de
over
Bolswards raad ernstig verontrust
huidige gang van zaken
roar
ós hjoed p p
to sizzen
I
BOLSWARDS NIEUWSBLAD
No. 100
VRIJDAG 23 DECEMBER
TWEEDE BLAD
Motie naar Minister Beel en God. Staten
De Krystkiok
Hwat hat
Hwat waerd der fan
De Krystkiok sjongt
Har doas is ütstruid
De Krystkiok sjongt: O greate sünde-
oerwinner,
Myn hoop is net in wankele ierdske glim
Soene Dulles en Boelganin frede stiftsje
kinne?
Mar len dy’t seiMyn frede jow ik jim,
It Bern yn ’t strie. Hy lit üs nea allinne
Ivich strielet de stjer fan Bethlehim.
PYT.
As aldelju dounsje, komt alles fan
e groun bilhalve de fuotten.
J. BOEKEMA
(k.v.p.)
Nadat de stijve vingers weer soepel wa
ren en een behoorlijke geheime zitting
begint de raad aan de hoofdstuksgewrjze
behandeling der begroting.
In de hierna gehouden pauze worden de
raadsleden, de beide leden van het sec-
retariepersoneel en de pers gesterkt met
een „flauw-byt” door mevrouw Galama
en de fam. van der Heide.
Onderwijs in het Fries.
Deze post zou pro memorie genomen
kunnen worden, aldus de VOORZITTER
en zo een kleine verlaging geven. Het
valt erg tegen, dat zowel bij het open
baar als bij het bijzonder onderwijs nie
mand deze acte heeft, noch hiervoor
studeert, ondanks onze royale stimu
lans. Al beoogt men het goede, dan
wordt dit dus nog niet altijd verkregen.
De mogelijkheid blijft echter aanwezig.
Op een bouwobject
in Rijswijk zijn van overheidswege aan de bouwarbeiders regenjassen
en -broeken verstrekt, opdat ook by regen doorgewerkt zal
kunnen worden.
Foto; Enige bouwarbeiders in hun nieuwe pakken aan het werk.
De VOORZITTER opent deze belang
rijke vergadering en de eerste hinder
nis van notulen en ingekomen stukken
wordt snel genomen.
De VOORZITTER stelt de verklaring
van de begrotingscommissie aan de or
de en de raad gaat hiermede eenstem
mig accoord, zodat de uitgesproken mo
tie aan de minister wordt toegezonden
en tevens een afschrift daarvan aan de
Gedeputerde Staten zal worden gezon
den.
Na enig heen en weer spieken besluit
men, ondanks het feit, dat iedere fractie
reeds in de begrotingscommissie zitting
heeft, toch de oude tactiek te volgen
en het rapport van de commissie en ’t
antwoord hierop van B. en W. eerst
puntsgewijs te behandelen, zodat alle
raadsleden hierop kunnen inhaken om
daarna pas de hoofdstukken apart te
bezien.
Zowel dit rapport als het antwoord van
B. en W. mochten wij reeds gedeeltelijk
in ons blad van 20 dezer opnemen, zo
dat wij gedeeltelijk hierna verwijzen.
Volksgezondheid.
Voor het onderzoek op t.b.c. is over 2
jaar f 2380 uitgetrokken.
De Krystkiok sjongt! Hark, sulvren
inglestimmen
Spring' mei har fredesang, hja bring
Gods groet,
Is 't ek foar my, ik moat it dochs
bikenne,
Myn hert is swart oan my is alles
roet.
Ik kniperje foar dy, füle Ijochte sinne,
Mei ik dochs komme? O ’k ha hast
gjin noed.
beste kunnen
belangen van
gemeente te
hartigen, aldus de
voorzitter.
Wij hopen
Volkshuisvesting.
Mevrouw KOKHAAR (pvda) vraagt
naar aanleiding van de vele klachten
over de nieuwbouw of B. en W. niet
kunnen overwegen een commissie van
enkele vrouwen in te stellen die advies
kan uitbrengen voor de plannen tot wo
ningbouw definitief zijn.
Het huis is de werkplaats van de vrouw
en het is het rustpunt na gedane ar-
heid, waar zij een gezellig samenzijn
moet vormen.
