roar
KRIS-KRAS door Nederland
GOEDE KANSEN VOOR JONGEREN IN
DE FRIESE SCHEEPSBOUW
gfcil 1 I
Fan de Martinytoer
Gouden filmpjes
le week oktolber 1306.
Reclassering
üs hjoed p p
to sizzen
52e JAARGANG
No. 76
DINSDAG 2 OKTOBER 1956
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
De Jong’s Nieuwsblad
t
Hwat hat
PIET
Bali
Tj. de J.
Advertentieprijs: 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbe! tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Abonnementsprijs f 1.75 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 87926
Geen beter adres voor Muilen dan bij
Wed. F. Wouters, Dijlakker, Bolsward.
Snoek, baars en blei worden vrij
gevangen, maar de karpervangst
nogal te wensen over.
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
veel
Iaat
Ook dit beeld: de tewaterlating van een coaster begint in Friesland
langs de kust en langs de kanalen al een vrij vertrouwd beeld te
worden. Vroeger scheen het een uitsluitend Gronings privelege.
van ons
wanneer
Buitenlandse laagvliegers boven Noord-
wjjk. De straaljagers, die maandag de
badgasten op het Noordwijkse strand
en
de
het
stad
Herinnering blijft sterk,
Men hoort waarschuwend praten
„Houdt hem toch in de gaten”,
Hij draagt het zwarte merk.
Men schuwt hem op het werk,
Wijst hem na op de straat en
Hij voelt zich triest verlaten,
In maatschappij en kerk.
Die ene slechte daad.
Geldt het niet voor ons allen,
Ook hij kan morgen vallen,
Die thans zo fier nog staat.
Wij mogen nooit met smaad
De „blanke” vuisten ballen,
Verborgene vazallen,
Misschien van hetzelfde kwaad.
En daarom oordeel zacht,
Niemand van ons kan weteri,
De pijn, het stille leed en
De kilheid van hun nacht.
Naastenplicht moet betracht,
Al noemen we ons beter,
Liefde mag nooit vergeten,
’t Is reclasseringsdag.
Better in mouwe to forliezen
as in earm.
Wij kennen ze allemaal,
Die niet zijn schoon gebleven
In het openbare leven,
Een keer hebben gefaald,
’t Gelag moest zwaar betaald,
Straf is verdiend gegeven
Voor wat ze snood misdreven,
Van ’t rechte pad gedwaald.
voor deze schepen, ook al lopen er ieder
jaar vijftig van stapel zoals nu, dan
nog kan men voorlopig lang niet aan de
vraag voldoen. In Groningen is het vaak
zo, dat in een dorp de dokter, een in
dustrieel, een boer en nog een stuk of
wat anderen bij elkaar stappen, hutje bij
mutje doen en zo het nodige kapitaal
aan een reder beschikbaar stellen om
een nieuwe coaster in de vaart te bren
gen. Men kan het gerust aan de Gro
ningers overlaten, dat de bedragen, die
zij er in steken er ook weer uitko
men. en met een behoorlijke rente.
Onze werven gaat het thans beter, dan
in een lange reeks van jaren het geval
is geweest. Laat Friesland tonen, dat
het hier trots op is; laten vooral onder
nemende zakenlieden dit doen door com
binaties te vormen en onze eigen wer
ven van orders voorzien. Het kan niet
anders of dit moet de welvaart in Fries
land ten goede komen. Want de kust
vaart hangt nauw samen met andere
nijverheid en met industrie. Als het on
ze werven goed gaat, profiteren ook
andere bedrijven van die welvaart. Het
ETIF stelt alles in het werk om com
binaties gevormd te krijgen. Dat dit
initiatief de steun moge vinden, die het
zozeer behoeft.
Men kan het de heer Brandsma wel
overlaten hiervan gebruik te maken.
Voor Harlingen liggen er grote moge
lijkheden aan het Van Harinxmakanaal.
