I I I DE MOGELIJKHEDEN VAN INDUSTRIE- VESTIGING IN FRIESLAND KR1S-KRAS door Nederland i I üs hjoed p p to sizzen II Friesland biedt een ruime keuze, maar hoe komt het met de Zuid-Westhoek? Froulike orkaenen PYT Fan de Marlinytoer Tj. de J. KOMT DER MEAR ROMTE TUSKEN DE SKJIRRE? r STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Gouden filmpjes De radio en TV in Friesland Gedenkboek over prinses Beatrix Hwat hat Qabe Skroar 51e Jaargang No. 65 Dinsdag 23 Augustus 1955 De Zuid-Westhoek stiefkind? dan ek tige blier sr i, m m en er- ;ob on* L Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel terief Handelszdvertenties bij contract reductie Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Nelly, heerlijke 234 ets. sigaar Wed. M. H. Ridder. Fa. Wed. S. Massolt zal voor de 50ste maal de kermis te Bolsward bezoeken. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V. Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat IJ Telefoon 431 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K5157) Ug el, Schrijfhulp gevraagd voor de gasfabriek. Kantooruren van 9-12 en 2-5.. Salaris hoogstens f200..per jaar. Tijdens de kermis te Bolsward de 12e opvoering van „Allerzielen”, zinnebeel dig spel in 3 bedrijven door Herman Heijermans Jr. Groot Theater Hart.. Voor het eerst in Bolsward. De sterkste mannen ter we reld. Enige woningen te Witmarsum om ge zondheidsredenen afgekeurd. Het aantal aangevoerde dieren op de paardenmarkt was gering en bedroeg slechts 120. Slachtpaarden gingen van de hand vanaf f45. Oostelyk Friesland als op komend industriegebied, geheel apart gebied ten aanzien Bij al de zorg waarmee Oostelijk Fries land wordt bebakerd, ontstaat soms de vrees, dat de Friese Zuid-Westhoek iet wat stiefmoederlijk wordt behandeld. Het wacht bijv, reeds jaren op het door het E. T. I. F. tot stand te brengen welvaartsrapport. De Zuid-Westhoek met zijn statische be volking en „dode” stadjes vormt wel een geheel apart gebied, dat eerder zor genkind behoorde te zijn dan stiefkind. As de boer Sint Metten de hier bitellet komt er by de lanhearre op ’t kessen. Dit wie myn miening dyt ik sei Los tsjin ten fan myn maten Doe murk hij op och ju gean wei Doe hast neat yn e gaten. waaruit ook het technisch per- >ovendien nog ld er et 36- die et •k ik as *n Bolswards Nieuwsblad De Jong’s Nieuwsblad I I 3de week Augustus 1905 Er is een nieuwe kunstijsbaan te Bols ward in zicht, het terrein de „afgegra ven terp” naast de Workumertrekvaart. gjin debatearjen ;ni Zwaar vergif gedronken. De 15-jarige Krijn Lok uit Maasland die met een vriendje logeerde bij de fruitkweker- landbouwer M. Verhoek te Schore, gem. Capelle, is Vrijdagavond overleden na het drinken uit een flesje parathyon, ’n zeer vergiftig sproeimiddel. De landbou wer had dit in de schuur gereed ge maakt voor een kennis, die het zou ko men afhalen. Een van de vestiging van industrie vormen de zandgronden van Oostelük Friesland. De daar gelegen gemeenten hebben zich verenigd tot een Industrieschap, waar van hèf secretariaat is gevestigd So- phialaan 1, Leeuwarden. Op het ogenblik behoort Oostelijk Friesland tot de z.g. Ontwikkelingsgebieden, d. w. z. dat de Regering in verband met het daar aan wezige arbeidsoverschot speciale facili teiten voor dit gebied heeft geschapen. Zo wordt aan ondernemers bij vestiging onder bepaalde voorwaarden 25 van de bouwkosten van industriële panden vergoed. Indirect is de steun, die door Rijk en Provincie aan dit gebied