Het is algemeen bekend, dat aan de
Reitsma- en de duplexwoningen vele ge
breken kleven, bijv, bergplaatsen, kas
ten, stopcontacten, water- en tochtdicht
zyn. De opmerking dat zeker iemand
daar weinig last van de wind had, om
dat het er voor in waaide, maar meteen
achter er weer uit, bracht even de lach
spieren van deze ernstige Raad in be
weging.
De huisvrouwen ondervinden de meeste
last en kunnen dus ook practische ad
viezen geven.
De VOORZITTER: Van de Reitsma-wo
ningen was men van meetaf bekend dat
deze duur zouden zijn in onderhoud.
Deze suggestie is zeker overdenking
waard en het verzamelen van fouten
een goed begin.
De heer P. BIJVOETS moet vaststellen
dat de woningen in plan-Noord op sug
gestie van de Raad aan plaatselijke aan
nemers is gegund. Het resultaat is be
droevend want ze zyn nog lang niet
klaar. Er wordt met zeer weinig perso
neel aan gewerkt. Dit is niet in het
belang van de volkshuisvesting, maar
ook niet voor de gemeente die onnodig
huurderving heeft.
In de tweede plaats kan men consta
teren, dat het aandeel dat de ouden
van dagen ten opzichte van de bevol
king inneemt door B. en W. wordt be
vorderd doordat by verkoop van een
woning jonge mensen geen kans krjjgen
bjj iemand van buiten, die het huis voor
hem zelf wil kopen en bewonen. Zowel
aan de gemeente als aan de jongelui
in Bolsward wordt hier onrecht gedaan.
Spreker meent, dat daar B. en W. de
eindbeslissing hebben, het tijd wordt van
deze verkeerde weg af te gaan.
De VOORZITTER: De woningen in
plan-Noord zyn gegund in Augustus
voor oplevering na 300 werkbare dagen.
We hebben dus nog niets te zeggen, als
deze per 1 April klaar zijn. De wonin
gen bij de St. Josephstichting worden
gegund op 9 maanden en zullen dus ook
nog voor eind 1956 klaar kunnen. Bo
vendien zijn de eerste huizen in Noord
reeds glasdicht en aan het schilderen
toe.
Het is wel eens goed dit punt van de
woningtoewijzing in de Raad te behan
delen. De ervaring heeft geleerd, dat
als iemand uit 't gebied waarvoor Bols
ward verzorgingscentrum is in Bolsward
een woning koopt, deze eigenaar rechten
heeft waartegen weinig valt te doen.
Bovendien is de prijs van de woningen
juist by jongelui vaak het bezwaar. Een
bepaald niveau moet echter beschikbaar
voor hen blijven en daar is niet aan te
tornen.
Na dit sombere geluid van de Voorzitter
moet de heer Bijvoets zich hierby neer
leggen.
De heer A. A. HETTEMA vraagt nieu
we financieringsopzet voor het podium
waarbij de hogere kostprijs in rekening
is gebracht.
De VOORZITTER: Dit is nog niet ver
zekerd, maar is in behandeling.
De heer MULDER: Nu dit jaar geen
algemene beschouwingen worden ge
houden, stel ik er prys op mijn mening
Rapport E. T. I. F.
De VOORZITTER deelt, na bespreking
mede, dat bij het 10-jarig bestaan van
het ETIF reeds er op gewezen is, dat
de Z.W.hoek reeds 5 6 jaar wacht op
dit rapport. Wegzuiging van goede
werkkrachten is hiervan de oorzaak.
Initiatief is echter al genomen tot be
spreking tussen de diverse gemeenten
om tot verhoging van het aspect van
culturele verhoudingen te komen.
Intussen zal men toch, zij het onder
protest, moeten afwachten.
De behandeling van de begroting 1956
zal niet op de gebruikelyke wyze n.l.
met het houden van algemene beschou
wingen aanvangen.
Het afwyken van deze regel heeft niet
plaats, omdat wij geen behoefte hebben
aan het naar voren brengen van onze
zienswijze, of omdat wij voor onze ge
meente geen wensen hebben voor de
toekomst.
