de over Bolswards raad ernstig verontrust huidige gang van zaken roar ós hjoed p p to sizzen I BOLSWARDS NIEUWSBLAD No. 100 VRIJDAG 23 DECEMBER TWEEDE BLAD Motie naar Minister Beel en God. Staten De Krystkiok Hwat hat Hwat waerd der fan De Krystkiok sjongt Har doas is ütstruid De Krystkiok sjongt: O greate sünde- oerwinner, Myn hoop is net in wankele ierdske glim Soene Dulles en Boelganin frede stiftsje kinne? Mar len dy’t seiMyn frede jow ik jim, It Bern yn ’t strie. Hy lit üs nea allinne Ivich strielet de stjer fan Bethlehim. PYT. As aldelju dounsje, komt alles fan e groun bilhalve de fuotten. J. BOEKEMA (k.v.p.) Nadat de stijve vingers weer soepel wa ren en een behoorlijke geheime zitting begint de raad aan de hoofdstuksgewrjze behandeling der begroting. In de hierna gehouden pauze worden de raadsleden, de beide leden van het sec- retariepersoneel en de pers gesterkt met een „flauw-byt” door mevrouw Galama en de fam. van der Heide. Onderwijs in het Fries. Deze post zou pro memorie genomen kunnen worden, aldus de VOORZITTER en zo een kleine verlaging geven. Het valt erg tegen, dat zowel bij het open baar als bij het bijzonder onderwijs nie mand deze acte heeft, noch hiervoor studeert, ondanks onze royale stimu lans. Al beoogt men het goede, dan wordt dit dus nog niet altijd verkregen. De mogelijkheid blijft echter aanwezig. Op een bouwobject in Rijswijk zijn van overheidswege aan de bouwarbeiders regenjassen en -broeken verstrekt, opdat ook by regen doorgewerkt zal kunnen worden. Foto; Enige bouwarbeiders in hun nieuwe pakken aan het werk. De VOORZITTER opent deze belang rijke vergadering en de eerste hinder nis van notulen en ingekomen stukken wordt snel genomen. De VOORZITTER stelt de verklaring van de begrotingscommissie aan de or de en de raad gaat hiermede eenstem mig accoord, zodat de uitgesproken mo tie aan de minister wordt toegezonden en tevens een afschrift daarvan aan de Gedeputerde Staten zal worden gezon den. Na enig heen en weer spieken besluit men, ondanks het feit, dat iedere fractie reeds in de begrotingscommissie zitting heeft, toch de oude tactiek te volgen en het rapport van de commissie en ’t antwoord hierop van B. en W. eerst puntsgewijs te behandelen, zodat alle raadsleden hierop kunnen inhaken om daarna pas de hoofdstukken apart te bezien. Zowel dit rapport als het antwoord van B. en W. mochten wij reeds gedeeltelijk in ons blad van 20 dezer opnemen, zo dat wij gedeeltelijk hierna verwijzen. Volksgezondheid. Voor het onderzoek op t.b.c. is over 2 jaar f 2380 uitgetrokken. De Krystkiok sjongt! Hark, sulvren inglestimmen Spring' mei har fredesang, hja bring Gods groet, Is 't ek foar my, ik moat it dochs bikenne, Myn hert is swart oan my is alles roet. Ik kniperje foar dy, füle Ijochte sinne, Mei ik dochs komme? O ’k ha hast gjin noed. beste kunnen belangen van gemeente te hartigen, aldus de voorzitter. Wij hopen Volkshuisvesting. Mevrouw KOKHAAR (pvda) vraagt naar aanleiding van de vele klachten over de nieuwbouw of B. en W. niet kunnen overwegen een commissie van enkele vrouwen in te stellen die advies kan uitbrengen voor de plannen tot wo ningbouw definitief zijn. Het huis is de werkplaats van de vrouw en het is het rustpunt na gedane ar- heid, waar zij een gezellig samenzijn moet vormen. Het is algemeen bekend, dat aan de Reitsma- en de duplexwoningen vele ge breken kleven, bijv, bergplaatsen, kas ten, stopcontacten, water- en tochtdicht zyn. De opmerking dat zeker iemand daar weinig last