3 DE „WITMARSUM” IN DE VAART! ,1 KRIS-KRAS door Nederland h Fan de Martinytoer üs hjoed 2 p to sizzen Gouden filmpjes ..Zij nooit averij of stranding Uw lot’* j i i nr «1 IN BILANGRYK BISLUT :1 Tj. de J. HM 4* EN N ELS F ÖB fe STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND I -Z' 52e JAARGANG No. 19 DINSDAG 6 MAART 1956 Koart birie, goed birie. i verslag te geven voor de lezers van „Bolswards Nieuwsblad”. J. v. L. )alk 1st. I bitelle. Nou soe it gau better ih N.V. Advertentieprijs: 12 cent per mffl Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Abonnementsprijs f 1.60 per kwartsal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 535 (K 5157) oot der elk De Sneker veemarkt, die steeds in om vang toeneemt, wordt tegenwoordig ge regeld door Belgische kooplieden be zocht. H. M. de Koningin heeft vijftienduizend gulden geschonken tot leniging van de nood der slachtoffers van de waters nood over geheel Nederland. Te Bergum overleden de Friese schrij ver Tsjibbe Gearts v. d. Meulen. Het Stedelrjk Muziekcorps bestaat in mei 25 jaar. De verjaardag zal feeste lijk worden gevierd. 2de week maart 1906 aar- rijd. ,Sa- olk- ’ofte. 1 ^Ocê Twee dagen na de aanvankelijk vast gestelde datum een uiterst kleine vertraging, gezien de moeilijke omstan digheden waaronder in deze februari- maand moest worden gewerkt op donderdag 1 maart was het, dat tegen half negen de ruim tweehonderd gasten successievelijk de gloednieuwe valreep kwamen opgelopen van de in de Jobs- haven aan de kade van de Rotterdamse Lloyd gemeerde „Witmarsum”. Bij het betreden van de boot ontvangt ieder een kaart waarop een van de Ze ven reddingsboten vermeld staat, waar in hij' in geval van nood zai moe ten plaats nemen. De mijne wijst aan: „mid scheepsbrug sloependek SB nr. 2.” Even laat het gevoel van lichte onbeha gelijkheid, Waarmee ik de dag tevoren - eerlijk gezegd de proeftocht tege moet gezien heb, zich opnieuw gelden, maar het laat zich gauw verjagen. Deze dag is, wonderlijk genoeg, als een adem pauze, die spot met alle waarschuwin- gen-voor-de-scheepvaart. De zon schijnt vrolijk over het water, waarin nog enkele ijsvelden min of meer intact zijn gebleven. Het is een glinste rend en glimlachend gelaat, dat de Maas ons in dit lichte morgenuur zien laat. Aan de kade nog een laatste druk te, open verfbussen doen vermoeden, hoe vers de wit-gele huid van het schip nog is. Vlak bij ligt de grote tankboot, de onlangs van stapel gelopen „Esso Nederland”. We beleven hier als het ware van nabij een stuk „hoogconjunc tuur”. Ja, wie is hier niet feestelijk ge stemd? Ik laat het reddlngsbootkaartje in mijn zak glijden. De eerste die mij herkennend verwel komt is wethouder Tichelaar uit Mak- kum. Meteen wordt al cake en koffie geserveerd. Het gaat huiselijk toe, op zoveel passagiers is deze boot, met ac- comodatie voor 12 passagiers boven de bemanning van 40 koppen, niet bere kend. De salon en de gangen vullen zich met gasten, waaronder velen zijn, die zoiets kennelijk niet voor het eerst mee maken. Anderen maken het zich ge makkelijk in de kleine één- of twee persoons hutten, die tevens als garde robe gebruikt worden. Alles ziet er fris en geriefelijk uit. De vloer is groten deels nog met carton bedekt, om het linoleum te sparen. Er is een typische Verbinding van eenvoud met sierlijkheid F" dingsonderwtjzer op Nw.