12 cent pe: mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: Fa A. J. OSINGA te Bolsward
Administratie en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
In het bijzijn van zijn vrouw en twee kinderen is op Oudejaarsavond
om vijf minuten over halftien in het Bronovo-ziekenhuis te Den
Haag overleden dr Albert Plesman, president-dlrecteur en oprichter
van de K. L. M.
Dr Plesman, die de leeftijd van 64 jaar bereikte, bezweek aan de
gevolgen van een slagaderlijke bloeding in de buik.
De donkere dagen tussen Kerstmis en Nieuwjaar.
in de omgeving wordt nog druk de „Midwinterhoorn” geblazen.
Een groepje blazers in actie te Rossum bij Oldenzaal.
dy’t men net
bilangrike suvel-
Geraamte gevonden. Bouwvakarbeiders
die in de Goudenregenstraat in Leeu-
warden-Oost bezig waren met de fun-
damentering van enige nieuw te bou
wen panden, hebben delen van een ge
raamte opgegraven, die afkomstig zou
den kunnen zijn van een kind van om
streeks tien jaar. Er wordt echter se
dert jaren geen kind van die leeftijd in
of om Leeuwarden vermist.
J. Yntema to Rotterdam, A. Frankena.
to Nijlan, F. Bergsma-de Vries to Arum
en W. de Vries to Amsterdam.
ooglik meitsje.
fan it rapport
In goed bigjin
is it heale wurk
Een werker, doelbewust en klaar,
Die energiek, begaafd, bedreven.
Het wereldluchtnet heeft geweven,
Daaraan zijn koene kracht gegeven
Met liefde, vier en dertig jaar.
En zwijgt voor immer X zjjn stem.
Zijn naam houdt klank in Sue landen,
Verder dan hij de lijnen spanen.
Wijder dan ’t ruim dat hij bemande,
De grootheid van de K. L. M.
Het zette een minuut ons klem
En even stokten de gedachten;
Wie kon dit droef bericht veiwachten?
Een man viel uit, wien elk hoogachtte:
De directeur der K. L. M.
yn Denemarken, Swe-
Amearika binne hja yn king komt yn de fabriker seis, mar wol yn
van Mei 1941 tot April 1942 te Sche-
veningen gevangene der bezetters,
waarna htf naar Twente werd verban
nen. Hier werkte hij de plannen uit voor
de wederopbouw van zijn bedrijf en toen
op 2 April 1945 dit gebied door de ge
allieerden werd bevrijd, vertrok hij ter
stond via Zuid-Nederland en Engeland
naai- de V.S. van Amerika, waar hij
tot ieders verbazing de oorlog was
toen nog niet beëindigd veertien Sky-
masters wist te kopen voor zijn bedrijf.
Een jaar later vlogen zijn vliegtuigen
reeds naar vele delen der wereld. In
de acht jaren, die sinds de bevrijding
van Nederland zjjn verstreken, heeft
Dr Plesman, sinds 1946 President- Di
recteur van de K.L.M., zijn schepping
gemaakt tot een der grootste interna
tionale luchtvaartondernemingen met
vertakkingen over de gehele wereld.
De K.L.M., die in 1919 begon met een
staf van 12 man is onder zijn bezie
lende leiding uitgebreid tot een concern
dat 13.545 employé’s telt, en een lucht
net exploiteert van 212.156 km, waarin
102 steden in 67 landen zijn opgenomen.
Haar luchtvloot is bijna 90 moderne
vliegtuigen groot.