Integendeel. Voor een voldoende voor-
zieningspeil in de verschillende sectoren
van het gemeentebeleid, bijv, voor
Volkshuisvesting, openbare werken, on-
derwys, sociale voorzieningen, enz. moet
er nog veel worden gedaan. Het is voor
ons echter de duistere vraag wat kan in
de toekomst nog worden uitgevoerd.
Naast de onderhoudsvoorzieningen heb
ben Burgemeester en Wethouders een
lange lijst met nog uit te voeren open
bare werken aan ons voorgelegd, waar
van enkele hoogst urgent. De vraag
blijft echter of voor deze zeer urgente
Subsidie Frysk Orkest.
De heren J. BOEKEMA en P. BIJ
VOETS kunnen zich niet met deze sub
sidie verenigen, gezien het begrotings
tekort en het feit ,dat de plaatselyke
verenigingen geen subsidie ontvangen.
De heer MULDER acht het wenselijk,
dat evenals bij andere particuliere ver
enigingen de financiële positie van het
Frysk Orkest na de huidige actie ter
delging van het tekort gezond gemaakt
moet worden door te trachten vaste le
den en donateurs te krijgen inplaats dat
dit steeds voor de gemeenten opkomt.
De VOORZITTER: B. en W. onderschrij
ven deze laatste suggestie, omdat ook
zy menen, dat het goed is dit geluid
vanuit de Raad te doen horen.
Na dat de heer J. S. PRAAMSMA (ar)
nog opmerkt dat men dit punt alsnog
kan bezien als de verwachte uitkering
tegenvalt, wordt ook deze subsidie aan
genomen met de stemmen van de heren
Boekema en Byvoets tegen.
De subsidie van f 500aan het opera
gezelschap „Forum” te Enschedé, dat
het Noord-Oosten des lands bestrykt,
brengt nogmaals de subsidieregeling in
het geding.
De heer M. BANGMA (pvda) vraagt de
voorwaarde hierbij te stellen ,dat bij de
twee verplichte concerten de entreeprij
zen zo gesteld zullen worden, dat deze
bereikbaar zullen zijn voor alle lagen
der bevolking.
De heren MULDER, BIJVOETS, BOE
KEMA en PRAAMSMA echter verkla
ren zich met het oog op de plaatselijke
verenigingen die subsidie behoeven, te
gen dit voorstel.
De heer LETSCHERT beoogt, dat de
begrotingscommissie wel degelyk oog
heeft gehad voor de behoefte aan sub
sidies bij plaatselijke verenigingen, waar
veel meer voor gedaan moet worden.
Een commissie hiervoor bestudeert deze
aangelegenheid, zodat volgend jaar over
de gehele linie een regeling zal kunnen
komen.
Hierna wordt ook dit voorstel aangeno
men.
Waterleiding begraafplaats.
De heer P. BIJVOETS (kvp) merkt op
dat de aanleg die begroot is op f 500.
meer zal gaan kosten, want er zullen
aftakkingen nodig zijn. Bovendien is
dit water schraal en kan men niet mer
ken dat het voor de bloemen schadelijk
is.
De heer J. M. A. MULDER (k.v.p.)
steunt dit doordat er bovendien groot
risico voor bevriezing bestaat en sug
gereert een andere minder kostbare wa
tervoorziening.
De heer J. BOEKEMA. Er werken meer
mensen dan alleen de grafdelver. Voor
het wassen van de handen moet er toch
gelegenheid zijn met goed water.
De VOORZITTER: Deze bezwaren zijn
reeds eerder in de Ra,ad genoemd. Bo
vendien is een kraan voor de jeugd ook
zeer aantrekkelijk, maar nu de Raad
dit verlangt, zullen B. en W. met een
omschreven voorstel komen.
Geen algemene beschouwingen.
Nadat aan de heer Sj. Ferwerda eervol
ontslag verleend is als gasfitter en lan-
taarnverzorger wegens het bereiken van
de pensioengerechtigde leeftyd, begint
de raad met de jaarlijkse grote kluif:
het behandelen van de begroting.
Het woord is dus aan de voorzitter van
de begrotingscommissie, de heer J.
