WWiiBEin. Prof. Dr Titus Brandsma Stichting opende te Bolsward imposant gebouw f Lf KRIJGT BOLSWARD TOCH NOG ZIJN SPOORWEGVERBINDING? l - 1955: Fan de Martinytoer sA Tj. de J. 3, STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND f.’® i Pompe of forsüpe! „Het schone jaar van Bolsward” De heer T. v. <1. Zee Ridder in de orde van Gregorius de Grote L 9. Dinsdag 14 Juni 1955 51e Jaargang No. 45 4 i Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V. Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Het schone jaar van Bolsward. Namens het provinciaal bestuur com plimenteerde de heer S. van Abbema, lid der Ged. Staten van Friesland, die 1955 kenschetste als „Het schone jaar van Bolsward”, waarin ter gelegenheid van de eeuwfeesten de stad op velerlei Geen tegenstellingen. De pater-directeur Dr C. P. Voorvelt O.F.M., die zelf had gestaan aan de ba kermat van deze school, toonde zich niet minder verheugd thans dit wonder schone gebouw te mogen betrekken en legde de nadruk op het feit, dat deze school allerminst het doel heeft de te genstellingen toe te spitsen. Van R.K. zijde huldigt men in geen geval het verderfelijk ideaal een staat in een staat te willen vormen. Men vraagt slechts het recht de diverse problemen vanuit eigen Katholieke levensopvatting te mo gen benaderen. Een katholiek wil niet alleen zijn mede mens erkennen, nzaar ook liefhebben. Woorden van dank bracht spreker aan allen, die daadwerkelijk hadden gehol pen deze school tot stand te brengen. Abonnementsprijs t 1.60 per kwirtial (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Advertentieprijs: 12 cent per tnns Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Boiswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Het nieuwe gebouw. Het nieuwe schoolgebouw, tot de stich ting waarvan voor ruim een jaar door de toenmalig jongste leerling Sj. v. d. Avoird, de eerste paal werd geheid en dat verrees in het* thans te bestraten Plein 1455 is stedebouwkundig op een unieke plaats in het stadsbeeld van plan Noord geprojecteerd. Het vormt een prachtige afsluiting van het plein ener- en de Dr Joost Halbertsmastraat ander zijds, terwijl het de entree van Bolsward vanaf de Twibaksdyk niet onaanzienlijk De heer T. v. d. Zee onder scheiden. Tijdens de lunch, die na afloop van de opening van de R.K. H.B.S. plaats vond, deelde Mgr. Dr B. J. Alfrink mede, dat het Z. H. de Paus behaagd had, de heer T. van der Zee, secretaris van de Prof. Dr. Titus Brandsma Stichting te benoemen tot Ridder in de Orde van Gregorius de Grote. wijze wordt verfraaid. Een waardevolle aanwinst voor de stad vormt in dit jubi leumjaar ongetwijfeld deze nieuwe school. Hoewel het provinciaal bestuur geen rechtstreekse bemoeiing heeft met de diverse onderwijszaken is het ook voor hem een reden tot verheuging, nu Friesland een eigen R.K. Middelbaar onderwijs heeft. Burgemeester J. G. S. Bruinsma uitte hierna gelukwensen namens het gemeen tebestuur. Bolsward was reeds vanouds een geestelijk centrum voor de gehele omgeving. Voor de Kerkhervorming was er reeds sprake van het Dekenaat Bols ward maar ook na de reformatie hield Bolsward belangrijke culturele beteke nis. Burgemeester Bruinsma hoopte, dat de nieuwe school niet alleen van belang zou worden voor het nationaal bestel, maar tevens een goede bijdrage zou vor men tot stimulering van de Friese cul tuur. De heer J. Visser sprak namens de com missie van toezicht op het Middelbaar onderwijs en bood aan de pater-direc teur als feestgeschenk een stel drink glazen. Namens de Nederlandse provincie der Minderbroeders sprak de pater Provin ciaal. De Franciscanen zijn n.l. belast met de leiding en zorg van de St. Mar- tinusschool en zullen steeds, wanneer de nood mocht dringen, zorgen voor docen ten. Hoewel het lerarenprobleem in de (landelijk gezien) excentrisch gelegen school altijd nijpend zal blijven, kan het, aldus spr., niet de bedoeling zijn de nieuwe school uitsluitend met paters te bemannen. Spr. deed dan ook een