roar KRIS-KRAS door Nederland GOEDE KANSEN VOOR JONGEREN IN DE FRIESE SCHEEPSBOUW gfcil 1 I Fan de Martinytoer Gouden filmpjes le week oktolber 1306. Reclassering üs hjoed p p to sizzen 52e JAARGANG No. 76 DINSDAG 2 OKTOBER 1956 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND De Jong’s Nieuwsblad t Hwat hat PIET Bali Tj. de J. Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbe! tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Abonnementsprijs f 1.75 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Geen beter adres voor Muilen dan bij Wed. F. Wouters, Dijlakker, Bolsward. Snoek, baars en blei worden vrij gevangen, maar de karpervangst nogal te wensen over. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) veel Iaat Ook dit beeld: de tewaterlating van een coaster begint in Friesland langs de kust en langs de kanalen al een vrij vertrouwd beeld te worden. Vroeger scheen het een uitsluitend Gronings privelege. van ons wanneer Buitenlandse laagvliegers boven Noord- wjjk. De straaljagers, die maandag de badgasten op het Noordwijkse strand en de het stad Herinnering blijft sterk, Men hoort waarschuwend praten „Houdt hem toch in de gaten”, Hij draagt het zwarte merk. Men schuwt hem op het werk, Wijst hem na op de straat en Hij voelt zich triest verlaten, In maatschappij en kerk. Die ene slechte daad. Geldt het niet voor ons allen, Ook hij kan morgen vallen, Die thans zo fier nog staat. Wij mogen nooit met smaad De „blanke” vuisten ballen, Verborgene vazallen, Misschien van hetzelfde kwaad. En daarom oordeel zacht, Niemand van ons kan weteri, De pijn, het stille leed en De kilheid van hun nacht. Naastenplicht moet betracht, Al noemen we ons beter, Liefde mag nooit vergeten, ’t Is reclasseringsdag. Better in mouwe to forliezen as in earm. Wij kennen ze allemaal, Die niet zijn schoon gebleven In het openbare leven, Een keer hebben gefaald, ’t Gelag moest zwaar betaald, Straf is verdiend gegeven Voor wat ze snood misdreven, Van ’t rechte pad gedwaald. voor deze schepen, ook al lopen er ieder jaar vijftig van stapel zoals nu, dan nog kan men voorlopig lang niet aan de vraag voldoen. In Groningen is het vaak zo, dat in een dorp de dokter, een in dustrieel, een boer en nog een stuk of wat anderen bij elkaar stappen, hutje bij mutje doen en zo het nodige kapitaal aan een reder beschikbaar stellen om een nieuwe coaster in de vaart te bren gen. Men kan het gerust aan de Gro ningers overlaten, dat de bedragen, die zij er in steken er ook weer uitko men. en met een behoorlijke rente. Onze werven gaat het thans beter, dan in een lange reeks van jaren het geval is geweest. Laat Friesland tonen, dat het hier trots op is; laten vooral onder nemende zakenlieden dit doen door com binaties te vormen en onze eigen wer ven van orders voorzien. Het kan niet anders of dit moet de welvaart in Fries land ten goede komen. Want de kust vaart hangt nauw samen met andere nijverheid en met industrie. Als het on ze werven goed gaat, profiteren ook andere bedrijven van die welvaart. Het ETIF stelt alles in het werk om com binaties gevormd te krijgen. Dat dit initiatief de steun moge vinden, die het zozeer behoeft. Men kan het de heer Brandsma wel overlaten hiervan gebruik te maken. Voor Harlingen liggen er grote moge lijkheden aan het Van Harinxmakanaal. Daar komt binnenkort een nieuwe werf, evenals in Franeker. Coasterwerven, waarvoor het klimaat in Friesland on verwacht buitengewoon gunstig is ge worden. Drukkerij mist bankbiljetten. Na de verdwijning van twee vellen bankbiljet ten van f25.is er bij de drukkerij N.V. Joh. Enschede en Zn. te Haar lem een diepgaand onderzoek aan de gang. De vellen, elk van 20 biljetten, werden vermist in de plaatdrukkerij. De biljetten waren gereed voor de circu