J
MET GROTE HEREN IS HET SLECHT
KERSENETEN
PRINSJESDAG EN DE KABINETS
FORMATIE
üs hjoed p
Buitenlands Overzicht
Kleine landen bij Suezprobleeni gesaneerd
Zilveren filmpjes
Zal plan tot gebruikersorganisatie toch
worden doorgezet?
Abonnementspr ij s
1
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
to sizzen
I
I
Verkort excerpt uit de
Miljoenennota 1957
De Rijksbegroting
in vogelvlucht
52e JAARGANG
No. 73
VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1956
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
Better to draeijen as to tümeljen
rijst de bede, dat het
zo
l
4.
1
5.
6.
1
i.
7.
c
i
een
3de week september 1931
1.
r
domsfonds werd verstrekt. Dit eenma-
•n
t
1
1
I
9
9
t
1
Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 87926
t
9
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adrest
Marktstraat 13
Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
1
t
1
1
9
Op 1 oktober zal ’t 25 jaar geleden zijn
dat te Wommels de school aan de Hof
kamp werd opgericht.
was enkel, aldus werd nog later gemeld,
dat als Nasser een convooi schepen van
de gebruikersorganisatie de passage zou
weigeren, dit officieel vastgesteld zou
worden, waarna het de weg om de Kaap
zou nemen.
De Ver. Staten zouden bereid zijn finan
ciële steun te verlenen aan de landen
voor welker schepen die langere route
te duur zou uitkomen.
in de senaat klonken
ernstige woorden. In
op
de
De abonnementsprijs van ons blad wordt
per 1 oktober a.s. gesteld op f 1.75 per
kwartaal.
De geringe verhoging, welke in deze
prijs is besloten, dient om een deel van
de aanzienlijke, kostenstijging, waarvoor
wij ons gedurende de afgelopen periode
van meer dan twee jaar gesteld zagen,
op te vangen.
In de hoop'op een gunstige ontwikke
ling voor wat betreft de prijs van het
courantenpapier hebben wij tot dusver
deze kostenstijging geheel voor eigen
rekening genomen. Nu gebleken is, dat
op een dergelijke gunstige ontwikkeling
niet te rekenen valt, zien wij ons ten
behoeve van een rendabele exploitatie
genoodzaakt de gestegen kosten ten
dele in de abonnementsgelden te ver
disconteren, daarbij de abonnements
prijsverhoging tot het uiterst verant
woorde minimum beperkende.
Hogere uitgaven.
De vermoedelijke uitkomsten van de be
groting 1956 zijn veel ongunstiger dan
oorspronkelijk was geraamd. Niettegen
staande de belastingmiddelen dit jaar
f 750 miljoen meevielen, zal het begro
tingstekort voor 1956 van f 580 miljoen
tot f 860 miljoen stijgen. De oorzaak is,
dat de uitgaven dit jaar f 7710 miljoen
zullen bedragen, tegen een oorspronke
lijk begroot bedrag van f 6682.
Minder Posten.
Het uitgaventotaal van de begroting
1957 is nog f 126 miljoen hoger dan
de vermoedelijke uitkomsten voor dit
jaar, niettegenstaande de noodvoorzie
ning voor ouden van dagen ad ca f 300
miljoen is komen te vervallen en voor
uitgaven wegens oorlogs- en waters-
noodschade ruim f 182 miljoen minder
is opgenomen.
t
r
listische minister van Financiën moeten
komen. De k.v.p. heeft echter ernstige
bezwaren tegen de figuur van de heer
Hofstra, maar het is niet te verwach
ten, dat de p.v.d.a. hem als kandidaat
zal laten vallen.
De Koningin heeft zich intussen uit
voerig laten adviseren over de stap die
thans zal moeten volgen.
Allereerst sprak zij met de vicepresi-
dent van de Raad van State, Dr. Rut
gers en met de voorzitters van de beide
Kamers der Staten Generaal, resp. de
heren Jonkman en Kortenhorst. Dater
ontving zij ook de vijf fractieleiders der
grootste partijen en maandag nodigde
zij vier staatsrechtgeleerden van grote
naam uit om haar raad te geven. Inte
ressant was daarbij dat de vier hoog
leraren, n.l. Prof. Beel, Prof. Kranen
burg, Prof. Donner en Prof. Oud, ieder
toch ook als representant van een be
paalde politieke groepering waren te
zien, n.l. resp. k.v.p., p.v.d.a,, prot.-
christelijk en liberaal.