van de wind had, om dat het er voor in waaide, maar meteen achter er weer uit, bracht even de lach spieren van deze ernstige Raad in be weging. De huisvrouwen ondervinden de meeste last en kunnen dus ook practische ad viezen geven. De VOORZITTER: Van de Reitsma-wo ningen was men van meetaf bekend dat deze duur zouden zijn in onderhoud. Deze suggestie is zeker overdenking waard en het verzamelen van fouten een goed begin. De heer P. BIJVOETS moet vaststellen dat de woningen in plan-Noord op sug gestie van de Raad aan plaatselijke aan nemers is gegund. Het resultaat is be droevend want ze zyn nog lang niet klaar. Er wordt met zeer weinig perso neel aan gewerkt. Dit is niet in het belang van de volkshuisvesting, maar ook niet voor de gemeente die onnodig huurderving heeft. In de tweede plaats kan men consta teren, dat het aandeel dat de ouden van dagen ten opzichte van de bevol king inneemt door B. en W. wordt be vorderd doordat by verkoop van een woning jonge mensen geen kans krjjgen bjj iemand van buiten, die het huis voor hem zelf wil kopen en bewonen. Zowel aan de gemeente als aan de jongelui in Bolsward wordt hier onrecht gedaan. Spreker meent, dat daar B. en W. de eindbeslissing hebben, het tijd wordt van deze verkeerde weg af te gaan. De VOORZITTER: De woningen in plan-Noord zyn gegund in Augustus voor oplevering na 300 werkbare dagen. We hebben dus nog niets te zeggen, als deze per 1 April klaar zijn. De wonin gen bij de St. Josephstichting worden gegund op 9 maanden en zullen dus ook nog voor eind 1956 klaar kunnen. Bo vendien zijn de eerste huizen in Noord reeds glasdicht en aan het schilderen toe. Het is wel eens goed dit punt van de woningtoewijzing in de Raad te behan delen. De ervaring heeft geleerd, dat als iemand uit 't gebied waarvoor Bols ward verzorgingscentrum is in Bolsward een woning koopt, deze eigenaar rechten heeft waartegen weinig valt te doen. Bovendien is de prijs van de woningen juist by jongelui vaak het bezwaar. Een bepaald niveau moet echter beschikbaar voor hen blijven en daar is niet aan te tornen. Na dit sombere geluid van de Voorzitter moet de heer Bijvoets zich hierby neer leggen. De heer A. A. HETTEMA vraagt nieu we financieringsopzet voor het podium waarbij de hogere kostprijs in rekening is gebracht. De VOORZITTER: Dit is nog niet ver zekerd, maar is in behandeling. De heer MULDER: Nu dit jaar geen algemene beschouwingen worden ge houden, stel ik er prys op mijn mening Rapport E. T. I. F. De VOORZITTER deelt, na bespreking mede, dat bij het 10-jarig bestaan van het ETIF reeds er op gewezen is, dat de Z.W.hoek reeds 5 6 jaar wacht op dit rapport. Wegzuiging van goede werkkrachten is hiervan de oorzaak. Initiatief is echter al genomen tot be spreking tussen de diverse gemeenten om tot verhoging van het aspect van culturele verhoudingen te komen. Intussen zal men toch, zij het onder protest, moeten afwachten. De behandeling van de begroting 1956 zal niet op de gebruikelyke wyze n.l. met het houden van algemene beschou wingen aanvangen. Het afwyken van deze regel heeft niet plaats, omdat wij geen behoefte hebben aan het naar voren brengen van onze zienswijze, of omdat wij voor onze ge meente geen wensen hebben voor de toekomst. Integendeel. Voor een voldoende voor- zieningspeil in de verschillende sectoren van het gemeentebeleid, bijv, voor Volkshuisvesting, openbare werken, on- derwys, sociale voorzieningen, enz. moet er nog veel worden gedaan. Het is voor ons echter de duistere vraag