Daar komt binnenkort een nieuwe werf,
evenals in Franeker. Coasterwerven,
waarvoor het klimaat in Friesland on
verwacht buitengewoon gunstig is ge
worden.
Drukkerij mist bankbiljetten. Na de
verdwijning van twee vellen bankbiljet
ten van f25.is er bij de drukkerij
N.V. Joh. Enschede en Zn. te Haar
lem een diepgaand onderzoek aan de
gang. De vellen, elk van 20 biljetten,
werden vermist in de plaatdrukkerij. De
biljetten waren gereed voor de circu
latie: de vellen moesten alleen nog ge
sneden en gecontroleerd worden. Hoewel
het vermoeden bestaat, dat, ondanks de
strenge contróle in de afdeling bankbil
jettendrukkerij, sprake is van diefstal,
blijft toch nog de mogelijkheid over,
dat de vellen zoek of in het ongerede
zijn geraakt. De nummers van de ver
miste bankbiljetten zijn doorgegeven
aan alle banken en postkantoren.
Laurens Janszoon Coster Rjjksbemid-
delaar. De ongeveer vijfhonderd man
technisch personeel van de Grafische In
richting v.h. Joh. Enschede en Zoon te
Haarlem zijn voordat hun werk begon,
in een ordelijk geformeerde stoet naar
de Groote Markt getrokken, waar door
twee hunner een uit lila hortensia's be
staande rouwkrans werd gelegd aan de
voet van het standbeeld van aller typo
grafenvader Laurens Janszoon Coster.
Het lint van deze krans vermeldt: „Geef
ons zes procent”. De typografen be
doelen deze actie als een protest tegen
het besluit van de rijksbemiddelaars,
niet meer dan drie procent loonsverho
ging toe te staan. Hun demonstratie,
die zeer ordelijk en zonder toespraken
verliep, is geenszins bedoeld als een
protest tegen de werkgevers, te meer
daar alles buiten werktijd geschiedde en
er overigens normaal wordt doorge
werkt.
aan ’t Warme Hoekje langzaam maar
zeker uit haar jasje groeide. Besloten
werd gezamenlijk een werf te stichten
in Lemmer, vlakbij de werkhaven, waar
men een ideaal arbeidsterrein heeft ge
vonden. Nog terwijl men bezig is met
het vorm geven van de werf staat er
al een schip op stapel. s
De tijd verstaan.
De werfeigenaren zagen nieuwe kansen
en gezegd moet worden, dat zij deze
uitstekend hebben waargenomen en nog
steeds waarnemen. Zie bijvoorbeeld
naar Makkum, waar uit een klein be
drijf voor vissersschepen een werf is
gegroeid, die in binnen- en buitenland
een grote naam heeft gekregen. Menige
fraai-gelijnde coaster heeft daar de laat
ste jaren zijn ontstaan gevonden en
thans staat daar een zeeschip op sta
pel van maar liefst 2300 ton, groter
dan ooit in het Noorden des lands is
gebouwd. De firma Amels telt mee in
de Nederlandse scheepsbouw en er ko
men bij haar orders binnen van ver bui
ten de grenzen. Zoveel werk was er aan
de winkel, dat uitgezien moest worden
naar een mogelijkheid tot opvoering
van de produktie. Deze kans zag de fir
ma in een samenwerking met de Fa. A.
P. van der Werff te Gorredijk, die daar
opschrikten door zeer laag over het
strand te vliegen, blijken te behoren tot
de Belgische luchtmacht. De Neder
landse luchtmachtstaf, die een onder
zoek heeft laten instellen, wacht nu op
een rapport over deze zaak van de
Noordwijkse politie. Dit zal worden op
gezonden naar de Belgische luchtmacht
staf met een verzoek tot verder onder
zoek.
In Oranjewoud een geval van cholera.
De patiënt is overleden. Ook in Benne-
broek is een landbouwer aan deze ziekte
overleden.