De Koningin heeft niet onmiddellijk na
5
c
i
i
2.
3.
Bolswards Nieuwsblad
Advertentieprijs: 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
De rundveeprijzen zijn aanmerkelijk da
lende. Bovendien is er veelvuldig mond
en klauwzeer.
Bij Gooijum onder Makkum een praam
met bouwmaterialen van timmerman-
aannemer M. Hellingwerf gezonken.
Rundvlees 10 cent per kg verlaagd. J.
Vellinga, Schildwijk.
Bij graafwerkzaamheden te Witmarsum
in de nabijheid van het herenhuis Ayl-
Va-State, werd op de diepte van 1 me
ter een oude muur bloot gelegd ter dik
te van 70 cm. Op een diepte van 3 m.
Was de fundering nog niet te zien. Het
betrof hier een fragment van de poort,
destijds afgebroken door burgemeester
Tj. Mulier.
Bezoek van H. K. H. de Koningin-
Moeder aan Cornwerderzand en Mak
kum. Een dochter van de heer Lutgen-
dorff bood bloemen aan.
De moraal van dit alles is, dat de klei
ne mogendheden zullen moeten samen
gaan, om een grotere” te worden, met
wie wel rekening wordt gehouden. De
Benelux kan niet snel genoeg komen
en het is verheugend, dat in onze, ove
rigens zo magere Troonrede, tenminste
daarop de nadruk wordt gelegd.
Prinsjesdag 1956. Ope>ning der Staten-Generaal.
H. M. de Koningin spreekt de Troonrede uit in de Ridderzaal.
Wat was logischer geweest dan dat,
toen Nasser zoals verwacht was het
voorstel van de 18 landen, welke de
overgrote meerderheid op de conferen
tie van Londen vormden, afwees, deze
18 landen direct weer bijeen waren ge
roepen, opdat ze gezamenlijk konden
bepalen, welke houding nu tegenover
Egypte zou worden aangenomen.
Inplaats daarvan echter kwamen de
grote Westelijke Drie met het plan tot
Vorming van een organisatie van ge
bruikers van het Suezkanaal, welke de
dienst door het kanaal op eigen houtje
Wel even zal regelen. Er zou wat voor
dit plan te zeggen zijn, als men het
in Engeland er over eens zou zijn ge
weest, dat er geweld zou worden toe
gepast als Egypte samenwerking met
deze organisatie zou weigeren bijv, als
Nasser schepen, die van de dienst van
deze organisatie gebruik maakten, de
doorgang door het kanaal zou beletten.
Dan zou men immers Nasser voor het
probleem hebben gesteld het eerst ge
weld in het Suezkanaal toe te passen
want ook de passage beletten is ge
weld en daarmee het risico te nemen
dat een oorlog zou worden ontketend.
Maar Nasser wist dat Engeland ver
deeld was over de vraag of buiten de
V.N. om geweld zou worden toegepast,
daar de Arbeiderspartij er fel tegen
was. En toen Eden een dag na zijn vrij
felle rede in het Lagerhuis toegaf, dat
geen geweld zou worden gebruikt zon
der overleg met de V.N. en Dulles mee
deelde, dat Amerika niet van plan was
zich voor zijn koopvaarders schietend
een weg door het kanaal te banen, was
het hele plan van de gebruikersorgani
satie eigenlijk al getorpedeerd.
Nasser wjst nu al dat hij de schepen,
welke van de dienst van deze organi
satie gebruik zouden maken, die overi
gens voor een behoorlijke passage toch
ook een beroep op de gronddiensten van
de Egyptische regering langs het ka
naal zouden moeten doen, zonder enig
oorlogsrisico de passage zou kunnen
weigeren. De Amerikaanse bedoeling
Andermaal heeft politiek Nederland een veelbewogen week achter
de rug. De Koningin heeft Haar troonrede gehouden, welke plech
tigheid omgeven was met de gebruikelijke pracht en praal van
Prinsjesdag, en het parlement is aan het nieuwe zittingsjaar be
gonnen.
Maar ons land heeft, meer dan drie maanden na de verkiezingen,
nog steeds een demissionair kabinet en in de afgelopen dagen
heeft men het beleefd, hoe na een worsteling van 23 dagen ook
informateur Prof. De Gaay Fortman zijn poging, de vierde in de
rij van (in) formateurs moest staken. Zijn poging om een kabinet
te formeren op basis van de vier grootste partijen en zonder de
socialisten, moest als mislukt worden beschouwd, toen liberalen
noch christelijk-historischen bereid bleken om een ministerschap
te aanvaarden. Tevoren hadden de socialisten hem al doen weten,
dat zij niet deel wensten te nemen aan een kabinet op brede basis,
omdat o.a. de samenstelling, zoals prof. De Gaay Fortman die in
zijn hoofd had, volgens de p.v.d.a. niet voldoende beantwoordde
aan de uitslag van de verkiezingen.
