DE TOESTAND IN AZIË ONZEKER EN DREIGEND KRIS-KRAS door Nederland MOGELIJKHEDEN PROBEREN QabeSk ós hjoed p p to sizzen PROF. DE GAAY FORTMAN GAAT ALLE roar 1 I Buitenlands Overzicht Spanning rond en in Egypte Ontevredenlieid over Amerika*» slappe houding STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND 1 VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1956 52e JAARGANG No. 67 i. ?ol- ite- Hwat hat it uit de im- en •r, r t i i> inder- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. jj OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Der kinne in bulte skiep yn ien hok, mar wylde noch mear. >0- ?r- ;a- te it”, van :n n, •e i. n i; e e Bols wa rils Nieuwsblai Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad 6. as n» in us ia it- ;n je Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Maandagavond zijn in het Olympisch Stadion door Drs. W. van Zyll namens het Nederlands Olympisch Comité de eerste invitaties uitge reikt aan deelnemers voor de Olympische spe- ’en in Melbourne. De enveloppen waren be plakt met Olympische postzegels. In het midden Mevr. Puck v. Duyne-Brouwer M., die er naar algemeen bekend was warmpjes bij zat. Zendtyd TV verdeeld. Met ingang van 1 oktober zijn zendmachtigingen gege ven aan de vijf omroeporganisaties. De Vara, KRO, NCRV eü de Avro is 69 uur per jaar toegewezen, de VPRO 23 uur per jaar. Voor de uitzending van kerkdiensten is 24 uur per jaar gere serveerd (Ikor 10 uur, Convent van ker ken inzake radiodiensten 4 uur, R.K. kerkgenootschap 10 uur). Een deel van de zendtijd blijft aan de NTS voor het journaal, de Eurovisie-uitzendingen en voor de programma’s die voor de pro- gramma-kommissie van de NTS (in sa menwerking met de omroeporganisaties) zullen worden voorbereid. Besprekingen grafisch bedrijf vastgelo pen. Over een loonsverhoging in het gra fische bedrjjf hebben de werkgevers en werknemers geen overeenstemming be reikt. Op 21 en 27 augustus zijn er be sprekingen gevoerd over de toepassing van de regeringsverklaring van 19 maart (3% met doorberekening, of meer zonder doorberekening)Nu deze bespre kingen niet tot resultaat hebben geleid, hebben de partijen zich tot het College van Rijksbemiddelaars gewend met het verzoek een, beslissing te willen ne men. De R in de klok. De letter R zal voor de gieters van de zes klokken voor het nieuwe Haagse carillon in de gerestau reerde St. Jacobstoren voorlopig een aparte klank hebben. Deze zes klokken dragen de namen van leden van de ko ninklijke familie. Er is ook een „Mar- grietklok” bij. De klokkengieter vergat een R en de de Hagenaars kregen te lezen: Magriet in plaats van Margriet, hetgeen bij de nietingewijden enige con sternatie veroorzaakte. De fout was na tuurlijk al ontdekt en er wordt reeds aan het gieten van een nieuwe klok ge werkt. De oude vertoonde trouwens toch een „karakterfout”. Na dijkdoorbraak 200 ha land onder water. In de kop van Overijsel is de dijk van de waterleiding „De Stouwe” van het waterschap Nijeveen-Kolden- Veen doorgebroken, waardoor een com plex landerijen van 200 ha, behorende tot het waterschap Vollenhove, blank is komen te staan. De hulp van gemeente en waterschap is ingeroepen om de wa terschade te beperken. Feest b(j zusterstad. Op 13 september vangen in Sneek de feesten ter herden king van de ontvangst der stadsrech ten, 500 jaar geleden, aan. Die dag, zal ’s morgens om acht uur met klok gelui en fanfaremuziek worden inge luid. Om half negen zullen zes herau ten op verschillende plaatsen in de stad de 500ste verjaardag per proclamatie bekend maken. Tegen 10 uur is ter ge legenheid van de herdenking een bui tengewone vergadering van de gemeen teraad. Vragen over Vara-TV-uitzending. Het Tweede Kamerlid de heer J. Fokkema (a.r.) heeft de minister van O. K. en W. vragen gesteld over de TV-uitzen- ding van de VARA op 22 augustus. De VARA heeft toen, buiten het aange- kondigde programma