BOEKEMA (k.v.p.) die spreekt als
volgt:
H. SCHEPER
(p.v.d.a.) wy hopen allen
dat U in deze belangryke functie pret
tig en in goede sfeer met uw collega's
zult samenwerken.
Met het afleggen van de zuiveringseed
en de eed op de gemeentewet neemt
de heer H. Scheper zitting.
Als tot het verrichten van een beschei
den eerste daad werd hy uitgenodigd de
presentielyst te tekenen.
Zo is na enige maanden, zowel de raad
als de fractie der p.v.d.a. weer voltal
lig-
Met genoegen kan de VOORZITTER de
heer H. Scheper welkom heten, die als
raadslid de plaats
zal innemen van
wylen de heer W.
Leurink.
U zit hier straks
liet als vertegen
woordiger voor ’t
ryk, maar om naar
de
de
be-
De Krystkiok sjongt. Kinn’ wy forblide
wêze?
De takomst weaget mannichien noch
swier,
Wraids wounen woll’ fan pine ne-t
genêze.
Soarch fladderet roun feal swart lyk
in fampier,
Wy kinn’ der elke dei opnij fan léze,
de heilsbiloften
wier?
die ynhild fan
Pandora,
allinne hoop wie
bleaun.
Libje üt hoop jowt dat wy folie foar ha
Dan wurdt de gouden takomst tekens
skreaun.
Mar ’t stelde üs al jierren tryst toloar sa
It is allang nei fiere kimen dreaun.
De behandeling van de gemeentebegroting door de Bolswarder Raad
stond geheel in het tekort en de onzekerheid over de grootte van
de uit te keren ryksbydrage. Zo deze over 1955 en 1956 voor beide
jaren lager komt te liggen dan f45.000.—, moet de gehele begro
ting nogmaals behandeld worden om de begrote bedragen te be
snoeien, eventueel zelfs op vitale delen.
De gaspolitiek is nog steeds een duistere zaak, die langzaam op
gelost zal worden. Het kleuteronderwys verkeert in precaire toe
stand, die de gemeente óffers zal vragen. Over het algemeen kry-
gen de voorstellen van B. en W. echter de volle steun der raads
leden.
over de begroting en het daaruit voort
vloeiende beleid te uiten. Er spreekt een
continuering uit van het de laatste jaren
gevoerde beleid. De Burgemeester maak
ik een compliment voor de grote mate
van activiteit en vooruitstrevendheid en
enthousiasme waarmee Bolsward van
dode stad weer tot leven is gebracht.
Ook de werkzaamheid van wethouder
Praamsma en wylen de heer W. Leurink
valt zeer te prijzen.
Ondanks deze erkentelijkheid en waar
dering wil ik toch uiteenzetten, dat het
beheer dat uit deze begrotig spreekt,
niet mijn instemming heeft. In de laat
ste jaren en in het komende jaar wek
ken de cyfers de indruk van een ge
meente in goede doen, die zich enige
luxe wel kan permiteren, byv. f50.000
voor een feest, f 50.000 voor een open
luchttheater, restauratie van de raads
zaal waarvan de rekening met angst en
beven verwacht wordt, regorieuze sala
risverhoging secretarie-personeel, f 3000
voor plan van een tuin-architecte, als
schroot verkopen van dure lantaarnpa
len.
Het is voor mij de vraag of wij de
f 45000 van het Rijk zullen ontvangen.
Uit het antwoord van de begrotings
commissie biykt, dat het totale tekort
nog f 19000 hoger ligt. Wordt het niet
de hoogste tyd, het beleid te herzien?
U kunt immers onmogelijk alles afschui
ven op de te karige rijksbijdragen. Om
misverstand te voorkomen merk ik op,
dat ik niet a tous prix aan een sluitende
begroting vast wil houden. Wat redeiyk
is voor de stad en haar bewoners moet
gedaan worden. Vandaar dat ik voor
stander ben, ondanks het begrotingste
kort van verbetering sneeuwopruiming,
bestrating binnenstad met het oog op
het zware verkeer, steun aan sport en
andere vryetydsbesteding, Groene Kruis,
Badhuis, Sociale Zorg, culturele vereni
gingen en talloze andere belangen voor
onze volksgemeenschap.