Ouderdomsfonds.
Een belangrijke oorzaak van de uitga-
venstijging is het liquiditeitsvoorschot
ad f 230 miljoen, dat aan het Ouder-
Uüüioxvxiuo wcxd verstrekt, juit eenma
lige voorschot dient ter opvanging van
het tijdsverloop, dat ligt tussen de uit
keringen en de ontvangen premies in
gevolge de definitieve ouderdomsvoor
ziening.
De rijweg in Arum aanmerkelijk ver
breed.
Er zijn commentatoren, en zeer be
kende en ook in Engeland, die bewe
ren, dat dit hele gebruikersplan” door
Dulles want het was oorspronkelijk
een Amerikaans idee is geopperd om
de Europese bondgenoten deze finan
ciële hulp aan te bieden in ruil voor
het prijsgeven van hun voornemen om
eventueel geweld tegen Nasser te ge
bruiken. Toen dit bekend werd, liet Dul
les, na een onderhoud met president
Eisenhower echter meedelen, dat de Ver.
Staten niet aan zo’n aanbod hadden
gedacht, ze waren alleen bereid het
vervoer van Amerikaanse olie naar
Europa aan te moedigen, als het ver
voer van olie uit het Midden Oosten
door het Suezkanaal zou worden belem
merd.
Het lijdt echter nauwelijks twijfel, dat
aanvankelijk Dulles een plan voor ogen
heeft geschemerd de toepassing van ge
weld door Londen en Parijs af te kopen
met grote financiële steun voor de vaart
om de Kaap, terwijl de Engelse en
Franse regeringen in het „gebruikers
plan” een middel hebben gezien om
Nasser tot agressie te nopen, en zo het
gebruik van de wapenen tegen hem te
rechtvaardigen. Maar de financiële
steun van Amerika voor de vaart om
de Kaap is nu van de baan en Amerika
noch de Engelse Arbeiderspartij willen
geweld tegen Nasser.
Washington meent, dat economische
druk voldoende zal zijn om hem op de
duur tot toegeven te bewegen en het
„gebruikersplan” heeft nauwelijks zin
meer.
Het zou nog wel aan de orde komen op
de nieuwe conferentie der 18 landen,
welke woensdag te Londen begonnen is,
maar de Westelijke Drie hadden beter
gedaan deze conferentie direct na Nas
sers weigering te houden en daar de
vraag „Wat nu?” ter vrije discussie
te stellen. Inplaats daarvan hebben ze
een plan bekokstoofd dat de sfeer maar
verder bedorven heeft en Rusland en
Egypte aanleiding gaf de aandacht van
de Veiligheidsraad te vestigen op het
gevaar voor de vrede dat dit plan in
houdt. Er zullen onder de 18 landen,
nu te Londen bijeen, talrijke zijn die de
Russen voor hadden willen zijn en ter
stond na Nassers weigering van hun
voorstellen, bij de V.N. hadden willen
aankloppen, o.a. de Scandinavische lan
den hebben zich daar al voor verklaard.
Er is geen enkele reden om, zoals Ame.
rika wil, eerst nog eens officieel vast
te stellen, dat Nasser de doorvaart wei
gert aan een schip van een gebruikers
organisatie voor men een beroep doet
op de V.N.
Onomstotelijk staat vast dat deze Suez-
kanaalkwestie de vrede in gevaar
brengt, even onomstotelijk dat Egypte
al sedert jaren de conventie van Con-
stantinopel betreffende de vrije door
vaart schendt, door Israëlisch vervoer
door het kanaal te beletten.
De grote Westelijke mogendheden mij
den echter angstvallig dit'laatste argu
ment te gebruiken, omdat ze weten,
dat als het om Israël gaat, de hele
Arabische wereld te hoop zal lopen.
Toch is hier het recht van een klein
land geschonden, zoals het ten onrechte
is dat de kleinere bondgenoten van de
Grote Drie niet behoorlijk werden in
staat gesteld hun mening te zeggen
vóór deze Drie met hun „gebruikers
organisatie” kwamen.
afgezien van navloeiende opbreng
sten de middelen uit hoofde van
d,e vereveningsheffing.
