A
ONTVOLKING PLATTELAND NORMAAL,
ALDUS E.T.I.F.
KRIS-KRAS door Nederland
r
53e JAARGANG
DINSDAG 8 JANUARI 1957
No. 2
WAR DY!
J.S.
Fan de Martinytoer
Zilveren filmpjes
Friesland heeft geen grote stedelijke centra
Het belang van een E-weg over de
Afsluitdijk
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Hwat hat Qabe Skroar
us hjoed p p
to sizzen
A -.1
De Jong’s Nieuwsblad
DEBATTEN OER IT P.E.B.
mar
sadat nou mei
Tj. de J.
Wy wolle in fiks bidriuw, dat net to
Advertentieprijs: 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Abonnementsprijs f 1.75 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 87926
Auto te huur. Billijk tarief. R. Eizema te
Bolsward.
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres;
Marktstraat 13
Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
Kleine hulp voor grote agent.
Op de hoek van de Quellijnstraat is het lastig oversteken over de
Ferdinant Bolstraat te Amsterdam, in verband met de verbouwing
van een brouwerij aan de overkant van de straat. Daarom is op dit
punt een verkeersagent ingeschakeld om het verkeer te regelen.
Hij heeft nu assistentie gekregen van de 8-jarige Eddy Scholten uit
uit de Quellijnstraat, die in alles de grote agent navolgt.
nood van deze gebieden ligt dan ook
niet primair op het platteland, maar in
het ontbreken van stedevormende fac
toren, aldus spreker.
Men mag zich hierbij afvragen, of er
naast de zogenaamde Commissie her
Westen des lands, waarop de minister
wil wachten met zijn maatregelen, geen
plaats is voor een Commissie Overig
Nederland of wel voor een gezamelijk
noordelijk geluid. In de tweede plaats
zijn voor de te ontwikkelen centra be
halve industrieterreinen en goede ver
bindingen ook culturele voorzieningen
nodig, die flink dienen te worden opge
zet, willen ook de leidinggevenden hier
een aantrekkelijke woonplaats vinden.
In de ‘erde plaats: het handhaven van
de gemeenteclassificatie, waarmee het
niveau in de lonen is vastgelegd, is in
een periode van hoogconjunctuur recht
lijnig strijdig met het belang van ove
rig Nederland.
Tenslotte stond dr. Kuperus, volgens
het verslag van zijn rede in de Leeu
warder Courant dat wij op de voet vol
gen, stil bij de wegen voor het Europese
verkeer, waarvan de aanwijzing van
Zeshonderd ton houtmeel In brand. Een
hoeveelheid van ongeveer 600 ton hout
meel, bestemd voor de linoleumverwer-
king is te Wormer in brand geraakt in
een groot stenen pakhuis achter het be
drijf van de N.V. Houtmeelfabriek en
maalbedrijf Wakker aan de Kalverring-
dijk. Toen de geblameerde arbeiders om
streeks half elf de deuren van het pak
huis openden, joegen dikke wolken rook
naar buiten; het bleek onmogelijk het
gebouw binnen te dringen. De brandwe
ren van Zaandam en Wormer pakten
het vuur van alle kanten aan. doch het
was slechts mogelijk met zuurstofmas
kers in het gebouw te komen. In het
dak werden gaten gehakt, waardoor
enorme watermassa’s werden gespoten.
Tegen middernacht was men het vuur
meester. De schade is nog niet geheel
bekend.
As de pot ienris stjonkt,
stjonkt er altyd.
Tiden hawwe tiden,
Sei men foarhinne al.
Nou moat’ de lytsen bliede,
It is in min gefal.
Al de lytsbidriuwen
Fan in kou of acht,
Dy hawwe tige klauwen,
Oars wurdt it neare nacht.
Moat it dêr nou hinne?
Sei in aide baes
Kin men dit net unrinne?
Dat liket dochs wol raer!