beroep op de Friese academici en idealisten deze school niet te willen vergeten. Zegening en opening. Voor de openingsplechtigheid, voorafge gaan door het opdragen van een H. Mis in de St. Franciscuskerk en de inzege ning van het gebouw en kruisbeelden door Zijne Hoogw. Excl. Mgr. Dr B. J. Alfrink, aartsbisschop coadjutor te Utrecht, die destijds ook de plechtige teerste steenlegging had verricht, be stond zowel bij kerkelijke als burgerlij ke autoriteiten grote belangstelling. De aula bewees hierbij direct goede dien sten en bood ruimschoots plaats aan de ‘vele genodigden die door de voorzitter Geen isolement. Tenslotte werd het woord gevoerd door Mgr. Dr. B. J. Alfrink, die de school schetste als van grote betekenis voor de Katholieken in Friesland. Deze school behoeft aldus spr., geen enkel gevaar te betekenen voor het verbreken van de goede verhoudingen in Friesland. Ook is het gevaar- voor isolement van een bepaalde bevolkingsgroep hier niet aanwezig. De Katholieken hebben met deze school geen andere bedoeling, dan slechts zich zelf te willen zjjn, in het kader van de mogelijkheden binnen de Nederlandse wetgeving. Na het beëindigen van de officiële ope- ningsbijeenkomst was er gelegenheid voor de aanwezigen het gebouw te be zichtigen. der Stichting Pastoor Dr I. Onings, O.F.M. het welkom werden toegeroe pen. Hierbij werd niet verheeld, dat de keuze van de vestigingsplaats voor deze eer ste R.K. Middelbare school in Friesland destijds niet zonder aarzeling was ge weest. Thans reeds nu de eerste eind examens voor de deur staan, de school telt momenteel 118 leerlingen heeft de onderwijsinrichting, die tot heden wel zeer gehandicapt werd door primi tieve behuizing, zijn bestaansrecht ruim schoots bewezen. De officiële openingsrede werd hierna namens de minister van O., K. en W. uitgesproken door Dr P. Noordebal. Rijks-inspecteur voor het Middelbaar onderwijs te Groningen. Spreker beklemtoonde in zijn in welge kozen bewoordingen gestelde rede de stelling, dat het recht tot opvoeden pri mair aan de ouders ten goede komt. Ge lukkig is in ons land, aldus dr. Noorde bal, het recht der ouders een school te mogen stichten, geen twistpunt meer, integendeel, onze rechtsorde biedt vol doende vrijheid van schoolkeuze. De rea lisering hiervan betekent voor de be stuurders een vreugdevolle dag. De bouw van een inrichting als deze is geen senicure en de moeilijkheden bleven het bestuur niet gespaard. Toch is de bouw vlot verlopen en is er practlsch geen stagnatie geweest. Spr. wenste ten slot te dat de school mocht opvoeden tot goede Katholieken en goede Nederlan ders. De pater-directeur wenste hij veel tact en wijsheid om deze school te mo gen leiden en hem en zijn staf van le raren veel zegen op hun arbeid. Voor het geven van goed onderricht is een gebouw weliswaar niet essentieel, maar toch wel zeer belangrijk. Hoe mear men de ünderskate aspekten fan de tiid, hweryn wy libje kennen leart, hoe sterker de yndruk wurdt, dat it op it heden net meifalt om in bi- driuw to lieden. Hwant al is de oarloch yn Jepope foarby en liket it der ek net op, dat wy de earste jierren dit alder- forskriklikst barren wer sjen sille, op it terrein fan de ekonomy, it sakelibben, it bidriuwslibben is dy oarloch forgoed oan ’e gong. Net yn dy sin, dat de lju üt haet en niid elkoar it libben net gunne, mar hja fiere meiinoar oarloch tsjin de enoarme easken fan de moder ne technyk en de forskouwingen, dy der wer it gefolch fan binne. As it ea wier is, dan is it nou in gouden wurd: „Dy stiet, sjoch ta, dat hy net fait". Hwant it tempo, hweryn elk bidriuw him toskoar sette moat tsjin de fragen, dy’t op him losstoarmje is tige tanomd. Wy hezen mei greate bilangstelling it wiidweidige forslach fan de Nederlans- ke Spoarwegen N.V. Wy wiene troch omstannichheden yn de gelegenheit yn Zoals bekend, organiseert het Prins Bernhardfonds, waarvan Z. K. H. de Prins der Nederlanden het Regentschap op zich heeft genomen, in samenwerking met de