Een huurverlaging in 1957.
Ten aanzien van de lonen en sala
rissen van het rijkspersoneel en het
onderwijzend personeel zal in 1957,
in verband met de compensatie voor
de algemene ouderdomspremie en
een mogelijke huurverhoging zo.
mede als gevolg van de salarisver
hoging per 1 september 1956, met
een aanmerkelijke verzwaring van
lasten rekening moeten worden ge
houden. Uit dezen hoofde is op
hoofdstuk XIV (Onvoorziene Uitga
ven) van de rijksbegroting een be
drag van 200 miljoen opgenomen.
Bij de subsidies aan instellingen en
de sociale uitkeringen wordt geen
rekening gehouden met de invloed
van de onder 3 genoemde maatre
gelen.
Het defensieplafond zal 1450 mil
joen bedragen.
De vrijstelling van Omzetbelasting
voor suiker en textiel vervalt op 1
januari 1957; voor het overige is
ten aanzien van de belastingen uit
gegaan van de bestaande tarieven.
De aandeelpercentages van Ge
meentefonds en Provinciefonds in de
opbrengst der belastingmiddelen
voor 1957 zullen, in overeenstem
ming met het bij de Tweede Kamer
der Staten Generaal aanhangige
wetsontwerp no. 4104, respectieve
lijk 14.94 en 0.75 bedragen.
Er is voorts van uitgegaan, dat 1957
zal worden gekenmerkt door een voort
zetting van de huidige hoogconjunctuur,
dus dat de economische situatie het
beeld zal blijven vertonen van
maximale produktie-inspanning.
■Het accent van het budgettaire beleid
zal onder dergelijke omstandigheden be.
horen te liggen op het voorkomen van
een overspanning van de economie en
op het bevorderen van een zo doelmatig
en evenwichtig mogelijke verdeling der
schaarse produktiefactoren.
Ringrijderij met paard en rijtuig te
Makkum. Prijzen f 25.f 10.en
f5.—.
In het algemeen is bij de ontwerpbe
groting voor 1957, welke door het de
missionaire kabinet is opgesteld, uitge
gaan van een voortzetting van het tot
nu toe ten aanzien van de uitgaven en
de middelen gevoerde beleid. In de me
mories van toelichting op de verschil
lende begrotmgsontwerpen moest vrij
wel geheel worden afgezien van het
weergeven van de algemene lijnen voor
het in de komende periode te voeren
beleid.
Het begrotingsbeeld voor 1957 vertoont
voor de Gehele Dienst een tekort van
468 miljoen. Er is echter nog een aan
tal additionele uitgaven te verwachten,
waardoor uiteindelijk met een tekort
van 786 miljoen moet worden rekening
gehouden.
Bij het opstellen van de begroting voor
1957 is o.m. uitgegaan van de volgende
veronderstellingen
De Algemene Ouderdomswet treedt
op 1 januari 1957 in werking. In
verband hiermede is een liquiditeits
voorschot van 230 miljoen aan het
Ouderdomsfonds opgenomen onder
de uitgaven van hoofdstuk VIIB
(Financiën). Hiertegenover verval
len de uitgaven ingevolge de nood
voorziening ouden van dagen en
Het is in de c.h.u., mag men de ge
ruchten geloven, geen gemakkelijke be
slissing geweest. De informateur had
immers de heer Tilanus jr., zoon van
de c.h.-fractieleider, uitgenodigd om
minister van maatschappelijk werk te
worden en tevens had hij een bestuurs
lid van C.N.V., de heer Van Mastrigt,
gevraagd voor de portefeuille van So
ciale Zaken.
Toen beiden weigerden, heeft de heer
De Gaay Fortman geen poging meer
gedaan om een kabinet te vormen, dat
alleen steunde op k.v.p. en a.r., omdat
hij kennelijk de zienswijze was toege
daan, dat zulk een kabinet geen lang
leven zou zijn beschoren.
Met dat al is de situatie in het vader
landse politieke leven bijzonder moei
lijk geworden. De k.v.p. en de a.r. wijzen
nu Ir. Staf die volgens velen een
belangrijke rol achter de schermen heeft
gespeeld bij de mislukking van prof. De
Gaay Fortman of de socialistische
fractieleider Mr. Burger aan als de vol
gende (in)-formateur, omdat zij de
grootste verantwoordelijkheid voor het
falen van de laatste poging zouden dra
gen. Maar het is duidelijk, dat daarmee
zonder meer de zaak niet uit het slop
is, want deze heren zouden thans op
hun beurt weer niet kunnen rekenen
op de sympathie van deze twee par
tijen. Ook een kabinet op basis van de
p.v.d.a., v.v.d. en c.h.u. is niet goed
denkbaar, omdat het niet op voldoende
steun in de Kamer zal kunnen rekenen.