-Guinea werk zaam geweest., waar zijn hart nog naar uit blijft gaan. Enkelen hebben elders overnacht, burgemeester Oosterhoff en die met hem zijn meegereden, hebben Witmarsum reeds om 3 uur in de och tend verlaten! Alle respect! Al rondwandelende in en op het schip is de tijd tot de lunch ons geenszins lang gevallen. Het vertreksein heeft even op zich laten wachten, tegen 10 uur trek ken de sleepboten „Delfshaven” en „Mars IT’ de „Witmarsum” de Maas op. De tocht begint. Hoe rustig gaat alles in zijn werk. Vanaf de „brug” heb ben we een prachtig uitzicht over de rivier, omzoomd door een woud van hijs kranen. Rotterdam is niet voor niets trots op de tweede plaats, die zij als havenstad inneemt in de wereld. Ononderbroken zet zich de bedrijvigheid van werven, dokken, pakhuizen, voort tot Maassluis toe, terwijl aan de zuide lijke oever de onafzienbare petroleum- opslagplaatsen van Pernis de aandacht trekken. Als van een hoge toren over zien we dit alles. Op deze proeftocht mag men overal komen en rondkijken. Interessant is het, de stuurman met zijn moderne uitrusting een poos gade te slaan. Voorlopig geeft de loods nog zijn aanwijzingen, totdat deze met een hof felijke groet en goede wensen voor de vaart afscheid neemt. We passeren Hoek van Holland en zonder veel ver schil in de deining te bemerken mis schien moet ik het toeschrijven aan het ingenomen Suprimal-tabletje bevin den we ons op de Noordzee. Inmiddels hebben we een verrassende ontmoeting gehad met de marconist van de „Witmarsum”. De jonge telegrafist, die het hele seinapparaat en hoe in gewikkeld en kostbaar ziet dat er uit voor ztjn rekening neemt, is niemand anders dan de Witmarsumer Jan Doets. Een eenvoldig en bescheiden type, maar met enige trots niettemin toont hij mij zijn domein, een werkkamer en een eigen slaapvertrek. Het komt mij voor, dat hij een snelle promotie gemaakt heeft, sinds hij als derde telegrafist op de „Zuiderkruis” begon. Nu is hij zijn eigen chef. Ik informeer maar niet naar de betekenis van alle knoppen en lam pjes maar laat mij inlichten over de kosten van een radiotelegram. Er zijn twee mogelijkheden, directe doorzending via Scheveningen Radio, 56 cent per woord èn thuisbezorging in de eerstvol gende postbestelling f4.80 per 19 woorden. Ook de werking van de radar- installatie heeft Jan Doets mij zeer wel willend uitgelegd. Ik weet nu, hoe het draaiende ding boven aan een der mas ten het alziend oog is, dat in zijn om wenteling de horizon aftast en hoe op het „scherm” dat naast de plaats van de stuurman gemonteerd is, deze hori zon voor het geoefend menselijk oog zichtbaar wordt. Een wonder van tech niek, geboren uit de weeën van de oor log Een merkwaardig moment aan boord is het passeren van de drie, mijls grens. Zodra de „Witmarsum” de territoriale wateren achter zich heeft gelaten, ko men 'er originele Engelse sigaretten te voorschijn. We zijn hier op de „mare liberum”, de belastingvrije zee. Dit schijnt wel sterk op de verbeelding te werden. Het is, alsof het aroma van de tabaksrook nog eens zo weldadig aan- Dank z(j een discrete wenk van de burgemeester aan de directie der scheepvaartmaatschappij „Oostzee” heb ik nog eens een dag Witmarsumer met de Witmarsumers mogen zijn. Ik heb niet be hoeven te verkleumen op de Rotterdamse Maasbrug, om vandaar af, zoals ik beloofd had, de „Witmarsum” op zijn proeftocht na te wuiven. Als gast heb ik de tocht mee mogen maken, de officiële proeftocht van het 10.000 ton D.W. enkelschroef motorvracht- en passagierschip „Witmarsum”. Dat is een hele mond vol ik neem het netjes over van de uit nodigingskaart maar