Pleatsen aenst forlitten,
Of heal bibuorke noch,
Dan is de trein forsitten,
Giet alles mei yn ’t soch.
Bolswards Nieuwsblad
le week jan. 1932
De heer Alt gaf voor het Bolswards Nut
een lezing met lichtbeelden over de Lo
hengrin.
groot financieel belang is. Zij zullen im
mers het bezoek aan ons land doen toe
nemen. Men moet echter niet vergeten,
dat de toerist zelf bepaalt welke weg
hij zal kiezen. Helaas is deze juiste
grondslag bij de aanwijzing volkomen
vergeten. Het ETIF heeft echter onder
zocht welke wegen het toerisme van
Noordduitsland en Scandinavië tot nu
toe gebruikt heeft en dan blijkt het, dat
maar een zesde gedeelte bij Groningen
koers zet naar het zuiden. De grote
massa reist over de Afsluitdijk naar het
westen. In 1956 zijn rond 32.000 buiten
landse wagens naar of van de Afsluit
dijk gereden, waaronder zeker 15.000
uit de Scandinavische landen. Op grond
van deze constatering is het nodig, dat
er onverwijld besloten wordt om een
E-weg van Groningen over de Afsluit
dijk naar Amsterdam te projecteren en
zodoende nog net te verhinderen, dat
op volledig kunstmatige wijze het toe
ristenverkeer door Friesland bij Gronin
gen wordt omgebogen in de richting
Zwolle, vanzelfsprekend zou ook Bols
ward hierbij allerminst gebaat zijn
hoecht jin gjin nij to dwaen hwant it
hat tsientallen jierren sa west, dat dit
bidriuw krekt oan de kwael fan to min
kapitaelfoarming lijdt hat en dêrom syn
primaire funskje net goed dwaen koe.
Boppedat kin men by de measte sakelju
en direkteuren, dy’t yn it forline minne
jierren meimakke hawwe, deselde geas-
teshalding waemimmme.
Hja wurde oersolide, hja driigje yn dat
opsicht hwat monomaen to wurden en
sjogge yn eltse ütjefte, dy’t hwat oars
wol as kapitael forsterkje daliks spük.
De stille en iepenlike striid tusken De-
putearre Steaten en de Direksje, tusken
de Steaten en de Deputearden oer de
ünrendabele gebieten sit him net yn in
prinsipieel forskil fan opfetting. It is
like ünwier to sizzen, dat it P.E.B. him
neat fan dy lju oantsjucht as dat it
ünwier is, dat de Steaten it bidriuw
üt holje wolle en potfortarren foar-
stean. Hwa dat seit, makket fan it
mieningsforskil in karikatuer, dy’t ün-
rjucht docht oan beider bidoeling. Mar
der is wol forskil yn aksint en tempo en
it fait net ta om de objektiviteit oer en
wer altyd yn it each to halden. It hie,
tinkt my taktysker west as men by de
debatten socht hie nei de greate mjitte
fan oerienkomst yn opfetintgs as nei it
aloan wer fordigenjen fan ektreme ei
gen ynsichten. De nije direkteur, alhiel
opbrocht yn de skoalle fan de skiedende
funksionaris, sil goed dwaen ek mei de
psychologische kant rekken to haldden.
It strakke en hwat agressive biwald fan
it bidriuw kin wol hwat „soepeler” han-
teard wurde, sunder skea to dwaen oan
de ekonomyske opset. It is nou yn dizze
Steatesiting wol düdlik wurden, dat de
oant nou ta brükte wapens aerdich
stomp bigjinne to wurden, al hat de
Deputearde der ek meat as twa üren
mei skermesearre.
Vrouw bij oversteken door auto gedood.
Vrijdagavond is de 62-jarige weduwe
H. Postma te Harkema-Opeinde door
een auto-ongeluk om ’t leven gekomen.