wat kan in de toekomst nog worden uitgevoerd. Naast de onderhoudsvoorzieningen heb ben Burgemeester en Wethouders een lange lijst met nog uit te voeren open bare werken aan ons voorgelegd, waar van enkele hoogst urgent. De vraag blijft echter of voor deze zeer urgente Subsidie Frysk Orkest. De heren J. BOEKEMA en P. BIJ VOETS kunnen zich niet met deze sub sidie verenigen, gezien het begrotings tekort en het feit ,dat de plaatselyke verenigingen geen subsidie ontvangen. De heer MULDER acht het wenselijk, dat evenals bij andere particuliere ver enigingen de financiële positie van het Frysk Orkest na de huidige actie ter delging van het tekort gezond gemaakt moet worden door te trachten vaste le den en donateurs te krijgen inplaats dat dit steeds voor de gemeenten opkomt. De VOORZITTER: B. en W. onderschrij ven deze laatste suggestie, omdat ook zy menen, dat het goed is dit geluid vanuit de Raad te doen horen. Na dat de heer J. S. PRAAMSMA (ar) nog opmerkt dat men dit punt alsnog kan bezien als de verwachte uitkering tegenvalt, wordt ook deze subsidie aan genomen met de stemmen van de heren Boekema en Byvoets tegen. De subsidie van f 500aan het opera gezelschap „Forum” te Enschedé, dat het Noord-Oosten des lands bestrykt, brengt nogmaals de subsidieregeling in het geding. De heer M. BANGMA (pvda) vraagt de voorwaarde hierbij te stellen ,dat bij de twee verplichte concerten de entreeprij zen zo gesteld zullen worden, dat deze bereikbaar zullen zijn voor alle lagen der bevolking. De heren MULDER, BIJVOETS, BOE KEMA en PRAAMSMA echter verkla ren zich met het oog op de plaatselijke verenigingen die subsidie behoeven, te gen dit voorstel. De heer LETSCHERT beoogt, dat de begrotingscommissie wel degelyk oog heeft gehad voor de behoefte aan sub sidies bij plaatselijke verenigingen, waar veel meer voor gedaan moet worden. Een commissie hiervoor bestudeert deze aangelegenheid, zodat volgend jaar over de gehele linie een regeling zal kunnen komen. Hierna wordt ook dit voorstel aangeno men. Waterleiding begraafplaats. De heer P. BIJVOETS (kvp) merkt op dat de aanleg die begroot is op f 500. meer zal gaan kosten, want er zullen aftakkingen nodig zijn. Bovendien is dit water schraal en kan men niet mer ken dat het voor de bloemen schadelijk is. De heer J. M. A. MULDER (k.v.p.) steunt dit doordat er bovendien groot risico voor bevriezing bestaat en sug gereert een andere minder kostbare wa tervoorziening. De heer J. BOEKEMA. Er werken meer mensen dan alleen de grafdelver. Voor het wassen van de handen moet er toch gelegenheid zijn met goed water. De VOORZITTER: Deze bezwaren zijn reeds eerder in de Ra,ad genoemd. Bo vendien is een kraan voor de jeugd ook zeer aantrekkelijk, maar nu de Raad dit verlangt, zullen B. en W. met een omschreven voorstel komen. Geen algemene beschouwingen. Nadat aan de heer Sj. Ferwerda eervol ontslag verleend is als gasfitter en lan- taarnverzorger wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftyd, begint de raad met de jaarlijkse grote kluif: het behandelen van de begroting. Het woord is dus aan de voorzitter van de begrotingscommissie, de heer J. BOEKEMA (k.v.p.) die spreekt als volgt: H. SCHEPER (p.v.d.a.) wy hopen allen dat U in deze belangryke functie pret tig en in goede sfeer met uw collega's zult samenwerken. Met het afleggen van de zuiveringseed en de eed op de gemeentewet neemt de heer H. Scheper zitting. Als tot het verrichten van een beschei den eerste daad werd hy uitgenodigd de presentielyst