ik behoef dan verder ook niet uit te wei den over het verschil met de ons eertijds zo vertrouwdee boot-van- Foppe. Welnu, laat ik trachten van deze stralende dag in tegen stelling tot de mistige dag van de tewaterlating een ooggetuige- doet. Ik ben te weinig „kenner”, om dit te kunnen beamen. Het zal wel iets te maken hebben met de zoetheid der ver boden vruchten. Die worden trouwens ook in andere vorm onbekrompen ge serveerd. Na de lunch, die in vele groepjes, maar overigens in goede harmonie is genoten, eenvoudig maar voldoende, komt het ogenblik van de overdracht van de „Witmarsum” aan de rederij. Op het bovendek hebben zich de directieleden van de werf en rederij verzameld, om ringd door vele gasten. De wind die zich natuurlijk niet helemaal verborgen heeft gehouden, maakte het volgen der toe spraken wat moeilijk, maar treffend was de goede en hartelijke toon, waar op hier over en weer, gemengd met pit tige humor, blijk werd gegeven van waardering voor elkanders werk. De „Witmarsum” is het eerste van een serie schepen, die de werf van Jan Smit Czn. te Alblasserdam voor de Mij. „Oostzaan” zal bouwen. Het woord wordt gevoerd door de nog jonge di recteur J. Vinke, wiens grootvader in 1897 de maatschappij oprichtte. De fir ma Vinke te Amsterdam dateert zelf al van 1860. Zij heeft de directie van meerdere scheepvaartmaatschappijen, o.a. van die waarvoor de „Willem Ba- rentsz” vaart. De heer Vinke vindt het eigenlijk jam mer, dat men de naam „Witmarsum” niet eerder heeft gekozen, gezien de enthousiaste reactie van het gemeente bestuur. Intussen geldt Witmarsum nu wel als een erenaam, deze boot spant van alle overige de kroon. Nadat de heer Verolme namens de werf en burge meester Oosterhoff namens de gemeen te hebben gesproken, vindt de vlaggen- wisseling plaats: de vlag van de werf gaat omlaag, die van de maatschappij „Oostzaan” komt in top. Behalve deze vlag wappert, ook de driekleur op het schip, terwijl een blauwe driehoekige wimpel de witte naam „Witmarsum" hoog in de lucht doet lezen. De welsprekendheid is hiermee nog niet ten einde. In de salon wordt nog menig goed woord gesproken. Hier is het, dat burgemeester Oosterhoff met een spran kelende rede, gekruid met mytologische stoutmoedigheden, het geschenk der ge meente Wonseradeel aanbiedt: een door de glazenier Jentsje Popma vervaardig de glasgravure, aangebracht in de wand tussen salon en corridor. De kunstenaar heeft hierop uitgebeeld, hoe twee vrou wenfiguren, het land symboliserend, de kerk-met-de-koepel aanbieden aan de zeegod Neptunus (Poseidon), die vanuit het water lonkend tot hen opziet. Ik hoop, dat een afbeelding hiervan nog eens onder de ogen van de lezers dezer regels komt. Het is een bijzonder kunst zinnig werkstuk geworden, waarmee deze Friese kunstenaar opnieuw bewe zen heeft, z(jn vak te verstaan. Ook hij zelf bevond zich onder de gas ten en het zou mij niet verwonderen, als de ontmoeting met de scheepvaart- wereld tot verdere opdrachten leidde. Bij deze aanbieding van een geschenk blijft het niet: ook de heer Verolme komt voor de dag met enkele ingelijste crayontekeningen van de „Witmarsum” in aanbouw. Burgemeester Oosterhoff mag kiezen. Hij roept er de wethouders bij. De discussie krijgt even tot groot vermaak der omstanders een poli- pans- kan. door- tape” uiten. leien tape" lichte Verkeersagent veroordeeld. Een ver keersagent, die met een politie-busje te Amsterdam een verkeerde manoeuvre maakte, was er als de kippen bij, pro