J MET GROTE HEREN IS HET SLECHT KERSENETEN PRINSJESDAG EN DE KABINETS FORMATIE üs hjoed p Buitenlands Overzicht Kleine landen bij Suezprobleeni gesaneerd Zilveren filmpjes Zal plan tot gebruikersorganisatie toch worden doorgezet? Abonnementspr ij s 1 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND to sizzen I I Verkort excerpt uit de Miljoenennota 1957 De Rijksbegroting in vogelvlucht 52e JAARGANG No. 73 VRIJDAG 21 SEPTEMBER 1956 Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Better to draeijen as to tümeljen rijst de bede, dat het zo l 4. 1 5. 6. 1 i. 7. c i een 3de week september 1931 1. r domsfonds werd verstrekt. Dit eenma- •n t 1 1 I 9 9 t 1 Abonnementsprijs f 1.60 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 t 9 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adrest Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) 1 t 1 1 9 Op 1 oktober zal ’t 25 jaar geleden zijn dat te Wommels de school aan de Hof kamp werd opgericht. was enkel, aldus werd nog later gemeld, dat als Nasser een convooi schepen van de gebruikersorganisatie de passage zou weigeren, dit officieel vastgesteld zou worden, waarna het de weg om de Kaap zou nemen. De Ver. Staten zouden bereid zijn finan ciële steun te verlenen aan de landen voor welker schepen die langere route te duur zou uitkomen. in de senaat klonken ernstige woorden. In op de De abonnementsprijs van ons blad wordt per 1 oktober a.s. gesteld op f 1.75 per kwartaal. De geringe verhoging, welke in deze prijs is besloten, dient om een deel van de aanzienlijke, kostenstijging, waarvoor wij ons gedurende de afgelopen periode van meer dan twee jaar gesteld zagen, op te vangen. In de hoop'op een gunstige ontwikke ling voor wat betreft de prijs van het courantenpapier hebben wij tot dusver deze kostenstijging geheel voor eigen rekening genomen. Nu gebleken is, dat op een dergelijke gunstige ontwikkeling niet te rekenen valt, zien wij ons ten behoeve van een rendabele exploitatie genoodzaakt de gestegen kosten ten dele in de abonnementsgelden te ver disconteren, daarbij de abonnements prijsverhoging tot het uiterst verant woorde minimum beperkende. Hogere uitgaven. De vermoedelijke uitkomsten van de be groting 1956 zijn veel ongunstiger dan oorspronkelijk was geraamd. Niettegen staande de belastingmiddelen dit jaar f 750 miljoen meevielen, zal het begro tingstekort voor 1956 van f 580 miljoen tot f 860 miljoen stijgen. De oorzaak is, dat de uitgaven dit jaar f 7710 miljoen zullen bedragen, tegen een oorspronke lijk begroot bedrag van f 6682. Minder Posten. Het uitgaventotaal van de begroting 1957 is nog f 126 miljoen hoger dan de vermoedelijke uitkomsten voor dit jaar, niettegenstaande de noodvoorzie ning voor ouden van dagen ad ca f 300 miljoen is komen te vervallen en voor uitgaven wegens oorlogs- en waters- noodschade ruim f 182 miljoen minder is opgenomen. t r listische minister van Financiën moeten komen. De k.v.p. heeft echter ernstige bezwaren tegen de figuur van de heer Hofstra, maar het is niet te verwach ten, dat de p.v.d.a. hem als kandidaat zal laten vallen. De Koningin heeft zich intussen uit voerig laten adviseren over de stap die thans zal moeten volgen. Allereerst sprak zij met de vicepresi- dent van de Raad van State, Dr. Rut gers en met de voorzitters van de beide Kamers der Staten Generaal, resp. de heren Jonkman en Kortenhorst. Dater ontving zij ook de vijf fractieleiders der grootste partijen en maandag nodigde zij vier staatsrechtgeleerden van grote naam uit om haar raad te geven. Inte ressant was daarbij dat de vier hoog leraren, n.l. Prof. Beel, Prof. Kranen burg, Prof. Donner en Prof. Oud, ieder toch ook als representant van een be paalde politieke groepering waren te zien, n.l. resp. k.v.p., p.v.d.a,, prot.- christelijk en liberaal. De Koningin heeft niet onmiddellijk na 5 c i i 2. 