regionale onder-afdelingen, de Anjerfondsen, ieder jaar, in de periode rondom de verjaardag van Z. K H. Prins Bernhard, een inzamelingsactie, geheel ten bate van de Nederlandse cultuur. Evenals in 1954 heeft H. M. de Koningin ook dit jaar toestemming gegeven om Jen bate van deze actie, welke van 20 Juni tot en met 3 Juli a.s. wordt gevoerd, een nog nooit gepubliceerde recente foto van het geheele Koninklijke Gezin, exclusief voor het Prins Bernhardfonds ter beschikking te stellen. „Foto Meyboom” Wie Zaterdag j.I. ter gelegenheid van de plechtige zegening en officiële opening van de R.K. H.B.S. St. Martinus het nieuwe door de architecten C. G. Geenen en L. R. Oskam ontworpen gebouw aan de Dr. Joost Halbertsmastraat te Bolsward voor het eerst betrad, zag zijn stoutste verwachtingen overtroffen. Kenschetsten wij ver leden week het exterieur als ietwat strak, de utiliteit, degelijkheid en sierlijkheit van het interieur is buiten kijf. Is alleen bouwtech nisch de nieuwe school reeds een niet geringe aanwinst voor de stad, veel meer is zij dit in cultureel opzicht en last not least is de vervulling van de lang gekoesterde wens van de Prof. Dr. Titus Brandsma Stichting een krachtige stimulans voor het R.K. leven in het overwegend protestantse Friesland, waarmee de school meteen gekenschetst is als een onderwijs-inrichting van .meer dan locale betekenis. Dezer dagen beleefden wij een van de wonderlijkste sensaties die wij ooit hebben meegemaakt. Lopend door onze goede oude stad Bolsward hadden wij de gelegenheid een gesprek af te luisteren, dat tussen twee inwoners werd gevoerd. Het afluisteren kostte niet veel moeite, want het gesprek werd op vrij luide toon gevoerd, en, zoals spoedig bleek, volkomen terecht. Dit vingen wij op: De ene inwoner, een tamelijk oud mannetje: „Heb je dat ook gehoord? ze zeggen, dat er van de zomer zo veel mensen naar Bolsward komen, dat de bussen het nooit aan zullen kunnen Dat zal wat worden, want treinen benn’ hier ook niet, fansels. Dat het zal wel levensgevaarlijk worden op de wegen met al die auto’s en bromfietsers.” De jongere: „Och, weet U wat het is? Het wordt verwacht, dus zullen de bus-ondernemingen vast wel extra wagens inleggen. En wie weet komen er ook wel een heleboel op eigen gelegenheid, met de fiets of op de motor. Daar hebben de bussen weinig last van.” De oude: „Nou, as jou maar wete, dat ik der niks voor voel, om tijdens de feesten een ongeluk te krijgen. Ik blijf dan maar liever thuis of op de stoep.” De jonge: „Wacht eens, daar schiet me ineens iets te binnen. Dat is waar ook, ze zijn van plan, om ter gelegenheid van de eeuw feesten Bolsward in het spoorwegnet op te nemen en zo de drukte op te vangen. Dat zou fantastisch zijn.” U begrijpt, dat wij bij het horen van deze woorden onze oren spit sten. Wij gingen zo geïntereseerd mogelijk staan kijken naar de knotten wol en de truitjes, die in de nabije etalage waren uitge stald en luisterden scherp naar het verdere verloop van het ge sprek. Het begin leverde nog niet veel nieuws op. De oude: „Spoorlijn? Ach man, dat wurdt ommers toch niks. Ze zijn nou al tientallen jaren geleden begonnen met de mensen in Utrecht en Den Haag, die daarover te vertellen hebben, waim te maken voor een lijn over de Afsluitdijk. Maar su lang a’t ik leef, is der nooit ’n soad van terechtkomen. Suu dat werkelijk waar weze De jonge: „Hoe meer ik er over nadenk hoe beter ik me ga her inneren hoe het zit. Het is werkelijk waar: Bolsward krijgt beslist ter gelegenheid van de feesten zijn spoorlijn. En ik weet nu ook weer precies, waar die zal lopen, waar de twee of zelfs drie stations zullen komen en nog wel meer.” Wij waren intussen volkomen op de hoogte gekomen met alle prijs- en kwaliteitsverschillen die er in de breiknotten- en truitjes- wereld bestaan. Maar onze aandacht was tot het uiterste gespan nen. Wij waagden het even om te kijken, en waren er juist ge tuige van. hoe de mond van de oude inwoner van verbazing open viel. Zoveel