iiiiiiiii!iiiBiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininuui:ui!u s. KRISKRAS door Nederland v Nieuwe valbrug bij de voormalige St. Jans poort te Bolsward feestelijk geopend PI Fan de Martinytoer Jlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Do.Ok Duizenden getuige van de zinvolle plechtigheid STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad JUBILEUM-AVOND op Donderdag 11 November a.s. in „De Doele”, verzoeken wij onze adverteerders voor het num mer van Vrijdag a.s. VROEG- T1JDIG IN TE ZENDEN, zo mogelijk vóór Woensdagmorgen 10 uur. üs hjoed p ®a 2 n «1 Tj.CeJ. U e» to sizzen M nta Hwat hal Qabe Skroar Dinsdag 9 November 1954 fOe Jaargang No. 88 De In verband met onze oanbrutsen foar fit eigen bern jit Adm. Bolswards Nieuwsblad Het personeel van onze drukkerij rekent gaarne op Uw medewer king. Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Een van de oudste toegangswegen tot Bolsward is vernieuwd: Historisch overzicht. Hierna was het woord aan Burgemees ter J. G. S. Bruinsma. Bij de weder ingebruikstelling van de geheel vernieuwde St. Janspoortsbrug gaan de gedachten onwillekeurig terug naar sommige van haar voorgangsters. Algemeen bekend mag worden veron dersteld, dat al van het tijdstip, dat Bolsward stadsallures kreeg, af (dat is dus al van vóór de totstandkoming van *t Stadrecht in 1455) de St. Janspoort één van de vier belangrijkste toegan gen tot Bolsward beheerste. De poort en de ophaalbrug (nog wel te zien op oude kaarten, o.a. van 1616) maakten aan vankelijk deel uit van de vestingmuren, later maar nog vóór het midden van de 16e eeuw was zij een onderdeel van de wallen. Het was nog ten tijde van Karel V, die in 1523 Bolsward on der zijn bewind had gekregen, dat de Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: Fa A J. OSINGA te Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) De nieuwe brug. Reeds land behoefde de St. Jansbrug vernieuwing. Deze houten ophaalbrug was in 1921 gebouwd ter vervanging van een gelijke ophaalbrug. Dit jaar record grote klassen. Het ge middeld aantal leerlingen bij het Ge woon Lager Onderwijs bedraagt in het lopende jaar gemiddeld per onderwijzer 36.1. Daarmee is een record bereikt over de afgelopen twintig jaar, aldus bericht het Centraal Bureau voor de Statistiek. Niet minder dan 23 pct. van alle leer lingen zit dit jaar in klassen met meer dan 45 leerlingen en maar 5 pet. in klas sen met minder dan 25 leerlingen. Na het uitspreken van deze rede jammer dat de gesproken woorden niet voor allen verstaanbaar waren bood de 10-jarige Gerarda Postma, dochtertje van de directeur der gemeentewerken, die de brug ontworpen heeft, Burge meester Bruinsma een schaar aan en werd door het doorknippen van het tra ditionele lint de brug die burge meester Bruinsma daarna liet zakken geopend. In de cantine der L. T. S. bleven de genodigden daarna nog geruime tijd ge zellig bijeen. De witte boord. De sterkte van het bur gerlijk rijkspersoneel heeft thans het ongekende aantal van bijna 196.000 per sonen bereikt. Sinds vorig jaar is het aantal rijksambtenaren, militairen niet meegerekend, weer met 2710 toegeno men. Het grootste aantal ambtenaren heeft het ministerie van Financiën, n.l. 21.765. Daarna volgt het departement van Oorlog met 20.990 (groot genoeg om er een hele divisie uit te vormen) Van kraan gevallen. Op de werf Wilton- Feijenoord te Rotterdam is de 39-jarige kraanmachinist J. Koenen van een 18 meter hoge hijskraan gevallen. De man was op slag dood. Kleinhandel in Januari zonder O.B. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat de kleinhandel met ingang van 1 Jan. van de omzetbelasting wordt bevrijd. Met het oog op het grote belang van de wetsherziening waarbij deze materie wordt geregeld, wordt er n.l. naar ge streefd, de herziening zo mogelijk reeds aan het begin van het nieuwe jaar te realiseren. Men hat it slimmer mei de niten as mei de luzen. P e. Bolswards Nieuwsblad KLOK DOODT MAN De 52-jarige Londense gemeentewerk man Manners heeft zeventien jaar lang tweemaal per week de klok in het to rentje van het gerechtshof in Fleet Street, Londens krantenwijk, bijgesteld. Vrjjdag kwam zijn jas tussen het elec- trische apparaat waarmee de zware klolkgewichten worden opgehesen. Het uurwerk liep door, maar het slagwerk stond stil. Twee collega’s van Manners die na een uur eens boven gingen kij ken wat er aan de hand was, ontdekten dat hij door zijn oude vriend de klok was doodgedrukt. dam en Dordrecht gedood, toen het busje slipte, kantelde en over de berm op de andere weghelft schoof en daar aangereden werd. De inzittenden wilden in de omgeving van Dordrecht aard appelen gaan halen, toen zij van de be- tonbaan op een klinkergedeelte kwa men, dat door de regen glad was ge worden. Een eend met 10 jonge kuikens. Een der Berlikumer Dorpseenden heeft ze ker het voorjaar in het hoofd. Zater- ‘dagmorgen kwam deze met 10 jonge kuikens aan zwemmen. Woord van welkom. Bij de brug had zich een ware mensen zee gevormd. Muziek en gasten werden Verwelkomd door de rosse en groene gloed van Bengaals vuur en het spat tend en spetterend geluid der vuurpij len. De heer O. P. van der Klei sprak hier een welkomstwoord. „Zo is het dan een feit. Onze nieuwe brug staat op het punt om te worden geopend. Onze brug, breed, veilig en in tegen stelling tot de oude, geruisloos! Breed de brug. Wijd de poort. Zinnebeeld van gastvrijheid en gemeen schapszin. De oude stad en het nieuwe deel reiken elkaar hier de hand. Vooral voor de za kenmensen op de Drjlakkers is dit een moment van grote betekenis. Meer dan veertig winkels bieden hier aan deze mooi verlichte straat hun waren aan en Willen alles doen, om het hun cliëntèle naar de zin te maken. Ook het mooie trottoir, hoewel door „de drie hekjes” nog niet volmaakt, draagt er veel toe bii om van onze straat een mooie wandelstraat te maken, waar het prettig winkelen is. We zijn Burgemeester en Gemeentebe stuur dankbaar voor deze enorme ver betering en voor de grote bereidwillig heid, waarmee in alles is meegewerkt. Wij hopen dat er vele, vele mensen over onze nieuwe brug dit stadsdeel zullen binnentrekken. De Dijlakker zal ze harteiijk ontvan gen. de St. Janspoortsbrug. Van de opening heeft men een waar feest gemaakt. Het Dijlakkerskwartier met zijn meer dan 40 zaken liet zich hierbij niet onbetuigd. Geen wonder, vooral voor dit stadsdeel dat voor deze gelegenheid féëriek was verlicht was de tot standkoming van een nieuwe verbinding een belangrijk gebeuren. Het openingsfeest was overigens even sober als stijlvol. Het zal wel de meeste voldoening hebben geschonken aan degenen, die vooral de laatste dag alle zeilen bij hebben moeten zetten om niet alleen de brug klaar en in de verf te krijgen, maar ook om de om geving er netjes uit te doen zien. Kamerleden op de bres voor vluchtelin gen. Indien in ons land een aantal vluchtelingen clandestien verblijf houdt lopen deze mensen iedere dag met de vrees in het hart, dat zij zullen worden ontdekt. Vele leden van de Tweede Ka mer hebben er bü de