De restauratie van de Broerekerk is
thans zover gevorderd, dat het uitwen
dig werk is voltooid. De steigers zijn
reeds weggenomen.
Ds. S. Bartstra, geboortig uit Bolsward
en predikant te Batavia, is aangewezen
als geestelijke de expeditie naar
mee te maken.
Combinaties vormen.
De coaster is momenteel zeer gevraagd,
tal van combinaties besluiten met der
gelijke schepen te gaan deelnemen aan
de kleine vaart tussen de landen aan de
Noordzee. Vooral in Groningen vindt
men die combinaties; de kustvaart le
vert hen jaarlijks vele miljoenen guldens
op. Men kan zich haast niet indenken
dat er hier in Friesland geen mensen
zijn te vinden, die ook zulk een combi
natie gaan vormen en een coaster laten
bouwen. Laten zij toch het voorbeeld
van de Harlinger, Heerenveense en
Leeuwarder coasterreders volgen, die
hun partij best meespelen in de hoog
conjunctuur der kustvaart.
Nederland heeft nu ruim 600 coasters:
200 zg wilde, 100 in lijndiensten en 300
in Groningen. Er is nog emplooi genoeg
In Gaasterland zijn circa 1 miljoen
strikken uitgezet. De lijstervangst is
direct goed begonnen. De prijzen der
lijsters zijn 9 10 cent, die der snippen
f 1.30 a f 1.40.
wolle wy graech ris sizze, hoe wichtich
wy dit wurk foar de stêd en omkriten
achtsje.
It is alle man düdlik, dat de earste
soarch fan de minsken ütgiet nei it
hawwen fan in bistean. En by de nuod-
like ekonomyske situaesje fan Fryslan
hjoed en juster kin men ek bigripe, dat
der folie minsken opbrocht binne yn de
miening, dat dizze wichtige saek win-
lik alles is. Goed syn brea ha, dat is
foar och safolle lju it summum fan for-
tün en hja miene dêrom ek, dat dêr
alle soarch en omtinken op rjuchte wur-
de moat.
Nou is der, lyk as by in bulte dingen,
wol in hiele boel wiers oan, mar bi-
sjocht men it objektyf, dan is it de
materiële kant neist. It aide wurd is
ek yn dit opsicht wier, dat de minske
net libje kin by brea allinne. It meast
minsklike en it heechst minsklike is
net it materiële, mar it geastlike lib-
ben. En hoe mear de kultuer, dat is it
foredeljen fan de natuer, op de minske
fet kriget, nammerstomear groeit hy
nei in heger niveau.
Nou hat it alle skyn, dat de tiid fan
üs bernejierren yn dit stik fan de wrAld
foarby is, de tiid, mien ik, fan in sa
sober stikje brea, dat alle oandacht dêr-
op wol rjuchte wurde moast omdat it
net fier fan de hünger óflaei. Lokkich
lykje de tiden hjirre stikken better
as it doe wie. Dêr komt by, dat ek de
lange dagen en it swiere lichamelike
arbeidzjen in hiel ein foroare binne, sa-
dat de minske in mear minskweardich
bistean krije kin. It is in blide tins,
dat wy dit yn Nederlan birikt hawwe.
Mar dêmeist moat men net miene, dat
de müglikheit ta in heger libbens-
niveau automatysk üntstiet üt in bet-
tere ekonomyske situaesje. Allinne hja
kriget bettere kansen en dêrtroch kin
it dus makliker slagje. Dat is bilang-
ryk, mar oan de oare kant moat yn de
minske biwust in stribjen los komme,
Bols wards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en
En hwer’t wy nou sa fortünlik binne,
dat in comité fan aktive minsken de
foarstap nomd hat om dit oan de stêd
to bringen, towyl it stêdsbistjür harren
dêrby in golle stipe jowt, dêr is it üs
in oangename taek dit initiatyf fan
herten oan to bifeeljen. Net allinne om
de moaije en geniet-folle jounen, dy’t wy
dêrtroch krije sille, mar ek omdat hjir-
troch de stêd in hiele wichtige funksje
op in forantwurde wize realiseart. Dit
moat slagje. Ek de wize hwerop de or-
ganisaesje opset is, hat üs folie mei-
stimming. In fêste groep fan leden,
dy’t foar dizze saek yn it jier in bi-
drach fan f 12.50 oer hat, sil hjir grif
foun wurde.