3. Bolswards Nieuwsblad Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie De rundveeprijzen zijn aanmerkelijk da lende. Bovendien is er veelvuldig mond en klauwzeer. Bij Gooijum onder Makkum een praam met bouwmaterialen van timmerman- aannemer M. Hellingwerf gezonken. Rundvlees 10 cent per kg verlaagd. J. Vellinga, Schildwijk. Bij graafwerkzaamheden te Witmarsum in de nabijheid van het herenhuis Ayl- Va-State, werd op de diepte van 1 me ter een oude muur bloot gelegd ter dik te van 70 cm. Op een diepte van 3 m. Was de fundering nog niet te zien. Het betrof hier een fragment van de poort, destijds afgebroken door burgemeester Tj. Mulier. Bezoek van H. K. H. de Koningin- Moeder aan Cornwerderzand en Mak kum. Een dochter van de heer Lutgen- dorff bood bloemen aan. De moraal van dit alles is, dat de klei ne mogendheden zullen moeten samen gaan, om een grotere” te worden, met wie wel rekening wordt gehouden. De Benelux kan niet snel genoeg komen en het is verheugend, dat in onze, ove rigens zo magere Troonrede, tenminste daarop de nadruk wordt gelegd. Prinsjesdag 1956. Ope>ning der Staten-Generaal. H. M. de Koningin spreekt de Troonrede uit in de Ridderzaal. Wat was logischer geweest dan dat, toen Nasser zoals verwacht was het voorstel van de 18 landen, welke de overgrote meerderheid op de conferen tie van Londen vormden, afwees, deze 18 landen direct weer bijeen waren ge roepen, opdat ze gezamenlijk konden bepalen, welke houding nu tegenover Egypte zou worden aangenomen. Inplaats daarvan echter kwamen de grote Westelijke Drie met het plan tot Vorming van een organisatie van ge bruikers van het Suezkanaal, welke de dienst door het kanaal op eigen houtje Wel even zal regelen. Er zou wat voor dit plan te zeggen zijn, als men het in Engeland er over eens zou zijn ge weest, dat er geweld zou worden toe gepast als Egypte samenwerking met deze organisatie zou weigeren bijv, als Nasser schepen, die van de dienst van deze organisatie gebruik maakten, de doorgang door het kanaal zou beletten. Dan zou men immers Nasser voor het probleem hebben gesteld het eerst ge weld in het Suezkanaal toe te passen want ook de passage beletten is ge weld en daarmee het risico te nemen dat een oorlog zou worden ontketend. Maar Nasser wist dat Engeland ver deeld was over de vraag of buiten de V.N. om geweld zou worden toegepast, daar de Arbeiderspartij er fel tegen was. En toen Eden een dag na zijn vrij felle rede in het Lagerhuis toegaf, dat geen geweld zou worden gebruikt zon der overleg met de V.N. en Dulles mee deelde, dat Amerika niet van plan was zich voor zijn koopvaarders schietend een weg door het kanaal te banen, was het hele plan van de gebruikersorgani satie eigenlijk al getorpedeerd. Nasser wjst nu al dat hij de schepen, welke van de dienst van deze organi satie gebruik zouden maken, die overi gens voor een behoorlijke passage toch ook een beroep op de gronddiensten van de Egyptische regering langs het ka naal zouden moeten doen, zonder enig oorlogsrisico de passage zou kunnen weigeren. De Amerikaanse bedoeling Andermaal heeft politiek Nederland een veelbewogen week achter de rug. De Koningin heeft Haar troonrede gehouden, welke plech tigheid omgeven was met de gebruikelijke pracht en praal van Prinsjesdag, en het parlement is aan het nieuwe zittingsjaar be gonnen. Maar ons land heeft, meer dan drie maanden na de verkiezingen, nog steeds een demissionair kabinet en in de afgelopen dagen heeft men het beleefd, hoe na een worsteling van 23 dagen ook informateur Prof. De Gaay Fortman zijn poging, de vierde in de rij van (in) formateurs moest staken. Zijn poging om een kabinet te formeren op basis van de vier grootste partijen en zonder de socialisten, moest als mislukt worden beschouwd, toen liberalen noch