behandeling van het wetsontwerp tot goedkeuring van het verdrag betreffende de status van vluchtelingen in de afdelingen op aan gedrongen, dat voor deze mensen een „generaal pardon” zal gelden. Daarbij zouden degenen, die bona fide vluchte lingen zjjnde, als nog een gelegaliseerd verblijf kunnen krijgen. Tienduizenden trekvogels om Texels vuurtoren. De laatste dagen worden tienduizenden trekvogels, voornamelijk spreeuwen en leeuwerikken bij het val len van de avond door de Texelse vuur toren aangetrokken. Bij nevel en Zui delijke wind blijven de dieren daar uren lang in de lichtbundels rondvliegen. Ten slotte strijken zij uitgeput op de toren of op de daken der omliggende huizen neer. De dieren zitten niet alleen op de daken, maar vliegen ook in de schoorsteenopeningen. In één schoor steen werden vijftig dode spreeuwen aangetroffen. wiene. len stedsk winkeljufferke, sei in Frysk skriuwer mei rjod.t set bosken Friezen, sa greatsk op har Fries-wêzen, nei har hantsje. En dit makket men fuort net oars, dat foroaret men net mei in enthousiaste taspraek. Wis men klapt tige hurd, mar by it óf rekken jen fan de kellner sylt men alwer yn deselde füke. De Friezen sille in better bigryp krije moatte fan de jefte, dy’t hja merkrigen yn har eigen tael en yn wierheit der bliid Nqmegens schouwburg. De gemeente begroting van Nijmegen toont een te kort van f 1.841.427, welk bedrag men hoopt te dekken met een uitkering uit het gemeentefonds. Reden van het te kort: De bouw van een nieuwe schouw burg vergt een bedrag van twee en een kwart millioen gulden. Auto’s met twee achterlichten. Er zijn tekenen, die er op wijzen, dat de minis ter van Verkeer en Waterstaat voorne mens is de bepaling, dat voor auto’s twee achterlichten verplicht zijn een half jaar eerder in te voeren, dan oor spronkelijk in de bedoeling heeft gele gen. Wanneer deze bedoeling wordt ge honoreerd, zullen de auto’s dus per 1 Juli 1955 aan dit wettelijke voorschrift moeten voldoen, Aantal studenten Vrije Universiteit Am sterdam. Aan de Vrije Universiteit te Amsterdam hebben zich voor de cur sus 1954-1955 in totaal 292 nieuwe stu denten laten inschrijven, namelijk 57 in de theologie, 23 in de rechten, 28 in de letteren, 19 in de psychologie, 65 in de wis- en natuurkunde, 55 in de econo mie, 41 in de medicijnen, 3 voor het notariaat en 1 voor meer dan één fa culteit. Ook overdekte.te Leiden. De Leidse ge meenteraad heeft besloten een bedrag van acht en een half millioen gulden uit te trekken voor de bouw van nieu we overdekte veemarkthallen en de aanleg van bijbehorende terreinen. De overdekte markthallen verrijzen op een terrein tussen Leiden en Haarlem, het Schuttersveld. Zij wordt 10.000 vierkan te meter groot en is tevens geschikt voor het houden van congressen en der gelijke. FM-zender Hengelo Maandag definitief. De FM-zender Hengelo is van Maandag af definitief in de lucht. Deze zender zal het volledige programma van Hil versum I relayeren op een frequentie van 97.2 mega-herz met 3 Kilowatt energie. Geen geschotel. Bij de sterren wachten kwamen de laatste dagen rapporten binnen over het waarnemen van heldere vuurballen aan de hemel. Dit betreffen de voorlopers der toumiden, welke ieder jaar in November verschijnen, hoewel ze niet altijd even goed zichtbaar zijn. Waarschijnlijk zal ook in de komende nachten dit natuurverschijnsel merk baar zijn, y— Hogerop. Bij de in aanbouw zijnde nieu we treinstellen zal de wagenvervoerder hoger komen te zitten dan tot nu toe het geval is. Prompt kwart over