te tekenen. Zo is na enige maanden, zowel de raad als de fractie der p.v.d.a. weer voltal lig- Met genoegen kan de VOORZITTER de heer H. Scheper welkom heten, die als raadslid de plaats zal innemen van wylen de heer W. Leurink. U zit hier straks liet als vertegen woordiger voor ’t ryk, maar om naar de de be- De Krystkiok sjongt. Kinn’ wy forblide wêze? De takomst weaget mannichien noch swier, Wraids wounen woll’ fan pine ne-t genêze. Soarch fladderet roun feal swart lyk in fampier, Wy kinn’ der elke dei opnij fan léze, de heilsbiloften wier? die ynhild fan Pandora, allinne hoop wie bleaun. Libje üt hoop jowt dat wy folie foar ha Dan wurdt de gouden takomst tekens skreaun. Mar ’t stelde üs al jierren tryst toloar sa It is allang nei fiere kimen dreaun. De behandeling van de gemeentebegroting door de Bolswarder Raad stond geheel in het tekort en de onzekerheid over de grootte van de uit te keren ryksbydrage. Zo deze over 1955 en 1956 voor beide jaren lager komt te liggen dan f45.000.—, moet de gehele begro ting nogmaals behandeld worden om de begrote bedragen te be snoeien, eventueel zelfs op vitale delen. De gaspolitiek is nog steeds een duistere zaak, die langzaam op gelost zal worden. Het kleuteronderwys verkeert in precaire toe stand, die de gemeente óffers zal vragen. Over het algemeen kry- gen de voorstellen van B. en W. echter de volle steun der raads leden. over de begroting en het daaruit voort vloeiende beleid te uiten. Er spreekt een continuering uit van het de laatste jaren gevoerde beleid. De Burgemeester maak ik een compliment voor de grote mate van activiteit en vooruitstrevendheid en enthousiasme waarmee Bolsward van dode stad weer tot leven is gebracht. Ook de werkzaamheid van wethouder Praamsma en wylen de heer W. Leurink valt zeer te prijzen. Ondanks deze erkentelijkheid en waar dering wil ik toch uiteenzetten, dat het beheer dat uit deze begrotig spreekt, niet mijn instemming heeft. In de laat ste jaren en in het komende jaar wek ken de cyfers de indruk van een ge meente in goede doen, die zich enige luxe wel kan permiteren, byv. f50.000 voor een feest, f 50.000 voor een open luchttheater, restauratie van de raads zaal waarvan de rekening met angst en beven verwacht wordt, regorieuze sala risverhoging secretarie-personeel, f 3000 voor plan van een tuin-architecte, als schroot verkopen van dure lantaarnpa len. Het is voor mij de vraag of wij de f 45000 van het Rijk zullen ontvangen. Uit het antwoord van de begrotings commissie biykt, dat het totale tekort nog f 19000 hoger ligt. Wordt het niet de hoogste tyd, het beleid te herzien? U kunt immers onmogelijk alles afschui ven op de te karige rijksbijdragen. Om misverstand te voorkomen merk ik op, dat ik niet a tous prix aan een sluitende begroting vast wil houden. Wat redeiyk is voor de stad en haar bewoners moet gedaan worden. Vandaar dat ik voor stander ben, ondanks het begrotingste kort van verbetering sneeuwopruiming, bestrating binnenstad met het oog op het zware verkeer, steun aan sport en andere vryetydsbesteding, Groene Kruis, Badhuis, Sociale Zorg, culturele vereni gingen en talloze andere belangen voor onze volksgemeenschap. Maar voordat wij by het Ryk aanklop pen voor een extra bydrage, kunnen vele dingen zakelijker beheerd worden dan tot nu toe. Laten wy trachten de tering naar de nering te zetten. Laat de over heid een voorbeeld geven, de steeds stij gende onkosten te drukken. Hoewel ik niet meen de wysheid in pacht te heb ben, meen