Om ongeveer half zes kwam zij uit de
Schoolstraat waarna zij, zonder vol
doende op het verkeer te letten de be
tonweg wilde oversteken. Op dat ogen
blik naderde een luxe auto, bestuurd
door de heer Lok te Drachten..Deze pro
beerde nog een aanrijding te voorkomen
Was 1955, t.o.v. de industrialisatie voor
Friesland geen gunstig jaar, uit de en
quête van het ETIF blijkt, dat in 1956
de bezetting van de industriële bedrij
ven met bijna 1300 personen is toegeno
men (100 mannen en 300 vrouwen),
waarmee de minimumtaak-stelling (800
mannen en 200 vrouwen) is overschre
den.
Waarschijnlijk heeft men hier reeds te
doen met de zegenrijke gevolgen van de
nieuwe woningbouwpolitiek, die zich in
1957 (als er meer huizen worden opge
leverd) stellig nog zullen voortzetten.
Tegenover de uitbreiding van de indu
strie met 5 procent wat de mannen en
10 procent wat de vrouwen betreft,
staat een landelijke vergroting van de
bezetting der industrie met slechts twee
procent. Rekent men van september
1950 tot september 1955 dan zijn de
percentages: Nederland 9, Friesland 19,
Drente 25 en Limburg 17 en alle andere
provincies lager zodat Friesland op de
2de plaats staat.
In het verslagjaar kwamen 20 nieuwe
vestigingen tot stand, terwijl 5 bedrij
ven zich in 1957 in Friesland zullen ves
tigen. In die 20 bedrijven werken thans
reeds rond 300 mannen en 200 vrouwen.
In Nederland als geheel vestigden zich
de laatste jaren gemiddeld slechts 87
bedrijven, zodat Friesland ook hier een
zeer gunstig cijfer laat zien.
Minder gunstig zijn de cijfers betref
fende het vertrekoverschot. Daaruit
blijkt, dat de mannelijke beroepsbevol
king van Nederland in vier jaar tijd
met 4 tot 5 procent is toegenomen, ter
wijl die van onze provincie met twee en
een half procent is verminderd. Voorzo
ver de gegevens thans strekken, is
waarschijnlijk in Friesland over 1956
een verdere daling met 1000 mannen
opgetreden. Het vertrekoverschot zal
ook het afgelopen jaar wel weer 6000
hebben bedragen, waarbij de trek naar
overig Nederland nog altijd zeer sterk
is.
Een verheugend verschijnsel is, dat van
juni tot en met september 1956 het
vertrekoverschot 8 procent lager is dan
in 1955.
Toch zal de bevolking van Friesland
over 1956 waarschijnlijk niet blijken te
zijn toegenomen. Hier ligt een ernstig
vraagstuk. In normale jaren vertoont
ook Nederland als geheel een vertrek
overschot, maar nu blijkt slechts voor
Vijf provincies ’t vertrekoverschot gro
ter dan het landelijk, waarbij Fries
land met 11 procent van het inwonertal
vooraan gaat.
In het vervolg van zijn rede deelde dr.
Kuperus cijfers mede omtrent het aan
tal arbeidskrachten in de thans bijna
500 industriële vestigingen in Friesland
(ruim 4 procent van het landelijk to
taal. Het blijkt, dat in de Friese indu
strie bijna 25.000 arbeidskrachten wer
ken, van wie ruim 21.000 mannen. In
dit opzicht telt de Friese industrie ruim
twee procent van het landelijk totaal.
Friesland vertoont een relatief grote be
zetting in de sectoren voedings- en ge
notmiddelen en houtbewerking. De me-
Vrijdagmiddag werd in het Provinciehuis te Leeuwarden de jaar
lijkse nieuwjaarsrede uitgesproken door dr. R. Kuperus, welke rede
om meer dan een reden zeer de aandacht trok. Er bleek nl. uit dat
de Friese industrialisatie niet dat ongunstige beeld geeft, dat men
wel eens veronderstelt, terwijl er tevens t.o.v. de eigenlijke ontvol
king van het platteland, een verrassende analyse werd gegeven.