wordt verleend, niet minder aanzienlijk. Nieu we wegen zijn of worden aangelegd, waardoor zowel met Groningen als met Leeuwarden goede verbindingen worden verkregen. Zijtakken van de hoofdvaar weg Lemmer-Groningen zijn in aanleg naar Drachten en Heerenveen. Zij zul- Met balcon naar beneden. Vrijdag heeft mevr. A. Corstanje uit Bergen op Zoom een ernstige val gemaakt toen het bal- cön van haar huis afbrak en naar bene den stortte. Zij liep een schedelbasis- fractuur op. Het ongeluk gebeurde toen zij met een buurvrouw stond te pra ten. Vraagt tijdens de kermis Faber’s van ouds bekende boterkoeken en duimpjes. I. S. Faber, Grote Markt. len deze plaatsen bereikbaar maken voor schepen van 600 ton. Industrieterreinen werden gereserveerd, aangesloten op het electrisch net en zo nodig bouwrijp gemaakt. Verschillende van deze terreinen liggen aan de scheep vaartweg Groningen-Lemmer en zijn dus bereikbaar voor schepen tot 1350 ton. Andere hebben spoorwegaansluiting of liggen zeer gunstig ten aanzien van de hoofdwegen. In die gedeelten waar, nog geen waterleiding aanwezig was, werd in het kader van de industrialisatie in deze leemte voorzien, terwijl de spoor wegverbindingen aan de behoeften wor den aangepast. Verschillende bedrijven, w.o. een filiaal van Philips met vele honderden werkne mers, vestigden zich dan ook na de oorlog in dit gebied. Desondanks werd het arbeidsoverschot in dit gebied niet geheel opgenomen, zodat nieuwe bedrij ven nog steeds vele mogelijkheden tot vestiging bezitten. Ernstig ongeval b\j Rutten. Op de Noor- derringweg in de Noord-Oostpolder bij Rutten heeft een ernstig ongeval plaats gehad, waarbij de 12-jarige J. Flikke- ma ernstig werd gewond. De jongen reed met nog twee kinderen mee op een landbouwwagen, die getrokken werd door een trekker. De kinderen sprongen van de wagen, toen de koppeling brak en de wagen in de sloot dreigde te rij den. Hierbij kwam Flikkema onder de wagen. In zorgwekkende toestand werd hij naar het ziekenhuis overgebracht. dFaarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en Wanneer wij de situatie goed aanvoe len, geloven wij dat industrieën waarbij (jeugdig) mannelijk personeel wordt aangetrokken, voorlopig meer kans van slagen heeft, dan een industrie die is ingesteld op vrouwelijk personeel. Nu reeds is het zo, dat confectiefabrieken en wasserijen zacht gezegd niet te kla gen hebben over een overmatig aanbod van personeel. Een poging om in Hindelopen een fa briek van camouflagenetten te stichten, strandde zelfs op een gebrek aan vrou- welijke arbeidskrachten. Nu het lager technisch onderwijs zo in de belangstelling komt te staan, zijn de kansen voor een industrie met jeugdig mannelijk personeel reëel, vooral ook omdat de landbouw en veeteelt door ver dergaande mechanisatie eer arbeids krachten uitstoot dan aantrekt. Het krachtig beroep op de Nederlandse industrie, zich eventueel te Bolsward te gaan vestigen, zoals dit door de raad der gemeente Bolsward werd gedaan ter gelegenheid van het 500-jarig bestaan van het stadsrecht, kan men in dit op zicht gerust beschouwen als een nood kreet. Ook van hogerhand zal de aan dacht meer dan tot op dit moment op de Zuid-Westhoek met zijn speciale pro blematiek moeten worden gevestigd. En dat het particulier initiatief in dit op zicht veel kan doen bewijzen wel de zich in verschillende plaatsen reeds gevestig de industrieën, die zich niet alleen we ten te handhaven, maar voortdurend moeten worden