beslistheid had hij in de mededelingen van de ander’ niet verwacht. Die ging verder: „Ja, er komt een aparte spoorlijn, die vanaf het tentoonstellingsterrein in plan-Noord zal lopen langs het Skilwyk over de Marktstraat, langs het Stadhuis en Hier raasde er een bus voorbij en ging een en ander verloren. Vlak daarop sprak ons een kennis aan: Wat heb je een belangstelling voor die textielwinkel. Wij probeerden niet onbeleefd te zijn en tegelijk onze vriend te woord te staan en verder te luisteren. Maar wij hoorden alleen nog maar de oude bewonderend mompelen: „Nou, dat fien ik mar wakker goedkoop voor su’n afstand. Jammer, heel jammer, dat wij wel met onze kennis moesten mee lopen. Inwendig hebben wij hem verwenst, al zal hij het hopelijk niet door hebben gehad. Maar wat wij hadden vernomen, leek ons voor de overige bewoners van Bolsward belangrijk genoeg, om hun nu alvast mee te delen. Wy staan trouw elke dag een kwartier bij onze wolwinkel op wacht, en zullen U direct meer vertellen, zodra de twee inwoners weer wat over het Bolswardse spoorwegplan heb ben losgelaten. U kunt nu vast beginnen uw koffers in gereedhéid te brengen voor de grote reis van binnenkort, want dat de trein er komt, staat vast! setten om dêrmei syn arbeidskrêft gans in stik to forgreatsjen. Syn lean kin dan heech wêze omt de produksje greater is. Dat is hjoed ek tige to merkbiten yn de greidhoeke. De arbeids-sparjende masines hawwe de wyn yn de seilen. It tilt op fan weinen op luchtbannen, transporteurs en Ja- cobsledders, melkmasines en lükers. De fantastyske opgong fan de leanbidriu- wen yn de streken mei gemingd bi driuw is in teken, dat net misforstien wurde kin. Allinnich yn en om Wyt- marsum en Arum draeije op it heden al acht leanbidriuwen, dy’t it hea yn pakjes parse op it lan, de s.n. pick-ups. Hja rize as puoddestuollen üt de groun en omt it hjir lytse ündernimmers bi- treft, dy’t allinnich of mei syn beiden wurkje, hawwe hja neat to krijen mei alles, hwat oan de personeelskwesje fêst sit. Hja arbeidzje by nacht en by dei en fleane de hiele streek óf. En de fêste arbeiders binne net botte mach- tich mear yn dizze hoeke. As yn ien doarp sa as Burchwert op Maeije seis fêste arbeiders fordwoun binne, dan binne dat yn üs forhaldingen revoluti- onnaire dingen. De forskouwingen bin ne yn tempo dwaende om de hiele kon- stellaesje hjirre to foroarjen. It koe net ütbliuwe, alles twingt dy kant üt, ta de ünrendabele molkpriis ta, hwer’t jit by- komt, dat de nije generaesje foar in bi- langryk part in hiel oare mentaliteit hat foar masine oer. Ek op it plattelan, ek op it boerehiem is de motor yn op mars. Hwat ik al jierren oankommen seach, wurdt mei de dei foar elk düdlik, we gean nei it famyljebidriuw ta, de boer bliuwt, mar de fêste arbeiders gean foar in hiel great diel nei de yndustry. Har ren takomst leit net mear op e Hiemert of Arkum of Laerd en Saerd, mar by Philips, Miedema en sokke mannen. It is gjin saek fan foarkar mar fan hurde realiteit. En hjir moat men sizze: It is pompe of forsüpe! forfier lans moat. Sokke dingen lizze jit op och safolle plakken, tink mar ris oan e Skrans yn Ljouwert, hwer’t alles wachtet op sa’n oplossing. Stations binne yn oanbou, Arnhim is klear, Rot terdam is under hannen en hiel hwat stean op ’e list. It publyk freget flugge oanslutingen en goede akkomodaesje, dogge de spoaren it net, dan halde hja de minsken net. De fünsen foar for- nijingen en ünderhald waerden dan ek fiks oansprutsen en sahwat foar de helt opbrükt. Om de tariven to forheegjen sit men ek tusken twa fjürren. De re- gearingspolityk wol dy kant net üt en de auto mei men as konkurrint ek net ütpoetse. En sa giet it net allinnch mei it spoar, mar winlik mei alle bidriuwen. Dêrby is it opmerklik, dat dizze greate technyske bidriuwen earder minder as mear minsken brüke. Foar de oarloch wiene dat mear is 40.000 en nou is it tal al minder as 35.000. Mar de lean post waerd wol greater fansels, dy gyng omheech fan 40 oant 150 