Met Dr Plesman is een groot Neder
lander en een groot wereldburger heen
gegaan. Zijn gezag in de internationale
wereld van de luchtvaart was aanzien
lijk. Zijn krachtige persoonlijkheid wist
op alles wat hij ondernam een geheel
eigen stempel te drukken. Hij was een
godvruchtig en eerlijk man, rijk aan er
varing en inzicht, wiens kort maar
kemachtig woord altijd veel belangstel-
fauna”, zal als adviseur en inkoper van
de inheemse en exotische vogels op
treden.
moordenaar? Bij een
vechtpartij is Zondagochtend half drie
in de Kalverstraat te Amsterdam een
nog onbekende man met ve-le messte
ken gedood. Nog geen uur later heeft
de politie bij een andere vechtpartij op
de Dam een 26-jarige Amsterdamse
schoenmaker gearresteerd, die er van
verdacht wordt de dader te zijn. De
man, wiens kleren met bloed waren be
vlekt, is opgesloten in het bureau War-
moesstraat. Hij heeft de gehele Zondag
hardnekkig ontkend. Het wapen is nog
niet gevonden.
Laffe diefstal. De tweede kok van de
„Delfshaven”, zekere A. T. E. uit Haar
lem, had f 1000.— bijeengespaard om
naar de koksschool te kunnen gaan. Het
bankbiljet had hij in zijn portefeuille
in zijn hut geborgen. Toen hij aan het
werk was heeft een 17-jarige koksmaat
het geld gestolen. Voor f 300 kocht hij
kleding en de resterende f 700 vond de
rivierpolitie in de woning van een fami
lielid van hem. De jongen is gearres
teerd.
22 Koeien verbrand. Te Steenbergen
onder de gemeente Roden is Zaterdag
een boerderij afgebrand. 22 koeien kwa
men om, al het landbouwgereedschap
en een grote hoeveelheid hooi ging ver
loren. De schade wordt getaxeerd op
90.000 gulden. Oorzaak vermoedelijk
kortsluiting. Ook een hond en haar jon
gen kwamen in de vlammen om. De
hond, die zich nog in veiligheid had
kunnen stellen, bleef bij haar jongen.
wurdt ü.o. de earste Fryske rebus op-
nommen, mei as haedpriis in wike tor-
gees fakftnsje (foar hiel de hüshalding)
yn it simmerhüske Tekmulder yn it
fakansjesintrum „Ellert en Brammert”
to Diever (meielkoar sa’n f 500 oan pri-
zen).
Vogelpark in Apeldoorn? In de Don
derdagavond te houden zitting Van de
gemeenteraad van Apeldoorn komt een
voorstel van B. en W. aan de orde in
zake het in leven roepen van een stich
ting in de trant fan „Avifauna”. De
heer C. v. d. Brink, schepper van „Avi-
Bolswards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
De finansiële tastan fan de KFFB lit I
oan noch to barren in sifer fan sa’n
f 600 sjen, wylst der noch sa’n f 200
bitelle wurde moat.
It karbrief waerd wizige yn forban mei
de oan to freegjen Keninklike goedkar-
ring fan de KFFB.
jown hwat har wurkterrein wêze kin, mar
foar de hiele yndustry is fan great bilang
oft de tsjintwurdige tastan wol past yn de
moderne tiid. Men hat de léste jierren
gauris sein, de foardielen fan in sterke
konsintraesje yn inkelde sintra, binne sa
great en de middels fan molkforfier sa-
folle forbettere, dat men moast winliken
mar hinnegean en meitsje inkelde tip-top
fabriken en doch de bisteande mar oer
oan de leafhawwers. Dan wie men mei
ien slach üt de swierrichheden wei en
soe men de konkurrinsje folslein treast
wêze. Nou sitte fakentiids twa of trije
fabriken ticht bymekoar, elts fjochtet foar
wylst hja mienskiplik dochs in moderne
foarm fan biwurking ooglik meitsje.
Hwat nou de ütkomst fan it rapport
oangiet, it docfit wol bliken dat de measte
kosten omleech geane de fabryk grea
ter wurdt: lean, branje, ünderhald, rinte
en ófskriuwing sakje. Derfoaroer gean de
kosten fan it molkriden omheech. Giet
men ta in bidiiuw fan 12 millioen kilo
ta, dan is de winst oan ’e kant fan de
greatste fabryk, dêrboppe kin men it, nef-
fens de Kommisje jit net sizze, omt it tal
fabriken to lyts is om in konkluzje to
lóken. Wol stiet it fêst, dat it rendemint
fan de kapitaelsfaktor by greatere fabri
ken tanimt mar mei lemen, branje en al-
gemiene ünkosten, stiet dat jit yn ’e kyf.