uitgebreid. Terhnisch onderwijs. Met betrekking tot het technische on derwijs is er na de oorlog in Friesland veel veranderd. In 1940 telde Friesland 7 ambachtsscho len (lagere technische scholen), name lijk te Leeuwarden, Sneek, Harlingen, Heerenveen, Drachten, Jubbega en Noordwolde. Sedert 1945 werden 7 nieu we scholen geopend resp. te Dokkum in 1946, Oosterwolde in 1948, Gorredijk; Surhuisterveen en Bolsward in 1949, Kollum in 1952 en Lemmer in 1954. In een vergevorderd stadium is momen teel de oprichting van 2 Prot.-Chr. la gere technische scholen resp. te Koudum en Leeuwarden. Het aantal leerlingen op dé lagere tech nische scholen is toegenomen van 1450 in eind 1946 tot bijna 2500 in begin 1954. De toeneming van het aantal leerlingen na de 2de Wereldoorlog was naar ver houding 2 x zo groot als die van het gehele land n.l. tegenover 100 leerlingen De- laatste eer aan Bello. Leidse stu denten zullen 31 Augustus Bello verge zellen wanneer het treintje zijn laatste, droeve tocht van Alkmaar naar Bergen maakt. Het Leidse studentengezelschap Alcmaria heeft bovendien de Spoorwe gen verzocht de terreinen aan zijn be stuur te verkopen. Het deed een bod van f 1.01. Dat is precies één cent meer dan de gem. Bergen heeft betaald. Alweer een bromfietser verongelukt. Nabjj Steenwijkerwold is Vrijdag de 46- jarige Joh. Nijenhuis uit Steenwijk over reden. Met zijn bromfiets stak hij van het rijwielpad de rijweg over maar lette daarbij klaarblijkelijk onvoldoende op ’t verkeer. Hij werd aangereden door een bestelwagen. De heer Nijenhuis werd in zorgwekkende toestand overgebracht naar het ziekenhuis te Meppel, waar hij een uur na aankomst overleed. Bij de vestiging heeft men keus uit vele verschillende plaatsen. Niet alleen is er de grotere stad (Leeuwarden met 80000 inwoners) maar ook een .centrum als Sneek met 20.000 inwoners en een aan tal kleinere plaatsen met ieder circa 10.000 inwoners w.o. Bolsward, Frane- ker en Dokkum. Al deze plaatsen heb ben uitstekende verbindingen. Daar naast noemen wij nog Harlingen, dat door zijn zeehaven speciale mogelijkhe den biedt. Men behoeft er niet bezorgd voor te zijn, dat men in het agrarische Fries land in onvoldoende mate geschoolde arbeidskrachten zal kunnen aantrek ken. Alhoewel het arbeidsreservoir op het ogenblik klein is, de gunstige ves- tigingsfactoren zijn hier mede debet aan, zijn er toch goede mogelijkheden. Immers de relatief grote landbouwbe volking zorgt voor een flinke stuwing van jonge arbeidskrachten voor de in dustrie. Het aantal van de beroepsbevolking dat in de landbouw werkzaam is, is immers voor Friesland ongeveer tweemaal zo groot als voor het gehele land. De conciëntie en betrouwbaarheid der Friese arbeiders zijn voldoende bekend. Wegens de grote droogte sommige koeien al op stal. Ook voor de schapen is er geen eten meer. al hast in minskeleeftiid: ófsl de grounbilesting. Wolnou, de wyn blaest op it heden üt de goede hoeke en dêrom dogge wy graech de fok op om dizze alderwetske snikke nei beppe kelder to helpen. It bliuwt oan de oare kant like dudlik, dat it hjirmei net holpen wurdt. Dêr- foar is it bidrach fjirst to leech. It giet ommers om greate bidragen. En de „Wy protesteare! ’t is gjin manier, Hearen metereologen „Diana, Comu ’t rint to fier ’t Is krekt oft wy net doge!” Yndied dy nammen harkje briek, It tsjügel net fan greasje Dy jonge dame hat gelyk, Dat ’s sekse degradaesje! Weigerden de remmen Vermoedelijk doordat de remmen weigerden, is