om, politieke voorlichting gegev-n over de kabinets formatie-. De heer Fokkema vraagt of We zullen moeten afwachten of het ver dere verloop van de Suezkanaal-kwestie aanleiding zal geven tot meer ontevreden heid in Europa, in het bijzonder van En- besloten om met een kabinet voor de Ka mers te komen, daar dv tijd dringt. Prin sjesdag nadert. Als zijn program of zijn zetelverdeling geen genade ka>n vinden in de ogen van een der fractie-voorzitters gaat de infor mateur toch gewoon door. De brede basis wordt dan afgeschreven en met de over blijvende partijen wordt verder zaken ge daan. Dat is het goed recht van de in formateur, die tenslotte wel formateur zal worden. Het is de heren Drees en Romme niet gelukt een brede basis (in de vorm van een parlementir kabinet) tot stand te brengen. Het is de heer Lieftinck niet gelukt om dit extra-parlementair te doen. De poging van prof, de Gaay Fortman mag men dan ook terecht als een laatste poging zien. Maar kan hij ook de brede basis niet herstellen, dan komt hij tcch weer terecht in een combinatie van de rechtse of linkse smalle basis (waarbij dus één van de grote partijen in de oppo sitie is). Rechts is uitgesloten, omdat de c.h. niet meedoet. Links is mogelijk (ook zonder c.h., want p.v.d.a. en a.r. en v.v.d. hebben samen 52 zetels), maar voor de a.r. weinig aantrekkelijk. En toch zal er rechts of links gemanoeuvreerd moeten worden, want andere mogelijkheden zijn er niet. Daarom wordt gedacht aan de vorming van een intermezzo-kabinet, dat men moet zien als een overgang naar meer normale verhoudingen. Dit inter mezzo-kabinet zal echter zeer zeker het hoofd moeten willen bieden aan alle moeilijke problemen. Dat is het verschil met een zakenkabinet, waarin bovendien geen parlementair en politiek ervaren personen zitting heb ben. Een zakenkabinet wil niemand. Het zou slechts kunnen bestaan zolang een en de k.v.p. maar meedoen), de betrokken fracties niet zijn i aan de vor- ig van een extra-parlementair kabinet de fractievoorzitters te pas komen. De aangezochte kandidaat-ministers kunnen n.l. bij hun fractie-voorzitters om advies gaan vragen. Dat advies wordt uiteraard verleend op grond van het program dat de (in)formateur heeft samengesteld en op grond van de zetelverdeling. Een extra-parlementir kabinet krijgt toch weer een parlementair karakter als daarin veel vooraanstaande politici zijn opgenomen. Zes procent, maar wanneer? Na ruim vijf maanden van moeizaam onderhan delen zijn regeringsvertegenwoordigers en afgevaardigden der ambtenarenvak organisaties i. d. maandag ten departe- mente van Binnenlandse Zaken gehou den vergadering van de centrale kom missie voor georganiseerd overleg in ambtenarenzaken in zoverre tot een ak koord gekomen, dat per 1 september een algemene loonsverhoging van 6% voor alle categorieën van Rijksambte- naren zal worden ingevoerd. Mevrouw Roosevelt prijst Stichting „Het leven begint bij 40”. De stichting „Het leven begint bij veertig” heeft uit Parijs van mevrouw Eleonore Roosevelt een persoonlijk schrijven ontvangen. Hierin spreekt zij haar bewondering uit voor de werkzaamheden der stichting. Woordelijk schrijft zjj „De ouderen van boven de veertig zijn te vertrouwen en beschikken over inzicht en werklust. Uw poging om ouderen aan werk te helpen beschouw ik als zeer noodzake lijk voor de welvaart van ieder land”. Op de koffie... De koffie, die geser veerd wordt in de Horeca-bedrijven, is vaak van niet al te beste kwaliteit. De goede zaken niet te na gesproken. Men gebruikt teveel surrogaat en besteedt te weinig aandacht aan het zetten en bewaren. In Haarlem is men nu begon nen met een kruistocht tegen deze slechte koffie, door het organiseren van een koffieweek. En op de thee! „Het Vrije Volk” advi seert, om in Dordrecht, althans op maandag en dinsdag, geen thee te drin ken. Ze is dan slecht, omdat de smaak van het water niet deugt. Dit is een ge volg van het