Daar ons blad niet ter vergadering was uitgenodigd, moeten wij
helaas volstaan met een resumee zoals dit in de dagbladen werd
opgenomen, hier en daar voorzien van ons commentaar.
jaar tijds deze groep in het weidegebied
met 2,8 procent afnam.
Hiermede kwam spreker tot de ont
volking, waarbij hij de stelling poneer
de, dat van een eigenlijke ontvolking in
Friesland geen sprake is. Wel vindt
men een zo groot vertrek, dat het inwo
nertal de laatste jaren nagenoeg gelijk
blijft. Het was trouwens wel te ver
wachten, dat er een sterke migratie uit
Friesland zou komen: in de zes oorlogs
jaren nam de bevolking van Friesland
met niet minder dan 6,8 procent toe,
bij een landelijke groei van slechts 5,2
procent.
Bovendien leert een vergelijking, dat
het Friese bevolkingscijfer nog altijd
ruim 10 procent boven dat van 1940
ligt: een voordelig verschil van 50.000
zielen. Hierbij vertonen de plaatsen met
1500 tot 2000 inwoners geen achteruit
gang, maar hebben vooral de dorpjes
van 200 tot 400 inwoners verliezen te
boeken.
Niet het wegtrekken van de bevolking
is in wezen wat ons verontrust: aldus
dr. Kuperus, de moeilijkheden op het
platteland zijn van geheel andere aard.
Wij zijn toe aan een grote reorganisatie
van de agrarische verhoudingen, welke
moeilijk en vaak ook pijnlijk zal blijken,
naarmate zij over grotere gebieden
wordt uitgevoerd en ingrijpender van
aard is. Het platteland behoeft een ho
ger niveau, dat alleen bereikt kan wor
den bij een bepaalde concentratie in de
bewoning. De achteruitgang van be
paalde dorpen moet men dan ook niet
zien als een ramp, maar als een in we
zen gezonde ontwikkeling.
In een vertrek van het platteland zit
niets abnormaals, maar, terwijl men in
Gelderland en Brabant naar naburige
centra trekt, waardoor de provincies
als geheel zelfs nog een groei laten zien,
ontbreken zulke centra in Friesland en
Groningen. Leeuwarden noch Groningen
kennen een vestigingsoverschot en de
PTT brengt De Ruyter-zegels. Op 24
maart van dit jaar zal het 350 jaar ge
leden zijn, dat Michiel Adriaansz. de
Ruyter werd geboren. PTT is voorne
mens met de uitgifte van twee bijzon
dere postzegels tot de herdenking bij te
dragen. De ene zegel zal het admiraal
schip van de vlootvoogd tonen, de an
dere zijn portret. Vijftig jaar geleden
verschenen er drie De Ruyter-zegels
De niet verkochte exemplaren zijn later
overdrukt om ze als strafportzegels te
gebruiken.
Verdeling TV-zendtijd. In verband met
de nieuwe zendtijdsverdeling voor de te
levisie is ’t aantal zenduren van AVRO
KRO, NCRV en VARA gebracht van 69
op 84 uren per jaar. De zendtijd van de
VPRO is van 23 uren opgevoerd tot 28
uren per jaar. Aan de NTS zijn nu 236
uren toegewezen (vorig jaar 198 uren).
In de zendtijd van de kerkgenootschap
pen is geen verandering gekomen. Dit
zal pas kunnen gebeuren als de tech
nische uitrusting van de NTS toelaat
het aantal buiten-uitzendingen uit te
breiden.
In Nederland 100.000 TV-toestellen. Ne
derland telt officieel honderd-duizend
televisiekijkers. De Nederlandse Televi
sie Stichting kreeg hiervan bericht van
PTT. Het honderdduizendste toestel
werd 20 december gekocht en nog die
zelfde dag aangegeven. Het staat ten
huize van de familie F. van Uden, Put-
sestraat HA in Roterdam. De gelukki
ge bezitters van het toestel kregen gis
teren bezoek van de heer Van der Dool,
hoofd van de programmadienst van de
NTS. Namens het bestuur overhandigde
hij de familie een draaibare televisieta-
fel.
doch dit bleek niet meer mogelijk. De
vrouw werd gegrepen en nog een eind
meegesleurd. De dood trad onmiddelijk
in.
