A ONTVOLKING PLATTELAND NORMAAL, ALDUS E.T.I.F. KRIS-KRAS door Nederland r 53e JAARGANG DINSDAG 8 JANUARI 1957 No. 2 WAR DY! J.S. Fan de Martinytoer Zilveren filmpjes Friesland heeft geen grote stedelijke centra Het belang van een E-weg over de Afsluitdijk STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Hwat hat Qabe Skroar us hjoed p p to sizzen A -.1 De Jong’s Nieuwsblad DEBATTEN OER IT P.E.B. mar sadat nou mei Tj. de J. Wy wolle in fiks bidriuw, dat net to Advertentieprijs: 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Abonnementsprijs f 1.75 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 87926 Auto te huur. Billijk tarief. R. Eizema te Bolsward. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Kleine hulp voor grote agent. Op de hoek van de Quellijnstraat is het lastig oversteken over de Ferdinant Bolstraat te Amsterdam, in verband met de verbouwing van een brouwerij aan de overkant van de straat. Daarom is op dit punt een verkeersagent ingeschakeld om het verkeer te regelen. Hij heeft nu assistentie gekregen van de 8-jarige Eddy Scholten uit uit de Quellijnstraat, die in alles de grote agent navolgt. nood van deze gebieden ligt dan ook niet primair op het platteland, maar in het ontbreken van stedevormende fac toren, aldus spreker. Men mag zich hierbij afvragen, of er naast de zogenaamde Commissie her Westen des lands, waarop de minister wil wachten met zijn maatregelen, geen plaats is voor een Commissie Overig Nederland of wel voor een gezamelijk noordelijk geluid. In de tweede plaats zijn voor de te ontwikkelen centra be halve industrieterreinen en goede ver bindingen ook culturele voorzieningen nodig, die flink dienen te worden opge zet, willen ook de leidinggevenden hier een aantrekkelijke woonplaats vinden. In de ‘erde plaats: het handhaven van de gemeenteclassificatie, waarmee het niveau in de lonen is vastgelegd, is in een periode van hoogconjunctuur recht lijnig strijdig met het belang van ove rig Nederland. Tenslotte stond dr. Kuperus, volgens het verslag van zijn rede in de Leeu warder Courant dat wij op de voet vol gen, stil bij de wegen voor het Europese verkeer, waarvan de aanwijzing van Zeshonderd ton houtmeel In brand. Een hoeveelheid van ongeveer 600 ton hout meel, bestemd voor de linoleumverwer- king is te Wormer in brand geraakt in een groot stenen pakhuis achter het be drijf van de N.V. Houtmeelfabriek en maalbedrijf Wakker aan de Kalverring- dijk. Toen de geblameerde arbeiders om streeks half elf de deuren van het pak huis openden, joegen dikke wolken rook naar buiten; het bleek onmogelijk het gebouw binnen te dringen. De brandwe ren van Zaandam en Wormer pakten het vuur van alle kanten aan. doch het was slechts mogelijk met zuurstofmas kers in het gebouw te komen. In het dak werden gaten gehakt, waardoor enorme watermassa’s werden gespoten. Tegen middernacht was men het vuur meester. De schade is nog niet geheel bekend. As de pot ienris stjonkt, stjonkt er altyd. Tiden hawwe tiden, Sei men foarhinne al. Nou moat’ de lytsen bliede, It is in min gefal. Al de lytsbidriuwen Fan in kou of acht, Dy hawwe tige klauwen, Oars wurdt it neare nacht. Moat it dêr nou hinne? Sei in aide baes Kin men dit net unrinne? Dat liket dochs wol raer! Pleatsen aenst forlitten, Of heal bibuorke noch, Dan is de trein forsitten, Giet alles mei yn ’t soch. Bolswards Nieuwsblad le week jan. 1932 De heer Alt gaf voor het Bolswards Nut een lezing met lichtbeelden over de Lo hengrin. groot financieel belang is. Zij zullen im mers het bezoek aan ons land doen toe nemen. Men moet echter niet vergeten, dat de toerist zelf bepaalt welke weg hij zal kiezen. Helaas is deze juiste grondslag bij de aanwijzing volkomen vergeten. Het ETIF heeft echter onder zocht welke wegen het toerisme