zeven kwam de gchutterijmuziek aangemarcheerd. In de vierschaar van het stadhuis had den zich toen reeds vele genodigden verzameld. Het gemeentebestuur werd hier door het bestuur van de buurtver eniging afgehaald. Met aannemers, werklieden enz., schaarde men zich ach ter de muziek wat stonden de uni formen mooi in het schijnsel van de nieuwe straatverlichting en ging ’t Kerkstraatwaarts. Zo het kwam in de loop te pas opende men meteen de herstelde brug, die de verbinding met de Broerestraat geeft. Langs deze Straat, Jongemastraat en Rijkstraat trok de stoet, waarbij zich velen aan sloten, toen onder de fraaie, door de L. T. S. gebouwde, erepoort de prachtig versierde Dijlaksterbuurt in. Voor deze onderhandse aanbesteding hebben Ged. Staten goedkeuring ver leend. Voor het maken van de onder bouw van de brug werd een openbare aanbeste ding gehouden. Deze vond plaats op 24 Maart 1954. Er waren 12 inschrijvers. Het laagst werd ingeschreven door de C.V. Halbesma’s Aannemingsbedrijf te Leeuwarden voor een bedrag van f 55.870.—. Aan deze firma werd derhalve het ma ken van de onderbouw opgedragen be nevens het gedeeltelijk vernieuwen van enkele bij de brug aansluitende wallen voor de door deze C.V. ingeschreven prijs. Later nam firma Jorritsma dit aan haar gegunde werk over. In verband met de werkzaamheden voor deze brug moest het scheepvaartverkeer worden gestremd. Dit vond met ingang van 20 April j.l. plaats tussen de werk uren van 7-12 en van 13-18 uur. Voor schepen, langer dan 19 meter, moest het scheepvaartverkeer geheel worden gestremd. Gedurende het tijdvak 18 tot en met 26 October 1954 moest in verband met het aanbrengen van de bovenbouw worden overgegaan tot algehele stremming van de scheepvaart, dêrmei ta, de kop yn it san to stekken. De nije perioade is ‘zzz allegearre. St. Janspoort en brug met de wallen in de directe omgeving aanzienlijk wer den versterkt en verbeterd. Dat was in 1551. In verband met deze werkzaamhe den moesten er zelfs een huis niet schuur worden afgebroken. Wat dat aangaat, is de vergelijking met thans, nu een deel van de oude Gasfabriek wordt „gedemobilieerd”, zeer treffend. Het spreekt wel vanzelf, dat de hou ten ophaalbrug in de loop der eeuwen verscheidene keren is hersteld en ver nieuwd. Dat gebeurde dan onder toe zicht van de „stadsbouwmeesters” (raadsleden, die zo ongeveer de functie van gemeente-architect uitoefenden), maar niet op kosten van de gehele stad. Het waren alléén de omwonenden, dus zij, die geacht konden worden er on- middellijk belang bij te hebben, die ver plicht waren de kosten van onderhoud te dragen. Over de periode 1709-1739 is betreffen de het onderhoud van de St. Janspoorts brug nog zo’n administratieboek be waard gebleven. Wie eens de moeite neemt om het op de Vierschaar hangende schilderij be treffende de St. Janspoort plus brug en omgeving rustig te bekijken, ontwaart tal van interessante details, die tezamen een bijzonder schilderachtig stadsbeeld vormen. Deze gecombineerde land- en water poort bezat in al haar eenvoud een on miskenbare bekoring en het valt dan ook moeilijk in woorden uit te drukken hoe groot het verlies voor het stads schoon van Bolsward is geweest, toen in 1827 de poort aan slopershanden ten offer viel. Waar het oude verdwijnt, dient evenwel nieuwe schoonheid ge schapen te worden. Nu de weinig fraaie gebouwen van de oude gasfabriek ten dele worden ver wijderd, is opnieuw eens kans geboden om de St. Jansbrug met omgeving tot een aantrekkelijk onderdeel te maken van Bolswards