Jongetje verdrenken. Te Groningen vie
len zaterdagavond twee jongetjes in het
water. Een passserende militair, de 24-
jarige P. Jans, sprong te water en
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en
gjin wurk meat krije
boerestan.
Gezagvoerder in schip verbrand. Een fel
uitslaande scheepsbrand heeft de 35-ja-
rige gezagvoerder Heinrich Raurert in
zijn slaap verrast en de man is in de
vlammen omgekomen. In de nacht van
zaterdag op zondag circa 12.10 uur
raakte door onbekende oorzaak de Duit
se kustvaarder „Armin” (545 brt) in de
haven van Lysekill (Zweden) in brand.
Binnen de vijf minuten stond het ach
terschip in lichterlaaie. De havendienst
alarmeerde de brandweer, die het vuur
op de „Armin” met twee waterkanon
nen bestookte. Het was echter te laat
om de kapitein te redden. De vijf andere
bemanningsleden, die in de voorpiek
sliepen, hadden van de brand niets be
merkt en werden door de brandweerlie
den gewekt. Het achterschip brandde
totaal uit.
Overleden in het diaconessenhuis te Leeu
warden, de heer S. v. d. Burg, in leven
notaris te Makkum en aldaar een zeer ge
ziene figuur.
Yn it twadde plak wol men gjin risiko
rinne, dat de gemeenten, hwerfan inke
len in diel bitelje fan de oerbliuwende
kosten, nou minder bitelje soene as
earst. Yn it tredde plak forwachtet men
yn koarten in ryksregeling," dy’t ek in
diel fan de kosten bitelje sil, mar derby
net fierder giet as in fêst persentaezje.
fan in maksimumbidrach. Stel, dat dit
20% is ta in maksimum fan 2000 per
perseel, dan soene de djüre gefallen al
hiel de dupe wurde en de mindere ge
fallen alhiel frij komme. Dêrom is myn
persoanlike miening dat it perfoarst net
sa komme sil, dat de forgoeding fan
4/9 op 6/9 brocht wurdt. Hoe’t it dan
al komt, moat ófwachte wurde.
Deputearre Steaten hawwe wol tasein,
dat hja dizze kwestje mei de P.E.B.
kommisje biprate sille, mar dat oerliz
hat noch net pleats hawn. Likemin stiet
der hwat fêst oer tariefsforheging, al
is it net ütsletten, dat er hjir of der in
bytsje by moat. Ek dat is jit yn tarie-
ding.
Dat ek yn de solidariteit fan de ünder-
skate bidriuwen in müglikheit sit, is
wol yn de Steaten’ bipleite, mar fier
der is it jit net komd. Dat is bipaeld
spitich, hwant it leit foar de han, dat
de bidriuwen, neist har direkte forant-
wurdelikheit foar har eigen gebiet, ek
forantwurdlik binnne foar it gehiel, dat
hja meimekoar foarmje. En sinneklear
hat it bliken dien, dat dy ünrendabele
gebieten skrine as iepen wounen. Dat
wie al jierren sein en wèrsein, mar it
siet noch djipper as de lju yn Ljouwert
mienden. Mei koarten sille de bisprek-
kings wol wer opnomd wurde, it nije
jier is ynset. Wy hoopje, dat dizze hél
den wurde sil yn in sfear fan bigryp
oer en wer, hwertroch in sa great müg-
lik bitrouwen en gearwurking ünstean
sille. Hwant de böge kin net altyd strak
stean, dan giet de spankrêft ek forlern.
Weer boekenmarkten in De Bijenkorf.