Grif sil in Gbryk fan 19 millioen aerdich
meikomme kinne. In bult hin^et fansels
ek óf, ‘an de sitewaesje fan sa'n fabryk,
de greatte en lizzing fan de buorkerijen
om dy fabriken hinne, en al sa mear.
Wichtich is ek de outillage en de kwali
teit fan de bisteande gebouwen, wylst
men oan de oare kant net forjitte mei, dat
it kaptael, dat dêryn nou nuttich wurk
docht, greatendiels wei wêze soe as men
twa fabriken ta ien meitsje soe. Sjocht
men dan ris nei de scsiale kant fan it
gefal, dan pleitet der alles tsjin opsette-
like konsintraesje, hwant in suveifabryk
op in doarp bitsjut hiel hwat, sawol foar
de boer as foar de winkellju en arbeiders.
It is fakentiidr it iennichste greate gebou
yr> it doarp en in sintrom fan hiel hwat
goede dingen. Wy binne tige bliid, dat de
utkomsten fan dit ueskundich ündersyk
gjin oanlieding jowt om de 70 Fryske
doarpen fan har fabryk los to meitsjen.
Lans de natuerlike wei si. der ek noch wol
muzyk yn, gelokkich.
Ever bleef de baas. Op Oudejaarsmor
gen bevond een jachtopziener zich met
zijn twee honden in de omgeving van
de Lage Vuursche, waar sedert enkele
weken een ever was gesignaleerd. De
honden kregen het spoor van ’t zwijn,
maar toen zij het dier hadden gevon
den, werd hen een „warme” ontvangst
bereid. Deerlijk gehavend kwamen zij
weer terug bij hun baas. Het zwijn was
nergens meer te ontdekken.
Steuntrekker met 800Ö gulden.
Arnhemse rechtbank heeft uitspraak
gedaan in een zaak tegen de 72-jarige
grondwerker A. T. uit Malden, die on
danks het feit, dat hij f 8000 op de
spaarbank had staan, drie jaar lang van
de Noodwet Drees had getrokken. De
man is veroordeeld tot twee weken ge
vangenisstraf voorwaardelijk en een
boete van f 200.
Hwat hat Qabe Sk
Op de Sneon yn it Hotel „de Kroon" germar en op al de Fryske eilannen.
to Ljouwert halden en tige goed bi- I wylst dy krante ek noch tüzenen Fr’e-
sochte jiergearkomste fan de Kristlik zen om utëns birikke sil. Yn dy krante
Fryske Folksbibleteek, waerd troch de
foarsitter, de hear R. S. Roarda mei-
dield, dat der yn 1954 nei alle gedach
ten wer twa boeken ütjown wurde sille.
Dit binne „Folk yn ’e bus” fan Welmoed
Hemrica (forfolch op „Konduktrlse”)
en „De Maitiid fan it libben” fan P.
Akkerman.
Fierders waerd meidield, dat der dit jier
in romanpriisfraech halden wurde sil
mei as le prils f 1000.—.
Mar der binne foar 1954 noch mear
greate plannen. Sa sil de KFFB yn Fe-
brewarismoanne in eigen krante ütjaen
„De Fleanende Krie”, dy’t yn in op
lage fan 135000 eks. hüs oan hüs for-
spraet wurde sil yn hiel Fryslün, hiel
de Noard East Polder, hiel de Wierin-
Het oude jaar brak haast de band,
Wij volgden, het lied der weemoed
zingend,
De wijzers op de plaat verspringend,
Hoorden nog 't laatste uur doordrin
gend.
volkeren verbindt”. Ook zjjn „Plan voor
Internationale Samenwerking”, dat in
zijn ballingschap in Twente gedurende
de oorlogsjaren is ontstaan en waarin
hij aandringt om door internationale
samenwerking te komen tot uitvoering
van grote technische en voor de mens
heid nuttige projecten, getuigt van zijn
practische en idealistische geest.