een tramstel van lijn 4 te Amsterdam tegen een vrachtauto gereden, die in een file op de trambaan voor het stoplicht stond te wachten. Door de schok botste de vrachtwagen tegen een personenauto, die op haar beurt een vrachtauto een zetje gaf. De personenauto, die er tus senin zat, werd vrijwel geheel vernield en moest met een kraanwagen worden weggesleept. De breide vrachtauto’s lie pen eveneens vrij ernstige schade op. Te veel slaboontjes? Door de grote aanvoer als gevolg van het groeizame weer van de laatste dagen moest de vorige week op de groenteveiling te Koudum een belangrijk kwantum sla boontjes worden doorgedraaid, hetgeen in geen jaren is gebeurd.. Voor de tuin ders betekende dit financieel een teleur stelling, omdat in het plukken der boontjes veel werkloon zit. in 1946 in geheel Nederland stonden 137 leerlingen eind 1952, voor Friesland waren deze aantallen resp. 100 en 174. Was het bezoek aan dë lagere techni sche school in Friesland 6.4 ®/Oo van de mannelijke bevolking in eind 1946, eind 1953 bedroeg dit 10.9 °/oo- Door invoering van een voorbereidende klasse of door op een andere manier voorbereidende lessen tot het lager tech, nisch onderwijs te geven tracht men tot een zo goed mogelijke selectie van de a.s. leerlingen te komen. Het totaal aantal leerlingen in de voor bereidende klassen van verschillende scholen steeg van begin 1953 tot begin 1954 van 70 tot 180 jongens. Was er aanvankelijk in Friesland veel animo voor het onderricht in de bouwvakken, in de loop der jaren nam de belangstel ling voor de metaal-vakken toe, zodat het aantal leerlingen hiervoor thans 61.5 bedraagt. De oostelijke gemeen ten van de provincie hebben een leer lingenaantal dat uitgaat zowel boven het Friese als het landsgemiddelde 14 o/00). Door oprichting van de scholen te Kou dum en Lemmer zullen de Zuidelijke ge meenten van de provincie in staat zijn hun achterstand in te halen. Ook de steden in het westelijk deel van de provincie, zoals Harlingen, Bolsward en Sneek hebben een hoog bezoekcijfer resp. 17.8, 15.4 en 13.0 °/oo. Momenteel verlaten jaarlijks 940 gedi plomeerde leerlingen de school over de verschillende vakken verdeeld: Smid-bankwerkers 390, timmerlieden 300, schilders 50, metselaars 25, elec- triciëns 85, meubelmakers 25 en mon teurs 60. Havenverbetering te Harlingen. Vrij dagmiddag is het laatste stuk ijzeren damwand voor de nieuwe walbeschoei- ing van de Noorderhaven (zuidzijde) te Harlingen geplaatst. De hijsbok van de aannemersfirma had de Nederlandse driekleur gehesen en daarvoor was be slist wel aanleiding. Het werk in zijn geheel vordert uitstekend. De Noorder haven krijgt hier een mooie kade met een prachtig plaveisel, hetgeen vooral voor binnenvaart en aan deze haven gevestigde kleine industriële bedrijven van grote betekenis is, In dezelfde mate als het dagnijverheids- onderwijs is het avondnijverheidson- derwijs na de 2de Wereldoorlog ge groeid. Eind 1946 bezochten 990 leerlin gen een avondschool, begin 1954 bedroeg dit aantal 1654. Behalve in de 13 plaatsen waar een la gere technische school is gevestigd, zijn er nog 5 kleinere plaatsen met een avondschool n.l. Lemmer, Joure, Frane- ker, Grouw en Sint Nicolaasga. Het gemiddelde aantal leerlingen per 1000 mannelijke bewoners is thans 6.9 o/oo- In de plaatsen waar een 1. t. s. geves tigd is kunnen ’s avonds uit de aard derzaak uitgebreider cursussen worden gegeven al of niet aangevuld met en kele practijklessen. Dit is vooral van