S' mi van KRIS-KRAS door Nederland Prachtige initiatieven op het gebied het verkeersonderwijs üs hjoed p p to sizzen I w tl rw Opvoedende taak van de (verkeers) politie M Fan de Martinytoer c STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND De heer P. Ensingh benoemd te Drachten Gouden filmpjes Hwat hat Cjabe Skroar - t l Dinsdag 11 October 1955 51e Jaargang No. 79 -f Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 In Den Haag rijdt een stoom-omnibus voor 20 personen. Toegelaten tot de rijkslandbouwwinter- school te Leeuwarden, Jan Kooistra te Witmarsum. De door de heer F. Swart ontworpen verkeerstafel. Net speelgoed. maar in werkelijkheid prachtig en prettig hulpmiddel voor het onderwijs van een noodzakelijk geworden leervak. Der is gjin skea, of der is in skimp by Bolswards Nieuwsblad Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Prix de Rome. De gouden medaille in de wedstrijd om de Prix de Rome 1955 voor de monumentale en versierende schilderkunst werd toegekend aan mej. A. A. Dekker te Krommenie. Het Groene Kruis te Bolsward houdt een verbandcursus voor ontwikkelde werklieden. Er zal te Bolsward een begin worden gemaakt met de aansluiting van parti culieren aan de telefoon. De palen kolossale masten van 20 m. lang z(jn reeds gearriveerd. „Kinderen hinderen,” zei Vader Cats. De weggebruikers van de twintigste eeuw zouden het hem kunnen nazeggen, want kinderen zijn onberekenbaar. Het ene ogenblik spelen ze rustig op het trottoir om het volgend ogenblik geheel onverwacht de straat over te rennen, met als gevolg, dat een aanrijding soms niet is te vermijden. Het is daarom begrijpelijk, dat ouders met jonge kinderen vaak in zorg verkeren. Het verkeer wordt met de dag sneller, het aan tal weggebruikers groter. Klopt ons hart niet veel rustiger als ons kroost weer veilig en ongedeerd is thuis gekomen? Maai- het verkebr baart niet alleen de ouders zorgen, ook de Verkeerspolitie heeft tegenwoordig de handen vol. In een stad als Den Haag bijvoorbeeld, zijn dagelijks ongeveer 75000 kinderen tus sen zes en twaalf jaar „oud” op straat. De zes- tot achtjarigen vormen de moeilijkste categorie. Zij hebben nog geen weet van de gevaren, ondanks vele ouders hun kinderen daarop bij voort during wijzen. Dat bijbrengen van de gevaren is geen makkelijke taak. De ouders kennen soms zelf niet alle verkeerregels, waar door in vrijwel elk gezin de verkeers- opvoeding tekort schiet. In het alge meen komen we niet veel verder dan de aanmaning héél voorzichtig te zijn en vóór het oversteken goed uit te kijken. Daarom is het maar goed, dat tegenwoordig op school in de grote ste den en ook reeds in tal van kleinere plaatsen het verkeersonderwijs wordt voortgezet. Verplicht is het nog niet. Nodig wel. Maar ook op school komt spoedig het moment, dat Meester de vele vragen van het kind niet meer precies kan beantwoorden. Dan is voor het Hoofd der School het ogenblik ge komen om zich in verbinding te stellen met de Verkeerspolitie, die dit deel van het onderwijs overneemt. De (Verkeers)polite verleent die mede werking graag. D© tijd, waarin de agen ten voor de meeste kinderen boemannen waren, is gelukkig voorbij. De politie heeft een opvoedende en zeer dankbare taak in het verkeersonderwijs. In de grote steden blijft dit verkeersonderwijs, wat de theorie betreft, beperkt tot één les. In de kleinere plaatsen kunnen meer lesseii gegeven worden, omdat het totaal aantal