feit, dat op genoemde da gen teveel rivierwater bij het bronwater gevoegd moet worden. De huisvrouwen gebruiken dan waarschijnlijk een enor me hoeveelheid waswater. Dat pleit voor de zindelijkheid van de Dordtse vrouwen, maar het is te hopen, dat aan deze toestand spoedig een einde komt. Matroos uit Hoogeveen in Engelse ge vangenis. Een der opvarenden van de lijnboot „Gaasterland” (rederij S.S.M.), de 25-jarige matroos G., uit Hoogeveen, is in Pentonville (bij Londen) voor ne gen maanden de gevangenis ingegaan, nadat hij in Gooi door de doane was be trapt op smokkel van een zeer grote hoeveelheid tabak. Man en vrouw van babymoord verdacht. De rijkspolitie te Heerenveen heeft de vijftigjarige vrouw N. P.—H. te Hau- lerwijk, gearresteerd en naar Leeuwar den overgebracht. Zij wordt verdacht van moord op een baby van twee dagen. Deze moord werd tien maanden gele den gepleegd. De eveneens vijftigjarige man F. R. wordt verdacht van mede plichtigheid. Monteur bekende. De 18-jarige mon teur H. J. N. uit Maastricht heeft na langdurig verhoren dinsdagmorgen be kend, dat ook hij betrokken was bij de moordaanslag, die in de nacht van za terdag op zondag op de Heerder rijwiel en motorhandelaar Jos Momen is ge pleegd. Hij heeft de twee jeugdige Maastrichtenaars die hec huis aan de Akersteenweg binnendrongen, daad een bedrag van f 20.000 beloofd voor het uit da weg ruimen van *3 heer Ruim een week is de nieuwe informateur, prof. mr. de Gaay Fortman bezig aan zijn pogingen om een nieuw kabinet te formeren. De a.r. hoogleraar is ongetwijfeld de aangewezen man om alsnog te proberen de politieke tegenstellingen tussen de twee grote partijen te overbrug gen. Hij is een voorman van het C.N.V., als zodanig staat de heer de Gaay Fortman te boek als een „linkse” anti-revolutionair, die in socia listische kring om zijn persoon welwillend wordt ontvangen. Daar de k.v.p.-fractievoorzitter, de heer Romme, het zelf is geweest, die hem bij H. M. de Koningin heeft geadviseerd kan men veronderstellen dat hij ook in die kring een gewaardeerd persoon is. Washingthon’s het bijstand zal krijgen van vrijwilligers, van de Suez- waarbij men direkt denkt aan het beruch te ingrijpen van Hitler- en Mussolini- vrijwilligers in de Spaanse burgeroorlog. Overigens wordt in internationale krin gen gemompeld dat een Engels-Franse militaire actie niet zozeer een volledige oorlog tegen Egypte zou bedoelen dan wel een militaire coup om de Suezkanaal- zóne weer te bezetten. Troepenconcen traties zouden o.a. op Cyprus geschieden waar de situatie weer slechter geworden is door een onhandige geste der Engelse regering, die de Cypriotische terroristen slechts strafkwijtschelding schonk als ze naar Griekenland uitweken, maar op hen de volle strafmaat wilde toepasse'1 als ze op Cyprus bleven. De terroristen willen hun actie nu weer hervatten, temeer om dat Londen er nie1- aan denkt de Cyprio tische aartsbisschop Makarios uit zijn verbanning te doen terugkeren. De En gelse regering heeft op een voor haar heel geschikt moment, ontdekt dat deze bis schep de werkelijke leider van het verzet is geweest en persoonlijk ook slachtoffers voor aanslagen heeft aangewezen. Men kan dus voorlopig wel blijven rekenen op onrust op deze militaire basis van Enge land, die nu, tijdens de Suezkanaal-crisis, zo belangrijk is. Overigens verzekeren tal van commentatoren dat er geer, sprake meer zal zijn van enigerlei militaire actie tegen Nasser, en dat als hij het Ameri kaanse voorstel afwijst, op het tweede deel der Kanaalconferentie, waar dan de vraag „Wat nu?” aan de orde zal komen naar een nieuw compromis zal worden gezocht. Ook Nasser zou wat toeschietelijker wor den omdat de economische maatregelen welke in het Westen al tegen hem geno men zijn, al voelbaar beginnen te worden in Egypte. Dat echter ondanks dit alles de toestand ernstig blijft, blijkt uit het feit, dat de Egyptische regering allerlei