belang voor oud-l.t.s.ers, die zich ver der willen bekwamen en daarvoor in een der diverse landelijke leerlingstelsels kunnen worden opgenomen. Juist in Friesland hebben deze stelsels in het afgelopen jaar veel succes weten te boe ken. Het aantal jongens, dat bij een patroon werkzaam is en ’s avonds een cursus volgt op grond van een overeenkomst volgens één der leerlingstelsels, bedroeg in 1952 in Friesland 320. in 1953 kwa men hier 468 leerlingen bij. Doordat zo wel de practische als theoretische op leiding van deze jongelieden onder con trole komen en een goede opleiding kan worden gewaarborgd, is het van belang, dat zoveel mogelijk jongens onder de 21 jaar, die daarvoor in aanmerking ko men in één der leerlingstelsels worden opgenomen. Plannen voor de oprichting van één of meer U.T.S.-en zijn in een vergevorder de staat van voorbereiding. Uit een en ander zal duidelijk zijn, dat het industriële klimaat in Friesland, wat het vakonderwijs betreft, aanmerkelijk is verbeterd en dat nog steeds aan uit breiding en verbetering van dit onder wijs alle aandacht wordt besteed. Ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van prinses Beatrix zal met volledige medewerking van de konink lijke familie een boek óver de oudste prinses verschijnen. De tekst bevat onder meer een bijdrage van prof, dr L. J. Rogier uit Nijmegen, die een beeld zal geven van de tijd, toen prinses Wilhelmina achttien jaar werd en van de tijd, toen koningin Ju liana deze leeftijd bereikte. Prof? dr P. J. Bouman schreef een bijdrage over De jonge vrouw in deze tijd. De supervisie over het boek berust bij een redactie raad, die bestaat uit prof, mr I. A. Die penhorst, tnr J. A. Jonkman, mejuf frouw dr M. A. M. Klompé, dr J. A. de Koning en ds N. O. Steenbeek. Dit boek kan nu reeds bij de boekhan del besteld worden. „Soa, tinkt dy dat, dan wyst it raer Nou ja ik bin „outsider” ’k Seach noait net folie yn it waer Dyn eachweid is neist wider!” It simmerwaer haget de bouboer op it heden wol, alteast dy fan de klaei- en savelgroun. Op ’e sangrounen is it in toer om de hjerstrapen oan e gong to krijen, mar de rogge en de h jou wer komme sa prachtich yn 'e skuorre. Hjir en dêr is lykwols ek folie mear wetter fallen as hjirre. Freed wie ik yn de stêd Grins en de hiele dei reinde it dêr, mar doe't ik thüs kaem wie hjir alles like droech. Ek yn de Walden hat men oer it algemien mear buoijen hawn en nen de greiden aerdich better as op de hege klaei. De greidboeren Doe kaem myn maet alhiel yn foarm „Wy hoef gjin debatearjen In frowljushert bringt ek faek stoarm. Ken gans forrivenearje Uit ons vorig artikel, evenals het hier volgende grotendeels ont leend aan het adresboek voor de Friese industrie, uitgegeven door het E. T. I. F., is al enigszins gebleken, dat Friesland in verschil lende opzichten zeer geschikt is voor industrievestiging en dat vele ondernemingen dan ook reeds van deze mogelijkheid gebruik maakten. Het wegennet waarborgt een snelle verbinding met het provinciale centrum Leeuwarden, met Groningen en via de Afsluit dijk met West-Nederland. Het kanalenstelsel stelt grote binnenschepen van 1350 ton in staat de meeste plaatsen te bereiken, slechts enkele van de voornamere plaatsen zijn alleen bereikbaar voor gchepen tot 600 ton. ‘Behalve de normale spoorlijnen voor personen- en goederenvervoer zijn er ook nog enige lijnen uitsluitend voor goederenvervoer, waar, door in alle grotere plaatsen aanvoer van goederen per rail mo