plattegrond. Paard viel op landbouwer. De 17-jarige landbouwerszoon J. A. M. Siero te Vecht-Terwolde is Zaterdagmiddag om het leven gekomen, toen hij onder een paard bekneld raakte. Hij zat op de bok van een driewielige kar, die in de zachte berm van de weg kantelde. De jongen kwam in een sloot terecht, waar het paard op hem viel. hem voorgelegde vraagstuk aesthetlsche kant beschouwd. Het werd wenselijk geacht de door- vaartwijdte van 5.40m. te brengen op 6 m. Daar de brug over Provinciaal vaarwa ter ligt moesten Ged. Staten hiervoor toestemming verlenen. Dit college heeft de gevraagde toestemming verleend. Voor het maken van de bovenbouw van de brug werd een onderhandse aanbe steding gehouden. Een vijftal firma’s werd hiervoor uit genodigd. Laagste inschrijver werd ten slotte N.V. Machinefabriek Du Croo en Brauns te Amsterdam voor een bedrag van f58.570. De raad besloot in zijn vergadering van 7 Januari 1954 het maken van de stalen bovenbouw aan deze N.V. op te dragen voor het ingeschreven bedrag. Alleen de Eerste Kamer moet het ont werp nog behandelen en wacht thans op de memorie van antwoord van minister Van de Kieft en staatssecretaris Van de Berge. Nederland telt ongeveer 1000 millionairs. Nederland telde in 1951 bijna duizend millionairs. Terwijl er in 1946 „nog slechts’’ 726 waren, steeg het aantal in vijf jaar tot 941 en het ziet er naar uit dat dit cijfer in 1954 nog weer hoger zal zijn. Hoewel die 941 millionairs slechts 0.2 pct. van het totaal aantal belastingplichtigen vormt, moesten zij bijna 15 pct. van het totale belasting bedrag opbrengen. Hugo de Groots dubbelganger. Delftse studenten, die het blijkbaar niet eens waren met de verplaatsing van het beeld van Hugo de Groot van de Grote Markt naar een plaats in de buurt van de Nieuwe Kerk, hebben Vrijdagnacht op zijn oude standplaats een tweede beeld van deze grote Nederlander ge plaatst. Dit nieuwe beeld was van pa pier-maché gemaakt, en het traditionele boek in de hand van de rechtsgeleerde was vervangen door.een jenever kruik. Met hoofd onder locomotief. De 32-ja- rige schilder T. H. J. W., uit Arnhem, is Zaterdag op de spoorbaan bij het sta tical Amhem-Velperpoort door een trein uit de richting Zevenaar gegrepen en op slag gedood. De man bikte roest en heeft de trein blijkbaar niet horen na deren, hoewel het zicht uitstekend was. Collega’s hadden hem luidkeels gewaar schuwd. De machinist van de trein had van het ongeval niets gemerkt en was doorgereden naar het station Arnhem. Het slachtoffer, dat met het hoofd onder de locomotief kwam, was gehuwd en had twee jeugdige kinderen. Busje schoof onder auto. De bestuur der van een busje, waarin nog vijf an dere personen zaten, werd Zaterdag middag op de Rijksweg tussen Rotter- persoanlikheit of dat wy bydroegen haw- we ta it foarmjen fan lju mei in libbens- lang minderweardichheitskompleks. Binne wy der skuld mei oan, dat hja fa- kentiids geastlik forgroeid binne, net op it stik taprate en oanprate kinne, har hert oan eigen bern net yn in brief ütstoarte kinne, omdat wy harren de middels dêrta untkeard ha. It analphabetisme fan de Fryske minske foar eigen tael oer is in skande foar Fryslan en foar de opfieding, dy’t hüs of skoaile jown is. Wy hiene dat oars dwaen moatten en wy moatte net langer dêrmei trochgean, dit fraechstik to negearjen. Wy moatte iepen stean foar it lüd fan de opfiedkundigen fan alle rjochting, dat dit skea docht oan it bern en skea docht oan it folk. Ek al kostet dit nije stüdzje en methoades, ek al jowt dit