christelijk-historischen bereid bleken om een ministerschap te aanvaarden. Tevoren hadden de socialisten hem al doen weten, dat zij niet deel wensten te nemen aan een kabinet op brede basis, omdat o.a. de samenstelling, zoals prof. De Gaay Fortman die in zijn hoofd had, volgens de p.v.d.a. niet voldoende beantwoordde aan de uitslag van de verkiezingen. Ouderdomsfonds. Een belangrijke oorzaak van de uitga- venstijging is het liquiditeitsvoorschot ad f 230 miljoen, dat aan het Ouder- Uüüioxvxiuo wcxd verstrekt, juit eenma lige voorschot dient ter opvanging van het tijdsverloop, dat ligt tussen de uit keringen en de ontvangen premies in gevolge de definitieve ouderdomsvoor ziening. De rijweg in Arum aanmerkelijk ver breed. Er zijn commentatoren, en zeer be kende en ook in Engeland, die bewe ren, dat dit hele gebruikersplan” door Dulles want het was oorspronkelijk een Amerikaans idee is geopperd om de Europese bondgenoten deze finan ciële hulp aan te bieden in ruil voor het prijsgeven van hun voornemen om eventueel geweld tegen Nasser te ge bruiken. Toen dit bekend werd, liet Dul les, na een onderhoud met president Eisenhower echter meedelen, dat de Ver. Staten niet aan zo’n aanbod hadden gedacht, ze waren alleen bereid het vervoer van Amerikaanse olie naar Europa aan te moedigen, als het ver voer van olie uit het Midden Oosten door het Suezkanaal zou worden belem merd. Het lijdt echter nauwelijks twijfel, dat aanvankelijk Dulles een plan voor ogen heeft geschemerd de toepassing van ge weld door Londen en Parijs af te kopen met grote financiële steun voor de vaart om de Kaap, terwijl de Engelse en Franse regeringen in het „gebruikers plan” een middel hebben gezien om Nasser tot agressie te nopen, en zo het gebruik van de wapenen tegen hem te rechtvaardigen. Maar de financiële steun van Amerika voor de vaart om de Kaap is nu van de baan en Amerika noch de Engelse Arbeiderspartij willen geweld tegen Nasser. Washington meent, dat economische druk voldoende zal zijn om hem op de duur tot toegeven te bewegen en het „gebruikersplan” heeft nauwelijks zin meer. Het zou nog wel aan de orde komen op de nieuwe conferentie der 18 landen, welke woensdag te Londen begonnen is, maar de Westelijke Drie hadden beter gedaan deze conferentie direct na Nas sers weigering te houden en daar de vraag „Wat nu?” ter vrije discussie te stellen. Inplaats daarvan hebben ze een plan bekokstoofd dat de sfeer maar verder bedorven heeft en Rusland en Egypte aanleiding gaf de aandacht van de Veiligheidsraad te vestigen op het gevaar voor de vrede dat dit plan in houdt. Er zullen onder de 18 landen, nu te Londen bijeen, talrijke zijn die de Russen voor hadden willen zijn en ter stond na Nassers weigering van hun voorstellen, bij de V.N. hadden willen aankloppen, o.a. de Scandinavische lan den hebben zich daar al voor verklaard. Er is geen enkele reden om, zoals Ame. rika wil, eerst nog eens officieel vast te stellen, dat Nasser de doorvaart wei gert aan een schip van een gebruikers organisatie voor men een beroep doet op de V.N. Onomstotelijk staat vast dat deze Suez- kanaalkwestie de vrede in gevaar brengt, even onomstotelijk dat Egypte al sedert jaren de conventie van Con- stantinopel betreffende de vrije door vaart schendt, door Israëlisch vervoer door het kanaal te beletten. De grote Westelijke mogendheden mij den echter angstvallig dit'laatste argu ment te gebruiken, omdat ze weten, dat als het om Israël gaat, de hele Arabische wereld te hoop zal lopen. Toch is hier het recht van een klein land geschonden, zoals het ten onrechte is dat de kleinere bondgenoten van de Grote Drie niet behoorlijk werden in staat gesteld hun mening te zeggen vóór deze Drie met hun „gebruikers organisatie” kwamen. afgezien van navloeiende opbreng sten de middelen uit hoofde van d,e vereveningsheffing. Een huurverlaging in 1957. Ten aanzien van de lonen en sala rissen van het rijkspersoneel en het onderwijzend personeel zal in 1957, in verband met de compensatie voor de algemene ouderdomspremie en een mogelijke huurverhoging zo. mede als gevolg van de salarisver hoging per 1 september 1956, met een aanmerkelijke verzwaring van lasten rekening moeten worden ge houden. Uit dezen hoofde is op hoofdstuk XIV (Onvoorziene Uitga ven) van de rijksbegroting een be drag van 200 miljoen opgenomen. Bij de subsidies aan instellingen en de sociale uitkeringen wordt geen rekening gehouden met de invloed van de onder 3 genoemde maatre gelen. Het defensieplafond zal 1450 mil joen bedragen. De vrijstelling van Omzetbelasting voor suiker en textiel vervalt op 1 januari 1957; voor het overige is ten aanzien van de belastingen uit gegaan van de bestaande tarieven. De aandeelpercentages van Ge meentefonds en Provinciefonds in de opbrengst der belastingmiddelen voor 1957 zullen, in overeenstem ming met het bij de Tweede Kamer der Staten Generaal aanhangige wetsontwerp no. 4104, respectieve lijk 14.94 en 0.75 bedragen. Er is voorts van uitgegaan, dat 1957 zal worden gekenmerkt door een voort zetting van de huidige hoogconjunctuur, dus dat de economische situatie het beeld zal blijven vertonen van maximale produktie-inspanning. ■Het accent van het budgettaire beleid zal onder dergelijke omstandigheden be. horen te liggen op het voorkomen van een overspanning van de economie en op het bevorderen van een zo doelmatig en evenwichtig mogelijke verdeling der schaarse produktiefactoren. Ringrijderij met paard en rijtuig te Makkum. Prijzen f 25.f 10.en f5.—. In het algemeen is bij de ontwerpbe groting voor 1957, welke door het de missionaire kabinet is opgesteld, uitge gaan van een voortzetting van het tot nu toe ten aanzien van de uitgaven en de middelen gevoerde beleid. In de me mories van toelichting op de verschil lende begrotmgsontwerpen moest vrij wel geheel worden afgezien van het weergeven van de algemene lijnen voor het in de komende periode te voeren beleid. Het begrotingsbeeld voor 1957 vertoont voor de Gehele Dienst een tekort van 468 miljoen. Er is echter nog een aan tal additionele uitgaven te verwachten, waardoor uiteindelijk met een tekort van 786 miljoen moet worden rekening gehouden. Bij het opstellen van de begroting voor 1957 is o.m. uitgegaan van de volgende veronderstellingen De Algemene Ouderdomswet treedt op 1 januari 1957 in werking. In verband hiermede is een liquiditeits voorschot van 230 miljoen aan het Ouderdomsfonds opgenomen onder de uitgaven van hoofdstuk VIIB (Financiën). Hiertegenover verval len de uitgaven ingevolge de nood voorziening ouden van dagen en Het is in de c.h.u., mag men de ge ruchten geloven, geen gemakkelijke be slissing geweest. De informateur had immers de heer Tilanus jr., zoon van de c.h.-fractieleider, uitgenodigd om minister van maatschappelijk werk te worden en tevens had hij een bestuurs lid van C.N.V., de heer Van Mastrigt, gevraagd voor de portefeuille van So ciale Zaken. Toen beiden weigerden, heeft de heer De Gaay Fortman geen poging meer gedaan om een kabinet te vormen, dat alleen steunde op k.v.p. en a.r., omdat hij kennelijk de zienswijze was toege daan, dat zulk een kabinet geen lang leven zou zijn beschoren. Met dat al is de situatie in het vader landse politieke leven bijzonder moei lijk geworden. De k.v.p. en de a.r. wijzen nu Ir. Staf die volgens velen een belangrijke rol achter de schermen heeft gespeeld bij de mislukking van prof. De Gaay Fortman of de socialistische fractieleider Mr. Burger aan als de vol gende (in)-formateur, omdat zij de grootste verantwoordelijkheid voor het falen van de laatste poging zouden dra gen. Maar het is duidelijk, dat daarmee zonder meer de zaak niet uit het slop is, want deze heren zouden thans op hun beurt weer niet kunnen rekenen op de sympathie van deze twee par tijen. Ook een kabinet op basis van de p.v.d.a., v.v.d. en c.h.u. is niet goed denkbaar, omdat het niet op voldoende steun in de Kamer zal kunnen rekenen. Bovendien schijnen de c.h. bepaald niet geneigd te zijn daaraan mee te wer ken. Men heeft vervolgens in allerlei kringen de gedachte aan reconstructie of ont- slagweigering door de Koningin van het zittende kabinet kunnen horen opdui ken. Deze gedachte wordt evenwel door het merendeel der betrokxen partijen niet als bruikbaar aanvaard. Men acht een dergelijke oplossing zelfs niet mo gelijk, nu een aantal der huidige minis ters immers niet zal terugkeren daar zij de last van het ministersschap niet nogmaals wensen te dragen, gezien hun leeftijd. Er zal bijv, een andere socia- Hwat hat Qabe Skroar Het laatste rapport van de parlementaire enquête-commissie, waarin ons iets onthuld wordt over het drama van de terugkeer van het Nederlands gezag in Indonesië in 1945, vertelt ons nog eens, dat het met de grote heren slecht kersen eten is, zelfs al heten zij bondgenoten. Op Engeland en de Ver. Staten rust een groot deel der verantwoordelijkheid dat de banden tussen ons land en Indonesië totaal verbroken zijn. Het is hier niet de plaats om op deze geschiedenis dieper in te gaan, zelfs niet om ons over te geven aan Schadenfreude nu het de Engelsen ook allesbehalve voor de wind gaat in hun overzeese gebieden. Wij haalden het drama van ’45 alleen aan, omdat er zich ook thans bij de grote Westelijke mogendheden in ’s werelds meest actuele kwestie, die betreffende het Suezkanaal een neiging voor doet om de kleine bondgenoten te passeren. Er wordt gezegd, dat de westelijke Grote Drie het plan van de gebruikers organisatie toch zullen doorzetten, als de andere landen ter conferentie van Londen niet meedoen. Er wordt ook ge zegd, dat deze Grote Drie bezwaar heb ben een beroep op de Veiligheidsraad te doen, omdat een veto van de Sovjetunie alle actie tegen Egypte onmogelijk zou maken. Dat is natuurlijk onjuist, dit veto zou niet kunnen beletten, dat ieder land afzonderlijk of groepen landen toch maatregelen zouden treffen. Het zal wel meer zijn omdat bij een beroep op de V.N. en Veiligheidsraad duidelijk een verschil van mening tussen de Ver. Sta ten enerzijds en Engeland en Frankrijk anderzijds over de vorm van de actie tegen Nasser aan het licht zou treden, dat men liever niet naar de V.N. gaat. Maar er zou het voordeel in zitten, dat het Westen India zou tegemoetkomen, dat als het bemiddelingsvoorstel waar mee het bezig is, niet slaagt, ook met de kwestie naar de Ver. Naties wil. India heeft als lid van het Gemenebest en vanwege het uitvoeren van zijn twee de vijfjarenplan n.l. groot belang bij de kortste verbinding met het Westen. Overigens is het wel duidelijk, dat nu het Westen naar alle waarschijnlijkheid niet tot een gemeenschappelijk besluit tot ’t gebruiken van geweld tegen Nas ser zal komen, het zich vertrouwd moet maken met de gedachte, dat het Suez kanaal voorlopig in ieder geval in de greep zal blijven van een man, die het Westen niet goed gezind is en die, als men zijn land op economisch gebied gaat bestrijden misschien nog meer on der invloed van Moskou zal komen, dan thans al het geval is. Eden heeft voor speld, dat als men Nasser nu niet, des noods met geweld, het halt toeroept, deze verder zal gaan en zijn volgende stap waarschijnlijk tegen Israël zal zijn gericht. Er zijn in het Westen militaire commentatoren die daarom betreuren, dat door onderlinge verdeeldheid -van het Westen, en ook door politieke ver deeldheid in elk Westelijk land op zich zelf, men thans niet kan komen tot een gezamenlijke militaire actie tegen Nas ser. Zij geloven dat dit toch eenmaal zal