ik een waarschuwend geluid te moeten laten horen en daar de be grotingscommissie by een lagere rijks- uitkering de gehele begroting nogmaals onder de loupe zal nemen, zal ik my conformeren aan haar standpunt. In zijn antwoord constateert de VOOR ZITTER dat de visie van de heer Mul der en B. en W. verschillend zyn en dat het de kwestie is, welke visie ge steund zal worden door de Raad. De rjjkstoelage is ook een grote zorg 1 van B. en W., maar zeker is, dat door een verlaging het welvaartspeil te lij den zal hebben. Indien uw voorspelling uitkomt zal dit niet in het belang van de gemeente zijn, maar ik ben er van overtuigd, dat U dit zelf ook niet hoopt. De heer PRAAMSMA protesteert in zo verre tegen de verklaring Mulder, dat deze gericht is tegen B. en W., terwijl het toch de Raad in zijn geheel is, die de beslissing neemt en de bedragen vast stelt. Hij hoopt echter, dat het goede wat er in zit in de gehele Raad weer klank zal vinden. in vergadering byeen ter behandeling van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1956, gehoord dat de uitkeringen volgens de wet financiële verhouding tussen het rijk en de gemeenten voor de jaren 1955 tot en met 1957 op een vast bedrag wor den bepaald, dat in byzondere omstandigheden de vastgestelde uitkeringen kunen worden verhoogd volgens artikel 4, 3e lid, der wet, dat de Minister van Binnenlandse Za ken, mede namens zijn ambtgenoot van Financiën bij circulaire van 3 October j.l. aan de gemeentebesturen heeft mee gedeeld, dat voor verhoging van het ba sisbedrag slechts een zeer gering be drag beschikbaar is, dat op deze wijze een verstarring op treedt in de financiële verhouding tus- en het rijk en de gemeente, dat hieroor een normale ontwikkeling van het gemeentelijk leven wordt ge remd, spreekt zyn ernstige verontrusting uit over deze gang van zaken, besluit dit ter kennis te brengen van de Minister van Binnenlandse Zaken, gaat over tot de orde van de dag. werken gelden beschikbaar zijn of ko men. Het verlossende woord kan alleen wor den gesproken door de Minister van Binnenlandse Zaken. Diens circulaire van 3 October, waarin een byzonder pessimistisch geluid ver nomen wordt over de mogelykheid tot verhoging van de byzondere uitkering en waarin tevens wordt gezegd, dat de ge meenten zich beperkingen moeten opleg gen voor kapitaalswerken, sluit, hoewel misschien niet zo bedoeld, de kans in zich alle energie by de gemeenten te doden tot schade van haar inwoners, tot schade van het Nederlandse volk, tot schade van ons land. Wy achten het dan ook hier de plaats een waarschuwend woord te laten ho ren tegen een bevoogding van de ge meenten vanuit Den Haag. De raad staat op het standpunt, dat zo ziuinig mogelyk omgesprongen moet worden met het geld van de gemeente. Er is echter een grens. Zonder ons op de plaats van de Minis ter van Binnenlandse Zaken of van de regering te stellen, menen wij toch de vrymoedigheid te mogen hebben om te stellen, dat een levend organisme, als de gemeente, levensmogelijkheden moe ten worden gelaten. Mynheer de Voorzitter. Wij hebben thans een niet sluitende begroting, een begroting, die ook niet reëel sluitend is te maken, zoals de begrotingscommissie uit de raad heeft verklaard, een begro ting, die het noodzakeiyk maakt, dat alleen de allemoodzakelykste uitgaven, mynheer de voorzitter, worden gedaan, maar voor deze moeten er toch middelen zy. En deze middelen kunnen thans al leen worden verschaft door de uitkerin gen uit de financiële verhouding. Het