Dêr mei de kommisje grif op rekkenje.
Mar ek üt de omkriten forwachtsje wy
tige bilangstelling. Neist har eigen
doarpslibben moatte hja ek altomets de
küns hawwe om ris in joun by to wen-
jen, dy’t mear biede kin as it deistige
spul. Dêrtroch wurdt ek by harren it
libben riker en djipper.
Mar it meast sille hjir fan profitearje
kinne de greatere bern, dy’t oan de op-
gong fan it libben steane. De jongeren
fan om en by de tweintich, dy’t tsjint-
wurdich in goed lean fortsjinje en it
sa faken kwyt reitsje oan dingen fan
sa’n bytsje bliuwende wearde.
Né, dit is in oprjuchte lokwinsk wur-
dich en wy hoopje fan hieler herte, dat
de oprop om lid to wurden fan de rige
jounen, in grótfolle Doeleseale sjen
litte sil. Dat is it minste, hwat wy oan
it aktive comité as andert jaen kinne.
Dy’t it wol mient mei eigen kultureel
libben en each hat foar de bloei fan üs
Boalserter mienskip lit him dizze kans
net üntkomme.
gerechtigde gemeenteraad van Elten
zich gewend tot de partijfracties in de
Kreis Rees en Wesel. Het college wil
n.l. de twee zetels, welke vroeger Elten
in de Kreistag innam, weder ter be
schikking doen stellen van Elten, om
dat in de Kreistag op het ogenblik nog
belangrijke vraagstukken o.a. de
oorlogsschadevergoeding regelmatig
aan de orde komen, en dat daarover
telkens beslist wordt zonder dat Elten
zelf erin gehoord wordt.
Werkloze plunderde. kerkhoven.
De rechtbank te Groningen heeft de 26-
jarige F. E. uit Stadskanaal veroor
deeld tot een jaar gevangenisstraf met
aftrek, wegens het plegen van een groot
aantal kerkhofdiefstallen. Verdachte
ging, toen hij werkeloos was geworden,
handelen in oude metalen en plunderde
verscheidene kerkhoven om aan mate
riaal te komen.
Nieuwe werven.
Weer een bewijs, dat het onze scheeps
bouwers goed gaat. Dat is niet vanzelf
gekomen. Initiatief en durf waren nodig
en men heeft deze terech: ijd opge
bracht. Niet alleen in Makken en Gor
redijk, maar ook in Wartena en in de
nieuwe vestigingen aan het Prinses
Margrietkanaal. Verwacht wordt, dat
de stichtingen van nieuwe werven daar
in andere plaatsen navolging zal vin
den.
Zo onderzoekt men thans de mogelijk
heid tot stichting van werven in de voor
malige Zuiderzeestadjes Staveren, Hin-
deloopen en Workum. Men kan ook
daar best wat industrie gebruiken en
wat is logischer dan dat men aan een
werf denkt, nu men er beschikt over
een prachtige uitloop voor de nieuwe
schepen. Het ETIF bekijkt deze zaak;
rustig en weloverwogen, want de kwes
tie is daar zo: men kan wel overgaan
tot stichting van een werf, doch eerst
moet men nagaan of de toekomstpers
pectieven voldoende zijn. Men mag niet
over één nacht ijs gaan, wanneer men
besluit de structuur van een bepaalde
plaats te veranderen.