Een tragische omstandigheid in zijn ge
heel aan de luchtvaart gewijd leven is
het feit, dat twee van zijn drie zoons
resp. als R.A.F.-vlieger en als gezag-
briken lizze har sifers net foar it finster
ën dêrom kinne dy hjir ek net yn bitrut-
sen wurde. It docht dan bliken, dat sun
der greate yngripende dingen al hiel hwat
konsintreard is yn de leste tritich jier.
Siker, der is hjir en dêr in fabrykje stop
set, sawol yn de koöperative as yn de
partikuliere sfear, mar dat binne mar in-
kelden, de measten binne bleaun. En
dochs in hiele foroaring is sa stiltsjeswei
wol komd. Litte wy de sifers fan 1920
ris neist de sifers fan 1952 sette, dan krije
wy it ündersteande:
Koöperative suvelfabriken: 1920 86 fa
briken; 0-4 mill, kg 28; 4-6 mill, kg 43;
2 Militairen en 2 meisjes ontsnapt. Uit Schoenmaker
de Militaire Tuchtschool te Nieuwer-
sluis zijn Zaterdagavond twee gestrafte
militairen ontsnapt. Ongeveer tegelij
kertijd hebben twee meisjes 17 a 18
jaar uit het observatiehuis „Vecht-
vliet” te Breukelen de benen genomen.
De vier zijn er samen vandoor. Mili
taire en Rijkspolitie stellen een onder
zoek in.
Tsjin sommige dingen yn it libben is it
kwea fjochtsjen. En ien dêrfan is hast
altiten de winnende partij. Wy bidoele
dizkear it foardiel! s düdlik blykt, dat
it foardiel in bipaelde kant ütleit, dan kin
men hast altyd wis wêze, dat it libben
dy kant ek ütgean sil. Yn elk gefal is dat
grif in sterke tsjinspiler, dy’t men net
maklik kwyt wurdt. De bilangrike suvel-
yndustry, de typyske Fryske yndustry,
hwer’t it plattelan in great part fan hat,
stiet sünt lier en dei ek foar sokke eko-
nomyske fragen. It foardie is dêrby de
driuwende faktor, al sitte der ek oare
mei mank. Fierdere rationalisearing is dêr
al lang it biedwurd ca binammen sünt de
oarloch is hjir hiel hwat bard.
Foar in inkelde fabryk is dêrmei ek oan-
Prins Bernhard in recordtijd terug.
Prins Bernhard is met zijn chauf
feur in recordtijd van Grindelwald
naar Soestdijk gereden. Zaterdagmor
gen acht uur reed hij weg en even voor
acht uur des avonds belde hij hotel
Adler op, om te melden dat hij goed
was aangekomen. De Prins zal Dinsdag
aanwezig zijn bij de begrafenis van dr
Plesman.
Dr. Albert Plesman, in leven President-
Directeur van de K. L. M., werd op
7 September 1889 te 'é-Gravenhage ge
boren als zevende kind van een een
voudig zakenman.
Na beëindiging van de HBS-opleiding,
was het zijn bedoeling om beroeps-mili-
tair te worden, waartoe hij de Cadet
tenschool te Alkmaar en de Koninklijke
Militaire Academie te Breda bezocht.
In Augustus 1911 werd hij beëdigd als
2de luitenant, waarna htf werd inge
deeld bij het 5de Regiment Infanterie
te Amersfoort.
In datzelfde jaar maakte hij kennis met
het vliegtuig en sindsdien heeft de ge
dachte aan de luchtvaart hem niet
meer los gelaten. In het voorjaar van
1914 werd hij bevorderd tot 1ste luite
nant en van April tot October 1915 was
hij ingedeeld bij het Regiment Wielrij
ders te Gouda. Hier ontmoette hij Suze
van Ejjk, die hem later als echtgenote
bij al zijn ondernemingen een grote
steun zou zijn.