is van deze plaats, mijnhee» de Voorzitter, dat ik als voorzitter van de begrotingscommissie namens de gehele raad een beroep doe op alle gemeente- lyke instanties de beschikbare middelen zo efficient mogelyk te gebruiken en te vens een dringend beroep doe op de Mi nister van Binnenlandse Zaken het onze gemeente moge-lijk te maken de zo nood- zakelyke schoolgebouwen te stichten, de krotten te kunnen opruimen, stimulering van het culturele leven en meer noodza- keiyke werken te kunnen uitvoeren, door het beschikbaar stellen van de daarvoor verhoogde algemene uitkering uit het gemeentefonds. Mocht de beschikking van de Minister aanleiding geven tot herziening van de begroting, dan verzocht de commissie aan B. en W. dit voorstel om advies voor te leggen aan de begrotingscom missie. Mijnheer de Voorzitter, namens de le den van de begrotingscommissie dien ik daarom de volgende motie in: De Raad der Gemeente Bolsward; Ryksbydrage 1955 en 1956. De heer J. BOEKEMA merkt nogmaals >p, dat de commis sie accoord kan gaan mits de ge vraagde f 45.000.— zal loskomen. Het vervelende is ech ter, dat pas geble ken is, dat het te kort eigenlijk nog f 28.750.- voor ren te en afschryving hoger komt zodat de bezwaren nog groter worden en wij niet graag denken aan de moglijk- heid dat het ryk minder zal bijdragen. De heer H. B. P. A. LETSCHERT (kvp) beklemtoont de uitvoerige bespreking van de achtergrond door de heer Boe kema. De begrotingscommissie is echter minder optimistisch dan B. en W. Mocht de uitslag dus tegenvallen, dan zal de gehele begroting tot in onderdelen nog veel stringenter bekeken worden, voor al nu het tekort nog hoger is dan aan vankelijk werd voorgesteld. Het ledental van de begrotingscommis sie, aldus de VOORZITTER, is door de Raad zelf op minstens 5 gebracht, daar destyds de raadsleden meenden anders niet genoegzaam deel te hebben aan het raadswerk. We zullen dit echter nog eens rustig bekijken. De verhoging van de vergoeding aan de leden van het stembureau is bedoeld als verlichting en tegemoetkoming aan de personen, die dit inplaats van hun gewone werkzaamheden moeten doen en de langere tyd die nu voor de open stelling geldt. Na deze toelichting neemt de Raad dit punt als formeel besluit aan. Op de desbetreffende vraagt deelt de VOORZITTER mede, dat het notuleren van de begrotingsvergadering door eigen personeel een overbelasting is van dure krachten van het secretarie-personeel. De tactograaf beviel goed, maar het wachten op de uitwerking duurt te lang zodat aan deze bezuiniging tegemoet gekomen wordt. Gasbegroting. De bestudering van dit punt lijkt de begrotingscommissie een duistere taak. Een lekkageverlies van 41 is zeer groot. Omdat men niet over voldoende 'vergelykingscijfers beschikt, wordt pe riodieke voorlichting van de Raad ver langt, betreffende de verbetering hier van, die door B. en W. voorgesteld worden om in 1 jaar tyds van 41 op 28 te komen. De commissie kan zich niet verenigen met de verbruikersprys van 33 op 35 ct. per M.s Zy acht stimulans voor grote verbruik nodig en opvoering van klein verbruik ten aanzien van groot verbruik. In hun antwoord hierop delen B. en W. mede, dat hy de opzet van de aardgas distributie men uitging van 12 ver lies aan gas onder druk van 300 mm wk. Het verlies door buizen- en meter- lekkage is echter pl.m. 41 In ver- gelyking tot andere plaatsen is dit wel niet verontrustend voor het begin, maar in dit jaar wordt getracht dit tot hoog stens 28 verlies te beperken. De