En dan Harlingen. De werf Welgelegen
zit eveneens vol orders, zou nog wel
meer werk kunnen aannemen, ware het
niet, dat zij enigszins gehandicapt wordt
door de smalle doorgang van de Zuider-
havenbrug. Maar daar schijnt nu eer
lang verbetering in te zullen komen,
zodat ook voor deze actieve firma nieu
we kansen aan de horizon opdoemen.
De regering wil het bezitten, vervoeren
en verkopen van blinde vogels straf
baar stellen.
Als er één tak van nijverheid in Friesland is, die op het ogenblik
een welhaast onstuimige ontwikkeling doormaakt, dan is dat wel
de scheepsbouw. In betrekkelijk korte tijd kwamen er twee nieuwe
werven tot stand (Bodewes in Bergum en Kramer en Booij te
Kootstertille), terwijl verscheidene andere tot uitbreiding of ver
nieuwing overgingen. In minstens drie andere plaatsen bestaan
plannen tot stichting van een werf. En U kunt gerust
aannemen, dat deze ontwikkeling nog sneller zou gaan,
maar de mogelijkheid bestond om het personeel aan te trekken,
dat de werven zo dringend nodig hebben. Niet overal toch is de
situatie gelijk aan Kootstertille, waar de werf vele ongeschoolden
aanstelde en deze in korte tijd tot beste vaklieden liet vormen
door de uit Umuiden en Hoogezand gekomen gerenomeerde scheeps-,
bouwers.
Toch hebben de werfeigenaren zich een
kans geschapen om in het nijpende per
soneelstekort te voorzien. In Harlingen
is namelijk een cursus begonnen, waar
jongelieden voor de scheepsbouw zullen
worden opgeleid, terwijl die mogelijk
heid thans ook bestaat in de Rijkswerk-
plaatsen te Surhuisterveen en Heeren-
veen, waar een omscholing tot plaat
werker, klinker en lasser plaats heeft.
v
Goede perspectieven.
De jongelui, die de scheepsbouw als vak
kiezen, kunnen ervan verzekerd zijn,
dat zij snel in het produktieproces op
de Friese werven kunnen worden opge
nomen. Overal toch zit men boordevol
orders, er heerst grote bedrijvigheid ook
in aanverwante bedrijven en er gaat
bijna geen maand voorbij of er heeft
wel een tewaterlating van een nieuwe
boot plaats. Het ene schip heeft nauwe
lijks zijn element opgezocht of reeds
wordt weer de kiel gelegd voor een nieu
we coaster, lichter, sleepboot of een
ander schip. Werven, waar de grote
Vraag tot een ongekende bedrijvigheid
heeft geleid, zijn Wartena, Makkum,
Harlingen, Gorredijk, Lemmer, Grouw,
Sneek en Heeg.
Het is voor de eigenaren, of de goede
oude tijd, toen de vele Friese werven
nauwelijks in staat waren de orders uit
te voeren, is teruggekeerd. Friesland
telde de scheepswerven toen bij tiental
len en er was geen plaats, die zichzelf
respecteerde of er was een werf.
Omstreeks de eeuwwisseling kwam hier
helaas een verandering ten ongunste
in, doordat de scheepvaart meer en
meer op ijzeren schepen overschakelde,
een bouw, waarop de kleine Friese wer
ven niet berekend of ingesteld waren.
Orders voor houten schepen bleven uit
en tientallen werven zagen zich genood
zaakt de poort te sluiten. Alleen in
plaatsen als Wartena, Grouw, Lemmer
en Harlingen bleven grote werven be
staan, terwijl Amels in Makkum zelfs
op bouw van grote schepen overscha
kelde.
Het toenemende autovervoer op de weg
was ook al niet bevorderlijk voor een
wederopbloei van de scheepsbouw; de
werven aan de vrij smalle kanalen had
den geen uitloop voor grote schepen en
niemand dacht er dan ook aan zijn or
ders in Friesland te plaatsen, temeer
niet toen in Groningen de ene coaster-
Werf na de andere werd gesticht. Kort
om de Friese scheepsbouwindustrie
p«Me snel in verval.