gelijk is. De aanwezigheid van een welvarende agrarische bevolking biedt belangrijke mogelijkheden voor de afzet. mear. En dat koe dien wurde üt de op- bringst. Mar de deskundigen sizze, en hja sille wol gelyk hawwe, dat it net hurd genóch giet en dat it forkear mei it spoar jit folie mear noadich hat, oars kinne hja net by de tiid bliuwe. Wy wolle it wol leauwe, mar is dit dan net wier as men de lanbou bisjocht? Hoefolle millioenen soene der net brükt wurde kinne om alle alderwetske, to lytse, formógele en ünderkommen bi- driuwen to saneareti? Hoefolle hündert- tüzenen H.A.’s sjitte tokoart yn lizzing, wetterbihearsking, grounsituaesje en gebouwen? En nou seit de Minister op syn bar: Jo hawwe gelyk, dat is ek sa en dat. moat en sil ek oars. Mar net troch de boer seis, mar troch de tsjin- sten en ynstellings fan it Ministery fan Lanbou. Dêrom haw ik mei de C.C.C. dat is de Centrale Cultuurtechnische Commissie, al in hiel plan makke om it safier to krijen. In komplete ynven- tarisaesje fan de lanbougrounen hat my leard, dat der hünderten millioenen noadich binne om de Nederlanske groun sa to meitsjen, dat de boeren mei leger kostprizen dochs üt kinne. Mear as in millioen H.A. sil troch in great- skipse ruilforkaveling oanpakt wurde. Alle produksjefaktoren: groun, wetter- oanfier en óffier, wegen, forkaveling, herüntginning, gebouwen krije allegear har bar. Ik wol de buorkerijen sa meit- sje, dat hja allegearre op moderne wize buorkje kinne en de molke en alle oare lanbouprodukten foar in lege priis le- verje kinne en dochs jit in bistean haw we. Dêr sille wy foar soargje mei üs legerke fan deskundige yngenieurs, ambtenaren en opsichters en dêroan moat de boer mei syn folk meiarbeidzje. Dat is de lanboupolityk, dy’t de Haech wol en dêr binne hja al drok mei &/--B dwaende. Allinnich lans dy wei wolle heech. Men~hïe&ek hïel öarZprate kin- hja de beide einen fan de skjirre hwat i <•-!- jfierder fan mekoar bringe. Foar dit doel is der jild biskikber, net foar in stür by de molke nen, men hie wize kinnen op it feit, dat de spoaren nei de oarloch in hiel nij modern bidriuw opboud hawwe, alle aide weinen oan ’e kant, rounom prach tige moderne treinstellen ynfierd, alle greate linen elektrifiseard, greate nije stations oanboud hawwe en jit folie Er zijn op het gebied van de televisie en de radio voor Friesland enige belang rijke nieuwtjes: 1. Appelscha wordt een noordelijk zen- der-centrum, waar niet alleen een 200 meter hoge televisietoren zal verrijzen, maar van soneel de F.M.-zenders Hoogezand Irnsum zal bedienen. Er is bi kans, dat ook daar (in Appelscha) een F.M.-zender wordt getouwd. 2. In Irnsum komt niet één F.M.-zen der, maar twee, waardoor dus beide Hilversumse programma’s kunnen wor den heruitgezonden. 3- Het is de bedoeling, dat Irnsum ook het programma van de R.O.N. zal uit zeilden.. sykje wol yn direkte mar foar alles vi priis omleech o: Ik kin dat skoan bigripe fan lege prizen foar de dukten binne foar it hiele ekonomyske libben fan üs lan, great. Dêrtroch kin men in bulte greide- en bouprödukten eksportearje, dêrtroch kin men it lib- en oare pro- duktive krêften op in konkurrint peil halde, dêrtroch kin men tal fan ynaus- triën fan goedkeape grounstoffen foar- sjen. En troch al dizze dingen stiet de Nederlanske ündernimmer sterk yn de ynternationale striid op de merken fan hiel de wrald. Dat is sünder mis wier, mar datselde jildt foar alleman like goed. As men de stienkoal, dy't fan 1.70 