kinderen daar geringer is. In Den Haag wordt de theorieles gege ven aan de verkeerstafel in het Museum van het Onderwijs, waar allerhande ver voersmiddelen in miniatuur aanwezig zijn. Op het kruispunt staat een stop- bord met een verkeersagent er bij. Een hele klas kinderen zit om de tafel. Ze volgen met aandacht wat de hoofd agent vertelt. Hij is een echte kinder vriend, hij weet hen te boeien. Hij do ceert niet, hij stelt vragen. „Wat moet je doen, als je op de fiets linksaf wilt slaan?” „Je hand uitsteken, Meester.” De hoofdagent lacht. „En wat moet je eerst doen?” Stilte. Dan gaat er een vinger omhoog. „Achterom kijken, of de weg vrij is.” „Juist,” zegt de hoofdagent, „dus eerst omkijken en dan je hand uitsteken.” "Zo gaat het door. De voorrangswegen met de bijbehorende borden worden be sproken, de andere verkeersborden en lichtsignalen krijgen een beurt. Het slot is steevast de vertoning van een film over een jongen van buiten, die, als hij HJOED EN MOARN KIN MEN NET SKIEDE een rit door de stad. In een jeep volgt de Verkeerspolitie de jeugdige deelne mers. Zy geeft aanwijzingen door de microfoon en wijst hen op fouten. Het laatste stadium is het verkeers- examen. De kinderen moeten eerst schriftelijk vragen beantwoorden en de fouten aantekenen, die de hoofdpersoon uit een verhaaltje, dat hen wordt voor gelegd, begaat. Bij het examen in de practijk worden vier parcours in de stad uitgezet. Politieagenten in burger slaan de gedragingen gade der kinde ren, die op de fiets het parcours af leggen. Eén kleine fout is toegestaan. Wie er meer maakt, wordt afgewezen Ver. van letterkundigen 50 jaar. Ter viering van het gouden jubileum der Vereniging van Letterkundigen zullen op 11 October in verschillende steden door acht schrijvers redevoeringen wor den gehouden des middags voor de jeugd, des avonds voor volwassenen. Hoeveel radioluisteraars telt Nedrland? Het aantal aangegeven radio-ontvang- toestellen in Nederland bedroeg per 1 October 1955 2.060.719 tegen 2.051.394 op 1 September 1955. Op 1 September 1955 waren er 517.920 aangeslotenen op het draadomroepnet tegen 517.341 op 1 Augustus 1955. Elk kwartier. De afgelopen Vrijdag en Zaterdag waren sombere dagen voor de hoofdstad: alle propaganda voor Vei lig Verkeer ten spijt, moest de Amster damse politie.164 verkeersongeval len rapporteren. Dat is één ongeluk per kwartier. 2de week October 1905 en moet nog eens examen doen. De eisen zijn streng, maar dat is wel no dig, want is het verkeer zelf; niet mee dogenloos? Wie slaagt, ontvangt een diploma. De Hoofdcommissaris reikt dat zelf uit. Bovendien ontvangen de kinderen nog een speldje van de Vereniging voor Vei lig Verkeer. Na zo’n opleiding heeft het verkeer voor de kinderen weinig geheimen meer. Ze weten beter dan menig volwassene hoe ze zich in het verkeer moeten ge dragen. En ze doen ook inderdaad zoals hen geleerd is. Ze helpen bejaarde men sen oversteken, ze staan op goede voet Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V. Bolsward Administratie- en Redactie-adrest Marktstraat IJ Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) A Ensingh was zoals men weet fractie voorzitter der PvdA) zal er in de raad een vacature ontstaan. Het stembureau zal als opvolger aanwy- zen de heer L. Sietsma. De heer Ensingh, die reeds 7 jaar lid van de raad was, had zitting in tal van raadscommissies. Ook heeft hij gedu rende tal van jaren deel uitgemaakt van de