miljoen. En hja is noch krap, hwant it fait net mei om genoch folk foar it spoar to finen. Hja hawwe foar it meartal in bandige baen en har forantwurdelikens is op hiel hwat plakken great. Nou is dit in great en in machtich lichem, dat genoch ynfloed hat yn den Haech om as it fêst sitte soe, wer los to kommen. Gjinien kin harren fan ’e sokken ride, dêr soar- get it regear wol foar. Boppedat is hja eigner fan hiel hwat bustsjinsten sa as üs N.T.M. en de N.A.C.O. en jit folie mear. Mar it bliuwt learsum om to sjen, dat seis sa’n machtich lichem alle seilen by sette moat om rendabel to bliuwen. Dizze ekonomyske oarloch is al yn folie bidriuwen, men kin jin dêrop klear meitsje, dat deselde tendins ek op oare terreinen it wurd kriget. De lytsere bi driuwen meije noch sa solide wêze, hja krije grif de tiid, dat hja skrikke sille fan de kapitaelsbihoefte, dy’t komt om to modernisearjen. De minsklike ar beidskosten binne sadanich, dat der su- nich mei omsprongen wurde moat. Rounom bringt dat mei, dat men bisi- ket in masine tusken him en it wurk to Het exterieur van het gebouw is gesierd met ’n goed geslaagd terra-cotta reliëf- beeld, vervaardigd door de beeldhouwer Engelen, St. Maarten voorstellende in de bekende houding waarbij de Heilige een stuk van zijn mantel snijdt en deelt aan een arme bedelaar. De entree hebben wij reeds eerder jojeus genoemd, terwijl het interieur, wat inrichting en doelmatigheid betreft aan de meest moderne eisen voldoet. Vooral de fraaie aula (tevens gymnas tiekzaal) en de directeur- en leraren kamers vallen op. Ook de leslokalen zijn op moderne wijze gemeubileerd (of zul len dit eerstdaags worden) zodat het de nieuwe school, die naar men fluistert rond de f 800.000 heeft gekost, aan niets ontbreekt. de binnenkeamers fan it krantebidriuw to sjen, wy hearden de lüden fan de lieders fan üs Provinsiael Elektrysk Bi driuw en rounom sjocht men itselde spük: modernisearing op alderhanne gebiet en enoarme nije ynvestearingen, oars kin men de gong net byhalde. De sterken jowe hjir de toan oan, mar de oare moatte mei, oars reitsje hja derüt. En it is langer net mear to rédden mei inkelde tüzenen, it giet om hündert- tüzenen en millioenen. Doe’t wy sa gelokkich wiene, dat it spoar wer ried, doe brükten wy loko- motiven en weinen, hwer’t nou de lés ten fan üt de sirkulaesje nomd binne. Dat wol sizze, dat alles nei de oarloch makke is, hwat nou rydt. Neist de mo derne stoomlokomotiven is binammen de elektryske en de Dieselelektryske traksje oan bod komd. De helt is al elektrysk. It hiele lan troch rinne nou de triedden fan it net neist de spoar- baen of leaver derboppe. Mar de kosten fan al dy nije dingen binne tige great. Koe men foar de oar loch ta mei sa’n 90 miljoen, nou is it al 340 miljoen wurden. En der wurdt net safolle mear mei it spoar reizge as eartiids om de auto’s in great diel fan it persoanen- en frachtforfier oernomd hawwe. It tal k.m. wie yn ’39 al 44 miljoen en is nou 52 miljoen. Wol nim- me de treinen mear minsken mei, dat is mear as fordübele, nl fan 80 oant 172 miljoen, mar it kostet hiel hwat muoite om de kosten goed to meitsjen. De winst wie dit jier dan ek mar in hab- bekrats foar sa’n bidriuw, mar 21/2 mil joen. En dan stiet dit bidriuw jit foar in great tal problemen, hwant it giet lan ger net sa maklik mear mei it spoar. De drokke wei tusken Amsterdam en Rotterdam oer Haerlim en den Haech kin dan allinnich foar mear treinen bi- skikber bliuwe as hja soargje dat de drokke oergangen viadukten wurde, dus de diken en wegen meije mekoar net langer hinderje. By Delft en Heem stede en ek yn Schiedam sille greate wurken dien wurde om de spoarwei los to meitsjen fan de wei, hwer’t it oare verfraait. .Het gebouw ligt niet ver van de R.K. Kerk, heeft eerstdaags ’n eigen sportveld in de onmiddellijke nabijheid van het gebouw en ligt aan de zonzij in een niet te drukke wijk, zonder geïso leerd te zijn, V &8K

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1955 | | pagina 1