komd is op 9-50 ek mei deselde fflo- tiven ris op 5 goune balden hie, koene ek al dy foardielen opneamd wurde. De fabriken koene goedkeaper, de elek- trisiteit folie leger, de winter wie helte goedkeaper foar üs allegearre, hwat de kachel oangiet en gean sa mar troch. Mar leau mar net, dat jo it bilibje sille, seis net nou't de minen trochstrings hiel goede saken meitsje. Né, sizze deselde ministers dan, dy winsten moatte der komme, hwant der moat safolle moder- nisearre en rationalisearre wurde, dat it sünder fikse winsten net kin. Dyselde redenearing hawwe wy wer heard by de forheging fan de treintariven. Der wie jit gjin forlies, mar de winst wie dochs to lyts en dos gyngen de tariven om- ’t Sit sa, de frou en de orkaen, Dat neam ik synonimen Wier, lit dysels noait yn ’e waen, Dat dizze twa net rime. wurdt. It nimt net wei, dat de fruchten der mirakel foar steane, der komt frij- hwat yn ’e skuorren en it hat oan diz tiid ta neat to lijen hawn. De polder boeren sjoege dan ek tige blier en sille dit jier wol ouorkje kinne. Ek de ming- de bidriuwen, mei bou en greide beide, winne oan de iene kant wer, hwat hja oan de oare kant kwytreitsje, hja steane hwat steviger omt hja net op dy iene pylder rêste, sa as de greidboeren. Hwant mei de molkpriis komt it net goed. Dat sjocht de regearing seis ek wol yn. De kostprizen fan it ófroune jier binne nou yn de Haech ek bikend en wurde der earnstich ünder eagen sjoen. Sa't my trochdien is, sit in bi- langryk diel fan de kostpriisbirekkens benspeil fan de arbeider boppe it kwartsje en sa wiis is Minister 1 - -- Mansholt wol, dat hy bigrypt, dat it net wer mei 21 sinten klear to krijen is. Mar oan de oare kant wol hy ek net nei in bilangrike forheging ta en siket hy om oare ütwegen to finen. len dêr- fan is de forleging fan de grounbiles ting, der sille nou in rige opsinten óf gean. In tige sympathyk lud op him seis, hwant dy hiele grounbilesting is in karikatuer fan modern bilestingwê- zen. It is de meast ünbillike bilesting, dy’t der is en sünt de oarloch noch helte ünbilliker wurden. It wie to hopen, dat hja net allinnich de opsinten der óf dogge, mar de hiele, kostbere fiscale aide hear yn it museum setten Hwant dêr heart er winlik thüs. Foar de eigners fan huzen en lan soe it in lytse ynstruijing jaen, hwat harren nei alles, hwat hja yn de oarloch en foaral dêrnei bilibbe hawwe, dübel en dwers takomt. En dêrtroch soe de kostpriis ek wer in tikje de goede kant ütgean. Op meardere politike partijprograms stiet al hast in minskeleeftiid: ófskaffing fan lei- hjir om Boalsert hinne en it measte it Noard yn sjogge fan dei tot dei minder fleurich. Groeije docht it al wiken net mear, mar de groun wurdt ek spikerhurd en it moat hurd foroarje, sil it net mis rinne mei de molke. By guont is it al in hiel ein sakke en om diz tiid fan it jier bi- tsjut dit foar de measte kij, dat hja net maklik wer winne, hwat nou forlern grounbilesting is, hwat de haedsom oanbilanget mar 25 millioen goune jiers, dêr wurdt de nrolke noch gjin healtsje goedkeaper troch. Der moat folie mear barre. En hwat al lang düdlik is en mei de tiid aloan düdliker wurde sil, dat is, dat de regearing it net op it foarste plak priisforheging, n middels, dy’t de kost- iringe sille. ie. De foardielen agraryske pro- „Wy ha der üs slim oer bisoud,” Skreau üt New York in dame, „Dat it waerstasjon üs nammen jowt „Fan kommende orkaenen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1955 | | pagina 1