Ook dit jaar zullen tijdens de Boeken
week weer boekenmarkten in De Bijen
korf worden gehouden en wel op zater
dag 6 april. In Amsterdam zal lectuur
voor de jeugd te koop worden aangebo
den, in Den Haag vindt een markt van
non-fictión-léctuur plaats en in Rotter
dam zullen de literatoren als verkopers
van hun producten optreden.
De hannen oan ’e riemmen,
Dêr leit foar üs in ban.
Op aide boerehiemen
Yn üs djürleaf Heitelan.
Lit it safier net komme,
Fordieldheit oan ’e kant.
Spylje net foar stomme
En jow elkoar de han.
It folk moat it bilije
Op it platte lan
Kin it -
By de
Ek de greaten kleije,
Oeral itselde liet,
Kinn’ ’t izer net mear daeije,
Yn de üngelike striid.
Finale verkoping van een greidplaatsje te
Burgwerd, met verschillende percelen best
weiland, gelegen aan de grintweg Hart-
werd-Burgwerd en de Kloostervaart, thans
in huur bij de heer Rients G. Miedema.
Geboden: totaal f 14.566,10.
Yn gjin tiden hat it Provinsiael Bidriuw
dat de elektryske energy foar Fryslan
produseart en distribueart sa enn de al-
gemiene bilangstelling stien as de léste
wiken. De lawine fan ynstjürde stikken
by de provinsiale parse hat dit wol sjen
littten. En hwa’t de sittings fan de
Steaten bywenne hat, ünder of boppe,
sil fêststelle kinne, dat dizze saek de
waerme bilangstelling hat fan alle par
tijen en alle leden. En forgoed hat it
dêrby bliken dien, dat de Steaten net
fan doel binne dit bidriuw oei' to litten
oan de „Machtsvorming der bewind
voerders” hwerfoar James Burnham yn
1947 al mei klam warskêge. Hja hawwe
har, sa goed as unanym, forset tsjin in
lieding, dy’t alle klam lizze wol op de
kapitaelkrêft fan it bidriuw en mar
skytskoarjende wei hwat dwaen wol
foar de „ballingen fan it P.E.B.” Dit
Dr. Kuperus stelde deze ontwikkeling
in het kader van het achterblijven van
Friesland qua bevolking. Zelfs in de
Wouden en in Leeuwarden is de „actie
ve mannelijke bevolking” (15 tot 64
jaar) niet vooruitgegaan, terwijl in vier
Verloren, zaterdag 2 jan. op de weg Ex-
morra tot Blauwpoortsbrug een fiets-
plaatje. Tegen beloning terug te bezorgen
bij F. D. Bangma, Exmorra.
Overval van drie jongens op Amster
damse taxichauffeur. Drie onbekende
jongens van ongeveer zestien jaar
hebben vrijdagmorgen vroeg de 56-ja-
rige taxichauffeur A.J. de Rijter te Am
sterdam overvallen. Hij had hen om vijf
uur van het Frederiksplein meegeno
men naar Tuinstad Slotermeer en kreeg
daar in de Burgemeester Röellstraat,
plotseling met iets hards ’n klap op het
(hoofd. Bovendien werd hij van achteren
yastgegrepen. De overval is echter op
niets is uitgelopen, aangezien de chauf
feur zich losrukte en hard ging schreeu
wen. De drie jongens deden een ver
geefse poging er met de taxi vandoor te
gaan en vluchtten ten slotte. Met ver
scheidene auto’s heeft de politie de ge
hele omgeving afgezocht maar de jon
gens werden niet gevonden. In een taxi
hebben zij een leeg bierflesje achterge
laten. Vermoedelijk is dat het voorwerp
waarmee de chauffeur de klap op het
hoofd heeft gekregen. Hij is niet ernstig
gewond. De zaak is in onderzoek bij de
kinderpolitie.