cesverbaal op te maken tegen een mo torrijder, die tegen het busje was op gebotst. Voor de rechtbank werd de agent echter de schuldige verklaard. De Schrikkeldag bracht „Friesland” en „Abe Lenstra” geen geluk. Op woens dag 29 febr. hebben opsporingsambte naren van PTT in samenwerking met de Rijkspolitie te Murmerwoude, de clan destiene zender „Friesland” opgespoord en in beslag genomen. Proces-verbaal werd opgemaakt tegen de landarbeiders W. M. en A. M. resp. 28 en 47 jaar oud, beiden te Birdaard. In Akkerwou- de onderging de clandestiene zender „Abe Lentsra” hetzelfde lot. Hier werd proces-v&rbaal opgemaakt tegen de 25- jarige fabrieksarbeider J. E. tieke noot, als de keuze blijkt te gaan tussen een in zwart gehouden en een rood bijgekleurde tekening. Hoe de keuze tenslotte is uitgevallen, verklap ik niet. In de werkkamer van de bur gemeester zal men de tekening t.z.t. wel aan de wand zien hangen. Ook voor diens éigen huis wordt hem nog een aangeboden. Een aardige herinnering aan deze voor Witmarsum zo histori sche dag. In de rede van de directeur der scheeps werf treft mij de grote erkentelijkheid voor de werklust, waarmede door het personeel, van hoog tot laag, aan dit vlaggeschip is gewerkt. Met bijzondere warmte spreekt deze industrieel over de liefde van zijn mensen voor het schip, dat onder hun handen, niettegenstaande de moeilijkheden van deze barre winter, is gegroeid. Ook van de zijde der rederij, bij monde van de president-commissiaris, dt heer Rauwenhoff, wordt dit onderstreept, waarbij vooral het nationale aspect van dit Nederlandse bedrijf wordt belicht. Zo is er deze dag veel hartelijkheid in de waardering gelegd. Ook met Wit marsum vanwege de voor deze stre ken onwaarschijnlijke omvang der ge meente wordt er gekscherend van de „provincie” Wonseradeel gesproken zullen banden blijven bestaan. Ik hoor van uitnodigingen voor een bezoek. Wanneer om goed vijf uur de sleepboten „Kralingen” en „Finland” de „Witmar sum” weer veilig terug leiden naar het punt van uitgang, hebben we een koste, lijke dag achter de rug. We hebben ken nis gemaakt met een schip, dat er zijn mag. Hoe indrukwekkend is een blik in de machinehal, hoe enorm is het laad vermogen. Nog deze avond vangt het zijn eerste reis naar Texas aan. In Antwerpen wacht een lading ijzeren pijpen voor de petroleum velden. De „Witmarsum” zal terug komen na een week of zes met katoen, hars, pitchpinehout, terpentijn, en lampzwart. Het heldere wit van de boot zal iets van zijn smetteloosheid inboeten. Het zal haar niet deren. De „Witmarsum” véArt en dét is wat waard. Wat betekenen ten slotte al die klinkend geheven glazen champagne bij ■feA - z...f Bolswards Nieuwsblat Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad een verzekerde waarde, naar mij verteld werd, van f 10.000.000. Eén naam wil ik hier nog noemen: on der de gasten bevond zich ook de dich ter Bertus Aafjes, bij velen bekend door zijn „Voetreis naar Rome". Hij zal op uitnodiging van de directie ook deze eerste reis meemaken. De Witmarsu mers hebben hem een goede reis ge wenst. Laat ik mijn verhaal mogen besluiten met de tekst van de oorkonde, gecalli- grafeerd en ingelijst, door burgemeester Oosterhoff aan de rederij aangeboden; Het DORP aan het SCHIP. Beschut en gestut door gemeentebestuur biedt het dorp aan de zee symboliek in statuur. Zoals op de dorpskerk de koepel het beeld van verbondenheid blijft ondanks veel wat verdeelt, zo zij op Uw bodem de brug steeds de band van