swierrichheden yn mannige bisteande situaesje. It Ryk hat nou sines dien om dit oars to krijen, de ynspeksje jowt alle meiwur- king, de kweekskoallen sette harren op de nije least. Mar yn elts skoallebistjür en yn eltse skoaile sitte minsken, dy’t it keare kinne en leau mar grif, dy’t it ek keare wolle, as hja it foa it sizzen haw- we. It is nou de tiid mei dizze vnstan- sjes to praten, net yn in aldersgearkom- ste daliks, mar fan man ta man. Hwant net mei macht en ressy wurde goede dingen birikt, mar mei oertsjü- ging to bringen en misforstannen op to romjen. Wy moatte gjin rüzjes meitsje yn dy kolleezjes, mar bigryp sjen to krijen. Dan sille dingen birikt wurde, dy’t de bern to’n goede komme. Dit duorret langer, mar goede dingen komme samar net fansels, der moat foar striden wurde en geduld foar toand wurde. Oan de oare kant kin gjinien fan de lju, dy’t yn dizze forantwurding drage DE NIJE PERIOADE De tninsken, dy’t miene, dat it mei it Frysk finderrjocht nou yn koarten klear komt, dy sille jit faek en djip toloarsteld wurde, hwant dy hawwe gjin goed yn sjoch yn de swierrichheden, hwermei dizze saek op de measte plakken to krijen hat. Der is alderearst de tradysje. It hat nea sa west en foroaringen binne net al- tyd forbetteringen. It hiele sortiment fan misbigrinen, hwer’t,. de liedende lju har ren nou linkelytsen oan üntwraksele hawwe, libje noch as in hert by mannich- ien, dy’t syn kennis fan dizze saek allin- nich oan strjitte en buorfrou üntliend hat. It folk yn syn brede lag.n komt nou foar deselde dingen to stean en hja moatte foar it greatste part foar dizze na- tuerlike rjochten fan har woun wurde. len fan de béste kenners fan it Fryske folk hat ris sein, dat senti- mentsoerwegings wol 90 en forstans- arguminten mar 10 ynfloed hawwe op de oardielen fan it folk en alhoewel ik net sizze kin, hoe’t it krekt dêrmei stiet, dat der in greate kearn fan wierheit yn dizze stelling sit, dat leau ik wol. Tsien- tallen jierren lang is it gewoane Fryske folk opbrocht yn in mentaliteit, hwerby de eigen tael mar goed wie yn ’t deistich formidden fan hüs, biriuw en buorlju. Kaem men in stap fierder: by master, dümny of pastoar, dan hearde men „fat soenlik” to praten en bisocht men it mei Hollansk. Withoefolle Fryske minsken foroarje sadré hja yn in gearkomste hwat sizze en it is op party pk'eken jit sa, dat as der hwat liu fan kwisekwansje br binne, dan slacht men oer yn in bryï mingsel fan skoalle-Hollansk en Frysk ideoom. Soks bart foar in diel sünder dêrby fierder nei to tinken, mar it is in taeije tradysje yn Fryslan, dy’t men net to licht achtsje moat. It is jit mar in jier lyn, dat in Notaris hjir yn Fryslan sizze koe, dat op syn kantoar nea gjin Frysk praten waerd alhoewel de man in bulte mei boeren en oare platte- lanslju to krijen hie. Sünder der op ferge to wurden, forbrieken hja har eigen tael en as de faem harren ynliet mei de wur den: Ik zal Mijnheer wel even waarschu wen, komt U maar binnen” dan wie de eigen tael al opburgen. Ik ha hjir net de gek mei, hwant allegearre dogge wy hjir bv tiid en gelegenheit oan mei. It is üs as it ware yndruid, dat wy by in oar fatsoen lik wêze moatte en eartiids hearden wy it al fan de suster fan de Biwaerskoalle, dat Sjoerd winlik George wie en dat papa folie heger stie as heit. Dit is ek tige maklik to forklearjen. As it folk mei syn superieuren yn oan- reitsing kaem, dan hearde it hollansk of stedsk, it is dus klear, dat dêrtroch ek dy tael in aroma fan -u eriori'eit krige en yn wierheit der bliid en