chicanes je gens Engelsen in Egypte pleegt, door ze van spionnage te beschuldigen en dat het Engelse parlement van reces is terugge roepen nu Nassers antwoord op het meer- derheidsvoorstel der Suezkanaal-conferen de is ontvangen. meerderheid in de Kamer dat gedoogt. In een intermezzo-kabinet kunnen uitgespro ken politici zitten en daardoor wordt het moeilijker het weg te werken. Een andere mogelijkheid om passe te komen zou zijn de reconstructie van het demissionaire kabinet. Drees en zijn mannen zouden dan terugkeren, de open gevallen plaatsen zouden slechts worden opgevuld. Hiervoor bestaat even weinig enthousiasme als voor een zaken kabinet, want dan zou het parlementaire stelsel zijn onmacht bewijzen. De plannen van de heer De Gaay zijn interessant. Het is duidelijk, dat hij pres sie uitoefent op de p.v.d.a. én op de k.v.p. Als beide nartijen het echter niet met hem eens worden dan wordt de si tuatie wel bijzonder moeilijk. Maar laten we hopen dat het zover niet komt. Za terdag a.s. duurt de formatie 78 dagen en dat is werkelijk langzamerheid meer dan genoeg. De informateur nadert ech ter snel het beslissende stadium. Het pro gram is gereed en kandidaat-ministers zijn of worden aangezocht. Het zal hem binnen niet al te lang tijd duidelijk zijn welke koers hij moet varen. Om een voorbeeld te noemen: een extra- kabinet waarin de vijf frac tie-voorzitters zitting zouden nemen kan men moeilijk-nog als zodanig beschou wen. In dit verband is vooral minister-presi- dentschap van belang. Daarom kan men aannemen dat de informateur het pre mierschap niet aan de heer Drees zal aan bieden, tenzij dit anders niet mogelijk is. Trouwens prof. Lieftinck heeft dit ook niet gedaan en dr. Drees is daarmee ac- coord gegaan. Daarentegen kan men wel aannemen dat bekwame mannen als Suurhoff en Zijlstra wel een plaatsje in dit extra-parlementaire kabinet aangebo den zullen krijgen. De eerste opzet is dus om de p.v.r.a. en de k.v.p. bij elkaar te krijgen. Dat is al niet gemakkelijk, want de socialisten verwijten de a.r. dat zij geen behoorlijke onderhandelingspositie meer hebben nadat zij in de tweede fase Lieftinck te kennen hebben gegeven niet zonder de k.v.p. in een kabinet te willen zitten. Daarmee heeft de a.r., zo zegt de p.v.d.a. Tweede Kamerfractie, de keus gemaakt tussen de k.v.p. en de p.v.d.a. Ongetwijfeld zal het voor de a.r. niet ge makkelijk zijn om zonder de k.v.p. ver der te gaan, daar de christelijke partijvor ming de laatste jaren sterker op de voor grond is komen te staan dan ooit. Maar de a.r. heeft het niet alleen voor het zeg gen. er is ook nog een c.h.u., die momen teel op d<_ wip zit. De c.h. heeft te ken nen gegeven in geen geval accoord te kunnen gaan met het herstel van de rechtse coalitie (k.v.p., a.r. en c.h.), die zou bogen op een meerderheid van één stem in de Tweede Kamer. Daarmee is het rechtse Kabinet van de baan. De heer Tilanus wil dit ook niet in een extra-par lementaire vorm. Ook een andere ge dachte wordt door de c.h.-fractie-voorzit- ter afgewezen, n.l. de deelneming aan een links kabinet, gevormd door de p.v r.a., a.r., v.v.d. en c.h., want de c.h. wil de k.v.p. ook weer niet loslaten. De problematiek is dus wel bijzonder inte ressant, maar voor de heer De Gaay Fortman uitermate moeilijk. Mocht het hem niet lukken de brede basis te red den dan blijft er voor hem niet veel over. Een smalle basis, links of rechts (parle mentair of extra-parlemenentair), is voor hem niet te bereiken. En toch in hij vast- Als minister Luns zoiets constateert na het tweede onderhoud, dat pleizieriger was dan het eerste, kunnen we ons zo voorstellen wat het eerste gesprek is ge weest. De grimmige Dulles zal zo iets hebben gezegd van „waarom jullie druk te maken over die slordige 600 miljoen, als jullie vele malen dat bedrag van ons heboen gehad als Marshall-hulp en daar mee een welvaart hebt opgebouwd, welke door die