moeten gebeuren, als hij niet door de Egyptenaren zelf wordt weggewerkt. In dit verband mag melding gemaakt worden van geruchten, dat er in Egypte groepen zijn die de gevaren voor hun land van een economische boycot door het Westen inzien. Ook schijnen de heersers van enkele Arabische landen allesbehalve gesticht over het feit, dat Nasser alles op haren en snaren zet. Zij vrezen, dat zij dan met hun olie, bron van hun reusachtige inkomsten, zullen blijven zitten, en Europa aan olie uit de Amerikaanse landen de voorkeur zal geven. Maar om terug te komen op de al bovenaangehaalde commentato ren: zij geloven niet aan een ingrijpen van de Sovjetunie als het Westen Nas ser te lijf zou gaan. Zij achten Rusland daarvoor nog niet klaar. Over een jaar of vijftien zou dat wel het geval zijn en zijn positie in het Midden Oosten zijn gezag te herstellen te riskant zou worden. Deze commen tatoren menen dat het absoluut onjuist is Moskou feitelijk te helpen bij zijn po gingen een greep op het Midden Oosten te krijgen, door Nasser rustig aan het Suezkanaal te laten zitten. In theorie is deze redenering misschien juist, de praktijk leert echter, het is ook de er varing met nazi Duitsland geweest, dat het Westen alleen als het water tot aan de lippen komt, tot eenheid weet te ko men en tot geweld zijn toevlucht neemt. het ontvangen van deze adviezen ge handeld. Zij heeft de problematiek, zo als die thans is gegroeid, eerst eens rustig willen overwegen. Intussen heeft Zij bij het uitspreken van de Troonrede niet verzuimd met ongewone nadruk de aandacht te vestigen op het feit, dat na meer dan drie maanden na de verkiezin gen het „nog niet mogelijk is gebleken te komen tot de vorming van een nieuw kabinet”. Hierop heeft in de namiddag van Prin sjesdag, in een vergaderig van de Eer ste Kamer, de voorzitter van de senaat, Mr. Jonkman, de aandacht gevestigd. In een korte rede in die vergadering wilde hij zijn bezorgdheid uitspreken over de wijze, waarop in de laatste tijd met ons staatsbestel wordt omgegaan. Daarbij zei hij over de kabinetsforma tie, dat de eigenlijke ministeriële ver antwoordelijkheid nu min of meer schuilgaat achter de demissionaire mi nisters. Hjj stelde voorts vast, dat de indruk post begint te vatten, dat de bereidheid tot samenwerking in rede lijkheid bij de politieke partijen te lang op de achtergrond blijft. Mr. Jonkman bracht als reden voor be zorgdheid ook nog de communiqué’s naar voren, die Koningin en Prins de afgelopen maanden aan de pers hadden verstrekt. Het tweede communiqué be sloot met de woorden: ,Met vertrouwen zien wij thans de toekomst tegemoet”, zo zei de voorzitter. „Uit het Neder landse volk moge zijn.” Niet alleen Prinsjesdag Tweede Kamer aan de overzijde van ’t Binnenhof, overhandigde op vrijwel het zelfde ogenblik de demissionaire minis ter-president, Dr. Drees, als minister van Financiën a.i. minister Van de Kieft vertoefde voor een vergadering van de Internationale Bank in Washing ton de miljoenennota en het ontwerp rijksbegroting voor 1957 aan voorzitter Kortenhorst. In de woorden waarmee hij dit gebaar vergezeld deed gaan, liet hij tot uiting komen dat geen plannen voor de toekomst konden worden aan gegeven omdat dit een taak voor het nieuwe kabinet is. Daarmee is voldoende geschetst hoe ernstig de situatie thans dreigt te wor den. Het landsbelang zal er in hoge mate mee gebaat zijn als op zeer korte termijn een regering tot stand zal kun nen komen, die een beleid op langere termijn een regering tot stand zal kun nen komen, die een beleid op langere termijn zal uitstippelen. Om die reden ziet politiek Den Haag de komende da gen in grote spanning tegemoet. Verklaring van Fokker: Vliegen is te genwoordig zo veilig als fietsen of roeien.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1956 | | pagina 1