Th betrekkelijk korte tijd is daar nu
een verheugende keer in gekomen. Dat
is eigenlijk reeds begonnen, toen de
grote scheepvaartkanalen naar Lemmer
en Harlingen in gebruik werden geno
men. Niet aHeen de scheepvaart heeft
daar de gunstige weerslag van onder
vonden, doch ook de scheepsbouw kreeg
er een stimulans door.
Inbreker betrapt. Bij zijn thuiskomst
betrapte een 19-jarige jongeman, die in
woont bij de 27-jarige manufacturier
B. in Rotterdam woensdagavond een in
breker, die alles overhoop gehaald had.
Toen hij de jongen zag binnenkomen,
bedreigde de man hem met een breek
ijzer en gelastte de jongeman op een
stoel te gaan zitten. Nauwelijks zat de
jongeman of de inbreker nam de benen.
Er bleek een bedrag van f 150.ver
dwenen te zijn.
Molenwieken kwamen naar beneden. De
uit 1913 daterende wipmolen, die de 240
bunder grote Vlietpolder te Hoogmade
(gem. Woubrugge) onder Leiden be
maalt, is donderdagavond ’t slachtoffer
van de herfststorm geworden. Even na
dat molenaar Elsgeest de helft der zei
len had ingenomen, kwamen alle wieken
met groot geraas naar beneden en be
schadigden onder meer een schuur. Ook
de bovenbouw is zwaar beschadigd en
de wieken zijn geheel verbogen. Na on
derzoek bleek, dat de gietijzeren as
gebroken was.
Gevaarlijk spelen. Waarschijnlijk is ‘t
aan twee met vuur spelende kinderen
te wijten, dat vorige week twee kapitale
landbouwschuren te Lepelstraat (gem.
Halsteren) tot de grond toe zijn afge
brand. Om vier uur is deze brand, de
grootste sinds jaren in Halsteren, uit
gebroken in de schuren van de gebroe
ders Van Kleef. De schade beloopt dui
zenden guldens.
De doodsklok luidt over het trammetje
Amsterdam-Volendam vice versa. Een
motor- en een bijwa^n heeft de
NZHVM aan het Spoorwegmuseum in
Utrecht geschonken, waar zij als histo
rische curiosa de geamuseerde verbazing
van de komende geslachten zullen wok
ken. Het overige wagenpark, 35 motor-,
bij-, werk- en goederenwagens, heeft na
Vijftig zeventig(!) dienstjaren één ge
zamenlijk voorland: het onvermijdelijke
sloperskerkhof.
Fokker „Friendships” worden overal
gevraagd. Van het nieuwe Nederlandse
vliegtuig, de Fokker F 27 „Friendship”
zijn over de gehele wereld al meer dan
100 bestellingen of opties geplaatst, zo
I heeft Fokker-directeur F. Diepen me-
1 degedeeld. Bij de Nederlandse Fokker-
dat dizze kulturele wei op wol. En om
it safier to krijen moat der yn in stêd,
dy’t oan har biwenners in harmonysk
gehiel fan müglikheden biede wol, dien
wurde sawol oan de passive as oan de
aktive foarm fan it kulturele libjen.
De aktive foarm is fierwei de bilang-
rykste. It seis forbetterjen en foredel
jen fan syn formogens is winliken it
ienige hwer’t it om giet. Dêrom binne
sjongforienings, korpsen, toanielklubs,
muzykbioefening, kunsthandwurkjen,
skilderjen, houtfykjen en seis byldhou-
kunst alle bilangstelling en oantrün
wurdich. Sprekken, foardragen, dekla-
mearjen op treflike wize, kinne der jit
by neamd wurde. It seis dwaen, it mei-
dwaen mei oaren, dat bliuwt it ideael.