woningcommisie. In sportkringen stond de heer Ensingh bekend als een enthousiast beoefenaar van de watersport. In de totstandko ming van de Bolswarder jachthaven had hij een groot aandeel. Ook was de heer Ensingh voorzitter van de Watersport vereniging „Bolsward”. ten sieten ek net sa botte lang op ien sté. Foldie it net, dan sochten hja it op in oar plak. De lju hjirwei wiene der wol yn oansjen, har buorkerijen sea- gen der kreazer en mear oprêdden üt en hja lieten it ek net sa gau sitte. Hy tortelde fan ien, dy’t sa’n pleats op hierkeap kocht hie en nei in min jier de 700 dollars net makke hie, bop- pedat skjin op, sadat der net iens jild wie om it lê.n wer yn it sied to krijen. Heit en soan gyngen nei de eigner ta en seine har situaesje: hja koene net fierder en stelden üt by de eigner to wurkjen om sa de skuld óf to lossen. Mar dizze sei: Jimme kinne dit lan noch net, jimme moatte folhalde. En sünder folie praetsjes joech er harren twahündert dollar mei om it lan op en nij yn it sied to setten. It jier dêrop makken hja in pürbêst jier en halden 2300 dollar oer. Hja bitellen har skuld oan de eigner en soene him tige tankje, mar dy sei oars net as: Gjin tank, jim me koenen dit lan noch net! Doe’t hja, hy en in oare freon op har pleats kamen, hiene hja gjin jild en gjin ark, mar de buorren kamen, de iene mei it oanbod it lAn foar har to ploeijen en in oar bea syn siedmasine oan, in trêdde syn tractor en sa rekken hja los. Oer jild waerd net praten, let ter moasten hja har mar wer ris helpe. Sténnen binne der net, sei er, boer as arbeider, dat kin neat skele. Hjoed bin jo boer en moam arbeider en oarsom. As wy it op de buorkerig wachtsje koe ne, sieten wy wer in pear wike op in great wurk yn ’e buert, om hwat dol lars by to fortsjinjen. In jonge üt Burchwert, in freon, wie acht üren op in fabryk, dan sliepte er in skoft en wie dan wer by in timmerbaes op it wurk, sadwaende fortsjinne er dübel. Woe men foarüt komme, dan moast it sa. Alles oanpakke en de eagen goed brüke, dan wie men de earste swiere jlerren gau troch. Ek net oan it heitelan tinke by minsken en tasttenen, dat joech neat en wie mar in rem. Jin ynstelle op dêr- re, dan wie men it gaust klear en de minsken wiene der wol oars mar net minder. Grif net yn it helpen en ske- wieljen. Oer de prizen fan de lanbou- produkten koe hy net poche, dy wiene mar skraechwurk foldwaende. Op in Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad 31 jongelingen gaven zich te Bolsward op voor de ambachtstekenschool. Belasting ontdoken. Een Haagse advo caat werd veroordeeld tot tienduizend gulden boete of 100 dagen hechtenis wegens valse belastingaangifte. Goed afgelopen. Lasbranders van een scheepswerf te Harlingen vonden in ’n grote elevatorbak die zij doormidden hadden gebrand, een onontplofte gra naat van een halve meter lengte en een doorsnede van 20 cm., die, hoewel de branders de kop van de granaat hadden afgezaagd, niet tot ontploffing was ge komen. Kwik gestolen. Vijf metalen flessen, waarin 35 kg kwikzilver was geborgen en die op de tentoonstelling E 55 in Rotterdam waren gebruikt in de stand van de Koninklijke Nederlandse Zout- industrie, worden vermist. onderricht te mogen ontvangen. Ook voor hen is er echter een weg. Niet alleen bestaan er talrijke populaire werkjes op dit gebied, ook heeft te Bolsward de heer Swai»t het initatief genomen tot het geven van theoreti sche verkeerslessen aan volwassenen.' Theorie, maar. aan