latie: de vellen moesten alleen nog ge sneden en gecontroleerd worden. Hoewel het vermoeden bestaat, dat, ondanks de strenge contróle in de afdeling bankbil jettendrukkerij, sprake is van diefstal, blijft toch nog de mogelijkheid over, dat de vellen zoek of in het ongerede zijn geraakt. De nummers van de ver miste bankbiljetten zijn doorgegeven aan alle banken en postkantoren. Laurens Janszoon Coster Rjjksbemid- delaar. De ongeveer vijfhonderd man technisch personeel van de Grafische In richting v.h. Joh. Enschede en Zoon te Haarlem zijn voordat hun werk begon, in een ordelijk geformeerde stoet naar de Groote Markt getrokken, waar door twee hunner een uit lila hortensia's be staande rouwkrans werd gelegd aan de voet van het standbeeld van aller typo grafenvader Laurens Janszoon Coster. Het lint van deze krans vermeldt: „Geef ons zes procent”. De typografen be doelen deze actie als een protest tegen het besluit van de rijksbemiddelaars, niet meer dan drie procent loonsverho ging toe te staan. Hun demonstratie, die zeer ordelijk en zonder toespraken verliep, is geenszins bedoeld als een protest tegen de werkgevers, te meer daar alles buiten werktijd geschiedde en er overigens normaal wordt doorge werkt. aan ’t Warme Hoekje langzaam maar zeker uit haar jasje groeide. Besloten werd gezamenlijk een werf te stichten in Lemmer, vlakbij de werkhaven, waar men een ideaal arbeidsterrein heeft ge vonden. Nog terwijl men bezig is met het vorm geven van de werf staat er al een schip op stapel. s De tijd verstaan. De werfeigenaren zagen nieuwe kansen en gezegd moet worden, dat zij deze uitstekend hebben waargenomen en nog steeds waarnemen. Zie bijvoorbeeld naar Makkum, waar uit een klein be drijf voor vissersschepen een werf is gegroeid, die in binnen- en buitenland een grote naam heeft gekregen. Menige fraai-gelijnde coaster heeft daar de laat ste jaren zijn ontstaan gevonden en thans staat daar een zeeschip op sta pel van maar liefst 2300 ton, groter dan ooit in het Noorden des lands is gebouwd. De firma Amels telt mee in de Nederlandse scheepsbouw en er ko men bij haar orders binnen van ver bui ten de grenzen. Zoveel werk was er aan de winkel, dat uitgezien moest worden naar een mogelijkheid tot opvoering van de produktie. Deze kans zag de fir ma in een samenwerking met de Fa. A. P. van der Werff te Gorredijk, die daar opschrikten door zeer laag over het strand te vliegen, blijken te behoren tot de Belgische luchtmacht. De Neder landse luchtmachtstaf, die een onder zoek heeft laten instellen, wacht nu op een rapport over deze zaak van de Noordwijkse politie. Dit zal worden op gezonden naar de Belgische luchtmacht staf met een verzoek tot verder onder zoek. In Oranjewoud een geval van cholera. De patiënt is overleden. Ook in Benne- broek is een landbouwer aan deze ziekte overleden. De restauratie van de Broerekerk is thans zover gevorderd, dat het uitwen dig werk is voltooid. De steigers zijn reeds weggenomen. Ds. S. Bartstra, geboortig uit Bolsward en predikant te Batavia, is aangewezen als geestelijke de expeditie naar mee te maken. Combinaties vormen. De coaster is momenteel zeer gevraagd, tal van combinaties besluiten met der gelijke schepen te gaan deelnemen aan de kleine vaart tussen de landen aan de Noordzee. Vooral in Groningen vindt men die combinaties; de kustvaart le vert hen jaarlijks vele miljoenen guldens op. Men kan zich haast niet indenken dat er hier in Friesland geen mensen zijn te vinden, die ook zulk een combi natie gaan vormen en een coaster laten bouwen. Laten zij toch het voorbeeld van de Harlinger, Heerenveense en Leeuwarder coasterreders volgen, die hun partij best meespelen in de hoog conjunctuur der kustvaart. Nederland heeft nu ruim 600 coasters: 200 zg wilde, 100 in