Bovendien schijnen de c.h. bepaald niet
geneigd te zijn daaraan mee te wer
ken.
Men heeft vervolgens in allerlei kringen
de gedachte aan reconstructie of ont-
slagweigering door de Koningin van het
zittende kabinet kunnen horen opdui
ken. Deze gedachte wordt evenwel door
het merendeel der betrokxen partijen
niet als bruikbaar aanvaard. Men acht
een dergelijke oplossing zelfs niet mo
gelijk, nu een aantal der huidige minis
ters immers niet zal terugkeren daar
zij de last van het ministersschap niet
nogmaals wensen te dragen, gezien hun
leeftijd. Er zal bijv, een andere socia-
Hwat hat Qabe Skroar
Het laatste rapport van de parlementaire enquête-commissie,
waarin ons iets onthuld wordt over het drama van de terugkeer
van het Nederlands gezag in Indonesië in 1945, vertelt ons nog
eens, dat het met de grote heren slecht kersen eten is, zelfs al
heten zij bondgenoten. Op Engeland en de Ver. Staten rust een
groot deel der verantwoordelijkheid dat de banden tussen ons land
en Indonesië totaal verbroken zijn.
Het is hier niet de plaats om op deze geschiedenis dieper in te
gaan, zelfs niet om ons over te geven aan Schadenfreude nu het
de Engelsen ook allesbehalve voor de wind gaat in hun overzeese
gebieden. Wij haalden het drama van ’45 alleen aan, omdat er zich
ook thans bij de grote Westelijke mogendheden in ’s werelds meest
actuele kwestie, die betreffende het Suezkanaal een neiging voor
doet om de kleine bondgenoten te passeren.
Er wordt gezegd, dat de westelijke
Grote Drie het plan van de gebruikers
organisatie toch zullen doorzetten, als
de andere landen ter conferentie van
Londen niet meedoen. Er wordt ook ge
zegd, dat deze Grote Drie bezwaar heb
ben een beroep op de Veiligheidsraad te
doen, omdat een veto van de Sovjetunie
alle actie tegen Egypte onmogelijk zou
maken. Dat is natuurlijk onjuist, dit
veto zou niet kunnen beletten, dat ieder
land afzonderlijk of groepen landen toch
maatregelen zouden treffen. Het zal wel
meer zijn omdat bij een beroep op de
V.N. en Veiligheidsraad duidelijk een
verschil van mening tussen de Ver. Sta
ten enerzijds en Engeland en Frankrijk
anderzijds over de vorm van de actie
tegen Nasser aan het licht zou treden,
dat men liever niet naar de V.N. gaat.
Maar er zou het voordeel in zitten, dat
het Westen India zou tegemoetkomen,
dat als het bemiddelingsvoorstel waar
mee het bezig is, niet slaagt, ook met
de kwestie naar de Ver. Naties wil.
India heeft als lid van het Gemenebest
en vanwege het uitvoeren van zijn twee
de vijfjarenplan n.l. groot belang bij
de kortste verbinding met het Westen.
Overigens is het wel duidelijk, dat nu
het Westen naar alle waarschijnlijkheid
niet tot een gemeenschappelijk besluit
tot ’t gebruiken van geweld tegen Nas
ser zal komen, het zich vertrouwd moet
maken met de gedachte, dat het Suez
kanaal voorlopig in ieder geval in de
greep zal blijven van een man, die het
Westen niet goed gezind is en die, als
men zijn land op economisch gebied
gaat bestrijden misschien nog meer on
der invloed van Moskou zal komen, dan
thans al het geval is. Eden heeft voor
speld, dat als men Nasser nu niet, des
noods met geweld, het halt toeroept,
deze verder zal gaan en zijn volgende
stap waarschijnlijk tegen Israël zal zijn
gericht. Er zijn in het Westen militaire
commentatoren die daarom betreuren,
dat door onderlinge verdeeldheid -van
het Westen, en ook door politieke ver
deeldheid in elk Westelijk land op zich
zelf, men thans niet kan komen tot een
gezamenlijke militaire actie tegen Nas
ser. Zij geloven dat dit toch eenmaal
zal moeten gebeuren, als hij niet door
de Egyptenaren zelf wordt weggewerkt.