de hand van aanschouwelijk onderwijs n.l. rond de door hem met eindeloos geduld ontwor pen verkeerstafel, waarop vele ver keerssituaties zijn verwerkt. S. E. te Workum stond op een brug over het Noord. Op deze brug mag men niet stilstaan. Eis: f3 of 2 dagen. Accountant gearresteerd. De Leidse po litie heeft Donderdag in Utrecht aan gehouden een 57-jarige accountant, wo nende aldaar, die wordt verdacht van verduistering van f 19000.ten nadele van een N.V., die ih Leiden haar hoofd kantoor heeft. bij zijn Haagse vriend komt logeren, van allerlei verkeersovertredingen be gaat. Trouwens de film laat zien, dat ook vol wassenen soms levensgevaarlijke toeren in het verkeer uithalen. Een paar dagen later gaat de hele klas een uurtje naar de Verkeerstuin, welke Haagse tuin nu nog een exceptie in Ne derland is. Langs de verschillende paden zijn alle bestaande verkeersborden opgesteld. Een van de jongens of meisjes krijgt van de hoofdagent de opdracht als ver keersagent bij het stopbord te funge ren, een ander mag zijn kameraadjes bekeuren. Hij moet scherp opletten wie er fouten maakt. De overblijvenden fiet sen door de Verkeerstuin. Ze houden stil voor het stopbord, ze vertragen hun vaart bij het bereiken van een voor- rangsweg. Daar schiet er één een straat in, waar éénrichtingsverkeer van de andere kant is. Prompt gaat hij op de bon. Aldus voorbereid op het werkelijke ver keer wordt het onderwijs besloten met Te Bolsward is enige tijd geleden opge richt de voetbalclub Achilles. De jeug dige vereniging mag zich reeds eige naar noemen van een paar voetballen en een viertal goalpalen, welke laatste geschilderd zijn in de Bolswardse kleu ren geel en zwart. met de agenten. En de eertijds gevrees de Verkeerspolitie is bij de kinderen ge liefd geworden. Op verjaardagen ont vangen zij van hun vrienden van de Verkeerspolitie een felicitatie in de vorm van een prentbriefkaart, waarop een bepaalde verkeerssituatie is afge- beeld. In de grote steden is dit onderwijs in 1947 ingesteld. De kleinere steden en plaatsen volgen het in toenemende mate na. Kind en verkeer moeten aan elkaar wennen. En hoe kan dat prettiger dan op deze instructieve wijze? Ook te Bolsward en de omliggende ge meenten zijn prijzenswaardige initiatie ven op dit gebied. De verkeersexamens zijn reeds ingeburgerd en de j.l. gehou den oriëntatieritten in Wonseradeel vormden eveneens een goede propagan da. Sommige ouderen benijden de kinderen soms welhaast over het voorrecht dat deze genieten, door geregeld verkeers- we 10.340 tonner, van de V. N. S., heeft ir. J. E. Woltjer, directeur van de Wil ton-Feijenoord, enige ernstige woorden gesproken over het verloop van arbei ders in de metaalindustrie. Enige jaren geleden bedroeg dit nog 8 tot 10 per jaar, terwijl er thans in enkele bedrijven cijfers van 20 a 25 worden aangetrof fen, zo deelde hij mede. Om er beter van te worden. De kappers willen voor hun bedrijf alleen een be drijfschap instellen, indien dit de be voegdheid verkrijgt, minimumprijzen voor dit bedrijf in te stellen. Gestolen goed kwam terug. Een textiel fabriek te Huizen kreeg tot haar ver bazing goederen, die van haarzelf af komstig waren en waarvan de directie dacht, dat ze nog goed en wel in haar pakhuis lagen, doch daaruit waren ge stolen, terug. Onbevoegde geneeskunde. Een kruid kundige te Apeldoorn, die zijn diagnose uitsluitend „op brieven” stelde, werd door de kantonrechter aldaar veroor deeld tot een maand hechtenis. f 4000 kousen verdwenen. Bij de Hen gelose politie heeft de fa. De Jong en Van Dam aangifte gedaan van yerrnis- sing van twee pakken, inhoud'ende 100 dozijn paar kousen, die warei? verzonden naar een firma in Amsterdam. De zen ding is ter plaatse niet gearriveerd. De waarde van de kousen bedraagt bijna f 4000.