In October 1915 kreeg hij de gelegen
heid om zijn hartewens te vervullen en
Werd hij officier-waamemer bij de
Luchtvaartafdeling te Soesterberg. Een
half jaar later, in April 1916, werd hij
echter weer overgeplaatst naar het Re
giment Wielrijders te Roosendaal. Een
jaar daarna, in April 1917, werd hij op
zgn verzoek toegelaten tot de vlieger-
opleiding te Soesterberg, waar hij in
November 1918 zijn militair brevet haal
de.
In deze Soesterbergtijd werd zijn idee
geboren, om het vliegtuig, dat tot dan
toe alleen voor oorlogsdoeleinden was
gebruikt, te gaan gebruiken voor het
Vervoer van passagiers, vracht en post.
Uit deze tijd stammen ook zijn woorden 1
„Dit vliegen, dat een hel was, kan een
hemel worden”.
Ondanks tegenstand en onbegrip, wist
hij enkele collega’s en later ook belang
rijke personen voor zijn idee te winnen
en werd met de organisatie van de Eer
ste Luchtvaart Tentoonstelling Amster
dam (E.L.T.A.) begonnen, die in Augus
tus 1919 haar poorten opende en die
twee maanden lang de belangstelling
van heel Nederland trok. Nederland was
daardoor voor de luchtvaart gewonnen
en het succes van de E.L.T.A. heeft de
oprichting van de K. L. M. op 7 Octo
ber 1919 ten zeerste bespoedigd.
Luitenant-vlleger Plesman, die bij de tot
stand koming van deze Nederlandse
luchtvaartmaatschappij een bijzonder
aandeel had gehad, werd tot administra
teur benoemd en enige tijd later tot di
recteur. Reeds terstond wist de jonge
directeur door zijn Inzicht, organisatie
vermogen en werkkracht de aandacht
van de wereldluchtvaart op zich te ves
tigen, waarin zijn maatschappij zich
reeds spoedig een leidende positie wist
te verwerven.
De jaren tussen de beide wereldoorlo
gen werden gekarakteriseerd door een
aantal opmerkelijke initiatieven, waar
in Plesman’s leiderscapaciteiten zich
ten volle konden ontplooien, zoals de
pioniersvluchten van Nederland naar
Indonesië in de twintiger jaren en de
prestatievluchten van de Fokker-vlieg-
tuigen „Pelikaan” en „Snip” resp. naar
Indonesië en West-Indië en de Douglas
DC-2 „Uiver” in de Londen-Melbourne
race in de jaren 1933-’34.
In technisch opzicht was de K.L.M. dank
zij het inzicht en de kennis van de heer
Plesman in die dagen toonaangevend
in luchtvaartkringen.* Uit die tijd stamt
ook een nauwe persoonlijke samenwer
king met de bekende vliegtuigbouwer
Anthony Fokker en na 1934 ook met
de leiders der Amerikaanse vliegtuig
industrie die toen het geheel metalen
vliegtuig op de markt hadden gebracht.
Het was ook door zijn toedoen dat b.v.
de K.L.M. de eerste luchtvaartmaat
schappij ter wereld was, die in 1922 ’n
luchtvaartpassagekantoor opende, n.l.
op het Leidseplein te Amsterdam, en in
1925 watergekoelde motoren en meta
len propellers in gebruik nam. Zfln in
zicht en intuïtie bij het bepalen der
keuze van het juiste vliegtuigtype wa
ren bijna spreekwoordeltjk.
Toen de oorlog in Mei 1940 ook over
Nederland kwam, werd Plesman’s le
venswerk voor een groot deel vernietigd
Zijn bedrijf had zich tot op dat ogenblik
uitgebreid tot vele landen in Europa en
in West-Indië exploiteerde de toenter
tijd langste intercontinentale luchtlijn
van Amsterdam naar Djakarta, terwijl
in Indonesië, een zustermaatschappij,
luchtdiensten onderhield, waarvan Dr
Plesman eveneens een der oprichters
en directeur was.
Gedurende de oorlog was Dr Plesman
de üntjowing fan de Koöperative kon-
dinsfabryk yn Ljouwert. Dy mienskipike
fabryk kriget molke fan 71 fan de 76
fabriken en forwurke it léste jier mar ef-
kes 150 millioen kilo molke ta kondins.