In dit verband mag melding gemaakt
worden van geruchten, dat er in Egypte
groepen zijn die de gevaren voor hun
land van een economische boycot door
het Westen inzien. Ook schijnen de
heersers van enkele Arabische landen
allesbehalve gesticht over het feit, dat
Nasser alles op haren en snaren zet.
Zij vrezen, dat zij dan met hun olie,
bron van hun reusachtige inkomsten,
zullen blijven zitten, en Europa aan olie
uit de Amerikaanse landen de voorkeur
zal geven. Maar om terug te komen op
de al bovenaangehaalde commentato
ren: zij geloven niet aan een ingrijpen
van de Sovjetunie als het Westen Nas
ser te lijf zou gaan.
Zij achten Rusland daarvoor nog niet
klaar. Over een jaar of vijftien zou dat
wel het geval zijn en zijn positie in het
Midden Oosten zijn gezag te herstellen
te riskant zou worden. Deze commen
tatoren menen dat het absoluut onjuist
is Moskou feitelijk te helpen bij zijn po
gingen een greep op het Midden Oosten
te krijgen, door Nasser rustig aan het
Suezkanaal te laten zitten. In theorie
is deze redenering misschien juist, de
praktijk leert echter, het is ook de er
varing met nazi Duitsland geweest, dat
het Westen alleen als het water tot aan
de lippen komt, tot eenheid weet te ko
men en tot geweld zijn toevlucht neemt.
het ontvangen van deze adviezen ge
handeld. Zij heeft de problematiek, zo
als die thans is gegroeid, eerst eens
rustig willen overwegen. Intussen heeft
Zij bij het uitspreken van de Troonrede
niet verzuimd met ongewone nadruk de
aandacht te vestigen op het feit, dat na
meer dan drie maanden na de verkiezin
gen het „nog niet mogelijk is gebleken
te komen tot de vorming van een nieuw
kabinet”.
Hierop heeft in de namiddag van Prin
sjesdag, in een vergaderig van de Eer
ste Kamer, de voorzitter van de senaat,
Mr. Jonkman, de aandacht gevestigd.
In een korte rede in die vergadering
wilde hij zijn bezorgdheid uitspreken
over de wijze, waarop in de laatste tijd
met ons staatsbestel wordt omgegaan.
Daarbij zei hij over de kabinetsforma
tie, dat de eigenlijke ministeriële ver
antwoordelijkheid nu min of meer
schuilgaat achter de demissionaire mi
nisters. Hjj stelde voorts vast, dat de
indruk post begint te vatten, dat de
bereidheid tot samenwerking in rede
lijkheid bij de politieke partijen te lang
op de achtergrond blijft.
Mr. Jonkman bracht als reden voor be
zorgdheid ook nog de communiqué’s
naar voren, die Koningin en Prins de
afgelopen maanden aan de pers hadden
verstrekt. Het tweede communiqué be
sloot met de woorden: ,Met vertrouwen
zien wij thans de toekomst tegemoet”,
zo zei de voorzitter. „Uit het Neder
landse volk
moge zijn.”
Niet alleen
Prinsjesdag
Tweede Kamer aan de overzijde van ’t
Binnenhof, overhandigde op vrijwel het
zelfde ogenblik de demissionaire minis
ter-president, Dr. Drees, als minister
van Financiën a.i. minister Van de
Kieft vertoefde voor een vergadering
van de Internationale Bank in Washing
ton de miljoenennota en het ontwerp
rijksbegroting voor 1957 aan voorzitter
Kortenhorst. In de woorden waarmee
hij dit gebaar vergezeld deed gaan, liet
hij tot uiting komen dat geen plannen
voor de toekomst konden worden aan
gegeven omdat dit een taak voor het
nieuwe kabinet is.
Daarmee is voldoende geschetst hoe
ernstig de situatie thans dreigt te wor
den. Het landsbelang zal er in hoge
mate mee gebaat zijn als op zeer korte
termijn een regering tot stand zal kun
nen komen, die een beleid op langere
termijn een regering tot stand zal kun
nen komen, die een beleid op langere
termijn zal uitstippelen. Om die reden
ziet politiek Den Haag de komende da
gen in grote spanning tegemoet.
Verklaring van Fokker: Vliegen is te
genwoordig zo veilig als fietsen of
roeien.