— pleats fan sa’n hündert pounsmiet koe de kost helle wurde, mar wie it lytser, dan moast der by fortsjinne wurde. Fansels de libbensstanderd wie der he- ger, in auto hiel gewoan en de lju sie ten hwat losser oan it jild, mar dy’t hwat birikke woe, moast syn eigen koerts halde en op ’e slach passe.. Foar dat men hwat ünderfining hie fan it klimaet en de wetterbihearsking wie it net forantwurde jin earne yn to stek ken, dat wie foar mannichien al in greate strop wurden. Earst 'de kontrij kennen leare en de minsken, goede sa- wol as minne, dat wie fan great bilang. Pleatsen wiene der genóch to krijen en ek op maklike bitingsten, mar in goede pleats, dat koste mear omtinken. En hy fortelde fierder fan in koumelker üt de Warkumer Mar, dy’t der mei de hie- le hüshülding hinne gien wie. Sokken rédde it altyd sei er, hwant elk kin meifortsjinje, net op ’e pleats, mar yn in fabryk of op it karwei. Dy sieten nou nei in jiermannich sparjen op in skoandere pleats en buorken hurd foar üt. Ek wie it dêrre gjin skande as it ris mislearre mei it ien of oar. Dan mar wer fannijs bigjinne jimme bin ne hjir dochs ek mei neat komd, seit men dan it is gjin skande op it for- kearde hynder to wedzjen. Pak mar wer oan, de wrald is hjir hwat rüch, mar dy’t him hjir net rédt is slüch. Oer it kulturele libben wie hy folie minder to sprekken. De lju komme hjir allegearre hinne om foarüt to kommen en tinke oan dollars en neat as oan dollars. Oer wurk en in goeije baen kin men wol meiinoar prate, mar de djippe- re libbensproblemen haldt elk foar him seis. Hja arbeidzje hurd en lang en binne mei har frije tiid meastentiids sols oan. Sneins jeije hja mei in auto de iene hündert mile nei de oare om de dei om to krijen, hwant hüslikens en famyljebisiik, doarpslibben en fredich buorkjen, sa as hjirre, bistiet der om- trint net. De stêdden groeije üntsach- lik hurd en lüke de minsken by tüzenen fan it lan wei. De leanen binne der heger en it publike formeits is allin- nich dêrre to finen. Mei de gearswile biwenners fan alle stam en naesje is it fansels ek in hiele toer om karakter oan in streek to jaen, boppedat forfare Metaalindustrie heeft groot tekort aan arbeiders. Na de tewaterlating van ’t motorvrachtschip „Oldekerk”, een nieu- De Kinderzegels 1955. Op 14 November a s. zullen op alle postinrichtingen in Nederland de Kinderzegels 1955 ver krijgbaar gesteld worden. De verkoop van deze zegels zal duren tot en met 13 Januari 1956. De ontwerpen zijn van de heer S. L. Hartz te Haarlem, die ook alle tekst- en waarde-aanduidingen heeft verzorgd. Voor de frankering blij ven ze tot en met 31 December 1956 geldig. De heer P. En- >ingh is met in gang van 1 Nov. a.s. benoemd tot ontvanger der rijksbelastingen te Drachten. Daar de heer En singh deel uit maakte van» de raad der gemeente Bolsward (de heer Hy hie fjouwer jier lang by my yn ien fan de banken sitten, ien of twa dagen yn ’e wik©. en nou siet er oan de oare kant fan de tafel. Nei de skoaltiid in skoft yn de polder arbeide en doe de sprong oer de greate hearringfiver nei Kanada. Lyts fiif jier hie