gemeenschap, voor elk die U mede bemant. Uw zeegod Neptunus, die sierlijk verrees uit zijn zilte paleis, wekke nimmer uw vrees. Zij nooit averij of een stranding uw lot voor gevaar van de golven hoede U God En neem, waar uw koers voert, naar vreemd-verre zee, aan het dorp, dat uw naam draagt, gedachtenis mee. De oorkonde is gedateerd: Witmarsum 1 maart 1956 en is getekend door bur gemeester en secretaris. Zij zal een plaats krijgen in de nabijheid van het koepelraam. Goede vaart, „Witmarsum”. Moordrecht. mekoar to geriven. Mei dizze sterke taname fan de ófset, komt lykwols in oar probleem oan de kimen opljoch- tsjen. Hwant giet it sa troch, dan duor- ret it net botte lang mear en de bistean- de sintrale kin it net mear dwaen. Dat is daliks sa net, mar in nije sintrale, of in nij stik sintrale, freget safolle, dat men der al in jier as fjouwer earder mei bigjinne moat om him op tiid klear to krijen. En sa't de deskundigen it bi- greatsje, sil it yn I960 safier wêze. Om dizze reden leit der by de stikken foar de bütengewoane sitting fan de Steaten, dy’t hjoed yn Ljouwert bigjint, in wiid- weidich stik mei it ütstel dêrta to bi- sluten en goedkarring to jaen oan de bisteging fan sa'n 20.000.000 goune foar dit doel. Oan dit ütstel sitte hiel hwat kanten, dy't de algemiene bilang- stelling wurdich binne. Binammen de lju, dy’t jit altyd fan elektrysk Ijocht ütsletten binne, om't hja to fier fan de kabel ófwenje, sil it ynteresseare, hoe't de saken der binne lizze. Har winsk om der ek by to hearren, achtsje wy folslein billyk, de wachttiid hie al fietsten to lang west, mar dochs moatte hja ek ynsjen, dat dizze nije ütjefte fan safole millioenen oan dit bidriuw, folslein for- antwurde is en har billike winsk net allinnich der net ónder lije sil, mar krekt oars, om lans dy wei earder yn- willige wurde kin, as byhwannear it net barre soe. Hoe sterker it bidriuw, hoe earder sil dy swarte en swakke side fan de elektrifikaesje fordwine kinne, Dêr- om hoopje ik de oare kears der hwat mear oer to fortellen. Hwat hat Qabe Skroar in stjjl en kleur. Inderdaad heeft men met de „Witmarsum” iets bijzonders voorgehad. Deze boot is thans het „vlaggeschip” der maatschappij. On danks de zakelijke bestemming van haar boten heeft men een artistiek ac cent willen leggen op de aankleding. En zo wordt het oog in de gangen en de vele kleine vertrekken telkens geboeid door prachtige ingelijste foto’s van de bekende fotograaf Cas Oorthuys en aquarellen, etsen e. d. van Nederlandse kunstenaars. Van Jeane Bieruma Oos ting bijv, een Friese boerderij, terwijl ook de jonge Friese Antje Zijlstra en kele van haar producten zien laat. Het noemen van deze vrouwenennamen herinnert mij er aan, dat ik nog niet vermeldde, dat op deze proeftocht geen enkele vrouw te zien was. Dit is vaste traditie. Over de motivering van deze gewoonte zal ik niet uitweiden, ik ge loof dat men er in Makkum anders over denkt. Intussen heb ik ook andere bekende ge zichten ontdekt en het is een weerzien als op de dag van gisteren. Het college van B. en W. met zijn secretaris blijkt voltallig aanwezig te zijn, verder zijn in hun gevolg meegekomen de heren Zijl stra, W. Reitsma en meester van Toorn zodat Witmarsum goed vertegenwoor digd is. Ook meester de Vries van Fer- woude, zoon van ’n scheepskapitein, die in de porlog bjj de torpedering van zijn schip om het leven kwam, is voor deze korte zeereis uitgenodigd, een goede attentie. De zee kent hij trouwens be ter dan een der anderen: hjj is als zen- De nieuw te eHehten 2de bijzondere school te Wommels zal in aug. worden geopend. De oudste inwoner van Workum, Auke J. Visser, op 96-jarige leeftijd overle den. agent werd veroordeeld zonder dat hem echter een boete werd opgelegd. Man getroffen door velg van wiel. De 50-jarige heer S. Schocne was woens dagmiddag in zijn garage aan de Palen straat te IJmuiden bezig met het op pompen van een band van een vracht wagen. Opeens sprong de band uit el kaar. De heer Schoone kreeg een van de helften van de wielvelg tegen zijn hoofd. Hij was onmiddellijk dood. Rare kostganger. De bewoners van een perceel aan de Elisabeth Wolffstraat te Amsterdam kwamen bij hun thuiskomst tot de ontdekking, dat hun gehele in boedel verdwenen was. Ook hun kost ganger was nergens meer te vinden. Bij een nader onderzoek door de politie bleek, dat deze kostganger tijdens de afwezigheid van de bewoners de gehele inboedel, die volgens de politie een waarde heeft van f 3000 verkocht heeft aan een opkoper. De kostganger wordt thans door de politie gezocht. Proefproces over voetbalpool. De voet balvereniging 't Gooi moet het enige tijd zonder voetbalpool stellen, omdat de politie de bescheiden in beslag genomen heeft. Er is namelijk geconstateerd, dat een lid ook een kennis liet meedingen, die geen lid of donateur van de vereni ging is. Dit zal leiden tot een rechts geding, dat als een proefproces voor verenigingspools kan beschouwd wor den. „Zeven Provinciën” naar Leningrad. In verband met de voorgenomen uitwisse ling van vlootbezoeken tussen Neder land en de Sovjetunie wordt aangeno men, dat de kruiser „De Zeven Provin ciën” van 20-24 juli in Leningrad zal verblijven. Het ligt in de bedoeling, deze kruiser tijdens het officiële bezoek aan Rusland te doen escorteren door de nieuwe onderzeebootjagers „Friesland” en „Zeeland”. Tegelijk met het Neder landse vlootbezoek aan Leningrad zal de haven van Rotterdam worden be zocht door een m\deme Sovjetkruiser van de Swerdlov-klasse, begeleid door twee torpedobootjagers. Auto reed in op echtpaar. In de nacht van zaterdag op zondag omstreeks 1 uur is te Heiligerlee een personenauto ingereden op een fietsend echtpaar, waarbij de man, de 32-jarige A. de Haan uit Heiligerlee, vrijwel op slag dood was. Zijn vrouw (26) werd zwaar gewond. Na de botsing reed de auto door, doch de bestuurder, die vermoede lijk onder invloed van sterke drank was en zijn beide mede-inzittenden zijn drie uur later gearresteerd. Geen verandering in vistijd. De afdeling Zoetwatervisserü van de Ned. Heide Mfj., welke de beroepsvissers van Ne derland vertegenwoordigt, heeft beslo ten wegens de langdurige winter geen stappen te doen bij de minister om dit jaar verandering in de vistijden te provinsje komme, jim moatte jimsels redde. Dochs slagge it yn 1928 om de eintsjes oan mekoar to krijen en yn de folgjende jierren wie der in oerskot, dat lykwols daliks nei de provinsje gie om ae skuld lytser to krijen. Wer toalf jier letter wie de skuld fan seis miljoen <;f- bitelle. Nou soe it gau better gean, in nije sintrale wie al yn oanbou, dy’t hiel hwat ekonomysker wurkje soe, de omset wie al ticht by de 50 miljoen K.W.H. doe’t in twadde en jit folie slimmere oarloch alles wer op losse skroeven sette. De fiif oarlochsjierren wiene foar üs allegearre in nachtmerje, mar net op it léste plak foar it P.E.B. dy’t oansjen moast, dat de Dütskers seis it koper üt de bedingen hellen om it nei de Heimat to slepen. Dne't yn ’45 de frede kaem, like it earst dan ek net bést. Mar al siet men de earste tiid ek mei in heap tükel- teammen, de feiten wize üt, dat nou winliken de tiid kommen wie, hwert men sa lang nei ütsjoen hie, de tiid fan in folslein rendearend bidriuw, mei sokke risseltaten, dat de fierdergeande modernisearing troch it bidriuw seis opbrocht wurde koe. De lyts fyftich miljoen K.W.H. omset is mei sprongen omheech gien. Hie men oer de earste fyftich miljoen goed 25 jier wurk hawn, de twadde 50 miljoen waerd helle yn 5 jier en de tredde seis yn fjouwer jier. Yn 1954, dus tsien jier nei de oarloch hie it P.E.B. trije kear safolle óflevere as by it bigjin fan de oarloch. Net al linnich waerd dizze stream levere oan lyts en greatforbrükers yn de provinsje, mar tyeflik ek oan de Ysselsintrale, oan de S.E.P. foar oare bidriuwen yn Neder- lan en seis in bilangryk kwantum oan de büt<-nlanske dielnimmers fan de S.E.P. Dit koe omt de bidriuwen in binnen- en bütenlanske koppellijn mak ke hawwe, dy’t harren yn steat stelt om wert oprjuchten, dy’t de stream fan de stêd Ljouwert kochten. It selde jier wiene Waldsein en Boarnburgum mei har kooperaesjes fan wal stutsen en doe wie it ho. De earste wraldoarloch briek üt en makke oan de earste oanloop hommels in ein. Midden yn dy oarloch kaem dus it P.E.B. Hja naem de bistean- de sintrales oer en bigoun yn Oktober 1916 har wurk. Efternei kin men sizze, dat hja de minste tiid dêrfoar ütsocht hiene, hwant de léste oarlochsjierren waerd alles tige krap en djür en koe men lang net dwaen, hwat dien wurde moast. Nei de oarloch bilibben wy doe in tiid, hwerby it nije P.E.B. greate ka pitalen yn it nidriuw stekke moast om it op poaten to setten, wylst de mentali teit van de lju net meiwurke om ta in fiks debyt to kommen. De tiid fan 1920 oan 1930 wie net sa bést, alle prizen sakken en de moed wie der by de lju frijhwat üt. Dêrom makke it nije bi driuw dan ek gjin béste jierren, it waerd elts jier in minne balans, hwerfan it forlies yn 1922 seis boppe it miljoen ütgie. Dit minne buorkjen is sa bleaun oant 1928 ta, doe’t foar it earst de bi- driuwsütkomsten sünder forlies fést- steld wurde koene. Hja hiene doe in skuld, diels by de pro vinsje, fan 6 miljoen. Dizze earste toalf jier soe men de minne tiid neame kinne. Hege tariven, in lytse omset, likernoch 20 miljoen K.W.H. en it gat fol skuld. Yn sa'n posysje koe it ek net ütbliuwe oft it bidriuw hie sa sober müglik libbe en allinnich dér de füken ütset, hwert in bearske to fangen wie. It Provinsiael bistjür siet harren alle kearen op ’e hud, dat it nou hast ek ris üt wêze moast mei de forliezen, It sil de twade Maeije fan dit jier krekt fjirtich jier lyn wêze, dat de Steaten fan Fryslan in wichtich bislüt namen, to witten de oprjochting fan it Provin- siale Elektrysk Bidriuw, it bikende P.E.B. It wie dus yn 1916, dat de Stea ten dit bislüt namen, mar al sünt 1910 wie it „elektrysk” hjir net alhiel ünbi- kend mear. Easterwalde en Kimswert hiene doe de foarstap naem mei in doarp koöperaes- je, wylst yn 1911 itselde dien waerd fan Wytmarsum, Burgum, Kollum, Lünjebert en Makkum. Yn 1912 kaem Drylst der jit by en forriisden ek de earste gemeentelike sintiales. Ljouwert hwant de Steaten hiene daliks by it bi- e i Ida -deradiel wiene de earsten, wylst gjin dt saek sa steld: Der meije gjin it Noarden de Kabelmy: Gcbiet, Ljou- winsten of forliezen foar rekken fan de X

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1956 | | pagina 1