greatsk p binne, hwat wol de lju nou makliker oan as dat. Men hie it gefoel, dat men der ek hast byhearde as men it hollansk brükte en dat de hüshalding der op foarüt gie as de nammen en de tael net Frysk meat kultuer. Earst as hja en greatsk op binne, sille hja dit healwize forbrekken wêze litte. Foaroanmannen, sawol Friezen as ’Y net-Friezen sjogge dat wol, mar hiel hwat 'k oaren fine it winlik mar spitich dat hja net in hollanske heit en mem hawn haw we, dan fielden hja harren op in heger plan. Nou moat men dit goed bigripe, de hollanners hawwe itselde rjocht om greatsk to wêzen op har tael en kultuer, hja binne net minder, grif net. Fan anti- hollanisme wolle wy neat witte. It is in greate rykdom, dat men folslein diele kin yn de hollanske kultuer en it soe tige lyts en bikrompen wêze as wy üs bern dy wei ófslute koene. Né, de wei giet lans de eigen tael needsaeklik nei in sa great mooglik dielnimmen oan de alge- miene Nederlansk" kultuer en tael mien- skip. It is hjir net fraech: óf it iene, öf it oare, mar èn it iene èn it oare. Fryslan is twatalich en sil dit ek bliuwe. It soe net minder as in misdied wê’- as men bi- sykje woe yn dizze tiid, de bern en like- goed de alden, allinnich Frysk to learen. Dit wolle wy foar de safollesto kear jit- teris foaropstelle. Mar dan moat der fuort bysein wurde, dat in forantwurde opfieding fan de Fryske minske earbied hawwe moat foar de skat fan it eigene, dy’t him it djipste en djürste middel is foar it üntjaen fan syn persoanlikheit. En it ferget üs allegearre, alden, masters, bistjüren, ja hiel it Fryske folk op in earnstich ündersyk nei de middels, sa’t wy dy oant nou ta brükt ha. De iennige frage is, oft wy dêrmei de minske lieden ha ta in geve, folweardige en harmonyske 18 jaar voor moord op kleinkind. De rechtbank te Assen heeft H. P. uit Schoonoord veroordeeld tot 18 jaar ge vangenisstraf met aftrek van voorar rest. P. werd er van beschuldigd in Juni 1951 het pasgeboren kindje van zijn dochter te hebben vermoord. Toen de baby destijds geboren was, bleek het kind meteen verdwenen te zijn, grootvader beweerde dat de kleine bjj pleegouders was ondergebracht, doch de politie vertrouwde het niet en zette de man in voorlopige hechtenis „wegens verduistering van staat”. De brug had in de laatste decennia veel van het toenemend zware verkeer ge leden. In 1944-1945 waren de priemen van de brug hersteld. Kostencijfer f 4000.—. Bovendien werd geklaagd over de ge ringe doorvaartwijdte van de brug. Herstel brug was niet mogelijk. Er zou moeten worden overgegaan tot algehele vernieuwing. Getracht is subsidie te verkrijgen via de Provinciale Commissie voor de Werkgelegenheid. Het geringe werk loosheidscijfer en de geringe looninten- siviteit waren aanleiding dat op de sub sidieaanvraag afwijzend werd beschikt. Bouw van een nieuwe brug zou dus zonder subsidie moeten plaats vinden. Het bestek en de voorwaarden alsmede het maken van een begroting voor het maken van een nieuwe St. Jansbrug zijn opgemaakt door het bureau van ge meentewerken. Prof. Roger heeft van advies gediend. Op zijn advies werd hierbij nog ingeschakeld Ir. van der Steur van Amsterdam. Deze heeft het van de Gevrjj om het ballet. B. en W. van Den Haag zullen binnenkort de raad een voorstel doen tot het verlenen van een subsidie van 60.000 gulden aan het Ne derlands Ballet. Voorwaarde voor het verlenen van deze subsidie is, dat het Nederlands Ballet zich in Den Haag zal vestigen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1954 | | pagina 1