Maar voordat wij by het Ryk aanklop
pen voor een extra bydrage, kunnen vele
dingen zakelijker beheerd worden dan
tot nu toe. Laten wy trachten de tering
naar de nering te zetten. Laat de over
heid een voorbeeld geven, de steeds stij
gende onkosten te drukken. Hoewel ik
niet meen de wysheid in pacht te heb
ben, meen ik een waarschuwend geluid
te moeten laten horen en daar de be
grotingscommissie by een lagere rijks-
uitkering de gehele begroting nogmaals
onder de loupe zal nemen, zal ik my
conformeren aan haar standpunt.
In zijn antwoord constateert de VOOR
ZITTER dat de visie van de heer Mul
der en B. en W. verschillend zyn en
dat het de kwestie is, welke visie ge
steund zal worden door de Raad.
De rjjkstoelage is ook een grote zorg 1
van B. en W., maar zeker is, dat door
een verlaging het welvaartspeil te lij
den zal hebben. Indien uw voorspelling
uitkomt zal dit niet in het belang van
de gemeente zijn, maar ik ben er van
overtuigd, dat U dit zelf ook niet hoopt.
De heer PRAAMSMA protesteert in zo
verre tegen de verklaring Mulder, dat
deze gericht is tegen B. en W., terwijl
het toch de Raad in zijn geheel is, die
de beslissing neemt en de bedragen vast
stelt. Hij hoopt echter, dat het goede
wat er in zit in de gehele Raad weer
klank zal vinden.
in vergadering byeen ter behandeling
van de gemeentebegroting voor het
dienstjaar 1956,
gehoord dat de uitkeringen volgens de
wet financiële verhouding tussen het
rijk en de gemeenten voor de jaren 1955
tot en met 1957 op een vast bedrag wor
den bepaald,
dat in byzondere omstandigheden de
vastgestelde uitkeringen kunen worden
verhoogd volgens artikel 4, 3e lid, der
wet,
dat de Minister van Binnenlandse Za
ken, mede namens zijn ambtgenoot van
Financiën bij circulaire van 3 October
j.l. aan de gemeentebesturen heeft mee
gedeeld, dat voor verhoging van het ba
sisbedrag slechts een zeer gering be
drag beschikbaar is,
dat op deze wijze een verstarring op
treedt in de financiële verhouding tus-
en het rijk en de gemeente,
dat hieroor een normale ontwikkeling
van het gemeentelijk leven wordt ge
remd,
spreekt zyn ernstige verontrusting uit
over deze gang van zaken,
besluit dit ter kennis te brengen van de
Minister van Binnenlandse Zaken,
gaat over tot de orde van de dag.
werken gelden beschikbaar zijn of ko
men.
Het verlossende woord kan alleen wor
den gesproken door de Minister van
Binnenlandse Zaken.
Diens circulaire van 3 October, waarin
een byzonder pessimistisch geluid ver
nomen wordt over de mogelykheid tot
verhoging van de byzondere uitkering en
waarin tevens wordt gezegd, dat de ge
meenten zich beperkingen moeten opleg
gen voor kapitaalswerken, sluit, hoewel
misschien niet zo bedoeld, de kans in
zich alle energie by de gemeenten te
doden tot schade van haar inwoners, tot
schade van het Nederlandse volk, tot
schade van ons land.
Wy achten het dan ook hier de plaats
een waarschuwend woord te laten ho
ren tegen een bevoogding van de ge
meenten vanuit Den Haag.
De raad staat op het standpunt, dat zo
ziuinig mogelyk omgesprongen moet
worden met het geld van de gemeente.
Er is echter een grens.
Zonder ons op de plaats van de Minis
ter van Binnenlandse Zaken of van de
regering te stellen, menen wij toch de
vrymoedigheid te mogen hebben om te
stellen, dat een levend organisme, als
de gemeente, levensmogelijkheden moe
ten worden gelaten.
Mynheer de Voorzitter. Wij hebben
thans een niet sluitende begroting, een
begroting, die ook niet reëel sluitend is
te maken, zoals de begrotingscommissie
uit de raad heeft verklaard, een begro
ting, die het noodzakeiyk maakt, dat
alleen de allemoodzakelykste uitgaven,
mynheer de voorzitter, worden gedaan,
maar voor deze moeten er toch middelen
zy. En deze middelen kunnen thans al
leen worden verschaft door de uitkerin
gen uit de financiële verhouding.