Brlevenbestelsters in de hoofdstad. Van
daag treden de eerste vrouwelijke brie
venbestellers in dienst bij de posterijen
te Amsterdam. Zij worden in uniform
gestoken en zuilen een opleiding krijgen
nadat zij de wijk hebben leren kennen
en zich hebben bekwaamd in het sor
teren en behandelen van poststukken.
Het aanbod van de dames voor deze
functie is groot doch er wordt een vrij
scherpe selectie toegepast; vooral geldt
deze de gezondheid. Het ligt in ’t voor
nemen de dames halve dagen dienst te
laten verrichten, hetgeen vooral voor
de gehuwden van nut is. Het aantal zal
in de loop van de tijd worden uitgebreid
De posterijen hebben plaats voor 100
a 150 dames.
swier bilêste is mei skuld en rinte, wy
wolle billike tariven, dy’t net ünreed-
lik ófwike fan oare gebieten, dy’t ünder
deselde omstannichheden forkeare, wy
wolle in finansiering, dy’t it tempo fan
modemisearing en bidriuwsforbettering
op in reedlike wize folgje kin. Gjin
Steatelid soe hwat oars forantwurdzje
wolle en kinne. Alle praetsjes oer üt-
holling en potfortarren kin men rêstich
wêze litte, der is gjin reden foar. Mar
wy wolle ek op in reedlike wize eltse
ynwenner fan Fryslan de elektryske
energy bringe kinne; wy wolle ek in ein
meitsje oan it nou al mear as fjirtich
jier wachtsjen fan de ünrendabele per-
selen. As it de direksje stekt, dat hja
net like hurd ófskriuwe kin as oare bi
driuwen yn it lan, it stekt üs dat wy
net like hurd de minsken helpe kinne
as oare provinsjes dat dogge. En de
Steaten hawwe nou düdlik ütsprutsen,
dat hja dit net by wurden litte wolle.
De Ljouwerter krante, dy’t bikend stiet
om syn treflike forslagggen en skógings
oer de Steatesittingen, hat meidield,
dat tonei net mear 4/9 mar 6/9 fan de
kosten troch it bidriuw bitelle wurde
sille. Om foar to kommen, dat dizze
meidieling forkeard wurk makket, wol
ik sizze, dat nei my miening dizze opiny
net krekt is. It ienige, hwat bisluten is,
is dit, dat de bydrage fan it bidriuw net
langer 450,000 goune wêze sil,
675.000. De konklüzje, dat mei 450.000
dy 4/9 bitelle waerd,
675.000 ek 6/9 bitelle wurde sil, is bi-
gryplik, mar bislist net goed. Dêroer is
neat bisluten en sil ek net yn dy sin
bisluten wurde.
Dat léste kin men hjir üt ófliede, dat
de kosten fan de perselen, dy’t noch
komme, trochstrings wol trije kear sa
heech lizze as dy al oansletten binne.
En nou is krekt de bidoeling de ünren
dabele perselen yn in bihoarlik tempo
oan to sluten en net alle jild to brüken
foar inkelde tige djüre gefallen.
taalsector is in snelle ontwikkeling,
maar textiel en de chemische sector
zijn onderbezet.
De uitbreiding van de industrie voltrok
zich vooral in Oostelijk Friesland waar
mee een hoger peil werd bereikt dan in
voorgaande jaren en waarbij met name
Tietjerksteradeel en Achtkarspelen ge
noemd moeten worden. Maar ook de
bouwstreek (3 procent meer) en het
weidegebied (ook stijging van drie pro
cent) vertoonden ditmaal een gunstiger
beeld dan in het recente verleden, toen
daar van uitbreiding nauwelijks sprake
was.
Trein overrijdt man. De machinist van
een militaire trein voelde woensdag
avond tussen Wrjchen en Nijmegen een
schok. Nadat in Nijmegen hiervan was
kennis gegeven, vond men bij onder
zoek het lijk van een man langs de
spoorbaan. De politie van Nijmegen
stelt een onderzoek in.