meeste oude meters zijn vervangen, maar het verouderde buizennet vraagt veel meer tijd. B. en W. hopen dat binnen de daarvoor nodig geachte tyd het gasverlies tot 'n redelyk peil terug gebracht zal zijn wat zyn invloed zeker op de gasprijzen zal hebben. Dit bedryf heeft een sociale en een nutsfunctie. Economisch gezien is het niet juist de grootverbruikers evenre dig zwaarder te belasten dan de klein verbruikers. Een onderzoek naar de te volgen koers is nog aan de gang. De VOORZITTER licht nog enkele vra gen toe. Bij de overgang wist men dat de eerste jaren geen winst gemaakt kon worden. Nu is met enige moeite een sluitende begroting verkregen. Economisch ge zien zou een verlaging van het tarief een tekort geven. Het gasverbruik in onze gemeente is vrij hoog n.l. 2% mil- lioen M.3 per jaar, waardoor reeds in het eerste jaar boven het gemiddelde landelijke accres van 5 uitgekomen werd. Opvallend is het percentagegewys hoge gedeelte gas voor verwarmings- doeleinden. Voor de overgang op aardgas is enkele malen verzuimd toegestane tariefsver hogingen toe te passen, waar nu de klein-verbruiker van profiteert, terwijl zij die gas voor verwarming toepassen in verhouding te veel betalen. Getracht wordt een tarief uit te denken dat beide zijden stimuleert. De heer PRAAMSMA: De bedoeling is door opvoering gebruik de prijs te druk ken. De grootverbruikers klagen echter, waarby men moet rekening houden dat als deze overgaan op andere verwar ming als oliestook of dergelijke, juist het tegenovergestelde wordt bereikt. Het hier voorgestelde is een voorlopige opzet en over het geheel genomen zit aan iedere tariefsverlaging zekere risi co’s. De heer A. A. HETTEMA (kvp): Door deze verandering wordt de positie van het grootverbruik wel verbeterd, maar van het tussenverbruik niet. Voor een normaal gezin is 40 M.3 per maand hoog terwyi een aanzienlijk groter verbruik eerst effect geeft. Is subsidie bij aan schaf apparaten niet te overwegen, als stimulering, terwijl dit zeker niet ten koste van de handel hoeft te gaan De heer G. TIMMER (wd)Door het opvoeren van het verbruik kan de prijs x>k zo laag mogelyk worden gehouden. Meer aquisitie en propaganda zoals vroeger ook geschiedde, is gewenst, ter wijl ook daarnaast een tariefsverlaging een verdere stimulans zal wezen. De heer P. BIJVOETS als lid van de gascommissie, merkt op, dat de minis ter ook reeds voorzien heeft, dat gas verlies hoger ligt dan 12 en het Ryk draagt voor 75 in deze kosten by. Gedurende 20 jaar blyft voor ons dus nog 25 van het hogere verlies over. Dit wordt steeds kleiner. De mensen, die er nu bij werken kunnen niet gemist worden, omdat men steeds lekken en meters moet herstellen. Zodra de distri butie in goede banen loopt, kan dit ge mist worden. Het voorgestelde tarief is niet het meest ideale. Het komende jaar kunnen we over een gehele periode rus tig de zaak bezien en becijferen wat voor elke groep de meest billijke gas- prijs is. De VOORZITTER: Dit is dan ook de reden, waarom niet met een vastom- lynd voorstel gekomen kon worden. Wat de lekkage betreft, overwegen B. en W. een particuliere firma een of ferte te laten maken om deze op te spo ren en te herstellen, waarbij snelle successen worden geboekt. Doordat de directie meer tyd krygt dan in de overgangstyd, zal ook de aqui sitie weer ter hand genomen worden. Na deze breedvoerige bespreking en uit eenzetting, gaat de raad verder accoord. -.2^. I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1955 | | pagina 7