van Noordduitsland en Scandinavië tot nu toe gebruikt heeft en dan blijkt het, dat maar een zesde gedeelte bij Groningen koers zet naar het zuiden. De grote massa reist over de Afsluitdijk naar het westen. In 1956 zijn rond 32.000 buiten landse wagens naar of van de Afsluit dijk gereden, waaronder zeker 15.000 uit de Scandinavische landen. Op grond van deze constatering is het nodig, dat er onverwijld besloten wordt om een E-weg van Groningen over de Afsluit dijk naar Amsterdam te projecteren en zodoende nog net te verhinderen, dat op volledig kunstmatige wijze het toe ristenverkeer door Friesland bij Gronin gen wordt omgebogen in de richting Zwolle, vanzelfsprekend zou ook Bols ward hierbij allerminst gebaat zijn hoecht jin gjin nij to dwaen hwant it hat tsientallen jierren sa west, dat dit bidriuw krekt oan de kwael fan to min kapitaelfoarming lijdt hat en dêrom syn primaire funskje net goed dwaen koe. Boppedat kin men by de measte sakelju en direkteuren, dy’t yn it forline minne jierren meimakke hawwe, deselde geas- teshalding waemimmme. Hja wurde oersolide, hja driigje yn dat opsicht hwat monomaen to wurden en sjogge yn eltse ütjefte, dy’t hwat oars wol as kapitael forsterkje daliks spük. De stille en iepenlike striid tusken De- putearre Steaten en de Direksje, tusken de Steaten en de Deputearden oer de ünrendabele gebieten sit him net yn in prinsipieel forskil fan opfetting. It is like ünwier to sizzen, dat it P.E.B. him neat fan dy lju oantsjucht as dat it ünwier is, dat de Steaten it bidriuw üt holje wolle en potfortarren foar- stean. Hwa dat seit, makket fan it mieningsforskil in karikatuer, dy’t ün- rjucht docht oan beider bidoeling. Mar der is wol forskil yn aksint en tempo en it fait net ta om de objektiviteit oer en wer altyd yn it each to halden. It hie, tinkt my taktysker west as men by de debatten socht hie nei de greate mjitte fan oerienkomst yn opfetintgs as nei it aloan wer fordigenjen fan ektreme ei gen ynsichten. De nije direkteur, alhiel opbrocht yn de skoalle fan de skiedende funksionaris, sil goed dwaen ek mei de psychologische kant rekken to haldden. It strakke en hwat agressive biwald fan it bidriuw kin wol hwat „soepeler” han- teard wurde, sunder skea to dwaen oan de ekonomyske opset. It is nou yn dizze Steatesiting wol düdlik wurden, dat de oant nou ta brükte wapens aerdich stomp bigjinne to wurden, al hat de Deputearde der ek meat as twa üren mei skermesearre. Vrouw bij oversteken door auto gedood. Vrijdagavond is de 62-jarige weduwe H. Postma te Harkema-Opeinde door een auto-ongeluk om ’t leven gekomen. Om ongeveer half zes kwam zij uit de Schoolstraat waarna zij, zonder vol doende op het verkeer te letten de be tonweg wilde oversteken. Op dat ogen blik naderde een luxe auto, bestuurd door de heer Lok te Drachten..Deze pro beerde nog een aanrijding te voorkomen Was 1955, t.o.v. de industrialisatie voor Friesland geen gunstig jaar, uit de en quête van het ETIF blijkt, dat in 1956 de bezetting van de industriële bedrij ven met bijna 1300 personen is toegeno men (100 mannen en 300 vrouwen), waarmee de minimumtaak-stelling (800 mannen en 200 vrouwen) is overschre den. Waarschijnlijk heeft men hier reeds te doen met de zegenrijke gevolgen van de nieuwe woningbouwpolitiek, die zich in 1957 (als er meer huizen worden opge leverd) stellig nog zullen voortzetten. Tegenover de uitbreiding van de indu strie met 5 procent wat de mannen en 10 procent wat de vrouwen betreft, staat een landelijke vergroting van de bezetting der industrie met slechts twee procent. Rekent men van september 1950 tot september 1955 dan zijn de percentages: Nederland 9, Friesland 19, Drente 25 en Limburg 17 en alle andere provincies lager zodat Friesland op de 2de plaats staat. In het verslagjaar kwamen 20 