lijndiensten en 300 in Groningen. Er is nog emplooi genoeg In Gaasterland zijn circa 1 miljoen strikken uitgezet. De lijstervangst is direct goed begonnen. De prijzen der lijsters zijn 9 10 cent, die der snippen f 1.30 a f 1.40. wolle wy graech ris sizze, hoe wichtich wy dit wurk foar de stêd en omkriten achtsje. It is alle man düdlik, dat de earste soarch fan de minsken ütgiet nei it hawwen fan in bistean. En by de nuod- like ekonomyske situaesje fan Fryslan hjoed en juster kin men ek bigripe, dat der folie minsken opbrocht binne yn de miening, dat dizze wichtige saek win- lik alles is. Goed syn brea ha, dat is foar och safolle lju it summum fan for- tün en hja miene dêrom ek, dat dêr alle soarch en omtinken op rjuchte wur- de moat. Nou is der, lyk as by in bulte dingen, wol in hiele boel wiers oan, mar bi- sjocht men it objektyf, dan is it de materiële kant neist. It aide wurd is ek yn dit opsicht wier, dat de minske net libje kin by brea allinne. It meast minsklike en it heechst minsklike is net it materiële, mar it geastlike lib- ben. En hoe mear de kultuer, dat is it foredeljen fan de natuer, op de minske fet kriget, nammerstomear groeit hy nei in heger niveau. Nou hat it alle skyn, dat de tiid fan üs bernejierren yn dit stik fan de wrAld foarby is, de tiid, mien ik, fan in sa sober stikje brea, dat alle oandacht dêr- op wol rjuchte wurde moast omdat it net fier fan de hünger óflaei. Lokkich lykje de tiden hjirre stikken better as it doe wie. Dêr komt by, dat ek de lange dagen en it swiere lichamelike arbeidzjen in hiel ein foroare binne, sa- dat de minske in mear minskweardich bistean krije kin. It is in blide tins, dat wy dit yn Nederlan birikt hawwe. Mar dêmeist moat men net miene, dat de müglikheit ta in heger libbens- niveau automatysk üntstiet üt in bet- tere ekonomyske situaesje. Allinne hja kriget bettere kansen en dêrtroch kin it dus makliker slagje. Dat is bilang- ryk, mar oan de oare kant moat yn de minske biwust in stribjen los komme, Bols wards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en En hwer’t wy nou sa fortünlik binne, dat in comité fan aktive minsken de foarstap nomd hat om dit oan de stêd to bringen, towyl it stêdsbistjür harren dêrby in golle stipe jowt, dêr is it üs in oangename taek dit initiatyf fan herten oan to bifeeljen. Net allinne om de moaije en geniet-folle jounen, dy’t wy dêrtroch krije sille, mar ek omdat hjir- troch de stêd in hiele wichtige funksje op in forantwurde wize realiseart. Dit moat slagje. Ek de wize hwerop de or- ganisaesje opset is, hat üs folie mei- stimming. In fêste groep fan leden, dy’t foar dizze saek yn it jier in bi- drach fan f 12.50 oer hat, sil hjir grif foun wurde. Dêr mei de kommisje grif op rekkenje. Mar ek üt de omkriten forwachtsje wy tige bilangstelling. Neist har eigen doarpslibben moatte hja ek altomets de küns hawwe om ris in joun by to wen- jen, dy’t mear biede kin as it deistige spul. Dêrtroch wurdt ek by harren it libben riker en djipper. Mar it meast sille hjir fan profitearje kinne de greatere bern, dy’t oan de op- gong fan it libben steane. De jongeren fan om en by de tweintich, dy’t tsjint- wurdich in goed lean fortsjinje en it sa faken kwyt reitsje oan dingen fan sa’n bytsje bliuwende wearde. Né, dit is in oprjuchte lokwinsk wur- dich en wy hoopje fan hieler herte, dat de oprop om lid to wurden fan de rige jounen, in grótfolle Doeleseale sjen litte sil. Dat is it minste, hwat wy oan it aktive comité as andert jaen kinne. Dy’t it wol mient mei eigen kultureel libben en each hat foar de bloei fan üs Boalserter mienskip lit him dizze kans net üntkomme. gerechtigde gemeenteraad van Elten zich gewend tot de partijfracties in de Kreis Rees en Wesel. Het college wil n.l. de twee zetels, welke vroeger