Mar dochs binne dêrfoar ünmisber de
foarbylden fan oaren. Oan har pres-
taesjes kin men eigen müglikheden
toetse en dêr ek ynspiraesje üt op-
dwaen. Fan har moat men leare, hja
litte sjen, hwat birikt wurde kin, as
oanliz en drege oefening derby komme.
Dêrom kin it stribjen nei kulturele
groei fan it mienskip it ek net stelle
sünder de passive kultuerbioefening,
dy’t hjiryn bistiet dat men it wurk fan
oaren kennen leart en biwünderjen.
In tredde ding mei men hjir ek net
by forjitte. Hiel folie minsken hawwe
wol yn har it gefoel en de smaek foar
kulturele prestaesjes, mar hja misse de
eigen oanliz om op dat gebiet ta eigen
produksje to kommen. It kreative for-
mogen is in ding op himsels, dat net
sa tsjük siedde is. En sokke net-krea-
tive minsken kinne lykwols in djip ge
niet hawwe fan de prestaesjes fan
oare, mear bigaefde meiminsken. Om
dizze reden is it alhiel forantwurde dat
de stêd him taleit op it jaen fan ütfie-
rings, hwerfoar artisten van om utens
hjirre optrede. Sawol foar de eigen kul
turele groei as foar de passive kultuer
bioefening is dat nedich. Beide k.nne
der net sünder.
Melk in Westen 1 cent duurder. De Alg.
Ver. voor Melkvoorziening deelt mede,
dat in die delen van haar werkgebied
waar de melkhandel niet gesaneerd is,
met ingang van 1 oktober de consumen
tenprijzen van melk en karnemelk los
en in litersflessen verhoogd zullen wor
den met 1 cent per liter. Het werkge
bied van de AVM omvat in hoofdzaak
het vasteland van Zuid-Holland, het
zuidelijk deel van N.-Holland
westelijk deel van Utrecht,
Utrecht inbegrepen.
Groots bouwplan van Rotterdam. Bin
nen enkele jaren zal Rotterdam tot aan
zijn uiterste oostgrens worden volge
bouwd. Het gemeentebestuur heeft drie
uitbreidingsplannen gereed gemaakt, die
’n gebied bestrijken zo groot als Vlaan
deren, Schiedam en Overschie tezamen.
Na elf jaar nog landmijnen in Harlingen.
Bij het bouwrijp maken van het terrein
waar straks de Oosterparkwijk zal ver
rijzen, worden nog steeds mijnen gevon
den. Onlangs vond de mijnopruimings
dienst uit Barneveld een mijn onder een
graspol in een oprit. Elk jaar lang heeft
men over deze plaats heengelopen, zon
der zich van enig gevaar bewust te
zijn.
Elten wil In Duitsland ook nog een stem
hebben. Volgens de Duitse grenspers
heeft het Adviescollege de niet-stem-
FORGOED TROCHSETTEN
De freze, dat it Boalserter Initiatyf Co
mité de moedfearren hingje litte soe, is
fjouwerkant mis west. Krekt yn de-
selde tiid, dat wy üs dêroer soargen
makken, sleten hja al wiken yn de ta-
rieding op it winterprogramma. Yn alle
stiltme hat it Comité de forrassing
klear makke, dy’t de lêzers fan üs
krante yn it nümer fan freed en ek yn
dit nümer fine kinne. In blide forras
sing foar de hiele stêd en de wide om
kriten, tinkt my. Hwant net allinnich
ha hja de organisaesje fan de saek al
foarelkoar, mar ek is it harren slagge
om de earste de béste kear to kom
men mei in programma, dat in hert-
like lokwinsk wurdich is.
Yn it algemien kinne wy der net oan
tinke hjir op dit plak de oandacht to
freegjen, foar hwat der yn de stêd to
dwaen is, mar by de start fan dit wurk
I -z