nieuwe vestigingen tot stand, terwijl 5 bedrij ven zich in 1957 in Friesland zullen ves tigen. In die 20 bedrijven werken thans reeds rond 300 mannen en 200 vrouwen. In Nederland als geheel vestigden zich de laatste jaren gemiddeld slechts 87 bedrijven, zodat Friesland ook hier een zeer gunstig cijfer laat zien. Minder gunstig zijn de cijfers betref fende het vertrekoverschot. Daaruit blijkt, dat de mannelijke beroepsbevol king van Nederland in vier jaar tijd met 4 tot 5 procent is toegenomen, ter wijl die van onze provincie met twee en een half procent is verminderd. Voorzo ver de gegevens thans strekken, is waarschijnlijk in Friesland over 1956 een verdere daling met 1000 mannen opgetreden. Het vertrekoverschot zal ook het afgelopen jaar wel weer 6000 hebben bedragen, waarbij de trek naar overig Nederland nog altijd zeer sterk is. Een verheugend verschijnsel is, dat van juni tot en met september 1956 het vertrekoverschot 8 procent lager is dan in 1955. Toch zal de bevolking van Friesland over 1956 waarschijnlijk niet blijken te zijn toegenomen. Hier ligt een ernstig vraagstuk. In normale jaren vertoont ook Nederland als geheel een vertrek overschot, maar nu blijkt slechts voor Vijf provincies ’t vertrekoverschot gro ter dan het landelijk, waarbij Fries land met 11 procent van het inwonertal vooraan gaat. In het vervolg van zijn rede deelde dr. Kuperus cijfers mede omtrent het aan tal arbeidskrachten in de thans bijna 500 industriële vestigingen in Friesland (ruim 4 procent van het landelijk to taal. Het blijkt, dat in de Friese indu strie bijna 25.000 arbeidskrachten wer ken, van wie ruim 21.000 mannen. In dit opzicht telt de Friese industrie ruim twee procent van het landelijk totaal. Friesland vertoont een relatief grote be zetting in de sectoren voedings- en ge notmiddelen en houtbewerking. De me- Vrijdagmiddag werd in het Provinciehuis te Leeuwarden de jaar lijkse nieuwjaarsrede uitgesproken door dr. R. Kuperus, welke rede om meer dan een reden zeer de aandacht trok. Er bleek nl. uit dat de Friese industrialisatie niet dat ongunstige beeld geeft, dat men wel eens veronderstelt, terwijl er tevens t.o.v. de eigenlijke ontvol king van het platteland, een verrassende analyse werd gegeven. Daar ons blad niet ter vergadering was uitgenodigd, moeten wij helaas volstaan met een resumee zoals dit in de dagbladen werd opgenomen, hier en daar voorzien van ons commentaar. jaar tijds deze groep in het weidegebied met 2,8 procent afnam. Hiermede kwam spreker tot de ont volking, waarbij hij de stelling poneer de, dat van een eigenlijke ontvolking in Friesland geen sprake is. Wel vindt men een zo groot vertrek, dat het inwo nertal de laatste jaren nagenoeg gelijk blijft. Het was trouwens wel te ver wachten, dat er een sterke migratie uit Friesland zou komen: in de zes oorlogs jaren nam de bevolking van Friesland met niet minder dan 6,8 procent toe, bij een landelijke groei van slechts 5,2 procent. Bovendien leert een vergelijking, dat het Friese bevolkingscijfer nog altijd ruim 10 procent boven dat van 1940 ligt: een voordelig verschil van 50.000 zielen. Hierbij vertonen de plaatsen met 1500 tot 2000 inwoners geen achteruit gang, maar hebben vooral de dorpjes van 200 tot 400 inwoners verliezen te boeken. Niet het wegtrekken van de bevolking is in wezen wat ons verontrust: aldus dr. Kuperus, de moeilijkheden op het platteland zijn van geheel andere aard. Wij zijn toe aan een grote reorganisatie van de agrarische verhoudingen, welke moeilijk en vaak ook pijnlijk zal blijken, naarmate zij over grotere gebieden wordt uitgevoerd en ingrijpender van aard is. Het platteland behoeft een ho ger niveau, dat alleen bereikt kan wor den bij een bepaalde concentratie in de bewoning. De achteruitgang van be paalde dorpen