hy der west en wie nou foar de twadde kear oer, diz kear mei in wicb- tich doel: de ienmanshüshalding om to setten yn in normalen ien. Uterlik de- s©lde, kalme, forstannige jonge fan doe, syn memmetael pratend as wie der nea fuort west, allinnich in licht aksint yn de sinsmelody, hwat oanfalliger en oan- nimliker. Hy wie hjir as de béste fan syn klasse ófswaeid en it blykte ek dêrre net oars to wêzen as hjirre, in goed forstte komt rounom fan pas. Mar diploma's joegen hja it measte net om, dêrre, se frege meastal net iens, hwat jo koene. Dat soe wol blike en wie dat net yn oarder, dan koene jo wer gean. Fêst wurk hie gjinien en in opsizzingstermyn stie net yn it boekje. Daliks komme en ek daliks de doar üt, dat is der wiztesje. Mei de boeren koe dat net yn itselde tempo, mar de meas- hja folie faker en makliker as hjirre. Hy siet nou yn syn twadde steat en gie nei de thüsreize nei de trêdde. Fêstgroeije die mar in inkelde en sa dwaende kaem men ek net fierder as ta in oerflakkig© kennis fan minsken en Itesdouwe. Dizze jongkeardel wie lykwols aerdich himsels bleaun troch syn lykwichtich aerd en sterk karakter, hy soe ek net wer werom wolle, sei er. Ik soe hjir net mear aerdzje kinne, al binne party din gen ek folie better. Dat sil der jit tsien- tallen jierren duorje, foar’t de lju hwat mear gefoel krjje foar oare dingen, it is nou in üntginning yn it great, sünder tradysje en skiednis. Oer de takomst fan de lênbou wie hy net sa gerêst; as de prizen fierder sakje, sei er, dan rint it plattelên hie lendal leech, men stout dêr hinne, hwer’t it measte to fortsjinjen is. Mar flinke lju fine hjir altyd in plak as men alles mar oanpakke wol. Hy sei, it is krekt it forskil tusken ien, dy’t rinnende de wrêld trochgiet en ien mei in auto. Alles liket oars en de dingen krije in hiele oare wearde. Mar in goed Ite, sei er, en in moai lan, ik gean der wer graech hinne. Hy füstke óf, jit in wikemannich en hy giet mei syn oare helte nei Brits Columbia. Ien fan de folie boeresoannen dy’t de nije tiid treast binne, lichem en geast beide goed üntwikkele en üt in goed laech. Ien dy’t hjir fêst siet, mar dêrre los komme kin. Ik ha der gjin noed mei. Hy wie hjir op syn plak en sil der jinsen grif slag je. Hwat is de opfieding dochs fan de allergreatste bitsjutting foar it lok fan de bern. Hjoed binne hja noch om üs hinne, hjoed kinne wy harren jit leare en foardwaen. Wy meije dat hjoed net forsitte, hwant moarn is it harren kost- baerst bisit. Hwant dizze jonge boer is mar ien fan de tüzenen, dy’t yn syn letter libben hiel oars to rjuchte komt as hy en syn êlden nou miene. Dêrom is it foarmjen fan de jongerein ien fan de allerwichtichste dingen foar üs hiele folk. Hwant hjoed en moam binne net to skieden, it hjoed is de siedkerl en it moam is de rispinge, foar inkeling en folk, Tj. de J. KONINKLIJKE WOORDEN „Ouders, pakt aan, leert uw kin deren nog meer dan tot nu toe, in uw huiselijke kring, de regels van het verkeer, brengt hun reeds nu verantwoordelijkheidsbesef bij. Hoevelen zijn er helaas niet, die door hun roekeloosheid de wegen onveilig maken, waardoor zij blijk geven het in hen gestelde ver trouwen onwaardig te zijn. Geve God dat hun geweten en plichts besef ontwak©. Daartoe werke ons gehele volk mede.” Wilhelmina Prinses der Nederlanden. Grote lijstervangsten in Gaasterland. Vooral van „koperwiekjes”.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1955 | | pagina 1