schadepost niet zal worden ver nietigd”. De heer Luns zal waarschijnlijk dan iets geantwoord hebben over de dankbaarheid van ons volk voor de Marshall-hulp, welke echter verleend werd ook in het belang van Amerika zelf, maar ook gesproken hebben van de hei ligheid van internationale verdragen en, naar wij hopen, ook iets gezegd hebben over de Amerikaanse mede-verantwoor- delijkheid voor de verdragen waarbij de scheiding tussen Nederland en Indonesië werd voltrokken. Ofschoon minister Luns tevreden was over het verloop van de Suez-conferentie hij bedoelde natuurlijk de eerste faze daarvan, want onherrroepelijk moet er een tweede te Londen of elders volgen moeten wij wel aannemen dat zijn ge sprekken over de Indonesische schulden een minder bevredigend resultaat hebben gehad, wat dan vooral te wijten is aan de houding van onze grootste Navo-part- ner de Ver. Staten. Toch zal minister Dulles en gehele Statesdepartment te Washington nog wel eens met weemoed denken hoe geheel anders de situatie in het Verre Oosten zou zijn geweest als Indonesië nog onder Nederlands bestuur Was en een betrouwbare bondgenoot in plaats van een speelbal van allerlei bin nenlandse en internationale krachten en daardoor een factor va nonzekerheid in Azië, zoals er nog vele andere zijn. Bijv, de twijfel hoe lang Engeland zich nog in Malakka zal kunnen handhaven. Of Bur ma, met reeds Chinese communistische troepen over zijn grens zijn onafhanke lijkheid zal weten te bewaren. Het zijn maar een paar van de vele verschijnselen en factoren, welke de toestand in Azië Zo onzeker en dreigend maken. Een on zekerheid welke de Ver. Staten meer en meer zal nopen Japan als pion in Azië naar voren te schuiven. Een aankondiging daarvan hebben we de vorige week al ge hoord toen de Japanse premier meedeelde dat zijn land de kant zal kiezen van na tionalistisch China, en dus tegen com munistisch China. De teleurstelling van minister Luns over de amerikaanse houding inzake de Indo nesische schuldenkwestie vond een echo Een der tweelingen van ons ministerie van buitenlandse zaken, minister Luns, heeft, teruggekeerd van de eerste faze van de Suezkanaal con ferentie, 'op Schiphol iets gezegd over een zaak, welke hem en het overgrote deel van ons Nederlandse volk hoog ligt. Minister Luns heeft door Indonesië van de schulden aan Nederland. Minister Luns heeft daarover met tal van staatslieden te Londen gesproken, o.a. tweemaal met zijn collega van de Ver. Staten, de heer Foster Dulles. Hij vertelde nu dat het tweede onderhoud pleizieriger was geweest dan het eerste. Maar hij vond toch dat de meeste landen meer begrip hebben getoond voor de Nederlandse houding jegens Indonesië dan Washington, waarvan het wel lijkt, dat het president Soekarno geen strobreed in de weg durft te leggen om de eigen belangen van Amerika maar zoveel mogelijk te behartigen. geland en Frankrijk, over 1 politiek. In de eerste faze van de Suez- kanaal-conferentie was men het aardig eens, zo zelf dat Dulles bijzondere lof van de Engelse Arbeiderspartij verwierf, en zijn voorstel betreffende internationali satie van het Suezkanaal ook de instem ming kreeg van Pakistan, Perzië, Turkije en Ethiopië. Voor Pakistan en Perzië - as dat een hele stap. 18 landen verenigden zich nu met het Amerikaanse voorstel. Vier steunden een ander plan, n.l. dat Egypte bij de exploitatie van het kanaal zou worden bijgestaan door een interna tionale raad van advies; dit voorstel ging uit van India en verwierf de instemming van Ceylon, ook lid van het Gemeene- best, Indonesië en de Sovjetunie, welker vertegenwoordiger, minister Sjepilow, kennelijk boos over de grote steun welke het westelijke voorstel verwierf, in een felle rede allerlei lelijks over het Westen vertelde, zodat men zich afvroeg waar eigenlijk de nieuwe politiek van Moskou bleef. Tot welke vraag overigens ook aanleiding geeft een buitgewoon ernstig geval van spionnage