moet men dan ook niet zien als een ramp, maar als een in we zen gezonde ontwikkeling. In een vertrek van het platteland zit niets abnormaals, maar, terwijl men in Gelderland en Brabant naar naburige centra trekt, waardoor de provincies als geheel zelfs nog een groei laten zien, ontbreken zulke centra in Friesland en Groningen. Leeuwarden noch Groningen kennen een vestigingsoverschot en de PTT brengt De Ruyter-zegels. Op 24 maart van dit jaar zal het 350 jaar ge leden zijn, dat Michiel Adriaansz. de Ruyter werd geboren. PTT is voorne mens met de uitgifte van twee bijzon dere postzegels tot de herdenking bij te dragen. De ene zegel zal het admiraal schip van de vlootvoogd tonen, de an dere zijn portret. Vijftig jaar geleden verschenen er drie De Ruyter-zegels De niet verkochte exemplaren zijn later overdrukt om ze als strafportzegels te gebruiken. Verdeling TV-zendtijd. In verband met de nieuwe zendtijdsverdeling voor de te levisie is ’t aantal zenduren van AVRO KRO, NCRV en VARA gebracht van 69 op 84 uren per jaar. De zendtijd van de VPRO is van 23 uren opgevoerd tot 28 uren per jaar. Aan de NTS zijn nu 236 uren toegewezen (vorig jaar 198 uren). In de zendtijd van de kerkgenootschap pen is geen verandering gekomen. Dit zal pas kunnen gebeuren als de tech nische uitrusting van de NTS toelaat het aantal buiten-uitzendingen uit te breiden. In Nederland 100.000 TV-toestellen. Ne derland telt officieel honderd-duizend televisiekijkers. De Nederlandse Televi sie Stichting kreeg hiervan bericht van PTT. Het honderdduizendste toestel werd 20 december gekocht en nog die zelfde dag aangegeven. Het staat ten huize van de familie F. van Uden, Put- sestraat HA in Roterdam. De gelukki ge bezitters van het toestel kregen gis teren bezoek van de heer Van der Dool, hoofd van de programmadienst van de NTS. Namens het bestuur overhandigde hij de familie een draaibare televisieta- fel. doch dit bleek niet meer mogelijk. De vrouw werd gegrepen en nog een eind meegesleurd. De dood trad onmiddelijk in. Jongetje verdrenken. Te Groningen vie len zaterdagavond twee jongetjes in het water. Een passserende militair, de 24- jarige P. Jans, sprong te water en Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en gjin wurk meat krije boerestan. Gezagvoerder in schip verbrand. Een fel uitslaande scheepsbrand heeft de 35-ja- rige gezagvoerder Heinrich Raurert in zijn slaap verrast en de man is in de vlammen omgekomen. In de nacht van zaterdag op zondag circa 12.10 uur raakte door onbekende oorzaak de Duit se kustvaarder „Armin” (545 brt) in de haven van Lysekill (Zweden) in brand. Binnen de vijf minuten stond het ach terschip in lichterlaaie. De havendienst alarmeerde de brandweer, die het vuur op de „Armin” met twee waterkanon nen bestookte. Het was echter te laat om de kapitein te redden. De vijf andere bemanningsleden, die in de voorpiek sliepen, hadden van de brand niets be merkt en werden door de brandweerlie den gewekt. Het achterschip brandde totaal uit. Overleden in het diaconessenhuis te Leeu warden, de heer S. v. d. Burg, in leven notaris te Makkum en aldaar een zeer ge ziene figuur. Yn it twadde plak wol men gjin risiko rinne, dat de gemeenten, hwerfan inke len in diel bitelje fan de oerbliuwende kosten, nou minder bitelje soene as earst. Yn it tredde plak forwachtet men yn koarten in ryksregeling," dy’t ek in diel fan de kosten bitelje sil, mar derby net fierder giet as in fêst persentaezje. fan in maksimumbidrach. Stel, dat dit 20% is ta in maksimum fan 2000 per perseel, dan soene de djüre gefallen al hiel de dupe wurde en de mindere ge fallen alhiel frij komme. Dêrom is myn persoanlike miening dat it perfoarst net sa komme sil, dat de forgoeding fan 4/9 op 6/9 brocht wurdt. Hoe’t it dan al komt, moat ófwachte