Dizze konsintraesje hat it greate foardiel,
dat de bisteande fabriken bistean bliuwe,
eigen en makket in forantwurde fabri- 6.8 mi:n. kg 13’. 8.10 mill. kg 2; 10-12
kage ünmooglik. In lytse tachtich koöpe- -
ratieve en jit in «dikke tweintich particu
liere of maetskippij-fabriken is foar it
lytse Fryslan fierst to folie, sa sei men
aan, set it mêr der mar ris djip yn. Men
kin net üntstride, dat dizze luden man-
nichien wol oan wolle, hwant it hat de
bikoaring fan it bre^’e en romme ynsicht
en dat pakje lukt de measten wol oan.
Nou hat it Boun fa Koöperative Suvel
fabriken hjirre it net by praetsjes litten,
mar in ploech deskundigen under lieding
fan Prof. Hartmans, de eardere direkteur
fan de Suvelskoalle hjir yn Boalsert, oan
it wurk set, om harren ris krekt to sizzen,
hoe great in suveifabryk wêze moat om
sa foardielich mooglik to draeijen. In
wichtige fraech foar Frysla. en foar eltse
Fryske boer.
Nei in drege stüdzje fan sifers en tastan-
nen hjir sawol as
den, Nij-Sélan en
1952 mei dizze taak bigoun en okkerdeis
is har rapport ütkomd. Mei greate bilang-
stelling na wy it lézen en wolle hjir der
it ien en oar üt oerfortelle.
Alderearst jowe hja in skets fan de site
waesje. Fansels alhnnich yn safier it de
koöperaesjes oangiet, hwant de oare fa-
rehuen g'ehoor vond. Hij heeft gedu-
af >smeer dan 34 jaar van het begin
schappjj'r^Ws oudste luchtvaartmaatt
energie, on^ me*- een onverzettelijke
onverflauwd werkkracht en 'n
de burgerluchtvaaflwen 'n zaak van
ting was, die men^oe groot de ach-
droeg, blijkt wel hieru PIesman t°e"
binnen- en buitenland vele“at ’n*-
scheidingen ontving, waaroncK.® onder
bet ere-doctoraat in de TechnisK® van
tenschappen van de Technische
geschool te Delft.
„Uw proefschrift,” zo zeide men bij deyoerdei- van
erepromotie in 1947, .bestaat uit drie
letters: K. L. M.”
Maar de belangstelling van Dr Plesman
bleef niet tot zijn bedrijf beperkt. Zijn
interesse was breed en onbegrensd als
de luchtvaart zelf. Hij stond positief
tegenover de dingen en zocht daarin
altijd naar het goede. Hij was ook een
practische idealist. Daarom heeft hjj
ook met enthousiasme zijn leven aan
de luchtvaart gewijd, die, zoals hij placht
te zeggen, door „Het luchtruim alle
De hear E. S. de Jong waerd opnij kea-
zen as propagandalieden, wylst yn de
vakature juffer T. Nicolai keazen waerd
de hear Sch. de Boer fan Toppenhuzen.
De léste, dy’t ek fungearre hie as rap
porteur fan de kommisje ta bioardieling
fan de ynkommen antwurden fan it
dgnyündersyk oangeande it boek „Tru-
menM?^de mei' dat fan de 83 ynkom-
neamdehwurden 39 it boek pürbêst
den, 1 min bést, 4 goed, 4 tuskenbei-
wiidweidige bn,1 striemin, wylst 2 in
It bést hiene haïkreaun hiene.
W. Dotinga to sMwurd motifearre:
H. Elgersma to Skraef&buorren, juff.
Birdaerd, juff. A. Smid to de Jon’ to
J. Oegema to Ternaerd. (NEP),
Treastprizen krlgen: L. Vlagsi.
Woerden, J. van der Meer to Winsvto
H. Dongstra-Tacoma to Appelsgea, S. Tegenslag werd hem nooit
j^-jee zoons op 't veld van eer verloren,
’t Zoter kwam zÜn werk verstoren,
De pio$J vernieuwde kracht aansporen.