Het is van deze plaats, mijnhee» de
Voorzitter, dat ik als voorzitter van de
begrotingscommissie namens de gehele
raad een beroep doe op alle gemeente-
lyke instanties de beschikbare middelen
zo efficient mogelyk te gebruiken en te
vens een dringend beroep doe op de Mi
nister van Binnenlandse Zaken het onze
gemeente moge-lijk te maken de zo nood-
zakelyke schoolgebouwen te stichten, de
krotten te kunnen opruimen, stimulering
van het culturele leven en meer noodza-
keiyke werken te kunnen uitvoeren,
door het beschikbaar stellen van de
daarvoor verhoogde algemene uitkering
uit het gemeentefonds.
Mocht de beschikking van de Minister
aanleiding geven tot herziening van de
begroting, dan verzocht de commissie
aan B. en W. dit voorstel om advies
voor te leggen aan de begrotingscom
missie.
Mijnheer de Voorzitter, namens de le
den van de begrotingscommissie dien ik
daarom de volgende motie in:
De Raad der Gemeente Bolsward;
Ryksbydrage 1955 en 1956.
De heer J. BOEKEMA merkt nogmaals
>p, dat de commis
sie accoord kan
gaan mits de ge
vraagde f 45.000.—
zal loskomen. Het
vervelende is ech
ter, dat pas geble
ken is, dat het te
kort eigenlijk nog
f 28.750.- voor ren
te en afschryving
hoger komt zodat
de bezwaren nog
groter worden en
wij niet graag denken aan de moglijk-
heid dat het ryk minder zal bijdragen.
De heer H. B. P. A. LETSCHERT (kvp)
beklemtoont de uitvoerige bespreking
van de achtergrond door de heer Boe
kema. De begrotingscommissie is echter
minder optimistisch dan B. en W. Mocht
de uitslag dus tegenvallen, dan zal de
gehele begroting tot in onderdelen nog
veel stringenter bekeken worden, voor
al nu het tekort nog hoger is dan aan
vankelijk werd voorgesteld.
Het ledental van de begrotingscommis
sie, aldus de VOORZITTER, is door de
Raad zelf op minstens 5 gebracht, daar
destyds de raadsleden meenden anders
niet genoegzaam deel te hebben aan het
raadswerk. We zullen dit echter nog
eens rustig bekijken.
De verhoging van de vergoeding aan de
leden van het stembureau is bedoeld
als verlichting en tegemoetkoming aan
de personen, die dit inplaats van hun
gewone werkzaamheden moeten doen
en de langere tyd die nu voor de open
stelling geldt.
Na deze toelichting neemt de Raad dit
punt als formeel besluit aan.
Op de desbetreffende vraagt deelt de
VOORZITTER mede, dat het notuleren
van de begrotingsvergadering door eigen
personeel een overbelasting is van dure
krachten van het secretarie-personeel.
De tactograaf beviel goed, maar het
wachten op de uitwerking duurt te lang
zodat aan deze bezuiniging tegemoet
gekomen wordt.
Gasbegroting.
De bestudering van dit punt lijkt de
begrotingscommissie een duistere taak.
Een lekkageverlies van 41 is zeer
groot. Omdat men niet over voldoende
'vergelykingscijfers beschikt, wordt pe
riodieke voorlichting van de Raad ver
langt, betreffende de verbetering hier
van, die door B. en W. voorgesteld
worden om in 1 jaar tyds van 41 op
28 te komen.
De commissie kan zich niet verenigen
met de verbruikersprys van 33 op 35 ct.
per M.s Zy acht stimulans voor grote
verbruik nodig en opvoering van klein
verbruik ten aanzien van groot verbruik.
In hun antwoord hierop delen B. en W.
mede, dat hy de opzet van de aardgas
distributie men uitging van 12 ver
lies aan gas onder druk van 300 mm
wk. Het verlies door buizen- en meter-
lekkage is echter pl.m. 41 In ver-
gelyking tot andere plaatsen is dit wel
niet verontrustend voor het begin, maar
in dit jaar wordt getracht dit tot hoog
stens 28 verlies te beperken.