wurde. Deputearre Steaten hawwe wol tasein, dat hja dizze kwestje mei de P.E.B. kommisje biprate sille, mar dat oerliz hat noch net pleats hawn. Likemin stiet der hwat fêst oer tariefsforheging, al is it net ütsletten, dat er hjir of der in bytsje by moat. Ek dat is jit yn tarie- ding. Dat ek yn de solidariteit fan de ünder- skate bidriuwen in müglikheit sit, is wol yn de Steaten’ bipleite, mar fier der is it jit net komd. Dat is bipaeld spitich, hwant it leit foar de han, dat de bidriuwen, neist har direkte forant- wurdelikheit foar har eigen gebiet, ek forantwurdlik binnne foar it gehiel, dat hja meimekoar foarmje. En sinneklear hat it bliken dien, dat dy ünrendabele gebieten skrine as iepen wounen. Dat wie al jierren sein en wèrsein, mar it siet noch djipper as de lju yn Ljouwert mienden. Mei koarten sille de bisprek- kings wol wer opnomd wurde, it nije jier is ynset. Wy hoopje, dat dizze hél den wurde sil yn in sfear fan bigryp oer en wer, hwertroch in sa great müg- lik bitrouwen en gearwurking ünstean sille. Hwant de böge kin net altyd strak stean, dan giet de spankrêft ek forlern. Weer boekenmarkten in De Bijenkorf. Ook dit jaar zullen tijdens de Boeken week weer boekenmarkten in De Bijen korf worden gehouden en wel op zater dag 6 april. In Amsterdam zal lectuur voor de jeugd te koop worden aangebo den, in Den Haag vindt een markt van non-fictión-léctuur plaats en in Rotter dam zullen de literatoren als verkopers van hun producten optreden. De hannen oan ’e riemmen, Dêr leit foar üs in ban. Op aide boerehiemen Yn üs djürleaf Heitelan. Lit it safier net komme, Fordieldheit oan ’e kant. Spylje net foar stomme En jow elkoar de han. It folk moat it bilije Op it platte lan Kin it - By de Ek de greaten kleije, Oeral itselde liet, Kinn’ ’t izer net mear daeije, Yn de üngelike striid. Finale verkoping van een greidplaatsje te Burgwerd, met verschillende percelen best weiland, gelegen aan de grintweg Hart- werd-Burgwerd en de Kloostervaart, thans in huur bij de heer Rients G. Miedema. Geboden: totaal f 14.566,10. Yn gjin tiden hat it Provinsiael Bidriuw dat de elektryske energy foar Fryslan produseart en distribueart sa enn de al- gemiene bilangstelling stien as de léste wiken. De lawine fan ynstjürde stikken by de provinsiale parse hat dit wol sjen littten. En hwa’t de sittings fan de Steaten bywenne hat, ünder of boppe, sil fêststelle kinne, dat dizze saek de waerme bilangstelling hat fan alle par tijen en alle leden. En forgoed hat it dêrby bliken dien, dat de Steaten net fan doel binne dit bidriuw oei' to litten oan de „Machtsvorming der bewind voerders” hwerfoar James Burnham yn 1947 al mei klam warskêge. Hja hawwe har, sa goed as unanym, forset tsjin in lieding, dy’t alle klam lizze wol op de kapitaelkrêft fan it bidriuw en mar skytskoarjende wei hwat dwaen wol foar de „ballingen fan it P.E.B.” Dit Dr. Kuperus stelde deze ontwikkeling in het kader van het achterblijven van Friesland qua bevolking. Zelfs in de Wouden en in Leeuwarden is de „actie ve mannelijke bevolking” (15 tot 64 jaar) niet vooruitgegaan, terwijl in vier Verloren, zaterdag 2 jan. op de weg Ex- morra tot Blauwpoortsbrug een fiets- plaatje. Tegen beloning terug te bezorgen bij F. D. Bangma, Exmorra. Overval van drie jongens op Amster damse taxichauffeur. Drie onbekende jongens van ongeveer zestien jaar hebben vrijdagmorgen vroeg de 56-ja- rige taxichauffeur A.J. de Rijter te Am sterdam overvallen. Hij had hen om vijf uur van het Frederiksplein meegeno men naar Tuinstad Slotermeer en kreeg daar in de Burgemeester Röellstraat, plotseling met iets hards ’n klap op het (hoofd. Bovendien werd hij van achteren yastgegrepen. De overval is echter op niets is uitgelopen, aangezien de chauf feur zich losrukte en hard ging schreeu wen. De drie