door een der leden van de Russische handelsmissie in Zwe den. Nasser heeft zowel de beschikking gekre gen over de volledige notulen der confe rentie als over de voorstellen van India en Amerika. Het laatste werd hem medege deeld door vertegenwoordiger van vijf landen die voor Dulles’ voorstel waren, onder leiding van premier Menzies van Australië. Nasser heeft het er intussen niet beter op gemaakt doordat zijn vertegenwoordiger Sabry heeft verklaard dat Egypte er niet aan denkt de belemmeringen van het wa- penvervoer naar Israël door het kanaal op te heffen. Daarbij komen nog an dere dingen, o.a. de uitwijzing van Engel se correspondenten uit Egypte, die hebben onthuld, dat de Egyptische propaganda- dienst wordt geleid door een ex-nazi, des tijds een ondergeschikte van Göbbels en dat achter de officiële staf van het leger een schaduwstaf staat van gewezen nazi officieren. Engeland en Frankrijk gaan dan ook voort met hun militaire maatre gelen, ondanks de verklaring der Sovjet unie, dat als Egypte wordt aangevallen, in die van zijn franse collega Pineau. Deze zeide na zijn terugkeer uit Londen, dat het verloop der Suezkanaal conferen tie hem meer dan ooit gesterkt had in de overtuiging dat de vrije landen van Euro pa zo spoedig mogelijk één moeten wor den. De franse teleurstelling zal wel niet zozeer voortgevloeid zijn uit het resultaat dier conferentie ten opzichte van de Suez kanaal-kwestie, dan wel eveneens uit het door hem geconstateerde gebrek aan ue- langstelling van Amerikaanse zijde voor spesiale wensen van Parijs. De franse re gering wenst meer amerikaanse steun voor haar strijd tegen het extreme Arabi sche nationalisme in frans Noord-Afrika. Het is niet zo vreemd dat tal van Euro pese staten zich meer en meer gaan af vragen waarom zij zullen bijdragen voor de ontwikkeling van achtergebleven ge bieden, als deze gebieden uit rancune vanwege vroeger opgedane ervaringen met het kolonialisme of wantrouwen toch tegen hen partij kiezen en desnoods me de Sovjetunie gaan koketteren. Zo als bijv, ook Soekarno dat weer doet, die nu te Moskou op bezoek is en ook naar Peking en Praag op visite gaat. Nu weten wij wel dat de verhoudingen Nederland-Indonesië en Frankrijk-Noord Afrika totaal anders liggen omdat Ne derland geen enkele band met zijn vroe gere kolonie meer heeft en Frankrijk er een, misschien te knellende, met de zijne met geweld tracht te handhaven. Maar er zal alleszins begrip zijn voor de frnse wens dat vrije staten van Europa zo spoe dig mogelijk één moeten worden. Men begint langzamerhand genoeg te krijgen van de aarzelende en lauwe poli tiek van de Ver. Staten om zijn bond genoten te steunen. Terwijl toch de pro gramma's van beide grote amerikaanse partijen, welke nu de verkiezingsstrijd ingaan, versterking van de amerikaanse banden met de bondgenoten eisen. Ook het program van de republikeinse partij op de conventie te San Francisco vastge steld, bevatte weer die fraze. Veel meer over dat program te zeggen, het lijkt bijna als een haar op dat van de democraten. Naatuurlijk werd Eisenhower weer als kandidaat voor het presidentschap gesteld, Nixon, op onverwacht eenstemmige wijze voor het vice-presidentscha.p. „Wat Nixon aan populariteit tekort komt, kan Eisenhower vergoeden”, zegt een der Ne derlandse commentatoren. De heer De Gaay Fortman heeft wat zijn persoon en zijn politieke ligging betreft, parlementair de wind dus wel in de zeilen. Maar dat tie-voorzitter: wil nog niet zeggen dat hij nu persé moet slagen in zijn eerste opzet: de vorming van een extra-parlementair kabinet op brede basis. Dus van een kabinet, zo mo gelijk bestaande uit vijf partijen (één der kleinere kan desnoods afvallen, als de p.v.d.a. waarover geraadpleegd. Wel kunnen min: de fractievoorzitters te pas n.l.°bij hun fractie-voorzitters om advies het program dat samen:

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1956 | | pagina 1