Elten in de Kreistag innam, weder ter be schikking doen stellen van Elten, om dat in de Kreistag op het ogenblik nog belangrijke vraagstukken o.a. de oorlogsschadevergoeding regelmatig aan de orde komen, en dat daarover telkens beslist wordt zonder dat Elten zelf erin gehoord wordt. Werkloze plunderde. kerkhoven. De rechtbank te Groningen heeft de 26- jarige F. E. uit Stadskanaal veroor deeld tot een jaar gevangenisstraf met aftrek, wegens het plegen van een groot aantal kerkhofdiefstallen. Verdachte ging, toen hij werkeloos was geworden, handelen in oude metalen en plunderde verscheidene kerkhoven om aan mate riaal te komen. Nieuwe werven. Weer een bewijs, dat het onze scheeps bouwers goed gaat. Dat is niet vanzelf gekomen. Initiatief en durf waren nodig en men heeft deze terech: ijd opge bracht. Niet alleen in Makken en Gor redijk, maar ook in Wartena en in de nieuwe vestigingen aan het Prinses Margrietkanaal. Verwacht wordt, dat de stichtingen van nieuwe werven daar in andere plaatsen navolging zal vin den. Zo onderzoekt men thans de mogelijk heid tot stichting van werven in de voor malige Zuiderzeestadjes Staveren, Hin- deloopen en Workum. Men kan ook daar best wat industrie gebruiken en wat is logischer dan dat men aan een werf denkt, nu men er beschikt over een prachtige uitloop voor de nieuwe schepen. Het ETIF bekijkt deze zaak; rustig en weloverwogen, want de kwes tie is daar zo: men kan wel overgaan tot stichting van een werf, doch eerst moet men nagaan of de toekomstpers pectieven voldoende zijn. Men mag niet over één nacht ijs gaan, wanneer men besluit de structuur van een bepaalde plaats te veranderen. En dan Harlingen. De werf Welgelegen zit eveneens vol orders, zou nog wel meer werk kunnen aannemen, ware het niet, dat zij enigszins gehandicapt wordt door de smalle doorgang van de Zuider- havenbrug. Maar daar schijnt nu eer lang verbetering in te zullen komen, zodat ook voor deze actieve firma nieu we kansen aan de horizon opdoemen. De regering wil het bezitten, vervoeren en verkopen van blinde vogels straf baar stellen. Als er één tak van nijverheid in Friesland is, die op het ogenblik een welhaast onstuimige ontwikkeling doormaakt, dan is dat wel de scheepsbouw. In betrekkelijk korte tijd kwamen er twee nieuwe werven tot stand (Bodewes in Bergum en Kramer en Booij te Kootstertille), terwijl verscheidene andere tot uitbreiding of ver nieuwing overgingen. In minstens drie andere plaatsen bestaan plannen tot stichting van een werf. En U kunt gerust aannemen, dat deze ontwikkeling nog sneller zou gaan, maar de mogelijkheid bestond om het personeel aan te trekken, dat de werven zo dringend nodig hebben. Niet overal toch is de situatie gelijk aan Kootstertille, waar de werf vele ongeschoolden aanstelde en deze in korte tijd tot beste vaklieden liet vormen door de uit Umuiden en Hoogezand gekomen gerenomeerde scheeps-, bouwers. Toch hebben de werfeigenaren zich een kans geschapen om in het nijpende per soneelstekort te voorzien. In Harlingen is namelijk een cursus begonnen, waar jongelieden voor de scheepsbouw zullen worden opgeleid, terwijl die mogelijk heid thans ook bestaat in de Rijkswerk- plaatsen te Surhuisterveen en Heeren- veen, waar een omscholing tot plaat werker, klinker en lasser plaats heeft. v Goede perspectieven. De jongelui, die de scheepsbouw als vak kiezen, kunnen ervan verzekerd zijn, dat zij snel in het produktieproces op de Friese werven kunnen worden opge nomen. Overal toch zit men boordevol orders, er heerst grote bedrijvigheid ook in aanverwante bedrijven en er gaat bijna geen maand voorbij of er heeft wel een tewaterlating van een nieuwe boot plaats. Het ene schip heeft nauwe lijks zijn element opgezocht of reeds wordt weer de kiel gelegd voor een nieu