jongens deden een ver geefse poging er met de taxi vandoor te gaan en vluchtten ten slotte. Met ver scheidene auto’s heeft de politie de ge hele omgeving afgezocht maar de jon gens werden niet gevonden. In een taxi hebben zij een leeg bierflesje achterge laten. Vermoedelijk is dat het voorwerp waarmee de chauffeur de klap op het hoofd heeft gekregen. Hij is niet ernstig gewond. De zaak is in onderzoek bij de kinderpolitie. Brlevenbestelsters in de hoofdstad. Van daag treden de eerste vrouwelijke brie venbestellers in dienst bij de posterijen te Amsterdam. Zij worden in uniform gestoken en zuilen een opleiding krijgen nadat zij de wijk hebben leren kennen en zich hebben bekwaamd in het sor teren en behandelen van poststukken. Het aanbod van de dames voor deze functie is groot doch er wordt een vrij scherpe selectie toegepast; vooral geldt deze de gezondheid. Het ligt in ’t voor nemen de dames halve dagen dienst te laten verrichten, hetgeen vooral voor de gehuwden van nut is. Het aantal zal in de loop van de tijd worden uitgebreid De posterijen hebben plaats voor 100 a 150 dames. swier bilêste is mei skuld en rinte, wy wolle billike tariven, dy’t net ünreed- lik ófwike fan oare gebieten, dy’t ünder deselde omstannichheden forkeare, wy wolle in finansiering, dy’t it tempo fan modemisearing en bidriuwsforbettering op in reedlike wize folgje kin. Gjin Steatelid soe hwat oars forantwurdzje wolle en kinne. Alle praetsjes oer üt- holling en potfortarren kin men rêstich wêze litte, der is gjin reden foar. Mar wy wolle ek op in reedlike wize eltse ynwenner fan Fryslan de elektryske energy bringe kinne; wy wolle ek in ein meitsje oan it nou al mear as fjirtich jier wachtsjen fan de ünrendabele per- selen. As it de direksje stekt, dat hja net like hurd ófskriuwe kin as oare bi driuwen yn it lan, it stekt üs dat wy net like hurd de minsken helpe kinne as oare provinsjes dat dogge. En de Steaten hawwe nou düdlik ütsprutsen, dat hja dit net by wurden litte wolle. De Ljouwerter krante, dy’t bikend stiet om syn treflike forslagggen en skógings oer de Steatesittingen, hat meidield, dat tonei net mear 4/9 mar 6/9 fan de kosten troch it bidriuw bitelle wurde sille. Om foar to kommen, dat dizze meidieling forkeard wurk makket, wol ik sizze, dat nei my miening dizze opiny net krekt is. It ienige, hwat bisluten is, is dit, dat de bydrage fan it bidriuw net langer 450,000 goune wêze sil, 675.000. De konklüzje, dat mei 450.000 dy 4/9 bitelle waerd, 675.000 ek 6/9 bitelle wurde sil, is bi- gryplik, mar bislist net goed. Dêroer is neat bisluten en sil ek net yn dy sin bisluten wurde. Dat léste kin men hjir üt ófliede, dat de kosten fan de perselen, dy’t noch komme, trochstrings wol trije kear sa heech lizze as dy al oansletten binne. En nou is krekt de bidoeling de ünren dabele perselen yn in bihoarlik tempo oan to sluten en net alle jild to brüken foar inkelde tige djüre gefallen. taalsector is in snelle ontwikkeling, maar textiel en de chemische sector zijn onderbezet. De uitbreiding van de industrie voltrok zich vooral in Oostelijk Friesland waar mee een hoger peil werd bereikt dan in voorgaande jaren en waarbij met name Tietjerksteradeel en Achtkarspelen ge noemd moeten worden. Maar ook de bouwstreek (3 procent meer) en het weidegebied (ook stijging van drie pro cent) vertoonden ditmaal een gunstiger beeld dan in het recente verleden, toen daar van uitbreiding nauwelijks sprake was. Trein overrijdt man. De machinist van een militaire trein voelde woensdag avond tussen Wrjchen en Nijmegen een schok. Nadat in Nijmegen hiervan was kennis gegeven, vond men bij onder zoek het lijk van een man langs de spoorbaan. De politie van Nijmegen stelt een onderzoek in.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1957 | | pagina 1