De meeste oude meters zijn vervangen,
maar het verouderde buizennet vraagt
veel meer tijd.
B. en W. hopen dat binnen de daarvoor
nodig geachte tyd het gasverlies tot 'n
redelyk peil terug gebracht zal zijn wat
zyn invloed zeker op de gasprijzen zal
hebben.
Dit bedryf heeft een sociale en een
nutsfunctie. Economisch gezien is het
niet juist de grootverbruikers evenre
dig zwaarder te belasten dan de klein
verbruikers. Een onderzoek naar de te
volgen koers is nog aan de gang.
De VOORZITTER licht nog enkele vra
gen toe. Bij de overgang wist men dat
de eerste jaren geen winst gemaakt kon
worden.
Nu is met enige moeite een sluitende
begroting verkregen. Economisch ge
zien zou een verlaging van het tarief
een tekort geven. Het gasverbruik in
onze gemeente is vrij hoog n.l. 2% mil-
lioen M.3 per jaar, waardoor reeds in
het eerste jaar boven het gemiddelde
landelijke accres van 5 uitgekomen
werd. Opvallend is het percentagegewys
hoge gedeelte gas voor verwarmings-
doeleinden.
Voor de overgang op aardgas is enkele
malen verzuimd toegestane tariefsver
hogingen toe te passen, waar nu de
klein-verbruiker van profiteert, terwijl
zij die gas voor verwarming toepassen
in verhouding te veel betalen.
Getracht wordt een tarief uit te denken
dat beide zijden stimuleert.
De heer PRAAMSMA: De bedoeling is
door opvoering gebruik de prijs te druk
ken. De grootverbruikers klagen echter,
waarby men moet rekening houden dat
als deze overgaan op andere verwar
ming als oliestook of dergelijke, juist
het tegenovergestelde wordt bereikt.
Het hier voorgestelde is een voorlopige
opzet en over het geheel genomen zit
aan iedere tariefsverlaging zekere risi
co’s.
De heer A. A. HETTEMA (kvp): Door
deze verandering wordt de positie van
het grootverbruik wel verbeterd, maar
van het tussenverbruik niet. Voor een
normaal gezin is 40 M.3 per maand hoog
terwyi een aanzienlijk groter verbruik
eerst effect geeft. Is subsidie bij aan
schaf apparaten niet te overwegen, als
stimulering, terwijl dit zeker niet ten
koste van de handel hoeft te gaan
De heer G. TIMMER (wd)Door het
opvoeren van het verbruik kan de prijs
x>k zo laag mogelyk worden gehouden.
Meer aquisitie en propaganda zoals
vroeger ook geschiedde, is gewenst, ter
wijl ook daarnaast een tariefsverlaging
een verdere stimulans zal wezen.
De heer P. BIJVOETS als lid van de
gascommissie, merkt op, dat de minis
ter ook reeds voorzien heeft, dat gas
verlies hoger ligt dan 12 en het Ryk
draagt voor 75 in deze kosten by.
Gedurende 20 jaar blyft voor ons dus
nog 25 van het hogere verlies over.
Dit wordt steeds kleiner. De mensen, die
er nu bij werken kunnen niet gemist
worden, omdat men steeds lekken en
meters moet herstellen. Zodra de distri
butie in goede banen loopt, kan dit ge
mist worden. Het voorgestelde tarief is
niet het meest ideale. Het komende jaar
kunnen we over een gehele periode rus
tig de zaak bezien en becijferen wat
voor elke groep de meest billijke gas-
prijs is.
De VOORZITTER: Dit is dan ook de
reden, waarom niet met een vastom-
lynd voorstel gekomen kon worden.
Wat de lekkage betreft, overwegen B.
en W. een particuliere firma een of
ferte te laten maken om deze op te spo
ren en te herstellen, waarbij snelle
successen worden geboekt.
Doordat de directie meer tyd krygt dan
in de overgangstyd, zal ook de aqui
sitie weer ter hand genomen worden.
Na deze breedvoerige bespreking en uit
eenzetting, gaat de raad verder accoord.
-.2^. I