we coaster, lichter, sleepboot of een ander schip. Werven, waar de grote Vraag tot een ongekende bedrijvigheid heeft geleid, zijn Wartena, Makkum, Harlingen, Gorredijk, Lemmer, Grouw, Sneek en Heeg. Het is voor de eigenaren, of de goede oude tijd, toen de vele Friese werven nauwelijks in staat waren de orders uit te voeren, is teruggekeerd. Friesland telde de scheepswerven toen bij tiental len en er was geen plaats, die zichzelf respecteerde of er was een werf. Omstreeks de eeuwwisseling kwam hier helaas een verandering ten ongunste in, doordat de scheepvaart meer en meer op ijzeren schepen overschakelde, een bouw, waarop de kleine Friese wer ven niet berekend of ingesteld waren. Orders voor houten schepen bleven uit en tientallen werven zagen zich genood zaakt de poort te sluiten. Alleen in plaatsen als Wartena, Grouw, Lemmer en Harlingen bleven grote werven be staan, terwijl Amels in Makkum zelfs op bouw van grote schepen overscha kelde. Het toenemende autovervoer op de weg was ook al niet bevorderlijk voor een wederopbloei van de scheepsbouw; de werven aan de vrij smalle kanalen had den geen uitloop voor grote schepen en niemand dacht er dan ook aan zijn or ders in Friesland te plaatsen, temeer niet toen in Groningen de ene coaster- Werf na de andere werd gesticht. Kort om de Friese scheepsbouwindustrie p«Me snel in verval. Th betrekkelijk korte tijd is daar nu een verheugende keer in gekomen. Dat is eigenlijk reeds begonnen, toen de grote scheepvaartkanalen naar Lemmer en Harlingen in gebruik werden geno men. Niet aHeen de scheepvaart heeft daar de gunstige weerslag van onder vonden, doch ook de scheepsbouw kreeg er een stimulans door. Inbreker betrapt. Bij zijn thuiskomst betrapte een 19-jarige jongeman, die in woont bij de 27-jarige manufacturier B. in Rotterdam woensdagavond een in breker, die alles overhoop gehaald had. Toen hij de jongen zag binnenkomen, bedreigde de man hem met een breek ijzer en gelastte de jongeman op een stoel te gaan zitten. Nauwelijks zat de jongeman of de inbreker nam de benen. Er bleek een bedrag van f 150.ver dwenen te zijn. Molenwieken kwamen naar beneden. De uit 1913 daterende wipmolen, die de 240 bunder grote Vlietpolder te Hoogmade (gem. Woubrugge) onder Leiden be maalt, is donderdagavond ’t slachtoffer van de herfststorm geworden. Even na dat molenaar Elsgeest de helft der zei len had ingenomen, kwamen alle wieken met groot geraas naar beneden en be schadigden onder meer een schuur. Ook de bovenbouw is zwaar beschadigd en de wieken zijn geheel verbogen. Na on derzoek bleek, dat de gietijzeren as gebroken was. Gevaarlijk spelen. Waarschijnlijk is ‘t aan twee met vuur spelende kinderen te wijten, dat vorige week twee kapitale landbouwschuren te Lepelstraat (gem. Halsteren) tot de grond toe zijn afge brand. Om vier uur is deze brand, de grootste sinds jaren in Halsteren, uit gebroken in de schuren van de gebroe ders Van Kleef. De schade beloopt dui zenden guldens. De doodsklok luidt over het trammetje Amsterdam-Volendam vice versa. Een motor- en een bijwa^n heeft de NZHVM aan het Spoorwegmuseum in Utrecht geschonken, waar zij als histo rische curiosa de geamuseerde verbazing van de komende geslachten zullen wok ken. Het overige wagenpark, 35 motor-, bij-, werk- en goederenwagens, heeft na Vijftig zeventig(!) dienstjaren één ge zamenlijk voorland: het onvermijdelijke sloperskerkhof. Fokker „Friendships” worden overal gevraagd. Van het nieuwe Nederlandse vliegtuig, de Fokker F 27 „Friendship” zijn over de gehele wereld al meer dan 100 bestellingen of opties geplaatst, zo I heeft Fokker-directeur F. Diepen me- 1 degedeeld. Bij de Nederlandse Fokker- dat dizze kulturele wei op wol. En om it safier to krijen moat der yn in stêd, dy’t oan har biwenners