T2- T AT
mill, kg 0; 12 en meer mill, kg 0.
1952 76 fabriken; 0-4 millioen kg 2; 4-6
mill, kg 8; 6-8 mill, kg 24; 8-10 mill kg
16; 10-12 mill, kg 12; 12 c meer mil. kg
14.
Fan de 70 fabriken, dy’t yn 1920 under
de 6 millioen kg molke sieten, binne mar
tsien oerbleaun. Under tsien millioen
wiene se yn 1920 allegearre, nou binne
der 26 boppe. Yn dizze tritich jier binne
tsien fabriken sneuvele, dat is ien yn de
trije jier. Fan great ilang is west, dat de
molke tige tanomd is, fan minder as 400
millioen kilo ta mear as 700 millioen.
Dêrtroch binne alle fabriken op in na
tuerlike wize greater wurden. En sa sjog-
ge wy, dat yn 1920 de gemiddele oanfier
per fabriek 4.5 millioen kilo molke wie
en nou 9 3 millioen.
Ek mei men net forjitte, dat der in wize
fan konsintraesje is, dy’t net ta ütdruk-
een Constellation om het
fjgn kwamen.
alom z9n menselijk karakter was hij
medewef. gezien en werd hij door zijn
Baas”. altijd betiteld als „de
Door het ovei
man verliest de van Albert Ples-
dei- Nederland, éeAd p'n in het bijzon-
naamste luchtvaartpiorfl41 haar voor-
tijdens zijn leven geschlëi.dt man, die
en die de legende van de a maakte
Hollander” tot verw&rkelijkin^Sende
gebracht. seeft
«er K. L. M.
De lijne» lop^
Van de lu^tvaavt-oS w«d’.
Trots ener ueine wakܮatie>
Dank hem die een nobèltnatie’
Dit heeft gebouwu en wys gefltie
De hear U. van Houten haldde in tref-
like rede oer „De Kristlik Fryske Ro
man”, hweryn hy de oarsaek bisocht
oan to jaen fan it feit, dat noch yn
Fryslan, noch yn Nederlan, noch earne
oars op de wrald sprake is fan in
bloeijende Kristlike romankunst.
It Kristlik koar „Sjong de Heare” fan
Wüns (dir. J. Branksma fan Wytmar-
sum). dat dit jier de Noarske Balke
woun hat, song op treflike wize in tal
Fryske en Latynske lieten.
Baby mishandeld, een jaar cel. Het ge
rechtshof veroordeelde Donderdag de
25-jarige mevr. E. E. W.de K. uit
Utrecht tot een jaar gevangenisstraf
met aftrek van de 7% maand voor
arrest, alsmede voorwaardelijke terbe
schikkingstelling met een proeftijd van
drie jaar. Deze in Indonesië geboi'en
vrouw had een van haar kinderen, een
baby van nog geen jaar, toen deze niet
ophield met huilen, met een dekenklem
herhaaldelijk op het hoofd geslagen en
het kind daarna zo krachtig tegen de
houten rand van het ledikantje gedrukt,
dat de wervelkolom brok en de dood
onmiddelljjk intrad.
Verjaardagviertng Prinses Beatrix. In
verband met de landelijke herdenking
van de Watersnoodramp op 1 Februari
zal de verjaardag van Prinses Beatrix
op Zondag 31 Januari worden gevierd
in plaats van op Maandag 1 Februari.
Hiertoe besloot de ministerraad. Het
ligt evenwel niet in de bedoeling van
de regering een centrale herdenking te
organiseren.
Witte pokken. In het Haagse gemeente
ziekenhuis aan de Zuidwal zjjn drie
vrouwen opgenomen, die verschijnselen
van witte pokken vertonen, een ziekte,
die hier nimmer eerder is voorgekomen.
Enkele dagen geleden ontdekte de be
handelende geneesheer bij een var. de
vrouwen deze verschijnselen. De twee
r -
i: