„Dijkplicht en waterschappen aan Frieslands westkust” w gil studie over het ontstaan van KRIS-KRAS door Nederland Boeiende, maar „drege Westergo’s IJsselmeerdijken Ï-H Fan de Martinytoer Gouden filmpjes üs hjoed p p to sizzen 1 Miswaer yn üngetiid STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND DINSDAG 26 JUNI 1935 52e JAARGANG No. 49 De Jong’s Nieuwsblad Hoe mear gewin, hoe mear brek MACCUM ra PYT. fol- 4de week van juni 1906 si Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adresi Marktstraat 15 Telefoon 451 Na 18.50 uur 505 of 555 (K 5157) Ook bij Jellum-Boxum was een maai- machine in het land. Eervol ontslag aan de heer P. de Jong als organist van de Doopsgezinde kerk. FAN IT GOEDE NET TOFOLLE MAR EK NET TO MIN Sjoukje Dijkstra legde danstesten af. Het 14 jarige Nederlandse kunstrijdster- tje Sjoukje Dijkstra heeft de vorige week in Engeland met succes haar twee eerste danstesten afgelegd. Zij voldeed aan d,e eisen van de eerste en tweede graad en verwierf hiermede de bronzen medaille. fan oare fügels. Yn ommets as - en der de yn üs fan prikken Driejarig meisje verongelukt. Het drie jarig meisje M. S. uit Rotterdam viel zondagmiddag op de Sophiakade te Rot terdam van een fiets waar zij achterop zat. Zij kwam met haar hoofd onder een auto terecht en was op slag dood. Autopedtocht naar oma strandde. Het 12-jarige zoontje van de familie S. uit Roermond wilde per autoped een be zoek brengen aan oma, die in Helmond woont. De reis strandde echter te Ven- ray, waar het knaapje de weg vroeg aan een voorbijganger. Die vertrouwde het kind niet en waarschuwde de politie. Die ontfermde zich over de jongen, tot papa zoonlief kwam halen. De reislus tige was 4% uur weg geweest en had 45 kilometer afgelegd. moord. De officier van Justitie, mr. J. C. Donker, had de vorige week levens lange gevangenisstraf geëist. (Dizkear fsnwege fakïnsje fan Tj .de J.) - - - behalve dan een klein meisje, dat het huis tijdig kon verlaten. Mevr. Wiebinga was naar de tandarts en haar man was op het land bezig. Geen areaalheffing op aarappelen. Het produktschap voor aardappelen heeft meegedeeld, dat in verband met het tot stand komen van de garantieregeling voor aardappelen van oogst 1956 het be stuur van het produktschap in overeen stemming met het desbetreffende advies van het landbouwschap besloten heeft de in 1956 geteelde oppervlakte aardap pelen niet met een areaalheffing te be lasten. Nederlands schip redt schipbreukelingen. Het 2500 ton metende m.s. „Van Neck” van de K.P.M. heeft zaterdag gemeld, dat het op de rede van Toli-Toli (Noord- Celebes) elf schipbreukelingen van een omgeslagen Makasseerse prauw heeft afgezet. De „Van Neck” heeft daarna zijn reis naar Shanghai voortgezet. Brandweer was weg, boerderij verbrandt In de ouderwetse hoeve van de heer A. van Meurs te Oosterhout in de Betu we brak zaterdagmiddag - vermoede lijk tengevolge van kortsluiting - brand uit. De plaatselijke brandweer kwam maar niet opdagen. Die nam in een an dere plaats deel aan een brandweer- concours. Bols wards Nieuwsblad gean fan dizze prachtige fügel. It sil net yn syn foardiel wêze, dat troch de bettere ig it lin aimeast droeger kom- Tizzea, mar der wurdt wol gru- w1.1. J- CA-2] de trek nei it suden fakentiids dcl- PBA6MBHr BBA» BB. KBarooAfAGB VAA «C SzrwAF/e KNOB vSOOBBCfNA O^K ZBBOOCKBN HB/VAK KAOBBL or»T Sc/Jror VArt MB.T B*ABO CrBCBABAB ABOUAfOrAiC/AKN 9 BOOB -VABBTBN BA TO&-OAHGGH BINNKN -BUCK OAArOT ÜUZCKBt - HSOBBPtA BGyTBHBUCK, AKnO (trrK VZZ Ht ZS3J Advertentieprijs: 12 cent per tnm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductis Ambonnezen naar Soekarno. Een aantal Ambonnezen in Nederland wil naar Bonn reizen om met president Soekarno te spreken over terugkeer naar Indone sië. In verband daarmee is de Ambon- nese voorman uit Indonesië, De Queljoe, kortgeleden al uit Djakarta naar West- Duitsland gereisd waar de Indonesische president op het ogenblik verblijft. Wielrijdster overleden. Zaterdagmiddag reed een bestelauto, bestuurd door C. d. V. uit Pesse in de Kerkstraat te Hoo. geveen achterop een wielrijdster, me vrouw J. H.M. die onverwachts over stak. Zij kwam te vallen en overleed ter plaatse. Voor moord op tante: 18 jaar. De rechtbank te Zutphen heeft de 29-jarige Apeldoornse boekhandelaar N. J. de J., die in de nacht van 26 op 27 juni 1955 in zijn woning te Apeldoorn zijn tante uit Culemborg van het leven heeft be roofd, veroordeeld tot een gevangenis straf van 18 jaar met aftrek wegens toestand te houden en om te voorko men, dat de zeestroom de voet van de dijk aantastte. Bezuiden Makkum aldus de promovendus, zijn er echter in 1542 „bezijden de Makkumerztjl zeewaarts geen hoofden” aanwezig. Later zijn blij kens de bestekken wel herhaaldelijk hoofden (kaden) toegepast. Het nieuwe systeem vereiste hout, dat aangevoerd moest worden. Voor het hout gebruikte men „Deven- terholt”, „inlands hout”, maar er werd ook hout geïmporteerd: in de 19de eeuw bijv, uit Bergen in Noorwegen. In de perioden van de oorlogen in de 18e eeuw en in de Napoleontische tijd was het praktisch onmogelijk aan het goede hout te komen. De palen werden (zo vertelt de schrijver verder in een voetnoot) met rimmen en rongen (plan ken en nagels) verbonden. Eigenlijk vormt deze nieuwe vorm van zeewering een nieuw element, dat consequenties schept. Het Groot Arbitrament legt aan de dijkgenoten dan ook niet het maken bieden, die aansprakelijk worden ge steld voor het onderhoud van de Frie se zeedijk en verdere zeewering. Reeds toen stond een dergelijk gebied (Won- seradeels Zuider Zeedijken, waartoe de meeste dorpen in Wonseradeel, benevens de stad Bolsward behoorde, was er een van) onder een dijkgraaf met gedepu teerden. Elk van de bedoelde gebieden, was belast met het „opmaken en het onderhouden” van een stuk van de dijk. Onder „opmaken” verstaat Mr. Dr. Obreen het voor de dijk nodige grond werk presteren, aarde los maken, nieu we grond op de dijk brengen en daarbij gebruik maken van zoden (de dijkvaart werd wel „soodvaert” genoemd) dat wil zeggen werk met de schop en spa, dat de landman kent. De regeling voor zag echter ook in de mogelijkheid om het strand met behulp van hoofden en palen te behouden. De aanwezigheid van voorland, het strand, dat tussen de dijk en de zee is gelegen, werd n.l. van belang geacht om de dijk zelf in goede Bij de politie te Sneek is aangifte ge daan van een ergerlijke mishandeling van een oude vrouw die in de late avond geroepen werd bjj een ziekelijk kind. Na dat ’t oudje binnen was getroond, wist men haar duidelijk te maken, dat zij ’t zieke wicht had „bitsjoend”. Rembrandt: 100.000. De Rembrandtten- toonstelling in het Rijksmuseum slaat alle records. Vrijdagmiddag om kwart over één - 35 dagen na de opening - passeerde de 100.000ste bezoeker, de heer B. Berger uit Den Haag, de con- tróle. Hij kreeg een boek over Rem brandt. De expositie is met een gemid delde van bijna 3000 bezoekers per dag de drukst bezochte, welke ooit in het Rijksmuseum werd gehouden. van de paalwerken als zodanig op, maar het verlangt, wanneer dergelijke wer ken nodig zijn, dat een geldelijke heffing door dijkgenoten wordt bijeen gebracht ter bestrijding van de beloning van de heihazen, aan wie het wferk werd uitbe steed. In later jaren werden wel stenen op riet tussen twee rijen palen gestort (z.g. kistwerk). Ook waren reeds van oudsher het gebruik van wier op de dij ken en het bekrammen met stro of riet bekend. Volgens de regeling van 1533 moest in Wonseradeel door onderlinge overeen stemming elk dorp zijn vaste plaats aan de dijk ontvangen, maar uiteindelijk zou de overheid de plaatsing (waarvan bo ven afgedrukt kaart-fragment een ge deelte laat zien) tot stand brengen. Bij de kaart hoort een lijst, die elk dijk vak uitdrukt in roeden van 12 voet 4.7 meter). Op ons kaartgedeelte is dit (van rechts naar links) Longerhouw 16 r(oede) 4 v(oet), Wons 68 r„ Schettens 10 r„ Witmarsum 27 r„ 5 v., Arum (tot op een half roede na aan de kleine Zijl) 22 r„ 6 v., Oldeclooster (tot aan de le steen der Vijf Deelen) 13 r. Het gedeelte tussen de dijkvakken van Arum en Ol declooster, waarin de letters O. A. V. D, P. moeten worden onderhouden door ,de P(rovincie) De V(ijf) D(elen) enz. In de lijst valt het verschil in de lengte tussen de dijkvakken wel sterk op. Als voorbeelden noemen we nog (niet op de kaart zichtbaar, dus verder op naar de Workumer kant gelegen, alles afgerond in roeden) Hieslum 53, Greon- terp 28, Dedgum 36, Parrega 116, Fer- Ned. kamerleden uit Straatsburg terug geroepen. Enige Nederlandse leden van het Parlement der Europese gemeen schap voor Kolen en Staal zijn donder dag op verzoek van hun partijleiders onverwachts naar Nederland terugge keerd, hoewel de zitting van het Parle ment nog niet geëindigd is. Tot hen be horen de heer Korthals van de V.V.D. en Dr. Marga Klompe van de K.V.P. Het vertrek wordt in verband gebracht met de politieke consultaties die thans in Nederland gaande zijn met betrek king tot de kabinetsformatie. Woning afgebrand in Zwagermieden. De woning van de heer S. Wiebinga in de Zwagermieden onder Kollumerzwaag is tot de grond toe afgebrand. Toen de brand uitbrak was er niemand in huis, Trein sleurt auto mee. Op de onbe waakte spoorwegovergang te Emmen is zondagmorgen een personenauto door een trein uit de richting Coevorden ge raakt en enkele meters meegesleurd. De inzittenden, de Hengelose groenten handelaar C. Hoiting met zijn vrouw en E. S. d. J. zoontje werden slechts licht gewond, iDe auto werd vernield. Lijkje van pasgeboren kindje gevonden. In de provinciale vaart ter hoogte van Klein Vrijenbaan te Delft is zaterdag het lijkje van een pasgeboren kind, van het mannelijk geslacht drijvende ge vonden. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Waarin opgenomen: De Bolswatdsche Courant, Westergoo en „Schil-banck” Makkumer Waard, merkwaardigerwijs Toekomstmogelijkheid? Bij gebrek aan een paard zette een boer zijn motorfiets voor een wagen met hooi en reed zo het vrachtje in de schuur. Bromfietser gedood. Op de Rijksstraat- weg Oldenzaal-Hengelo werd de 55-ja- rige bromfietser A. J; t. B. uit Hengelo bij het oversteken van deze weg zondag middag door een motorrijwiel bestuurd door de 32-jarige A. H. uit Weerselo, gegrepen. De bromfietser werd ge dood. In het Rood Hert te Bolsward wordt een vergadering belegd over de kwes tie „tram of locaalspoor”. Yn dizze moanne, nou’t de fügel wer op aeijen sit, giet men hjirmei troch. Tank sij de meiwurking fan alle bihearders fan de briedkoloanjes yn üs lan, sil it moog- lik wêze it tal fügels tonei hwat koart to balden, ta bihald wêzen is dizze bistridingsaksje i neat oars as fügelbiskerming, lyk dat is in hiel oar ünderwerp - léste jierren rounom yn üs lan yn it wurk steld wurde om de earrebarre of eibert (ooievaar) foar ütstjerren to bihoedzjen. Yn Nederlan wiene yn 1939 noch 300 biwenne earrebarrenêsten, mar forline jier wiene der mar 63 mear fan oer, in tal, dat eartiids allinne yn Frys- lan foarkaem. It is net maklik to sizzen hwat de oarsaken binne fan it efterüt- gean fan dizze prachtige yn syn foardiel wêze, dat ófwettering it lin aimeast droeger kom men is to ïizzea, mar der wurdt wol gru- te, dat binammen yn Frankryk de fugel op sketten wurdt. I. De noarttge hoer: Hwat is ’t bidroefd wy ha binei Net in healüre sinne. It lukt al nei de langste dei, ’k Moat alle hea noch winne. Fyftich pounsmiet leit oan it swé, Dér bin ’k hwat mei oan ’t griemen, ’t Wurdt grif min kwaliteit, o né, Ik kin der wol om skrieme. Binaud dat it net better wol, Dit sil him raer bisnije, Myn skuorre komt neist mar heal fol, 't Wurdt al den deale lijen. Wy sitte altyd mei de strop, Wolfeart is mar sabeare. Minsken, seur my net om ’e kop, Ik kin niks mear forneare II. De noftere boer: ’t Is spitich, ja, ’t giet net sa flot, ’t Wie f’line simmer better. De üngetiid sit hwat op slot, Us past gjin kjeld en wetter. Hawar, der is neat oan to dwaen. Wy kin der wol oer stinne, Mar dat sil üs in bytsje jaen, It bringt gjin strieltsje sinne. Wy hawwe mei üs lyts forstan En al üs skreppen, skaeijen, It waer lokkich net yn ’e han, Wy kinn’ de wyn net draeije. Geduld moat alle dagen leard, ’t Wurdt dizkear ryklik let en Miskien win wy forsüt re hea, Mar ’t fé haldt grif wol fretten. Wy ha altyd in fleurich sin, Praet’ noait fan üngemakken, Wy sjong’; „Hou er de moed maar in”, De loft krijt blauwe plakken! Rolschaats-straten. In Tilburg zullen bij toerbeurt bepaalde straten door het ge meentebestuur worden aangewezen voor het rolschaatsen. De commissie voor strafzaken van de gemeente meent nl. dat het niet juist is het rolschaatsen in de stad te verbieden, ondahks de klachten van vele inwoners wegens overlast. Us lan stiet bikend as ien fan de meast fügelrike lannen fan Jeropa. Dit komt net yn it léste plak hjirfandinne, dat wy in bulte foar de fügels oer ha en yn Fryslan is dat wol tige it gefal. Tink mar oan de Fügelbiskermingswachten, dy’t spontaen rounom oprjochte waerden doe t de Ijipkes, de skriezen, tsjirken en oare greidefügels ya gefaer rekken. Fügels binne ntmmers net allinne nuttich, hja jowe de minsken ek eet fan nocht en wille. Fügels sjocht men graech as sünder fügels soe it mar in deade boel wêze. Mar nou moat men fan it goede ek wer net tofolle ha. Der komme yn üs fauna nammers soarten fan fügels foar, dy’t troch har natuerlike eigenskippen it lykwicht yn de fügelwrald yn gefaer bringe. Tsjin dizze fügelsoarten moat de minske, hoe’t it him ek tsjin it boarst stuitet yn it gewear komme. As foarbyld fan sa’n fügel, dy’t der hwat in to great tal oer en tofolle is, kinne wy de greate sékobbe neame, de sulver- miuw (Holl. Zilvermeeuw), ien fan de moaiste en meast nysgjirrige soarten fan séfügels, dy’t lykwols troch syn rófsuch- tige aerd in bulte skea docht oan de fü- Hwat hat Qabe Skroar seis oergien waerd ta it forgiftigjen fan folwoechsen fügels mei strychine. Dizze bistriding die lykwols noch gjin fol- dwaende fortuten en sa waerd der yn 1954 troch de „Commisie voor Fauta- bescherming van de voorlopige natuur- beschermingsraad” bisletten it tal fan de fügel, dat doe grif al twa kea to great wie, werom to bringen op likernóch 10.000 briedpearen, troch elk jier it tal neikommelingen b.g. troch it skodzjen fan de füle aeijen lytser to meitsjen. Un der lieding fan de ófdieling Natürbisker- ming fan it Staetsboskbihear is yn 1954 en 1955 dit plan foar in great part üt- fierd. tige aerd gelstan. Dizze fügelsoarten hat him hjir yn üs lan yn de tritiger jierren ütwreide oan’t 120.000 eksemplaeren en dat is ryklik genóch. Fügeldeskundigen hawwe nam mers birekkene, dat dit ta’ - sil it forant- wurde wêze - net heger wurde mei as sa’n 40.000. It is dan ek in feit, dat it to greate tal fan de sulvermiuwen net sünder gefolgen bleaun is foar de fügel- stan yn it algemien. De fügel is in earste klas aeifretter en ek jonge fügels is er slij nei. En dat net allinne lytse fügeltsjes. Seis jonge berch- einen, sterns, tsjirken, Ijippen binne foar him net feilich. As der neat tsjin de sulvermiuw dien wurde soe, soe der fan de fügelstan by üs kust lans net folie oerbliuwe op ’e dür, dat is in ding dat wis is. Yn 1939 is men dan ek al oigoun mei in tsjinof- fensief. Yn de broedkoloanjes fan de greate sékobbe waerden gans aeijen üt- helle, wylt op plakken, dêr’t de oer- freonen en l han fan de fügel wol tige slim wie, De raad van Bolsward verzoekt aan de subsidie aan de N. T. M. de voor waarde te verbinden de tramlijn Sneek- Bolsward te veranderen in lokaalspoor, wat hoogstens f 100.000 behoeft te kos ten. woude („Verwolde”) 143, Tjerkwerd („Tjerkwart”) 174, de Marning 37, Schraard 95, Gaast 124, Piaam 60, Id- segahuizum 89, Allingawier 126, Exmor- ra 134, enz. Merkwaardig dat we bijv, ook aantref fen Cnossens met 16 en Nijeklooster met 9 roeden. Bolsward zelf staat slechts voor 46 genoteerd. De schrijver noemt het „bezwaarlijk de motivering van de genoemde verhoudingsgetallen vast te stellen”. Het zij zo, ihteressant zijn ze zeker. En zo is er veel meer te noemen, dat een eigenaardig licht werpt op de geschie denis van ons dijkwezen. Voor historici en „sneupers” is het ge noemde bij A. J. Osinga N.V. te Bols ward voor het dijksbestuur uitgegeven en gedrukte boekwerk dan ook om van te smullen. Voor de leek is het echter wel wat „dreech”. Het is een gedegen studie, waarvan we in dit artikel slechts iets vertelden van een zeer klein onderdeel. Samen met de publicatie van Dr. M. P. van Buij- tenen en de archieven van de 4 water schappen, waaruit „Westergo’s IJssel meerdijken” resulteerde, is hier een ge documenteerd en voor historici en rechtsgeleerden uiterst belangrijk boek werk van de pers gekomen. Een woord van dank aan de dijksgede- puteerden en de dijkgraaf, de heer H. R. Kingma te Bolsward, die met het finan cieren en bevorderen van deze uitgave in de geschiedenis van onze zeedefensie een waar monument hebben opgericht, is hier zeker- op zijn plaats. Dernjonken is by in ündersiik dat forline jier troch it Steatsboskbihear dêrta balden is, feststeld, dat üs lan net foldwaende gaedlike nestgelegenheit foar de earre- barren hat, mei it gefolch, dat hjir en der tusken de eiberts in striid op libben en dea levere waerd. Faker as ienkear rekken dermei aeijen n soms seis jonge fügels forlern. It is derom in goed ding, dat der dizze maitiid yn üs lan, ü.o. mei meiwurking fan de Nederlanske Forie- ning foar fügelbiskerming, de earrebarre nêsten opknapt binne, foar safier dy yn forfal rekke wiene. Hjirmei is wol ien an de oarsaken an it eterütgean fan de fügels weinommen, mar it is fansels tige de fraech, oft de earrebarre noch to réd den is. Yn kontreijen dêr’t de fügel de léste jierren net mear sjoen is, kin men nésten bouwe, safolle as men wol, mar it sil net folie jaen. Yn üs omkriten witte wy b.g. gjin inkeld nést dat biwenne is. Men kin fan it goede tofolle ha, lyk as mei de sékobben, de eibert soene wy dochs graech halde wolle. Forline wike seagen wy noch ien parmantich tusken de sweën troch stappen, earne tusken Stienwyk en Meppel. In prachtich ge- sicht wie it, krekt in deftige aide hear. Mar hoefolle bern soene der wêze, dy’t de earrebarre allinne mar kinne fan it teltsje of üt in ferske? En sa is it skielik ek mei it sweltsje, as wy der net meielkoar noed foar stean. Tink der om, der mei gjin inkeld nestke üthelle wurde. Better hwat oerlêst dan skielik gjin inkeld sweltsje mear. Nevenstaande tekening is Wel een der oudste en te vens een der meest merk waardigste van de „vlecke Maccum”. Het betreft, om precies te zijn, een frag ment naar „De vertooninge Van de situatie ende ver- deeling der zeedijcken van Wonseradeel opt suydt van Maccum met d’aengelegene dorpen”, zoals deze is opge nomen in het door Mr. Dr. H. T. Obreen geschreven proefschrift over de Dijk plicht en waterschappen aan Frieslands westkust. Op de voorgrond zien wij de de huidige waar ook reeds een 300 jaar geleden ■(de tekening stamt van 1659) schapen, koeien en paarden graasden, die men hoewel ze erg primitief zijn getekend toch duide lijk kan onderscheiden. De Schil-banck (Schil schel pen, vergelijk nog heden ten dage bestaande straat- aanduidingen als Skilwyk, Sküjkaimpen Skilpaed en ’t Skil) was, zoals duidelijk viel te onderscheiden, des tijds niet met de vaste wal Verbonden. De dieren die er graasden, zullen dan ook wel per praam in veiligheid moeten zijn gebracht. De bank had geen beveiliging van kaden en wallen en, dit vergete men niet, stond bloot aan vloed- en ebgetij. Bekijken we de tekening nader, dan zien we een niet onbeduidende vloot van zeilschepen, waaronder twee- en zelfs driemasters voor de Makkumer ha ven. De plaats zelf is zeer primitief ge tekend, maar duidelijk zien we de be bouwing aan de Zijlroede waaraan op het einde de vele kalkovens, die ver vaarlijk roken. Toch gaat het in deze tekening niet om deze dingen, hoe interessant ze op zich zelf ook zijn en op hoe een onge zochte wijze ze ons iets vertellen uit de tijd van drie eeuwen geleden. Het gaat over wat de bovengenoemde titel reeds aangeeft om de „verdeeling der zeedycken van Wonseradeel opt suydt van Maccum”. Zo zien wij achtereenvolgens de dijk vakken van Oldeclooster (Hartwerd), Arum, Witmaersum, Schettens, Wons en Longerhouw. Zoals gezegd is dit slechts een fragment van de kaart. Deze loopt van Makkum tot het Workumer- hek. Het verdelen van de dijk in vakken is een uitvloeisel van het bekende Groot Arbitrament, een regeling van het dijk wezen aan Frieslands Westkust, date rende uit 1533. In dit stuk, dat afkwam onder George Schenck de Friese stad houder van Karel V, worden Westergo en Zevenwouden verdeeld in vier ge- O 3 '34

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1956 | | pagina 1