in harmonysk gehiel fan müglikheden biede wol, dien wurde sawol oan de passive as oan de aktive foarm fan it kulturele libjen. De aktive foarm is fierwei de bilang- rykste. It seis forbetterjen en foredel jen fan syn formogens is winliken it ienige hwer’t it om giet. Dêrom binne sjongforienings, korpsen, toanielklubs, muzykbioefening, kunsthandwurkjen, skilderjen, houtfykjen en seis byldhou- kunst alle bilangstelling en oantrün wurdich. Sprekken, foardragen, dekla- mearjen op treflike wize, kinne der jit by neamd wurde. It seis dwaen, it mei- dwaen mei oaren, dat bliuwt it ideael. Mar dochs binne dêrfoar ünmisber de foarbylden fan oaren. Oan har pres- taesjes kin men eigen müglikheden toetse en dêr ek ynspiraesje üt op- dwaen. Fan har moat men leare, hja litte sjen, hwat birikt wurde kin, as oanliz en drege oefening derby komme. Dêrom kin it stribjen nei kulturele groei fan it mienskip it ek net stelle sünder de passive kultuerbioefening, dy’t hjiryn bistiet dat men it wurk fan oaren kennen leart en biwünderjen. In tredde ding mei men hjir ek net by forjitte. Hiel folie minsken hawwe wol yn har it gefoel en de smaek foar kulturele prestaesjes, mar hja misse de eigen oanliz om op dat gebiet ta eigen produksje to kommen. It kreative for- mogen is in ding op himsels, dat net sa tsjük siedde is. En sokke net-krea- tive minsken kinne lykwols in djip ge niet hawwe fan de prestaesjes fan oare, mear bigaefde meiminsken. Om dizze reden is it alhiel forantwurde dat de stêd him taleit op it jaen fan ütfie- rings, hwerfoar artisten van om utens hjirre optrede. Sawol foar de eigen kul turele groei as foar de passive kultuer bioefening is dat nedich. Beide k.nne der net sünder. Melk in Westen 1 cent duurder. De Alg. Ver. voor Melkvoorziening deelt mede, dat in die delen van haar werkgebied waar de melkhandel niet gesaneerd is, met ingang van 1 oktober de consumen tenprijzen van melk en karnemelk los en in litersflessen verhoogd zullen wor den met 1 cent per liter. Het werkge bied van de AVM omvat in hoofdzaak het vasteland van Zuid-Holland, het zuidelijk deel van N.-Holland westelijk deel van Utrecht, Utrecht inbegrepen. Groots bouwplan van Rotterdam. Bin nen enkele jaren zal Rotterdam tot aan zijn uiterste oostgrens worden volge bouwd. Het gemeentebestuur heeft drie uitbreidingsplannen gereed gemaakt, die ’n gebied bestrijken zo groot als Vlaan deren, Schiedam en Overschie tezamen. Na elf jaar nog landmijnen in Harlingen. Bij het bouwrijp maken van het terrein waar straks de Oosterparkwijk zal ver rijzen, worden nog steeds mijnen gevon den. Onlangs vond de mijnopruimings dienst uit Barneveld een mijn onder een graspol in een oprit. Elk jaar lang heeft men over deze plaats heengelopen, zon der zich van enig gevaar bewust te zijn. Elten wil In Duitsland ook nog een stem hebben. Volgens de Duitse grenspers heeft het Adviescollege de niet-stem- FORGOED TROCHSETTEN De freze, dat it Boalserter Initiatyf Co mité de moedfearren hingje litte soe, is fjouwerkant mis west. Krekt yn de- selde tiid, dat wy üs dêroer soargen makken, sleten hja al wiken yn de ta- rieding op it winterprogramma. Yn alle stiltme hat it Comité de forrassing klear makke, dy’t de lêzers fan üs krante yn it nümer fan freed en ek yn dit nümer fine kinne. In blide forras sing foar de hiele stêd en de wide om kriten, tinkt my. Hwant net allinnich ha hja de organisaesje fan de saek al foarelkoar, mar ek is it harren slagge om de earste de béste kear to kom men mei in programma, dat in hert- like lokwinsk wurdich is. Yn it algemien kinne wy der net oan tinke hjir op dit plak de oandacht to freegjen, foar hwat der yn de stêd to dwaen is, mar by de start fan dit wurk I -z

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1956 | | pagina 1